"Т" ШАКЛДАГИ АВТОЙУЛ ЧОРРАХДСИДА
МАШИНАЛАРНИНГ ХДРАКАТИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШ
МАСАЛАЛАРИ
Мерганов Аваз Мирсултанович, Омонов Отажон Журакулович
Тошкент давлат транспорт университети (Тошкент, Узбекистан)
Аннотация: Мазкур маколада "Т" шаклига эга булган автойул чоррахасида машиналар харакатини оптималлаштиришда светофор ишлаш циклларининг таъсири урганилган. Олиб борилган хисоб-китоблар асосида светофор цикллари узгариши чоррахани кесиб утадиган машиналар сони ошишига олиб келмаганлиги аникланди. Барча хисоб-китоблар «AnyLogic» дастурий таъминот-иммитацион моделлаштириш асосида амалга оширилди.
Калит сузлар: чорраха, светофор ишлаш цикли, чоррахани утказа олиш кобилияти.
Кириш.
Х,аракат жараёнида одамлар чоррахаларни кесиб утади, маълум бир чоррахада харакатнинг ташкил этилишига караб, ушбу чоррахадан утишнинг уртача вакти ва шунга мос равишда йуловчилар ёки юкларнинг ёълга сарфлайдиган вакти боглик [1, 6-11]. Х,ар бир чорраханинг узига хос хусусиятлари борлигини хисобга олсак, битта чорраха мисолида биз энг макбул харакатни куриб чикишга ва аниклашга харакат киламиз.
Максад
Тажриба майдони сифатида Тошкент шахридаги (Узбекистон Республикаси) Гайдар Алиев, Локомотивная ва Абдурауф Фитрат кучалари чоррахасида жойлашган Т шаклидаги чорраха танланди. Чоррахада бир хил микдордаги кирувчи автомобиль йуллари мавжуд (хар бири иккитадан), кирувчи автомобиль окими хар бир йулдан бир хил сонда берилган. Уртача тезлик 60 км/соат.
Расм 1. Куриб чикилаётган Т-бирикмаси
"AnyLogic" симуляция воситаси ёрдамида чорраханинг харакатланиш сигими турли хил светофор цикллари учун моделлаштирилди [2-5]. Натижалар 1-жадвалда келтирилган.
1-жадвал.
Светофор циклининг чоррахадан утиш кобилиятига таъсирини
№ Светофорнинг цикли, сек Чорраханинг сигими, автомобиллар сони Уртача Мин-Макс
1 20/20 1454 84,363 17,489-935,27
2 40/40 1447 85,894 17,113-1032,632
3 60/60 1407 86,240 17,489-1036,124
Чоррахада автомашиналар утишини ошириш максадида хар бир боскичга йашил светофор ёниши учун навбат билан автомобиллар харакатига рухсат беришга харакат килишга карор килинди. Уйлаймизки, ушбу карор йуналишлар чоррахаларида автомобиль кутиш вактини кискартиради.
жaдвaл 2
Светофор циклининг чоррахадан утиш кобилийатига таъсирини таккослаш (светофорнинг хар бир ёълда харакат вактини навбат билан
№ Светофорнинг цикли, сек Чорраханинг сигими, автомобиллар сони Уртача Мин-Макс
1 20/20/20 1371 95,896 17,275-194,619
2 40/40/40 1315 100,300 16,659-313,413
3 60/60/60 1322 95,59 17,266-280-948
Натижаларни тахлил килиш
Светофор оралиги вактини ранг буйича узгартириш ва хар бир боскичга навбат билан светофорнинг йашил рангини бериш чорраха утказувчанлигининг камайиши ёки ортишида сезиларли узгаришларни аникламади. Бирок, хар доим рухсат этилган (кушимча светофор булими) "унгга" чоррахасида рухсат беришга харакат килишга карор килинди. Натижалар 3-жадвалда келтирилган. Чоррахадаги рухсат этилган харакат схемаси 2-расмда курсатилган.
Натижада куриб чикилаётган чорраха утказувчанлиги уртача 6,03 фоизга ошди. Бундан ташкари, энг катта усиш светофорнинг вакт оралигида 20 сонийада эришилди. Йул утказгич ёки айланма йуллар куриш оркали туташманинг утказувчанлигини ошириш мумкин эди, бирок максад туташув утказувчанлигини оширишнинг энг тежамкор усулини аниклаш эди.
3-жадвал
Светофор орaлиFининг чорраханинг харакатланиш кобилийатига таъсирини таккослаш ("унгга бурилиш" режимида светофорнинг
№ Светофорнинг цикли, сек Чорраханинг сигими, автомобиллар сони Уртача Мин-Макс
1 20/20/20 1577 78,807 17,376-1428,77
2 40/40/40 1496 82,044 17,308-1650,028
3 60/60/60 1495 79,82 16,912-1137,195
Шакл 2. Чоррахада рухсат этилган харакат схемаси.
Хулоса:
1. Йашил рангнинг ишлаш оралигини узгартириш вакти кесишманинг утказувчанлигини оширишга сезиларли таЪсир курсатмади;
2. Х,ар бир йулга узининг йашил вактини бериш чоррахани кесиб утувчи транспорт воситалари сонини купайтирмади;
3. Ахамийатли ва иктисодий жихатдан энг фойдалиси светофорга кушимча булим кушилиши булиб, барча транспортнинг "унгга" хар доим "йашил" булишига имкон беради. Чоррахани кесиб утган автомобиллар сони уртача 6,03 фоизга ошди;
4. Светофорнинг 20, 40 ва 60 сонийадаги айланишлари тахлил килинди, 20 сонийалик цикл энг "самарадор" ва самарали булиб чикди;
5. Куннинг вактига (эрталаб, тушдан кейин, кечкурун) караб транспорт окимларининг интенсивлигини аниклаш керак, бу куннинг ёъналиши ва вактига караб энг гавжум участкани аникрок аниклайди ва светофорни мос равишда мослаштиради.
Адабиётлар руйхати
1. Махкамов Н. Я., Илесалиев Д. И., Мерганов А. М. Сравнительный анализ факторов, влияющих на доставку пакетных грузов //Инновационный транспорт. - 2019. - №. 3. - С. 50-57.
2. Кочкуров Евгений Николаевич, Корчажкин Михаил Георгиевич. Определение параметров регулирования транспортными потоками на основе моделирования // Труды НГТУ им. Р. Е. Алексеева. 2014. №4 (106).
3. Ахмадинуров Максим Минихатович. Оптимизация светофорного регулирования с помощью программы моделирования транспортных потоков // Вестник ЮУрГУ. Серия: Компьютерные технологии, управление, радиоэлектроника. 2010. №22 (198).
4. С.А. Андронов Сравнение эффективности адаптивных алгоритмов светофорного регулирования в среде AnyLogic // Программные продукты и системы. 2019. №1.
5. Смирнов Н. Н., Киселев А. Б., Никитин В. Ф., Кокорева А. В. Математическое моделирование движения автотранспортных потоков методами механики сплошной среды. Двухполосный транспортный поток: модель Т-образного перекрестка, исследование влияния перестроений транспортных средств на пропускную способность участка магистрали // Труды МФТИ. 2010. №4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/matematicheskoe-modelirovanie-dvizheniya-avtotransportnyh-potokov-metodami-mehaniki-sploshnoy-sredy-dvuhpolosnyy-transportnyy-potok (дата обращения: 01.02.2022).
6. Merganov A. M. Analyses of international practice of corporate governance in railway //Экономика и менеджмент инновационных технологий. - 2017. - №. 3. - С. 79-81.
7. Арипов Н.М., Ибрагимова Г.Р., Илесалиев Д.И., Светашева Н.Ф.1, Шихназаров Ж.А. Особенности функционирования зерноэлеваторов в цепях поставок //Логистические системы в глобальной экономике. - 2021. - №. 11. - С. 52-56.
8. Расулов Маруфджан Халикович, Машарипов Маъсуд Нуъмонжонович, Расулмухамедов Махамадазиз Махамадаминович, Суюнбаев Шинполат Мансуралиевич Выбор рациональной технологии увязки локомотивов на приграничном пункте пропуска «Ок куприк - железнодорожный» // Universum: технические науки. 2019. №10-1 (67). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vybor-ratsionalnoy-tehnologii-uvyazki-lokomotivov-na-prigranichnom-punkte-propuska-ok-kuprik-zheleznodorozhnyy (дата обращения: 05.04.2022).
9. Мерганов А. М., Хаджимухаметова М. А., Урманова З. А. К. К анализу грузопотока тарно-упаковочных грузов перерабатываемых на железнодорожных складах //Universum: технические науки. - 2019. - №. 10-1 (67). - С. 28-31.
10. Кобулов Ж. Р., Баротов Ж. С., Ташматова М. С. К вопросу о комплексном решении задачи совершенствования срока доставки грузов на железнодорожном транспорте //Universum: технические науки. - 2021. - №. 5-3 (86). - С. 13-19.
11. Osintsev N., Rakhmangulov A., Baginova V. Evaluation of logistic flows in green supply chains based on the combined DEMATEL-ANP method //Facta Universitatis, Series: Mechanical Engineering. - 2021. - Т. 19. - №. 3. - С. 473-498.