Research BIB / Index Copernicus
А.ГЕЛЕННИНГ АНТРОПОЛОГИК ЦАРАШЛАРИ
Бобомуротов Дустмухаммад
ТДСИ 2 курс талабаси
Илмий ра^бар: Л.С.Юлдашева
Ижтимоий фанлар Биоэтика курси билан кафедраси доценти
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада Fap6 фалсафасида антропологик масалаларнинг ёритилиши таулил цилинди. Хусусан, Fарб фалсафасидаги антропология муаммолари А.Гелен дунёцараши, хусусан, биологик антропологияси мисолида курсатилган. Бундан ташцари, унинг ахлоций царашлари уам кенг ёритилган.
Калит сузлар: антропология, фалсафий царашлар, маданият, таълимот, дуализм, маънавият.
This article analyzes the coverage of anthropological issues in Western philosophy. In particular, the problems of anthropology in Western philosophy are shown by the example of A. Gelen's worldview, in particular his biological anthropology. In addition, his moral views are also widely covered.
Keywords: anthropology, philosophical views, culture, doctrine, dualism, spirituality.
Фалсафий антропология окими ХХ асрнинг 20-йилларида шаклланди. Иккинчи Жахон уруши йилларида бу фалсафий оким ривожи бироз сустлашди. Бу оким инсон тугрисидаги назарий билимларни кайта куриб чикиш натижасида вужудга келди, Бу дунёкарашда инсон табиати янги фалсафий ечимини топди. Гельмут Плеснер фалсафий антропологиянинг дастурини яратишдаги хиссаси.
ХХ асрнинг биринчи ярмида бу оким иррационал фалсафий карашлар анъаналарини давом эттирди. Жумладан, экзистенпиализм ва феноменология окимларининг инсон хакидаги фикрларини бироз узгартириб, узига хос инсон фалсафасини ривож-лантирди.
60-йилларнинг охири 70-йилларнинг бошларида фалсафий антропология янгиланди. Бунда инсоннинг фалсафий антропология нуктаи назаридан каралиши, чегаралари кенгайтирилди, илмий асоси чукурлаштирилди. Бу оким фикрича, инсоннинг табиати табиийлик холати чегарасидан чикиб кетади. Хозирдаги инсон мохиятининг тахлили табиат фанлари томонидан,рух
ABSTRACT
КИРИШ
Research BIB / Index Copernicus
хакидаги фанлар хамда маданият хакидаги фанлар тажрибалари билан кенгайтирилмокда. Бундан ташкари, фалсафий-антропо- логик тахлил сохаси олмон файласуфларининг «инсон хакидагифан», жисмоний антропология ва зоопсихология, америка маданий антропологияси хамда инглиз ижтимоий антропологияси каби янги окимлар билан бойиди.
Фалсафий антропология окимининг гоявий манбаи «хаёт фалсафаси»га асосланади. Хаёт фалсафасининг тамойиллари инсон табиатини «янги» антропологик тушунишда кулланилди. Шунинг натижасида фалсафий антропология асосий фанлар каторига кушилди. Бу окимга биноан, инсон нафакат аклли мавжудот, унда биологик характердаги бошка кучлар хам мавжуддир. Инсон «хали тулик шаклланмаган хайвондир», «у биологик зарарлидир», хайвоний хаётга мослашмаган, шунинд учун хам очик тизимдир, имконийатлари кенгдир . Бу фикрлар фалсафий антропологиянинг асосий коидалари ва элеменгларини ташкил етади.
МУ^ОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Хозирги фалсафий антропологияни тушуниш учун унинг тарихига назар ташлаш лозим. Бу окимнинг асосчилари Макс Шелер, Гельмут Плеснер хисобланадилар. Улар фалсафий антропологиянинг дастурини яратиб бердилар. Асосий тамойиллар, методологик-назарий асослар кейинчалик янада кенгайиб ривожланиб борди, хозирги кунда хам бу жараён узлуксиз давом этмокда. Шунингдек, бу оким ривожига узининг салмокли хиссасини кушган бир файласуф А.Гелен Хисобланади.
А. Геленнинг фалсафий-биологик антропологияси. Инсон «тулик булмаган» мавжудот сифатида. Инсон хаётининг онгсиз хаетий сохасини устунлиги хамда Ницшенинг инсонни «якунланмаган хайвон» сифатидаги караши А.Гелен (1904-1976) фалсафий антропологиясининг таянч нуктаси булди. Гелен таълимотида биологик хусусиятлар устуворлик килади. У дастлаб инсоннинг табиий яаний хайвоний инстинктларини, бу инстинктларнинг инсоннинг хаётий фаол харакатига таъсирини урганади. Гелен инсон билан хайвон уртасидаги фаркни, улар биологик тузилишини солиштириш асосида курсатиб беради. Гелен Шелернинг хаёт билан рух дуализмидан воз кечади, лекин маънавий рухиятни факат инсонга хос хусусият эканлигини тан олади. Маънавият Гелен фикрича, хаётдан ташкаридаги бошлангич эмас, балки инсон табиатининг реал хаётий имкониятидир.
Гелен таълимотининг асосий тезиси бу инсонни биологик тулик булмаган мавжудот сифатида талкин килишдир. Чунки инсон узининг хайвоний-биологик тузилишида инстинктлар билан куролланмаган, «якунланмаган»,
Research BIB / Index Copernicus
«мустахкамланмаган» дир. Биологик чала-яримлик инсон мавжудлигини, унинг дунёга очиклигини аниклаб беради. Хайвонот олами муайян мухитга, уз худудига катъий боглангандир. Инсон булса муайян мухта муким богланмаган, унда мослашиш кобилияти бор, у узгарувчандир. Биологик чала яримлик ва очиклик инсон дунёсининг, инсон борлигининг асосий, аникловчи хусусиятларидан бирини ташкил килади. Хайвонот дунёсидан, ажралиб колиб инсон, уз такдирини узи хал киладиган булди. Узини саклаб колиш учун у янги шарт-шароитларни, мухитни, уз хаёти учун зарур булган омилларни яратишга мажбур булади. Жумладан, узини хам узгартириб. узи яратган сунъий мухитда истикомат килади. Шундай килиб, биологик жихатдан мослашмаган «чала ярим» инсоннинг фаол мавжудот эканлигини Гелен уз тезиси оркали асослаб берди.
Шундай килиб, Геленнинг антропология таълимогига биноан, табиат инсонни «инсоний» килиб яратди, унга хайвоний инстинктларни бермади. Бу ерда Гелен инсонга факат бир ёклама ёндашди Гелен уз гаълимотини эмпиризмга асосланган таълимот, деб атайди уз таткикотларидан умумий фан, назариясига оид хулосалар чикармайди, У купгина ходисаларни урганади, муносабатларни очиб беришга харакат килади.
Ахлокий таълимотида Гелен куйидаги тамойилдан келиб чикади: «инсонда бир-бири билан богланмаган, фарк киладиган инстинктга ухшаш импульслар бор улар ижтимоий узини тутиш пружинасига ухшайди. Ана шулар ижтимоий бошкаришнинг ва этиканинг эмпирик предметини ташкил килади. Ижтимоий хулк-атвор йуналишини тувма импульс сифатида берилган йирткичлик, боскинчилик инстинкти аниклайди. Боскинчилик энергияси турли хулк-атвор шаклларига утгиб кетади.
Турли шаклдаги хулк-атворнинг илдиз отганлиги хамда унга монанд урф-одатларнинг ва ижтимоий тузилмаларнинг инсон борлигидаги инстинктив холати инсонга тувма холда бошкаларнинг манфаатини уйлаб харакат килиш учун берилгандир, дейди Гелен. Узаро муносабат, Гелен фикрича, катта ахамиятга эгадир. Шунингдек, бундай муносабат инсон фаолиятининг асосий табиатини ташкил килади. Ахлокий ва хукукий нормаларни инстинктив-хаётий келиб чикканлиги хамда инсон хулк-атворини бошкариш, Гелен фикрича, «табиий хукук» билан асосланади ва хулк-атворнинг «тугма», «табиий» шаклларига бориб такалади. Тузилган шартноманинг коидаларга амал килиш, узгани узи билан тенг куриш, хукук олдидаги барчанинг тенглиги каби тарихий шаклланган «табиий хукуклар» Гелен томонидан инсоний муносабатлардаги тугма инстинктив одатларнинг идеал тарзда намоён булишидир. Ана шундай
Research BIB / Index Copernicus
мажбурият инсондаги инстинктив номукаммалликни тулдиради. Ижтимоий муносабатларнинг бошка шакллари хам шундай тарзда тушунтирилади. Демак, бундай узаро муносабат тамойилларига амал килиш инсон муносабатлари тизимининг мутаносиблигини, тенг хукук игини бир мезонда ушлаб туради. Жиноят хукукининг тасдикланиши, келтирилган зарарни коплаш, узаро махсулот алмашиш шартлари, касос олиш одати, никох ва оила муносабатлари, диний одатлар, удумлар. байрамлар буларнинг хаммаси, Гелен фикрича, узаро муносабат инстинктларининг институтлашган куринишларидир.
Гелен маданий-тарихий хаётнинг муассасавий шаклини хам инсон хаётий фаолиятининг антропобиологик асоси билан боглайди. У маданий тарихий асослашда оила, хусусий мулк, бошкарув, харбий иш муассасаларининг таъсирини инкор килмайди. Бу муассасалар, унинг фикрича, «ишлаб чикарувчи корхоналар» ролини уйнайди. Улар инсон хаётида зарур вазифаларни бажаради, уларсиз инсон хаёт кечира олмайди, яъни бу муассасалар купайиш. бокиш, хавф-хатардан химоя килиш хамда тартибга солиш, инсонлар уртасидаги узок муддатли муносабатларни таъминлаш каби вазифаларни бажаради. Демак, бундай тузилмалар инсонларнинг хаётини бир маромда мухофаза килиб туради, инсон табиатига хос булган чалаликни, химоясизликни бартараф этади.
Шундай килиб, Гелен фалсафий антропологиясида инсониятнинг маданий, маънавий-ахлокий имкониятлари тан олинмайди. Инсон уз харакатида факат хаётий инстинктларга амал килган холда яшайди. Умуман, инсон факат биологик мавжудотдир, деб Гелен бир томонлама талкин килди. Унинг рухий имкониятлари, иродаси, калби каби хилкатлари ахамиятини етарли даражада бахоламай, инстинкт табиатига буйсундириб куя колди.
REFERENCES
1. Гелен А. О систематике антропологии // Проблема человека в Западной философии -М.Прогресс, 1988
2. Г.Т.Кобулниязова Фалсафий антропология Дарслик. -Т.: Маърифат 2023
3. Юлдашева Л.С, & Каландаров Т. П. (2023). Цивилизация И Культура. Periodica Journal of Modern Philosophy, Social Sciences and Humanities, 19, 17-19. Retrieved from https: //periodica. org/index.php/j ournal/article/view/574
4. Учения Абдухолика Гиждувани о совершенстве человека: философский анализ. Журнал фармацевтических отрицательных результатов , декабрь 2022 г., стр. 8626-8, https://doi.org/10.47750/pnr.2022.13.S09.1013 .
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
5. Yuldasheva, Lola Sadullaevna. "SPIRIT AS A NATURAL FORCE IN BERUNI'S VIEWS" Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, vol. 4, no. 4, 2024, pp. 199-203.