РАХ,БАР БОШ^АРУВ ФАОЛИЯТИНИНГ ПРОФЕССИОНАЛИЗМИ
Азам Мухторович Махмудов
Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети
Донёр Эргаш ^ли Мавлонов
Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Спорт психологияси ва педагогика кафедраси мудири, доцент
укитувчи
E-mail: [email protected]
АННОТАЦИЯ
Маколада бошкарув фаолиятининг психологик жихатлари мухокама килинади, рахбарларининг бугунги кундаги фаолияти унинг психологик хусусиятларига алохида эътибор берилади, рахбар ва бошкариладиган объектнинг узаро муносабатларидаги таъсири, уларни оптималлаштириш шартлари, умуман олганда бошкарув фаолияти самарадорлигини таъминлаш борасидаги йул йуриклар батафсил баён этилган.
Калит сузлар: бошкарув, фаолият, профессионализм, объект, субъект, самарадорлик, психологик.
ABSTRACT
The article discusses the psychological aspects of management, the current activities of managers pay special attention to its psychological characteristics, the impact on the relationship between the manager and the managed object, the conditions for their optimization, guidelines for management efficiency in general.
Keywords: management, activity, professionalism, object, subject, efficiency, psychological.
КИРИШ
Бугунги кунда мамлакатимизда амалга оширилаётган ислохотларнинг пировард натижаси куп жихатдан рахбарларга, уларнинг бошкарув сохасидаги профессионал махоратига боглик. Бу борада давлатимиз биринчи навбатда рахбар кадрларнинг, давлат хизматчиларининг фукаролик жамиятлари институтлари хамда одамлар билан ишлай олиш кобилиятини шакллантиришга алохида эътибор бериш зарур", деган фикрлари мухим ахамиятга эга.
- Бундай кобилият ва малакани эса махсус таълим тадбирлари оркалигина ривожлантириш мумкин. Шу муносабат билан, бугунги кунда бошкарув сохаси, рахбар кадрларни тайёрлаш сохасидаги илмий изланишларни ривожлантириш ута мухим масала сифатида уз натижасини кутмокда. Ушбу сохадаги конкрет натижаларга йуналган тадбирлар эса айнан педагогика ва психология фани олдига долзарб вазифаларни куймокда. Масалан, турли бошкарув сохаларида лавозимларга рахбар кадрларни тайинлашда муносиб номзодларни танлаш, уларнинг бошкарув салохияти ва кобилиятини адолатли бахолаш зарурати доимо долзарб масала булиб келган. Аникланган кобилият ва шахс имкониятларини ривожлантириш эса, яна бир мухим педагогик ва психологик тадбир сифатида уз ахамиятига кура аввалгисидан колишмайди. Замонавий рахбарларга хос булган профессионал ва шахсий сифатларни таркиб топтиришда шахснинг хислат ва фазилатларини, унинг тажрибаси, мавжуд билим ва малакаси хамда кобилиятини интеграциялаш зарурати тугилади. Ахир пировард максад - яхлит, бир бутун ва узаро мувофиклашган ички тизимга эга булган рахбар шахсини шакллантиришдан иборатдир.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Умуман олганда, бошкарув тарихини бошкарув субъекти ва объекти узаро ракобатининг ривожланиши сифатида тасаввур этиш мумкин. Бу ракобатда объект, яъни ходим доимо рахбардан узишга интилади, унинг мураккаб фаолиятини узлаштиргиси ва уз позициясини кенгайтириб бориш ниятида булади. Рахбар эса, ходимни уз итоатида ушлаш учун бошкарувнинг янгидан -янги ва мураккаб услубларини "уйлаб" топади ва авваламбор, илм хамда конуний ваколатлар асосида уз позициясини мустахкамлашга интилади. Бундай "беллашувда" рахбар нафакат голиб булиши, балки ютказиб куймаслиги энг мухим бошкарув шартидир. Бунинг учун эса рахбар бошкарув сохасида юксак махоратга эришиши, профессионализмнинг юкори даражасига чикиши лозим. Бошкарувни ракобат сифатида кабул килиш албатта бошкарув мохиятидан четлашиш буларди. Х,ар холда бошкарувнинг асосий максади ташкилот максадларига ходимлар ёрдамида эришиш экан, ракобатдан кура хамжихатлик ва хамкорликка суяниш анчагина уринли. Демак, бунда "ракобат" тушунчасидан хам мураккаброк ходиса, яъни ходимга таъсир курсатиш, унда хайрихохлик уйготиш ва уни хамкорликка чорлаш масаласи етакчи уринга чикади.
Назаримизда, рахбар фаолиятини тахлил этувчи илмий психологик изланишларнинг аксарият кисми айнан шу мавзуга тегишли. Бунда рахбарни энг мукаммал шахс сифатида намоён булиши учун ёрдам берувчи коучинг технологиялардан тортиб, жамоани ахил командага айлантириш тренингларигача тухталиб утиш мумкин. Замонавий бошкарувга эътибор берилса, бугунги ташкилотда энг ишончли ва итоаткор бошкарув объекти сифатида факатгина офисдаги мослама ва ускуналарни санаб утиш колди. Бевосита бошкарув объекти сифатида тушунилувчи ходимлар эса мураккаб бошкарув жараёнининг "эхтимолий" элементига айланган. Мана шу "элемент" билан узаро таъсирда булиш, доимо уни максад сари ундаш ва бир огиз суз билан айтганда, бугунги бошкарув самараси, асосан, рахбарнинг психологик укувига боглик. Бошкарувни янада мукаммаллаштириш борасидаги изланишларнинг кулами шунчалик кенгки, улар бир караганда факат бир мавзу атрофида жамланиб, ута бирикиб кетган куринса-да, лекин уларнинг ранг-баранглиги бошкарув илмида узаро зиддиятли гояларнинг пайдо булишига олиб келмокда. Бошкарувнинг специфик жихатга эгалиги хакидаги фикрни давом эттириш психология, хусусан, бошкарув психологиясининг предметли сохасини аниклаб олиш имконини беради. ^атор тахлиллар асосида шундай хулосага келамизки, бошкарувдаги психологик ходисаларни уч асосий гурухга киритиш мумкин:
• Бошкарув субъекти - рахбар.
• Бошкарув объекти - ходим.
• Бошкарув субъекти ва объекти уртасидаги муносабатлар.
Бошкарувга оид психологик ходисаларнинг бундай гурухланиши шартли булиб, уларнинг хар бирини тадкик этиш мукаррар тарзда колган иккитасини хам уз ичига камраб олади. Хусусан, рахбар шахси бошкарув субъекти сифатида купчилик тадкикотларнинг асосий мавзусига айланар экан, унинг хар бир харакатида ходим назарда тутилади, ва албатта, муайян муносабат доирасида талкин этилади. Хдтто рахбарнинг уз шахсини мукаммалаштириши йулидаги фаоллиги хам ички психологик муносабат, уз -узига булган муносабат сифатида таърифланади. Бошкарув мавзусини бундай чеклаш, бир томондан, психология фани учун уз предметини аниклаш имконини берса, иккинчи томондан, бошкарув илмига тамоман янги карашларнинг шаклланиши билан ифодаланади. Хусусан, бошкарув ва рахбар фаолиятига феноменологик ёндашув тарафдорлари таклиф этган гоя ва фикрлар, дархакикат, психология фанининг нафакат изланиш сохаси ва йуналиши, балки "нуктасини" ифодалаб бера олди десак муболага булмайди.
Ymöy eHgamyBra öuHoaH, öomKapyB ^apaeHuHu aHuK u^ogagaMan Typuö, paxöap ^aoguaraHu caMapagu TamKuggamTupum MyMKuH эмaс. EomKapyBHuHr y3ura xocguru эca paxöap Ba xoguMgap ^aoguaraHu Kuecgam opKagu aHuKgaHumu MyMKHH. Ey öopaga Kyñugaru ^uKpgapHu öaeH Kuguö yTum ypuHgu. Ogarga, TamKugoTgaru xap KaHgaH öomKapyBra oug Ba3u$a Ba Tagöup xoguMgap opKagu xaM öa^apugumu MyMKuH.
MYXOKAMA BA HATH^A^AP
EyryHru KyHgaru энг gog3apö ugMuH-aMaguH MyaMMogapHu xag этнmгa HyHagTupugraH öyguö, ymöy u3gaHumgap 3aMOHaBun paxöap KagpgapHu maKggaHTupum opKagu öomKapyB coxacuHu MyKaMMaggamTupumra KaparngraHgup. ^aMuaTgaru Kacögap Ba MexHar Typgapu uxTucocgamuö öopraH capu öyryHru KyH MyTaxaccucgapura KyHugaeTraH Tagaögap xaM ycuö öopaeTraH öup naHTga, 3aMoHaBun paxöap npo^eccuoHaggamyBuHuHr agoxuga MaB3yra afigaHumu TaöuuH.
TagKuKoTgapHuHr Harn^agapu myHu KypcaTaguKu, uHcoHHuHr Kacö coxacuga MyKaMMannuKKa эpнmнmн "npo^eccuoHagroM" uöopacu öugaH HoMgaHraH xogga xaTTo öomKapyB Kagpgapu MexHaT ^aoguarara xaM TaröuK этнgнmн MyMKuH. ffly MyHocaöar öugaH 3aMoHaBuH paxöapHuHr HaMyHagaru MogeguHu apaTum Ba paxöapgapHu my aHgo3a acocuga Kacöra Tañepgam agropumgapu TexHogoruK ^apaeH cu^arnga TagKuH KuguHumu MyMKuH. Paxöap npo^eccuorpaMMacu xaMga öyryHru 3aMoH uhmuh roagapura acocgaHraH öomKapyB кoмпeтeнцнagapннн aparum Ba ygapHu öaxogam Tagöupgapu xaM Kypuö nuKuggu. EomKapyB npo^eccuoHagroMuHu agoxuga Kareropua cu^arnga ypraHum öomKapyB ugMgapuHuHr öyHgaH KenuHru ucTuKÖonura u^oöuH Tatcup Kypcaragu geraH yMuggaMu3. ran myHgaKu, paxöapnuKHuHr npo^eccuoHaggamyBu Ba öomKapyBga npo$eccuoHagu3M gapa^acuHuHr эtтнpo$ этнgнmн paxöap ^aoguaraHu u^tumouh xoguca cu^arnga TanKuH Kunumra oguö Kegagu. Hara^aga, Typgu puBo^gaHraH MaMgaKargapgaru cuHrapu paxöapguKKa oug npo^eccuoHag yromMagapHuHr W3ara Kegumu, paxöap ^aoguaraHu pergaMeHTgoBnu Ba yHuHr npo^eccuoHag MaxopaTuHu omupum Hyg-HypuKgapuHu öegrugaö öepyBnu agoxuga, ronug TrouMHuHr W3ara Kegumu MyKappap xogarra añgaHagu.
EyryHru KyHga öyHgaH TapTuögamraH tu3um, MatgyM MaKcagra HyHagraH paBumga ^aoguaT KypcaraeTraH paxöapgap MagaKacuHu omupum Kypcgapu opKagu HaMoeH öygMoKgaKu, ymöy tu3um opKagu 3aMoHaBuH öomKapyBnugapra gaBgaTuMu3 ToMoHugaH KyHugaguraH Tagaögap u3Hug Tap3ga Tapruö KuguHMoKga. EomKapyB
профессионализмини юксалтириш услублари сифатида рахбарларнинг профессионал ва шахсий сифатларини психологик жихатдан бахолаш ва тренинг услуби таклиф этилар экан, ушбу услублар бугунги кун психология фани ютуклари асосида баён этилади.
Шу билан бирга, бошкарув профессионализми мавзусини урганиш жараёнида турли соха вакилларининг илмий интеграцияси зарур эканлиги кайд этилди. Чунки, бошкарув профессионализми ташкилот максадига эришишга оид вазифаларни оптимал муддатда ва юкори сифатда бажариш деб талкин этилар экан, рахбар фаолиятининг алгоритмларини яратиш, уларнинг креатив жихатларини тасдиклаб утиш мухим масала хисобланади. Деярли барча ташкилотларнинг замонавий ахборот технологияларига оид мосламалар билан жихозланганлиги корхона персоналини, рахбарларни бахолаш ва хатто масофавий укитиш буйича катор имкониятлар ва кулайликлар яратмокда.
Бундай холат бошкарув натижалари хакида кайта алока олиш имкониятини ошириш билан бирга, рахбарнинг узлуксиз билим олиши ва назарий хулосаларни амалиётга татбик этиш имконини оширувчи омилдир.
Замонавий рахбар хаётига бундай техник воситаларнинг кириб келиши бошкарув профессионализмини такомиллаштиришни технологизациялаш масаласига янгича мазмун багишлайди. Назаримизда, хар кандай соха каби бошкарувни профессоналлаштириш ва рахбарлар профессионализмини юксалтириш масаласи бундан кейин хам турли илмий йуналишлар интеграцияси ва фаоллиги асосидагина хал этилиши мумкин булган масаладир.
ХУЛОСА
Хулоса килиб айтганда бошкарув муаммоси психология сохасидасида жуда кенг урганилган булиб, уларда турлича назариялар, консепциялар, ёндашишлар, позициялар, йуналишларга асосланган холда тадкик килинган. Шу билан бирга, олий таълим тизими рахбар ва лидер бир шахсда ифодаланиши айни муддао хисобланади хамда расмий рахбар иложи борича ташкилот максадларини ходимлар манфаати билан уйгунлаштирган холда бошкарув жараёнини ташкил этиши лозим. Айнан шу омил, айникса, касб сохасидаги юкори малака рахбарни лидерлик даражасига кутарилиши учун асос булиб хизмат килади.
REFERENCES
1. Денякина Л.М. Руководитель образовательного учреждения. Профессия или призвание? Изд. 2-е. М.: ООО «Квадро Плюс», 2001. 112 с.
2. Зубов Н. Как руководить педагогами. 2-е изд. М.: АРКТИ, 2003. 144 с.
3. Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения. 4-еизд. М.: Издательский сентр «Академия», 2010. 304 с.
4. Лусенко Л.И. Социально-психологические аспекты управления образовательным учреждением // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки. 2012. №1-2. С. 313-319.
5. Львова Т.В. Психологические аспекты управленческой деятельности УРЛ: хттп://парта1.сом/ру/блог/17980.хтмл (дата обращения: 20.08.2017).
6. Морозов А.В. Деловая психология. М.: Академический Проект, 2005. 1040с.
7. Морозов А.В. Диагностика креативности в педагогической деятельности. М.: ИГУМО, 2001. 80 с.
8. Морозов А.В. Креативность как основа инновационной активности и профессионализма современного руководителя // Психология в экономике и управлении. 2014. №1. С. 125-129.
9. Мухиддинова, У. А. К^., & Коккозова, Ж. Ж. (2020). Билингвизмнинг бола когнитив ривожланишига таъсирини урганишга доир тадкикотлар тахлили. Science and Education, 1 (Special Issue 4).
10. Гаффоров, Н. Н. У. (2020). Булгуси психологлар касбий коммуникатив компетентлигини ривожлантириш муаммосининг урганилганлиги. Science and Education, 1 (Special Issue 4).
11. Урунов, A. Ш. (2021). Типология подростков с девиантным повидением как теоритическая основа воспитания. "Узбекистонда психологияни ривожлантириш муаммолари: назария ва амалиёт уйгунлиги", 368-371.
12. Mavlonov, D. (2021). Suzish sporti bilan shug'ullanuvchi yosh sportchilar o'rtasidagi shaxslararo munosabatlarning ijtimoiy - psixologik tahlili. "Узбекистонда психологияни ривожлантириш муаммолари: назария ва амалиёт уйгунлиги ", 398401.
13. Zotova, E. A. (2020). Optimization of compepetive emotional stability of young athlets (on the example of tennis). Лучший молодой ученый-2020, 3, 91-95.
14. Kokkozova, J. J., & Xasanova, X. Z. (2021). Maktabgacha tarbiya muassasasi tarbiyachisi va unga xos bo'lgan xususiyatlar. Спортчиларни психологик тайёрлаш муаммолари мавзусидаги республика илмий-амалий-онлайн анжуман материаллари туплами, 247-250.
15. Халматов, Т. Б. (2021). Психологические основы профессионального опыта преподавателя. Ёшлар ва замон. Ижтимоий-маънавий узгаришларнинг узига хос хусусиятлари, муаммо ва ечимлар талцини, 181-183.
16. Халматов, Т. Б. (2021). Укитувчининг ижодкорлиги таълим самарадорлигини ошириш мезони сифатида. ОБРАЗОВАНИЕ И НАУКА В XXI ВЕКЕ, 174-179.
17. Хдйдаров, Ф. И. (2021). Бошлангич тайёргарлик боскичида ёш боксчилар машгулот юкламаларини меъёрлаштириш. Спортчиларни психологик тайёрлаш муаммолари мавзусидаги республика илмий-амалий-онлайн анжуман материаллари туплами, 148-150.
18. Эшмуродова, М. Б. К. (2021). Адаптационные процессы в адаптации подростков к спортивным секциям. Scientific progress, 2(1), 1864-1869.
19. Сирлиев, Э. Н. (2020). Дзюдо курашида спортчининг шахсий сифатлари галабани таминловчи омил сифатида. "PSIXOLOGIYA " ilmiy jurnal, 62-69.
20. Mahmudov, A. M. (2021). Pedagogical and psychological basis of formation of management skills in leadership in the field of physical training and sports. Electronic journal of actual problems of modern science, education and training, 25-29.
21. Хаитов, А. У., & Курдошев, Б. Ф. (2020). Спорт фаолиятида норасолик компелкси диагностикаси ва коррекцияси. Science and Education, 1(Special Issue 4).
22. Nazarov, D. B. (2021). Psychological person typologies. "Мировая наука", 25-27.
23. Каланов, К. К., & Саидходжаев, З. Х. (2020). Управление социопсихологическими рисками в сфере информационных технологий. Социологияни уцитиш ва социал тадцицотларни ташкил этишнинг долзарб масалалари, 159-161.
24. Усманова, Ш. Ш. (2020). Психологические основы профессионального мастерства преподавателя, тренера физической культуры. Интернаука, (41-1), 4344.
25. Дусанов, Н. Э., & Ёкубова, Д. (2020). Хдрбий таълим сохасида узини узи тарбиялаш усулининг урни ва ахамияти. Science and Education, 1 (Special Issue 4).