Мухиддинова Камолахон Аброрхон к,изи,
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети 2-боскич таянч докторанти
БОШЛАНГИЧ СИНФ ЩВЧИЛАРИДА МИЛЛИЙ ТАРБИЯ ШАКЛЛАНГАНЛИГИНИНГ МАВЖУД ДОЛАТИ
УДК: 373: 371
МУХИДДИНОВА К.А. БОШЛАНГИЧ СИНФ УЦУВЧИЛАРИДА МИЛЛИЙ ТАРБИЯ ШАКЛЛАНГАНЛИГИНИНГ МАВЖУД Х,ОЛАТИ
Маколада бугунги кунда тарбия ва миллий тарбиянинг мазмун-мох,ияти, миллий тарбия-лаш жараёнига инновацион ёндашув технологияси, унинг узига хос хусусиятлари, манбалари, максад ва вазифалари х,амда намоён булиш шакллари х,акида фикр-мулох,азалар, педагогик карашлар баён этилган.
Таянч суз ва тушунчалар: тарбия, таълим, миллий, миллийлик, миллий тарбия, бошланFич синф, инновация, инновацион ёндашув, узига хослик, инновацион лойих,алаш, натижа, барка-мол шахс.
МУХИДДИНОВА К.А. ТЕКУЩЕЕ СОСТОЯНИЕ ФОРМИРОВАНИЯ НАЦИОНАЛЬНОГО ВОСПИТАНИЯ У УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ
В статье излагаются педагогические взгляды, мнения и высказывания о воспитании, технологии инновационного подхода к национальному воспитанию, своеобразных особенностях, источниках, целях и задачах, а также формах проявления.
Ключевые слова и понятия: воспитанник, знание, национальный, интернациональный, национальное воспитание, ученик начального класса, инновация, инновационный подход, своеобразные свойства, всесторонне развитая личность.
MUHIDDINOVA K.A. THE CURRENT STATE OF THE NATIONAL EDUCATION FORMATION IN PRIMARY SCHOOL PUPLES
The essence of education in the national traditions, that's content, and innovative approach to the national education process, peculiarities, sources, goals and objectives, and pedagogical views are described in the article.
Keywords: education, national, nationality, primary school, innovative approach, originality, innovative design, outcome, competent person.
Узбекистон таълим-тарбия тизимида мустациллик йил-ларида ёш авлодни ацлий, ахлоций, тоявий ва жисмоний жицатдан баркамол цилиб вояга етказишни мужассам этувчи миллий тарбия йуналиши цайта тикланди.
Бугунги кунда кичик мактаб ёшидаги укув-чиларни миллий тарбиялаш ва бунда замона-вий педагогик технологиялардан унумли фой-даланишга булган эх,тиёж юкори булиб турибди. Чунки миллий тарбия асос эътибори билан ёш авлодни жамият талабларига мос равишда вояга етказиш омили х,исобланади. Миллий тарбия «ижтимоий-тарихий, конуний ва объектив жараён сифатида» кичик мактаб ёшидаги укувларни х,ар томонлама етук шахс-лар килиб тарбиялашда мух,им асос х,исоб-ланади.
Бугунги кун тарбия назариясида миллий тарбия илмий-педагогик атамасига дуч кела-япмиз, аммо бу сох,ада кандай ишлар амалга оширилмокда, миллий тарбиянинг мазмуни нималардан иборат?
Тарбия - шахсда муайян жисмоний, рух,ий, ахлокий, маънавий сифатларни шаклланти-ришга каратилган амалий педагогик жараён.
Миллий тарбия эса маълум бир шахс ёки халкнинг жамиятда комил инсон булиб шакл-ланиши учун шахсда миллий мафкура, миллий ^урур, миллий онг кабиларни шакллантириш жараёнидир. Педагог олимларимиздан профессор Мух,аммад Куронов миллий тарбия тушунчасига куйидагича таъриф берган: «Миллий тарбия» тушунчаси куп киррали тушунча булиб, у:
- миллий кадриятлар асосида олиб бори-лувчи максадга йуналтирилган тарбиявий фаолият;
- умуминсоний тарбиянинг х,ар бир халкка хос ва мос бетакрор шакли;
- халк ва унинг маданиятини саклаб колиш, тиклаш ва ривожлантириш воситаси;
- Кадрлар тайёрлаш миллий дастури максад, вазифа ва тамойилларининг таркибий кисми;
- турли миллатлар болаларини х,ар томонлама ривожлантириш жараёнининг хусусий, маьнавий манбаи;
- укувчиларни ахлокий, мех,натсеварлик, ватанпарварлик, гузаллик, иктисодий, экология ва бошка йуналишларда тарбиялашнинг бош тамойили;
- миллатлараро мулокот маданиятини тарбиялаш ва бунинг натижасида Узбекистонда умумфукаровий тотувликка эришишнинг инсонпарварона йули ва воситаси;
- ижтимоий тарбия ва мактаб тарбияси уЙFунлигининг педагогик шартидир1.
Диккат килинса, бу таъриф миллий тарбия тушунчасининг маъно-мазмунини тулик кам-раб олган. Чунки миллий тарбиянинг узаги миллийликдир. Миллий тарбия ёш авлодларда узининг ва узга халкларга х,урмат, миллий ^урур, ватанпарварлик сингари фазилатла-рини шакллантиришга х,измат килади. Бир миллатга мансуб кишилар учун умумий булган фазилатларни узида мужассамлаштирган миллий шахс сиймоси мавжудлигини А.Кардинер куйидагича таъкидлайди: «Миллий шахс»нинг шаклланишида, энг аввало, оиланинг миллий-тарбиявий таъсирини,ундан кейин ижтимоий тарбия омилларининг роли бекиёсдир2. Зеро миллий тарбия деганда ёш авлодни уз халкига хос миллий фазилатларини узида мужассам этган шахс сифатида шакллантириш учун таъ-лим ва тарбия бериш деб тушуниш мумкин.
Демак, миллий тарбия - маълум бир шахс ёки халкнинг жамиятда комил инсон булиб шаклланиши учун зарур булган миллий мафкура, миллий ^урур, миллий онг кабиларни таркиб топтирувчи таълим ва тарбия жараёнидир.
Миллий тарбияга куйидаги асосий хусуси-ятлар хос булади3:
• таълим бериш ва тажрибани узатиш воситасида шахснинг аклий салох,иятини устириш;
• миллий анъаналар, урф-одатлар ва кадриятлар асосида шахс ахлокини ривож-лантириш;
1 Куронов М. Миллий тарбия. - Т.: «Маънавият». 2007. -14-б.
2 Жураева Ш. Кичик мактаб ёшидаги укувчиларга таълим беришда мультимедиа воситаларидан фойдаланиш. - Т.: «Фан ва технология», 2013. -31-б.
3 Куронов М. Миллий тарбия. - Т.: «Маънавият». 2007. -18-6.
• муътадил тафаккур ва соFлом Fояларга таяниб шахснинг дунёкарашини хосил килиш;
• турли тадбирлар воситасида шахсни ижтимоий хаётга тайёрлаш.
Бу хусусиятлар шахсни муайян халкнинг типик вакили сифатида вояга етказиши билан ахамиятга эга. Миллий тарбия куйидагиларда намоён булади1:
а) миллий кадриятлар асосида олиб бори-лувчи аник бир максадга йуналтирилган фао-лият;
б) умуминсоний тарбиянинг хар бир халкка хос шакли;
в) халкнинг манавиятини сакловчи восита;
г) миллат фарзандларини хар томонлама ривожлантиришнинг анъанавий манбаи ва
Узбекистондаги умумтаълим мактабларида миллий тарбия куйидаги омилларга асослан-мокда2:
• усиб келаётган ёш авлодни миллий тари-химизга оид билимлар билан куроллантириш;
• уларга таълим бериш билан бирга миллий-тарбиявий фазилатларни шаклланти-риш;
• ёшлар онги ва калбига миллий мафку-рани сингдириш;
• баркамол шахсни шакллантириш учун мухим маънавий асосга эга булиш.
Миллий тарбияни кичик мактаб ёшидаги укувчиларда шакллантишришда тизимли ёндашиш асосий воситадир. Бунда куйидаги-ларга асосланиш максадга мувофик булади3:
• халк оFзаки ижоди;
• мутаффаккир ва алломаларнинг угитлари;
• миллий кадриятлар;
• бой маънавий меросимиз.
Миллий педагогикамиз бу борада куплаб манбаларга таянади. Форобийнинг «Фозил одамлар шахри», Юсуф Хос Хожибнинг «KутадFу билиг», Алишер Навоийнинг «Махбуб ул-кулуб», Кайковуснинг «Кобуснома», Хусайн Воиз Кошифийнинг «Футувватномаи султо-
1 Хошимов К., Очил С. Узбек педагогика антологияси. Педагогика олий укув юртлари талаблари учун кулланма. - Т.: «Укитувчи», 2010. -7-б.
2 Мавлонова Р., Рахманкулова Н., Матназарова К., Хафи-зов С., Ширинов М. Педагогика. Дарслик. (БошланFич таълим талаблари учун). - Т.: «Фан ва технологиялар», 2018. -218-б.
3 Уша жойда, 215-б.
ний» асарларида ёшларни миллий тарбиялаш асослари тахлил килиб утилган.
Кадрлар тайёрлаш миллий дастурининг асосий тамойилларидан бири - таълимнинг миллий йуналтирилганлигидир. Мустакиллик-нинг илк йилларида юртбошимиз томонидан таълим ва тарбия тизимини янада чукурлаш-тириш, уни миллий тарих, анъаналар, урф-одатлар, миллий мафкура билан бойитишга алохида эътибор берилди. Бу эса «Таълим туFрисида»ги Конун ва Кадрлар тайёрлаш миллий дастурида уз тавсифини топди.
Таълим-тарбиядаги сифат узгаришлар ва юкори самарадорлик купрок миллий педаго-гикамизнинг тарихий илдизлари ва замонавий ютуклари бошланFич синф укувчиларининг онгига сингдириш кай даражада олиб борил-ганлигига боFлик булиб, у баркамол авлод тарбиясида мустахкам асос булади. Шундай экан, биз соFлом мухит асосида ёш авлодга таьлим билан бирга тарбиянинг турли кури-нишларини бериб боришимиз зарурдир. Бунда таьлим олувчиларга миллий рухда таьлим-тарбия бериш ва унинг узлуксизли-гини таьминлаш мух,имдир.
Ана шу нуктаи назардан келиб чиккан ^олда миллий давлатчилигимиз халкимиз тарихи, х,озири талабларини умумлаштирган х,олда укувчиларда шакллантирилиши лозим. Бунда куйидаги кадриятларни бирламчи билиш мух,имдир4:
- узидан катталарга салом бериш;
- ота-она, ёши улуг инсонлар ва кариндош-ларга мех,рли булиш;
- жамоат жойлари, йиFинларда узгаларни ^урмат килиш;
- атрофдагиларини нотуFри ишлардан кайтариш;
- сабрли, инсофли булиш;
- бошка халклар, миллатлар вакилларига нисбатан туFри муносабатда булиш;
- узга миллат вакилларининг дини, урф-одатлари ва маданиятига хурмат билан караш;
- утмиш ота-боболар хакида маълумот-ларга эга булиш;
- хар бир ишни уз вактида бажариш оркали утаётган вактнинг кадрига этиш;
4 Аминов М.Н. Тарбия энциклопедияси. - Т.: УМЭДИН, 2010. -128-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
- узининг табиатга, жамиятга булган муно-сабатини яхши ният, яхши суз, яхши амал асо-сига кура олиш;
- умуммиллий бирдамлик учун х,аракат килиш;
- атрофидаги инсонларнинг муносабатла-ридаги келишмовчиликларни яхшилашга ури-ниш;
- шижоатли булиш;
- бировнинг шодлигидан шодланиш, каЙFу-сига х,амдард булиш;
- узидан кичикларни иззат килиш;
- узи таниган ёки танимаган инсонларини Fийбат килмаслик;
- салбий характерга эга инсонлар билан дуст тутинмаслик;
- яхши инсонларга х,авас килиш ва улар-нинг ишларига таклид килиш;
- камтарин булиш ва узгалар олдида кек-каймаслик;
- бировларнинг олдида ноурин кулмаслик;
- камбаFал болаларни камситмаслик;
- уFил бола булиб киз болаларнинг, киз бола булиб уFил болаларнинг кийимини кий-маслик, уларга таклид килмаслик;
- миллий анъаналар, урф-одатлар ва мада-ниятга хурмат билан караш;
- миллий одоб-ахлок коидаларига буйсу-ниш;
- Ватан манфаатларини шахсий манфаат-ларидан устун куя олиш;
- она тили ва динини кадрлай билиш;
- ижтимоий х,аётдаги моддий ресурслар-дан окилона фойдаланиш;
- атрофдагиларига нисбатан х,ушмуомала, ширин сузли булиш;
- бир ишни бошлашдан олдин узидан кат-талар, ота-онаси устозлари билан маслах,ат-лашиш;
- уз Ватанининг миллий истиклол Fоялари, мафкураларини х,ар бир ишида курсата билиш;
- савдо-сотик муносабатларида х,алол ва виждонли булиш;
- утмишнинг маьнавий-маърифий ёдгор-ликларини асраш ва уни х,урмат килиш;
- илмга мудом чанкоклик х,иссини туйиш.
Миллий тарбиямизнинг мазмунини ташкил
этувчи маънавий фазилатларни укувчилар онгига сингдириш кичик мактаб ёшида изчил
равишда амалга оширилса, самараси юкори булади.
Биз уз тадкикот ишларимизда 2018 йилнинг сентябр-декабрь ойларида Тошкент шах,ри Яккасарой туманидаги 26-сон, Бектемир тума-нидаги 292, 293-сон умумтаълим мактаблари-нинг бошланFич синфларида, Сирдарё вилояти Мирзаобод тумани 5, 17, 28-сон умумтаълим мактабларининг бошланFич синфларида, Андижон вилояти Андижон шах,ридаги 45-сон, Асака тумани 28-сон, Булокбоши тумани 28-сон умумтаълим мактабларининг бошлан-Fич синфларида миллий тарбиянинг шакллан-ганлигини аниклаш буйича ижтимоий кузатув олиб бордик. Кузатув бошланFич таълим боскичининг 912 нафар кичик мактаб ёши-даги укувчилари уртасида олиб борилди ва унда куйидаги масалаларга эътибор килинди:
• умумий урта таълим мактабларининг бошланFич синфларида маънавий-маърифий ишлар, тарбиявий тадбирларнинг ташкил килиниши ва олиб борилиши;
• «Она тили», «Укиш китоби», «Одобнома» каби фанларнинг укитилиш даражаси;
• бошланFич таълим, миллий тарбиявий ишларда ота-оналар ва жамоатчилик вакил-ларининг иштироки;
• кичик мактаб ёшидаги укувчиларнинг маънавий-ахлокий савияси ва миллий тарбияси.
Мазкур ижтимоий кузатув натижасида куйидаги натижалар олинди:
а) бошланFич таълим тизимида маънавий-маърифий ишлар талаб даражасида ташкил килинмокда. Бунинг натижасида кичик мактаб ёшидаги укувчиларнинг маънавий, аклий ва ахлокий тушунчалари шаклланмокда, буни кичик мактаб ёшидаги укувчилар орасида кейинги йилларда китобга булган кизикишнинг ортиб бораётганлиги мисолида х,ам куриш мумкин;
б) бошланFич таълим тизимида «Она тили», «Укиш китоби», «Одобнома» каби фанларнинг укитилиши давлат таълим стандартлари талаб-лари даражасида укитилмокда. Натижада кичик мактаб ёшидаги укувчиларнинг онги, хулк-атвори ва дунёкарашида миллий ва уму-минсоний кадриятлар уЙFун таркиб топишига эришилмокда;
в) бошланFич таълим тизимининг миллий-тарбиявий ишларида ота-оналар, Ёшлар иттифоки, «Мах,алла» йиFинлари вакиллари
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
фаол иштирок этади. Бу иштирок этиш турли тадбирлар, мажлислар ва йиFинларда катнашиш шаклида булмокда;
г) кичик мактаб ёшидаги укувчиларнинг маънавий-ахлокий савияси кутилган дара-жада. Бу кичик мактаб ёшидаги укувчиларнинг миллий тарбияси, миллий характерининг инсонийлик меъёрларига мос ривожланиб бораётганлигида намоён булмокда.
Ушбу кузатув натижасида куйидаги муам-молар хам мавжудлиги аникланди:
• бошланFич таълим тизимида миллий тар-бия жараёнини янгиликлар асосида янада кучайтириш;
• миллий тарбиявий ишлар методикасига янгича ёндашиш;
• миллий тарбиявий ишларнинг самара-дорлик даражасини урганиб бориш;
• миллий тарбия жараёнини Fоявий, маъ-навий ва ижтимоий жихатдан кучайтириш.
БошланFич таълимда «Одобнома», «Укиш китоби», «Она тили», «Атрофимиздаги олам», «Конституция оламида» каби фанлардаги мав-зулар ана шу максаднинг тула амалга оши-шини таъминлайди. Мазкур фанларни уки-тишдан максад кичик мактаб ёшидаги укув-чиларда билим, куникма ва малакаларни хосил килиш билан биргаликда миллийликка доир тушунча ва амалий билимлардан хабар-дор килиш, уларда мустакил дунёкараш, эркин фикр юритиш ва эзгу Fояларга асосланган эътикодни шакллантиришдан иборат. Бу эса кичик мактаб ёшидаги укувчиларни халки-мизнинг урф-одатлари ва анъаналари, миллий кадриятларнинг мазмуни билан куроллан-тиришга, бугунги глобаллашув шароитида узига туFри йул танлай олишга ургатади.
БошланFич таълимда миллий тарбия маса-ласи долзарблик ахамият касб этади. «Таълим туFрисида»ги Конунга (13-моддага) биноан бунда куйидагилар мухим ахамиятга эга:
1) бошланFич синф укувчиларининг билим олишини, уларда куникма ва малакалар хосил булишини миллий асосда таъминлаш;
2) укувчиларнинг тарбияланганлик даражасини устириш;
3) укувчиларда миллий ахлокий сифат-ларни шакллантириш.
Бугунги кунда ёшларимизни жисмонан соFлом, маънан етук ва албатта баркамол
шахс булиб вояга етишишлари учун мавжуд имкониятлардан унумли фойдаланилмокда.
Ижтимоий кузатув ва юкорида иктибос келтириб утилган адабиётлар тахлили натижасида биз бошланFич синф укувчиларини миллий тарбиялашда инновацион воситалардан фойдаланиш куйидаги самарани беради, деган фикрга келдик ва ушбу моделни ишлаб чикдик (1-расм).
Инновацион воситаларга хос булган бу имконият ва хусусиятларни тахлил килиб утишга эхтиёж бор:
1. Илмийлик. Инновацион воситалар миллий тарбия жараёнига илмий факт, материал-лар ва ютукларни такдим килади. Илмий ва фактик асосга эга булмаган воситалар инновацион хусусиятга эга булмайди.
2. Тезкорлик. Инновацион воситалар, усул-лар, приёмлар ва ёндашувларда тезкорлик хусусияти мавжуд. Уларни миллий тарбия жараёнига татбик этишда вакт тежалади, ихчамлик, тез тушуниш ва хотирада тез саклаб колиш юзага келади. Укитувчи ва укувчи тенг равишда харакатланади.
3. Кургазмалилик. Инновацион воситаларга хос булган бу хусусият уларнинг ахамиятини орттириб келмокда. Бунда «Минг бор эшитгандан кура, бир бор курган маъкул» мазмунидаги педагогик хикмат яккол намоён булади.
4. Янгиланиб борувчанлик. Хеч бир технология, усул ёки приёмлар инновацион восита-ларчалик тезкор равишда янгиланиб борол-майди. Бу янгиланиб бориш янги Fоя, лойиха, ёндашув ва муносабатни талаб ва эхтиёжга мос равишда амалга ошириш имконини беради.
5. Тацлилийлик. Инновацион воситаларда фактлар, материаллар, усуллар ва ёндашувлар тахлилдан утсагина амалиётга «йул» олади. Инновацион воситаларни куллаш жараёнида хам тахлилдан утказиш мумкин.
6. Изчиллик. Инновацион воситалар изчил хусусиятга эга. Улардан фойдаланишда табиийлик, хаётийлик, прагматиклик ва манти-кийлик юзага келади.
Вокеан, инновацион воситаларга хос булган бу хусусиятлар уларнинг миллий тарбия жараёнидаги ахамиятини белгилайди. Бунинг учун куйидагиларни хисобга олиш лозим булади:
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
1-расм. Миллий тарбия жараёнини такомиллаштириш модели.
Инновацион воситаларнинг имкониятлари
Илмийлик
Тезкорлик
Кургазмалилик
Янгиланиб борувчанлик
Тэдлилийлик
Изчиллик
Укувчи шахси
САМ АРА
Миллий тарбия жараёнини кучайтириш
- бошланFич таълимда мух,ит яратиш, укитувчи ва кичик мактаб ёшидаги укувчилар уртасида ижодий х,амкорликни йулга куйиш;
- умумтаълим мактабларида инновацион изланишларни йулга куйиш;
- истикболли изланишларни моддий ва маънавий раFбатлантириб бориш;
- умумий урта таълим мактаб укитувчилари ва бошланFич синф укитувчилари ижодий ва педагогик изланишларини йулга куйиш.
Бугунги кунда бошланFич синф укитувчилари ва мураббийларининг илмий-педа-гогик изланишларини катъий йулга куймасдан инновацион воситалардан унумли фойдала-ниб булмайди.
Хулоса килиб айтадиган булсак, кичик мактаб ёшидаги укувчиларни миллий тарбия-лашда инновацион воситалардан фойдаланиш мух,им ах,амиятга эга. Мазкур масалада таъ-кидланганлардан куйидаги хулосаларга келиш мумкин:
Биринчидан, кичик мактаб ёшидаги укувчиларни миллий тарбиялашда инновацион воситалар тезкорлиги, янги маълумот-ларга бойлиги ва илм-фаннинг энг сунгги ютукларини амалга татбик этиши билан ах,а-мият касб этади.
Иккинчидан, инновацион воситалар кичик мактаб ёшидаги укувчиларнинг миллий харак-тери, миллий хулк-атвори, миллий дунёка-раши, маънавий-ахлокий онги ва ижтимоий куникмаларини янгича ёндашувлар асосида ривожлантириб бориш имконини беради.
Учинчидан, кичик мактаб ёшидаги укувчиларни миллий тарбиялашда инновацион воситалар жараёнида технологик, методик ва амалий самарадорликни кучайтириш имкони-ятларини яратади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 6(79)
Адабиётлар руйхати:
1. Жураева Ш. Кичик мактаб ёшидаги укувчиларга таълим беришда мультимедиа воситаларидан фойдаланиш. - Т.: «Фан ва технология», 2013. -31-б.
2. Мавлонова Р., Рахманкулова Н., Матназарова К., Хафизов С., Ширинов М. Педагогика. Дарслик. (БошланFич таълим талаблари учун). - Т.: «Фан ва технологиялар», 2018.
3. Куронов М. Миллий тарбия. - Т.: «Маънавият», 2007. -14-б.
4. Хошимов К., Очил С. Узбек педагогика антологияси. Педагогика олий укув юрт-лари талаблари учун кулланма. - Т.: «Укитувчи», 2010. -7-б.
5. Аминов М.Н. Тарбия энциклопедияси. - Т.: УМЭДИН, 2010.