Научная статья на тему 'ДЖАБИР ИБН ХАЙЁН КАК ОСНОВАТЕЛЬ НАУКИ ПРАКТИЧЕСКОЙ ХИМИИ (НА ТАДЖ.)'

ДЖАБИР ИБН ХАЙЁН КАК ОСНОВАТЕЛЬ НАУКИ ПРАКТИЧЕСКОЙ ХИМИИ (НА ТАДЖ.) Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
85
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ХИМИЧЕСКОЕ ИСКУССТВО / ТЕЛО / ДУША / РАСТЕНИЕ

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Курбонов Б. Р.

В данной статье рассматривается деятельность ученого Джабира ибн Хайёна, его творчество в химическом искусстве. Упоминается также и об ученых, которые были его учителями, и его последователями. Приводится история некоторых источников, в которых упоминались произведения Джабира ибн Хайёна.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ДЖАБИР ИБН ХАЙЁН КАК ОСНОВАТЕЛЬ НАУКИ ПРАКТИЧЕСКОЙ ХИМИИ (НА ТАДЖ.)»

Bandaev Sirodzhiddin Gadoevich - doctor of chemical sciences, professor of the chair of organic and biological chemistry of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Ami, tel.: (992) 74-74-09, e-mail [email protected];

Kukaniev Mukhammadshokh Akhmadovich- doctor of chemical sciences, professor, corresponding member of th Academy of Sciences of the Republic of Tajikistan.

ФАЪОЛИЯТИ Ч,ОБИР ИБНИ ДАЙЁН ДАР ТАШАКУЛЁБИИ ИЛМИ КИМИЁ

Цурбонов Б.Р.

Донишгоуи давлатии тщорати Тоцикистон

Ч,обир ибни Дайён яке аз аввалинхо шуда пояхои асосии санъати илми кимиёро гузоштааст. Вай муаллифи чандин асархои маъруфи сохаи илм ва инчунин кимиёгарй мебошад. Дакиктарин лахзахои хаёт ва фаъолияти Ч,обирро Долмярд дар асараш комилан баён кардааст. Дар «Фехрист»-и Ан-Надим номгуи дакики асархои Ч,обир оварда шудаанд. Чй тавре ки аз сарчашмахои гуногуни илмхои табий ва фалсафй бармеояд, Ч,обир ибни Дайён Имом Чдъфари Содикро хамчун устоди худ дар илми кимиё, фалсафа, таърих, мантик, фикх ва гайра махсуб медонад, ки дар ин чода гуфтахои у чандин маротиба дар асоси тачрибахои ба дастомадааш баён гардидааст.

Дар сарчашмахои таърихй омадааст, ки шохзодаи Умавихо Холид ибни Язид низ ба илми кимиё шугл варзида будааст ва у низ яке аз устодони Ч,обир ибни Дайён хисоб меёбад. Долмярд дар асархояш бидуни шакку шубха тазаккур додааст, ки Ч,обир ибни Дайён муаллифи нотакрори чандин рисолахои ба лотинй таълифшуда мебошад, ки ба номи Гебер имзо шудаанд. Ин нукта ё ин фикр ба он асоснок карда мешавад, ки аксарияти асархои баъдан таълифшуда аз чихати маъно ба рисолахои Ч,обир ибни Дайён шабохат доранд. Олими олмонй Руско Юлиус ба гуфтахои Долмярд хангоми мутолиахояш дар китобхонахои Кохира мухри тасдик гузоштааст. Вай 46 номгуи «Китоби хафтод»-и Ч,обир ибни Дайёнро дар китобхонаи Нуриддин ибни Мустафо пайдо кардааст. Дуввумин кашфиёти гайричашмдошти ин олим дар китобхонаи Ахмад Подшох Чдймур пайдо намудаи яке аз нусхахои асари Ч,обир ибни Дайён «Китоби Самум» мебошад. Ин асар рочеъ ба захрхо ва позахрхо навишта шудааст, ки иборат аз 250 сахифа буда, ба мавзуъоти токсигологияи имрузй (Токсикология илмест, ки хусусиятхои захрхо ва таъсири онхоро ба организм меомузад) наздик аст. Аз сарчашмахои мавчуда маълум мешавад, ки Ч,обир ибни Дайён дорои як катор дастнависхо ва рисолахои зиёде мебошад, ки дар хусуси онхо худи у тазаккур дода гуфтааст: «Ман 300 асар рочеъ ба фалсафа, 1300 китоб дар бораи сехру чоду ва 1300 макола дар бораи шаклхои силох ва воситахои чангй навиштаам. Ман инчунин як китоби бузург ва теъдоди зиёде рисолахои бузургу кучак дар сохаи тиб навиштаам, ки кариб 500 ададро ташкил медиханд. Зиёда аз ин ман дар заминаи акоиди Аристотолис китобхо дар бораи мантик навиштаам. Бештар аз он ман кашангтарин китоб дар бораи нучум, «Тафсирот дар бораи Евклид» боз «Китоб дар бораи сел» навиштам, ки хурофотпарастон мекушиданд, ки онро инкор бикунанд. Бар замми ин ман дар бораи гушанишинй низ асархо офаридаам. Ба гайр аз ин ман дар бахшхои гуногуни инкори назариёти файласуфхои гузашта бештар аз 500 китоб навиштаам ва дар сохаи кимиё низ асархои зиёде офридаам» [6.с.146].

Агар ин гуфтахои Ч,обирро дар назар бигирем, теъдоди китобу рисолахои у аз зиёда аз 3000 ададро ташкил менамояд. Тавре ки худи у тазаккур додааст, мавзуи кимиё дар асархои у мавкеи хосеро доштааст. Метавон гуфт, ки огози алкимиёи Ачаму Араб аз Холид ибни Язид (600-704), Имом Чдъфари Содик (700-765) шуруъ шуда, дар замони Ч,обир ибни Дайён (721-815) ба майдони истеъмоли амалй баромад. Агарчи дар он замон Ч,обир ибни Дайён дар осори худ рочеъ ба масоили анатомия, физиология, астрономия, чадвалхои астрономй, астрология, теология, космология, метафизика ва

акоиди тасаввуфй маълумот додааст. Бояд гуфт, ки pисолаxои «Китоб - ал - Адад» ва «Китоб - ал - Довй»-и Ч,обиp, ки ба тиб бахшида шудаанд, хамчун асаpxои энсиклопедй ба забони аpабй ном баpоваpда ва машxypи олам гаpдида будаанд.

Тавpе ки зи^ гаpдид, Ч,обиp ибни Хдйён ба илми кимиё таваччухи зиёд зоxиp намудааст. Рочеъ ба омузиши yнсypxои омезиши симоб ва мис ба максади ба даст оваpдани тилло вакти зиёде саpф намудааст. Даp чаpаёни ин коp як системаи сечузъй, яъне симоб-мис-тилло (Hg, Си, Ау)^о пайдо намудааст. Аммо бо сабаби кофй набудани дониши физикиву кимиёии он замона, чаpаёни тахлилёбии симоб, мис ва тиллоpо даpк накаpдааст. Коp болои ин филизот ва маводи дигаp ба y имкон додааст, ки вай асаpи xамдигаpии моддаxоpо тавсиф намояд ва олотхою дастгоххои зиёдеpо баpои озмоишгоххо тахия кунад.

Hазаpияи кимиёии он замона ба иpтиботи pyx ва чисм асосгyзоpй мешуд, зеpо асаpи ситоpавy сайёpагон ба ин иpтибот накши асосй мебозид. Даp асоси ин гуфтахо Ч,обиp ибни Дайён мепиндошт, ки тамоми yнсypxо ба мисли инсонхо ва хайвонхо доpои pyx, нафс ва чавxаp мебошанд. Мавчудияти pyx ба yнсиpxо имкон медихад, ки онхо табиати хешpо таFЙиp бидиханд ва ба шаклхои дигаp интикол намоянд. Шояд кушиши тадбики ин назаpия ба Ч,обиp ибни Хдйён имкон додааст, ки чунин таpтиби pавиши моддаxоpо ба монанди: полоидан ва тактиp пешниход намояд. Масалан, тавассути полоидан y тасфияи об, rap^, pавFан, хун, шаpбати сабзавоту мевачот ва оби гyштpо тавсия каpдааст [5,с.264].

Асаpxои pочеъ ба алкимиё бахшидаи Ч,обиp ибни Дайён ба тадpич на танхо даp байни фоpсизабонон ва аpабxо, балки даp байни забонхои Авpyпои Fаpбй низ интишоp шудааст. Омузиши алкимиё бахусус даp байни уламои мусулмонони Иpонзамин, Мисp ва Испания pавнак ёфта ва xаводоpони санъати кимиё афзоиш намуд. Тадкикоти Ч,обиp ибни Хдйён даp чунин замоне аpзи хастй намуд ва y асаpxои зиёде навишт, ки онхо ба мypypи номувофикии замон ва ихтилофхои он замонаву баъдина ба коми оташу бодхо фypy pафтанд. Бояд гуфт, ки Ч,обиp ибни Дайён агаpчи ба чаpаёни суфизм ва назаpияи фавкуттабиа боваpии комил дошт аз FOяxои тахаюлии замони хеш саpгаpм нагашта, накши тачpибаpо низ мухим шyмоpидааст. Ин ба y имкон додааст хам даp назаpия ва хам даp амалия ба комёбихои назаppас муваффак гаpдад.

Алкимиёи исломй бо сабаби кашфиёти Ч,обиp ибни Дайён ба даpачаи баланди худ pасид. Hазаpиёти Ч,обиp даp заминаи илмхои «Фалсафаи табиат» ва xаpмитизми классикй аpзи вучуд каpдааст, ки ба худ FOяи табдили филизотpо махфуз медоpад. Асоси фалсафаи табиатpо назаpияи xоломоpфизм, яъне чоp yнсyp ташкил медихад.

Ба асоси ин ки мубохиса, яъне назаpияи xоломоpфизм даp натичаи бахамомезиши сyлфyp ва симоб даp таносубхои гуногун, маъданхо аpзи вучуд менамояд. Даp айни замон асpи кyдpати фавкуттабиа, яъне кyдpати илохй даp назаp гиpифта мешавад. Бесабаб нест, ки охангудозону оxангаpон ва касоне, ки ба филизот монанди сypб, калъагй, охан, тилло, сypма, симоб ва нyкpа саpy rap доштанд, ба онхо pамзxои сайёpаxоpо медоданд. Ин таpзи ишоpаи pамзxо нишонаи он аст, ки олимон даp он замон ба назаpия ва амалияи yнсypxо на танхо ба маънои кимиёй, балки маънои астpологиpо низ нишон медоданд [8, с.169]. Маълумотхои даp боло зи^шуда имкон медихад, ки Ч,обиp ибни Дайёнpо яке аз асосгyзоpони кимиёи тачpибавй бидонем ва макоми баланди ypо даp катоpи олимони кимиёдонхои Ачаму Аpаб эътиpоф намоем. Бешубха Ч,обиp ибни Дайён бyнёдгyзоpи санъати кимиё ё ин ки кимиёи амалй бояд донист. Давpаи муттахидшавии кимиёи ятpо ва пайдоиши онpо ба каpни XVI мансуб медонанд. Асосгyзоpи кимиёи ятpой олими немиси шветсаpиягй Теофpаст Паpаселс (1493-1541) шинохта шудааст. Ба акидаи Паpаселс вазифаи илми кимиё на хосил каpдани маъдани тилло, балки хосил каpдани доpyxо мебошад. Кимиёи ятpой алокамандии илми кимиёpо бо тиб мустахкам намуда, накши табаддулоти кимиёиpо даp чисм мyкаppаp каpдааст. Паpаселс ба акидаи алкимиёгаpони Ачаму Аpаб, ки асоси матеpияpо ба се y^yp: симоб, сyлфyp ва намак иpтибот медоданд, ки онхо хосияти табхиp, чазби гаpмо ва чомидpо доpоанд, такя намудааст. Ба акидаи y аз ин се yнсyp

асоси макроолам, яъне кайхон инчунин микроолам, яъне одам, ки рух, чон ва чисмро ташкил медихад, таркиб ёфтаанд. Дар асоси ин акида баъдан ба муайян намудани сабабхои пайдоиши беморихо дар чисм шуруъ намудааст. Масалан, сабаби пайдоиши бемории табларза ва тоунро бо зиёд будани сулфур дар чисм ё узвият, сабаби бемории фалачро бо зиёд будани симоб дар чисм ва сабаби беморихои дарунравй ва истиско (обхуракро) бо зиёд будани намакхо дар чисм нишон додааст.

Бояд гуфт, ки яке аз бахшхои асосии кимиёи кухан татбики гиёхпизишкй мебошад, ки баъдан ба давосозй, яъне истифодаи таркибхои кимиёй дар тиб табдил ёфт, ки дар Аврупо онро бо номи ятрохимия истифода намудаанд. Гарчанде пайдоиши кимиёи ятроро ба асри XVI мансуб медонанд, вале бояд тазаккур дод, ки нишонахои пайдоиши кимиёи ятро аз карнхои VIII-IX низ мушохида мешаванд ва дар карни Х ба авчи баланди тараккиёти худ расида будааст. Дар ин кор бояд хизматхои бузурги Ч,обир ибни Хдйёнро ёд кард, ки баъдан тавассути Закариёи Розй ва Абуалй ибни Сино инкишоф дода шуд.

Донишмандон дорухои кадимтаринро аз олами гиёх ба даст меоварданд. Касоне, ки ба тарзи тайёр кардани дору аз гиёх машгул буданд, онхоро гиёхпизишк мегуфтанд, ки амалияи ин корро метавон ба кимиёи ятрой марбут донист. Онхо акидаманд буданд, ки гиёххо метавонанд, хаёти одамиро човидон созанд, яъне эътикод доштанд, ба ин ки хар чизе, аз чумла дарахтон ва сангхо хам чисм ва рух доранд, ки бо кувва зиндаанд. Ба гумони онхо рух моддае аст, ки бисёр латиф монанди атр мебошад. Аз руи гуфтаи Томсон, Параселс чунин таълим медод, ки хадафи кимиёгарй зарсозй нест, балки дорусозй аст, вале бояд таъкид кунем, ки кимиёи дармонй хамеша аз маълумотхои кимиёгарй будааст, ки бехтарин шохиди он Ч,обир ибни Хдйён мебошад [7,с.248].

Ч,обир ибни Дайён иксирхое аз маводи гуногуни маъданхо, филизот ва гиёххо тахия мекард. Дар асоси омузиши таркиби гиёххо Ч,обир ибни Хдйён тезобхои узвй ва гайриузвиро тахия менамуд, ки ин амал ба максади хосил намудани тезоб набуда, балки барои ба даст овардани иксирхо мебошад. Бояд гуфт, ки чунин амалияхои дар боло зикр шуда шохиди пайдоиш ва инкишофи кимиёи ятрой дар замонхои пеш ва хусусан, дар асрхои IX-XI мебошад. Метавон Ч,обир ибни Дайёнро на танхо бунёдгузори санъати кимиёи тачрибавй донист, балки асосгузори кимиёи дармонй ё кимиёи ятрой хам донистан лозим аст. Ин акидаро гуфтаи Долмярд низ тасдик мекунад: «Ч,обир ибни Дайёнро бо далелхои зиёд метавон нахустин касе донист, ки пояи аввалини санъати кимиёро гузоштааст» [6,с.135].

Дамин тавр, агар мо ба эчодиёти Ч,обир ибни Хдйён катъи назар аз баъзе нуксонхояш бо чашми хакикй нигарем, гуфта метавонем, ки вай дар руи хатти олимони маъруфи сохаи кимиё макоми баландеро ишгол менамояд.

Адабиёт:

1. В.А. Волков, Е.В. Вонский, Г.И. Кузнецова. Выдающиеся химики мира. М., 1991

2. Джуа М. Истории химии. Москва: Мир. 1966. -402с.

3. Каримов У. И. Неизвестное сочинение ар-Рази «Книга тайны тайн» Ташкент: изд. АН Уз. СССР. -1957. -264 с.

4. Нуъмонов Э. У., Юсуфов З. Н., Курбонов Б. Он ки хар дам кимиёе мекунй кимиёгар. Илм ва хаёт. -1992. -№ 5-6. -с. 37-38.

5. Рабинович В.Л. Алхимия как феномен средневековой культуры, -М.: Наука, 1979. -350 стр.

6. S ^JJJJ Qjj^^il ^Uljta <_ijaîl ^jt ^jUl ¿JJIJ. ^jj j^b

7. Фигуровский Н.А. Очерк общей истории химии от древнейших времен до начало XIX в.-Москва: Наука. 1969. -307с.

8. Fabrcius J. Flhemy. The Medieval alchemists and hteir royal art/By J. fabricius. -Copenhagen: Rosenkilde and Bagger, 1976. 228p.

ДЖАБИР ИБН ХАЙЁН КАК ОСНОВАТЕЛЬ НАУКИ ПРАКТИЧЕСКОЙ ХИМИИ

Курбонов Б. Р.

В данной статье рассматривается деятельность ученого Джабира ибн Хайёна, его творчество в химическом искусстве. Упоминается также и об ученых, которые были его учителями, и его последователями. Приводится история некоторых источников, в которых упоминались произведения Джабира ибн Хайёна.

Ключевые слова: химическое искусство, ятрохимия, ископаемые, тело, душа, растение.

JABIR IBN KHAYON AS THE FOUNDER OF THE SCIENCE OF PRACTICAL CHEMISTRY

Kurbonov B.R.

The artide describes the main activities of the scientist, Jabir ibn Khayon, and his creation in chemical art. The author mentions about some scientists who were his masters and followers. The history of some sources is quoted in the article which the works of Jabir ibn Khayon are mentioned in them.

Key words: chemical art, iatrochemisty, resources, body, soul, plant.

Сведения об авторе: Курбонов Бахром Рахмонович - кандидат исторических наук, доцент, заведующий кафедрой истории и филологии Таджикского государственного университета коммерции, тел.(992) 93-444-41-52.

Information about the author: Qurbonov Bahrom Rahmonovich, Ph.D. in history sciences, associate professor, the Head of Chair of History and Philology, Tajik State University of Commerce, tel.: (992) 934-44-41-52.

ВЛИЯНИЕ ТИМОФЕРА НА БИОХИМИЧЕСКИЕ ПРОЦЕССЫ ОРГАНИЗМА У БОЛЬНЫХ С СОСУДИСТЫМИ ЗАБОЛЕВАНИЯМИ

Файзуллоева М.М.

Таджикский государственный педагогический университет имени Садриддина Айни

После открытия иммуномодулирующего действия у тимусных пептидов начали проводиться исследования по изучению механизма их действия. Если иммунологические механизмы являются более изученными, то о биохимических механизмах их действия имеется очень мало данных. В последние годы появляется все большее количество исследований, посвященных изучению взаимосвязи иммунологических и биохимических показателей [1-3]. В ряде работ [4-6] были изучены некоторые биохимические механизмы действия тимусных иммуномодуляторов. Было показано, что после присоединения молекулы пептида к мембране тимоцита усиливается межмембранный обмен Са2+. В результате этого активируются системы вторичных посредников перераспределения внутриклеточного содержания цАМФ и цГМФ за счет изменения активности ферментов метаболизма циклических нуклеотидов, повышается базальная протеинкиназная активность [6] и в хроматине лимфоцитов ДНК освобождается от связей с белком [4] и суперспиральная ДНК переходит в более открытую, доступную для осуществления транскрипционных процессов конформацию [5]. В результате этого изменяются процессы репликации, транскрипции и репарации ДНК, индуцирующие экспрессию генов. Одновременно с запуском процессов транскрипции активируются пиридиновые и флавиновые ферменты, усиливающие процессы внутриклеточного дыхания. Результатом описанных процессов является пролиферация и дифференцировка соответствующих популяций лимфоцитов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.