Научная статья на тему 'Ўқувчи-ёшларни эстетик тарбиялашда «Мусиқа маданияти» фани олдида турган долзарб масалалар'

Ўқувчи-ёшларни эстетик тарбиялашда «Мусиқа маданияти» фани олдида турган долзарб масалалар Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
934
354
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
таълим / тарбия / мусиқа / эстетика / мусиқий эстетика / одоб / ахлоқ / миллий ғурур / миллий тафаккур / образование / преподавание / музыка / эстетика / музыкальная эстетика / нравственность / национальная гордость / национальное сознание

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Каримова Дилдора Анваровна, Хоназарова Раъно

Мақолада ўқувчи-ёшларда миллий ғурур ва миллий тафаккурни шакллантириш ва ривожлантиришда мусиқий-эстетик тарбиянинг ўрни ва аҳамияти хусусида фикр-мулоҳазалар баён этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ ПРЕДМЕТА «МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА» В ЭСТЕТИЧЕСКОМ ВОСПИТАНИИ УЧАЩЕЙСЯ МОЛОДЁЖИ

В статье описываются роль и значение музыкального эстетического воспитания в формировании и развитии национальной гордости и национального мышления у учащейся молодёжи.

Текст научной работы на тему «Ўқувчи-ёшларни эстетик тарбиялашда «Мусиқа маданияти» фани олдида турган долзарб масалалар»

Каримова Дилдора Анваровна,

Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети «Мусикий таълим» кафедраси профессори; Хоназарова Раъно,

Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети «Мусика таълими ва санъат» мутахассислиги 2-курс магистранти

УКУВЧИ-ЁШЛАРНИ ЭСТЕТИК ТАРБИЯЛАШДА «МУСИНА МАДАНИЯТИ» ФАНИ ОЛДИДА ТУРГАН ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАР

КАРИМОВА Д.А., ХОНАЗАРОВА Р. УЦУВЧИ-ЁШЛАРНИ ЭСТЕТИК ТАРБИЯЛАШДА «МУСИЦА МАДАНИЯТИ» ФАНИ ОЛДИДА ТУРГАН ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАР

Маколада укувчи-ёшларда миллий Fурур ва миллий тафаккурни шакллантириш ва ривож-лантиришда мусикий-эстетик тарбиянинг урни ва ах,амияти хусусида фикр-мулох,азалар баён этилган.

Таянч суз ва тушунчалар: таълим, тарбия, мусика, эстетика, мусикий эстетика, одоб, ахлок, миллий ^урур, миллий тафаккур.

КАРИМОВА Д.А., ХОНАЗАРОВА Р. АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ ПРЕДМЕТА «МУЗЫКАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА» В ЭСТЕТИЧЕСКОМ ВОСПИТАНИИ УЧАЩЕЙСЯ МОЛОДЁЖИ

В статье описываются роль и значение музыкального эстетического воспитания в формировании и развитии национальной гордости и национального мышления у учащейся молодёжи.

Ключевые слова и понятия: образование, преподавание, музыка, эстетика, музыкальная эстетика, нравственность, национальная гордость, национальное сознание.

KARIMOVA D.A., НONAZAROVA R. THE ACTUAL TASKS OF THE «MUSICAL CULTURE» DISCIPLINE IN THE AESTHETIC EDUCATION OF STUDENTS

There is described in the article the role and importance of musical aesthetic education in the formation and development of national pride and national thinking.

Keywords: education, teaching, music, aesthetics, musical aesthetics, morality, national pride, national consciousness.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 7

Юртимизда фаровон жамиятнинг барча аъзолари, айницса, ёш авлодни чуцур билимли, юксак маданиятли, цар томонлама камол топган инсон цилиб тарбиялаш жуда цадимдан долзарб вазифалардан бири сифатида эътироф этиб келинган. Истицлол шарофати ила узлигимизни англаш, уз тацдиримиз ва фарзандларимиз истицболини яратиш имкониятига эга булган бир даврда миллий мада-ниятимизнинг узига хослигини тиклаш барча соцаларда булгани каби умумтаълим мактаблари уцитувчилари олдида турган энг асосий вазифалардан биридир.

Халкимиз асрлар давомида жуда катта х,аётий тажриба туплади, уни такомиллаш-тирди ва ижтимоий х,аётида турли воситалар оркали келажак авлодга мерос колдирди. Мусика инсон х,иссиётига кучли таъсир курсатиш имкониятига эга, укувчиларни нафо-сат оламига олиб кириш ва ахлокий^оявий тарбиялашнинг мух,им воситаси сифатида хиз-мат килади. Миллий маданиятимиз бобока-лони Абу Наср Ал-Фаробий «Бу фан таннинг соFлиги учун фойдалидир» деган эди, бобомиз Шайх Саодий эса «Мусика одам рух,ининг йулдошидир», деб таъкидлайди1.

Укувчи-ёшларда миллий Fурур ва миллий тафаккурни шакллантириш ва ривожлантириш инсоннинг уз-узини англашидан бошланади. Узликни англаш эса бутун борлик, х,аёт ва ада-биётнинг туб мох,иятини англашга йул очади. Бундан куринадики, миллий Fурур уз юрти-нинг тарихини билиш, халкининг маданий меросини асраб-авайлаб, келажак авлодларга етказиш оркали миллий кадриятларни тиклаш, шу йул билан миллат ва ватан тараккиётига хизмат килишни англатади. Бизнинг энг катта ютугимиз уз бойлигимиз, узлигимизга эга булганимиздир. Бинобарин, ёшларга ушбу бойликларнинг кадрига етиш зарурлигини ургатишимиз, уларда миннатдорчилик, Fурур, ишонч туЙFуларини тарбиялашимиз керак булади.

Узбекистон Республикасининг Биринчи Президенти Ислом Каримов узининг «Юксак маънавият - енгилмас куч» номли асарида таъкидлаганидек, «Мусика садолари кайси халк ёки миллат вакили томонидан ижро этилмасин, энг эзгу, юксак ва нозик инсоний кечинмаларни ифода этади. Машх,ур тарихчи

1 Интернет сайти. Hozir.оrg. 2017 йил 5 майда мурожаат килинган.

Шарафиддин Али Яздий узининг «Зафарнома» китобида Амир Темур даврида утказилган мусикий анжуманлар х,акида тухталиб, «Яхши овозли хонандалар куйлашни бошлаб, Fазалу накш айтур эрдилар. Ва турку муFул, хитойу араб ва ажамдин х,ар ким уз расми билан наFма айтур эрди», деган маълумотларни келтиради»2.

Маънавий-ахлокий мукаммаллик, виждон-лилик, ор-номуслилик, якинларига Fамхур булиш ва шу каби инсоний туЙFулар уз-узидан пайдо булиб колмайди. Уларнинг асосида тар-бия ётади. Ёш авлодни тарбиялаш ва камол топтиришда тарбиянинг бир катор воситалари каторида мусика алох,ида урин тутади. Узбекистон Республикасининг «Таълим туFри-сида»ги ва «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури туFрисида»ги конунларида белгилаб куйилган вазифаларни бажариш асносида таълим тизи-мида амалга оширилаётган ислох,отлар уму-мий урта таълим тизимидаги укув фанлари катори «Мусика маданияти» фанининг уки-тилиши сифат ва самарадорлигини ошириш йулида тубдан янгиланишни талаб этмокда. Умумий урта таълим мактабларида «Мусика маданияти» фанини укитишнинг асосий мак-сади этиб, укувчиларни маънавий, бадиий ва ахлокий маданиятини шакллантириш, уларда миллий ^урур ва ватанпарварлик тарбиясини сингдириш белгиланган булса-да, бирок шу оркали уларнинг юксак манавиятли комил инсон булиб етишишлари асосий вазифа сифатида белгилаб берилган. Дунё тажриба-сидан маълумки, мусикий тарбияни туFри олган укувчи-ёшларнинг калбида ёвузлик, ватанфурушлик, соткинлик, хиёнаткорлик каби иллатлар булмайди. Шунинг учун х,ам умум-

2 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008. -140-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 7

таълим мактабларида укитиладиган «Мусика маданияти» фани укувчиларни факат ахлокий-эстетик жихатдан эмас, балки миллий-мафку-равий, тарбияли ва комилликка интилувчи, жамиятга фойда келтирувчи килиб тарбия-лайди.

Бугунги кунда умумтаълим мактабларида олиб борилаётган «Мусика маданияти» дарс-ларининг мазмун ва мохияти замонавий педа-гогик технологияларга асосланганлиги давр талабидир. «Мусика маданияти» фани укув-чиларнинг маънавий ва маданий дунёсини хар томонлама такомиллаштириб, уларда оли-жаноб фазилатларни камол топишида таъсир-чан восита булиб хизмат килади. Укувчиларни доимо гузалликка интилиб ва кундалик хаётида ана шу гузаллик коидаларига амал килиб яшашга ургатиш нафосат тарбиясини амалий белгиларидан биридир. «Мусика маданияти» фанининг Давлат таълим стан-дарти ва укув дастури1 асосида укувчиларни республикада фаолият олиб бораётган бола-ларнинг ижодий гурухлари фаолияти билан таништириш уларга хам ижодкорлик, кузатув-чанлик, мусикий дид, мусикий маданият, ташаббускорликни шакллантириш, таассурот оламини бойитиш, тафаккур куламини кенгай-тиришда алохида ахамият касб этади. Укувчиларни болалар гурухлари фаолияти билан таништириш баробарида уларга гурухларнинг кушик репертуарлари, болалар гурухлари учун ёзилган кушик бастакорлари, ёзувчилар х,акида маълумотлар ургатилади. Булар уларда куйлаш, мусика тинглаш, мусика саводини мустахкамлашга хизмат килади. Мусика таъ-лими сохасида С.Бегматов, Д.Каримова, К.Мамировлар томонидан тайёрланган умумтаълим мактаблари учун 6-синф мусика дарс-лиги2да болалар гурухлари ва биринчи «Пах-таой» вокал чолFу ансамбли фаолияти хакида бир катор маълумотлар келтирилган. Болалар гурухлари хакида алохида укув-методик кул-ланма, илмий услубий ва тадкикот ишлари килинмаган. Мусика педагогикаси ва мусика методикасига оид кейинги йилларда килинган

1 Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2017 йил 6 апрелдаги «Умумий урта ва урта махсус, касб-хунар таълимининг давлат таълим стандартларини тасдиклаш туFрисида»ги 187-сон карори.

2 Ведта^ S. Musiqa. 6-sinf uchun darslik. Qayta ishlangan 6-nashri. - Т.: 2017. -35-Ь.

илмий-тадкикот ишларини куздан кечириш ва тахлил килиш шуни курсатадики, мусика маданияти дарсларида биринчи болалар ансамбл-лари фаолияти билан таништириш, уларнинг репертуарларини тахлил килиш муаммоси кам урганилган.

Мамлакатимиз ва Мустакил давлатлар Хам-дустлиги республикаларида мусика педагоги-касига оид олиб борилган илмий-тадкикот ишлари натижасида бу йуналишда куплаб мухим ва ахамиятга молик изланишлар килин-ганлигини куриш мумкин. Бундай ишларнинг асосий купчилигида мусикий асарлар, уларда илгари сурилган Fояларнинг шахс камолоти-даги урни, халк мусика мероси, кушиклар, фолклор ва мумтоз мусика ёрдамида эстетик тарбиялаш масалалари тадкик этилган.

Мусикий-эстетик тарбия сохаси буйича респуб-ликамизда бир катор олимлар - Ш.Жанайдаров, Ф.Жураев, К.Мамиров, М.Набиева, Х.Нурматов, З.Рахимова, Д.Рузиева, Р.Кодиров, А.Хасанов, шахснинг эстетик маданиятини санъат восита-лари оркали шакллантириш буйича россиялик файласуфлар - Ю.Борев, А.Буров, Н.Лейзеров, А.Лосев, М.Каган, В.Каниковский, психолог-лардан Л.С.Виготский, С.Рубинштейн, П.Якобсон ва бошкалар, педагогика йуналиши буйича Б.Лихачев, А.Макаренко, В.Сухомлинский, С.Т.Шацкийнинг илмий-тадкикот ишлари дик-катга сазовордир. Уларнинг илмий-педагогик фаолиятларида эстетик тарбиянинг шартлари ва педагогик асослари, бадиий дидни шакл-лантиришни образли кабул килиш, дарсларда ва мактабдан ташкари таълимда бадиий- эстетик воситалар асосида укувчиларнинг кизи-кишини хамда фаолликларини ошириш муам-молари урганиб чикилган.

Жумладан, мазкур муаммолар каторида:

• умумтаълим мактабларида «Мусика маданияти» дарсларини болалар гурухлари фаолиятидан фойдаланган холда ташкил этиш-нинг педагогик шарт-шароитларини урганиш хамда уларни амалга ошириш ва илмий-услубий асосларини ишлаб чикиш;

• умумтаълим мактабларининг мусика маданияти дарсларида болалар гурухлари фаолияти билан таништиришнинг педагогик шарт-шароитларини урганиш;

• мусика дарсларида болалар гурухлари фаолиятини урганишни ташкил этиш буйича тупланган тажрибаларни тахлил килиш;

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 7

• умумтаълим мактаблари мусика укитув-чилари, мусика педагогикаси буйича йирик педагог-олимларнинг илмий-назарий тадки-котларини киёслаш;

• мусикий таълим буйича зарур билим, куникма ва малакаларни шакллантириш услубларини аниклаш.

Албатта, мазкур Fоялар мусика дарслари-нинг сифат ва самарадорлигини оширишда, болалар гурухлари фаолиятидан фойдала-нишда барча шарт-шароитлардан фойдалани-лади. Умуман олганда, умумтаълим мактабла-рида фаолият юритаётган мусика укитувчи-ларида дарсларни биринчи болалар гурухлари фаолияти билан таништириш буйича илмий-услубий манбадан фойдаланиш имконияти яратилади.

Усиб келаётган ёш авлодни х,ар томонлама етук, комил инсон килиб тарбиялашда эстетик тарбияга алохида эътибор берилиши жуда катта ахамиятга эга булган жараёндир. Ушбу масалани ечишда мусикий эстетик тарбиянинг урни каттадир. Эстетик тарбия анча кенг булиб, шахс ва жамиятдаги гузалликларни идеал нуктаи назардан идрок этишга ургатади. Шунингдек, эстетик фаолият, вокеликни гузал-лик конун-коидалари асосида узгартиришга кобилиятли шахсни тарбиялайди. Эстетик ривожланиш шахснинг эстетик онги, муноса-батлари ва эстетик фаолиятнинг вужудга келиши хамда такомиллашувидан иборат узок давом этувчи жараёндир. Эстетик тарбия шахснинг жамиятда эстетик маданиятини эгал-лаб олишига боFлик булиб, турли йуллар ва шакллар ёрдамида амалга оширилади.

Жамиятнинг эстетик маданияти деганда, инсоният бутун ривожланиши тарихи жараё-нида туплаган моддий ва маънавий кадрият-лари мажмуи тушунилади. Укувчи шахсининг эстетик маданияти унинг жамият маданий меросини фаол, ижодий узлаштириши нати-жасида х,осил булади. Шахснинг гузаллик билан узаро муносабати, шунингдек, шахснинг айрим сифатларининг узаро таъсири натижа-сида эстетик маданияти доимо узгариб туради.

Шахснинг эстетик маданиятини асосий тар-кибий кисмлари - эстетик онг, идрок, хиссиёт, эхтиёжлар, муносабатлар ва эстетик фаолият-лардир. Эстетик онг эстетик идрок, билим, мулохаза, бахс, эстетик идеални камраб олади.

Эстетик эхтиёжлар ва муносабатлар эса, энг аввало, шахснинг эстетик кизикишлари, диди, эстетик хиссиётларида ифодаланади. Шу боис эстетика билан боFлик булган баъзи тушунча-лар хакида тухталиб утишни жоиз, деб топдик.

Эстетик онг - ижтимоий вокелик, табиат, санъат, билан бевосита мулокот жараёнида -назариялар, карашлар, бадиий таълим ва тарбия натижасида шаклланади. Эстетик онгнинг асосини эстетик идрок ташкил килади. Эстетик идрок - атроф вокеликдаги буюмлар, ходиса-ларнинг эстетик мохиятини бутун таркибий кисмлари билан биргаликда акс эттиришдир. Яъни идрок этилган нарсаларни шахсда мав-жуд булган миссий ва аклий нарсаларга киёслаш жараёнидир. Эстетик идрок гузаллик билан учрашганда юзага келади ва аник мак-садга каратилганлик билан тавсифланади. Эстетик мулохаза - шахснинг аник бир эстетик коидасига муносабатини билдирувчи аклий х,аракатида ифодаланади. Шахснинг эстетик мулох,азаси чукурлиги, такомиллашганлиги, мураккаблиги, юкори ёки пастлиги билан ажралиб туради. Эстетик мулох,аза даражаси шахснинг х,улк-атвори ва билим савияси, эстетик тажрибасига боFликдир.

Эстетик эх,тиёжлар эстетик ахборотга кизи-кишни кучайтиради. Эстетик кизикиш шахснинг эстетик фаолиятга интилиши, узи ёктир-ган санъат асарларини йиFиб туплаб бориши, такрор-такрор укиб идрок этиши, уша асарлар ^акида фикр билдиришга интилиши, бошка-ларнинг шу масалага доир фикрини билишга кизикиши, муайян санъаткор, жанр, йуналиш кабиларни афзал куришида намоён булувчи танлаш хусусиятининг мавжудлиги билан ифодаланади.

Эстетик дид шахсда унинг шахсий ва ижтимоий хусусиятларининг кушилиши натижасида х,осил буладиган мураккаб ^одисадир1. Эстетик дид эстетик ахборотлар окими, эстетик ва ахлокий меъёрлар йиFиндиси оркали шаклланади ва шахснинг буюм, х,одисаларга эстетик ба^о беришида яккол намоён булади. Эстетик туЙFу - шахснинг буюм ёки ^одисага эстетик бах,о бериш муносабатини бошдан кечиришдир. Эстетик туЙFу укувчининг мазкур буюмнинг шакли, ранги ва мазмунини мушо-х,ада килишга ёрдам беради.

1 Каримова Д.А. Мусикий педагогик мах,орат асослари. - Т.: «Иктисод-молия», 2008. -80-98-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 7

Умуман, амалда эстетик тарбия вазифала-рининг тула-тукис бажарилиши укувчиларда ташаббускорлик, ижодкорлик, олдиндан кура билиш, интилувчанлик, орзу кила билишлик каби фазилатларни шакллантиради. Аклан етук, жисмонан соF, ахлокан пок, миллий масъулият туЙFусини англатадиган укувчи-ларни тарбиялаб вояга етказган жамият бар-карор ривожланади. Юкорида кайд этилган фикр-мулохазаларни умумлаштириб шуни айтиш керакки, ёш авлоднинг хар томонлама етук шахс килиб етилишида мусика маданияти дарсларида утиладиган кушиклар, куйлар, мусика тинглаш жараёнида аудиоёзувда бастакорлик асарларининг бетакрор намуна-лари, мусика санъатининг имкониятлари жуда кенглигидан далолат беради.

Мусикий таълим жараёнида укувчиларда мусика санъатига нисбатан кизикиш ва хаваснинг ортиб бориши, мусика машFулот-лари асосида уларда хиссиёт, идрок тарбияси-нинг усиб бориши, кушикларни хушоханг куй-лаш, мусикани иштиёк билан тинглаш, асар-ларни тахлил килиш оркали мусикадаги хуш-созлик, хушовозлик, яъни гузалликни сезади. Шуни таъкидлаш жоизки, мусикий таълимнинг асосий максади - укувчи-ёшларимизнинг нафо-сат, дидларини бадиий асарлар оркали шакл-лантиришдир. Кейинги кузатувлар шундан далолат бермокдаки, купчилик ёшларимиз нафосат, дид хакида етарли маълумотларга эга эмаслар. Ушбу масалаларни хаётга татбик этишда нафосат тарбияси катта урин эгал-лайди.

Нафосат тарбияси (эстетик тарбия) укув-чиларни вокеликдаги, санъат ва табиатдаги кишиларнинг ижтимоий ва мехнат муносабат-ларидаги, шунингдек, турмушидаги гузалликни идрок килиш хамда туFри тушунишга ургатиш, уларнинг бадиий дидини устириш, гузаликка мухаббат уЙFотиш ва хаётга гузаллик олиб кириш кобилиятларини тарбиялашдир. Нозик дидли булиш, гузалликни фахмлай ва кадрлай олиш, бадиий маданиятни тушуниш, хуллас уз хаётини гузаллик конунлари асосида кура олиш комил инсоннинг энг зарурий фазилати-дир. Инсонда гузалликни тушуниш бирданига вужудга келмайди, балки у жамият ва одам-лар, атроф-мухит таъсирида шаклланиб боради. Шунга кура, инсоннинг бадиий

ривожланиш конунлари ижтимоий ривожла-ниш конунлари билан боFланган.

Бадиий тарбия асосан ижтимоий-эстетик идеаллар оркали намоён булади. Нафосат тарбияси, энг аввало, хар бир кишида бадиий хиссиёт туЙFуларини бадиий тарбиялашдир1. Бундай юксак нафосатлилик акл-заковатдан холи булади, деган маънони тушунмаслик керак. Шахснинг баркамол инсон булиб шакл-ланишида бу икки томон бир-бирини тулди-ради. Чинакам санъат асарида хиссиёт чукур Fоявий, аклий мазмун билан идрок килиш бирикиб кетади. Нафосат тарбияси акл билан хиссиётни тарбиялаш, янада аникрок килиб айтганда, хиссиёт воситаси билан аклни тар-биялашдир. Бу икки томон бир-бири билан узвий боFликдир.

Илмий дунёкарашга асосланган нафосат, дид, туЙFулар ва куникмаларнинг усиб бориши жараёнида инсоннинг узи хам маънавий бойиб, олижаноб булиб боради, унинг хаёти янада сермазмун булади. Хар бин инсоннинг узи яшаётган замонига нисбатан мехр-мухаб-бати ортиб боради. Буларнинг хаммаси хар бир инсонда гузалликни хис этиш, билиш каби кобилиятни шакллантиради ва уни янада ривожлантиради. Чинакам нозик дид, хакикий гузалликдан лаззатлана олиш, мехнат, турмуш, юриш-туриш, санъатда нафосатни идрок этиш ва яратишга эхтиёж сезиш демакдир.

Дидсизлик кишининг вокеликка булган ижобий муносабатини бузиб юборади. Нати-жада у нафосатга локайд карай бошлайди. Нафосат тарбияси бугунги кунда шунинг учун хам мухимки, дид, идрок-фаросатлилик мехнат, ишлаб чикариш, кундалик амалий фаолиятда хар бир инсон учун хаётий эхтиёжга айланиб колган. Баъзан хаётда паст дидли, маънавий кашшок кишиларни хам учратиб коламиз. Бундай кишилар аклан, ахлокан ва рухан заифлигини яшириш учун сохта хатти-харакатлар киладилар, узларига ярашмайдиган ишлар киладилар, дидсиз кийинадилар, маза-матрасиз, шовкин-сурон-дан иборат мусика ва ашулаларни тинглайди-лар. Бундайларни кузатаркансиз, уларнинг мехнат гаштини сурмаган, хаёт ташвишларига бепарво локайд кимсалар эканлигига гувох буласиз.

1 Са^ппе Sadolin. Complete vocal technique. 2012. 274 раде. 58-69. www.Gompletevocalinstitute.com.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 7

Донолардан бири гузаллик ахлок-одобнинг туFишган синглисидир, деган эди. Дархакикат, бу жуда туFри таъриф. Одатда одоб ва нафо-сат тарбияси чамбарчас боFлик холда амалга оширилади. Чунки нафосат тарбиясининг натижаси ахлок-одоб, чиройли хатти-харакат, гузал муносабат ва хаёт, келажак, инсонлар, табиатга мухаббатда куринади.

Халкимиз «Камтарлик хам хусн», дейди. Мана шу биргина иборада чукур маъно бор. Нафосат тарбияси туфайли ёшларда камтарлик хислати таркиб топади. Бу хислат киши-ларнинг энг гузал, энг чиройли сифатидир. «Кишининг чиройи юзида», дейди халкимиз. Бу гузал табассум кишиларга мисоли куёш булиб калбларга илик нур таратади. Киши бирор асарни укиб, чехраси ёришиб кетади. Ёки ёкимли бирор куй, ашула тингласа, боши майин тебранади, бирор гузал расм, манза-рали тасвирга бокиб, ундан куз узолмай колади, калби кувончларга тулади.

Умумтаълим мактабларида фаолият юрита-ётган мусика укитувчиси укувчиларни миллий мусика санъати оркали тарбиялаш жараёнида алохида эътибор каратиши лозим. Чунки алла, кушик, ялла, терма, лапар, ёр-ёр, улан, терма, ашула, катта ашула ва хатто мумтоз мусика асарларининг ритмик оханги, усуллари, узига хос колоритмик хусусиятлари билан халки-мизнинг удум, урф-одатлари ва анъаналари1 асосида мусикий оханглар оркали тараннум этилади ва хар бир укувчи ёш уни эшитади, тушунади, идрок этади ва завк олади. Укитувчи таълим-тарбия бирлигига эришмокчи экан, шуни алохида назарда тутмоFи лозимки, бу тарбиянинг муваффакияти куйидаги педагогик шарт-шароитлар асосида амалга ошириб борилиши мумкин:

- хар бир дарсни эстетик нуктаи назардан аник максадга каратилган холда ташкил этиш;

- дарс учун мусикий материаллар, ургатиш услуб ва воситаларни туFри танлай олиш;

- укувчиларда мусикий эстетик мадани-ятни шакллантиришга каратилган мантикий ва максадга йуналтирилган узлуксизликни таъ-минлаш;

- мусикий тарбияда таълим билан тарбиянинг муштарак булишлиги укув жараённи ташкил этишда таълимнинг илмийлиги,

1 Панжиев К. Сурхондарё вилояти узбек халк мусика ижоди. Монография. - ТДПУ. 2016. -56-66-б.

кургазмали, тушунарли, узлаштирилган билим-ларнинг мустахкам булиши каби тамойилларга жиддий амал килган холда олиб борилишига эришиш лозим.

Мусика дарсларида укитувчи уз олдига укувчиларда мусикий эстетик маданиятни шакллантиришни максад килиб куйса, у холда куйидаги асосий хулосаларни баён этиш лозим булади.

Юксак бадиий дидни тарбиялашда санъат-нинг хамма турлари мухим ва уларнинг хар бири уз хусусияти ва имкониятига эга. Мамла-катимиз мактабларида эстетик тарбияни амалга ошириш укувчиларда юксак эстетик бадиий дидни шакллантириш учун зарурий заминни хозирлаб бериш ва ёшларга санъат асарларининг эстетик мохиятини сингдириш-нинг мухим тармоFидир. Шу муносабат билан мактабда мусика тарбиясини амалга оши-ришда укувчиларнинг мусикавий маълумот-ларига алохида эътибор бериш, уларни дастур талабларига мувофик мусикавий билим билан куроллантириш, мусика хакида билим, маълу-мотларни пухта узлаштиришларига эришиш энг мухим вазифалардандир.

Бадиий дид тарбиясининг асоси хам мактабда дарс жараёни, укув машFулотлари вак-тида вужудга келади. Хуш, хозирги мактабла-римизда укувчиларнинг бадиий дидлари биз хохлагандек шаклланаётганмикан? Савол тарикасида шуларни аниклаш мумкинки, купчилик укувчиларимизда Fарб мусикасига булган кизикиш тобора ортиб бормокда. Уларни мактаб дастуридаги кушиклар борган сари кизиктирмай куймокда. Хатто улардан «кандай куй ва кушикларни ёктирасизлар?» деб суралса, албатта Fарб давлатларидаги хозирги машхур кушикларни мисол тарикасида келтирадилар. Уларнинг бу даражада Fарб давлатлари маданиятига ихлос куйиш-лари натижасида бадиий дидлари хам шунга мослашиб бориши оммалашмокда.

Буни баъзи укувчиларнинг ташки кури-нишлари хам исботлаб турибди. Биз эса мак-табларимиз катъий суратда, факат таълим мактаби эмас, балки эстетик мактаб булишига интиламиз. Укувчиларда эстетик дидни тарбиялашда мактабнинг бутун хаёти баробар катнашса-да, мусика дарсининг алохида ахамияти бор. Яъни мусика дарси бадиий дидни тарбиялашда таъсирчан воситадир. Бу

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 7

борада энг масъулиятли вазифа мусика ук,и-тувчиларига топширилади. Бадиий дид тарбиясини 1-синф мусика дарслариданок бошлаш х,ар бир мусика укитувчисининг вази-фасидир ва бу «темир коида» доимий сакланиб колади.

Болаликда акл-фаросат, ахлокий куник-маларни тарбиялаш билан бир каторда, уларда чиройли, нафис, гузал нарсалардан завк ола билиш, гузалликни даFалликдан, куполликдан тез ажрата олиш кобилиятини тарбиялашимиз керак. Дарс жараёнида укув-чиларни тозалик, тартиблилик, гузалликни севишга ургатиш керак. Бунинг учун, аввало, синфдаги барча буюмлар дид билан танлаб, жойлаштирилган, тоза, саранжом-саришта булгани маъкул. Чунки укувчиларга икки нарса купрок таъсир килади. Биринчиси

укувчининг кузига тез-тез ташланадиган буюмлар, одамлар уртасидаги муносабат булса, иккинчиси укувчининг узига бевосита тегишли булган нарсалар - кийим-кечак, идиш-товоклар, китоблар, уйинчоклар, ёзув столи ва бошкалардир. Бола буюмларини асраб-авайлаб, озода, саранжом-саришта килиб юришга урганса, у ёши улFайган сайин гузалликнинг мураккаб куринишлари, табиат-даги уЙFунлик, санъатдаги гузалликни пайкаб олиш учун тайёрлана боради.

Нафосат тарбиясининг асоси оиладан бош-ланади, гудаклик давридан вактида овкат-ланиш, ухлаш тартибига риоя этиш, уйда озо-далик, саранжом-саришталик, оила аъзолари уртасидаги узаро х,урмат, кадр-киммат бола калбида учмас из колдиради.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Вазирлар Мах,камасининг 2017 йил 6 апрелдаги «Уму-мий урта ва урта махсус, касб-х,унар таълимининг давлат таълим стандартларини тасдиклаш туFрисида»ги 187-сон карори.

2. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008.

3. Узбекистон Республикасининг «Таълим туFрисида»ги конуни». - Т.: «Шарк», 1997.

4. Иброх,имов О.А. Узбек халк мусика ижоди (методик тавсиялар, I кисм). - Т.: «Ибн Сино», 1994.

5. Каримова Д.А. Мусикий педагогик мах,орат асослари. - Т.: «Иктисод-молия», 2008. -103-б.

6. Акбаров И. Мусика лугати. - Т.: «Укитувчи», 1997.

7. Cathrine Sadolin. Complete vocal technique. 2012. 274 раде. www. сompletevocalinstitute.com

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 7

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.