^айитов Ойбек Эшбоевич,
Жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни илмий-методик таъминлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш маркази "Педагогика ва психология" кафедраси профессори в.б., психология фанлари номзоди, доцент
ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ УРТА БШН РА^БАРИ ПСИХОЛОГИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШНИНГ КОМПЛЕКС МОДЕЛИ
УУТ: 159.99:316.46.058
Х,АЙИТОВ О.Э. ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ УРТА БУ¥ИН РАЦБАРИ ПСИХОЛОГИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШНИНГ КОМПЛЕКС МОДЕЛИ
Маколада олий таълим муассасаси урта 6yfMM рах,бари психологик компетентлигининг таянч сифатлари ва уни оптималлаштиришни комплекс модели х,акида баён килинган.
Таянч суз ва тушунчалар: компетенция, компетентлик, психологик компетентлик, компе-тентлик олами, идеал рах,бар, самарали аёл рах,бар, самарарали эркак рах,бар, модель, аклли бошкарув.
ХАЙИТОВ О.Э. КОМПЛЕКСНАЯ МОДЕЛЬ ОПТИМИЗИРОВАНИЕ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ РУКОВОДИТЕЛЯ СРЕДНЕГО ЗВЕНА ВУЗА
В статье описаны ключевые качества психологической компетентности руководителя ВУЗах среднего звена и комплексная модель ее оптимизации.
Ключевые слова и понятия: компетенция, компетентность, психологическая компетентность, сфера компетентности, идеальный лидер, эффективный лидер-женщина, эффективный лидер-мужчина, модель, интеллектуальное управление.
KHAYITOV O.E. A COMPLEX MODEL OF UNIVERSITY'S THE MIDDLE MANAGER S PSYCHOLOGICAL COMPETENCY OPTIMIZATION
The article describes the key psychological competency qualities of universities' middle-level manager and comprehensive model for its optimization.
Key words and concepts: competence, competency, psychological competency, sphere of competency, ideal leader, effective female leader, effective male leader, model, intellectual management.
Мавзунинг долзарблиги. 2015 йилнинг сентябрь ойида Узбекистон Республикаси БМТнинг бошка 192 та аъзо давлатлари билан биргаликда, "Дунёмизнинг узгариши: 2030 йилгача булган даврда баркарор ривожланиш учун Кун тартиби" дастури хамда уни мони-торинги мажбуриятларини кабул килган1. БМТ мамлакатимизга 2016 йилда "Баркарор ривожланиш максадларига эришиш учун тараккиёт сиёсатига доир тадбирларни х,ар томонлама жорий килиш, жадаллаштириш ва куллаб-кувватлаш" (MAPS) ёндашувини таклиф этган. Ушбу ёндашувда учта жадаллаштириш сохаси (акселератор) кенг ислохотлар учун камраб олинган. Шу сохаларнинг бирин-чиси "бошкарув тизимларининг самара-дорлиги ва хисобдорлигини ошириш" сана-лади ва унда "Самарали бошкарув баркарор ривожланишнинг барча бошка максадларига эришишда тармоклараро ва асосий катализа-тордир", дея алохида эътироф этилган2.
Шу жихатдан олиб караганда, мустакил ривожланиш ва миллий юксалиш йулидан бораётган Янги Узбекистон учун хам бошкарув тизимини такомиллаштириш, рахбар (ёш) кад-рларни танлаш, тайёрлаш, малакасини ошириш, уларнинг билим савиясини янада юкори булиши билан боFлик шарт-шароитларни яра-тиш масаласи тараккиётнинг мухим омилига айланиб бормокда.
2020 йилда ОТМларда штат асосида фао-лият курсатаётган бошкарув персоналлари сони 4 010 нафарни ташкил этади. Хусусан, уларнинг 1 495 нафари булим бошликлари, 1 899 нафари кафедра мудирлари, 406 нафар
1 https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/ RES/70/1 &Lang = R ва, шунингдек, http://www.un.uz/files/ mdgs/Resolution.pdf (мурожаат санаси: 28.01.2020 йил)
2 Узбекистонда Баркарор ривожланиш максадларига эришиш учун тараккиёт сиёсатига доир тадбирларни хар томонлама жорий килиш, жадаллаштириш
ва куллаб-кувватлаш (MAPS) хисоботи (2018 йил 19 октябрь) [электрон ресурс] // URL: http://www.un.uz/files/ UN%20in%20Uzbekistan/MAPS%20Report%-202018/UZB-MAPS%20Report%20-%20Final_Uzb.pdf (мурожаат санаси: 28.01.2020 йил)
факультет деканлари, 210 нафари проректор-лар саналишади3.
Сох,адаги фаолият курсатаётган 33 633 нафар профессор-укитувчи х,амда тах,сил ола-ётган 464 740 минг нафардан ортик талаба-нинг келажаги бевосита ёки билвосита тарзда ушбу бошкарув персонал фаолиятининг сама-радорлигига боFлик. Бугунги кунда таълим сифатини ошириш, уни янада такомиллаштириш масалалари х,ар кандай замонавий жамиятнинг долзарб муаммоларидан бири х,исобланади.
Мацсад. Рах,бар психологик компетентли-гининг таркибий компонентларини аниклаш ва уни ривожлантиришнинг комплекс моде-лини ишлаб чикиш.
Мацоланинг илмий мо^ияти. Рах,бар психологик компетентлигини моделлашти-ришнинг концептуал ижтимоий-психологик тах,лили келажакда катор янги моделлар ишлаб чикишилишига асос булади. Модел-ларга асосланувчи рах,бар компетенциялари кластерлари туркумланади ва ижтимоий-психологик шарх,лаш имконияти яратилади.
Тадцицотнинг объекти. Психологик ком-петентликни таркибий компонентларини аниклаш учун ОТМларида факультет декани, декан уринбосари, булим бошлиFи, кафедра мудири лавозимига захира кадр сифатида номзодликка танланган (1) Узбекистон Республикаси Жисмоний тарбия ва спорт вазир-лиги х,узуридаги Жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни илмий-методик таъ-минлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш маркази, (2) Узбекистон миллий универ-ситети х,узуридаги педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тармок (минтакавий) маркази, (3) Ислом Каримов номидаги Тошкент давлат техника университети х,узуридаги педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тармок маркази х,амда (4) Тошкент ирригация ва кишлок хужалигини механизациялаш мух,андислари институти х,узуридаги педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тармок маркази малака ошириш курслари тингловчилари объект сифа-тида танлаб олинди.
3 http://edu.uz (мурожаат санаси: 31.08.2020 йил)
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
1-жадвал. Захира кадрларнинг идеал рахбар х,ацидаги тасаввурлари (п=236)1
№ Тасниф Идеал рахбар № Тасниф Идеал рахбар
Аёллар танлови (п=49) Эркаклар танлови (п=187)
1. Обрули 10 1. Дипломат 10
2. Дипломат 9 2. Мустакил 10
3. Мустакил 9 3. Профессионал 10
4. Оптимист 9 4. Лидер 10
5. Карьерист 8 5. Нотик 10
6. Лидер 8 6. Катъиятли 9
7. Нотик 8 7. Обрули 8
8. Катъиятли 8 8. Оптимист 8
9. Демократик 7 9. Экстраверт 8
10. Профессионал 6 10. Карьерист 8
1-расм. Захира кадр(аёл)ларнинг идеал рахбар х,ацидаги тасаввурлари2.
Обрули
М 1--i 1--* -■-Дипломат -±-Мустак,пл
2 н я о с, ■ 1 ч г ^-Кар] имист >ерист
и X я •~Лид ■1—Нот эр щ
Рч К,ат] Дем >иятли экрати к
ГЕснхо. ЮГИК1 сомпет ентлш ска [НЧ С1К Про [штлар фессис нал
Тадцицотда цулланилган усуллар.
Тадкикотда Ю.В. Андрееванинг "Рахбар имид-жини шакллантирувчи услубларни бахолаш"3 методикасидан фойдаланилди.
Мазкур методика ёрдамида кулга кири-тилган натижаларни тахлил килар эканмиз куйидагиларни алохида эътироф этиш лозим (1-жадвалга каранг).
ОТМларнинг урта ва куйи бу^н тизими рахбарлигига танланган захира кадрлар ора-сида булган аёллар танловига кура, куйидаги
1 Муаллиф тадкикотлари асосида тайёрланган.
2 Манба: Муаллиф тадкикоти натижалари асосида тузилган.
3 Каримова В.М., Хайитов О.Э. Маъмурий бошкарув органлари рах,барларининг лавозимга лойиклигини бах,олашга оид тест ва методикалар туплами. Методик кулланма. // Проф. В.М.Каримованинг умумий тах,рири остида. - Т.: <^ап va texnologiya» нашриёти, 2008. - 64 б.
унта сифат "идеал рахбар"нинг психологик компетентлигини асоси булиб хизмат килади.
Респондент аёлларнинг фикрича, обрули, дипломат, мустакил, оптимист, карьерист, лидер, нотик, катъиятли, демократ, махоратли шахсгина бугун идеал рахбар сифатла-рига эга хисобланади (1-расмга каранг). Аникланилишича, ОТМ урта бу^н рахбарлиги лавозимига танланаётган кадрлар кул ости-даги ходимлар билан буладиган мулокоти жараёнида "нотик", урта бу^н бошкаруви фаолиятида "профессионал", ОТМ стратеги-ясини уз бошкаруви даражасида амалиётга татбик этишдаги эмоционал реакцияларда "оптимист", факультет жамоаси (педагог-ходимлар, талабалар) ёки чизикли менежмент даражасидаги шериклар билан буладиган мулокотда "мустакил", бошкарув жараёнлари
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
2-расм. Захира кадр(эркак)ларнинг идеал рах,бар х,ак,идаги тасаввурлари1.
Дипломат
—< м м 1 1 1-1 е-» -■-Мустащш -*-Профессио нал
И м м а н я и К-Лид ^-Нот: зр Щ
с. и X 1— К,ат1 Обр )ИЯТЛИ /ли
Рн _ —Опт Экс! ямист раверт
ГЕСИХОЛ ЮГНК ] сомпе! ентли \i\ii та: 1НЧ СИ Кар] |кпла[ ,ерист 1
билан бо-глик, карорларни кабул килишда "катъиятли", бошкаруви даражасидаги низо-ларни бартараф этишда "дипломат", юкори ташкилот (бу-гин) рах,барлари билан кечади-ган муомалада х,ам "лидер", х,ам "карьерист" эканликларини яккол курсатишлари лозим.
Эркак респондентларнинг бу борадаги позициялари аёл х,амкасбларидан куп х,ам фарк килмаса-да, лекин тафовутлар сези-ларли х,олатда. Тадкикотнинг курсатишича, "идеал рах,бар" факультетдаги профессор-укитувчилар, техник ходимлар ва тала-балар билан кечадиган мулокоти жараё-нида нотиклиги, сузамоллиги билан улар-дан ажралиб туриши зарур. Нафакат факультет даражасида, балки чизикли менеж-мент бошкаруви фаолиятида профессионал, мах,оратли шахс эканлигини намоён кила олиши керак. Факультетни ривожланти-риш, ОТМ миссиясини амалга ошириш юзаси-дан келиб чикадиган эмоционал реакцияла-рида ута оптимист булиши максадга мувофик саналади. Буюртмачилар, турдош ОТМлар-даги х,амкасблар билан мулокотда уз фикри ва карашларига эга мустакил шахс эканлигини курсатиши зарур.
Нафакат уз бошкаруви даражасида, балки куйи ва юкори бу-гин даражасидаги бошкарув карорларини кабул килишда эх,тиёткорликни четга суриб куйиб, ута катъиятли бошкарувчи
1 Манба: Муаллиф тадк,ик,оти натижалари асосида тузилган.
эканлигини атрофдагиларга сездира олиши керак. "Рах,бар-ходим", "педагог-талаба", "талаба-талаба" куринишли низоларни бартараф этишда музокара юрита олиш кобилиятини курсатиб, дипломат рах,бар эканлигини барчага исботлаши шарт. Узининг шижоати, fайрати оркали юкори ташкилот рах,барлари билан муомалада лидер-лик сифатларини яккол курсатиб, карьерист шахс эканлигига уларни ишонтириш лозим (2-расмга каранг).
Фикримизча, х,ар иккала тоифа респон-дентлар танловига кура кайд этилган юкори рангли сифатлар ичида тизим муаммола-рини х,ал килишда зарур булган рах,барлик сифатлари креативлик, яъни ижодкорликнинг йуклиги тадкикотнинг кутилмаган натижала-ридан бири булди.
ОТМларида факультет декани, декан уринбосари, булим бошлиfи, кафедра мудири лавозимига захира кадр сифатида номзодликка танланган Узбекистон Респу-бликаси Жисмоний тарбия ва спорт вазир-лиги хузуридаги Жисмоний тарбия ва спорт буйича мутахассисларни илмий-методик таъ-минлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш марказида, Узбекистон миллий универ-ситети хузуридаги педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш тармок (минтакавий) марказида, Ислом Каримов номидаги Тошкент давлат техника уни-верситети хузуридаги педагог кадрларни
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
3-расм. Захира кадрларнинг самарали (эркак, аёл) рахбар х,ак,идаги тасаввурлари1.
Дипломат Обрули Э^шёткор Демокр алж Лидер Карьерист Оптпмист Экстраверт Нотик; Катыгатлм
I Самарали аёл рахбар
3а)
ю
Экстраверт Профессионал Э^шёткор Ижодкор Карьерист Оптимист Обрули Лидер Кптыитли Нотик;
) Самарали аёл рахбар
3б)
ю
Профессионал Э^тиёжор Демокр атик Карьерист Экстраверт Му стащи Дипломат Лидер Нотик; Катъиятли
□ 7 Э7
3 7
7
( 7
Э S J 8
_» 8 И 8 □ s
Лидер Мустащл Катъиятли Профессионал Карьерист Обрули Консерватор Экстраверт OmiTMI ICT Дипломат
6,?
8
8 10
□ Самарали эркак рахбар
3в)
кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини оши-риш тармок марказида хамда Тошкент ирригация ва кишлок хужалигини механизациялаш мухандислари институти хузуридаги педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва уларнинг мала-касини ошириш тармок марказида малака ошириш курсларида булган тингловчиларнинг фикрича, ОТМ урта буFин рахбарлиги лаво-зимида аёл ва эркак рахбарларнинг фаолият самарадорлиги турлича (3-расмга каранг).
Тадкикотда иштирок этган синалувчи аёл-ларнинг (20,76 фоиз) фикрича, самарали фаолият курсатадиган аёл-рахбар учун бошкарув карорларни кабул килишдаги эхтиёткорлик ва катъиятлилик бирламчи (мухим) сифат-лар саналади. Экспертларнинг нуктаи наза-рича, таълим тизимидаги самарали фаолият, рахбар-аёлнинг педагог-ходимлар билан
1 Манба: Муаллиф тадкикоти натижалари асосида тузилган.
■ Самарали эркак рахбар
3г)
буладиган мулокоти жараёнида хам куриниб, унда бошкарувчидаги нотиклик сифати алохида ахамият касб этади. Шунингдек, респондентлар рахбар-аёл учун бошкарув жараёнларидаги эмоционал реакцияларда оптимистликни, кул остидагиларнинг вертикал, горизонтал шаклдаги низоларини барта-раф этишдаги дипломатлигини, юкори буFин (ташкилот) рахбарлари билан буладиган узаро муносабатлардаги лидерлигини хамда том маънодаги карьеристлигини зарурий касбий сифатлар фонида бахолашиб, рахбар-аёлнинг бошкарувдаги психологик компетентлиги мохиятини очиб беради, деб хисоблашади (3-расм (3а)га каранг).
Бу борада эркак эксперт-респондетлар (79,24 фоиз)нинг таъкидлашларича, ОТМ урта буFин бошкарувидаги самарадорлик аёл-рахбарнинг нотиклик сифатига боFлик экан. Тадкикотдан маълум булишича, рахбар-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
4-расм. Замонавий менежментдаги "Тул^ин" (Шауе) компетенциялари модели1.
аёлдаги эх,тиёткорлик ва катьиятлилик сифатлари профессор-укитувчиларни ишга кабул килиш, галабалар сафидан чикариш каби бошкарув жараёнлари билан боfлик карорларни кабул килишда зарурий ах,амият касб эгади.
Менгал макон хусусиятларига кура, х,ар доим х,ам юкори ташкилот рах,барлари томо-нидан аёл бошкарувчиларнинг фаолият сама-радорлиги адекват бах,оланмаслиги мумкин. Шу жих,атдан олиб караганда аёл кишидаги лидерлик сифати ва карьерага йуналганлик юкоридаги ноадекват карашларни йукка чикариши мумкин. Лидер аёллар миссий ола-мига тааллукли узига хослик, аввало ташки эмоционал таьсирларга берилмасликка, таь-сирлар булганида эса кайтариладиган жавоб реакцияларида юкори даражадаги опти-мистик рух,ни булишлигини такозо этади. Эркак-рах,барга караганда аёл-рах,бар учун бошкарув муаммоларини х,ал килишда ижодкорлик алох,ида ах,амият касб этади. Шу юкорида тах,лил этилган сифатлар аёл-рах,барнинг кайси бу-гин рах,бари булишидан катьий назар, унинг бошкарув фаолия-тида профессионаллашувини намоён килади (3-б-расмга каранг).
1 https://formatta.ru/blog/wave-competency-model
(мурожаат этилган сана: 20.08.2019 йил)
Аникланилишича, аёллар учун самарали эркак рах,барда факатгина икки гурух, сифатлари маъкул булади. 20,76 фоиз эксперт аёл-ларнинг фикрича, катьиятлилик, нотиклик, лидерлик, дипломатлик, мустакиллик каби сифатлар бирламчи тенгкучли зарурий касбий сифат куринишида намоён булади. Шунинг-дек, эркак-рах,барда экстравертлик, карьерага йуналганлик, демократлик, эх,тиёткорлик каби сифатлар тенгкучда узаро уйfунлашганда бошкарувда профессионализмни эга санали-шар экан (3-расм (3в)га каранг).
Тадкикотдан маьлум булишича, 79,24 фоиз эркак экспертларнинг эркак-рах,барларга нисабатан бах,олари анчайин салмокли саналади (3-расм (3г)га каранг). Уларнинг фикрича, бошкарув самарадорлигини фун-даментал асоси сифатида рах,барнинг узаро бошкарув субьекти ва объекти муносабат-ларига дипломатик тарзда ёндаша олиш кобилияти гавдалар экан. Бундай дипломатик муносабат бошкарувда оптимистик рух,ни шакллантириб, эркак-рах,бар фаоли-яти самарадорлигини оширади. Оптимизм эса рах,барни ташки оламга йуналганлигини кучайтиради х,амда жамоани бошкаришга уз услубини татбик этишга олиб келади. Узок вакт чизикли менежмент буйлаб рах,барлик лавозимида булган эркаклар, одатда вако-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
5-расм. ОТМ урта бугин ра^барининг психологик компетентлиги моделининг таркибий компонентлари1.
латларни таксимлашни хуш куришса-да, уму-мий бошкарувда консерватив рух,ни саклаб колишади. Эркак-рах,бар учун обрулилик алох,ида кадрли сифат тарзида бах,оланади. Бу эса уз навбатида бошкарувнинг кейинги пил-лапояларида кутарилиш имкониятини такдим этади. Бошкарув жараёнларида уз услубига эга профессионал эркак-рах,барда катъиятлилик шаклланиб, мустакиллик ошиб боради. Бу эса эркак-рах,барни чизикли менежмент-даги бошка бошкарувчилар орасида етакчи, пешкадам булишига сабаб булади.
"Тулкин" (Wave) компетенциялари модели XXI асрда ишлаб чикилган булиб, у асосан, пост-индустриал иктисодиёт ва VUCA2-олами давлатлари дунёсига жуда мос келади.
Модель замонавий менежернинг конун доирасидаги барча бизнес вазиятларини, рол-ларини ва хулк-атвор стандартларини таъ-рифлайди. Моделнинг фаолиятга таъсири статистик жих,атдан тасдикланган булиб, психо-метрияни ишончли тарзда ташхислаш мумкин
1 Манба: Муаллиф тадкикоти натижалари асосида тузилган.
VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) -Узгарувчанлик, Ноаниклик, Мураккаблик, Хар хиллик.
булган компетенцияларини уз ичига камраб олади.
"Тулкин" (Wave) компетенция модели бир семантик майдондаги туртта блокда тизим-лашган ва узвийликда тузилган турт хил кластер, ун иккита гурух, 36 хилдаги компе-тенциялар ва бир юз саккизта фаолиятни бахоловчи индикатор-курсаткичдан ташкил топган (4-расмга каранг).
Куйида берилган рахбарда компетент-ликни ривожлантиришнинг комплекс моде-лида (2-жадвал ва 5-расмларга каранг) илмий тадкикотларимиз оркали кулга киритган нати-жаларимизга асосланувчи хамда ОТМ урта буFин рахбарида профессионализмнинг шак-лланишига хизмат килувчи бошкарувчилар билан боFл и к 3+1 даражали компетентлик; рахбардаги конатив, эмоционал, когнитив, креатив компетентликлари оламига дахлдор 22 хилдаги шахс сифатлари ва уларни асос-ловчи 38 куринишдаги компетенцияларнинг ижтимоий-психологик тавсифини келтирамиз.
Биз томонимиздан илгари сурилаётган "Янги-тулкин" (New-Wave) компетенция замонавий бошкарувдаги "Аклли бошкарув" кон-цепциясига асосланади. Таклиф этилаёт-ган модель урта буFин рахбари бир семан-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
6-расм. ОТМ урта бугин рах,барининг "Янги-тул^ин" компетенциялари модели1.
тик майдондаги турт хилдаги психологик ола-мини фаолиятда намоён булишини тушунти-ради. 3+1 куринишли блокларда тизимлашти-рилган компетентлик кластери, юкори дара-жадаги икки хил, урта даражадаги етти хил, куйи даражадаги турт хил психологик компетентлик оламига тааллукли шахс сифатларини узида мужассамлаштирган.
Туккиз хил куринишдаги устувор шахс сифатлари урта буFин рахбаридаги психологик компетентликнинг асоси сифатида намоён булади ва бошкарув фаолияти мазмунини тушунтиришда кул келади (6-расмга каранг).
Умуман олганда ушбу модель, биринчидан, урта буFин рахбарлари учун зарурий билим ва сифатлар мажмуасини ривожлантиришга каратилган укитиш ва танлаб олиш тизимини яратишда, иккинчидан, белгиланган стандарт-ларга мос равишда урта буFин рахбарларини оралик аттестациялардан утказишда кул келади (6-расмга каранг).
ОТМ урта буFин рахбарларининг устувор сохадаги компетенциялари динамик табиатга эга компетенциялари орасидан куйидагилар аникланди. Хар кандай урта буFин рахбари фаолияти самарадорлиги даставвал "узгаришларни бошкариш" компетенцияси-нинг шаклланганлик даражасига боFлик.
1 Манба: Муаллиф томонидан тузилган
Хулоса. Бугунги кунда ОТМ урта б^ин бошкарувида рахбарнинг атрофи (кулости) дагиларга нисбатан "ишончли булиши" масала кийин эканлигини сабаби куйидагилар билан изохланади:
Биринчидан буFин рахбарини кийнайдиган, яъни "ишончли булиш" мавкеидан айиради-ган холат - бу ОТМнинг узини узи бошкарув имкониятининг йуклигидан.
Иккинчидан, урта буFин рахбари кул ости-даги педагог-ходимлардаги эмоционал толикишларни шохиди булиб турса-да, узи хам худди шу холатда эканлиги боис "стрес-сларни бошкариши" компетенциясини шак-ллантира олмайди.
Учинчидан, ОТМнинг эркин бошкаруви йуклиги ёки куп нарса таянч ОТМга боFликлигидан сохани ривожлантиришга оид инновацион FOялар ривожланмай колиб кетади. Уз узидан рахбарнинг "аналитик фик-рлаши" хам улиб боради.
Туртинчидан, рахбарнинг конун доираси-даги "хамкорлик урнатиш" компетенцияси шаклланмай колади.
Нихоят, бешинчидан, узини тушу-ниш даражасидан ташкарида, эмоционал толикиш фонида юрган рахбар кул остидаги "бошкаларни тушуна олиши" амримахол сана-лади.
2-жадвал. Рахбарда психологик компетентликни ривожлантиришнинг комплекс модели
Т/р Компетентлик олами ва шахс сифатлари Т/р Устувор компетенциялар
Юкори даражадаги компетентлик
1. Умумий хис этиш 1. ИП 1. Асосий ижтимоий-психологик билимларга эгалик
2. ИП 2. Уз "мен"ига эга булиш
3. ИП 8. Уз кучига ишонч
4. У 1. Кул остидагиларнинг имкониятларини ривожлантириш
5. ИМ 2. Узгаришларни бошкариш
2. Ташки шарт-шароитлар хакида хабардорлик 6. П 2. Стратегик фикрлаш
7. ИП 6. Социал-психологик мослашувчанлик
Уртача даражадаги компетентлик
3. Ижодий тафаккур 8. ИМ 4. Истикболли креатив фикрлаш
9. ИМ 5. Концептуал фикрлаш
4. Режалаштириш ва бахо 10. ИП 3. Узи ва узгаларнинг имкониятини ^ри бахолай олиш
11. ИП 4. Ижтимоий муносабатларда кул остидагилар шахсий сифатини хисобга олиш
12. ИМ 7. Натижани мулжалга олиш
5. Фукароларнинг талаб ва эхтиёжларига йуналганлик 13. А 2. Диагностик маълумотларни йиFиш
6. Бошкарув назорати ва узаро мослик 14. П 1. Максадни белгилаш
15. ИП 9. Ишончли булиш
16. ИП 10. Узини узи идора кила олиш
7. Молиявий бошкарув 17. М 2. Тадбиркорлик кобилияти
8. Технологияларни бошкариш 18. ИИ 1. Техника сохасидаги компетенция
19. ИМ 6. Янгиликларни маданийлаштириш
9. Ходимларни бошкариш 20. П 4. Мотивацион куллаб-кувватлаш
Куйи даражадаги компетентлик
10. Турли-туман соха ходимлари жамоасини бошкариш 21. П 3. Ходимларга ваколатларни таксимлаш
11. Низоларни бошкариш 22. ИИ 2. Стрессларни бошкариш
23. К 1. Аналитик фикрлаш
12. Музокараларни идора этиш ва унга таъсир курсатиш 24. ИК 1. Мулокотга эътибор
25. ИК 4. Ишонтирувчи мулокот
26. А 1. Кул остидагиларга ёндашув
13. Командани шакллантириш 27. ИМ 1. Таьлим муассасаси жамоасида ишлаш куникмаларини ривожлантириш
Компетентликнинг асослари
14. ОFзаки фикр алмашинуви 28. ИК 2. ОFзаки мулокот
15. Ёзма фикр алмашинуви 29. ИК 3. Ёзма мулокот
16. Муаммоларни ечиш 30. А 3. Виждонлилик
17. Етакчилик 31. М 1. Ташаббускорлик
18. Шахслараро муносабатларга кириша олиш малакаси 32. ИП 7. Х,амкорлик урнатиш
19. Узини узи бошкариш 33. А 5. Узига ишонч
20. Кайишкоклик 34. ИП 5. Бошкаларни тушуна олиш
35. ИМ 8. Мослашувчан, кайишкок булиш
21. Катъийлик 36. А 4. Катъиятлилик
22. Сохага доир фаолиятдаги компетентлик 37. У 2. Атрофдагиларга таъсир утказиш
38. ИМ 3. Мехнат сифатини бошкариш
с ТАЪЛИМ ПСИХОЛОГИЯСИ / ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПСИХОЛОГИЯ 47 и
Адабиётлар руйхати:
1. https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang = R; http:// www.un.uz/files/mdgs/Resolution.pdf
2. Узбекистонда Баркарор ривожланиш максадларига эришиш учун тараккиёт сиё-сатига доир тадбирларни х,ар томонлама жорий килиш, жадаллаштириш ва куллаб-кувватлаш (MAPS) х,исоботи (2018 йил 19 октябрь) [электрон ресурс] // URL: http://www. un.uz/files/UN%20in%20Uzbekistan/MAPS%20Report%202018/UZB-MAPS%20Report%20 -%20FinalJJzb.pdf
3. http://edu.uz
4. Каримова В.М., Хайитов О.Э. Маъмурий бошкарув органлари рах,барларининг лавозимга лойиклигини бах,олашга оид тест ва методикалар туплами. Методик кулланма. // Проф. В.М.Каримованинг умумий тах,рири остида. - Т.: «Fan va texnologiya» нашриёти, 2008. - 64 б.
5. https://formatta.ru/blog/wave-competency-model