Научная статья на тему 'Деловой климат в России:возможности для рывка'

Деловой климат в России:возможности для рывка Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
94
21
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ДЕЛОВОЙ КЛИМАТ / НАГРУЗКА НА БИЗНЕС / ПЛАНИРОВАНИЕ / ИНВЕСТИЦИОННАЯ СТРАТЕГИЯ / СПЕЦИНВЕСТКОНТРАКТ / КАПИТАЛОВЛОЖЕНИЯ / ИНВЕСТПРОЕКТЫ / СТРАТЕГИЧЕСКИЕ ДОКУМЕНТЫ / BUSINESS CLIMATE / BURDEN ON BUSINESS / PLANNING / INVESTMENT STRATEGY / SPECIAL INVESTMENT CONTRACT / INVESTMENTS / INVESTMENT PROJECTS / STRATEGIC DOCUMENTS

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Шохин А. Н.

В статье представлены тезисы, содержащие анализ направлений улучшения делового климата, в изменении формата взаимодействия с государством в инвестиционной сфере, а также в изменении подходов к формированию стратегических документов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

BUSINESS CLIMATE IN RUSSIA: OPPORTUNITIES FOR BREAKTHROUGH

The article presents three areas for improving business climate, which is indispensable for accomplishment of ambitious tasks set by the Russian President for ensuring economic growth rate. Above all, business is interested in predictability of business climate, changes in format of interaction with the state in investment sphere, as well as approaches to drawing up strategic documents.

Текст научной работы на тему «Деловой климат в России:возможности для рывка»

деловой климат в россии:

возможности

для рывка business climate in russia: opportunities for breakthrough

А.Н. шОХИН

Член Президиума ВЭО России, президент Общероссийской общественной организации «Российский союз промышленников и предпринимателей», д.э.н., профессор

A.N. SHOKHIN

Member of Presidium at the VEO of Russia, President of All-Russian Public Organization Russian Union of Industrialists and Entrepreneurs (RUIE), Doctors of economics, professor

В статье представлены тезисы, содержащие анализ направлений улучшения делового климата, в изменении формата взаимодействия с государством в инвестиционной сфере, а также в изменении подходов к формированию стратегических документов.

ABSTRACT

The article presents three areas for improving business climate, which is indispensable for accomplishment of ambitious tasks set by the Russian President for ensuring economic growth rate. Above all, business is interested in predictability of business climate, changes in format of interaction with the state in investment sphere, as well as approaches to drawing up strategic documents.

КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА

Деловой климат, нагрузка на бизнес, планирование, инвестиционная стратегия, специнвестконтракт, капиталовложения, инвестпроекты, стратегические документы.

KEYWORDS

Business climate, burden on business, planning, investment strategy, special investment contract, investments, investment projects, strategic documents

Президент России в майском указе поставил и перед властью, и перед бизнесом амбициозные задачи:

• вхождение России в число пяти крупнейших экономик мира и обеспечение темпов экономического роста выше мировых;

• снижение в два раза уровня бедности;

• ускоренное внедрение цифровых технологий и ряд других задач.

Их нельзя решить без улучшения качества делового климата и радикального повышения качества государственного управления.

Россия в Doing business

Итоговое место в рейтинге Подключение к электросетям Разрешение неплатежеспособности Обеспечение исполнения контрактов Внешняя торговля Налогообложение Защита прав миноритариев Получение кредитов

Регистрация прав собственности

Получение разрешений на строительство

Начало бизнеса

12019

12012

0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200

Рис. 1. Рейтинг Doing business

Многое уже удалось сделать, что признается не только российскими, но и международными экспертами. Например, в рейтинге Doing business Россия хотя и не вышла на целевое 20-е место, но прогресс колоссальный (рис. 1).

Однако многие ограничители развития для компаний на протяжении того же периода времени не утратили, а даже увеличили свою значимость для бизнеса (рис. 2).

Остановлюсь на трех системных направлениях, которые могли бы дать максимальный результат с точки зрения расшивки традиционных «узких мест» делового климата.

Повышение предсказуемости делового климата.

В условиях неопределенности с дальнейшим расширением санкций со стороны западных стран важна предска-

зуемость государства, которую компании ценят даже выше прямых льгот и стимулов (рис. 3).

Ограничения для компаний

Рост цен и тарифов

Избыточно высокие налоги

Недостаток квалифицированных кадров Чрезмерное контрольно-надзорное давление на бизнес

Снижение спроса

Высокие административные барьеры

Недобросовестная конкуренция Неэффективная судебная система Сложность с доступом к кредитным ресурсам

Коррупция в органах власти

Недостаточная защищенность прав собственности

Рис. 2. Ограничители развития для компаний

12017

12012

Опрос РСПП

50

37

«Внезапные» решения по увеличению нагрузки на бизнес и изменения «правил игры» серьезно ограничивают «глубину» планирования компаний, не говоря об их инвестиционных стратегиях.

Например, в рыбохозяйственной отрасли простое обсуждение предложений по изменению принципов регулирования привело к частичной заморозке инвестиционных программ. А если эти решения будут приняты, то негативные последствия и для отрасли, и для смежных секторов, включая судостроительный, будут намного серьезнее.

Поэтому, на наш взгляд, необходимо как можно быстрее довести до конца работу над законопроектами по совершенствованию специнвестконтрактов и созданию нового механизма соглашений о защите и поощрении капиталовложений.

Бизнес: запрос на предсказуемость

Ключевые направления политики в фискальной сфере (% ответов)

Льготы для инвестиционно активных компаний

Предсказуемость фискальной нагрузки

Рис. 3. Опрос РСПП

10

20

30

Наличие в компании стратегических документов (% ответов)

Краткосрочная стратегия развития компании (от 1 года до 3 лет)

Стратегия среднесрочного развития компании (от 3 до 5 лет)

Стратегия долгосрочного развития компании (свыше 5 лет)

69

| 25,2 Опрос РСПП

Используемый в них принцип «стабильность в обмен на инвестиции» (фактически «регуляторный контракт») позволит защитить добросовестных инвесторов от избыточных рисков радикального изменения принципов регулирования.

Надеемся, что проводимая Минэкономразвития России оценка эффективности инструментов и механизмов стиму-

204

лирования подтвердит их значимость для развития экономики и отсутствие угроз для добросовестной конкуренции.

Тем более что многие инструменты, включая СПИК, успешно используются при локализации высокотехнологичных производств даже компаниями из стран, которые ввели в отношении России санкции. Не хотелось бы лишать партнеров привычного и прозрачного механизма поддержки.

Переход на новый формат взаимодействия государства и бизнеса в инвестиционной сфере.

В сентябре прошлого года была создана Рабочая группа по содействию реализации новых инвестиционных проектов, на площадке которой бизнесу предлагаются инвестиционные проекты, инициированные федеральными органами власти, регионами, госкорпорациями и компаниями с госучастием.

Первые итоги таких road-show для бизнеса показывают, что есть интересные проекты, но необходимо наращивать компетенции в инвестиционной сфере в большинстве органов власти.

В этом случае деятельность рабочей группы не только обеспечит приток частных средств в конкретные проекты, но и позволит выработать системные «правила игры», на основе которых будет увеличено привлечение внебюджетных средств, повышена эффективность реализуемых госпроектов и ликвидированы некоторые «застарелые» регулятор-ные отраслевые барьеры (рис. 4).

Изменение подходов к формированию стратегических документов.

Обсуждения, в том числе на площадке РСПП, показали, что:

Рабочая группа по содействию реализации новым инвестиционным проектам

Создана в соответствии с постановлением Правительства Российской Федерации от

15 сентября 2018 г. № 1093

Цели

Выработка механизмов и инструментов защиты и поощрения капиталовложений на территории Российской Федерации Формирование перечня новых инвестиционных проектов

Задачи

• разработка предложений об определении порядка формирования перечня новых инвестиционных проектов, критериев включения новых инвестиционных проектов в перечень и т.д.

• рассмотрение предложений ФОИВов, государственных корпораций и компаний с госучастием о реализации новых инвестиционных проектов с привлечением частных инвестиций в основной капитал

• выработка предложений (включая проекты НПА) об организационных и правовых механизмах поощрения участия бизнеса в реализации новых инвестиционных проектов, в том числе о закреплении взаимных обязательств участников новых инвестиционных проектов, предоставлении финансовых и нефинансовых мер государственной поддержки и т.д.

Рис. 4. Цели и задачи рабочей группы по содействию реализации новым инвестиционным проектам

• недостаточное внимание уделяется координации стратегических документов между собой и оценке влияния положений одних документов на достижение значений целевых показателей других. Ряд сквозных задач, таких как цифровизация или подготовка квалифицированных кадров, нередко включается в отраслевые документы формально, без детального анализа тех возможностей, которые открывают новые технологии (рис. 5);

• редко заранее готовятся альтернативные стратегии. Например, из-за негативной оценки бизнесом неко-

Стратегические документы: выборка

Указ «О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года» от 7 мая 2018 года

Паспорта национальных проектов

_ — — — — — — — — — — — — — — п

'Проекты паспортов федеральных | | проектов, входящих в состав I

.национальных проектов I

Основные направления деятельности Правительства Российской Федерации на период до 2024 года

План действий по ускорению темпов роста инвестиций в основной капитал и повышению до 25 процентов их доли в валовом внутреннем продукте

' Проект перечня мероприятий по | улучшению предпринимательской среды . «Трансформация делового климата»

торых тарифных предложений сейчас анализируются иные варианты решения задач развития инфраструктуры, но из-за сжатых сроков и сложности расчетов сразу пришлось отказаться от рассмотрения ряда возможных и потенциально эффективных альтернатив; • требуется определиться с критически важными для бизнеса направлениями работы по улучшению инвестиционного климата, особенно не вошедшими в национальные проекты. Проект перечня мероприятий по улучшению предпринимательской среды «Трансформация делового климата» пока не стал полноценной заменой нацпроектам. В текущую версию ТДК вошли только меры, не вызывающие у профильных ФОИВов вопросов, т.е. небольшая часть предложений бизнеса;

• не все проекты стратегических документов проходят полноценное публичное обсуждение — в отличие от нормативных правовых актов там нет жестко зафиксированной процедуры, аналогичной оценке регулирующего воздействия.

In his May decree, the President of Russia set very ambitious

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

tasks to the authorities and business:

• Russia should join the Top5 major economies of the world and ensure economic growth rate higher if compared to the global level;

• Twofold reduction in poverty rate;

• Accelerated introduction of digital technologies and a number of other tasks.

It is impossible to accomplish these tasks without improving the quality of business climate and dramatic increase in quality of state governance.

Much has already been done, which is recognized by not only Russian, but foreign experts as well. For instance, Russia demonstrates serious progress in rating Doing Business, though has failed to ascend to the target 20th position so far (Figure 1).

However, many factors restraining development for the companies have not lost their importance for business over the same period of time, and even increased in significance. (Figure 2).

Let me dwell upon three systemic areas that could produce the maximum result from the point of view of liquidating traditional bottlenecks of business climate.

Russia in Doing Business

Resulting position in rating Grid connection Settlement of insolvency Security for contract performance Foreign trade Taxation

Protection of minor shareholders' rights Receipt of credits Property title registration Obtaining construction permits Start of business

0 20 40 60 80 100 120 140 160 180 200

Figure 1. Doing Business Rating

1. Raising the Predictability of Business Climate

In conditions of uncertainty due to extension of sanctions on the part of western countries, the predictability of state policy becomes very important, and companies value it more than direct benefits and incentives (Figure 3).

"Abrupt" decisions to raise the tax burden on business and change the "rules of the game" seriously limit the "depth" of planning for the companies, not to speak about their investment strategies.

For instance, the mere discussion of suggestions dealing with changing the principles of regulation in the fishing industry has led to investment programs being partially frozen. If such decisions are approved, the negative consequences for both the industry and allied sectors, including the shipbuilding one, will be by far more serious.

Restraining factors for companies

Rise in prices and tariffs Excessively high taxes

Shortage of skilled personnel

Excessive control and regulation pressure on business

Drop in demand High administrative barriers Unfair competition

Ineffective judicial system

Lack of easy access to credit resources Corruption in government

authorities Insufficient protection of property rights

12017

12012

Survey by RUIE

Figure 2. Development restraining factors for companies

That is why we think that the work dealing with development of draft bills on upgrading special investment contracts and creating a new mechanism of agreements on protection and encouragement of investments should be accomplished as soon as possible.

The principle of "stability in exchange for investments" (actually regulatory contract) used in them will allow for protecting bona-fide investors from excessive risks of dramatic changes in regulatory rules.

We hope that the estimation by the Russian Ministry of Industry and Trade as to the efficiency of stimulating instruments and mechanisms will confirm their importance for economic development and absence of threats to bona-fide competition.

Business: demand for predictability

Key lines of policy in fiscal sphere (% of responses)

Benefits for companies, active in investments

Predictability of fiscal burden

Short-term strategy of company's development (from 1 to 3 years)

Medium-term strategy of company's development (from 3 to 5 i

Availability of strategic documents in the company (% responses)

69.0

Long-term strategy of company's development

Survey by RUIE

Figure 3. Survey by RUIE

All the more so, as many instruments including special investment contracts (SPICs) are successfully used for localization of high-tech production even by the companies from countries that have imposed sanctions on Russia. It would be unwise to deprive the partners of a familiar and transparent support mechanism.

2. Transition to New Format of Interaction Between State and Business in Investment Sphere

In September last year, the Working Group for Promoting Implementation of New Investment Projects was formed. It is the site used to suggest investment projects initiated by federal authorities, regions, state corporations and partially public-owned companies to business.

The first results of such road-shows for business indicate that interesting projects are available, yet the majority of state authority agencies have to build up their competencies in investment sphere.

In this case, the activities of the Working Group will not only ensure the inflow of private funds in specific projects, but allow for working out systemic "rules of the game" as well. The introduction of these rules is to raise the amount of attracted extra-budgetary funds, increase the efficiency of state projects implemented and liquidate some "outdated" regulatory barriers (Figure 4).

Working group for promoting implementation of new investment projects_

Formed in accordance with Decree of Russian Government No.1093 dated September 15,

2018

Objectives

Drawing up a list of new investment projects

Tasks

• Working out suggestions on prescribing the procedure for drawing up a list of new investment projects, criteria for inclusion of new investment projects in the list, etc.

• Considering the suggestions on the part of federal executive authorities, state corporations and partially government-owned companies dealing with the implementation of new investment projects involving private investments in equity

• Working out suggestions (including draft regulatory acts) on organizational and legal mechanisms of encouraging business to participate in the implementation of new investment projects, including the ones of formalizing commitments of project stakeholders, rendering financial and non-financial state support, etc.

Figure 4. Tasks and objectives of Working Group for Promoting Implementation of New Investment Projects

Working out mechanisms and tools for protection and encouragement of investments on the territory of Russian Federation

212

3. Change of Approaches to Drawing Up Strategic Documents

The discussions, including the ones in RUIE, have shown that:

• Insufficient attention is paid to coordination of strategic documents and assessment of the impact that the provisions of some documents have on meeting the targets of other ones. Some cross-cutting tasks, like digitization or training skilled personnel, are often included into industrial documents formally, without detailed analysis of the opportunities that advanced technologies offer (Figure 5);

• Alternative strategies are seldom being prepared. For instance, due to negative assessment of some tariff suggestions on the part of business, different variants of solutions dealing with development of infrastructure are being analyzed today, yet we have had to abandon the discussion of some possible alternatives that look potentially efficient, due to tight deadlines and complexity of calculations;

• We have to finalize the areas of activities essential for business that are aimed at improving business climate, especially the ones that are not listed in national projects. The draft list of activities aimed at improving business environment "Transformation of Business Climate (TBC)" has not become a full-fledged substitute for national projects so far. The current version of TBC includes only measures that trigger no questions on the part of the respective federal executive authorities, i.e. a small part of suggestions made by business;

• Not all of the draft strategic documents are subjected to full-fledged public discussion — unlike the regulatory acts, they contain no fixed procedure similar to assessment of regulating impact.

Strategic documents: selection

Decree "On national objectives and strategic tasks of the Russian Federation's development for the period till 2024" dated May 7, 2018

Passports of national projects

J Draft passports of federal projects I implemented as part of national .projects

Main activity areas of the Russian Government for the period till 2024

Plan of actions aimed at accelerating the growth rate of investments in equity and raising their share of GDP to 25%

r------------------

I Draft list of activities aimed at improving I

I business environment "Transformation of I Business Climate"

Figure 5. Strategic documents

In general, there is obvious demand for serious amendments to law "On Strategic Planning in the Russian Federation," including the very system of strategic documents with its refocus-ing on national projects taken into account.

Business is concerned about other problems as well — shortage of skilled personnel and loan-based financing, heavy fiscal burden, administrative barriers, and instability of tariffs, which are derived to a large extent from systemic restrictions. As evidenced in practice, these problems can be solved even in conditions of serious external constraints.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.