Абдуллаев Сафибулло Хабибуллаевич,
Наманган вилояти Халк, таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш х,удудий маркази "Педагогика, психология ва таълим технологиялари" кафедраси доценти, педагогика фанлари номзоди, доцент.
ПЕДАГОГИК ЭРГОНОМИКА ВА УДОТУВЧИ ЭРГОНОМИК МАДАНИЯТИНИНГ ТАШКИЛИЙ АСОСЛАРИ
УДК: 378.046.4
АБДУЛЛАЕВ С.Х. ПЕДАГОГИК ЭРГОНОМИКА ВА УЦИТУВЧИ ЭРГОНОМИК МАДАНИЯТИНИНГ ТАШКИЛИЙ АСОСЛАРИ
Мактабларда янги эргономик таълим мух,итини ташкил этишнинг ва х,озирги замон мак-таб укитувчисининг эргономик маданиятини такомиллаштиришнинг долзарблиги асосланган. Замонавий мактабда эргономик тизимда педагогнинг мех,нат функциялари келтирилган. Замо-навий мактабда кулай ва самарали, хавфсиз таълим мух,итини яратишда укитувчининг иштирок этиши муаммолари куриб чикилган.
Таянч суз ва тушунчалар: таълим эргономикаси, укитувчи эргономик маданияти, эргономик таълим мух,ити.
АБДУЛЛАЕВ С.Х. ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ЭРГОНОМИКА И ОРГАНИЗАЦИОННЫЕ ОСНОВЫ ЭРГОНОМИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ УЧИТЕЛЯ
Обоснована актуальность совершенствования эргономической культуры учителя современной школы и актуальность создания новой эргономической образовательной среды школы. Представлены трудовые функции учителя в современной школе в эргономической системе. Рассматривается проблема участия учителя в создании безопасной, эффективной и комфортной образовательной среды современной школы.
Ключевые слова и понятия: эргономика образования, эргономическая культура учителя, эргономическая образовательная среда.
АBDULLAEV S.X. ERGONOMIC CULTURE OF FUTURE TEACHERS AS A CONDITION FOR A NEW EDUCATIONAL ENVIRONMENT
The article defines the relevance of the ergonomic culture formation among future teachers for the modern school and the relevance of creating a new ergonomic educational environment of the schools. The labor functions of teachers in a modern school in an ergonomic system are presented. The problem of the teacher's participation in creating a safe, effective and comfortable educational environment of a modern school is considered.
Key words and concepts: ergonomics of education, ergonomic culture of a teacher, ergonomic educational environment.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 8 (93)
Кириш. Мамлакатимизда ижтимоий-иктисодий ривожланишлар билан бир каторда, таълимни модернизация килиш йуналишида кенг камровли ишлар амалга оширилмокда. Кадрлар тайёрлаш сох,асидаги давлат сиёсати инсонни интеллектуал ва маънавий-ахлокий жих,атдан тарбиялаш билан узвий боFлик булган узлуксиз таъ-лим тизими оркали х,ар томонлама барка-мол шахсни шакллантиришни назарда тутган х,олда малака ошириш таълим муассасалари рах,баралари ва педагог ходимларнинг асосий вазифалари сифатида тингловчиларнинг укув фанлари, фан модуллари ва блоклари буйича мунтазам билим олишларини, уларда билим узлаштириш эх,тиёжини, асосий укув-илмий ва умуммаданий билимларни, миллий ва умум-башарий кадриятларга асосланган маънавий-ахлокий фазилатларни, касбий ривожланиш-ларини, ижодий фикрлаш ва атроф-мух,итга онгли муносабатда булишни белгилаб берди.
Таълим сох,асидаги давлат сиёсатининг асосий принциплари, давлат таълим стан-дартлари, давлат таълим талаблари ва укув дастурлари асосида таълим-тарбия бериш, аник максад х,амда ижтимоий-тарихий таж-риба асосида ёш авлодни х,ар томонлама камол топтиришдир. Тарбияланувчиларнинг онги, хулк-атвори ва дунёкарашини ривож-лантиришга йуналтирилган тизимли жараёнда муайян лойих,а асосида ташкил этиладиган, аник максадга эришишга йуналтирилган, таълим натижасини кафолатлайдиган педагогик жараён ташкил этиш мактаб укитувчиларидан педагогик эргономика буйича билим, куникма ва малакаларга асосланган эргономик мада-ниятни талаб этади.
Максад. Дарс машFулотларининг интернет ва ахборот-коммуникация технология-ларидан фойдаланилган х,олда масофадан туриб амалга ошириш, муайян лойих,а асосида ташкил этиш, аник максадга эришишга йуналтирилган, таълим натижасини кафолатлайдиган педагогик жараёнларда энг сама-рали методлардан фойдаланиш, таълим ва тарбия технологияларини танлаш х,амда дарс жараёнларини ташкил этиш самарадорлигини эргономик маданият таъминлайди.
Таълим мазмунини белгилаш тамойиллари ва мезонларига риоя этган х,олда укув мате-риалларини танлаш ва тизимлаштириш, таъ-
лим муассасаси укув моддий базаси ва таълим воситаларига куйиладиган эргономик талабларни х,исобга олиш укув материалла-рини самарали моделлаштириш имкониятини беради1. Натижада, яхлит педагогик жара-ённинг умумий конун, конуният ва тамой-илларига амал килган холда таълим-тарбия жараёнида гносеологик, ташкилий, психологик, дидактик, социологик ва кибернетик конуниятларининг уЙFунлигига эришилади.
Таълим-тарбия жараёни таркибий кисмларининг узаро алокадорлиги ва уму-мийлигини х,исобга олиб таълим-тарбия жараёнини ташкил этишнинг асосий ва ёрдамчи шаклларидан унумли фойдаланиш укувчиларни буш вактини самарали ташкил этиш ва утказиш укитувчиларнинг креак-тив салох,иятини х,амда эргономик маданият-ларини ривожлантиришни такозо этади. Таълим муассасасида фаолият юритувчи рах,бар ва педагог ходимларнинг касбий малакаси, тегишли функционал вазифалари буйича иш тажрибалари, касб сох,асига мувофиклиги, эгаллаб турган лавозими буйича функционал вазифаларни билиши, ташаббускорлиги, ишга ижодий ёндашуви, замонавий талаблар дара-жасида булиши, х,амда унинг холислик, ошко-ралик, шахсий ва касбий компетентлик, ама-лий тажриба, бошкарув мах,оратлари, масъ-улиятли, ташаббускорлик каби сифатлари уларнинг эргономик маданиятлари даража-сига боFлик булади.
Таълим муассасалари рах,бар ва педаго-глари таълим ва тарбия самарадорлигини ошириш борасида педагогик эргономика талабларига асосан окилона фаолият юритиш-лари, таълим муассасасининг х,акикий эгаси булиш, бошкарувнинг барча жабх,аларини мукаммал эгаллаш, уз лавозим вазифала-рига нисбатан ута масъулиятли булиш, таълим жараёни хавфсизлиги ва кулайлигини таъ-минлай олиш сифатларининг уларда мавжуд-лиги мух,им ах,амиятга эга. Шунингдек, таълим муассасаси рах,бар ва педагогларидан касбий
1 Абдуллаев С.Х. Эргономика, малака ошириш тизими-нинг эргономик муаммолари. МГУ. Филиал МГУ имени М.В.Ломоносова в городе Ташкенте. Наука, просвещение и культура в системе непрерывного образования: проблемы и решения по реализации государственной программы. «Год внимания и заботы о старшем поколении» Материалы научно-практической конференции. Часть 1. Стр. 48-54. Ташкент. 2015 г.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 8 (93)
компетентлиги, эргономик маданияти, ташаб-бускорлиги, шахсий сифатлари, бошкарув куникмалари ва тажрибаси, тизимли тах,лил ва карор кабул килиш малакаси, лавозим вази-фаларни, энг аввало, давлат сиёсати тала-бларидан келиб чиккан холда бажаришнинг макбул, самарали йулларини амалга оши-ришни талаб этилади.
Бугунги кун таълим тизимини модернизация килиниши, уни таркибий жих,атдан кайта куриш, таълим, фан, техника ва технологи-янинг, иктисодиёт ва маданиятнинг жах,он микёсидаги замонавий ютукларини х,исобга олган х,олда таълим дастурларини узгартириб, янгилаб боришни кузда тутади.
ИлFор технологияларни кенг
узлаштирилиши, иктисодиётдаги ижо-бий узгаришлар, чет эл инвестиция-лари куламининг кенгайиши, тадбиркор-лик, кичик ва хусусий бизнесни ривожла-ниши, шунингдек, узлуксиз таълимни фан ва ишлаб чикариш билан интеграцияла-шуви, таълим олувчиларнинг кобилиятлари ва имкониятларига мувофик равишда таъ-лимга табакалаштирилган ёндашувни жорий этилиши таълим беришнинг илFор педагогик технологияларини, замонавий укув-услубий мажмуаларни яратилишини, педагогик жара-ёнларни ташкил этиш ва бошкариш тизимини педагогик эргономика талабларига мувофик равишда такомиллаштиришга асос булмокда.
Бу уз навбатида, малака ошириш таълим муассасалари рах,барлари ва педагог ходим-лари зиммасига умумий урта таълим муассасалари рах,бар ва педагог ходимларининг эргономик маданиятини такомиллаштириш борасида таълим, фан, техника ва техноло-гияларнинг жах,он микёсидаги ютукларини, илмий асосланган инновацияларни татбик этган х,олда педагогик жараёнларни педагогик эргономика талаблари асосида ташкил этиш ва бошкариш, шунингдек, педагогик жараёнларнинг самарадорлигини таъминлаш йуналишидаги мавжуд ноанъанавий муаммо-ларни ижобий х,ал этиш масалалари юзасидан янги вазифаларни юклайди.
Мавзу буйича бошца олимлар илмий асарлари цисцача та^лили. Таълим мазму-нини белгилаш тамойиллари ва мезонларига риоя этган х,олда укув материалларини танлаш ва тизимлаштиришга доир замонавий ёнда-
шувларни х,исобга олиб, укув материалларни педагогик эргономика талабларига мувофик, моделлаштириш, яхлит педагогик жараённинг умумий конун, конуният ва тамойилларига амал килган х,олда таълим-тарбия жараёнида гносеологик, ташкилий, психологик, дидактик, социологик ва кибернетик конуниятларнинг уЙFунлигига эришиш, шунингдек таълим-тарбия жараёни таркибий кисмларининг узаро алокадорлиги ва умумийлигини х,исобга олиб таълим-тарбия жараёнини ташкил этиш-нинг асосий ва ёрдамчи шаклларидан унумли фойдаланиш, укитувчи ва укувчиларни буш вактини самарали ташкил этиш ва утказиш, креатив салох,иятни, педагогик эргономика буйича билим ва куникмаларни шаклланти-риш ва ривожлантириш долзарб масалалар каторига киради.
Хозирги замон укитувчиси утган асрдаги укитувчидан тубдан фарк килади. Аввал-лари укитувчи учун синф хонаси, синф тах-таси ва бур, парталар, яъни укувчилар иш урни булиши кифоя эди. Хозирги замонда эса умумтаълим мактабларининг фаолиятини моддий техник базаси, таълим воситалари-нинг турли туман куринишларисиз тасаввур килиб булмайди. Ушбу моддий техник база ва таълим воситалар педагогик ва эргономик талаблар, меъёрий х,ужжатлар асосида ишлаб чикилиб амалиётга жорий этилган1.
Укувчи шахсининг камол топишига, муайян умумтаълим ва политехник билим, малака, куникмаларини шаклланишига хизмат килиш учун таълим воситаларининг яроклилиги масаласи педагогик ва эргономик талаблар оркали белгиланади. Шунингдек, таълим воситаларига куйиладиган эргономик талаблар ушбу воситалардан фойдаланиш жараёнида намоён булувчи инсоннинг антропоме-трик, физиологик, психофизиологик ва психологик хусусиятларини эътиборга олади.
Хорижлик олимлардан К.Бикше, Я.Гедровицс, Р.Смит, Л.Сидорчук укитувчи эргономик маданиятини тах,лил килиб мак-табларнинг замонавий таълим шарои-тида, педагогик фаолият масъулияти ва таълим жараёнининг эргономик мух,ити асосида касбий фаолиятини такомиллаштириш максадга мувофиклигини курсатиб утганлар.
1 Педагогико-эргономические требования к средствам обучения. - СПб, М: Крисмас+,ИОСО РАО, 2000 - 64 с.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 8 (93)
Россия олимлари А.А.Белова, Е.В.Воронина, Р.С.Гершунской, А.А.Криулина, Л.П.Окулова, Н.А.Пугал, Е.С.Рапацевич, Е.В.Рябова, Р.С.Сафина, С.Ф.Сергеева ва бошкаларнинг тадкикотларида таълимда эргономика муам-молари урганилган1.
Мамлакатимиз олий таълим тизимида талабалар касбий педагогик тайёргарли-кларини такомиллаштириш муаммолари буйича: Р.Х.Джураев, С.Р.Волкова, Л.В.Голиш, З.К.Исмоилова, Г.Х.Ибрагимова, П.Т.Магзумов, К.Ж.Мирсаидов, Н.А.Муслимов, С.Т.Тургунов, А.Р.Ходжабаев, Э.Т.Чорыев, Р.К.Чориев, Б.Р.Джураева, О.С.Абдуллаева2; укув жараё-нида замонавий педагогик технологиялардан фойдаланиш самарадарлиги муаммолари ечи-мини топиш йуналишида Н.Н.Азизходжаева, Л.В.Голиш, Б.С.Нуритдинов3 ва бошкалар томонидан илмий тадкикотлар олиб борил-ган.
Шундай булишига карамасдан, педагогик эргономика ва унинг укитувчи фаолияти-даги урни деярли урганилмаган. Фикримизча, бунинг асосий сабабларидан бири булажак укитувчиларга эргономик тайёргарлик берил-маслигидир. Шунинг учун укитувчилар эргономик маданиятини такомиллаштириш зару-рияти долзарб муаммо булиб, бу муаммони ечимини топиш эса малака ошириш таъ-лим муассасаларида тингловчиларга педаго-гик эргономика мавзулари оркали эргономик тайёргарлик бериш максадга мувофик булади.
Мацоланинг илмий мо^ияти. Укитувчи эргономик маданиятини ташкил этувчи энг асосий етакчи омиллар эргономик билим, малака, фикрлаш ва йуналганлик хисобланади. Агар укитувчида эргономик маданият шаклланган булса, демак, у хозирги замон мактабларида таълим-тарбия жара-ёнлари объектларини (натурал объектлар;
1 Окулова Л.П. Педагогическая эргономика: монография. - М. Ижевск: Институт компьютерных исследований, 2011. - 200 с.
2 Абдуллаева О.С. Технологии повкшения учебно-воспитателбного процесса профессиональнкх образовательнкх учреждений(на примере изучения курса информатика и информационна технологий). Монография. - Ташкент: Издательство "Навруз", 2016. С.189.
3 Азизходжаева Н.Н. Педагогические технологии и педагогическое мастерство/учебное пособие для магистратуры всех специальностей. - Т.: ТГПУ им. Низами, 2003. - 192 с.
моделлар; укув асбоблари ва жихозлари; тасвирли-овозли таълим воситалари; таъ-лимнинг босма воситалари; дастгохлар, асбо-блар, ускуналар; хисоблаш техникаси воситалари; электрон мактаб дарсликлари; интерьер, укувчи ва укитувчи иш урни; ёритилган-лик; хавфсиз ва кулай иситилганлик; мактаб мебели; фаолиятни режалаштириш; дарс жад-вали ва шу кабиларни лойихалаштириш) эргономик талаблар асосида ташкиллаштириш ва ушбу талабларга оFишмасдан амал килишни уз фаолиятида амалиётга жорий эта олади, яъни:
1. Мактабда укувчилар шахсини камол топтиришда хавфсиз ва кулай иш уринлари ва таълим мухити шароитини яратади.
2. Укитувчининг уз иш урнида хавфсиз ва кулай таълим мухити шароитида узининг касбий вазифаларини самарали бажаради.
3. Саломатликни саклаш, техноло-гик ва укув ускуналар билан жихозланишга куйиладиган эргономик талабларга оFишмай амал килиши натижасида фан кабинетлари ва мактаб фаолиятини кулай ва хавфсиз шароит-ларда юритилишини таъминлайди.
Хар бир фан кабинетининг моддий техник базаси, таълимнинг техник воситалари ва жихозларидан фойдаланиш, укитувчи ва укувчиларнинг машFулотларни утказиш ва билим олиш жараёнларини хавфсиз ва кулай педагогик х,амда эргономик талаблар асосида ташкил этиш укитувчидан касбий фаоллик, интегратив фаолият ва эргономик маданиятни талаб этади.
Касбий фаоллик - таълимнинг меъёрий-х,укукий хужжатлари, бошкарув мах,орати, педагогик эргономика асосларини, иш юритиш тизими, таълим жараёнида ва бошкарувда ахборот-коммуникация техно-логияларини жорий этиш, касбий компетент-лиги, чет тилларини билишда ифодаланади.
Касбий фаоллик даражаси - касбий малака даражаси, тегишли функционал вазифа-лар буйича иш тажрибаси, касб сохасига мувофиклиги, эгаллаб турган лавозими буйича функционал вазифаларни билиши, ташаббускорлиги, ишга ижодий ёндашув даражаси, холислик, ошкоралик, шахсий ва касбий компетентлик даражалари, амалий тажрибаси, бошкарув махоратлари мавжуд-лиги, таълим воситалари ва моддий техник
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 8 (93)
базасига куйиладиган махсус педагогик эрго-номик талабларнинг билиши, касбий мада-нияти, масъулиятли, жамоадаги мавке ва шу каби бир катор сифатлар оркали белгиланади.
Касбий компетентлик, эргономик мада-ният, ташаббускорлик, шахсий педагогик сифатлар, укувчилар билим олиш жараёнла-рини бошкариш куникмалари ва тажрибаси, тизимли тах,лил ва карор кабул килиш мала-каси, лавозим вазифаларни, энг аввало, дав-лат сиёсати талабларидан келиб чиккан х,олда бажаришнинг макбул, самарали йулларини амалга ошириш кобилиятларининг рах,бар ва педагогларда мавжудлиги таълим муассасаси фаолияти самарадорлигига ижобий таъси-рини курсатади.
Бу уз навбатида профессор-укитувчиларнинг касбий кизикишлари куламини кенгайтиришга, яъни улар-нинг адабиётлар укиб урганишдан то наза-рий психологик-педагогик ва фундаментал тадкикотлар олиб боришига х,ам имкониятлар яратади. Бу борада илмий-педагогик тайёр-гарлик, касбий фаоллик ва инновацион фао-лиятнинг самарадорлигини таъминлайдиган сох,алардан яна бири "Педагогик эргономика" х,исобланади. Инновацион жараёнларда фаол иштирок этувчи профессор-укитувчилар мун-тазам равишда узини-узи касбий ривожлан-тириб таълим-тарбия тизимини такомиллаш-тиришининг катализаторига айланади, яъни мазкур жараёнларнинг тезлашишида мух,им ах,амият касб этади.
Педагогик эргономика - педагогика-нинг илмий йуналишларидан бири булиб укитувчи ва укувчиларнинг иш уринларига мослашувларига асосланади. Педагогик жамоада таълим-тарбия ишларини ташкил этиш, яъни машFулотлар утказиш ва билим-ларни узлаштириш жараёнларининг хавф-сиз ва кулай шаклда булишига эриша олади-ган педагог ходимларни фаолиятини ташкил этиш узига хос хусусиятларга эга. Шунинг учун янгилик яратиш ва уларни татбик этиш, ихти-рочилар салох,иятидан самарали фойдаланиш, илFор тажрибани тарFиб килиш, оммалашти-риш, инновацион фаолиятларининг натижа-ларини бах,олаш, айникса, тингловчиларнинг зарурий билим, куникма ва малакаларга эга булишлари, шунингдек тингловчилар эргоно-мик маданияти даражасини такомиллаштириб
боришни малака ошириш таълим муассасаси белгилайди ва амалга оширади.
Эргономик маданият - бу умумлаштирил-ган фаолият булиб, таълим муассасаси педагог ходимлари фаолиятида ижобий натижаларга эришиш, педагогик жараёнларни ривожлан-тиришга йуналтирилган таълим муассасаси ички фаолиятининг максадини тизимли режа-лаштириш, укитувчи ва укувчиларнинг иш уринларига мослашувларига асосланган таълим жараёни хавфсизлиги ва кулайлигини таъминлаш ва амалга оширишида зарур х,исобланади.
Педагогик эргономикадан билим, малака ва куникмага эга булмасдан максадга эри-шишнинг йуллари, воситалари ва эришиш муддатларини аник белгилаш муш-кул. Педагогик эргономика фанининг ва таж-рибаларининг интегратив асосдаги хулоса-лари ва тавсиялари янги Fояларнинг манбаси х,исобланади, улар уз навбатида инновацион жараёнлар самарадорлигига уз таъсирини курсатади.
Тадцицотнинг объекти - умумтаълим мак-таблари укитувчилари ва рах,барларининг эргономик маданияти.
Тадцицотнинг мавзуси - замонавий мак-табнинг укитувчилари ва рах,барларида эргономик маданиятни такомиллаштириш меха-низмлари.
Тадцицотнинг гипотезаси: «Педагогик эргономика» модули буйича малака ошириш ва кайта тайёрлаш тизимида тинглов-чиларни укитиш уларнинг маданиятининг курсаткичларидан бири сифатида доимий эргономик ва укув узини-узи такомиллашти-ришга булган эх,тиёжини кондириш. Агар биз тингловчиларнинг эргономик билим, малака ва куникмаларни малака ошириш муассаса-сида узлаштириш учун кулай укув мух,итини яратиш амалиётини йулга куйсак, у х,олда эргономик таълим келажакда укитувчи учун эргономик маданиятни шакллантириш ва ривожлантиришнинг етакчи шартига айланади. Шу муносабат билан замонавий укув мактаби укитувчисининг касбий ва педагогик маданиятининг ажралмас кисми булган «Укитувчининг эргономик маданияти» фено-менининг мох,иятини ва янги укув эргономик мух,итини яратиш учун эргономик маданият таркибий кисмларини аниклаш зарур булади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 8 (93)
Умумий холда, таълим муассасасида укитувчилар эргономик маданиятни такомил-лаштиришга объектив ва субъектив омиллар сабаб булади. Объектив омилларга давлат-нинг янги таълим сиёсати, таълим сохасидаги фундаментал ва амалий тадкикотлар, таълим муассасасининг инновацион фаолият йуналишидаги тажрибаларини келтиришимиз мумкин.
Субъектив омилларга ижтимоий-худудий эхтиёж, таълим муассасаси таълим-тарбиявий фаолиятининг ривожланиш жара-ёни, педагогларнинг эргономик билим, куникма ва малакаларга эхтиёжи, илмий салохиятининг ривожланиши, таълим муассасаси салохиятининг усиши, таълим жараёнини ташкил этиш ва бошкарув хусусиятларининг узгариши мисол булади.
Хозирги кунда амалга оширилаётган замо-навий ижтимоий-иктисодий ислохотлар бево-сита таълим тизимига уз таъсирини курсатади. Таълимни янгилаш уни демократлаштири-лиши, ижтимоийлашуви ва инсонпарвар-лашувини, укитувчи ва укувчиларнинг иш уринларига мослашувларига асосланган таълим жараёни хавфсизлиги ва кулайлигини таъминлаш хамда амалга оширишини инте-гратив жараёнларни кучайтириш, таълимнинг ишлаб чикариш билан алокасини такомил-лаштиришни назарда тутади. Бу жараёнлар ижтимоий-маданий вазиятларнинг объектив узгаришлари билан боFлик холда, педагогик жараёнларни такомиллаштириш ва ривож-лантиришга таъсир курсатувчи асосий омил-лардан бири сифатида, педагогик эргономика талабларини узлаштирган, эргономик мадани-яти ривожланган малакали мутахассисларга булган эхтиёжини белгилайди.
Тадцицотда цулланилган усуллар. Таълим-тарбиянинг хилма-хил методла-рини, замонавий педагогик технология-ларни окилона танлай олиш, ижодий ёнда-шув асосида метод ва технологияларнинг миллий менталитетга мослигини таъминлаш, педагогик эргономика талаблари асосида педагогик жараёнларни ташкил этиш ва бошкаришда малака ошириш хамда кайта тайёрлаш тизими кафедраларининг вазифа-лари, педагог-ходимларнинг эргономик мала-касини узлуксиз оширишга тизимли ёнда-шув, тингловчилар билан педагогик эргоно-
мика буйича тажриба-синов ишларини ташкил этиш ва бошкариш, педагогик эргономика тажриба-синов ишларини ташкил этиш ва бошкаришнинг назарий услубий асослари, тингловчилар гурухи фаолиятини эргономик талаблар асосида ташкил этиш ва бошкариш, тингловчилар касбий фаоллигини оширишда педагогларнинг вазифалари, малака ошириш таълим муассасасида тингловчилар эргономик тайёргарлиги мазмуни, педагогик эргономика талаблари буйича профессор-укитувчи ва ходимлар ресурсларини лойихалаш, таълим муассасасида иш вакти ва ундан фойда-ланишга доир вазифаларни хал этиш зарур хисобланади.
Замонавий ижтимоий-иктисодий
ислохотлар, таълим тизимини такомиллаштириш йуналишида амалиётга татбик этила-ётган янгиликлар "Малака ошириш ва кайта тайёрлаш тизимида укитувчилар эргономик маданиятини такомиллаштиришнинг назарий-методик асослари"ни ишлаб чикишни талаб килмокда. Булар уз навбатида, таълим муас-сасаси рахбарлари ва укитувчилари педаго-гик жараёнларни эргономик талаблар асосида ташкил этиш ва бошкариш йуналишидаги мавжуд зиддиятларни бартараф этиш, педагогик жараёнлар самарадорлигига таъсир курсатувчи омилларни аниклаш, мазкур жараён иштирокчилари фаолиятини такомиллаштириш йуналишларидаги карорларни кабул килишда мавжуд вазиятларни, субъект-ларнинг мойиллиги, эхтиёжи ва кизикишини урганишлари зарурлигини такозо этади. Хозирги кунда эса таълим муассасаларида педагогик жараёнларни такомиллаштириш ва ривожлантиришга таъсир курсатувчи асосий омиллардан бири сифатида педагогик эргономика талабларини узлаштирган, эргономик маданияти ривожланган малакали мута-хассислар зарурлиги долзарб муаммо булиб колмокда.
Натижалар ва амалий мисоллар. Тин-гловчиларнинг эргономик маданиятини тако-миллаштиришга таъсир килувчи объектив ва субъектив таъсир этувчи омиллар таъсири-нинг хусусиятларини хисобга олиб, биз тин-гловчиларнинг эргономик маданиятининг шаклланиш даражасини (юкори, урта, паст) бахолаш мезонлари ва курсаткичларини аникладик:
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 8 (93)
а) когнитив хусусият тингловчиларнинг эргономик маданият, унинг шаклланиш йуллари х,акидаги билимларини тавсифлайди;
б) мотивацион тингловчиларнинг эргономик маданиятини шакллантириш муаммола-рига муносабатни белгилайди;
б) интегратив фаолият замонавий мактабда кулай, самарали ва хавфсиз укув мухитини яратиш буйича эргономик кобилиятларни, куникмаларни эгаллашни курсатади.
Шундай килиб, Наманган вилояти халк таъ-лими ходимларини кайта тайёрлаш ва улар-нинг малакасини ошириш худудий марка-зида 2015-2017 йилларда бир гурух тинглов-чиларга эргономика ва унинг таълим тизими-даги урни хакидаги тест саволларига жавоб бериш суралди. Тест синовларида маъна-вий ва маърифий ишлар буйича директор уринбосарлари, укув тарбиявий ишлар буйича директор уринбосарлари, бошланFич синф укитувчилари, физика, математика, география, технологик таълим, жисмоний тарбия йуналишлари тингловчилари катнашдилар. Натижада, тингловчилар атиги 14% улар эргономика тушунчаси билан таниш эканликла-рини ва эргономикадан фойдаланиш Fояси борлигини айтишди, шундан атиги 9% улар таълим тизимида эргономикадан фойдаланиш туFрисида эшитганликларини айтишди. Эргономикадан ва унинг таълим тизимидаги урни ва мавкедан хабардорликнинг бундай паст даражаси бизни мехнат функцияларини укитувчининг касбий стандартига мувофик бажаришга етарли даражада тайёр эмасли-кларини тахмин килишимизга имкон беради.
Тингловчилар "Кулай ва хавфсиз укиш маданиятини кандай ривожлантириш керак?" деган очик саволга жавоб берар эканлар, 59% тингловчилар "Жисмоний маданият ва спорт" фанини, 41% - "Хаёт фаолияти хавфсизлиги" фанидан фойдаланишни билдиришди. Шундай килиб, факат 18 кишида кулай ва хавфсиз таълим маданиятини шакллантириш эргономик таркибий кисмда акс эттирилган булиши мумкин, чунки эргономиканинг асосларини урганиш «Хаёт фаолияти хавфсизлиги» ва "Ёш физиологияси ва гигиенаси" фанларини урганиш булимларидан бири хисобланади ва купинча укитувчилар мустакил равишда урганадилар деган фикрларни билдирдилар. Умуман олганда, тингловчиларнинг аксари-
яти эргономик маданиятнинг паст даражасига эга. Тадкикот натижалари шуни курсатдики, малака ошириш ва кайта тайёрлаш тизимида тингловчиларни укитиш укитувчи учун таъ-лим тизимидаги эргономик компонентнинг зарур даражасини таъминламайди.
Хулоса ва таклифлар.
Малака ошириш таълим муассасала-рида тингловчиларнинг эргономик маданиятини мунтазам такомиллаштириб бориш бир канча вазифаларнинг бажарилишини, яъни педагогик жараён субъектларига зарурий шарт-шароитларни яратиш, уларнинг фао-лиятини ташкил этиш, мувофиклаштириш, назорат килиш, тахлил килиш ва бахолаш, шунингдек, мазкур жараённи амалга ошириш учун моддий-техника базани яратиш ва мустахкамлаб бориш, янги педагогик ва ахбо-рот технологиялари билан куроллантириш, юкори малакали мутахассислар билан таъ-минлаш каби катор вазифаларни хам амалга оширишни назарда тутади.
Шундай экан, малака ошириш таълим муассасасида педагогик жараёнларни ташкил этиш ва бошкаришга ва унинг самарадор-лигини таъминлашга масъул рахбар ва педагог ходимлар нафакат педагогик тажрибага, балки эргономика ва менежмент, педагогик эргономика каби катор йуналишлар буйича етарли тушунчаларга эга булиши зарур.
Шу сабабли, малака ошириш таълим муассасасида тингловчилар учун укитувчининг касбий стандартига мувофик мехнат функцияларини бажарилишини таъминлайдиган эргономик билимларни ургатиш учун махсус тай-ёргарлик зарур.
Хулоса килиб айтиш мумкинки эргономик маданиятни шакллантириш жараёнида унинг эргономик билим, куникма, фикрлаш, йуналиш каби таркибий кисмларини тинглов-чиларда шакллантириш даражасини назорат килиб бориши керак булади.
Агар укув жараёнида турли хил назорат турлари, масалан, тестлар, эргономик билим-лар ва куникмалар такдимоти утказилса, тингловчиларнинг укув фаолиятини, билимлар-даги бушликларни уз вактида аниклаб ва бар-тараф этиб борилса, бизнинг фикримизча, укитувчида эргономик маданият такомилла-шиб боради.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 8 (93)
с 68 МАКТАБ ТАЪЛИМИ / ШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ у
Адабиётлар руйхати:
1. Абдуллаев С.Х. Эргономика, малака ошириш тизимининг эргономик муаммолари. МГУ. Филиал МГУ имени М.В.Ломоносова в городе Ташкенте. Наука, просвещение и культура в системе непрерывного образования: проблемы и решения по реализации государственной программы. «Год внимания и заботы о старшем поколении» Материалы нучно-практической конференции. Часть 1. Стр. 48-54. Ташкент. 2015 г.
2. Абдуллаев С.Х. Укитувчилар эргономик маданиятини такомиллаштиришнинг назарий-методик асослари./ Монография.- GlobeEdit: OmniScriptumPublishing Group, 2020.-120 б. ISBN: 978-620-0-60756-0
3. Азизходжаева Н.Н. Педагогические технологии и педагогическое мастерство/ учебное пособие для магистратуры всех специальностей. - Т.: ТГПУ им. Низами, 2003. - 192 с.
4. Абдуллаева О.С. Технологии повышения учебно-воспитательного процесса профессиональных образовательных учреждений (на примере изучения курса информатика и информационных технологий). // Монография. Издательство "Навруз", Ташкент, 2016. С.189.
5. Окулова Л.П. Педагогическая эргономика: монография. - М. - Ижевск: Институт компьютерных исследований, 2011. - 200 с.
6. Педагогико-эргономические требования к средствам обучения. - СПб, М: Крисмас+,ИОСО РАО, 2000 - 64 с.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 8 (93)