Научная статья на тему 'Светафорни ўтказувчанлигини аниқлаш метадалогияси (Наманган шаҳри мисолида)'

Светафорни ўтказувчанлигини аниқлаш метадалогияси (Наманган шаҳри мисолида) Текст научной статьи по специальности «Техника и технологии»

CC BY
44
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
йўналиш / транспорт / сегмент / транспорт ҳажми / сиғими / ҳаракат интервали / шаҳар / светафор / цикл / модел / тезлик / ҳаракат мунтазамлиги / направление / трафик / сегмент / интенсивность движения / пропускная способность / интервал движения / город / светофор / цикл / модель / скорость / регулярность движения

Аннотация научной статьи по технике и технологии, автор научной работы — Нормирзаев А. Р., Мамиров У. Х., Саидюсупов М. Б., Тургунов З. Х.

Наманган шаҳрида тирбанд чорраҳадаги светафор ўтказувчанлигини аниқлаш. Йўл ҳаракати хавфсизлиги, қулайлиги, ишончлилиги ва бошқа кўрсаткичлар бўйича транспорти ишининг сифат кўрсаткичларини ҳисоблаш амалга оширилди. Маҳаллий ўзини ўзи бошқариш органлари томонидан шаҳар йўловчи транспорти хизматлари сифатини ошириш бўйича баъзи тавсиялар берилди

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по технике и технологии , автор научной работы — Нормирзаев А. Р., Мамиров У. Х., Саидюсупов М. Б., Тургунов З. Х.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Методика определения проходимости светофора (в случае города Наманган)

Определение светофорной проходимости на оживленном перекрестке в г. Наманган. Проведен расчет показателей качества работы транспорта с точки зрения безопасности движения, удобства, надежности и других показателей. Отделные рекомендатсии по повышению качества услуг городского пассажирского транспорта даны органами местного самоуправления

Текст научной работы на тему «Светафорни ўтказувчанлигини аниқлаш метадалогияси (Наманган шаҳри мисолида)»

УДК 711.7

СВЕТАФОРНИ УТКАЗУВЧАНЛИГИНИ АНЩЛАШ МЕТАДАЛОГИЯСИ (НАМАНГАН ША^РИ МИСОЛИДА)

Нормирзаев Абдукаюм Рахимбердиевич НамМКИ, т.ф.н., доцент, тел.: +998972514409, E-mail: [email protected]

Мамиров Улугбек Хабибулаевич Наманган вилоят транспорт бошкармаси тендерларни утказиш булим бошлиги, тел.: +998945044333, E-mail: [email protected]

Саидюсупов Маъруфхон Баходирхон угли НамМКИ, тел.: +998999194242, E-mail: [email protected]

Тургунов Зокиржон Хошимбоевич НамМКИ, тел.: +998993225961, E-mail: zokirjonturgunov 1975@gmail. com

Аннотация: Наманган шахрида тирбанд чоррахадаги светафор утказувчанлигини аниклаш. Йул харакати хавфсизлиги, кулайлиги, ишончлилиги ва бошка курсаткичлар буйича транспорти ишининг сифат курсаткичларини хисоблаш амалга оширилди. Махаллий узини узи бошкариш органлари томонидан шахар йуловчи транспорти хизматлари сифатини ошириш буйича баъзи тавсиялар берилди.

Аннотация: Определение светофорной проходимости на оживленном перекрестке в г. Наманган. Проведен расчет показателей качества работы транспорта с точки зрения безопасности движения, удобства, надежности и других показателей. Отделные рекомендатсии по повышению качества услуг городского пассажирского транспорта даны органами местного самоуправления.

Abstract: Determination of traffic lights at a busy intersection in Namangan. The calculation of indicators of the quality of transport operation in terms of traffic safety, convenience, reliability and other indicators was carried out. Separate recommendations for improving the quality of urban passenger transport services are given by local governments1.

Калит сузлар: йуналиш, транспорт, сегмент, транспорт хажми, сигими, харакат интервали, шахар, светафор, цикл, модел, тезлик, харакат мунтазамлиги

Ключевые слова: направление, трафик, сегмент, интенсивность движения, пропускная способность, интервал движения, город, светофор, цикл, модель, скорость, регулярность движения.

Key words: direction, traffic, segment, traffic intensity, throughput, traffic interval, city, traffic light, cycle, model, speed, traffic regularity.

Кириш. Шахарларни ривожланишида шахар транспорт инфратузилмасининг урни жуда мухим. Шахар автомобил йулларининг равон ва кулай булиши шахар инфратузилмасининг асосини ташкил этади. Уз узидан аёнки, транспорт инфратузилмаси ривожланган мамлакатлар иктисодиёти гуркираб ривожланмокда, мамлакатга хорижий инвестицияларни жалб килинишида хам мамлакатнинг транспорт салохияти асосий турткилардан бири булиб колмокда. Х,озирда куплаб хориж мамлакатларида шахар жамоат транспортини хар томонлама ривожлантиришга катта эътибор каратилмокда. Шахар ахолиси ва ташриф буюрган мехмонларга кулайлик яратиш максадида шахар

жамоат транспортида янгидан-янги инноватцион гояларни куллаган холда ушбу соха фаолдиятини янада такомиллаштириш ута мухимдир.

Катта шахарларда транспорт окимларини бошкаришнинг самарали стратегияларини излаш, йул тармогини, ундаги мухандислик иншоотларини лойихалашда ва транспорт окимини ташкил килишда макбул ечимларни топиш учун транспорт окимларининг жуда кенг доирадаги хусусиятларини хисобга олиш зарур.

Наманган ривожланаётган катта шахдрларда энг катта муоммолардан бири автотранспорт воситаларини тирбандлиги булиб, бу моаммо узок вактлардан буён турли йуллар билан ечимини излаш, хал этиш чоралари курилмокда. Шунингдек, кушимча автомобил йулларини курилиш, мавжуд беркитиб ташланган йулларни очиш, янги турдаги транспорт воситаларини (масалан, метро, тралейбус) амалиётга жорий килиш, транспорт окимларини кайта таксимлаш буйича ечимлар изланмокда [1].

Транспорт окимларининг харакатини урганишда куп омилли моделлаштириш жуда истикболли булиб, бу маълум бир бошлангич параметрлар туплами учун реал транспорт холатига адекват булган симулятсия моделини яратиш ва светофорни бошкаришнинг оптимал режимини топиш имконини беради.

Математик моделлаштириш замонавий ахборот технологиялари билан биргаликда йул тармоги диаграммаларини лойихалаш, светофор параметрларини узгартириш ва йул утказувчанлигига кандай таъсир килишини (реал вакт режимида) кузатиш мумкин булган дастурий мухитни яратиш имконини беради. Виртуал мухит киска вакт ичида шахар йул тармоги фаолиятини такомиллаштириш ва яхшилашга каратилган муайян чора-тадбирларнинг самарадорлигини текшириш имконини беради.

Транспортни моделлаштириш

Транспорт окимини моделлаштириш учун Наманган шахрининг йул тармогининг муаммоли нукталари аникланади.

Наманган шахрини оладиган булсак, ахоли зич жойлашганлиги сабабли кушимча йулларни куриш имконсиз булган вазиятни куриб чикамиз. Бундай вазиятларда кушимча йул транспорт тизми воситаларини жорий килиш самарали эмас, чунки бошка транспорт тизимлари (трамвай, троллейбус метро ва х.к.) жорий килиниши факатгина йуловчи окимини транспортда юришини камайтириш имконини берсада, муаммо ечилмайди.

Бундан муоммоларни ечишни энг оддий усулидан яъни чоррахани утказувчанлик кобилятини оширишдан бошлайлик. Аввал чоррохадаги светафорни бошкариш тирбандликга таъсирини аниклаймиз.

Х,аракатни ташкил этиш буйича мутахассис таъкидлашича, светафор такти транспорт окими ва харакат хавфсизлигига таъсир килади.

Бундан ташкари, йул харакати хавфсизлиги куплаб омилларга боглик: харакатланиш тартиби ва транспорт воситаларининг техник холати, йул шароитлари, транспорт воситалари хайдовчиларининг малакаси ва бошкалар [2, 3, 4].

Йул харакати хавфсизлигини таъминловчи асосий омиллар бу транспорт воситаларининг тезлиги ва улар орасидаги масофадир [5]. Бинобарин, муаммо харакатланувчи автомобиллар орасидаги минимал хавфсиз масофани (масофани) аналитик аниклаш заруратидан келиб чикади.

Йул харакати бошкаруви сохасидаги куплаб махаллий ва хорижий олимлар ва мутахассислар чоррахаларда светофор циклининг давомийлигини хисоблаш ва уларни такомиллаштиришнинг мавжуд усулларини ишлаб чикишга хисса кушдилар [6-8].

Светафор цикли боскичи давомийлигининг циклнинг умумий давомийлигига нисбати яшил сигналга келган автомобиллар сонининг бутун цикл учун келган автомобиллар сонига нисбатига тенгдир.

Aгар келаётган автомашиналар бир хил оким хосил килади деб фараз килсак, y холда цикл вактини хисоблаш ва светафорнинг иш режимини аниклаш окилона асосга асосланади. Уш6у боскич учун максимал утказувчанликни автомобиллар навбатини ишга тушуриш ва тyxтатиш вактига бироз вакт йукотилишини хисобга олган холда автомобиллар орасидаги масофаларни таxлил килиш оркали олиш мумкин [9-10].

бу ерда:

tm. -тартибга солишнинг куриб чикилаётган боскичида утиш оралигининг давомийлиги, с;

tp -светофорнинг узгаришига хайдовчининг реакция вакти, с;

tt -автомобилнинг тyxташ масофасига тенг масофани босиб утиши учун зарур булган вакт, с;

tt -автомобилнинг энг узок тукнашув нуктасига (УТН) харакатланиш вакти, с;

t¿+1 -тyxташ чизикларидан катнов учун зарур булган вакт кейинги боскичда харакатлана бошлаган автомобилга УТН i+1

Oралик циклнинг давомийлиги куйидагича аникланади [9-10].

i+1,

1-расм. Утиш оралигининг давомийлигини аниклаш схемаси.

2-расм. А.Навоий, ^укон ва Нодира кучалари кесишмаси чоррах,асида транспорт интенсивлиги картограммаси [9]. (Наманган шахрида)

Чоррахани лойихалашда ёки чорраха худудига якинлашишга имкон берадиган холларда куйидаги тавсиялардан фойдаланиш тавсия этилади:

• чоррахага якинлашишларнинг хар бирида харакатланиш булаклари сони хар кандай булакда харакатланиш интенсивлиги соатига 450 та транспорт воситасидан ошмаслиги шарти билан белгиланиши керак;

• чорраханинг функсионал худудини кузатиш максадга мувофик, бу унинг сигимини сакланишини таъминлайди.

Чорраханинг функтсионал худуди деганда катнов кисмига кириш чекланган (яъни, катнов кисмига кириш ва ундан чикиш) ва катнов кисмида тухтаб туриш хам такикланган зона тушунилади

1-жадвал

_А.Навоий, ^укон ва Нодира кучаларидаги транспорт окимлари натижалари

Иуналиш чизиги

Оким жадаллиги, авт/соат

Окимни мартшрут буйлаб таксимланиши

Жами, авт/соат

1

617

65 %

338

35 %

955

295

22 %

678

52 %

1315

342

26 %

1713

65 %

608

35 %

2321

1601

74 %

422

26 %

2023

2

3

4

5

6

7

8

9

3-расм. А.Навоий, ^укон ва Нодира кучалари кесишмалари чоррах,асида светафорни тартибга солишнинг мавжуд режимлари.

Транспорт окимини А.Навоий, ^укон ва Нодира кучалари кесишмасидаги чоррахада хисоблашда 4 та камера ёрдамида амалга оширилди. олинган натижаларга асосан, хар бир маршрут буйлаб харакатланаётган транспорт воситалари сони хисобланди Шунингдек, чоррахадаги светафорни тартибга солувчи ишоралари (режимлари) тахлил килинди [10-18].

Светафорнинг бошкариш режимларини оптималлаштириш оркали утказувчанлигини ошириш учун, йул ва автомобилларнинг техник параметрларига караб куплаб омиллар таъсир килади. Шунинг учун, утказиш кобиляти тугрисида ишончли маълумотларни олиш учун турли хил йул шароитларида окимдаги автомобилларнинг узаро таъсири тавсифловчи курсаткичларни хисобга олиш керак булади [9-11].

- Чизик кенглиги,

- Кучада тухташ жойи мавжудлиги

- Буйлама киялиги

- Жамоат транспорти бекатларининг мавжудлиги

- Худуд тури

- Чапга ва унгга бурилиш йуналишлари

- Пиёдалар харакатининг мавжудлиги

- Бошкариладиган фазалар сони

- Тартибга солиш циклининг давомийлиги

Автоматлаштирилган бошкарув билан кесишишнинг утказувчанлигини ошириш учун бошкариш режимларини оптималлаштиришда тухташ чизиги кесимида катнов кисмининг харакатланиш чизигининг утказувчанлиги куйидагилар билан аникланади:

- чоррахада харакатланаётган барча автомашиналар светафор олдида кечикиши мумкин, бу эса катнов кисми имкониятларидан тулик фойдаланган холда катта зичликдаги транспорт окимлари мавжуд булганда амалда содир булади.

- светофорнинг сигнали ёкилгандан сунг чорраха олдида автомашиналар навбати хосил булганлиги сабабли чорраха буйлаб харакатлана бошлаган транспорт

воситаларининг тезлиги ва улар орасидаги вакт оралиги кандай булишидан катъий назар бир хил булади.

Юкоридаги шартлар мавжуд булганда, тухташ чизиги кисмида катнов кисмининг бир булагининг утказиш кабул килинган методика буйича хисобланган алгоритми

Чоррахасида светофорни тартибга солиш режимларининг таъсирини бахолаш учун А.Навоий, Кукон ва Нодира кучалари кесишмаси чоррахасида йул харакати параметрлари буйича биз светофорни урнатишнинг сигнал режасини узгартириш оркали транспорт холатини симулятция киламиз. Шу билан бирга, иккинчи боскич узгаришсиз колади (30 с), чунки бу вакт пиёдалар пиёдалар утиш жойидан утишлари учун зарурдир. Биринчи боскичнинг вакти 30 с дан 55 с гача (дастлабки вакт 30 с) 5 секундлик боскичларда узгаради.

Симулятция натижалари - турли хил светофорларни бошкариш режимлари учун куриб чикилаётган участкаларнинг утказувчанлиги хар хил булашини куришимиз мумкин [11-22].

Симулизатсия натижаларига кура, урганилаётган чоррахада амалга оширилиши мумкин булган асосий ечимларни куриб чикамиз.

1. Светафорнинг сигнал режимини такомиллаштириш;

2. Чоррахада чапга бурилишни такиклаш;

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

3. Куча буйлаб йулни кенгайтириш;

4. А.Навоий кучаси туташган жойда айланма йул ташкил этиш;

5. Умумий тухташ чунтаги хосил килиш;

Чоррахада светафорни тартибга солишни сигнал ражимини узгартириш ишлаб чик;илган моделда харакат параметрлари улчанади.

Светафор бошкариш режимларини куриб чикилаётган чорраха учун участкаларнинг утказувчанлиги 1-жадвалда келтирилган.

Транспорт окимларини биринчи тадкикотлари статистик характерга эга эди халос. Улар тезлик ва транспорт хажми каби транспорт окими хусусиятларининг уртача ва стандарт огишларини улчаш усулларини уз ичига олади. Кейинчалик эхтимоллик тадкикотини хисобга олиш билан Нуютон биномиали куйидаги куринишга эга булади [411].

" п!

(р + д)п =У-п--р(х) • д(п-х)

х!(п - х)!

Мустакил синовлар кетма-кетлигини куриб чикадиган булсак, маълум бир ходисанинг содир булш эхтимоли п билан белгилаб, бином таксимотининг формуласини куйидаги куринишда ифодалаш мумкин.

Р( х) =

V х

■ рх ■ д(п-х)

Бу ерда п-хар кандай синовда мувофаккиятли натижага эришиш эхтимоли; ^-Х,ар кандай синовда мувофаккиятсизлик эхтимоли «-мустакил синовлар сони.

х синовларда п та мувофаккиятли натижанинг юзага келиш эхтимоли.

Тадкикотлар шуни курсатадики, урганилаётган А.Навоий, ^укон ва Нодира кучалари кесишмаси чоррахасидан олинган натижалар буйича 1-жадвалдаги 1 ва 2 йуналиш чизигларидаги автомобилларнинг 35% чапга бурилиб, унгга бурилиш такикланган йуналиш буйича куриб чикадиган булсак, юкоридаги формулага кура, кетма-кет харакатланаётган учта машинадан бирини чапга бурилиш эхтимоли куйидагича хисоблашимиз мумкин [12-22].

5-расм. Бошкариладиган чоррах,адаги транспорт окимини хисоблаш модели

болк-схемаси

3! , , Р(2) = ^(0,35У • (0,65)2 = 0,443

Хулоса килиб шуни айтиш мумкинки, чоррахадан светафорнинг рухсат бериш ишорасида утиши лозим булган хар бир булак буйича хисоблашларни аниклаш имкони булади. Бу оркали транспорт окимини назорат килиш, светафорнинг циклларини узгартириш ва кушимча булакларни кушиш оркали чоррахадаги тирбандликларни олдини олиш мумкин. Шунингдек, бир томондан харакатланаётган бошкариладиган чоррахалар оркали утиш жараёнидаги жами транспорт воситаларини хисобини топиш учун куйида келтирилган модел блок-схемаси оркали аникланади.

АДАБИЁТЛАР

1. Конорлянко В. И. Безорасность движения : учеб. рособие // В.И.Конорлянко, О. P. Гуджоян, В. В. Зырянов, А. С. Березин. - Кемерово, 1998 г. - 72 с.

2. О системной безорасности дорожного движения / В. А. Корчагин, Э.Клявин, А.

B. Симаков, А. В. Двуреченская // Вестник лирецкого государственного технического университета. - 2018. - С. 43-47.

3. Кравченко P. А., Олещенко Е. М. Системность, комретентность, ответственность

- ключевые факторы обесречения безорасности дорожного движения в России // Трансрорт Российской Федерatsiи. - 2016. - 22-27.

4. Добромиров В. Н., Евтюков С. С. Скорость как фактор влияния на безорасность дорожного движения // Современные рроблемы науки и образования. - 2013. - № 5. - С. 73.

5. Жигадло А. P., Дорохин С. В., Лихачев Д. В. Новый родход к вводу доролнительной левороворотной секции светофорного регулирования // Вестник Сибирского государственного автомобильно-дорожного университета. - 2019. - Т. 16. - № 4 (68). - С. 432-445.

6. Лихачев Д. В., Дорохин С. В. Исследование рроцесса ввода срециализированной левороворотной фазы регулирования // Мир трансрорта и технологических машин. - 2018.

- № 2 (61). - С. 40-47.

7. Урравление трансрортными ротоками в городах: монография / Е. А. Андреева, К. Беттгер, Е. В. Белкова, А. Н. Бурмистров, Р. Р. Гизатуллин, А. Э. Горев, Р. В. Душкин,

C. В. Жанказиев, А. Д. Жарков, Т. С. Колосова, А. В. Кузнецов, Е. А. Курочкин, В. В. Курц, В. P. Морозов, А. В. Ррохоров, А. И. Солодкий, В. Л. Швецов; род. общ. ред. А. Н. Бурмистрова, А. И. Солодкого. - М. : Изд-во.«Инфра-М», 2019. - 207 с.

8. А. А. Ветрогон, М. Н. Крирак "Трансрортное моделирование как инструмент для эффективного решения задач в области урравления трансрортными ротоками" Иркутский государственный университет рутей сообщения современные технологии. системный анализ. моделирование № 3 (59) 2018. 82-91

9. Открытое Акционерное Общество "Методические рекомендатсии ро ортимизатсии светофорного регулирования и координатсии работы светофорных объектов" «Научно-исследовательский институт автомобильного трансрорта» (ОАО «НИИАТ») Москва 2021

10. Мамиров У. Х., Солиев Х. М., Тургунов З. Х. Наманган шахридаги марказий кучаларда чоррахаларнинг утказувчанлигини ошириш самарадорлиги //Механика и технология. - 2023. - Т. 1. - №. 10. - С. 66-71.

11. Ратахапова М. Рассажирские реревозки и рассажирооборот ро видам трапсрорта. - 2023.

12. Xabibulaevich M. U. B. et al. Tartibga solinadigan yo 'l tarmog 'ining ko 'cha segmentida aloqa tezligini baholash (Namangan shahri misolida) //Механика и технология. -2023. - Т. 1. - №. 10. - С. 136-142.

13. Normirzaev A. R. Implementation of innovative ideas in digitization of the transport sector in Namangan region //Scienceweb academic papers collection. - 2021.

14. Мамиров У., Тухтабаев М., Рахмонов Б. Важност развития рроекта велодорожки в Намангане. //Естественнонаучный журнал «Точная наука». - Кемерово, 2022. Выруск 129, - С. 12-17. www^-наука.ру

15. To'Xtaboеv M. A., Mamirov U. X. Shaharda avtomobilda tashishda harakat muntazamligini oshirish (namangan shahri misolida) //Механика и технология. - 2022. - №. Срецвыруск 1. - С. 101-108.

16. Тухтабаев М. А., Мамиров У. Х., Тургупов З. Х. Жамоат трапсрортида йуловчи ташиш самарадорлиги //Мехапика и техпология. - 2022. - №. Срецвыруск 2. - С. 62-67.

17. Мамиров У. Х., Солиев Х. М., Тургунов З. Х. Наманган шахрида трансрорт окимини оширишда инфратузилмаларни лойихалаш //Механика и технология. - 2023. - Т. 1. - №. 10. - С. 130-135.

18. Аббасов А., Мамиров У. Усовершенствование дорожной инфраструктуры в городе Намангана. - 2023.

19. Bahodirxon o'g S. M. еt al. S'hahar Jamoat Transportidan Foydalanis'h Sifati Va Is'honchliligini Baholas'hda Xorijiy Tajriba //ILM-FAN TARAQQIYoTIDA ZAMONAVIY QARAS'HLAR: MUAMMO VA YECHIMLAR. - 2022. - S. 255-258.

20. Marufkhon S. STATE OF URBAN TRANSPORT SYSTEMS AT THE PRESENT STAGE //Archive of Conferences. - 2022. - S. 14-19.

21. Normirzaev, A. R. (2021). Implementation of innovative ideas in digitization of the transport sector in Namangan region. Scienceweb academic papers collection.

22. Нормирзаев, А. Р., & Туманбоева, Б. (2022). NAMANGAN SHAHAR JAMOAT YO 'LOVCHI TRANSPORTI FAOLIYATINING MAVJUD HOLATI VA RIVOJLANTIRISH YO 'LLARI. TA'LIM VA RIVOJLANISH TAHLILI ONLAYN ILMIY JURNALI, 2(7), 143149.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.