Норбутаев Хушбок, Бабаназарович,
Термиз давлат университети «Бошлан^ич таълим» кафедраси доценти, педагогика фанлари номзоди;
Салох,иддинова Навруза Муродуллаевна,
Термиз давлат университети «Таълим ва тарбия назарияси ва методикаси (бошланFич таълим)» йуналиши 1-боск.ич магистранти
КИЧИК МАКТАБ ЁШИДАГИ У^УВЧИЛАРНИ ДАРСЛАР ВА ДАРСДАН ТАШ^АРИ МАШFУЛОТЛАРДА ВАТАНПАРВАРЛИК РУЩА ТАРБИЯЛАШ
УДК:37.141
НОРБУТАЕВ Х.Б., САЛОЦИДДИНОВА Н.М. КИЧИК МАКТАБ ЁШИДАГИ УЦУВЧИЛАРНИ ДАРСЛАР ВА ДАРСДАН ТАШЦАРИ МАШ€УЛОТЛАРДА ВАТАНПАРВАРЛИК РУЦИДА ТАРБИЯЛАШ
Мак,олада кичик мактаб ёшидаги укувчиларни дарслар ва дарсдан ташк,ари машFулотларда ватанпарварлик рух,ида тарбиялаш мазмуни, шакл ва методлари келтирилган.
Таянч суз ва тушунчалар: дарс, дарсдан ташк,ари машFулотлар, метод, кадрият, урф-одат, ватанпарварлик.
НОРБУТАЕВ Х.Б., САЛОХИДДИНОВА Н.М. ВОСПИТАНИЕ В ДУХЕ ПАТРИОТИЗМА УЧАЩИХСЯ МЛАДШИХ КЛАССОВ НА УРОКАХ И ВНЕУРОЧНЫХ ЗАНЯТИЯХ
В статье приведены формы и методы воспитания, а также сущность воспитания в духе патриотизма учащихся младших классов на уроках и внеурочных занятиях.
Ключевые слова и понятия: урок, внеурочные занятия, метод, ценность, традиции и обычаи, патриотизм.
NОRBUTAYEV H.B., SALOHIDDINOVА N.M. EDUCATING PRIMARY SCHOOL PUPILS IN THE SPIRIT OF PATRIOTISM IN CLASSROOM AND OUT-OF-CLASS EXERCISES
The article provides the content, forms and methods of educating primary school children in the spirit of patriotism in lesson and extra-curricular activities.
Keywords: lesson, extra-curricular activities, method, value, tradition, patriotism.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)
Уцувчиларда ватанга эътицодни шакллантириш узоц давом этадиган мураккаб жараёндир. Ватанга эътицод, ватанпарварлик тушунчалари халцимизнинг утмиш тарихи ва бугунги кунда амалга ошираётган оламшумул ишларининг узига хос талцинини уцувчиларнинг онгига уларнинг узлаш-тириш хусусиятларини цисобга олган цолда етказиш орца-лигина шакллантириш мумкин. Бундай тушунчаларни шакл-лантиришда халцимиз маънавиятининг асосини ташкил циладиган цадриятларнинг урни бециёсдир.
Кадриятлар инсон онги ва фаолияти, шу билан бирга жамият ижтимоий-иктисодий, маданий-маънавий тараккиётининг махсули-дир. Кадриятларда уша замонда яшаган одам-ларнинг орзу-умидлари, истаклари, хуллас, моддий ва маънавий эхтиёжлари уз ифода-сини топади. Вакт ва давр талаблари узгарган сари кадриятларнинг мазмуни хам узгариб боради.
Ватанпарварлик - мамлакатимизда яшаёт-ган халклар, элатлар ва миллатларнинг тили, дини, маданияти, урф-одатлари анъаналарига нисбатан хурмат билан муносабатда булиш ва уларни урганиш, миллатлараро дустлик, х,ам-корлик урнатиш йулида фидойилик курса-тишдан иборатдир1.
Ватан, Ватан туЙFуси, ватанга садокатли булиш, ватанпарварлик, инсонпарварлик ва мехр-мурувват x1ис-туЙFуларининг накадар юксаклиги, инсон калбига якинлиги, буюк мутаффакир, хадисшунос ва замонасининг хукукшунос олимлари хисобланмиш Имом ал-Бухорий, аз-Замахшарий, ат-Термизий ва бошка аждодларимиз карашлари ва асарла-рида Ватан, халк, миллат озодлиги, эркинлиги хакидаги фикрлар уз ифодасини топган.
Ватан, ватанпарварлик, инсонпарварлик ва инсонда мехр туЙFуларининг накадар юкори туЙFу эканлиги ва унга содик булиб колиш, ислом динига эътикод килувчи хар бир мумин-мусулмон хаётининг мазмуни эканлиги алло-маларимиз асарларида кайд этилган2.
Шундай экан, кичик мактаб ёшидаги укувчилар тарбиясида олий хис-туЙFуларни шакллантириб, устириб бориш уларни ижти-моий турмушнинг мураккаб вазиятларига
1 Иброхимов А., Султонов Х., Жураев Н. Ватан туЙFуси. - Т.: «Узбекистон», 1996. -145-б.
2 Ахроров Ю., Кобилова Р. Урта Осиё мутафаккирлари-нинг педагогик карашлари. - Самарканд: СамДУ нашри, 1999. -57-б.
мослаштириб борувчи келажакдаги баркамол шахс тарбияси учун зарур булган шарт-шароитларни яратиш имкониятини беради.
Мамлакатимизда хам инсон ва унинг хаёти энг олий кадрият хисобланади. Инсоният мав-жудки, унинг кадр-киммати улуFланиб кели-нади. Шу боисдан инсоннинг кадр-кимматини эъзозлаш, унинг турмушини яхшилаш, билими ва маданий савиясини ривожлантириш, соF-лигини мухофаза килиш, хаётини химоя килиш давлат сиёсатининг асосий йуналишини ташкил этади. Жамиятда булаётган узгаришлар, ислохотлар, кабул килинаётган конун ва низомларнинг мохияти хам шундадир. Кадриятларнинг инсон ва жамият хаётидаги урни, ижтимоий характерига кура миллий ва умуминсоний, синфий ёки диний, шунингдек, кишиларнинг ёши, касбий хусусиятларига хос кадриятларга булиш мумкин. Бозор икти-содиёти тобора ривожланаётган хозирги шароитда инсон узининг индивидуал хусуси-ятларга таяниши, уз келажагини барпо этиши лозим.
Шунингдек, инсоннинг эхтиёжларини кон-диришда табиий кадриятлар хам катта ахамият касб этади. Шундай шахсий эхтиёжлардан бири ватанга эътикоднинг шаклланиши билан белгиланади. Бундай тушунчаларни шакллан-тиришда бир катор кадриятлар мухим восита булиб хизмат килади. Масалан, табиий кадриятлар, уларга ер усти ва ер ости бойлик-лари, конлар, сув, хаво, урмонлар, усимликлар, хайвонот дунёси ва бошкалар киради. Узбекистон замини хилма-хил казилма бойлик-ларга эга.
Узбек халкининг миллий хусусиятлари: ахлокийлик, уз-узини англаш, миллий туЙFу, миллий маданият, миллий кийиниш ва юриш-туришда уз аксини топадики, халк миллий уйинларини урганишда буларни четлаб утиш
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)
мумкин эмас. Узбек оилалари тузилишига куйидаги сифатлар хосдир: куп болалилик; мех,натда жисмонан чиникиш; оилада отанинг бош тарбиячи сифатида намоён булиши; кариндошчилик, бир неча авлодларнинг бир-галикда яшаши. Шу боис республикамизнинг шах,ар ва кур^онларининг ах,олиси уртасида халк миллий уйинлари мусобакалари утка-зилиши усиб келаётган ёш авлодга ахлокий фазилатлар: ватанпарварлик, матонат ва катъият, сабр ва чидам, х,амдардлик ва мех,р-окибат кабиларни сингдиришга замин яра-тади.
Маълумки, ахлок, хулк ва атвор сузлари арабча булиб, улар узбек тилида х,ам уз маъ-носида ишлатилади. Ахлок - ижтимоий онг шаклларидан бири, ижтимоий тартиб - коида булиб, бу тартиб-коида ижтимоий х,аётнинг истисносиз х,амма сох,аларида кишиларнинг хатти-х,аракатларини тартибга солиш функция-сини бажаради. Ахлок бизнинг х,аётимиз ва онгимизга фаол таъсир килади, кишилик жамияти номидан яхшилик билан ёмонлик, адолат билан адолатсизлик, мех,р билан зулм уртасида ва инсоний муносабатлардаги мак-бул ва номакбул, ман этилмайдиган ва ман этиладиган ишларни, хатти-х,аракатларни бел-гилаб беради. Инсоннинг жамият, оила, ватан, мех,натга булган муносабатларида ахлок намоён булади.
Миллий-маънавий кадриятлар моддий кад-риятларга нисбатан яшовчан характерга эга-дир. Миллий кадриятлар жамият маданияти, шахс маънавияти ва эътикодининг ривожла-нишида мух,им ах,амият касб этади. Хар бир халк узлигини утмиш маънавий маданияти оркали англайди. Узининг келажакдаги йулини белгилаб олади ва жах,он тарихида уз урнига эга булади. Шунинг учун инсон маънавий маданияти, дунёкарашини ижобий томонга йуналтириш бугунги кунда таълим-тарбия олдида турган асосий вазифалардан бири х,исобланади.
Дарх,акикат, бугунги кунда умумий урта таълим бошланFич синфларида укувчиларни дарслар ва дарсдан ташкари машFулотларда ватанпарварлик рух,ида тарбиялашда куйидаги камчиликлар ва кийинчиликлар мавжудлиги аникланди:
- кичик мактаб ёшидаги укувчиларни дарслар ва дарсдан ташкари машFулотларда ватанпарварлик рух,ида тарбиялаш тизими атроф-лича ишлаб чикилмаган;
- кичик мактаб ёшидаги укувчиларни дарслар ва дарсдан ташкари машFулотларда ватанпарварлик рух,ида тарбиялашга оид муккамал методик адабиётлар чоп килинмаган.
Жумладан, укувчиларда Ватанга эътикодни шакллантириш миллий кадриятларнинг х,ар бир куринишини узок тарихий тараккиётнинг узига хос хусусиятларини урганиш оркали амалга оширилади.
Узбек миллий-маънавий кадриятлари маз-мунида ватанпарварлик Fоялари ётади. Шунингдек, узаро х,амкорлик ва х,амдардлик, вафодорлик ва узаро х,урмат, бир-бирига суя-ниш ва яхши кушничилик, болажонлик ва ота-онага х,урмат, мех,р-окибат ва садокат х,ар томонлама эъзозланиб келинади.
Дарс таълим ва тарбия ишларининг марка-зий кисми х,исобланиб, укувчиларни билим, куникма, малакалар билан куроллантириш билан бирга, уларнинг миллий кадриятларимиз х,акида тушунчага эга булиши, миллий кадрият-ларда акс этган ахлокий сифатларни укувчиларда х,осил килишда мух,им ах,амиятга эга.
Дар^акикат, бошланFич синфларда уки-тиладиган «Одобнома» дарслари х,ам умумий дидактик талабларга жавоб бериши, жумладан, дарсда мавзунинг характеридан келиб чикиб, халкимизнинг бой педагогик меросига таяниши, ундан фойдаланиш имкониятларини излаши лозим. Шубх,асиз, мустакиллик йилла-рида таълим сох,асидаги ислох,отлардан куз-ланган максадлардан бири х,ам дарс жараё-нида миллий кадриятлар намуналарини урганиш х,амда уларда илгари сурилган инсонпар-варлик, ватанпарварлик Fоялари оркали ёш авлодни баркамол инсонлар этиб тарбиялаш-дан иборатдир.
Дарс жараёнида укувчиларнинг дунёкараши шакллана боради, мустакил фикрлашга урга-нади, дунёвий билимлар билан танишади ва уларнинг узлуксизлиги ривожланиб боради. Хар бир дарснинг муваффакияти унинг олдига куйилган максадига боFликдир. Качонки, максад аник ва пухта, укувчини х,ар томонлама ривожлантиришга каратилган булса, дарснинг самарадорлиги таъминланади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)
Мустакил Узбекистонни ривожлантириш-нинг маънавий-ахлокий негизлари хисоб-ланган умуминсоний кадриятларга садокат-лилик, халкимизнинг маънавий меросини мустахкамлаш ва ривожлантириш, инсоннинг уз имкониятларини эркин руёбга чикариши, ватанпарварлик кабилар педагоглар мадания-тининг асосини ташкил этиши билан бирга умумтаълим мактабларининг бошланFич синфлардаги таълим-тарбия жараёнида тулик уз ифодасини топиши керак.
Бу эса укитувчиларнинг маънавий-ахлокий киёфаси, таълим-тарбия жараёнининг сама-радорлигини оширишдаги саъй-харакати, маданияти, маънавияти ва уз сохасининг етук билимдони булишига боFлик.
Дарсларни кизикарли уюштириш учун укитувчилар янгича дарс турлари, турли-туман интерфаол усул ва воситалардан фойдала-нишлари лозим. Жумладан, укувчиларни дарс-лар ва дарсдан ташкари машFулотларда ватанпарварлик рухида тарбиялаш шакли, восита ва усуллари мамлакатимиз келажаги булган ёшларни баркамол инсонлар килиб тарбия-лашда таълим-тарбиянинг узлуксизлигини таъминлаш ва уни тизим шаклида ташкил этиш асосий масалалардан биридир. Шунинг-дек, умумтаълим мактабларда ташкил этила-диган дарсдан ва синфдан ташкари машFу-лотларга эътиборни кучайтириш билан хам таълим-тарбия жараёнининг узвийлигига эри-шилади.
Дарсдан ва синфдан ташкари таълим-тарбиявий ишларнинг вазифаси факат бола-ларни банд килиш эмас, балки анча мураккаб, яъни уларнинг дарсларда олган билимларини мустахкамлаш, миллий кадриятларимизга нис-батан кизикишини уЙFотиш, колаверса, уларнинг хаётини завк ва шавкка тулдиришдан иборатдир. Худди дарс жараёнида булгани каби тарбиявий ишларни ташкил килишда хам синф укитувчисининг вазифаси масъулиятли ва ахамиятлидир. Бу масъулият улардан дои-мий равишда уз устида ишлаш, ижодий мехнатни талаб килади.
Укувчиларнинг фаолиятини ташкил килишга йуналтирилган синфдан ташкари тарбиявий тадбирларнинг асосий хусусияти укувчини ижтимоий хаётга тайёрлашдан иборатдир. Укувчи кундалик ишларининг давоми сифа-
тида синфдан ташкари тарбиявий ишларда бевосита турли мазмундаги сухбатлар, савол -жавобларда катнашади, кечаларни ташкил килишда иштирок этади, ролларни бажаради, тинглайди, колаверса, булар оркали билими ва маънавий дунёси бойиб боради. Айникса, улар бугунги кунда укувчиларнинг миллий меросимизга нисбатан кизикишларини усти-риш максадида ташкил килинади. Хар кандай синфдан ташкари машFулот олдига турли тарбиявий вазифаларни куйиши шарт. Уларнинг хар бири узига хос белгилар, бир-биридан фарк килувчи шакллар, воситалар, ижодий мехнатни талаб килади. Синфдан ташкари таълим-тарбиявий ишлар укитувчиларнинг йиллик иш режаларида аник курсатилган, максад ва вазифалари белгиланган булиши лозим.
Умумтаълим мактабларида ташкил этила-диган таълим-тарбиявий тадбирлар укувчилик хаёти, яъни уларнинг мактаб остонасига илк кадам куйган кунларидан бошланади. «Мустакиллик» байрами, «Конституция куни», «Янги йил», «Харбийлар куни», «Машхур алло-маларнинг туFилган кунлари», 8 - март «Хал-каро хотин-кизлар байрами», «Навруз» байрами, «Гуллар», «Мехржон» байрамлари кабилар. Мана шундай тадбирлар бевосита укув-чиларда ватанга эътикодни шакллантиришга хизмат килади. Бу тадбирлар учун халк оFзаки ижоди, бадиий адабиёт намуналари мухим манба хисобланади.
Укувчиларни ватанпарварлик рухида тар-биялашда уюштириладиган синфдан ва мак-табдан ташкари тарбиявий тадбирлар маълум талабларга жавоб бериши лозим. Яъни:
- тарбиявий тадбирнинг режали, максадли, изчил ва тизимли утказилиши;
- тарбиявий тадбирни хамкорлик педаго-гикаси асосида ташкил этиш;
- укувчи ёшлар, психологик ва физиологик хусусиятларни хисобга олиш;
- тарбиявий тадбирлар укувчиларнинг кизикиши, майли, интилишларига жавоб бериши;
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)
- хаётий муаммоларнинг ечимини топишга йуналтирилганлиги;
- таълим жараёнида олинган ахлокий-маънавий билим, малака ва куникмаларни мустахкамлаш, тулдириш ва ривожлантириш1.
Тадбирлар куйидаги боскичларда амалга оширилади:
1. Тадбирни режалаштириш.
2. Тадбир юзасидан укувчиларга тушунча бериш.
3. Тадбирни ташкил килиш жараёнида синф укувчиларининг барчаси иштирок эти-шини таъминлаш2.
Укувчиларнинг имкониятлари даражасидан келиб чиккан холда ишларни таксимлаш:
• тадбирни амалга ошириш;
• тадбир натижаларини тахлил килиш ва бахолаш.
Боскичларнинг хар бири укитувчи томони-дан олдиндан чукур урганилган булиши лозим.
Юкоридаги вазифаларни амалга оширишда куйидаги методик тавсияларни келтириш мум-кин:
• укувчиларнинг синфдан ташкари тадбир-ларига рахбарлик килишда, аввало, миллий кадриятлар, уларнинг ахамиятлилиги, ижти-моий характерига эътибор бериш керак;
• яхши иштирок этган укувчиларни синф ва мактаб жамоаси олдида раFбатлантириш;
• дарсдан ташкари тадбирлар оркали укувчи шахсидаги ахлокий сифатларни ривожлантириш йулларини излаш;
• синфдан ташкари машFулотларга рахбар-лик килиш жараёнида баъзи укувчиларда мавжуд салбий хусусиятларни бартараф килиб бориш.
Мазкур ишларни амалга оширишда хар бир бошланFич синф укитувчиси, энг аввало, ташкил килинадиган тарбиявий тадбирларнинг мазмунини чукур урганиши, унинг натижала-рига жиддий эътибор бериши ва бу билан укувчи шахсига ижобий таъсир этишга интил-
1 Норбутаев Х. Дарсларни интерфаол услубда ташкил этишда инновацион технологиялардан фойдаланиш. Концентрик таълим контекстида инновацион техноло-гиялар. Илмий-услубий маколлар туплами. - Т.: «Янги шарк», 2017. -139-6.
2 Холматов П.К. Дарсдан ташкари машFулотлар жараё-
нида укувчиларни касб-хунарга йуллаш. 13.00.02-Мехнат таълими назарияси ва методикаси. Пед. фан. номз. дисс. - Гулистон, 2004. -134-б.
моFи, ватанга эътикод, миллий Fурур, ватан равнаки учун хизмат килиш, колаверса, она табиатни асраш каби сифатларни янада ривожлантириш йулларини изламоFи лозим3.
Укувчиларни ватанга эътикодли инсонлар этиб тарбиялашнинг мухим шаклларидан яна бири миллий халк уйинларидир. Мактаб шароитида уйинларни ташкил килиш бола-ларни янада мактабга якинлаштиради, улар узларининг севимли машFулоти, яъни уйин-ларда иштирок этишдан катта завк оладилар. Шу билан бирга дарс жараёнида болаларда хосил булган зерикиш ва толикиш холатла-рининг олди олинади. Бизга маълумки, ушбу ёшдаги болаларнинг диккати бекарор булади, тез-тез кайтариладиган уйинлар хам уларнинг зерикишига олиб келади.
Хулоса.
Кичик мактаб ёшидаги укувчиларни дарс-лар ва дарсдан ташкари машFулотларда ватан-парварлик рухида тарбиялаш мазмуни унинг туFри йулга куйиш ва самарали фойдаланиш натижаси буйича куйидаги хулосаларни чика-ришга асос булди.
Мамлакатимизнинг асосий конунида бел-гиланганидек, жамият истикболи, ривожла-ниши хамда тараккиёт йули хукукий, демо-кратик, инсонпарвар фукаролик жамиятини барпо этишдан иборатдир. Бундай жамиятни барпо этиш эса укувчи-ёшларни ватанпарвар-лик рухида тарбиялашга куп жихатдан боF-ликдир.
Юксак маънавий-маърифий кобилиятга эга булган кадрлар жамият учун ижтимоий буюртма хисобланади. Шундай экан, укувчи-ларда ватанпарварликни шакллантириш миллий мафкурани шакллантириш билан бирга-ликда олиб борилиши лозим.
Мамлакатимизнинг хозирги тараккиёт бос-кичида укувчи-ёшларни ватанпарварлик рухида шакллантиришнинг ахамияти катта. Чунки бугунги кунда халкимизга азалдан хос булган хамжихатлик ва баFрикенглик, мехмон-дустлик каби сифатлар билан фарзандлари-мизни ватанпарварлик рухида тарбиялаш,
3 Очилов М. Укитувчи - калб меъмори. - Т.: «Укитувчи», 2001. -104-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)
миллий онг, миллий Fypyp тyшyнчалаpини сингдиpиш учун yлаp маънавий жих,атдан соFлом бyлишлаpига эpишишимиз заpyp.
Демак, синф ва синфдан ташкаpи ишлаp жаpаёнида педагогик билимлаp асосида укув-чилаpда ватанпаpваpлик тyЙFyсини шакллан-тиpиш касбий тайёpгаpлигининг узвий кисми саналади. Уз навбатида бу х,ол yкyвчилаpни маънавий-ахлокий шаклланишнинг илмий педагогик асослаpи яpатилганлиги х,амда максадни амалга ошиpишда маълум шаpт-шаpоитлаp яpатилганлигидан далолат беpади.
Тавсиялар.
БошланFич синф yкyвчилаpида даpс ва даpсдан ташкаpи машFyлотлаp жаpаёнида ватанпаpваpлик pyх1ида таpбиялашда интеp-фаол yсyллаpдан фойдаланиш, шунингдек, педагогик тypкyм фанлаpнинг мазмун-мох,ияти катта имкониятлаpга эга эканлигини эътиpоф этиш.
Укyвчилаpда ватанпаpваpлик тyЙFyсини шакллантиpиш таълим-таpбия жаpаёнига узвий ва тизимли ёндашишни талаб этади. Бу сох,ада таълим тизимига технологик ёндашув, илFоp, интеpфаол yсyллаpдан фойдаланиш максадга мyвофикдиp.
Адабиётлар руйхати:
1. Ибpох1имов А., Султонов Х., Жypаев Н. Ватан тyЙFyси. - Т.: «Узбекистон», 1996. -145-б.
2. Ахpоpов Ю., Кобилова Р. Уpта Осиё мyтафаккиpлаpининг педагогик каpашлаpи. -Самаpканд: СамДУ нашpи, 1999. -57-б.
3. Ноpбyтаев Х. Даpслаpни интеpфаол услубда ташкил этишда инновацион техноло-гиялаpдан фойдаланиш. Концентpик таълим контекстида инновацион технологиялаp. Илмий-услубий маколлаp тyплами. - Т.: «Янги шаpк», 2017. -139-б.
4. Холматов П.К,. Даpсдан ташкаpи машFyлотлаp жаpаёнида yкyвчилаpни касб-х1yнаpга йyллаш. 13.00.02-Мех,нат таълими назаpияси ва методикаси. Пед. фан. номз. дисс. - Гулистон, 2004. -134-б.
5. Очилов М. Укитувчи - калб меъмоpи. - Т.: «Укитувчи» 2001. -104-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ I СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 4(77)