Жисмоний тарбия ва спортнинг тиббий-биологик ва ижтимоий-психологик асослари Медико-биологические и социально-психологические основы физической культуры и спорта
УУК (УДК, UDC): 796.015.576.8
Армрестлинг спорт тури буйича спорт устаси,
Укитувчи-стажёр
Н.А. ХОНТУРАЕВ1
'Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт
университети,
Чирчик; шахри, Узбекистон
Муаллиф билан богланиш учун:
МАЛАКАЛИ ЁШ ЭРКИН КУРАШЧИЛАРНИНГ ЭНЕРГИЯ САРФИ ВА ИСТЕЪМОЛ ЦИЛАДИГАН АСОСИЙ ОЗУКД МОДДАЛАРИНИ УРГАНИШ ВА ТАХДИЛ ЭТИШ
Аннотация
Annotation
В данной статье освещен процесс питания квалифицированных молодых борцов вольного стиля, порядок потребляемых ими питательных веществ, а также вопросы соотношения или несоответствия калорийности потребляемых ими питательных и энергетических веществ.
Ключевые слова единоборства, вольная борьба, функциональные способности, недельная диета, среднее арифметика, хронометрическо-табличный метод.
Мазкур маколада малакали ёш эркин курашчиларнинг овкатланиш жараёни, улар истеъ-мол киладиган асосий озука моддаларнинг тартиби, улардан хосил булган калорияни эркин курашчилар сарфлаган кувват билан мутаносиб ёки номутаносиблиги масалалари ёритил-ган.
Калит сузлар: яккакураш спорт турлари, эркин кураш, функционал имконият, цафта-лик овцат рациони, урта арифметика, хронометрик—жадвал усули.
This article covers the matters of the process of nutrition consumption of qualified young freestyle wrestlers, the order of nutrients that they consume, as well as the calorie content of the nutrients that they eat are proportional or disproportionate to the energy they spend.
Key words: martial arts, freestyle wrestling, functional ability, weekly diet, average arithmetic, chronometric-tabular method.
О CN О CN
ro та ■с о о.
(Л
Мавзунинг долзарблиги. Узбекистон Республи-касининг мустакиллик йиллари ва истикболининг 29 йиллик равнаки хамда ривожланиши мобайнида жисмоний тарбия ва спортга катта эътибор каратилиб келинмокда.
Узбекистон Республикасининг 2015 йил 4 сен-тябрдаги "Жисмоний тарбия ва спорт тугрисида'ги УР^-394-сонли ^онуни, Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги "2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлан-тиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Х,а-ракатлар стратегияси тугрисида'ги ПФ-4947-сонли Фармони, 2017 йил 3 июндаги «Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тад-бирлари тугрисида»ги П^-3031-сонли Е^арори сохага тегишли бошка меъёрий-хукукий хужжатлар бунинг ёркин далилидир.
Яккакураш спорт турлари - бугунги кунда риво-жланган мамлакатларда жадал тараккий топиб, омма-лашиб бораётган спорт турлари хисобланади. Мазкур спорт тури билан шугулланиш натижасида болаларда мустахкам соглик, харакатларининг тезкорлиги хамда куркам кадди-комат шаклланади.
Ушбу спорт турлари билан шугулланувчилар спортда юкори натижаларга эришишида ва кадди-коматнинг тугри шаклланишида меъёрий ва тугри овкатланиш мухим хисобланади. Чунки тугри овкат-ланиш организмни тугри усиши ва ривожланишини таъминлайди, ташки мухитнинг зарарли таъсирла-
рига карши тура олиши, функционал имкониятини яхшилайди, спортчилар иш кобилиятининг ортишида нихоятда катта ахамиятга эгадир [4,5].
Овкатланишни тугри ташкил этиш ва тартиб-лаштириш спортчилар, айникса яккакураш спорт турлари билан шугулланувчилар хаётида мухим ахамият касб этади. Яккакураш спорт турлари билан шугулланувчиларнинг кунлик овкатланишини шундай ташкиллаштириш лозимки, бунда уларнинг организми зарурий озука моддалар ва энергия билан таъминланиши керак.
Тадкикотнинг максади. Малакали ёш эркин курашчилар истеьмол киладиган озука моддаларидан хосил булган калорияни машгулот жараёнидаги кув-ват сарфи билан мутаносиблик даражасини урганиш ва тахлил этиш.
Тадкикот iiiiiiiiiiiiii вазифалари. Малакали ёш эркин курашчиларнинг тайёргарлик давридаги кун тартиби билан танишиш, уларнинг кунлик кувват сарфини хисоблаш;
Малакали ёш эркин курашчилар истеъмол кила-диган хафталик таомнома тартибини урганиш хамда берадиган калориясини хисоблаш;
Сарфланаётган кувват билан кабул килинаётган калориянинг мутано- сиблик даражасини урганиш ва тахлил этиш.
Тадкикот усуллари. Илмий-услубий адабиётлар тахлили, педагогик кузатув, сухбат, суровнома, математик-статистик тахлил, кунлик сарфланган кувватни
Медико-биологические и социально-психологические основы физической культуры и спорта
аниклашнинг хронометрик жадвал усули, кунлик истеъмол килинаётган асосий озука моддаларнинг калориясини хисоблаш усули.
Тадкикотни ташкиллаштириш. Тадкикот Жиззах олимпия захиралари ихтисослаштирилган мактаб-интернатида ташкил этилди. Унда эркин кураш билан шугулланувчи 18-20 ёшли малакали спортчиларнинг сарфлаган куввати хамда овкатла-ниш жараёни урганиб чикилди.
Тадкикот натижалари ва унинг мухокама-си. Малакали ёш эркин курашчиларнинг бир кунлик сарфлаган кувватини уларнинг кун тартибига кура аниклаб олдик. Бунинг учун кувват сарфини хисоблашнинг хронометрия жадвалидан фой-даландик, бунда 24 соат давомида бажарилган мехнат фаолияти курсатилган булиб, малакали ёш эркин курашчилар шу устунга узларининг кун давомида бажарадиган мехнат турларини аник ёзиб беришларини батафсил мисоллар билан тушунтирдик.
1-жадвал
Малакали ёш эркин курашчиларнинг кун тартиби курсатилган жадвал
т/р Мехнат фаолияти Вакт Давомий-лик Жисмоний фаоллик ко-эффиценти ^амма сарфланган энергия (ккал)
1 Эрталабки уйку-дан туриш 0600-0630 30 0.0183 0.549
2 Эрталабки ювиниш 0630-0640 10 0,033 0.33
3 1 - Нонушта 0 640-0 740 60 0,023 1.38
4 1 - Спорт машгулоти 0800-0930 90
5 2 - Нонушта 0940-1010 30 0,023 0,69
6 Ритуал 1010-1025 15 1.3 19.5
7 Дарс жараёни 1-жуфтлик) (2-жуфтлик) 1030—1 1 50 1200-1320 80 80 0,0241 0,0241 1.928 1.928
8 Тушлик 1325-1400 35 0,023 0.805
9 Дарс жараёни 3-жуфтлик) 1410-1530 80 0,0241 1.928
10 Уз устида ишлаш 1540-1630 50 0,0183 0.915
11 2-Тушлик 1640-1700 20 0,033 0.66
12 2 - Спорт машгулоти 1700-1915 135
Кечки овкат 1930-2000 30 0,023 0.69
13 Маънавий тадбирлар 2010-2130 80 0.025 2
14 Кечки уйку 2200-0600 480 0.0155 7.44
Жами: 1305 40.74
Изо% Ю^орида келтирилган жадвал малакали ёш эркин курашчиларнинг кун тартибини ифодалаган. Бу жадвалга уларнинг машгулот жараёни киритилмаган.
Уларнинг кун тартиби келтирилган жадвалга асо-сан, бажарилган мехнат фаолиятлари жисмоний фа-оллик коэффициентига купайтириб чикилди, умумий хажмнинг 15% кисми хисобга олинмаган харакатлар ва асосий модда алмашинуви учун олиниб, натижа умумий хажмга кушилди. Олинган барча натижалар-ни жамлаб бир кунлик кувват сарфини аникладик [6]. Малакали ёш эркин курашчиларнинг уртача сарфлаган кунлик кувватини хисоблаш учун уларнинг уртача вазнлари хамда уртача буй узунликларини аниклаб олдик. Бунда урта арифметик киймат формуласидан фойдаландик:
A=a1±a2±a3±_+an
n
1-расм. Урта арифметик ^ийматни топиш формуласи.
1). aj+a2+a3+^+an = сонлар йигиндиси;
2). n= уларнинг сони;
3). А - хосил булган урта арифметик киймат.
2-жадвал
Малакали ёш эркин курашчиларнинг вазн (кг) ^амда буй (см) курсаткичлари
т/р Ф.И.О. Ёши Буйи (см) Вазни (кг)
1 Ш-ов. С 18 180 78
2 С-ов. Ш 18 178 69
3 Х-ов.М 18 192 98
4 А-ов. Т 18 165 64
5 А-ев. А 18 169 68
6 У-ов. Х 18 172 69
7 Х-ов.И 18 175 70
8 А-ев. М 18 166 68
9 М-ев. Ж 19 177 72
10 К-ов Ш. 19 161 58
11 К-ов Ж 19 178 76
12 С-ев.Ш 19 178 79
13 М-ов. И 19 175 73
14 У-ов. С 20 180 98
15 М-ов. Ж 20 181 87
16 Х-ов.М 20 172 67
18 ёшли малакали эркин курашчилар учун уртача огирлик 73 кг, уртача буй узунлиги 175 см. Уртача кунлик кувват сарфи (эркин кураш машгулотида иштирок этмаган уолатидаги курсаткич) 3420 ккални ташкил этди.
40.74 х 73=2974ккал с 2974 х 0,15=446 ухал 2974+446=3420 ккал
19 ёшли малакали эркин курашчилар учун уртача вазн огирлиги 72 кг, уртача буй узунлиги 174 см. Уртача кунлик кувват сарфи (эркин кураш машгулотида иштирок этмаган уолатидаги курсаткич) 3372 ккални ташкил этди.
40.74 х 72=2933ккал 2933 х 0,15=439ккал 2933+439=3372 ккал
20 ёшли малакали эркин курашчилар учун уртача вазн огирлиги 84 кг, уртача буй узунлиги 178 см. Уртача кунлик кувват сарфи (эркин кураш машгулотида иштирок этмаган холатидаги курсаткич) 3983 ккални ташкил этади.
40.74 х 85=3463ккал 3463 х 0,15=520ккал 3463+520=3983 ккал
Юкоридаги курсаткичлар малакали ёш эркин курашчиларнинг бир кун давомида Жиззах Олимпия захиралари ихтисослаштирилган мактаб-ин-тернати томонидан белгиланган кун тартибидаги мехнат фаолият турларини бажаришга сарфланган кувватни ифодалайди. Спорт машгулоти жараёни-да сарфланган кувватни хисоблаш учун алохида онлайн хисоблаш дастуридан фойдаландик. Бу хисоблаш дастури "Captain Calculator" деб ном-ланади. Ушбу онлайн хисоблаш дастури нафакат математик, иктисодий масалаларни, шунингдек жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги куплаб масалаларнинг ечимини онлайн тарзда тизимга киритилган формулалар асосида ишлаб чикишга
о
CN
о
CN
го та t О О. (Л
Медико-биологические и социально-психологические основы физической культуры и спорта
дастурлаштирилган. Биз дастур оркали малака-ли ёш эркин курашчиларнинг спорт машгулоти жараёнидаги кувват сарфини хисобладик. Бунда бизга спортчининг тана вазни (кг) хамда танлаган спорт турининг МЕТ (Metabolic equivalent of task) яъни "жисмоний ишнинг метаболик экваваленти" курсаткичидан фойдаландик. Бу курсаткич эркин кураш спорт тури учун "6" деб кабул килинган [4].
Машгулот жараёнининг бир дацицасида сарфланган цувват = (МЕТ х вазн огирлиги (кг) х 3.5) : 200.
Ушбу формула ёрдамида бир дакика давомида сарфланган кувватни аниклаб олдик. Натижани машгулотнинг давомийлик вактига купайтирдик, натижада малакали ёш эркин курашчиларнинг машгулот давомида сарфлаган кувват курсаткичи келиб чикди. Кун давомида сарфлаган уртача кувватни хисоблаш учун кун тартибига асосан сарфланган кувват билан спорт машгулоти жараёнида сарфлан-ган кувватни кушдик. Жиззах олимпия захиралари ихтисослаштирилган мактаб-интернатида тадкикот олиб борилаётганида эркин курашчилар учун бир кунда 2 маротаба - 90 ва 135 дакикалик спорт машгулоти ташкил этилган эди.
18 ёшли малакали эркин курашчиларнинг бир дакикада сарфлаган куввати:
(6 х 73 х 3.5) : 200 = 7.7ккал
7.7 х 90 = 693ккал 7.7х 135 =1040ккал 693 + 1040 = 1733ккал
Умумий кунлик сарфланган уртача цувват: 3420 + 1733 = 5153ккал.
19 ёшли малакали эркин курашчиларнинг бир дакикада сарфлаган куввати:
(6 х 72 х 3.5) : 200 = 7.6 ккал
7.6 х 90 = 684 ккал 7.7 х 135 =1026 ккал 684 + 1026 = 1710 ккал
Умумий кунлик сарфланган уртача цувват: 3372 + 1710 = 5082 ккал
20 ёшли малакали эркин курашчиларнинг бир дакикада сарфлаган куввати:
(6 х 85 х 3.5) : 200 = 8.9 ккал
8.9 х 90 = 801 ккал 8.9 х 135 =1202 ккал 801 + 1202 = 2003 ккал
Умумий кунлик сарфланган уртача цувват: 3983 + 2003 = 5986 ккал.
Малакали ёш эркин курашчилар тайёргарлик даврида суткалик сарфлаган уртача кувват 18-19 ёшдагиларда уртача 5000-5160 ккал, 20 ёшдагиларда уртача 5900-6000 ккал атрофида булиши кузатилди.
3-жадвал
Жиззах олимпия захиралари ихтисослаштирилган мактаб-интернати томонидан малакали ёш эркин курашчиларга тавсия этилаётган 2 кунлик таомнома жадвали
02.03.2020. Махсулот номи Меъёри Калорияси 03.03.2020. Махсулот номи Меъёри Калорияси
1-Нонушта Нон 150 г 358 1-Нонушта Нон 150 г 358
Пишлок 50 г 113 Асал 30 г 94
Куюлтирилган сут 30 г 96 Сутли бутка 255 г 361
Сутли бутка 255 г 361 Колбаса 70 г 182
Ширин чой 200 мл 76 Ширин чой 200 мл 76
Жами: 1004 Жами: 1071
2-Нонушта 2-Нонушта
Нон 100 г 239 Нон 100 г 238
Тухум 2 д 126 Тухум 2 д 126
Асал+майиз+ёнгок 110 г 594 Ширин чой 200 мл 76
чой 200 мл Пишлок 50 г 113
Жами: 959 Жами: 553
Тушлик Тушлик
Нон 200 г 476 Нон 200 г 476
Мампар 450 г 306 Шурва 450 г 366
Кукат, саримсок 5 г.дан 3 Кукат, саримсок 5 г.дан 3
Жаркоп 220 г 562 Гуляш 220 г 511
Салат 100 г 76 Салат 100 г 76
Компот 200 мл 135 Компот 200 мл 165
Банан 1 д 130 Банан 1 д 130
Жами: 1688 Жами: 1727
2-Тушлик 2-Тушлик
Лимонли чой 200 мл 97 Мевали чой 200 г 107
Печение 60 г 261 Шоколад 60 г 225
Жами: 358 Жами: 332
Кечки овкат Кечки овкат
Нон 150 г 358 Нон 150 г 358
Ош 380 г 898 Мошкичири 330 г 589
Салат 100 г 75 Салат 100 г 75
Кукат, саримсок 5 г.дан 3 Кукат, саримсок 5 г.дан 3
Чой 200 мл Чой 200 мл
Катик 200 мл 60 Катик 200 мл 60
Жами: 1394 Жами: 1085
Умумий: 5403 Умумий: 4768
Жиззах Олимпия захиралари ихтисослаштирил-ган мактаб-интернатининг 18-20 ёшли малакали эркин курашчиларига тавсия этилаётган хафталик
таомноманинг уртача калориясини хисоблаганимизда 4958 ккални1 ташкил этиши аникланди.
1 Ушбу ккалларцафталикуртача курсаткичцисобида олинган
Жисмоний тарбия ва спортнинг тиббий-биологик ва ижтимоий-психологик асослари Медико-биологические и социально-психологические основы физической культуры и спорта
4-жадвал
Малакали ёш эркин курашчиларнинг суткалик уртача сарфлаган ^уввати ва хафталик таомномадан ^осил булган уртача калориянинг та^^ослама жадвали.
т/р Ф.И.О. Еши Буйи (см) Вазни (кг) Уртача сарфланган кувват (ккал) ^афталик таомноманинг уртача кало-рияси Орасидаги тафовут (ккал)
1 Ш-ов. С 18 180 78
2 С-ов.Ш 18 178 69
3 Х-ов. М 18 192 98
4 А-ов. Т 18 165 64 5120 -162
5 А-ев.А 18 169 68
6 У-ов. X 18 172 69
7 Х-ов. И 18 175 70
8 А-ев. М 18 166 68 4958
9 М-ев. Ж 19 177 72
10 К-ов Ш. 19 161 58
11 К-ов Ж 19 178 76 5006 -48
12 С-ев. Ш 19 178 79
13 М-ов. И 19 175 73
14 У-ов. С 20 180 98
15 М-ов. Ж 20 181 87 5893 -935
16 Х-ов. М 20 172 67
Хулоса. Тадкикотдан олинган натижалар математик статистика усулидан фойдаланган холда тахлил этилганда, кун давомида овкат оркали узлаштирила-диган калория билан сарфланадиган кувват солишти-рилиб, 18 ёшлиларда уртача сарфланган кувват - 512 ккал, хафталик таомномадан хосил булган уртача калория эса - 4958 ккал эканлиги (уртача 162 ккал етишмовчилиги); 19 ёшлиларда уртача сарфланган кувват - 5006 ккал, хафталик таомномадан хосил булган уртача калория эса - 4958 ккал эканлиги (уртача 48 ккал етишмовчилиги); 20 ёшлиларда уртача
УУК (УДК, UDC): 159.9:796.01
сарфланган кувват 5893 ккал, хафталик таомномадан хосил булган уртача калория эса 4958 ккал эканлиги (уртача 935 ккал етишмовчилиги) уларнинг индивидуал хусусиятига боглик холда тафовут килиши аникланди хамда ушбу холатларни эътиборга олиб, машгулот жараёнида малакали ёш эркин кураш-чилар сарфлаётган кувватни тулик копловчи, кам хажмли, юкори зичлик ва кувватга эга махсус овкат рационини ишлаб чикиш ва амалиётга жорий этиш таклиф этилди.
Адабиётлар:
1. Узбекистон Республикасининг 2015 йил 4 сентябрдаги "Жисмоний тарбия ва спорт т^рисида"ги (янги тахрири) УРК-394-сонли Конуни.
2. Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М. Мирзиёевнинг 2017 йил 3 июньдаги "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада риво-жлантириш чора-тадбирлари ^рисида"ги ПК-3031-сонли Карори.
3. Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М. Мирзиёевнинг 2017 йил 3-сонли Карори ижросини таъминлаш буйича Республика спорт тиббиёти илмий-амалий маркази томонидан "Спортчилар ^ри овкатланишининг долзарб муаммолари" номли халкаро илмий-амалий конференсия.
4. Туйчибоев М.У. "Спорт биохимияси" - Тошкент 2010. Б-142;143.
5. Б.А. Дусчанов, Ш.Т. Искандарова "Умумий Гигиена".Т."Янги аср авлоди",2008.Б-169.
6. Алексей Алексейевич Минхнинг "Жисмоний тарбия ва спорт гигийенаси" китобидан муаллифлар томонидан давлат тилига таржима этилди. УзДЖТСУ нашриёт-матбаа булими, 2012 йил. Б-34.
7. Dan Benardot, Phd, RD, FACSM "Advanced Sports Nutrition" - 2011 M12 27-424 pages.
8. Judy A. Driskell Ira Wolinsky "Macroelements, Water, and Electrolytes in Sports Nutrition"; CRC Press LLC-1999 - 249 pages.
Катта укитувчи Ф.М. ЯКУБОВ1
'Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт
университети,
Чирчик шахри, Узбекистон
Муаллиф билан богланиш учун:
fazliddin.yaquhov. [email protected]
ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ МУТАХАССИСЛАРИНИНГ ТАФАККУР ТАРЗИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА «КЕЙС-СТАДИ» ТЕХНОЛОГИЯСИДАН ФОЙДАЛАНИШ
Аннотация
Annotation
В статье показана необходимость использования технологии "case-study" в учебном процессе специалистов физической культуры и спорта, а также пути развития образа мышления путем формирования навыков поиска решений существующих проблем и проблемных ситуаций в реальной ситуации.
Ключевые слова: глобализация, информационный поток, эпоха интернета, нетрадиционный метод, кейс-стади, кейсолог, специалисты по физическому воспитанию и спорту, проблемная ситуация, образ мышления.
Маколада жисмоний тарбия ва спорт мутахассисларининг дарс-машгулот жараёнида "кейс-стади" технологиясини куллаш зарурати хамда мавжуд муаммоларни ва муаммоли вазиятларни реал холатда ечимини топа олиш куникмаларини шакллантириш оркали та-факкур тарзини ривожлантириш йуллари курсатиб берилган.
Калит сузлар: глобаллашув, ахборот оцими, интернет асри, ноанъанавий метод, "Case-study", кейсолог, жисмоний тарбия ва спорт мутахассислари, муаммоли вазият, тафаккур тарзи.
The article shows the need to use the "case-study" technology in the educational process of physical culture and sports specialists, as well as ways to develop a way of thinking by developing skills to find solutions to existing problems and problematic situations in a real situation.
Key words: globalization, information flow, Internet age, non-traditional method, "Case study", keysologist, specialists in physical culture and sport, problematic situation, thinking of style.
"Таълимнинг буюк мацсади билим бериш эмас, балки х/ашти-х/аракатларга ургатишдир" Г.Спенсер Тадкикотнинг долзарблиги. XXI аср дунё таъ-лим тизимида кузатилаётган узгаришлар ва юзага келаётган муаммолар дарс-машгулот жараёнига
булган муносабатни тубдан узгартиришни талаб килмокда. Бунга сабаб бир томондан, ахборот оки-мининг жадаллашуви булса, иккинчи томондан эса, замонавий талаба-ёшлар дунёкарашининг динамик хусусият касб этаётганидир. Дархакикат, "интер-
о
CN
о
CN
го та t О Œ (Л