Научная статья на тему 'OЛИЙ ТAЪЛИМ -ЖАМИЯТ ТAPAҚҚИЁТНИНГ АСОСИЙ ТАЯНЧИ ВA ПOЙДEВOPИ'

OЛИЙ ТAЪЛИМ -ЖАМИЯТ ТAPAҚҚИЁТНИНГ АСОСИЙ ТАЯНЧИ ВA ПOЙДEВOPИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
11
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Олий таълим / таълим / таълим-тарбия / педагог / ёшлар / ислоҳотлар / молиявий мустақиллик / таълим сифати. / Higher education / education / education / pedagogue / youth / reforms / financial independence / quality of education.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Усманова, Гузаль Тулкуновна

Ушбу мақолада oлий тaълим -жамият тapaққиётнинг асосий таянчи вa пoйдeвopи эканлиги таҳлилга тортилган. Бундан ташқари таълим тизимини ва сифатини такомиллаштириш юзасидан кенг хорижий тажриба ўрганилган. Ушбу таҳлиллар натижасида Ўзбекистон Республикаси таълим тизими такомиллаштириш юзасидан таклиф ва тавсиялар ишлаб чиқилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

HIGHER EDUCATION IS THE MAIN SUPPORT AND FOUNDATION OF SOCIETY

This article analyzes the fact that higher education is the main support and foundation of society. In addition, a wide range of foreign experience in improving the education system and quality has been studied. As a result of these analyses, suggestions and recommendations for improving the education system of the Republic of Uzbekistan were developed.

Текст научной работы на тему «OЛИЙ ТAЪЛИМ -ЖАМИЯТ ТAPAҚҚИЁТНИНГ АСОСИЙ ТАЯНЧИ ВA ПOЙДEВOPИ»

о

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

ОЛИЙ ТАЪЛИМ -ЖАМИЯТ ТАРАВДИЁТНИНГ АСОСИЙ ТАЯНЧИ BA

ПОЙДЕВОРИ

Усманова Гузаль Тулкуновна

И. Каримов номидаги Тошкент давлат техника университети Амалий инглиз тили кафедраси катта укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Ушбу мацолада олий таълим -жамият тарацциётнинг асосий таянчи ва пойдевори эканлиги таулилга тортилган. Бундан ташцари таълим тизимини ва сифатини такомиллаштириш юзасидан кенг хорижий тажриба урганилган. Ушбу таулиллар натижасида Узбекистон Республикаси таълим тизими такомиллаштириш юзасидан таклиф ва тавсиялар ишлаб чицилган.

Калит сузлар: Олий таълим, таълим, таълим-тарбия, педагог, ёшлар, ислоуотлар, молиявий мустациллик, таълим сифати.

This article analyzes the fact that higher education is the main support and foundation of society. In addition, a wide range of foreign experience in improving the education system and quality has been studied. As a result of these analyses, suggestions and recommendations for improving the education system of the Republic of Uzbekistan were developed.

Key words: Higher education, education, education, pedagogue, youth, reforms, financial independence, quality of education.

Олий таълим жамият хдётининг барча сохаларини камраб олгани холда ривожланиш учун асос вазифасини бажаради. Инсон фаолияти натижасида жамиятда янгиланиш ва ижтимоий тараккиётга хизмат килади. «Олий» атамаси французча «enseignement supеrieur» — «олий» ёки «юкори» тушунчасининг кадимий номларидан булиши мумкин. Шу тарзда у давр утиб нуфузли масканда илм олган инсонларга нисбатан кулланилган дecaк, хато килмаган буламиз. Яъни «олий маълумот»1 куп илм, билим ва муайян бир йуналишдаги малакали мутахассисга нисбатан ишлатила бошланган. Кeйинчaлик тараккиёт натижасида, янги куринишдаги салобатли, худудий кeнг майдонни эгаллаган унивepcитeт, институт ва шу каби масканлар пайдо булиши юкори маълумотга эга булган инсонлар сони купайишига олиб ^лди.

1 «^bi^ee» — тaкжe и сравни^ьная cтeпeнь: ru_etymology.

ABSTRACT

КИРИШ

о

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

Олий таълим, уз навбатида, урта таълимга асосланган булиб, укув фаолиятини таъминлайдиган ихтисослаштирилган майдон. Буни юкори даражадаги кийинчиликларга урганишга каратилган ихтисослашув, дейишимиз хам мумкин. Олий укув юртига одатда академик таълим деб тушуниладиган мезонлар киради, аммо унга касб-хунар таълими хам киради. Яъни, у ISCED 5 даражани камраб олади (киска муддатли олий маълумот), 6 даража (бакалавр даражаси ёки унга тенглаштирилган), 7 даража (магистратура ёки) унинг эквивалента) ва 8 даража (докторантура ёки унга тенглаштирилган). Олий таълим дастурларининг мазмуни куйи ISCED даражаларига караганда анча мураккаб ва чукуррок2.

Милоддан аввалги V-III асрларда ёшлар таълимига катта эътибор берган Кадимги Юнонистонда юкори даражадаги таълим таъминланган. Милоддан аввалги IV-III асрларда таълимнинг энг юкори даражасини таъкидлайдиган мафкурачилардан бири Афлотун (Платон) эди.

МУХ,ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Янги давр остонасида «Урта асрларда, яъни XIV-XVI асрларда илм-фан ва таълимни аста-секин схоластизм»дан3 озод килиш юз берди. Схоластик мактаб инглиз файласуфи Ф. Бэкон томонидан кескин танкид килинди. Шу даврдаги гуманист ёзувчи ва укитувчилар —В.Да.Фелтре, Э.Роттердамский, Л.Вивес, Ф.Рабле, М.Монтань католик черковининг таълим сохасини монополлаштиришига карши чикдилap.

Европада эса биринчи университет сифатида тан олинган олий таълим муассасаси Италиянинг Болонья университети хисобланади, адабиётларда у 1088 йилда ташкил топгани айтилади. Унинг асосчиси уз даврининг машхур укитувчиси Ирнерий булиб, у Рим хукуки буйича дарс берган. 1158 йилга келиб Герман императори Фридрих I Барбаросса университети профессорларига кенг ваколат ва имкониятлар бериши4 натижасида бу таълим даргохи яна бир бор машхур булди. Университетда маъруза, асосан, савдо-сотик олиб бориш тартиб-коидалари ва конунлари хусусида булган. Шунинг учун унинг асосий тингловчилари савдогарлар булишган. Университетда хали укитиш тизими ва у билан боглик масалалар тулик йулга куйилмаган булиб, таълим маълум тоифа манфаатларига йуналтирилган. Болонья университети савдо-сотик билан боглик

2 UIS. 2012. Xalqaro ta'limning standart tasnifi: ISCED 2011. www.uis.unesco.org/Education/ Documents / isced-2011-yil.pdf).

3 Cxoлacтикa —1. Чepкoвнинг диний aкидaлapини нaзapий acocлaшгa кapaтилгaн куpук caфcaтaдaн ибopaт уpтa acpлap фaлcaфacигa ниcбaтaн ишлaтилгaн; 2. Н^ук; caфcaтa, пуч илм, тaжpибaгa acocлaнмaгaн coхтa билим.

4 Foйибoв Б., Гaдoeв X,. Улкaмиздa oлий тaълим: тapиxий oмил вa илмий aco^ap. https://uza.uz/uz/ posts/lkamizda-oliv-talim-tarikhiv-omil-va-ilmiv-asoslar-16-06-2020.

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

^aMoa MaH^aaraapu fiynuga maKnnaHraH эgн. EBponaHuHr aHa Sup fiupuK onufi

TatnuM gaproxu napu^; (Opaнцнa) yH^epcureTu xucoSnaHuS, yHHHr Tammn

Tonumuga, Somrça onufi TatnuM MyaccacanapugaH ^apKgu paBumga, TanaSanap эмac, yKHTyBHunap ^aMoara SupnamraH. ^Hru yHuBepcureT 1150 fiunga Tammn этнпнS, gacraaS ^yga Te3 puBO^naHraH Ba Sup Hena ^aKynbTeraapHH SupnamrapraH. Opaнцнaga pyxpHufinap Ba nepKOB ypTacugaru Hroonap yHuBepcureT ^aonuaTura canSufi Tatcup KypcarraH. 1209, 1212, 1231 fiunnapga yHuBepcuTeTHuHr aBTOHOM xyKyKu nana Sy-nnacu5 SunaH neKnaHraHuHu Mucon Ku^um MyMKuH. ^epKOBHuHr yHuBepcureT ^aonuaTuHu neKnamu Ba yHra ëpnuK Sepumu SeBocura TatnuM MyaccacacuHuHr nepKoB Tatcupuga SynraHugaH ganonar Sepapgu.

^axpHga yHuBepcureraap Typnuna oMannap acocuga maKnnaHraH. Hy$y3u WKopu yHuBepcuTeTnap gBopaH ounacura MaHcyS maxc Ba xoMufinap paxHaMonuruga, Sat3unapu эca FapSgaru н:muмoнfi-cнëcнfi Ba3uaT Ba эxтнë:®пap Tatcupuga By^ygra KenraH. YHuBepcuTeTnapHuHr Tammn Tonum Tapuxura Ha3ap TamnafiguraH SyncaK, yHuHr Typnuna экaнннн KypaMu3. HnMufi agaSuëTnapga gyHëgaru uhk yHuBepcureT 855 fiunga KoHcTamuHononga, onguHgaH MaB^yg SynraH ypTa acp MaKTaSnapu Sa3acuga, Broamua gaBnar apSoSu Bapga Ba HeB MareMarnK ($afinacy$ ohum) ToMoHugaH acoc conuHraH MarHaBp (KoHcTaHTuHonongaru capofi homu) yH^epcureTu экaнн KenTupunagu6.

^uHufi xoKuMuaTHuHr TatnuM TrouMura Tatcupu fflapKga xaM ce3unapnu SynraH. MacanaH, 970 fiunga gacraaS Mac^ugu Komugaru Magpaca cu^aruga ^omMufinap (909-1171)gaH SynraH xanu^a an-Myro (953-975) gaBpuga ^aonuaT Kypcara SomnaraH An-Ä3xap yH^epcureraga xaM mua Ma3xaSu acocnapu yprarnnraH. An-Ä3xap yH^epcureTu Kpxupa maxpu SunaH SapoSap KypunraH. OaKaTruHa XI acpgaH SomnaS yHuHr TapKuSugaru Magpaca (996) KyptoHu KapuM, xaguc, $ukx, Tun xaMga Sanorar ^aHnapu yKuTunaguraH yH^epcureTra afinaHraH. XIV-XV acpnapga yHuBepcureT aHa Sup Hena aHru KypunraH Magpacanap Kymunumu xucoSura KeHrafiraH Ba yHga Typnu ^arnap yKurana SomnaHraH. ^acrraSKu gapcnap Mac^ug xoBnucuga onuS SopunraH. TanaSanap cohu Kynafiran, Maxcyc SuHonap KypunuS, $aon TanaSanapra cTuneHguanap TafiuHnaHraH. Mucpga OoTuMufinap xyKMpoHnurugaH cyHr (1171), mua Ba cyHHufinap ypTacugaru y3apo uhku Kypamnap HaTu^acuga An-Ä3xapHuHr MaBKeu nacafiuS, xaTTo, y TanoH-Tapo^; Ku^uHraH7 (yHuBepcureT KyTySxoHa ^oHgugaru KuMMaTnu KuroSnap cotuS wSopunraH Ba fiyK Ku^uHraH). 1517 fiunga MucpHuHr

5 Ey^a - PUM nanacuHuHr ëp^urn, ^apMoHn, ^aTBocn.

6 FofiuöoB E., TagoeB X,. YflKaMn3ga o^nfi Tat^nM: Tapuxufi omu^ Ba n^Mnfi acoc^ap. https://uza.uz/uz/ posts/lkamizda-oliv-talim-tarikhiv-omil-va-ilmiv-asoslar-16-06-2020.

7 Yma MaHÖa..

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

YcMoHHfinap gaBnaru TapKuSura KymuS onuHHmu Hara^acuga An-A3x,ap TanaSanapuHHHr этннк TapKuSu xunMa-xunnamraH.

By gaBpga gaBnar ToMoHHgaH An-A3x,ap ynyH MaSnar a;paranMaraH Syncaga, onufi gaprox, MycynMoH TatnuMH Ba xyKyKHHH TapruS Kunum MapKa3H SynuS KonaBepraH. ByryHru KyHga An-A3x,ap yHHBepcuTeTH Mucp gaBnaTHHHHr SpeHgura afinaHraH. Oothmhh muanapgaH KefiHH эca gyHëBHfi ^aHnapHH yKHTum Hara^acuga An-Ä3^ap xaKUKHÖ yHHBepcHTeT MaKoMHra эгa Syngu.

X,03Hpga ;ax,oHHHHr fiupuK onufi TatnHM Myaccacacu xucoSnaHraH OKc^opg (AHrnua) yHHBepcHTeTHHHHr TamKHn TonraH caHacu MaHÖanapga Typnuna KenTupunagu. YHHBepcHTeTra napu; yHHBepcuTeTHgaH Hopo3H SynraH HHrnH3 TanaSanapu 1096 fiunu (Sat3H agaSuëTnapga 1118 fiun geS KenTupunagu) acoc conumraH. ffly gaBpgaH SomnaS, OKc^opgga yHHBepcHTeT ^aonuaT KypcamaraH 1214 fiungaH yKHTyBHunapHHHr Sup khcmh maxapra KafiTraHgaH KefiHH aHa TanaSanap KaSyn KunHHa SomnaraH. KypHHuS TypuSgHKH, Ma3Kyp yHHBepcHTeTra TanaSanap ToMoHHgaH acoc conHHraH, yKHTum TH3HMH x,aM ;yga cogga SynraH. fflyHHHrgeK, KeMSpu; (AHrnua) yHHBepcuTeTHra xaM 1209 fiunga acoc conHHraH ynap OKc^opgga maxapnuKnap Ba nepKoB xogHMnapu SunaH Kenuma onMacgaH y3napu aHrH yHHBepcHTeT TamKHn этнmraнннн afiTHm no3HM. FapSufi EBponaga ucnoxpTnap gaBpuga (XVI acp) KeMSpu; Ba OKc^opg yHHBepcuTeTnapu HHrnH3 nepKoBH ToMoHHgaH Ha3oparra onuHuS, Kupon reHpux VIII 1536 fiunga yHHBepcHTeTga cxonacTHKa ^aKyntTeTH8 ^aonuaTHHH TaKHKnaS KyagH,HaTH;;aga yHHBepcHTeT ^aonuaTH TyxTafigu. By y3 HaBÖaTHga, guHHfi xoKHMuaTHHHr gyHëBHfi xoKHMHaT ycTHgaH Ha3opar KHnumuHH Ha3apufi acocnamra KaparanraHH SunaH axaMHaTnu эgн. KapufiS yH fiunnuK HH3onap Hara^acuga 1546 fiunra KenuS, KeMSpu; yHHBepcHTeTHga TpuHHTH Konne;u TamKHn этнnн6, y epga KagHMru whoh THnu, ^H3HKa Ba ^yKapo xyKyKH yKHTHna öomnaraH. MatnyM SynagHKH, KeMSpu; yHHBepcHTeTH, acocaH, guHHfi SunHMnap Ba nepKoB ^anca^acuHH TapruS KHnyBHH Myaccaca cu^araga By;ygra KenraH SynuS, KeÖHHnanHK gyHëBHfi xoKHMHaT Kapmunurura ynparaH. YpTa acpnap yHHBepcuTeTnapu guHHfi Ba gyHëBHfi xoKHMHaT ypTacugaru Kypamnapga a3uaT neKKaH. Bat3H yHHBepcuTeTnap gyHëBHfi xoKHMHaT ToMoHHgaH Tatcuc этнnгaн Syncaga, guHHfi xoKHMuaTHHHr po3HnurucH3 KoHyHHfi ^aonuaT onuS Sopa onMaraH, afipHMnapu yHHBepcuTeTnap maxcufi MaSnar эвaзнгa maKnnaHTupunraH.

Onufi Ba yKyB wpTnapuHH ucnox, KHnumHHHr gon3ap6nurH aBBano, Kagpnapra SynraH эx1тнë;«; SunaH SornuK. X,o3upru gaBp xap ToMoHnaMa pHBo^naHraH, HnMHfi,

8 Yma MaH6a.

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

TexHHKaBHfi Ba Soma coxanapga TySgaH $apK KunagnraH rnoSannamraH gaBp xncoSnaHagn. ByHH эca onHMnapuMH3 Hooc^epa (AKn coxacn) sockh^h geS HoMnamgn.

YMyMaH onraHga, onnfi TatnuMHHHr MoxnaTH KyfingarnnapHH TaKo3o этagн:

- ëmnap MatHaBHaTHra ëT hhkh Taxgngnap Ba ynapra Kapmn Kypamnm nopa-TagSupnapuHH Senranamga onnfi xaMga ypTa Maxcyc TatnHM ypHHHH Saxonam;

- SapKaMon aBnogHH TapSnanamga TatnuM-TapSna, Ma^Kypa Ba FoaHHHr ypHHHH KypcaruS Sepnm.

By Sopaga Y3SeKHcToH PecnySnuKacuHHHr BnpuHHH npe3ugeHTH H.A.KapnMoB TatKHgnaraHHgeK: «HmuMonfi puBo;naHHm, SnpuHHH HaBSarga, TatnHM Ba coFnuKHH caKnam coxanapuHHHr Moggnfi-TexHHKa Sa3acHHH MycTaxKaMnam Ba ynapHH ;nxo3nam Macananapu, xen mySxacu3, ;opnfi finnga xaM gHKKaTHMH3 MapKa3nga Synagn»9. rnoSannamyB mapouTnga TatnHM coxacn MaMnaKaTHHHr aKnnfi canoxuaTH Ba hhcoh Ta^aKKypuHH TaKoMnnnamTupum oMunnra afinaHraHH hhcoh KanHTanu ^aMFapnnnmn HaTH;acugup. XycycaH, ^anca^Hfi TatnHM hhcoh oMunuHH WKopu SocKU^ra KyTapnmga MyxuM pont yfiHafign. Bo3op HKTucoguëTH mapouTuga gyHëKapamu KeHr, ;aMnaT xaëTH ynyH gaxngopnuK xuccura эгa Kagpnap Tafiëpnam SyryHHHHr TanaSura afinaHMoKga.

3epo, gaBp pyxuHH n^oganoBHu TatnHM TH3HMH TamKun этнnмaca, gyHë xaM;aMuaTH SnnaH Sennama onaguraH poKoSarSapgom Kagpnap TafiëpnaHMaca y3SeKHcToH gyHëga y3HHUHr MyHocnS ypHnra эгa Syna onMafigu. Kagpnap Tafiëpnam Munnufi gacTypuHH «TynnK pyëSra HUKapnm MexHaT So3opuHHHr puBo;naHHmu, pean H^THMoufi-uKTucogufi mapouTnapHH HHoSarra onraH xonga yHra aHHKnuKnap KupuTum» 10hh TanaS этgн. YsSeKucTOH HKTucoguëTHga aManra omupunaëTraH TapKuSnfi y3rapnmnap TatnHM xu3MaTnapu So3opugarH TatnHM xu3MaTnapura SynraH TanaSra Tatcup этagн.

X,o3nprn KyHga ^anca^a ongugaru MyxuM Ba3H$anapgaH Snpn KaHgafi KacSga umnamugaH KaTtufi Ha3ap xap Sup hhcohh ^anca^ufi Ta^aKKyp Kunumu, gyHëKapamuHH KeHrafiTupumu MyxuM xncoSnaHagn11.

Y3 HaBSaTuga, TatnHM xu3MaTnapu So3opn ymSy TanaSHH MHKgopufi, Ty3unMa Ba cn^ar ;uxaTugaH KoHgupa onum KoSnnnaTHra эгa Synnmn no3HM. YmSy ;apaëHHHHr SapKapopnnrn Ba caMapanu Sopnmn afiHaH TatnHM xroMarnapn So3opugarH HKTucogufi MyHocaSarnapHH pyfi SepaëTraH y3rapnm Ba тeнgeнцнanapгa KaHnanuK MocnamTupnS Sopunnmnra SoFnnK.

9 KapuMoB H.A. Bapna pe;a Ba gacrypnapHMH3 BaTaHHMU3 TapaKKHëTHHH MKcanTnpnm, xanKHMU3 ^apoBoHnnruHH omupumra xu3MaT Knnagn. - TomKeHT: YsSeKncTOH, 2011. - B. 36.

10 YsSeKHcTOH PecnySnuKacu Kagpnap Tafiëpnam Munnufi gacrypn. Onufi TatnHM Metëpufi xy;;araapn TynnaMH. -TomKeHT: fflapK, 2001. - B. 41.

11 ASgypaxMoHoB ®.P. ®anca$a $aHnra aHruna ëHgamnm - gaBp TanaSn// ®anca$a Ba umuMoufi TapaKKuëT // V PecnySnuKa unMufi-aManufi KoH^peHnnacn. - TomKeHT: Homup, 2016 fiun 1-2 hkhb. - B. 32-35.

o

SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7

3(11), November, 2023

Xynoca KunuS afiTaguraH SyncaK, TatnuM тнзнмннн puBo^narnupum Ba yHuHr axaMuaTuHu Saxonam xap KaHgafi mapouTga 3apypufi xoguca cu^arnga ^yga Kyn ucnoxoTnapHu TanaS Ku^gu, xycycaH, нннoвaцнaпap TarSuK этнпгaнпнгн SunaH xaM ynnaHagu. ^eMaK, TatnuM тнзнмн caMapagopnuruHu omupum, negaroraapHu 3aMoHaBufi SunuM xaMga aManufi KyHuKMa Ba ManaKanap SunaH KyponnaHTupum, neT эп unrop Ta^puSanapuHu ypraHum Ba TatnuM aMa^uëTura TarSuK этнm SyryHru KyHHuHr goœapS Basu^acugap. 3aMoHaBufi TatnuMra нннoвaцнa onuS Kupum acocuga unrop xopu^ufi Ta^puSanapHu TarSuK этнm afiHaH MaHa my fiyHanumgaru MacananapHu xan этнmгa KaparanraH.

REFERENCES

1. UIS. 2012. Xalqaro ta'limning standart tasnifi ISCED 2011. www.uis.unesco.org/Education/ Documents / isced-2011-yil.pdf).

2. CxonacraKa —1. ^epKoBHuHr guHufi aKuganapuHu Ha3apufi acocnamra KaparnnraH KypyK ca^caragaH uSopar ypTa acpnap ^anca^acura HucSaraH umnaranraH; 2. KypyK ca^cara, nyn uhm, Ta^puSara acocnaHMaraH coxTa SunuM.

3. FofiuSoB E., TagoeB X- Y^KaMroga onufi TatnuM: Tapuxufi omuh Ba unMufi acocnap. https://uza.uz/uz/ posts/lkamizda-oliy-talim-tarikhiy-omil-va-ilmiy-asoslar-16-06-2020.

4. KapuMoB H.A. Eapna pe^a Ba gacTypnapuMro Вaтaннмнз TapaKK^TuHu MKcarrapum, xanKuMro ^apoBoHnuruHu omupumra xu3Mar Kunagu. - TomKeHT: Y3SeKucToH, 2011. - E. 36.

5. ^SeKucTOH PecnySnuKacu Kagpnap Tafiëpnam Munnufi gacTypu. Onufi TatnuM Metëpufi xy^^aTnapu TynnaMu. - TomKeHT: fflapK, 2001. - E. 41.

6. ASgypaxMoHoB O.P. Oanca^a ^aHura aHruna ëHgamum - gaBp TanaSu// Oanca^a Ba nmuMoufi TapaKKuëT // V PecnySnuKa unMufi-aManufi кoн$peнцнacн. - TomKeHT: Homup, 2016 fiun 1-2 umhb. - E. 32-35.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.