Научная статья на тему 'КИТОБХОНЛИК ТАРИХИГА БИР НАЗАР'

КИТОБХОНЛИК ТАРИХИГА БИР НАЗАР Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

CC BY
19
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Китобхонлик / диний-маърифий манба / панднома / ҳикматлар / комусий олимлар / ҳатотлик санъати / китоб ҳуснихати.

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Ўктамжонова Хафизахон Набижон Қизи

Китобхонлик тарихига оид булиб,унда аждодларимизнинг мазкур масалага оид фикр-мулоҳазалари хамда тарихий маълумотлар, ҳаётий мисоллар асосида ёритилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «КИТОБХОНЛИК ТАРИХИГА БИР НАЗАР»

ТаЩт уа tadqiqotlar" ¡1т1у-и$!иЫу ]игпаП

КИТОБХОНЛИК ТАРИХИГА БИР НАЗАР

№14

Уктамжонова Хафизахон Набижон кизи

Самарканд давлат университети 3-боскич талабаси https://doi.org/10.5281/zenodo.7440992

Лппо1а1э1уа: Китобхонлик тарихига оид булиб,унда аждодларимизнинг мазкур масалага оид фикр-мулохазалари хамда тарихий маълумотлар, хаётий мисоллар асосида ёритилади.

Калит сузлар: Китобхонлик, диний-маърифий манба, панднома, хикматлар, комусий олимлар, хатотлик санъати, китоб хуснихати.

Китобхонлик хакида гап кетганида беихтиёр Узбекистон Республикаси Призиденти Шавкат Мирзиёев раислигида 2019-йил 19-март куни утказилган видеоселектор йигилишидаги "Ёшларни маънавиятини юксалтириш ва уларни буш вактини мазмунли ташкил етиш тугрисида"ги маърузасида куюнчаклик билан ёшларимизнинг келажагида мухим урин тутган вазифалар хакидаги сузлари ёдга тушади.

Инсоният тарихида хар бир замоннинг ёшларини илмли килиш, маънавий юксалтириш масаласи асрий кадрият еканлиги маълум жараёндир.Бу кадрият хар бир худуднинг турмуш тарзида,маданиятида,илмий-маърифий тафаккурида уз аксини топади.Энг мухими,аждодларимизнинг яратган энг бебахо хазинаси бу китоблар булиб,улар уз замонасининг мухлисларига,илмга иштиёкманд маърифатпарварларига атаб яратилган.Кейинчалик бу бебахо хазина уз кимматининг юксаклиги боис,кейинги авлодларга хам беминнат хизмат кила бошлади.

Дастлабки, яратилган ислом ахлининг мукаддас китоби Куръони Каримни, алохида эътироф этиш лозим. У илм-маърифатнинг таргиботидаги урни бекиёсдир.

Куръони Карим классик араб тилига хос мураккаб услуб ва тилда, насрий саъж шаклида ёзилган бебахо хазинадир. Асар VII асрнинг биринчи ярмида нозил булган булиб, у уз тарихий, маданий, маънавий-ахлокий ахамияти билан бутун Шарк халкларининг тараккиётига катта таъсир курсатган. Шу боис, мазкур мукаддас китобга шархлар ёзиш турли тилларга таржима килиш авж олди. Инсониятга китоб тушунчасини хадя этган, унинг таъсири катор фалсафий панднома рухидаги ёзма адабиёт майдонга кела бошлади. Юсуф Хос Хржибнинг "Кутадгу билиг" ( 1069-1070), Махмуд ^ошгарийнинг "Девону луготит турк", Ахмад Яссавий "Х,икматлар"и, Ахмад Югнакийнинг "Х,иббатул хакойик", "Угузнома", Насриддин Рабгузийнинг "Киссасул анбиё", "Тафсир"

"Talqin va tadqiqotlar" ilmiy-uslubiy jurnali №14

коби aсaрлaр шyлaр жyмлaсидaндир.Бy китоблaрдa донишмaнд, xaким, дaвлaт aрбоблaри тилидaн aйтилгaн хикмотли сyзлaр, хикоятлор, aдолaт, сaxийлик, мaрдлик х^идо^ киммотли фикрлaр инсонни китобгa якин мyxдис килиб куйд^Айниксо, ходислорнинг xans; орaсидa кенг тор^^иши, китоб шaкдигa келтирилиши нaтижaсидa дaстлaб мaсжидлaрдa Ba бошкд жaмоaт жойлaридa илохиётга оид мaсaдaдaр шорхлоб берилгaн Ba тaрFиб кдлинган. Кейинч&лик эсa илк дyнёвий илмлaрнинг торопкий этиши нaтижaсидa aдоxидa Укув Myaccac^ap^a эхтиёж тyFилгaн Ba шу торикд мaктaб Ba мaдрaсaдaр пaйдо бyлa бошлaгaн.

Тaбиийки, тaълим мacкaнлapини дapcлик Ba УКУВ кУллaнмaдap, зapypий aдaбиётлap билaн тaъминлaшгa эътибор ^илингм. Нaтижaдa, энг мухим кaм нycxaдaги acapлapни китобaт xолигa келтириш учун xarroraap xизмaти вyжyдгa келгaн. Улapнинг беминтат xизмaтлapи воcитacидa бебохо acapлapнинг нycxaлapи купвя боpгaн. Шу торикд, aждодлapимиз яpaтгaн бебaxо acapлap дyнёгa тapкaлa бошлaгaн.Дaвpлap утиши билaн xон capойлapдa, aмaддоpлap, китоб мyxлиcлapи xонaдонлapидa кyтyбxонaлap тaшкил этилa бошлaйди. Бу xa^a кyплaб мaълyмотлap мaвжyд. Шу ypиндa комусий олим Ибн Синонинг китоб мyтолaacи тyфaйли кaтоp илмий acapлap Ba кaшфиётлap яpaтгaнлигини эcлaшимиз кифоядир. У 16 ёшидоёк кyзгa кypингaн тaбиб cифaтидa шухрот козонган. Унинг тapжимaи холидо китоб мyтолaacи билaн боFлик мухим мaълyмот caкдaниб колган. Kyнлapдaн бир куни, Ибн Сино Бyxоpо aмиpи Нух ибн Мaнcypнинг ^солини дaволaш учун capойгa чaкиpилaди. У aмиpни дaволaйди. Унта киммaтбaxо xaдялap токлиф этишоди. Аммо, y узининг xизмaти эвaзигa сорой кyтyбxонacидaн Фойдолонишни суройди. Чунки, бyлaжaк олим сорой кyтyбxонacидa нодир китоблор мaвжyдлигини яxши билгж. Рyxcaт олгандон сунг, Ибн Сино бу кyтyбxонaдaги куптаб китоблорни мутолоо килоди. Бу моълумотдон куринадики, Ибн Сино хор кдадой моддий бойликдон китобни устун куйган. Шунта yxшaш моълумотлор юртимиздо етишиб чиккж мошхур олимлордон Мухоммод Хорозмий, Абу Hacp Форобий, Абу Рaйxон Беруний, Умор Хойём, Алишер Нaвоий Ba бошкд aдломaдap хоётидо хом учройди. Улор хотто нодир китоблорнинг кдйси юртдо мaвжyдлигини дорогини TOnca, ушо юртга пою-пиёдо axтapиб борганлиги xaкидa моълумотлорни учротиш мумкин. Бир суз билон ойтгандо, китобга мехр, тошнолик бизга ождодлоримиздон колгон бебохо мaънaвий меросдир. Олис тapиxнинг зapвapaкдapидa китоб, китобxонлик билон боFлик олохидо илм сохоси Ba^r утиши билон токомиллошиб, шокллониб боро бошлaди.Aвлод ождодлоримизнинг китобга булган кизикишлори нотижосидо xaттотлapгa булган эхтиёж кучоя бороди. Улор воcитacидa шоиру олимлор уз осорлорини китобxонлapгa еткозиш мaкcaдидa, мошхур xaттотлapгa бир нечо нycxaдa кучиртирганлор. Maxcyc xarroraap уз

"ТаЩт уа tadqiqotlar" ilmiy-uslubiy jurnali №14

хуснихатларини чиройли чикиши учун хар бир харфга сайкал беришга интилганлар. Улар факат китобларни кучириш билангина шугулланиб колмай, балки китобни безаш, олтин суви югуртириб зархал харфларга накш бериш одат тусига кирган. Бу китоблар совга сифатида подшохларга такдим килинган.

Аслида, шунга ухшаш хотиралар деярли барча катта авлод ёзувчиларининг таржимаи холида учрайди. Энг мухими, болаликда китобнинг кадр- кимматини англаш болалик ш4уури билан англаганликларини алохида таъкидлайдилар. Албатта, ёзувчи ва санъаткор булиш учун тугма истеъдод булиши лозим. Лекин бу истеъдодни руёбга чикаришда адабиётга, китобга булган мехр оркали эришилади. Гап факат ёзувчи ва шоирларнинг китобхонлиги хакида булмай, балки инсон кайси сохани танламасин, у уз сохасини пухта эгаллаши учун унинг хамкори бу китоб булмоги лозим.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати:

1. Ш.Мирзиёев. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом еттириб, янги боскичга кутарамрз.Тошкент, 2017

2. Эркин Охунжонов, Кутубхоначилик ва библиография тиллари маданияти Т Билим 1994

3. Гозиева С.Г.Очилова Д, Даминова Л.Бадиий терма китоб Тошкент. 1994.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.