Научная статья на тему 'УМУМТАЪЛИМ МАКТАБ ДИРЕКТОРЛАРИНИ ИННОВАЦИОН БОШҚАРУВ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МЕТОДИК МОДЕЛИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ'

УМУМТАЪЛИМ МАКТАБ ДИРЕКТОРЛАРИНИ ИННОВАЦИОН БОШҚАРУВ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МЕТОДИК МОДЕЛИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
169
38
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
инновация / инновацион бошқарув / инновацион жараён / модель / парадигма / Ф.Фидлернинг вазиятли модели / П.Херсли-К.Бланшар модели / Деминг цикли (Deming Cycle сифат доираси) модели. / инновации / управление инновациями / инновационный процесс / модель / парадигма / ситуационная модель Ф.Фидлера / модель П.Херсли-К. Бланшара / модель цикла Деминга.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Пулатова Нозима Равшановна

Мазкур мақолада умумтаълим мактаб директорларини Ф.Фидлернинг вазиятли модели, П.Херсли-К. Бланшар бошқарув фаолияти модели, Деминг цикли (Deming Cycle сифат доираси) модели асосида инновацион бошқарув компетентлигининг методик моделини такомиллаштириш борасида фикр-мулоҳазалар билдирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ МЕТОДОЛОГИЧЕСКОЙ МОДЕЛИ ИННОВАЦИОННОЙ УПРАВЛЕНЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ДИРЕКТОРОВ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛ

В данной статье приводятся предложения по совершенствованию методологической модели инновационной управленческой компетенции на основе ситуационной модели управленческой деятельности Ф.Фидлера, П.Херсли-К. Бланшара, модели «Цикл Деминга» (Deming Cycle-quality framework) для директоров средних школ.

Текст научной работы на тему «УМУМТАЪЛИМ МАКТАБ ДИРЕКТОРЛАРИНИ ИННОВАЦИОН БОШҚАРУВ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МЕТОДИК МОДЕЛИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ»

Пулатова Нозима Равшановна,

А.Авлоний номидаги Халк таълими тизими рах,бар ва мутахассис ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти докторанти

УМУМТАЪЛИМ МАКТАБ ДИРЕКТОРЛАРИНИ ИННОВАЦИОН БОШКАРУВ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МЕТОДИК МОДЕЛИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ

УДК: 37.091.33:005.356.2

ПУЛАТОВА Н.Р. УМУМТАЪЛИМ МАКТАБ ДИРЕКТОРЛАРИНИ ИННОВАЦИОН БОШКАРУВ КОМПЕТЕНТЛИГИНИ МЕТОДИК МОДЕЛИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШ

Мазкур маколада умумтаълим мактаб директорларини Ф.Фидлернинг вазиятли модели, П.Херсли-К. Бланшар бошкарув фаолияти модели, Деминг цикли (Deming Cycle - сифат доираси) модели асо-сида инновацион бошкарув компетентлигининг методик моделини такомиллаштириш борасида фикр-мулох,азалар билдирилган.

Таянч суз ва тушунчалар: инновация, инновацион бошкарув, инновацион жараён, модель, парадигма, Ф.Фидлернинг вазиятли модели, П.Херсли-К.Бланшар модели, Деминг цикли (Deming Cycle - сифат доираси) модели.

ПУЛАТОВА Н.Р. СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ МЕТОДОЛОГИЧЕСКОЙ МОДЕЛИ ИННОВАЦИОННОЙ УПРАВЛЕНЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ДИРЕКТОРОВ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ШКОЛ

В данной статье приводятся предложения по совершенствованию методологической модели инновационной управленческой компетенции на основе ситуационной модели управленческой деятельности Ф.Фидлера, П.Херсли-К. Бланшара, модели «Цикл Деминга» (Deming Cycle-quality framework) для директоров средних школ.

Ключевые слова и понятия: инновации, управление инновациями, инновационный процесс, модель, парадигма, ситуационная модель Ф.Фидлера, модель П.Херсли-К. Бланшара, модель цикла Деминга.

PULATOVA N.R. IMPROVEMENT OF THE METHODOLOGICAL MODEL OF INNOVATIVE MANAGEMENT COMPETENCE OF DIRECTORS OF SECONDARY SCHOOLS

There is provided proposals in the article regarding improvement of the innovative managerial competence methodological model based on the situational model of managerial activity by F. Fiedler, P. Hersley-K. Blanchard, the Deming Cycle-quality framework model for high school principals.

Key words and concepts: innovation, innovation management, innovation process, model, paradigm, Fiedler's situational model, P. Hersley-K's model, Blanchard, Deming cycle model.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

Кириш. Умумтаълим мактаб ички бошкаруви амалдаги моделлари асосида ривожлантириш вазифаларининг самарасиз ечими, шунингдек, ички бошкарув субьектлари уз олдиларига куйган вазифаларни бажариш юзасидан етарли билим, куникма ва малакага эга эмасликлари сабаб, мак-табларнинг анъанавий бошкарув парадигмаси янги шароитларда фаолият курсатишида умуман иш бермайди.

Мактабда инновацион жараёнларни бошкариш деганда биз мактабни ривожлантириш ички бошкарув тизими характери, тамойиллари, функ-циялари, бошкарув субьектлари таркиби ва амалга ошириш механизмлари т^рисидаги барча тасав-вурларимиз жамланмасини тушунамиз. Шунингдек, таклиф этилаётган концепция мактаб бошкарувини ривожлантириш феноменини тушунишни таъмин-лаш учун мулжалланган, шунингдек, тадкикотимиз амалий характерини инобатга олган холда унинг инновацион жараёнларига самарали таъсир утказадиган бошкарув харакатларини ишлаб чикишга хизмат килади.

Мавзунинг долзарблиги. Инновацион жараёнларни бошкаришнинг умумий моделини ишлаб чикишга нисбатан, биз танлаган ёндашув ривож-лантиришни бошкариш турисидаги умумий тасав-вурларни узига танлашда, конкрет бошкарув тизими индивидуал таснифининг йукотилишига олиб келади. Биз таклиф этаётган бошкарув моде-лига нисбатан объектив чекловлар, назаримизда, мактаб бошкаруви концепцияси механизмала-рини вариатив ёндашувлар асосида енгиллашти-ришга хизмат килади. Бундан ташкари, концепци-ядаги куплаб холатларнинг тавсия характери мактаб рахбарларига унинг асосида конкрет мактаб шароитлари хамда турли узига хосликларини инобатга олган холда уз хусусий бошкарув моделини куриш имконини беради.

Илмий муаммони к,уйилиши. Ф.Фидлер гарчи хар бир вазиятга уз рахбарлик фаолияти мос келадиган булсада, лекин аник рахбарнинг фаолияти умуман олганда доимий булиб колади деб хисоблайди. У киши уз рахбарлик фаолиятини вазиятга мослаштира олмаслиги хакидаги фараз-дан келиб чикканлиги учун рахбарни баркарор рахбарлик фаолиятига энг яхши тарзда мос келадиган вазиятларга тушириб куришни таклиф килади. Бу вазият олFа сурадиган талаблар орасидаги лозим булган даражадаги мувозанатни таъмин-

лайди ва бу уз навбатида юкори унумдорлик ва коникиш хиссига олиб келади1.

П.Херсли-К.Бланшар модели бошкарув фаолияти ва ижрочиларнинг максадга йуналтирилган етуклиги орасидаги алокаларни кузда тутади2.

Етуклик тушунчасига узи улар томонидан фаолият субъектининг доимий хусусияти сифатида эмас, балки фаолиятда юкори натижаларга эри-шиш учун жамоа аъзоларининг харакат килишга тайёрлиги даражасини акс эттирувчи динамик хосила тарзида олиб карайдилар ва мазкур фаолият олиб борилаётган вазиятнинг узига хос-ликларига боFлайдилар. Мана шу концепцияга мос холда битта ва худди уша гурух турли вази-ятларда муваффакиятга ёки ривожланишга эри-шишга йуналтирилган хар хил етуклик даражасини намоён килади. Айнан жамоанинг етуклик дара-жаси рахбардан узининг кул остидагилари билан узаро харакатларнинг маълум бир усулини танлаб олиш амалга оширилишини талаб килади.

Бизнинг фикримизча, "етуклик даражаси" тушунчаси умумтаълим муассасасининг инновацион потенциали билан корреляцияланади, шунингдек, ташкилот персоналининг юкори, лекин эришса буладиган максадларни белги-лай олишга хамда жамоанинг бу максадга эриша олишга кобилияти билан хам белгиланади. Бу узгарувчан омиллар бажариладиган вазифага мос холда кабул килинади. П.Херсли ва К.Бланшар томонидан ишлаб чикилган концепция бевосита бошкариш (вазифага йуналтирилган хулк-атвор) ва ижтимоий-эмоционал куллаб-кувватлаш (киши-ларга йуналтирилган хулк-атвор) хажмига асосла-ниб, у хар бир алохида вазиятда рахбар томонидан кабул килинади ва кул остидаги кишиларнинг "етуклик даражаси"га асосланади.

Вазиятли бошкарув концепцияси теоре-маси булиб шу нарса хисобланадики, бунга кура максадга йуналтирилган етуклик даражаси паст булган кишилар билан ишлашда эхтимолий муваффакиятга юкори даражада вазифага йуналтирилганлик ва паст даражада кишиларга йуналтирилганлик (буйрук бериш) билан амалга ошириладиган рахбарлик фаолияти кулланилиши йули билан эришиш мумкин.

Шунга мос холда, максадга йуналтирилганлик даражаси паст даражада уртача даражагача булган кишилар билан ишлашда вазифаларга

1 Hersey P. Management of Organizational Behavior. Utilizing Human Resources. NewJersey: Prentice Hall. 1977

2 Кричевский Р.Л. Если вы - руководитель. - M.: "Дело", 1996.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

Ba Kuwurnapra ypTa^a gapaxaga эtтм6оp 6epuw 6umaH onu6 6opumaguraH pax6apnuK ^aonu-flTU энг MyK,o6um 6ynu6 caHanagu. Arapga Ba3u-^anapHU 6axapuwga Kuwurnap ypTa^a gapaxa-gaH WKopu gapaxara^a 6ynraH eTyKnuiK gapaxa-napuHU HaMoeH Ku^aguraH 6yncanap, y xonga энг MyBa^aKUflTnu pax6apnuK ycny6u 6ynu6 Kuwu-napra WKopu MyHanuTupunraHnuK Ba Ba3u$a.napra nacT MyHanTupunraHnuK (xaMpuxoxnuK) ^aonuflTU caHanagu. Kuwurnapra Ba Ba3u$a.napra nacT gapaxaga MyHanTupunraHnuK (BaKonaTHU 6epuw) $ao-nuflTU эxтuмonuм MyBa^>aKUflT.napra Kuwumap MaKcagra roKopu gapaxaga MyHanTupunraHnuK gapa-xacu 6unaH uwnaeTraHnapuga onu6 Kenagu.

LUyHgaM Kunu6, n.Xepcnu-K.BnaHwap Mogenuga aMHaH 6owKapyB ^aonuiflTura yKyB Myaccacacu-HuHr UHHOBa^OH noTeH^anuHU flKyHufi HaTuxara tfyHanTupuw Ba yHu gon3ap6naw™puw MaKcagu 6unaH TawKunoTHuHr uxTMMouM-uHHOBauuoH pecypcnapura Huc6aTaH UHTerpa^anoBm axaMUAT 6epunagu.

TatKugna6 yTaMU3KU, r.A.^ucu4KMHa Ba H.B.TaMapcKaanap 6owKapyB ^yH^URnapuHU aManra owupuw xuxaTugaH TatnuM xapaeHu uwTupoKm-napuHuHr cy6teKT-cy6teKTnu MyHoca6aTnapu gon-3ap6nurura, uxTUMOutf TawKunoTHu 6owKapuwHUHr acocaH MatMypufi ^aonuflTugaH napTucunaTUB $ao-nuflTura yTuw Mynu 6unaH 6ocKu^Ma-6ocKu4 geMO-KpaTuanawHu Ky3ga lyryBm 6owKapyBHUHr flHru geMOKpaTuK MogenuiHU Ty3u6 muKuwra guKKaTHU KapaTagunap1.

B.BpyM-O.MeTTOH Mogenu xaM 6owK,apyB $aonu-flTMHMHr TawKunoT uxtumoum pecypcnapugaH $om-ganaHuwgaru мнтerpaцмfl-повцм axaMUflTUHU TatKug-na6 yTagu, "To6e xoguiM-pax6ap" TUBUMuga Ba3UflT Tunura Kapa6 KapopnapHu uwna6 muKuw anro-puTMnapuHu 6enruna6 6epagu2. By Mogenb Myan-nu^napuHMHr HyKTau-Ha3apura Kypa, Kyn ocTugaru xoguiMnapHUHr KapopnapHu Ka6yn Kunuw xapa-eHuga KaM gapaxaga uwTupoK этuwnapura pyx-caT 6epunuwura 6of-uk xonga TaHna6 onuHaguraH 6ewTa pax6apnuK ^aonuflTU MaBxyggup. By 6ewTa ^aonuflT Kapop Ka6yn KunuwHuHr UKKUTa aBTOKpa-tuk Typu (A) (pax6ap MaBxyg ax6opoTnap acocuga y3u Kapop Ka6yn Kunagu eKu Kyn ocTugarunapra

1 ^ucmKMHa r.A., TaMapcKaa H.B. ynpaBneHue 06pa30-BaTenbHWM yupexgeHueM: цenecоо6paзноcтb peanu3a-цмм napTucunaTMBHoro ctm-A // M3BecTMA BanTuMcKoM rocygapcTBeHHoM aKageMuu pw6onpoMwcnoBoro ^noTa: пcмxоnоrо-пegarоrм4ecкмe HayKu. 2008. № 2 (6). C. 62-64.

2 Hampton, D.R. Organizational Behavior and the Practice of Management / David R. Hampton, Charles E.

муаммониг мох,иятини билдиради, уларнинг фик-рларини эшитади ва уз к,арорини к,абул к,илади), иккита маслах,атли (С) (рах,бар кул остидагиларга муаммони баён к,илади, уларнинг айтган фикрла-рини умумлаштиради ва уларни эътиборга олган х,олда карор кабул килади ёки кул остидагилар балан х,амкорликда муаммони мух^окама килади ва натижада умумий карор кабул килинади) ва нихоят демократик (Г) тула иштирок этиш билан (рахбар ёки жамоавий карорни ишлаб чикадиган, ёки муаллифи кимлигидан катъий назар энг яхши карорни ишлаб чикадиган гурух билан доимий равишда иш олиб боради) тугайдиган контини-умни намоён килади. Бу фаолиятлардан хар бири-нинг кулланилиши вазият ёки муаммонинг хусу-сиятларига боFлик булади.

Деминг цикли (Deming Cycle - сифат доираси) - махсулот сифатини такомиллаштириш ва ишлаб чикариш жараёнларини тартибга солиш, алохида бирликлар ва объектларни оптималлаштиришнинг доимий доираси.

Бу доира купинча PDSA цикли деб юрити-лади. PDSA цикли (Р1ап^о-СЬюск-Ас1:): режа-лаштириш - амалга ошириш - текшириш - акт) узлуксиз сифатни яхшилашнинг кенг таркалган усули хисобланади (1-расм). Усулнинг иккинчи номи - Деминг цикли - цикл боскичларининг кургазмали доиравий график талкинидан келиб чикади. Ишлаб чикариш жараёни олдидан, ишлаб чикариш жараёнида ва ундан кейин узлуксиз тек-ширишлар оркали сифат учун жавобгарликни тар-биялаш ва энг аввало, ишлаб чикариш жараёнини узлуксиз аудит килиш оркали корхонадаги турли жараёнлардаги заифликларни аниклаш мумкин. PDSA нуксонларнинг сабабларини аниклаш ва нуксонларни бартараф этиш учун барча жараённи куллаб-кувватлаш учун ишлатилади.

Деминг циклининг босцичлари.

Сифат доираси куйидаги боскичларни уз ичига олади:

Режалаштириш. Харакатлар узгартириш бош-лашдан олдин режалаштирилган булиши керак. Ушбу кадам долзарб холатини тахлил килишни уз ичига олади, такомиллаштириш салохияти хакида маълумот, ва режалаштирилган тушунчаси ривож-лантириш.

Амалга ошириш. Бу узгаришларнинг умумий концепциясига эмас, балки илгари кабул килинган концепцияни тезда амалга ошириладиган ва оддий воситалар ёрдамида оптималлаштириш учун мос келадиган харакатдир.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

Назорат цилиш. Жараён устида амалга оши-рилган натижани назорат ва диктат билан янги стандарт асосида сифати текширувидан утказиш.

Акт. Ушбу кадамда янги концепция амалга оширилади, хужжатлаштирилади ва мунтазам равишда мувофиклаштирилади. Бу харакатлар жараёнларнинг тузилиши ва кечишида катта узгаришларни камраб олиши мумкин.

Мацоланинг илмий мо^ияти шундан ибо-ратки, олимларимиз ва амалиётчилар томо-нидан мактабда инновацион жараёнларни бошкаришнинг самарали йуллари батафсил тулик урганилмаган ва аник мехназимлари ишлаб чикилмаган.

Тадцицотнинг мацсади мактаб директорла-рини инновацион бошкарув компетентлигининг методик моделини такомиллаштириш таълим жараёнини ташкил этиш буйича амалий таклиф ва тавсиялар ишлаб чикишдан иборат.

Тадцицотнинг объекти сифатида умумтаълим мактабларни инновацион бошкарув жараёни тан-ланди.

Тадцицотда тизимлилик, киёсий-мантикий тахлилдан фойдаланилди.

Тадцицотнинг эмпирик манбаини анкета суровномалари натижалари ташкил этди.

Асосий цисм. Мактабда инновацияларни режалаштириш тушунчаси янгиликдан кутилаёт-ган максад натижаларга эришишнинг б^усида

1 Э.Деминг. Менеджмент нового времени: Простые механизмы, ведущие к росту, инновациям и доминированию на рынке. - М.: "Альпина Паблишер", 2019. - 192 с.

амалга ошириладиган харакатлар таркиби инновацион фаолиятини лойихалаш жараёнини англа-тади.

Мактабда инновацион жараёнларни назорат килиш деганда биз режалаштирилган харакатларга тусик буладиган ёки аксинча янги имкониятлар эшигини очадиган, инновацион жараёнларни бахолаш, керакли тузатиш ва узгартиришлар киритиш билан бо^ик обьектив ва субъектив шароит узгаришлари туFрисида ахборотларни олишни англаймиз. Айнан назорат мактаб ички бошкарувини турли узгаришларга таъсирчанли-гини оширади.

Таъсирнинг узи эса рахбарлик, ташкилийлик, режалаштириш оркали амалга оширилади. Шу йусин инновацион жараёнларни бошкариш цикли халкаси шаклланади.

Инновацион жараёнлар бошкарув моделини куришга булган ёндашувлар инновацияларни ташкил килиш, бошкариш ва назорат килиш режалаштириш характерини аниклайдиган принципиал курсатмаларига асосан фаркланади.

Инновацион жараёнларни бошкаришга биз мактаб ички бошкарувининг нисбатан мустакил сохаси сифатида караймиз. Бу унинг элемент-ларини чукур ва махсус тахлил килиш, шартли равишда мактабларда мавжуд бошкарув тизими элементлари билан таккослаш имконини беради.

Ходимларнинг ижодий кобилиятларини ривож-лантириш учун кулай буладиган улар ораси-даги муносабатларни яратишга йуналтирилган рахбарлик фаолияти рахбарда унинг кул остидаги кишилар билан хамкорликнинг зарурий даража-сини таъминлаш учун бошкарув даражаси етар-лича булмайдиган вазиятларда максадга мувофик булади.

Бундай фаолият асосан фаолиятнинг махсулдорлигига таъмир курстаиш учун рахбар имкониятларини кенгайтиради. Кул остидаги киши-ларнинг фаровонлиги хакида хакикатда каЙFуриш рахбар ва унинг кул остидагилар билан муносабатларни яхшилашга имкон бериши мумкин. Кул остидаги кишилар уз-узини ривожлантириш ва уз-узини руёбга чикаришга мотивацияланган-лиги шароитларида рахбарликнинг шундай фао-лиятидан фойдаланиш рахбарга ижрочиларнинг конкрет ишдан шахсий манфаатдорликларини раFбатлантиришига имкон бериши мумкин. Бу идеал равишда булиши мумкин, чунки, узини-узи бошкарадиган персонал катъий ва тиFиз назорат олиб боришнинг заруратини пасайтиради ва

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

ТАЪЛИМ МЕНЕЖМЕНТИ / МЕНЕДЖМЕНТ В ОБРАЗОВАНИИ

81

2-расм. Умумтаълим мактаби директорларини инновацион бошкарув фаолиятини такомиллаштиришнинг методик модели.

5

и %

Ижтимоий эхтиёж: Мактаб директорларини малакасини оширишнинг ДТС ва малака

талаблари

Максад: Мактаб директорларини малакасини ошириш жараёнида инновацион бошкарув фаолиятини такомиллаштириш

/

Субъект-субъект узаро таъсир

ч

Уцитиш

Профессор уцитувчи

I/

Методологик ёндашувлар:

Тизимли, аксиологик, компетентли, фаолиятли, шахсга

ги

I

Бопщарувнинг назарий асослари

Укиш

Мактаб директори

Ф.Фидлернинг вазиятли бошкарув

Херсли-Бланшар бошкарув модели

Врум-Йеттон бошкарув модели

Деминг цикли

Компетенциялар: ташкилий-фаолиятли, методологик, псшологик-педагогик, ахборот-технологик, валеологик, коммуникатив, маркетинг, тадцицотчилик,

акмеологик

Таълим методлари: Тушинтирувчи-иллюстратив, репродуктив, муаммоли,

эвристик, тадкицотчилик Шакллар: Маъруза, семинар, лаборатория, мустакил таълим, тугарак Воситалар: вербал, кургазмали, техник

/

/

В

3

и

В

<

н

Тажриба-синов боскдачлари: изланувчи, шаклланувчи, назорат

ч

\

-

Ба^олаш мезонлари: Когнитив, операцион-технологик, шахсий-кадриятли

Мактаб директорларини инновацион бошкарув фаолиятига тайёргарлик

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

даражалари

Репродуктив

Бошкарув фаолиятини моделлаштиради, лошщшайди

Продуктив

Инновацион бонщарув фаолиятига илмий ёндаша олади, бошкарув моделларини уз фаолиятига тадбиц эта олади

Креатив

Инновацион бонщарув фаолиятини мустакил олиб бора олади, илмий-ижодий, тадкикотчилик фаолият билан шугуллана олади, таълим муассасини

\ \ ч — ^ 1 / / У __^

Паст Урта Юкори

НАТИЖА: инновацион б0ШКа0УВ КОМПЕТЕНТЛИ МАКТАБ

ЗАМОНАВИИ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 4 (101)

6yHUHr ycwa Ha3opaT MyKonumuHU MUHUMan-nam-Tupagu.

yMyMUM TatnuiM MaKTa6napuHU MaKcagnapu xaMUAT Ba gaBnaT 6yK>pTMacuHUHr эxl™ëxflapм 6urnaH mapTnaHraH. rno6an MaKcag cu^aTuga max-cHU x,ap TOMOH^aMa Ba yMfyH puBoxnaHTupum MaKcaguHU axpaTu6 KypcaTum MyMKUH.

TatnuiM MaKcagnapura tubum-u 4>u3UKa-bum 6u^UM^apHUHr maKAnaHumuHui, Tap6uflBuM MaKcagnapra u-mum gyHëKapamHurnr maKnnaHU-muHU, puBoxnaHTupum MaKcagnapura Ta^aKKyp Ba MycraKU^nuKHUHr puBox-aHumuHU KupuTum MyM-KuH.

MaKcagnapHUHr flKyHufi HaTuxa 6ytfuma TacHu^u myHra onu6 KenaguiKU, MaKTa6 yKyBmumapu y^yH yHUHr ^Kopu npo^eccuoHan-nuK gapaxacu MaKcagra aMnaHagu, yKUTyB^u y^yH эca acocuM MaKcag yKyB^u^apHu xaKUKuM npo^eccuoHanra aMnaHumu Ba ynapHU ym6y MacananapHU emuimHU ypraTum y^yH Ba3u^a^apHu TaH-am x,aaMga KynnamgaH u6o-paT 6ynagu. TagKUKoT xapaëHuga umna6 ^Ku-raH yMyMTat^MM MaKTa6u gupeKTop-napuHU мннoвaцмoн

6omKapyB ^aonuflTUHU 6omKapum 6yMuma Moge-Hu KyMuga TaKguM KU-flaMU3 (2-pacM).

Xynoca Ba TaKnu$.nap. MaKTa6ga мннoвaцмfl-napHU TamKurn Ku-num geraHga, 6u3 ^aonuaT at3o-napu ypTacugaru aHUK kum, Ka^oH HUMaHu 6axa-pumu TyFpucuga "ropu3oHTa-n" Ba "BepTUKan" Ba3u-$anap, x,yKyK, 6yp^, Max6ypuflT-napu TaKcuMoTUHUHr TamKurnuM TapKu6uHu TymyHaMU3.

MaKTa6ga мннoвaцмoн ^aonuaTra pax,6apnuK geraHga 6u3 MaKTa6 u^ku 6omKapyBu cy6beKT-napu-HUHr KyMugaru wapTnapHU TatMUHnawra KapamnraH MaxMyaBuM x,apaKaTnapuHU TymyHaMU3:

• мннoвaцмoн xapaëH 6ap^a umTupoKmuma-puHUHr ynapgaH aMHaH Ka^oH Ba KaHgaM HaTuxa KyTu^aëTraH^uruHu aHrnam;

• Ma3Kyp HaTuxa^apHu onuwga ynapHUHr MaH-^aaTgopnuruHU maKnnaHTupum;

• мннoвaцмoн xapaëHga umTupoK этмmgaн KaHoaT^aHraH^uK^apuHu waKAnaHTupuw;

• xaMoaga мннoвaцмoн ^aonuflT y^yH cof-om uxTUMouM-ncuxo^oruK Myx,uT apaTum.

AflaÔMërnap pyuxaTM:

1. Hersey P. Management of Organizational Behavior. Utilizing Human Resources. NewJersey: PrenticeHall. 1977.

2. KpurneBcKuM PA Ecnu bw - pyKoBoguiTenb. - M.: "ßeno", 1996.

3. ^ucu^KUHa r.A., TaMapcKaa H.B. ynpaBneHue o6pa3oBaTenbHbiM y^pexgeHueM: цe^ecoo6paзнocтb pea^uзaцuu napTucunaTUBHoro ctu-a // M3BecTum BanTuMcKoM rocy-gapcTBeHHoM aKageMuu pbi6onpoMbicnoBoro ^noTa: ncuxonoro-negarorumecKue HayKu. 2008. № 2 (6). C. 62-64.

4. OponoBurneB A.B. OopMupoBaHue napTucunaTUBHoro ctu^a ynpaB^eHua opraHu-зaцueM // BecTHUK noBonxcKoM aKageMuu rocygapcTBeHHoM cnyx6w. 2007. № 12. C. 117-122.

5. MaHbKoB B.C. Оцeнкa KagpoB ynpaBneHua b KanuTanucTu^ecKoM npou3BogcTBe (0цeн04нwe cTpyKTypw b CUA). - CapaToB: U3g-Bo CapaToBcKoro yHUBepcuTeTa,1983.

6. Hampton, D.R. Organizational Behavior and the Practice of Management / David R. Hampton, Charles E.

7. Summer, Ross A. Webber; 5th ed. - Glenview, IL; London: Scott, Foresman, 1987.

8. MecKoH M., Anb6epT M., Xegoypu O. Ochobw MeHegxMeHTa. - M.: M^ «BunbaMc», 2008.

9. ßeMUHr Э. MeHegxMeHT HoBoro BpeMeHu: npocTwe MexaHU3MW, Begy^ue k pocTy, uннoвaцuflм u goMUHupoBaHuw Ha pbiHKe. - M.: "A-bnuHa na6numep", 2019. - 192 c.

3AM0HABMM TAl^MM / COBPEMEHHOE 0BPA30BAHME 2021, 4 (101)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.