"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (SI) II/2020 ISSN 2181-063X
"КИТОБСЕВАРЛИК" - МАЪНАВИЙ КОМИЛЛИК БЕЛГИСИДИР
Жураева Сапвиноз Жахонгир кизи Наманган Давлат Университети
Аннотация: Бугунги кунга келиб дунёда ухшаши йуц, бетакрор юртимиз -жонажон Узбекистонимиз дунё уамжамиятида узининг муносибурнини топиб бормоцда. Бунинг замирида халцимизнинг уамжщатлиги, меунатсеварлиги, уцимишлилиги, илм-маърифатга, маънавий юксакликка интилиши ётибди. Зеро халцимиз, айницса ёш авлод маънавиятини юксалтириш - Узбекистонда давлат сиёсати даражасига кутарилганлиги бежиз эмас.
Калит сузлар: китоб, китобхонлик, жахолат, комил инсон, шахс.
Сир эмаски, хар кайси давлат узининг табиий бойликлари, хдрбий кудрати ва ишлаб чикариш салохдяти билангина эмас, биринчи навбатда халкининг юксак маънавияти ва маданияти билан буюкдир. Аслида илмга интилиш, укимишлилик халкимизга хос булган азалий хусусиятдир. Дини исломнинг мукаддас китоби - Куръони каримда хам маърифат, донолик, билимли булиш фазилат сифатида улугланади. Хддису шарифларда «Бешикдан то кабргача илм изла» деб таъкидланган. Халкимиз аввалу азалдан укиш, илмли булишни барча кулфатларга калкон деб хдсоблаган, билим ва кудрат - иккови эгизак, деб билган.
Китоб - инсоният томонидан яратилган буюк ихтиро. У барча маънавий бойликларни авлоддан-авлодга етказувчи, баркамол авлодни тарбиялашдаги восита хамдир. Инсон факат илмга таяниб, дунё сирларини очиб боради. Шу нуктаи назардан бугунги куннинг долзарб муаммоларидан бири "китобсеварлар" катламини кенгайтириш ва шу асосида баркамол авлодни таркиб топтиришдан иборат. Бу биз педагоглар зиммасидаги маъсулиятни янада кучайтиради. Бугуннинг ёшларини ёт гоялардан химоя килиш, уларнинг маънавий салохдятини янада юксалтириш, оилавий хаётга тайёрлаш пировард натижада жахон стандартига жавоб бера оладиган мослашувчан, баркамол авлодни тайёрлаш каби бир катор вазифаларимизни бажаришимизда кенг имкониятлар эшигини очади.
Шу маънода Клод Гелветцийнинг "жахолат хомийлари аслида инсониятнинг энг ашаддий душманларидир" деб таъкидлаган фикрлари уринлидир. Демак, китобни севмаган инсон жахолатга юзланади ва узи учун баркамоллик эшигларини ёпиб куяди. Шу маънода булажак педагогларимиз "китобхонлик" борасида етакчи булишлари шарт. Бугун мамлакатимизда ана шу эзгу тамойиллар улугланаётганлиги бежиз эмас. Зотан, XXI аср - аклу
заковат асри, интеллектлар даври. Ким укимишли булса, замон шуники. Фозил жамият, хукукий демократик давлатни укимишли одамларгина барпо киладилар. Колаверса, хозирги давр - ахборот даври. Кайси мамлакат ахборот ресурсларига бой булса, уша давлат кудратлидир. Ахборот уруши бугун инсониятни ташвишга солаётган, атом урушидан-да дахшатли булган хуруждир. Унга карши турмок учун инсон куп билимга - ахборотга эга булиши, тафаккурини доимо чархлаб бориши керак. Бунинг учун кутубхона, ахборот ресурс маркази хизматидан унумли фойдаланиш зарур. Бугунги кунда кишининг ахборотга бойлиги унинг маънавиятини, бошкача айтганда, савиясини белгилайдиган мухим омилдир. Чунки ахборотга бой одам -билимдон одам, хар бир киши ахборот олиш маданиятига эга булишини давр такоза этмокда. Кутубхона хизматидан фойдаланиш эса бу йулда мухим кадамдир. Буюк файласуф Г.Лейбниц «Кутубхоналар инсоният барча рухий бойликларининг дурдоналаридир» деганда батамом хаклидир. Буюк аждодларимизнинг хаммаси китобни ардоклаган, мутолаани юксак маданият белгиси деб тушунганлигини тарихдан яхши биламиз. Шу боис мукаддас заминимиздан улуглар, шоир ва уламолар, шайхул машойихлар етишиб чиккан. Имом Бухорий, Хдким ат-Термизий, Хожа Ахмад Яссавий, Абу Наср Форобий, Абу Али Ибн Сино, Абу Райхон Беруний, Имом ал-Мотуридий, Имом ад-Дорамий, Махдуми Аъзам, Абуллайс Самаркандий, Алишер Навоий, Абдурахмон Жомий, Мирзо Улугбек, Козизода Румий сингари буюк аждодларимизнинг муборак номлари Магрибдан Машриккача - етти иклимга донги кетган.
Биламизки, педагогик жараёнда тарбиянинг бош максади "комил инсон" шахсини яратишдан иборат. Авлодларимиз хам шу максад йулида тинмай изланиб, турли халкона услубларни яратишган. Насихат методи шундай халкона усул булиб, асрлар давомида кулланиб келинаётганлигига карамай бу методнинг таъсир кучи бугунга келиб бир оз сусайгандай. Ахборотлар куламининг кенглиги, интернет, глобаллашув жараёнининг тезлигини сабаб килиб курсатармиз. Бирок, халк педагогикамиздаги халкона услублар асрлар давомида синовдан утиб келгани бизга сир эмас
Бугунги кунда глобал муаммога айланган, айрим ёшларимизнинг онгини захарлаб улгурган бузгунчи гояларнинг мазмун- мохиятига тухталадиган булсак, алломаларимиз шу муаммога бефарк караш мумкин эмаслигини урта асрлардаёк англаб етганликларини куришимиз мумкин. Бу муаммолар жамиятнинг балки бугунги кун педагогикасининг глобал муаммолари саналади. Ёт гояларга берилмаслик замирида китобсеварлик хусусияти ётар экан, бу хусусиятни ёшларимизда ривожлантириш учун етарлича чора ва тадбирларни куришимиз максадга мувофикдир. Ечим хамиша биздан вакт, эътибор ва куч
талаб этади. Биз шу кучни алломаларимиз колдирган китоблардан , асарлардан оламиз. Шунинг учун талаба ёшлар "китобсеварлик" хусусиятини узлаштириб, сунгра фаолиятга йулланар эканлар, албатта кадрларимиз салохияти юксак булиши тайин. Шунинг учун дарсларини утиш жараёнида аломаларимиз асарларидан унумли фойдалансак, асарларни тахлил килишга доир интерфаол усулларга таянсак максадга мувофик булар эди. Чунки, баркамоллик хамиша кенг дунёкарашни талаб этади. "Китобсеварлик" айнан днёкарашни шакиллантирувчи ва ривожлантирувчи омилдир.
Бугунги кунда таълим муассасаларида илмий ва ижодий мухитни ривожлантиришда кутубхоналарнинг урни бекиёс. Уни маънавиятнинг хакикий учогига айлантириш - бугунги куннинг мухим талаби. Бугунги кун купчилик маълумотлар баъзаси сифатида интернетга мурожат килишга урганиб колган. Бунинг узига хос ижобий томонлари хам бор. Талаба вактдан тежаниши, бир маълумотни турлари буйича эгаллаши мумкин. Бирок хар кандай ижобийлиги булмасин, китоб оркали эгалланадиган билим ёки маълумотлар тизими табиий психологик ва педагогик хусусиятларга эга. Шунинг учун хам китоб укиш ва ундан олинадиган хузр, маънавий озукага хеч нарсани тенглаб булмайди. Буни конуният сифатида ёшлар онгига сингдириш нафакат педагогларнинг балки, ота-оналар олдида турган ва хал килиниши кечиктириб булинмайдиган масалалардан биридир.Чунки, куш уясида курганини килади. Ота-оналар китоб билан дуст булсалар, албатта фарзандлар хам китобга хурмат билан карайдилар. Китоб такдим этиш оиладан бошланса, у умр буйи давом этади. Шу баробарда баркамол авлод келажак пойдевори эканлигини хис килган холда, китобсеварликни асосий куролигимизга айлантирибгина авлодимиз салохиятини юксалтирамиз. Чунки, китобсварлик баркамолликнинг биринчи белгисидир. Зеро, хар кандай миллатнинг равнаки умумбашарият тарихида тутган урни, мавкеи ва шухрати бевосита уз фарзандларининг аклий ва жисмоний етуклигига богликдир
Фойдаланган адабиётлар
1. Хужамуродов И. Ма навий кадриятлар ва миллий узликни англаш Тошкент.. 1991 й
2. Куронов М. Акмалов А. Миллий фазилатларимиз - Ватанни кандай севиш керак? Т.: 2002