Научная статья на тему '«Священноиерей» Матвей Андреев, его беседы с беспоповцами и послания к ним: к истории полемики между старообрядцами в начале XVIII века'

«Священноиерей» Матвей Андреев, его беседы с беспоповцами и послания к ним: к истории полемики между старообрядцами в начале XVIII века Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
61
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему ««Священноиерей» Матвей Андреев, его беседы с беспоповцами и послания к ним: к истории полемики между старообрядцами в начале XVIII века»

Санкт-Петербургская православная духовная академия

Архив журнала «Христианское чтение»

В.Г. Дружинин

«Священноиерей»

Матвей Андреев, его беседы с беспоповцами и послания к ним:

к истории полемики между старообрядцами в начале XVIII века

Опубликовано:

Христианское чтение. 1908. № 11. С. 1542-1557.

© Сканированій и создание электронного варианта: Санкт-Петербургская православная духовная академия (www.spbda.ru), 2009. Материал распространяется на основе некоммерческой лицензии Creative Commons 3.0 с указанием авторства без возможности изменений.

СПбПДА

Санкт-Петербург

2009

ХХХХХХХХХ XXX X ххххх> /—Ч/—Ѵ“Ѵ— \ /\ А X _ х_

„Священноіерей“ Матвѣй Андреевъ, его бесѣды съ безпоповцами и посланія къ нимъ *).

(Къ исторіи полемики между старообрядцами въ началѣ ХѴЧІІ вѣка).

V. Обличеніе о лжеучителяхъ и прелестникахъ.

(91 об.). Обличеніе о лжеучителѳхъ и прелестникахъ отъ Святаго Евангелія г).

Господь нашъ Ісусъ Христосъ—истинный Пастырь и начатокъ всѣмъ святымъ писаніемъ, о послѣдней прелести часто вспоминая, соблюдая и утвержая правовѣрныхъ, сиде глаголетъ въ Евангеліи 2): Блюдитесь огъ книжникъ, хотящихъ ходити ію одеждахъ овчіихъ, внутрь же суть волцы, хищницы, грабители, отъ плодовъ ихъ познаете ихъ 3). Блюдпте, да никтоже васъ прельститъ: мнози бо придутъ во имя Мое, глаголюіце: Азъ есмь Христосд>, и многихъ црельстя'гь 4). Аще рекутъ вамъ: се Христосъ въ пустыни есть, еже есть въ пустотныхъ и маловременныхъ глаголехъ 5), не изыдите, ни откуду не изходите, еже есть отъ единоя святыя соборныя апостольскія деркве, отъ прежнія святыя правыя вѣры установленныя Святымъ Духомъ и утверженныа Христомъ, за новыми ересьмн и отстуники не изходите6). Блюдите, да не прелыценн будете, и время приближися, не изыдете убо вслѣдъ ихъ. Льстящіи мнози, а прельщающійся множай-пііи Аминь, аминь, глаголю вамд>: не входяй дверьми во дворъ овчій, но прелазя инуде, той тать есть и разбойникъ8). Тать убо, иже не писаньми входя въ дворъ овчій, яко иромыіпляти ими, но прелазя инуще, се же есть инъ себѣ просѣкая путь, якожѳ Ѳевда, Іюда отлучисга отъ Христа, погубиста и изтлиста 9). Тать не приходитъ развѣ да украдетъ и убіетъ, и погубитъ, понеже убо Ѳевдѣ и Іюдѣ послѣдовавшій за-колени быша и погибоша; сиде убо онѣхт, и подобныхъ имъ лжеучитель татьми наридаетъ.

Святый апостолъ Петръ возсноминаетъ 10), яко въ послѣдняя

*) Окончаніе, см. октябрь.

1) Книга Вѣры, глава 30. а) Матѳ. 22. ;|) Матѳ. 98. 4) Мар. 60. 5) Знам. 8, листъ 45. 6) Лук. 105. 7) Іоаннъ 35. 8) Влаговѣстникъ Іоанна. 9) Тол. »“) Зач. 68. 66.

дни пріидутъ ругатели, ио своихъ похотехъ и нечестіи ходящій. Быша же и лживіи пророцы въ людехъ, якоже и во васъ будутъ лживіи учители, иже внесутъ ереси погибели и искупльшаго ихъ Владыки отлетающіися, ириводяще себѣ скору погибель, и мнози пойдутъ вслѣдъ ихъ нечистотъ, имиже путь истинный нохулится, и во преумноженіи льстивыхъ словесъ васъ уловятъ. Святый апостолъ Павелъ въ дѣяніяхъ (зач. 44). Азч> бо вѣмъ сіе. яко но отществіи моемъ внидутъ волцы тяжцы вч^ васъ, не щадящій стада, и отъ васч> самѣхъ востанутъ мужіе, глаголющій развращенная, еже отторгнути ученики вослѣдъ себе. Сего ради бдите 1). Таковіи лживіи апостоли, дѣлатели льстивіи, преобразующѳся во апостолы Христова, дѣлатели льстивіи 2) дѣлаютъ убо да изторгнутъ насажденная, личину пріемше истины, тако вещь прелести лицемѣруютъ, и имѣній убо рече не взимаютъ да большая возмугь да душу иогубятч> 3). Не послушай прелестника, ни во всемъ ниже исполу, дабы полъ Христа, полъ же его послухъ.

Святый апостолъ Іоанъ Богословъ, Апокалипсисъ *): Дѣти, послѣдняя година есть, якоже слышасте, яко антихристъ грядетъ, и нынѣ антихристи мнози быша, и отъ сего разу-мѣваемъ, яко послѣдній часч> есть. О правдѣ 5), яко много нредотечевъ, но и самъ уже близь есть по числу еже о немъ 066, число бо человѣческо есть антихристово. Кто вѣсть, аще въ сихъ лѣтехчэ 1666 явственныхъ предотечевъ его или того самого не укажетъ. И се отступленіе указуѳтъ Духъ Святый во апокалипсисѣ ü) о антихристѣ по числу звѣря 666

(л. 92). Святый апостолъ Павелъ 2 Солун. зач. 275 "). Да никтоже васъ прельститъ ни но единому образу, яко аще не пріидетъ отступленіе прежде, и открыется человѣкъ грѣха, сынъ погибели, противникъ и прѳвозносяйся паче всякаго глаголемаго Бога или чтилища, яко сѣсти ему въ церкви Божіи, аки Богу, показующу себе, яко Богъ есть 8). Златоуста толкъ и велія тайны открываетъ. Нго есть отступленіе? Того самаго антихриста нарицаетъ отступленіе, яко многихъ имуща погубили и отставили, тако яко, рече, соблазнили, аще мощно есть и избранныя. Се бо апостолъ Павелъ и святый Златоустъ воспоминаетъ, дабы ложнаго ради умышленія ко иной ложной главѣ кромѣ Христа не приставали 9). Блгодитесь да пикто васъ будетъ прельщая философіею и тщетною лестію по преданію человѣческому, по стихіямъ міра, а не по Христѣ Ісусѣ 10). Того ради въ васъ тѣла Христова никтоже да не небрежетъ п), а яже не вѣце учитъ, безъ ума дмяся и не держитъ Христа главы, изъ неяже все тѣло, и самч> чинится вмѣсто Христа главою церкви

) Коринѳ. зач. 192. -) Тол. 1387. •і) Златоустъ 2093. *) Глава 2.5) Вѣры глава 30. Глава. 13. 7) Глава 2. “) Златоустъ тол. 2333. 9) Колас. 254. "’) Кирил. знам. 1. п) Колас. 255.

Христовы, той есть антихристъ. О семъ бо святый Кириллъ знаменіе 6 глаголетъ *): яко антихристъ прежде пришествія своего учинитъ, яже вездѣ жертвенники и истинн}ДО жертву истребитъ и кумиръ свой на с-вятѣ мѣстѣ поставитъ. Уже бо сицевое мерзостное запустѣніе поеланніи отъ него лжопро-роцы начинаютъ, и отъ того познаемъ, яко уже близь есть день Госиодьскій, но не у еще кончина, дондеже самъ пріидетъ, и съ нимъ совершится и исполнится мерзость вседневнаго запустѣнія.

Егдаже узрите мерзостъ запустенія, реченную Даніиломъ' пророкомъ стоящу на мѣстѣ святѣ, идѣже не подобаетъ, чтый, да разумѣетъ 2), можетъ ся разумѣть сіе и по обычаю (?) 3). Мерзость бо запустѣнія есть всяко разумѣніе сатанинско, стояй на мѣстѣ святѣ, нашемъ разумѣ, идѣже не подобаетъ4). Сія убо мерзость, толкуется по писанію—воинство антихристово, разоряющее церковь Божію. Отъ словесъ святаго апостола Павла 5) познаемъ: тайна беззаконіа уже дѣется, точію содержай нынѣ ß). Тайна уже дѣется беззаконія во. своихъ ему предотечахъ, и ему самому мѣсто готовятъ. Святый Кириллъ Ерусалпмскій знаменіе 7 '7). А нынѣ уже видимо есть отступленіе, отступиша бо мнозп человѣцы отъ правыа вѣры и ищутъ слухи приложенными глаголы, и вси послушаютъ сладцѣ прелести, и вси предаются на глаголѣ тіи; и удалишася вси человѣцы отъ добрыхъ дѣлъ и изволиша лучше прелестное, нежели похвачяютъ самую истину. И се есть уже отступленіе, и ожидаемъ врага, иже помалу пошлетъ иредотечъ своихъ, даже и самчэ на готовое пришедъ и останокъ уловитъ. Тако и отступникъ антихристчь ничтоже, кромѣ дѣмонъ содѣваетъ *). Сотваритъ бо образч> звѣриный и покажетъ глаголюще, и огонь съ небеси снизходите сотворитъ, дабы прельстилъ люди !)), осудитъ же убіенымъ быти, иже ея ему не поклонятъ; и сотворитъ себе мертва быти ложно и потомъ воскреснетъ; симъ знаменіемъ весь миръ удивляти иматч,.

(об.) Аггелъ господень утверждаетъ вѣрныя10), еже не пріяти антихриста и покланятись антихристу возбраняетъ тяжце и). Аще кто поклонится звѣрю и образу его и иріиметъ начертаніе на челѣ сооемъ или на руцѣ своей, и той будетч» нити отъ вина ярости Божіа смѣшенна нерастворенна въ чаши гнѣва его и мученъ будетъ огнемгь и жюпеломъ передч> святыми аггелы и предъ Агньцемъ, и дымъ мученія ихъ во вѣки вѣкомъ возходитъ, и не имутъ покоя во дни и въ нощи, кланяющійся звѣрю и образу его и пріемлющій начертаніе его.

О печати анти рхр истовѣ. Яко вси пріемлющій печать антихристову 12) и поклоньшеся ему, яко Богови

И свят. Златоустъ тол. -) .Мар. 60. :|) Тол. Благовѣст. *) Катихисъ Болъш. глава 5. 5) Салун. “) Тол. '•) Лисп» 38. 8) Аиокал. глава 37. °) Тол. слои. 13. 10) Аіюк. 14 зач. 42. и) Тол. г~) Свят. Ефремъ слово 105, листъ 208.

святому, ніі умутъ убо части во Христово пришествіе, но со зміемъ вложени будитъ въ геену 1). Антихристовыхъ предотечь блюстися повелѣваетъ. Даже въ то время не нѣмы, како пріидетъ, и прельщени не будемъ, антихристу не поклонимся и не предадимся 2). Аще кто ему поклонится, той царства небеснаго не наслѣдитъ. Святый Ипполитъ папа Римскій въ словѣ своемъ ;ѵ): по всему убо хоіцетъ уподобитися льстецъ Сыну Божію: левъ—Христосъ, левгь и антихристъ, явися Христосъ—агнецъ, явится и-антихристъ—агнецъ, внутрь еый волкъ; даде Господь знаменіе, иже въ Него вѣрующимъ, честный трестъ, и той нодобнѣ дастгь свое знаменіе. Святый Ефремъ рече і): образъ пріимпіе сквернаго богоиротивника за крестъ Спасителевъ. Святый Ипполитъ пишетъ: зрнте по-велѣнія антихристова, якоже бѣ прежде мучители Христовы мученикомъ повелѣвающе Христа отврещися И идоломъ поклонится; таково нѣчто и придобру ненавистницѣ будетъ отрицаюся, глаголюще, печати творца небу и земли, отри-цаюся крещенія, отрицаюся службы моея и къ тебѣ прила-гатося и вѣрую. Егдаже скверный антихристъ поклонникомъ своимъ дастъ печать и знаменіе свое на руцѣ деснѣй и на челѣ, да никтоже честный и животворящій крестъ сотворитгь десною своею рукою на челѣ, но связана рука ого будтъ, и оттолѣ власти не имутъ знаменать своя уды но прелестнику приложатся, и таковому покаяніа нѣсть, всяко убо явѣ, яко погибе отъ Бога и отъ человѣка. И даруетъ тѣмъ льстецъ малы снѣди печати ради своей скверныя. А кто отъ христіянъ печати сквернаго не пріимутъ и не послушаютъ, и онъ всѳсквѳрный тѣхъ повелитъ томлѳньми и нѳизчетными муками и лютыми козньми изнурити. Будеть бо тогда скорбь велія, яковаже не бысть отъ начала міра, и потомъ не будетъ.

Къ сему воспомянуть требѣ есть и сіе вамъ 3) о связа-ніи сатаны на 1000 лѣтъ и потомъ о развязаніи его 6). II видѣхъ аггела, сходяща съ небеси, имѣя ключъ безднѣ и уже велико въ руцѣ его и ятъ змія, змію древнюю, еже есть діаволъ и сатана, и связа и на тысящу лѣтъ и въ бездну затвори его, и заключи его, и запечатлѣ надъ нимъ, да не прельститъ къ тому языки, дондеже скончается 1000 лѣтъ (л. 93) и по сихъ подобаетъ ему отрѣшену быти мало время 7). Здѣ діаволе разрушеніе сказуетъ бывшее Христовою страстію, егда онаго привяла къ безднѣ, а нас ь избави; явѣже есть разрушеніе идольскихъ молптвищь и елужебъ познаніемъ воля Божія по всему міру. Ангела же глаголетъ се сотвориша, да покажетъ, яко служебныхъ силъ хуждыпіи есть, силою бездобь ся гордитъ на вся.

') Книга Кирил. глава 4. -) Листъ 22. ;і) О страшномъ судъ пишетъ, листъ 127. ■*) Слов. 10Ö. Г|) Апокалипсисъ, глава 20, стихъ 25й. °) Слои. ВО. На ио.'ііь. ’) Тол.

100

Л юже сказуетъ иротиву нашему разумѣнію всю его дѣтель связуему на 1000 лѣтъ, не глаголемъ же, яко числомъ раз}гмѣти тако, но на многа лѣта, якоже рече Давидъ: слово еже заповѣда въ тысяща родовъ, или явленному совершенному числу тысящу лѣтъ отъ. Христова воплощенія до антихристова пришествія, Богу единому то есть вѣдомо, иже вѣсть доколѣ есть намъ полезно жити. По томужъ прпшедъ льстецъ смутить всю вселенную, нося въ себѣ злую дѣтель, отъ него же дѣлъ дабы избавилъ ны милостивый Богъ нангь, Ему же слава во вѣки вѣкомъ. Аминь.

Свидѣтельство 1 1). О Римскомъ отпаденіи. Тако всегда въ памяти имѣть всѣмъ православнымъ нрежъ бывшіе вины и сему внимати "), яко по 1000 лѣтъ, отъ воплощенія Божія Слова Римъ отпаде отъ Восточныя церкве со всѣми западными странами 8). Являетъ о разнствіи: яко Духъ Святый отъ Отца и Сына пзходитгь, и опресноки служатъ, и огнь чистительный й ины многи ереси, еже тысяща тысящь злымъ виновно бысть. Се есть первое отрваніе. Второе оторваніе христіанъ отъ Восточныя церкви въ 595 лѣтъ по тысящи 4). Тогда Юниты, ее есть пять владыкъ жителіе въ Малой Россіи къ Римскому костелу отступили 3). Правыя вѣры отступили, и спасеніе свое погубиша, и клятвѣ святыхъ отецъ подпадоша, и на всей воли Римскаго папы заручную грамоту дали. Се есть второе отрваніе христіанъ.

Оберегая же сіе, пишетъ списатель Правыя Вѣры 6): егда исполнится отъ воплощенія тысяща 666 лѣтъ, по числу звѣрину. да нѣчто бы отъ прежнихъ винъ зло нѣкаково не пострадать и намъ въ православной вѣрѣ. Егда же пріиде и испол-нися по 1600 лѣтехъ 66 число, тогда, охъ горе и увы, въ. Великой Россіи наста отступленіе правой вѣры и развращеніе, мудрѣе п лукавнѣйшіи первыхъ, отъ созданія міра по 71 (51-го.

Свидѣтельство 2. О измѣненіи благолѣпоты церковныя и о премѣненіи вѣры, о развращеніи чиновъ службы книгъ. Пишутъ страдальцы протопопъ Аввакумъ и священникъ Лазарь, болѣзнующе и пла-чюще въ сердцы своемъ т). Богу тако попустившу за согрѣшенія наша, бывшій пастырь Никонъ патріахъ въ лѣто 7160-го, егда убо пріятъ престолъ Всероссійской церкви и притворися, воинъ сый въ кожѣ овчей. Во 162-мъ вѣру правую нарушилъ и благолѣпоту святыя церкви опроверже, святыя догматы и чины измѣнивъ, единости истинныя правыя вѣры и святой Восточной церкви отвергшися, и прежнихъ святѣйшихъ 5 патріарховъ, святѣйшаго Іова, святѣйшаго Гѳрмогена, святѣйшаго Филарета, святѣйшаго Іосафа, святѣйшаго Іосифа и прочихъ святыхъ святителей и учителей: 1

1) На по.ш. 0 Книга Вѣра. Глава 30. Глава 28. 4) Вѣры Глава 30. Л <> присягѣ главы 23 и 24. ,;) Глава 30. 7) Глава 3 и II.

Петра, Алексія, Іоны отступивше и къ западнымъ прилож-шася (об.) 1). Благочестіе отъ крещенія великаго князя Владимера въ Россійскомъ царствіи 7-сотъ лѣтъ, яко солнце сіяніе посреди круга небеснаго до Никонова отступленія и премѣненія. Болѣзную убо въ сердцы моемъ и плачюся, глаголю о измѣненіи благолѣпоты церковныя, яко собышась пророческая словеса сія 2): пастыри мнози разстлиша виноградъ Мой и иотопташа часть Мою возжелѣнную 3). И паки: измѣтятъ бо времена и законъ беззаконнующіи и завѣтъ наведутъ съ прелестію и осквернятъ священія и преставягъ учащеніе ц дадятъ въ неогнушеніе искажено 4). Горе міру отъ соблазн'ь 5) и нужда имъ быти по словеси Христову, да познаны будутъ благочестивіи и нечестивіи, и кое злато и сребро и каменіе и дрова. Вси же хотящій благочестно жити, о Христѣ гоними будутъ, лукавіи же человѣцы и чародѣи преуспѣютъ на горшее прельщающе и прельщаеми 6).

Свидѣтельство 3. Внемлите же отъ лживыхъ пророкъ, иже приходятъ къ вамъ во одеждахъ овчіихъ, внутрь же суть волцы хищницы, отъ плодъ ихъ познаете ихъ 7). И по сему Христову словеси новолюбныи опы власти, и по дѣломъ ихъ явни быша, что они благочестія отступиша и премѣнишася. Были воини Царя Небеснаго, а нынѣ стали воини земного царя и служители антихриста. Были ангели земніи: епископи, іереи и пастыри и учители словесныхъ овецъ, а нынѣ стали волцы и губители душамъ христіанскимъ, были преданію святыхъ апостолъ и святыхъ отецъ 7 соборовъ и церкви святыя поборники, а нынѣ стали антихристова преданія учители, по дѣломъ гонители и мучители Христіаномъ 8). И первіе святая церковь, матерь нашу любимую, ограбили, яко же царицу отъ порфиры обнажили, благолѣпоты и чиновъ, истинный крестъ Христовъ животворящій трисостав-ный осъ антимиса и отъ просфоры сняли, отъ агньца Божія разлучили, во исповѣданіи святаго символа Духа Святаго истиннаго отставили; трисвятую аллилуію четверятъ, въ тренерствомъ сложеніи Христова два естества не исповѣдуютъ; въ молитвѣ Сына Божія, въ плоть пришедша, не провѣдуютъ и велятъ креститись тремя персты; и вся чины и уставы святыхъ отецъ 7 соборовъ, запечатлѣнныа златыми печатьми, догматы церковныя нарушили, и вся святыя книги развратили, по воли своей, мнящеся мудры быти, гордостію величающеся надъ тѣми, и цриложлша истинну во лжу и почтоша беззаконіе вч» законъ. Истинныхъ пастырей, святыхъ отецъ отступиша и

Д Кормчей листъ 10, 15. 2) Іереміи глава 12. 3) Даніилъ глава 11. Д Матѳ. 18, Мар. 9. 5) Апостолъ Тимоѳ. 3. 61 Матѳ. 7, Мар. 12.7) Свяіценпо-мученикъ протопопъ Аввакумъ, глава 3. Приводимыя далгъе выдержки изъ сочиненій первыхъ расколоучшпелей неизвѣстны по печатнымъ изданіямъ. 8) Свяшенно-мученика діакона Феодора страдальца. Но содержанію подходитъ нашего сборника .А? 23? глава 2 и 6, л. л. 65 и 74 об.

100*

кт» западнымъ приложишася, точію еще лжею лицемѣріа своего, яко овчиною закрывающе въ себѣ внутренняго волка, не объявляются съ тѣмъ, но и паче отъ дѣлъ своихъ въ законѣ пребывающимъ отческихъ мученіемъ явны быша 9).

Свидѣтельство 4. Благочестія поборникъ по вѣрѣ и но церкви Христовѣ юзникъ, страдалецъ діаконъ Феодоръ благовѣрнымъ отцемъ и возлюбленнымъ братіямъ, чадомъ Сіонскимъ, о Христѣ Ісусѣ радоватись и утвержатись во исповѣданіи святыя православныя вѣры твердо и непревратно стояти за благочестіе и непоступни бывайте во святыхъ отческихъ преданіяхъ, даже съ ними наслѣдите вѣчное царство въ въ горнѣмъ Ірусалимѣ. О семъ точію болѣзную душею и воздыхаю горько и илачюся: Богу попущающу за согрѣшенія наша противнику врагу дѣйствующу пестрообразною ересію и мерзостію запустѣнія стоящу на мѣстѣ святѣ, еже дѣлатели льстивіи творятъ предъ очима зрящихъ (л. 94). Егда убо пріятъ престолъ и обладаше церковію, Никонъ патріархъ и два его лучшій поборцы отступницы же и пре-лагатеяіи Павелъ митрополитъ Крутицкій, Ларіонъ архіепископъ Рязанскій, Іоакимъ архимандритъ Чюдовскій—человѣкоугодницы и защитницы зміевы. Сіи прелукавіи зміи и зло-хитренніи волцы зѣло цареву душу возмущаху и на кровопролитіе христіанское поучаху его, присно совѣтующе, чтобъ вси пріями крупно вѣру ихъ новую и руки своя приложили Никонову лукавому умышленно ко премѣненью вѣры и догматовъ, а не пріемлющихъ и непокаряющихся прещеніемъ и различными муками и томленіемъ мучити и казнити.

О обруганіи и изверженіи и заточеніи неповинныхъ и о страданіи новыхъ м у ч е н и к ъ *). Тогда убо добрый пастырь бысть Христова стада епископъ Павелъ Коломенскій, къ тому Никона патріарха собору первый руки своея не приложилъ, и за то его Никонъ воровски обругалъ и въ сьтлку сослалъ его въ монастырь преподобнаго Варлаама на Хутынго. И тамо бысть архимандритъ Борашко, и того неповиннаго епископа Павла принялъ подъ началъ, много ругалъ, томилъ и мучилъ, й за то у того Борашка Божіимъ гнѣвомъ языкъ ему отъялся, и тако ходилъ нѣмъ и до смерти своей тѣмъ болѣзновалъ. Смиренный же той епископъ Павелъ начатъ уродствовати Христа ради 2); и у вѣдавъ то Никонъ, посла тамо слугъ своихъ въ Новгородскія предѣлы, идѣ же оиъ ходя странствовалъ и народъ утвер-жалъ. Тамо обрѣтше его въ пустѣ мѣстѣ и похватиша его, яко волцы кроткую овцу, и убиша, и тѣло его огнемъ сож-гоща. Тако тому рабу Божію конецъ мученія сотвори. Се же бысть начало безбожнаго Никонова сборища и лютость злобы «>го. И собывахуся словеса и писаніе святаго пророка Да- 1

1) Того-ж<‘ страдальца діакона Ѳеодора. -) О скончаніи епископа Павла.

ніила: *) изыде беззаконіе отъ старецъ и судей священниковъ Вавилонскихъ, иже осудиша неповинную Сусанну. И паки исполняхуся Давида пророка словеса 2): Боже, пріидоша языцы въ достояніе Твое, оскверниша церковь святую Твою, ноложища трупія рабовъ твоихъ птицамъ небеснымъ, плоти преподобныхъ твоихъ звѣремъ земнымъ.

Молю-же вы, любимицы 3) хрпстолюбимыи, приклоните ушеса ваша во глаголы устъ моихъ, да побесѣдую вамъ отъ части о новыхъ страдальцахъ, и исповѣдникахъ Христовой вѣры, и о благочестіи поборниковъ, усердныхъ и теплыхъ стоятелей^ о страданіи и великомъ ихъ мученіи 4).

Многая убо подвигоша гоненія на церковь Христову, и многая святыя мѣста, обители и церкви Божія по всей Россіи ученицы Никона раззоритиа и разграбиша и за благочестіе ревнителей и стоятелей различно умориша: священно-протопопа Ивана Неронова Казанскаго, священно-протопопа Даніила Ко-стромскаго, священно-протопопа Логгина Муромскаго. Сіи дру-зи быша царева духовника благаго пастыря Стефана протопопа Благовѣщенскаго; купно съ нимъ въ заточенія различна раз-славше и тамо различными муками, томленіемъ и гладомъ безъ вѣсти смерти предаша. Тако же тогда и иныхъ многихъ о вѣрѣ Христовой благочестіа поборниковъ и теплыхъ рачителей огню и раз. (об.) личнымъ мукамъ предаша и гладомъ замориша: священно-мученика Гавріила огнемъ сожгли, священно мученика Михаила того безъ вѣсти сказнили, свя-іценно-мученика Поліекта, съ нимъ купно 14 человѣкъ вѣрныхъ огнемъ сожгли, честнаго старца Авраамія и друга его Исаію Солтыковыхъ въ заточеніи на Колмогорахъ огнемъ сожгли, Иванна уродиваго Христа ради въ Боровску сожгли, Евдокима и Петра цѣломудреныхъ страдальцовъ безъ вѣсти сказниша. Старца Варлаама 5), инока Пахомія и прочихъ иноковъ: Филипа, Епифанія, Іоасафа по многомъ томленіи огнемъ сожгли. Томо же боголюбивыхъ многихъ мужей—бѣльцовъ ревнителей по вѣрѣ и за крестъ Христовъ: Ѳеодора, Луку, Карпа, Логгина, Гавріила, Василія, два съ нимъ Афанасія, многоразумнаго и словеснаго мужа Алек-садра, съ нимъ Димитрія, Иванна и Лаврентія огнемъ сожгли. Тако-жъ да тама и иныхъ многихъ затомиша и умориша. Тамо-жъ казнены: Григорій, Іосифъ, Епимахъ, Евфимій, Андрей, — глави имъ отсѣкли. Ларіонъ г>), Трефилій, Сампсонъ—сіи много мукъ претерпѣша за Христа и нужною смертію въ темницѣ умропіа Д Тако-жъ множество боголюбивыхъ ревнителей за святую вѣр}’- и церковь и за крестъ Христовъ старцовъ пустынныхъ съ ними и бѣльцовъ замучили и

Д Даніилъ 13. Д Псаломъ 70. Д Страдалецъ діаконъ Ѳеодоръ. 4) О казнехъ и заточеніи и о смертехъ новыхъ мучениковъ. °) Въ Великомъ Новгородѣ страданія новыхъ мучениковъ.Д Въ нашемъ ейорникт Родіонъ. 7) Въ Нижнемъ-Новгородѣ.

огнемъ сожгли: таможъ опослѣ діакона Александра сожгли; во Владимерѣ шести человѣкъ сожгли; въ Казани градѣ 30 человѣкъ сожгли, а по Волгѣ, на Дону и до Астрахани безчисленное множество прижгли и многими муками различными умучипза, гладомъ, и томленіемъ, и огнемъ иожгоша и въ темницахъ умориша. Много убо множество людей боголюбивыхъ въ Ярославлѣ и на Костромѣ, въ Романовѣ и по инымъ странамъ мучили *) и огнемъ пожгли, гладомъ затомили и различнымъ предавали, мняся службу приносите Богу и вѣру свою утвержати. И намъ правовѣрнымъ, изгнаннымъ за Христову вѣру и церковь и честный крестъ Христовъ и за непорочныя догматы церковныя гораздо любо, что русская наша земля освятилась кровію мучениковъ новыхъ страдаль-цовъ и исповѣдниковъ за правую благочестивую святую вѣру и за честный крестъ Христовъ ■).

Благословенъ Богъ :$) яко и при нашемъ родѣ израстоша мученицы и снодобихомся и мы человѣки видѣти Христа ради заколаѳмы и мучимы, кровь каплющю, бѣсомъ убо страшну, ангеломъ же любезну, намъ же, правовѣрнымъ, спа-сительну. Благодарима. Бога, яко сподобихомся видѣти человѣки о благочестіи ратующая по вѣрѣ и по церквѣ побо-рающа, и за крестъ Христовъ умирающе, и противная ио-бѣждающа и вѣнчаваемы вѣнцы нетлѣнными. Не видѣти-жъ точію сподобихомся, но и та самая тѣлеса страдальцовъ пріяти ну себѣ вѣнечники и новыя исповѣ'дники нынѣ имамы И якоже Авелева неповинна кровь и Захаріина проліянна между церковію и алтаремъ, и яко глава Крестителева отсѣ-ченна на блюдѣ обличаше беззаконнаго Ирода любодѣяніе, тако л нынѣ многи крови, страданіе, томленье и мученіе, и сожженіе обличаютъ повсищу новолюбныя власти, гонители и мучители. Олыиіи небо и внуши земле, и вы, вся свѣтила небесныя, солнце, и луна со звѣздами, будите свидѣтели крови нашея, изливающееся за благочестіе и за благолѣпоту церковную и за святые догматы (л. 94) 5). Слышите, сонме святый, сынове свѣта, святаго евангелія Христова, то-лн то есть наша вина смертная, еже исповѣдуемъ истинную вѣру Христову и держимъ святыхгь аиостолт» и святыхъ отецъ преданіе, неизмѣнно стоимъ и побораемъ за святую соборную апостольскую церковь, за истинный крестъ Христовъ, за непорочный символъ"), за истинно сложеніе знаменіе крестное дву перстовъ, за тресвятую аллилуію. за пречистыя тайны Хри-

*) Страдальцы Аввкумъ, Лазарь, Феодоръ. -) Это близко подходишь къ лл. 67—74 наше,’о сборника «Л0 237 главы Н—5; earn, и буквальныя■ выдержки. Ср. также, Матеріалы для исторіи раскола, Т ‘, с. 262 и слпд. 3) Свят. Златоустъ. Маргаритъ. Листъ 174. 9 Священно-мученикъ страдалецъ протопопъ Аввакумъ. :>) Соловецкая челобитная 17б-го году сентября 22 день. Въ Mam. fIT, нтт, соотвѣтственнаго мыста. ,;) Во обличеніи, еже промѣнялъ.

стоны и за вся святыя церковныя тайны и непорочныя догматы. и за вся святыя книги, прежде бывшихъ православныхъ царей и благочестивыхъ пяти патріарховъ Московскихъ: ’) святѣйшаго Іова, святѣйшаго Гермогена, святѣйшаго Филарета, святѣйшаго Іоасафа, святѣйшаго Іосифа, и прочихъ святителей русскихъ святыя слз7жебішки и потребники ихгь и прочія святыя книги, и святыя службы, и чины и уставы.

С в и д ѣ т е л ь с т в о 5. Избранный сосудъ Христовъ святый апостолъ Павелъ утверждаетъ вѣрныхъ: 2) „Братіе, блюди-тесь, да никто васъ будетъ прельщая философіею и тщетною лестію по преданію человѣческому, по стихіямъ міра, а не по Христѣ Ісусѣ, яко въ Томъ живетъ всяко исполненіе божества тГлесна, и есте въ немъ исполнени, Иже есть глава всякому началу и власти“ 3). „Братіе, не бывайте удобь преложни ко иному ярму, ятожѳ невѣрніи. Кое бо причастіе правдѣ ко беззаконію или кое общеніе свѣту ко тмѣ? Коеже согласіе Христовн съ веліаромъ, или кая часть вѣряу съ невѣрными, или кое сложеніе церкви Божіи со идолы?“ '). Тѣмъже пзыдите отъ средъ ихъ и отлучитесь, глаголетъ Господь, и нечистотѣ не прикасайтесь, и Азъ прінму вы“ 5). Не хощу же васъ обѣщники быть бѣсомъ, не можете чашу Господню пити и чашу бѣсовскую, не можетъ трапезѣ Господней причаститись и трапезѣ бѣсовской.“ И паки Кола-саемъ глаголетъ: °) „Не коснись, ниже вкуси, ни осяжи, яже суть вся во нетлѣніе употребленіемъ по заповѣдемъ и уче ніемъ человѣческимъ“. Да слышитъ паки святаго Іоанна Златоуста: 7) ..Человѣкъ той, иже догматы страшныя погубляя, сего грѣха мученическая кровь загладить не можетъ“. Святый апостолъ Петръ: 8) „кая есть кончина противящимся Божію евангелію, и аще праведникъ едва спасется, нечестивый же и грѣшный гдѣ явится?“ „Молю-же вы, братіе 9), азъ, юзникъ о Господѣ, бодрствуйте, стойте въ вѣрѣ святѣй, мужайтесь, и утвержайтесь и въ премудрости ходите ко внѣшнимъ, время искуцующе ,0), яко дніе лукави суть. И не но-ступни бывайте во святыхъ отческихъ преданіяхъ, да съ ними наслѣдите вѣчное царство въ горнѣмъ Іерусалимѣ“. Благочестія отступить, Бога есть отступить. Бесѣдьлистъ 1473 п). Святый пророкъ Михія, сѣтуя, глаголетъ: „увы мнѣ, яко

погибе благовѣрный отъ земли, а изправляющаго въ чело-иѣцѣхъ нѣсть“. Сего ради болѣзную въ сердцѣ моемъ и ила-чюсь, глаголю въ скорби своей, еже нынѣ беззаконный старцы наведоіиа порокъ Ѵ1) на цѣломудренную Сусанну на церковь Христову, возлюбленную Матерь нашу, ясно псполнитись на нихъ писаній святыхъ пророкъ 1:5) ..Боже, пріидоша

Д Скаска 176-го ѳевраля 23 день. -) Колас. зач. 254. Д Киринѳ. зач. 182. 4) Ниже s) 1 Корине. 145. ,;) Зач. 256. 7) Въ Вѣрѣ листъ 198. *) Зач. <>2. а) Корииѳ. глава 16. 10) Коласл. 4. и) Златоустъ. 1J) Даніилъ 13. 1Д Псаломъ 70.

плицы въ достояніе Твое, оскворниша церковь святую Твою, ттоложпша труніа рабъ Твоихъ брашно птицамъ небеснымъ и плоти преподобныхъ Твоихъ звѣремъ земнымъ“. Еще паки болѣзную въ сердцы моемъ во великой нужды и въ плачи моемъ глаголю вамъ, воспоминая словеса свягценно-мученика Піонія *) (об. ). „Новымъ мученіемъ мучимъ семь въ сердцы моемъ и на части разсѣкаемый есмь въ души моей, егда вшкду бисеры церковныя отъ свиней попираемый и небесныя звѣзды хоботомъ зміинымъ на землю отторженныа и виноградъ, десницею Божіею насажденный, отъ дивіяго вепря озобанный и разхшцаемый отъ всѣхъ мимоходящихъ путемъ-. „Сего 2) ради азъ плачю и очи мои изліясте воду, яко удалишася отъ мене утѣшаяй мя; како потемнѣ злато, и измѣнися сребро доброе, и разсвтпашася каменіе, камыцы драгіи святыни“.

Въ начало всѣхъ Исходъ. Сыново Сіони честніи и одѣяніи златомъ первымъ, како намѣнишася вч> сосуды глиняны дѣло рукч> скудельничю 3), разсыпася радость сердецъ нашихъ, избраній и отъ пѣсней своихъ умолкоша, обратися въ плачч> весь ликъ нашъ, спаде вѣнецъ з главы нашея. Горе намъ горе, яко согрѣшихомъ 4)! Молю же въ азъ, гозникъ, любимицы мои христолюбиміи, приклоните ушеса ваша во глаголы устъ моихъ, да побесѣдую вамъ отъ части отъ другихъ новыхъ страдальцахъ и исповѣдникахъ Христовой вѣры и о благочестіи поборниковъ, усердныхъ и теплыхъ стоятелей о церковныхъ догматохъ преподобныхч> отецъ нашихъ обители Соловецкой, еже взыде ми на умъ о страданіи, о великомъ ихъ мученіи и заколеніи, еже воздохнувши горько возпла-катн 5).

Егда бо взята бысть святая обитель и разорено бысть избранное стадо преподобныхъ отецъ Зосима и Саватія Соловецкихъ отъ враговъ благочестія, ненавидящихъ истинныя правыа вѣры, честнаго креста Господня и знаменіа крестнаго и прочихъ догматовъ, тогда святіи отцы и братія, честно иночествующій, с ѣдящій въ ней во обстояніи, въ ну жди и въ скорби велицѣй, отъ царева немилосердаго воинства побіены быша и замучены необычными различными муками и смерти преданы, закланы и мечи изсѣчени быша. Преподобный архимандритъ многодѣтный старецъ Никаноръ, иже и отецъ духовный бѣ Царя Алексѣя, на службѣ церковной взятъ и замученъ бысть, различно и много томленъ, тако умре и прочія братія, яко агнцы отъ волков'ь, безъ милосердія біены и влачимы быша, огнемъ опаляемы, дымомъ томленны, дреколіемъ и палицами біены быша; овіи же во льду томленны и заморожены, иные же иными раз- 1

1) Миней Чет. мар. 11, листъ 98. -) Плачъ пророка Ереміи. Глава 4. ;і) Глава 5. Ч Страдальца Ѳеодора діакона списокъ. г') О раззореніи въ . і Г.то 7184.

личными томленіи и муками замучены, яко злодѣи, горькой смерти преданы. Положиша трупія преподобныхъ отец'ь неповинныхъ братій безъ погребенія оставиша бражнб птицамъ небеснымъ и звѣремъ земнымъ.

О страданіи святыхъ новыхъ мученицъ. Въ той же все-ліотой зимѣ отъ новолюбныхъ властей и отъ немилосерднаго воинства и любезніи наши страдалицы, великій страстотерпицы, благочестіа поборницы и теплыа рачи-тельницы вѣры Ісусъ Христовы, благородныя болярони Ѳеодосія и княгиня Евдокія Прокопіевны во многихъ во многихъ томленіихъ и мученіяхъ и и въ заточеніи гладомъ и жаждею тмориміи, и третій честная Марія съ ними-жъ въ земли посаженый нуждою и гладомъ томленіи, скончашася *). Сіи вси тріе горлицы теплѣ иострадавше за имя Ісусъ Христово, и за благочестіе души своя положиша, и утомлены почиша, оставивше честь и богатстводомовнаго заводу, больши двухсотъ тысящъ, крестьянъ своихъ 8000.

(л. 96). Въ то же время, егда взяша святую Соловецкую обитель и раззориша и преподобныхч> отцовъ и братію, яко волцы свирѣпіи или яко звѣріе дивіи или разбойницы немилосердіи, различно мучиша, яко злодѣевъ, смерчемъ пре-даша. Тогда же и самъ томитель ихъ Царь Алексѣй въ то время отъ Господа пораженъ бысть томительною лютою смертію и, яко трава, пожатъ бысть серпомъ смертнымъ и злѣ гонзнулъ житіа сего и молитвами тѣхъ новыхъ стра-дацьцовъ преподобныхъ позванъ на судъ Божій 2). Еще же и великихъ тріехъ благовѣрныхъ боголюбивыхъ женъ молитвами яко сосудъ скудельный, сокрушенъ бысть. Во единомъ бо дни бысть преподобнымъ страдальцемъ томленіе мученіе и смерть и раззореніе, тако-же и Царб Алексѣй 3). Гонили святую Церковь Христову и за вѣру и святыя иконы христіанъ мучили, за то и сами злѣ скончашася.

О кончинѣ лютой отступникомъ 4). Первый Іуліянъ царь, отступникъ вѣры Христовы и законопреступникъ и лютый мучитель бысть Христіаномъ, иозна при смерти своей, чесо ради прободенъ бысть ^опіемъ отъ святаго мученика Меркурія, и вопіяше, всѣмъ глаголя: „Ісусъ Назарянинъ побѣждаетъ мя и убиваетъ!“ И меташа кровь свою: „Побѣдилъ мя еси ГалилеянинеН И умре злѣ.

Второй Анастасій г>) царь аріанской ереси иопоратель и прочимъ еретикомъ и гонитель и мучитель бысть вѣрнымъ. Святой и преподобный отецъ Сава Освященный посланіе писа къ царю Анастасію, называя новую вѣру его антихристовою вѣрою, и много наказуяше его, отступника и мучителя, и святыхъ отецъ страшными клятвами запрещаше. Царь же

') Ср. Мат■ V, 266. Ч Во 184. а) Въ лѣто 7184. 3) Зри и внимай, и якоже прежній оніи цари и мучители. 4) Первый лютый отступникъ. Мат. Ѵ'І, стр. 313. г>) Вторый лютый гонитель. Мат. Ѵ'І, стр. 212 и 312.

Анастасій не убояси и не раскаявся, о клятвѣ святыхъ отецъ нобреже. Потомъ скоро нападе на него страхъ великъ и ужасъ, и начатъ бѣгати въ палатѣ своей и вопитп необычнымъ гласомъ, и помалѣ тако и умре, пораженъ злѣ томительною смертію. И погребоша его нечестивыя его святители честно; и во гробѣ паки вложилъ Богъ душу его въ него и оживилъ. Онъ же кричаше, много тоскуяй и біяся во гробѣ, тоскуя гладомъ моримъ и калиги своя снѣде. Людіе же крикъ вопля его убояшася зѣло. И потомъ разгрѣбоша могилу и открыта гробъ его, и засташа уже послѣдній лоскутъ калигъ его въ ротѣ его, и тако паки умре окаянный *). Се показа Богъ надъ нимъ сего ради, яко онъ Ц. Анастасій, еретикъ благочестивыхгь людей, за святую вѣру страждущихъ отъ него въ ссылкахъ въ заточеніихчэ. въ темницахч> томилъ, мучилъ, гладомъ морилъ, мало зѣло давалъ имъ пищи и питія. Того ради и самъ по смерти своей гладомъ томимъ и калиги своя съѣлъ, тѣмъ образуя себѣ во-вѣки вѣчный гладъ. И по немъ еретическое соборище его все разсынася и проклятый власти его вси ногибоша.

Третій мучитель Копронимъ 2). Егдаже пріиде кончина царю Копрониму, гордому мучителю и томителю христіанъ, мучимыхъ за поклоненье снятіямъ иконч> (об. ), тогда онъ окаянный узналъ правую вѣру почитать святыя иконы, вопіяше со ужасомч> великимъ гласомъ: „Увы“, рече: „увы, яко

святыхъ ради иконъ при устіи геенны стою и осуждеігь есмь уже вч» негасимпй огнь“. И тако умре окаянный.

Четвертый гонитель. Егда царь Феофилъ иконоборецъ и мучитель благочестивыхъ христіанъ, и ругатель Христову образу и всѣхч> святыхъ, и при смерти позна свое злочестіе и поруганіе святыхъ иконъ и чесо ради уста его богохульная раздрашася и вся внутренняя его видиша :{). При смерти бо откровенна бываютъ всякому дѣла его, благочестивому н злочестивому.

Пятый такоше и нашь Московскій Всероссійскій \\арь Алексѣй, 4), прельщенный отъ Никона еретика и отступника, благочестивой вѣры христіанской при смерти своей позна неправду свою и законопреступлоніе и отпаденіе отъ правой святой вѣры отческія и святыя соборныя церкви, и вопіяше съ великимъ гласомъ, моляшеся новымъ преподобномученикомъ Сололовецкимъ страдальцемъ: „О господіе мои, отцы святіи преподобши, помилуйте мя, ослабите ми болѣзни сея, ионе малъ часъ, да покагося!“ И предстоящій н присѣдящіи ему вопрошаху его, глаголюще со ужасомъ: „Кому ты, Царь Государь, молишися прилѣжно, умильно?“ 5) Онъ же сказа имъ: „яко пришли ко мнѣ старцы Соловецкаго монастыря и раз-

*) Во обличенье показаніе. -) О смертехъ лютыхъ. Mam. Ѵ'І, 217 и 312. 3) Зри и внимай. 4) О кончинѣ Ц. А. и великія нужды. Mam. VI, 219 и 313. ') Въ лѣто 7184.

стираютъ вся кости и составы тѣла моего пилами намелко, и не быть уже ми живу. Пошлите гонца скоро, велите от-ступить^. Боляра же скоро послаша гонца, чтобы монастыря не раззорять и отшли прочь *). И въ то время самыя болѣзни его взятъ бысть монастырь и раззоренъ, и препо-добніи отцы, многолѣтній старцы, братія и бѣльцы различно необычными томленіе и муками заклани побіены и смерти преданы. Во единомъ бо часу быть \\аря Алексѣя смерть и преподобнымъ отцемчэ мученіе. Такоже тогда отъ стрѣлецкаго головы Ивана Мещерина, сатанина угодника, скоро послалгь гонца по Иуіря Алексѣя на радости, чая себѣ великой почести, еже монастырь взяли и въ немъ жпвущихч> раззоршгь и уморилъ. Гонцы же оба на пути срѣтостась и сказавше другъ другу, чесо ради посланы быша, и безъ пользы возвратишась каждо во свояси. Смерть праведнаго сонъ вмѣняетъ, смерть грѣшникомъ люта 2). Смерь не боится кт? царю ходить, и въ палатахъ его находитъ, даров ь не смотритъ, злата и сребра не принимаетъ, всѣхъ нагихъво гробъ отсылаетъ. Се Царь Алексѣй скоро скончася, честь, богатство, царство остася, величество и слава преходитъ, точію добрый и злы и дѣла предходятъ. И по смерти его гной злосмрадный многь изыде изъ> него всѣми уды и составы его и затыкающѳ бумагою клопчатою едва возмогоша погребсти его вгь землю, и нредаша персть персти.

1. О конч и іі ѣ и р е л ага т а о в ъ б о л ь ш и х ъ в л а-стей :{). Митрополитъ Новгородскій Питиримгь, иже по Іоасафѣ патріархомч^ бысть на Москвѣ, аще онъ и не гонитель бысть на вѣру, но потаковщихъ прочимчэ прелагатаемъ (л. 97) 3) лукавнымъ врагомъ церковнымъ: Павлу, и Ларіону, и Лаврентію п протчіимч>, п у живаго у него горло прогнило, вскорѣ и умре отъ тоя болѣзни.

2. Іоакимъ иатріархч» '*) прежде сего палимъ бѣ вну-треннимчі огнемЧ) вельми и безирестани воду піяше и не може утолити жажди тоя и огня ігь себѣ загасить, и отъ того, раздувшися зѣло, тако умре.

3. Лаврентій г*) митрополитъ Казанскій опухлостію тако же зѣльно скорбя и отъ того умре, и по смерти возсмердѣся смрадомъ великимъ зѣло. Глаголютъ. яко по всему граду носитися зловонію, и мнози носы свои затыкаюіце смрада ради.

4. Иларіонъ (і) архіепископъ Рязанскій, отступникъ и нре-лагатай, льстецъ Царя Алексѣя, гонитель и лютый врагъ церкви Христовѣ, паче всѣхчэ властей. И у того прежъ смерти ноги отсохли по афердоггь ево, яко неправо стоялъ въ вѣрѣ, и много время ношаху его на носилкахъ, и отъ тоя болѣзни 5

5) О раззорееіи Соловецкаго. 2) 0 кончинѣ Ц. А. горькой. 3) О кончинѣ. 4) Премѣнителей. Въ Мат. VI, стр. 251: Іоасафъ. ’) и прелагате-лей. ,;) и отступниковъ вѣры. Mam. VI, стр. 250.

умре, весь сухъ бысть, яко трава; прежде возторженія ияше огню вѣчному.

о. Не 4) упослѣдшгь тѣмъ скоро и главнѣйшій прелагатай, и примѣнитель, и нарушитель вѣры Христовы и святой церкви грабитель, и святыхъ отецъ уставамъ и чина и догматъ премѣнптель, злый вождь, волкъ сый въ кожи овчій Никонъ патріархъ, убѣгаяй къ свободѣ при воприжяй же онъ (?), но отъ Вышняго Великаго Пастыря клятвы и мукъ не убѣжа, еще же и отъ дворскіа немощи не избывъ 2): живгь сый, ходилъ, аки мертвъ, унылъ отчаянъ и смерть отчая-тельну горьку, гласъ испуская, подъя въ пути своемъ.

Сія же вся внимать и разсуждатп правовѣрнымъ подобаетъ, яко Господь Богъ дивенъ и страшенъ въ дѣлехъ Своихч> и воздаетъ комуждо по дѣломъ его. Смерть грѣшникомъ люта, смотри надгь умершими пута. Аще Арій и въ проходѣ издохъ, а аріане о томъ не брегутъ. И что творитъ подобніи надънротчими гонители и отступники и премѣнители вѣры, каковыи казни и смерти наводитъ? А оставшіи прель-щенніи, помрачившійся прелестію, и въ таковомъ ожесточеніи отступленія благочестія казни Божія не брегутъ, и клятвы святыхъ отецъ не страшятъ, и самовольно погибаютъ. Сего ради, да блюдется убо кождо правовѣрный отъ зловѣрія многокозненнаго и пестрообразныя ереси.

Святый пророкъ Михей сѣтуа глаголетъ 3): „Увы мнѣ, яко погибе благоговѣйный отъ земля, а исправляющаго въ чело-вѣцѣхъ нѣсть“. Слышите святаго апостола Павла 4): „Аще мы или аггелъ съ небесн благовѣститъ вамъ, паче еже пріаете, анаоѳма да будете“. *

Благочестія отступить 5), Бога есть отступили; якоже бо въ царьскихъ цатахгь, иже мало отъ образа пресѣче, всю цату непотребну содѣла; сице иже здравыя вѣры и малѣйшую часть превративъ, все погубляетъ, на горшая произходя отъ начала“ 6). „Церковь есть домгь отчій, едино тѣло и единъ духъ“; якоже бо и тѣло и глава единъ есть человѣкъ, тако церковь и Христа едино быти глаголетъ. Церковь есть мѣсто аггельское '1), мѣсто архаггѳльское, царство Божіе, само то небо (об. ) понеже бо въ ней аггели и человѣки купно Бога славятъ“. Бесѣда на дѣян. 8) „Церковь есть сокровище тайнъ“. Разумѣете ли коликій красоты церковь святую преукрашенну, раю подобну, свят. тайнъ благодати иреисполненну. „Есть 9) бо сія святыхъ церковь, въ ней-же едина во Христа Бога вѣра и едино крещеніе, едино чинное изрядство святыхъ тайнъ, краснѣйши солнца и яснѣйшій паче всѣхчз звѣздъ. Сихъ убо воспріемлетъ нощь, церкви же не удолѣетъ злоба никогдаже. Коликой тщеты, помысли, отпадающихгь святыя церкви и правыя святыя вѣры 1). И

1) Благочестія нарушитель. 2) и святыхъ отецъ догматъ. 3) Глава 7. Ц Галат. глава 1. 5) Златоустъ 1473. °) зри, выимай, Златоустъ 1695. Л Листъ 1007. Л Листъ 709. Л Цвѣтникъ духовный.

кто сице окаяненъ, рече о раздирающихъ церковное соединеніе; суть бо мнози радующейся о злыхъ и тѣло Христово разтерзающіи паче, нежели воини копіемъ пресѣкоша или іюдѣи гвоздьми прободоша 2). Оное сего есть меньшее зло: оніи пресѣченіи уды паки совокупишася, сіи же отвергшись, аще здѣ не совоку- шггся, не къ тому совокупятся, но пребываютъ, исполненія церковнаго внѣ. Святый Антоній :і) рече: Бесѣда со еретики — погибель есть души, лютейши бо суть яда зміина глаголи ихъ. Сохрани 4) же ся отъ еретикъ, не бесѣдуй съ ними, хотяй исправити вѣру, егда когда ядъ словесъ ихъ вредитъ тя. Блюди же ся всякой ереси. Святый аггелъ показуя глагола Феофану 5): се мѣсто темно и смрадно во огни уготованно есть еретикомъ и отступникомъ вѣры, и хульникомъ. клеветникомъ и послушающихъ словесъ ихъ. Глаголю же ти, отче, яко, еще и вся добродѣтели исправитъ человѣкъ, и не право вѣритъ во святую церковь, на сіе мѣсто въ таковые муки отходитъ. Святый Іоаннъ Богословъ 2 посланіе °). Всякъ нрестуиаяй и не иребываяй во ученіи Христовѣ, Бога не иматъ. Пребываяй же во ученіи Христовѣ, сей и Отца и Сына иматъ. Мнози убо мняше вѣровать, но не якоже рече писаніе, а якоже тіи своимъ изволеніемъ иослѣдоваша, тіи вси еретицы. Зри Благовѣстникъ: не по писанію вѣрующій вси еретицы, и понеже они своимъ ере • семъ иослѣдоваша, того ради и погибоша. Многосложный свитокъ» къ Феофилу царю Греческому въ концы слова 8): Колико воеваша цари на церковь Христову, колико мучителемъ попущенно бысть ратовать церковь, но врата адова не удалѣша ей; человѣцы бо ратующій умираютъ и погибаютъ и яко единъ отъ князей падаютъ и гробъ ихъ содержитъ, и клятвами бѣдъ увязошася во-вѣки. Проклятъ всякъ раззоряяй уставы отческіа, не временныя, но вѣчныя и непремѣнныя догматъ уставы церковныа, яже положиша и утвор-диша отцы твои. Святыхъ отцовъ архіереовъ соборъ 9). Сія вѣра апостольская, сія вѣра отческая, сія вѣра вселенную просвѣтъ, а иже кто дерзнетъ инако вѣровать или развращать что отъ» законаположныхъ во святѣй церкви держимыхъ сущихъ догматъ по первымъ обычаемъ святыхъотецъ и благочестивыхъ царей, аще святители—суть извержони и прокляти да будутъ; аще иноцы или мірстіи—тою же клятвою осуждены да будутъ. Сія уставляемъ великаго пастыря архіерея Господа нашего Ісуса Христа, иже запечатлѣетъ бездны страшнымъ и страшнымъ своимъ повелѣніемъ. Страшно есть внасти въ руцѣ Бога жива.

30 октября 1908 г. Печатать разрѣшается. И. д. Ректора С. Иетероург-екоіі духовной академіи архимандритъ Ѳеофанъ.

Редакторъ профессоръ С.-Петербургской духовной академіи

Петръ Смирновъ.

САНКТ-ПЕТЕРБУРГСКАЯ ПРАВОСЛАВНАЯ ДУХОВНАЯ АКАДЕМИЯ

Санкт-Петербургская православная духовная ака-демия Русской Православной Церкви - высшее учебное заведение, целью которого является подготовка священнослужителей, преподавателей духовных учеб-ных заведений и специалистов в области богословских и церковных наук. Подразделениями академии являются: собственно академия, семинария, регентское отделение, иконописное отделение и факультет ино-странных студентов.

Проект по созданию электронного архива журнала «Христианское чтение»

Проект осуществляется в рамках процесса компьютеризации Санкт-Петербургской православной духовной академии. В подготовке электронных вариантов номеров журнала принимают участие студенты академии и семинарии. Руководитель проекта - ректор академии епископ Гатчинский Амвросий. Куратор проекта - проректор по научно-богословской работе священник Димитрий Юревич. Матери-алы журнала подготавливаются в формате pdf, распространяются на компакт-диске и размещаются на сайте академии.

На сайте академии

www.spbda.ru

> события в жизни академии

> сведения о структуре и подразделениях академии

> информация об учебном процессе и научной работе

> библиотека электронных книг для свободной загрузки

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.