Научная статья на тему 'Умумтаълим муассасаси раҳбарининг касбий компетентлиги салоҳиятини ривожлантириш диагностикаси'

Умумтаълим муассасаси раҳбарининг касбий компетентлиги салоҳиятини ривожлантириш диагностикаси Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
213
52
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
тушунчалар: умумтаълим муассасасининг раҳбари / бошқариш / малака ошириш / инновацион фаолият / касбий компетентлик / компетенциялар / раҳбар потенциали / диагностика / руководитель общеобразовательного учреждения / управление / повышение квалификации / инновационная деятельность / профессиональная компетентность / потенциал руководителя / диагностика

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Землина Юлия Вячеславовна

Мақолада умумтаълим муассасаси раҳбарининг касбий компетентлиги салоҳиятини ривожлантиришни миқдорий баҳолаш усули келтирилган. Таклиф этилаётган дифференциал диагностика тестларнинг комплекси умумтаълим муассасаси раҳбарининг мавжуд бошқарув қобилиятини аниқлашга қаратилган. Амалий жиҳатдан тестларнинг қўлланиши педагогик ходимларни мақбул танлаш ва жойлаштириш ишларини самарали ўтказишга имкон яратади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ДИАГНОСТИКА РАЗВИТИЯ ПОТЕНЦИАЛА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ РУКОВОДИТЕЛЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ

В статье раскрывается методика количественной оценки уровня развития потенциала профессиональной компетентности руководителя общеобразовательного учреждения. Предлагаемый для этого комплекс дифференциального диагностического теста способствует решению задач по определению существующего уровня управленческих способностей руководителя общеобразовательного учреждения. Практическое использование тестов позволит повысить эффективность оптимального подбора и расстановки педагогических кадров.

Текст научной работы на тему «Умумтаълим муассасаси раҳбарининг касбий компетентлиги салоҳиятини ривожлантириш диагностикаси»

Землина Юлия Вячеславовна,

Тошкент шах,ридаги 51-сонли француз тили фани буйича ихтисослаштирилган умумтаълим мактаб, олий тоифали бошланFич таълим катта укитувчиси

УМУМТАЪЛИМ МУАССАСАСИ РАДБАРИНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИ САЛО^ИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ДИАГНОСТИКАСИ

УДК: 37:113:1

ЗЕМЛИНА Ю.В. УМУМТАЪЛИМ МУАССАСАСИ РАЦБАРИНИНГ КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИГИ САЛОЦИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ДИАГНОСТИКАСИ

Маколада умумтаълим муассасаси рах,барининг касбий компетентлиги салох,иятини ривож-лантиришни микдорий бах,олаш усули келтирилган. Таклиф этилаётган дифференциал диагностика тестларнинг комплекси умумтаълим муассасаси рах,барининг мавжуд бошкарув кобилиятини аниклашга каратилган. Амалий жих,атдан тестларнинг кулланиши педагогик ходимларни макбул танлаш ва жойлаштириш ишларини самарали утказишга имкон яратади.

Таянч суз ва тушунчалар: умумтаълим муассасасининг рах,бари, бошкариш, малака оши-риш, инновацион фаолият, касбий компетентлик, компетенциялар, рах,бар потенциали, диагностика.

ЗЕМЛИНА Ю.В. ДИАГНОСТИКА РАЗВИТИЯ ПОТЕНЦИАЛА ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ РУКОВОДИТЕЛЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОГО УЧРЕЖДЕНИЯ

В статье раскрывается методика количественной оценки уровня развития потенциала профессиональной компетентности руководителя общеобразовательного учреждения. Предлагаемый для этого комплекс дифференциального диагностического теста способствует решению задач по определению существующего уровня управленческих способностей руководителя общеобразовательного учреждения. Практическое использование тестов позволит повысить эффективность оптимального подбора и расстановки педагогических кадров.

Ключевые слова и понятия: руководитель общеобразовательного учреждения, управление, повышение квалификации, инновационная деятельность, профессиональная компетентность, потенциал руководителя, диагностика.

ZEMLINA Y.V. DIAGNOSTIC OF DEVELOPMENT PROFESSIONAL COMPETENCE POTENTIAL OF A SECONDARY EDUCATIONAL INSTITUTION MANAGERS

The article describes a method for quantitative assessment of professional competence potential increasing of the secondary educational institution managers. A variant of the differential diagnostic test is proposed, which contributes to solving the problems of determining the existing level of managerial abilities, as well as for the self-diagnosis of individual groups of professional competence, the qualifications of the teaching staff with the aim to optimal selection and personnel placement.

Keywords: management of a general educational institution, manager of school, professional competence, diagnostics of the development of managerial abilities.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 9(82)

Кириш ва мавзунинг долзарблиги.

Республикамиз таълим тизимида булаётган ислохотлар куп жихатдан таълим мазмуни, укитиш методикаси, технологияси, укитувчининг компетенлиги ва укувчининг узлаштириш меха-низмларини такомиллаштиришга каратилган. Лекин бизнинг назаримизда таълим сифатини оширишда таълим-тарбия жараёнининг яна бир иштирокчиси булган таълим муассасаси рахба-рининг компетентлиги мухим роль уйнайди. Хозирги замон талабларидан бири истикболли инновацион мактабларни шакллантириш ва мак-таб укувчиларида ижодий потенциални ривож-лантиришдир. Шундай экан, унинг рахбари инно-вационликка тайёр ва унинг олдинги каторларида булиши шарт. Бу эса таълим муассасаси рахбари инновацион Fояларни олдинга суриши, амали-ётга татбик этиш механизмларини кура билиши ва ишни туFри ташкил этишини такозо этади. Ушбу ишларни амалга ошириш учун муассаса рахбарида касбий компетентлик етарли дара-жада шаклланган булиши керак1.

Шу максадда 2017 йил 1 ноябрдан бошлаб ходимларнинг асосий лавозимлари ва ишчилар-нинг касблари буйича янгиланган Классификатор тасдикланди. Бирок хозирги кунга кадар замона-вий рахбарга куйилган талабларнинг объектив-ликни кафолатлайдиган аник бахолаш (диагностик) механизмлари ишлаб чикилмаган2.

Мацоланинг мацсади.

Диагностика усуллари, педагогика ва психология нуктаи назаридан тадкикотчиларда доимо катта кизикиш уЙFотади. Уларнинг хар бири (интервью, суровнома, портфолио, тест, рейтинг ва бошкалар) умумтаълим муассасаси рах,-барининг касбий компетентлиги салохиятини ривожлантиришнинг микдорий бахолаш усули сифатида куриб чикилиши мумкин3. Аммо муам-мони ечиш нуктаи назардан тест усулларини тан-лаш максадга мувофикдир.

1 Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2015 йил 20 августдаги «Олий таълим муассасалари-нинг рахбар ва педагог кадрларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини оширишни ташкил этиш чора-тадбирлари туFрисида»ги 242-сон карори.

2 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2017 йил 4 октябрдаги «Хизматчиларнинг асосий лавозимлари ва ишчилар касблари классификаторини янада такомиллаштириш туFрисида»ги 795-сон карори.

3 Давыдова Л.Н. Педагогическое диагностирование как

компонент управления качеством образования. / Монография. - Астрахань: Издательский дом «Астраханский университет», 2005. -С. 65-67.

Тест усулларига батафсилрок тухталиб утамиз ва муаммони ечишда уларнинг куйидаги афзал-ликларига таянамиз:

- тест саволлари оркали бахоланаётган курсаткичларни аниклаш;

- тест жавобларини микдорий курсаткичлар оркали ифодалаш имкони;

- тест материалларини кайта-кайта ишлатиш имкони;

- бир вактда катта аудиторияни текшириш имкони;

- тестларни ташкил килиш ва утказишнинг кулайлиги;

- тестларни утказиш ва уларнинг натижала-рини бахолаш жараёнини автоматлаштириш имкони ва бошк.

Замонавий рахбарга куйиладиган талаблар-дан бири унинг касбий компетентлигидир4. Касбий компетентлик таркибий жихатдан куйидаги компетенцияларни (сифатларни) уз ичига камраб олади:

1) илмий-методологик;

2) инновацион-креативлик;

3) ижтимоий-иктисодий;

4) психологик-педагогик;

5) маърифий ва мафкуравий;

6) ташкилий-бошкарув;

7) коммуникатив;

8) эстетик;

9) ахлокий-одобли.

Демак, муаллиф томонидан яратилаётган дифференциал диагностик тест юкорида курсатилган 9 компетенциянинг умумтаълим муассасаси рах-барида шаклланганлигини бахолашга карати-лиши керак.

Тадк,ик,отнинг объекти ва усули.

Таркибий жихатдан дифференциал диагностик тест (ДДТ) компетенцияларга мос холда 9 кисмдан иборат. Хар бир булим 10 тематик савол ва 5 муаммоли масаладан иборат. Тематик саволлар рахбарда шаклланган назарий билим-ларни аниклашга каратилган булса, муаммоли вазифалар амалий куникмаларни бахолайди.

Хар бир савол учун тестга жавоб бераётган шахс беш хил жавобни шакллантириши керак. Жавоблар киска (битта вариантда иккита учта суз) ва аник булиши кераклиги олдиндан аникланган. Олинган 5 жавобга туFрилигига караб балл куйилади, масалан, энг туFри жавоб

4 Махмудов А.Х., Боймуратова Г.Т., Фефелов В.С. Рейтинг как эффективный механизм развития профессиональной компетентности учителя. // «Педагогик махорат», Бухоро, 2018, 2-сон. -34-39-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 9(82)

1-жaдвaл. Taълим мyaccacacи pax1бapининг кacбий компетентлигини aниrçлaш шкaлacи (бaллapдa).

П„к < 15 15-25 26-35 36-45 46-55 56-65 66-75 76-B6 >B6

Дapaжa Жyдa na^ Пacт Уpтaчa к,иймзт-дзн пacт Етapличa ypтaчa Уpтaчa Уpтaчa к,иймзт- дзн юк1opи Етapличa юк1opи Юк1opи Жyдa юк^и

Peйтинг 1 2 3 4 5 б 7 B 9

S бaлл, якинpoк жaвoб 4 бaлл вa х.к. Бaллap кушилиб жaвoблap yмyмлaштиpилaди.

Tecтнинг xap биp киcмидa бepилгaн 10тa caвoлгa 50тa жaвoб бepиш мумкин. Сaвoллap вa жaвoб вapиaнтлapи xaм мyaллиф тoмoнидaн ишлaб чикилгaн. Xap биp тyFpи жaвoб биp бaлл-дaн бaxoлaнaди. Бaxoлaшнинг oбъeктивлиги мaвжyд мoc ëзyвлap вapиaнти (кaлит) билaн тaккocлaш opкaли aниклaнaди. Xap биp вaзиятни тyFpи xaл килиш 1O бaллгa бaxoлaнaди. Шунинг учун тecтнинг туккиз киcмидaн xap биpи учун тecт мaкcимaл iOo бaлл oлиши мумкин.

Taълим мyaccacacи paxбapининг кacбий шм-пeтeнтлигининг мaвжyд пoтeнциaли (П) ^p-^ткичи тecтдa oлингaн xaкикий бaллap-

п

нинг <^Б'факт) мaкcимaл дapaжaдaги (n * 1OO)

¿=i

ниcбaти. Ушбу ^^ткич кyйидaги фopмyлa бyйичa aниклaнaди:

и

Zßi

факт

рк и* 100

бу epдa: n = 9 тecт киcмлapининг coни;

i - бу тecтнинг i-киcмидa тyплaнгaн бaллap coни.

П пoтeнциaлининг oлингaн киймaти мaълy-мoтни киëcий тaвcифгa киpитиш имкoнини бepaди, бу эca уз фaoлиятининг мaълyм 6oc-кичидa бaллap бyйичa кacбий мaxopaтнинг pe^ тингини (дapaжacини) бeлгилaшгa имкoн бepaди (1-жaдвaл).

Maвзy бyйичa илмий TaAK^rçoT мyaллиф тoмoнидaн 2O1B-2O19 йиллap дaвoмидa ^ш-кeнт шaxpидaги 51- coн, Бyxopo шaxpидaги 1-coн, Бyxopo вилoяти Жoндop тyмaнидaги 1-coн умум-тaълим мaктaблapидa oлиб бopилгaн.

Ишлaб чикилгaн тecтлap Toшкeнт шaxpидaги S1-coн, Бyxopo шaxpидaги 1-coн ypтa тaълим мaктaблapидa 2O1B-2O19 йиллapдa cинoв тapикa-cидa кУллaнилгaн.

Бу жapaëндa acocий кийинчиликлap тecт-лapни pecпoндeнтлap тoмoнидaн тyшyнишдa, yлapдaн нимa тaлaб килингaнлиги, caвoллapгa

жaвoб бepишдaн ибopaт бyлгaн (caвoллapни мypaккaблиги, бyндaй тecтлapни кypмaгaнлик-лapи). Tecrnap paxбapият тoмoнидaн яxши кaбyл килинди вa xap яpим йилдa бyндaй тecтлapни yткaзиш мaкcaдгa мyвoфик дeб тaклифлap бepилди.

Олингaн нaтижaлap вa yлapнинг тaк1лили.

Taълим мyaccacacи paxбapининг пpoфeccиo-нaл кoмпeтeнтлигини дoимий paвишдa oшиpиш кyйидaги уч iuai<^a aмaлгa oшиpиш тaклиф эти-лaди. Улapнинг тузилиши вa тapкибини бaтaфcил ^иб чикиш учун биз yлapни шapтли paвишдa биpинчи, иккинчи вa учинчи iuai<Anap дeб aтaй-миз.

Биpинчи шaклгa вaкт кoмпoнeнти (Укув ^pc-лapининг дaвoмийлиги), дидaктик тapкибий киcмлap (фaнлapни ypгaниш дacтypлapи, фaнлap бyйичa Укyв-ycлyбий мaжмyaлap, укув бaнклapи, cинф вa мaктaбдaн тaшкapи мaшFyлoтлap вa бoшкaлap), диaгнocтикa кoмпoнeнти (Укитиш cифaтини нaзopaт килиш шaкллapи вa вocитa-лapи), тaшкилий кoмпoнeнт (тypли xил мeзoнлap бyйичa гypyxлaниш, acocий фaoлиятдaн aжpaтиш ёки aжpaтмacдaн, мacoфaвий укитиш вa бoш-кaлap) киpaди.

Иккинчи шaкл - paxбapнинг уз-узини pивoж-лaнтиpиш вa кacбий кoмпeтeнтлигини тaкoмил-лaштиpиш фaoлияти. «Узини-узи pивoжлaнти-pиш - тaшки мухит тoмoнидaн тaкдим этилaëт-гaн, уз имкoниятлapи вa вocитaлapидaн фoйдa-лaнишнинг дoимий ижoдий жapaëни»1. Уз-узини pивoжлaнтиpиш вa узини тaкoмиллaштиpиш жapaëнлapининг yзлyкcиз pивoжлaнишигa xиcca кУшaдигaн тaълим мyaccacacи paxбapининг rac-бий кoмпeтeнцияcи пoтeнциaли дapaжacини oбъeктив бaxoлaш вa paFбaтлaнтиpyвчи oмил-лapнинг yзapo бoFликлиги 2-pacмдa кeлтиpил-гaн.

Taълим мyaccacacи paxбapининг кacбий шм-пeтeнцияcини oшиpишнинг кypиб чикилaëтгaн ш^кли кaчoнки нaтижaвий бyлaди, aгapки paxбap ижтимoий вa пcиxoлoгик шaxcий фaзилaтлapни (тaшaббycкopлик, фaoллик, фидoйилик, пpoфec-

1 Жypaeв Р.Х., TypFyнoв C.T. ^лик, бoшкapyви. - T.: «Вopиc» нaшpиëти, 2O12. -4B-6.

ЗАMОНАВИЙ TАЪЛИM I СОВPЕMЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2O19, 9(B2)

1-расм. Таълим муассасаси рахбарининг касбий компетентлигини доимий равишда ошириш шакллари1.

2-расм. Рагбатлантирувчи омиллар ва рах,бар фаолиятини ривожлантириш ва узини такомиллаштириш жараёнларининг узаро боглик,лиги2.

сионал шаънини ва кадр-кимматини) узида мужассам килса.

Таълим муассасаси рахбарининг профессионал компетентлигини оширишнинг учинчи шакли илFор укув тажрибасини кабул килиш ва тахлил килишдир (инновационлиги). Умумтаъ-лим муассасаларини бошкариш тажрибасини ва укув амалиётини тахлил килиш шуни курсатадики, инновацияларни кабул килиш ва тахлил килиш фаолияти касбий билимлар даражаси, шахсий фазилатлар, тадкикот кобилияти ва ахборот ман-баларининг мавжудлигига боFлик.

Касбий билимларнинг юкори даражаси рах-барга укув янгиликлари ва уларни мавжуд укув жараёнига самарали равишда киритиш йул-ларини топишга имкон беради.

1 Муаллиф ишланмаси.

2 Муаллиф ишланмаси.

Рахбарнинг шахсий фазилатларида ташаббус-корлик, катъиятлилик, ижтимоий ва психологик жасорат, янги нарсаларга интилиш ва уларни кабул килиш сифатлари шакллангандагина инно-вацион фаолият пайдо булади. Бу эса уз урнида рахбарда публицистик фаолият: турли интернет ахборот манбалари, укув ресурслари, профессионал замонавий адабиётлар, газета ва журналлар-дан фойдаланиш даражасини оширади; конфе-ренциялар, семинар ва симпозиумларда маъру-залар билан иштирок этиш имконини яратади.

Мавжуд барча имкониятлардан (ташкилий, ахборот, илмий, ижтимоий-психологик ва бош-калар) фаол фойдаланиш таълим муассасаси рахбарининг касбий компетенлигини доимий равишда оширишга ёрдам беради.

Хулоса ва тавсиялар.

Дифференциал диагностика тестидан амалий фойдаланиш таълим муассасаси рахбарининг

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 9(82)

касбий махоратини бахолаш учун куйидаги диагностика вазифаларини хал килишга имкон беради:

- таълим муассасаси рахбари фаолиятининг маълум бир боскичида унинг касбий компетент-лигининг хозирги даражасини аниклаш вази-фаси;

- таълим муассасаси рахбарининг кутилаёт-ган фаолиятининг муайян сохаларида касбий махорат даражасини аниклаш вазифаси (синов-нинг айрим кисмларидан максадли фойдала-ниш);

- касбий компетенциянинг алохида гурух-ларини уз-узини диагностика килиш буйича вазифалар;

- етакчилик лавозимига даъвогар номзод-ларнинг касбий махорати даражасини аниклаш вазифалари;

- ходимларни макбул танлаш ва лавозимга куйиш максадида профессор-укитувчиларнинг касбий малакасини аниклаш вазифаси.

ДДТ ёрдамида тест натижаларини тахлил килиш аник илмий ва амалий тавсиялар ва курсатмалар ишлаб чикишга ёрдам беради:

• умумтаълим муассасалари рахбарлари учун малака ошириш курсларининг укув дастурла-рини такомиллаштириш чора-тадбирлари;

• таълим муассасаси рахбарининг малакасини ошириш курсларини ташкил этиш ва укитиш технологиясига инновацион ёндашув-лар;

• рахбарнинг касбий компетентлигини янада такомиллаштириш буйича индивидуал тавсия-лар;

• укув муассасаси укитувчилар таркибининг касбий махоратини оширишга каратилган чора-тадбирлар;

• укув муассасаси укитувчиларини бошка-ришнинг самарали усулларини куллаш буйича чоралар.

Ишлаб чикилган диагностика воситалари ва улардан фойдаланиш усуллари бизга таълим муассасаси рахбари фаолиятининг турли бос-кичларида унинг касбий махоратини ошириш-нинг объектив ва ишончли бахоларини олиш имконини беради.

Адабиётлар руйхати:

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

1. Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2015 йил 20 августдаги «Олий таълим муассасаларининг рахбар ва педагог кадрларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини оширишни ташкил этиш чора-тадбирлари туFрисида»ги 242-сон карори.

2. Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2017 йил 4 октябрдаги «Хизматчи-ларнинг асосий лавозимлари ва ишчилар касблари классификаторини янада такомиллаштириш туFрисида»ги 795-сон карори.

3. Бегимкулов У.Ш. Педагогик таълим жараёнларини ахборотлаштиришни ташкил этиш ва бошкариш назарияси ва амалиёти. Пед. фан. докт. илмий дар. учун дисс. - Т., 2007. -305-б.

4. Давыдова Л.Н. Педагогическое диагностирование как компонент управления качеством образования. Монография. - Астрахань: Издательский дом «Астраханский университет», 2005.

5. Жураев Р.Х., ТурFунов С.Т. Солик бошкаруви. - Т.: «Ворис» нашриёти, 2012. -67-б.

6. Курбанов Ш.Э., Сейтхалилов Э.А. Управление качеством образования. - Т.: «Шарк», 2004. -С. 592.

7. Махмудов А.Х., Боймуратова Г.Т., Фефелов В.С. Рейтинг как эффективный механизм развития профессиональной компетентности учителя. // «Педагогик махорат», Бухоро, 2018, 2-сон. -34-39-б.

8. Tursunov S.T., Daniyarov В.Х., Umaraliyeva М.А., Shodmonova Sh.S. О^ИигсЫптд kasbiy таЬюга! va kompetentliligini rivojlantirish. - Т.: «Sano-standart», 2012.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 9(82)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.