Research BIB / Index Copernicus
ФОРОБИЙ ТАЛЦИНИДА ИНСОННИНГ ИЖТИМОИЙ МОХДЯТИ: ГНОСЕОЛОГИК ВА ГЕРМЕНЕВТИК ЁНДАШУВ
Кадимги дунё донишмандлари ичида инсон, борлик, билиш масалалари хусусидаги Пифагор, Демокрит, Сукрот, Афлотун, Арасту ва бошка олимларнинг фикрлари эътиборга лойик. Арасту фикрига кура, инсон хайвоннинг бир туридир. Табиатшунослик фанининг бир кисми хайвонлар ва уларнинг турларини урганади. Хдйвон озикланувчи ва хис килувчи моддий жавхар булганлиги учун баъзан уни шунчаки модда ё жисм деб хам аташ мумкин. Х,ар кандай жисмнинг микдорий ва сифатий улчовлари булади. Тенглик ва тенгсизлик хар кандай микдорий муносабатларга хос булгани каби инсон хам бир-биридан моддий томони, маънавий олами, жисмоний тузилиши, кучи, озикланиши билан узаро фарк килади. Табиатшунослик фани асосан инсонни биологик томондан урганса, рухиётшунослик инсоннинг рухиятини, унга таъсир этувчи ташки рухий кучни урганади. Моддий (жисм) булган инсонни хам моддий жихатдан хам маънавий жихатдан урганилишига сабаб унинг акл эгаси эканлиги ва дунёкарашининг шаклланишидадир.
Арасту фикрларини шархлаган ва давом эттирган Абу Наср Форобий инсоннинг турли жихатларини тадкик килган. Масалан, бир асарида инсонни жамиятдаги урни ва ахамияти хусусида фикр юритса, бошка асарида инсонни рахбар - Раис сифатидаги вазифалари, кейинги асарида инсон акли ва унинг чеклилик ва чексизлик сифатларини урганган. Бирок, наздимизда, олимнинг асосий максади инсонни бахт-саодатга эришишида ахлокнинг етакчилигини устувор эканлигини курсатиш булган. Демак, Форобий таълимотининг марказида инсон турган. Абу Насрнинг ижодидаги фалсафий фикрлар мантикий асосланганлиги билан хам катта таъсир кучига эга.
Парменид киритган "йуклик" тушунчасидан келиб чикиб, онтологик ва антропологик карашдан аёнки, йукликдан борлик пайдо булди. Инсон хам йукликдан пайдо булган. Борликдаги хар бир мавжудликнинг сабабчиси ва мавжудлик сабаби бор булганидай уларнинг мохияти хам мавжуд. Ашёларнинг мохияти ягоналиги учун мохиятлар аклга караб фаркланмайди. Масалан, инсон аклли мавжудот булгани учун у мохиятга эгаю, хайвон аклсиз ва онгсиз булганлиги учун у мохиятга эга эмас деган караш нотугридир. Абу Наср
Хужакулова Мунира Ислом кизи
Астрахан давлат техника университенинг ассистенти
Ten: 97.703.06.82
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
Форобий "Масалалар мохияти" асарида инсоннинг мохиятини икки турга ажратади: яширин ва ошкора.
Ошкора мохият - инсоннинг бутун тана тузилиши ва тана аъзоларининг хиссий кабул килиши. Инсоннинг рухий кучлари эса яширин мохиятдир. Инсон рухий кучлари (яширин мохият)ни Форобий фаолият ва билиш деб курсатади. Унинг таъкидлашича фаолият уч турга булинади:
a) усимлик фаолияти
b) хайвон фаолияти
c) инсон фаолияти
Билиш хайвоний (хиссий) ва инсоний турларга булинади. Бу 5 тур инсонда мавжуд булиб, улардан баъзилари усимликлар ва хайвонлар билан умумийликка эгадир. Форобийнинг бу фикрлари тирик мавжудотларнинг бир-бири билан узаро алокадорлигини курсатади. Хусусан усимликларга хос булган фаолият сифатида у узини саклаш, усиш ва купайишини курсатади.
^айвоний кучнинг вазифаси эса, фойдали булган нарсаларни жалб килиш ва зарарли булган нарсаларни хайдашдан иборатдир. Улардан биринчиси хохиш билан кейингиси куркув билан богликдир (масалан, таом масаласида, ижобий истак овкатланиш булса, харом лукма зарарли нарсадан воз кечиш). Бу куч газаб (нафрат) ила бошкарилади. Булар инсоннинг кучли томонлари ёинки кучларидир. Бу масалада Форобийнинг узига хос ёндошувини куришимиз мумкин. У усимликларда хам узини саклаш (игна барглилик), уз турини давом эттириш каби хусусиятларни курсатиб утади. Купинча бу хусусиятлар хайвоний кучларга хос деб курсатилади1.
Инсон фаолияти деб ёзади Форобий, максадга эришиш учун эзгулик ва фойдалиликни танлашдан иборат булиб, одатда эхтиётсизлик адолатга нисбатан устун туради. Инсон уз фаолиятида аклга асосланади. У тажрибаси оркали бошка одамлар билан муносабатда булишни урганади. Агар, илмли булса, бу муносабат яна хам гузалрок булади. Шу уринда Форобийдан кейин яшаган файласуф олимлардан Абу Х,омид Газзолий, Жалолиддин Давоний, Жалолиддин Румий ва Хусайн Воиз Кошифийларнинг инсон мохияти хакидаги фикрларини тахлил килса, Форобий гояларининг ахамиятини янада чукуррок тушуниш мумкин булади.
Давоний инсоннинг аклий кобилиятига катта бахо беради: инсониинг хар бир харакати, килган иши аклдан келиб чикиши лозим дейди. Унинг бу караши "Иккинчи муаллим"нинг карашига тенгдир.
1^аранг: Естественно -rayHmie трактаты. Основы мудрости. A-A. ^yra. С. 260-262.
Research BIB / Index Copernicus
А6у Х,омид Мухаммад aл-Faззолий (1058-1111) рух кaмолоти боскичлари хакида фикр юритиб, усимликлар рухи, хaйвонот рухи, инсоний рух, фaриштaдaр рухи Ba илохий рyхлaрни фарк килган. Донишмaндлaр хaйвоний рyхдaн инсоний рyхгa илм-мaърифaт, машаккат чекиш билaн дилни хaйвоний иcтaк, мaйллaрдaн тозaдaш, поклaш билaн етиш мумкинлигини aйтaди. Яъни бaрчa инcонлaргa мaънaвий кaмолот йулларини курсатади2 . Улaр инсон мaънaвий борлиги, нaфc хакидаги фикр-мyлохaзaдaрининг кадр-киммати Ba бугунги кyндaги aхaмияти хycycидa фикр билдиргaнлaр. Абу Нacр Форобий инсон Ba хaйвонни бир-биридaн фарк килдирувчи белгиси cифaтидa унинг рухини эътироф этaди. Инсон рухи оркали куч олиб, тaнa aъзолaрини хaрaкaтгa кeлтирa олиш билан бирга, тана аъзоларини харакатга кeлтирa олмайдиган кучининг номи аклдир дейди "Иккинчи муаллим".
Faззолийнинг фикрича, авом одамлар олий хакикатларни билишга токатлари етмайди. Нафс (рух) чавандозга, бадан отга ухшайди. Чавандознинг курлиги отнинг курлигидан зарарлирокдир. Унингча акл калбга кирган нурдир. Faззолий инсоннинг феълидан келиб чикиб, инсоннинг хулк-атворидан мохиятини очиб берган.
Форобийнинг фикрича инсонда бир нечта кучлар мавжуд: инсонни озикланиш кучи, усиш ва купайиш кучи, идрок кучи эса ташки куч ва ички хиссиёт ёинки, тасаввур кучидан иборат, тахмин килиш кучи, хотира кучи, фикрлаш кучи хамда газаб ва эхтиросни харакатга келтириб, тананинг харакатланишини таъминлайдиган куч турларини санаб утади. Бу кучлар инсон танасини харакатга келтира олади ва уларнинг хеч бири материя (хаюло)сиз мавжуд эмас. Кучлар хам уз навбатида акл билан боглик3.
Абу Наср Форобийнинг илмий меросида y фалсафани хусусан файласуфни барчадан юкори куйган булса, Абу Х,омид Faззолий фалсафа илмини икки йил урганиб, фалсафа инсон камоли учун етарли эмас деган фикрда булган. Демак, бу икки буюк олимларнинг фалсафани англашдаги ёндашувлари турлича булган.
Форобий фикрларини тулдирган Жалолиддин Румийнинг (1207-1273) хам фалсафий таълимотининг марказида инсон туради. "Мутафаккир, олимлар белгиларни тугри топиб сузлайдилар-у, лекин галвирни ховучга сигади деб ишонадилар"- дейди Румий. Аслида эса, хамма нарсалардан якин булган борлик бу — уларнинг менлигидир. Румий асарларининг, фалсафий таълимотининг бош мавзуси - менликни тадкик этишдир. У инсониятни
2 Абу Х,омид Faззолий. Кимёи саодат.-Тошкент:"Адолат". 2005.-Б.13.
3Каранг: Естественно-научные трактаты. Существо вопросов. А-А. Наука. С. 247-248.
Research BIB / Index Copernicus
бирлаштирувчи ягона илохий гояларни олга сурган. Румий ижоди юксак бадияти билангина эмас, балки мантик кучи, фалсафий фикрларга бойлиги билан хам катта таъсир кучига эга. Унинг табиат ва жамият ходисаларининг доимо узгаришда экани, эскининг йуколиб, янгининг пайдо булиши, дунёнинг зиддиятлар бирлигидан иборат эканлиги тугрисидаги карашлари гарб файласуфларининг карашларига хам таъсир килган.
Шоир олам ва одамнинг яратилганлигини, Яратувчининг борлиги ва бирлигини чукур эътикод билан эътироф этади. Унинг бундай карашлари Форобий, Ибн Сино, Абу Райхон Беруний ва бошка мутафаккирларнинг карашларининг давоми хисобланади.
Форобий "Илм ва санъатнинг фазилатлари хакида" китобида табиатни билишнинг чексизлигини, билим билмасликдан билишга, сабабиятни билишдан окибатни билишга, акциденция - ^j*^ (ал-ораз)дан субстанция -(жавхар)га караб боришини уктиради. Инсон вокеликни сезги, идрок, хотира, тафаккур, тасаввур, нутк воситаси оркали била олади. Абу Наср Форобий билишнинг рационал усулини асослаган буюк мутафаккирдир. У билиш жараёнида кузатув, хиссий мушохада, бахс-мунозара усулларидан кенг фойдаланиб, фалсафий тараккиётда эътиборга молик фикрларни илгари сурган. Мутафаккир фалсафий дунёкарашида акл ва сезгилар вокеликни билишнинг етакчи воситаси сифатида талкин килинган.
Мутафаккир хиссий ва аклий билиш бир-биридан фарк килишини айтган. Миссий билиш шаклида сезги аъзолари ёрдамида ашёлар, нарса ва ходисаларни, уларнинг мухим ва мухим булмаган сифатларини идрок килиш мумкин. Акл билан инсон ашёларнинг сифатларини, абстракциялаш 4 оркали унинг мохиятини билади.
"Акл ва нафс инсоннинг бошлангичидир, ... аммо бу бошлангичлар инсонга айланиш учун кифоя килмайди, чунки инсон инсоний камолотга эришуви учун сузлаш, ишлаш (касб-хунар)га мухтождир".
Форобийнинг таълим беришича, инсон узининг шу табиий бошлангичлари, хусусан, аклий билимга харакат килиши оркали бахт-саодатга, камолотга эришуви мумкин5.
"Амалда максадга эришишга келганимизда, буни аввало одам уз нафсини (рухини) тозалаш оркали ва сунг бошкаларнинг, бошка ахоли ва уйдагиларнинг
4 Абстракциялаш - урганилаётган объектнинг мухим ва номухим томонларининг ажратилиб урганилиши.
5 Х,айруллаев М.М. Форобий ва унинг фалсафий рисолалари. //Бахт-саодатга эришув хакида. УзФА; Т-1963. -
Б.187.
Research BIB / Index Copernicus
нафсини тозалаш оркали кулга киритади"6. Форобийнинг фикрича, инсоннинг рухий кобилиятини мия бошкаради. Инсон рухини даволаш яхши натижа беради.
Аллома гносеологиясида инсонни билиш оркали Яратганни билиш мумкин дейди. Жисм ва рух диалектикасини очиб беради. У хам Имом Газзолий каби инсон жисмини отга, рухини эса чавандозга киёслайди. Чавандоз отни бошкаради, от чавандозни эмас. Рух жисмни тасаввур ва тушунчалар воситасида харакатга келтиради. Румийнинг таъкидлашича инсонни харакатга ундайдиган нарса унинг тасаввурлари, тушунчаларидир. Форобийда эса бу куч. Инсон узлигини билиши оркали нафсини тарбиялаши, гузал хулк ва ахлокка эга булиши керак деб таъкидлайди. Нафс инсонда завк ва орзуларни уйготади. Хакикатан хам, Жалолиддин Румий ва Форобийнинг ижоди, илмий мероси, гоялари инсонларни эзгуликка, бахтга етаклайди, вактдан самарали фойдаланиш ва кадрига етишга ундайди. Румий инсон мохиятини тасаввуф нуктаи назаридан тушунтирса, Форобий эса, тирик мавжудотларнинг эволюцияси, узаро алокадорлиги нуктаи-назаридан бу масалага ёндошади.
Жалолиддин Даввоний (1427-1502) Форобийнинг акл ва нафс уртасида кураш хакидаги карашларини давом эттирган. Унинг талкинида сабр-токатли инсонда ярамас ва тубан одатлар пайдо булмаслиги учун акл хирсга карши кураш олиб бориши керак. "Муаллими соний", Жалолиддин Румий, Абу Хомид Газзолий, Хусайн Воиз Кошифий ва Жалолиддин Даввонийда хам инсон ва хайвон киёсланган, уларнинг фарк килувчи белгиси сифатида акл зикр этилган хамда нафсни бошкариш зарурлигига ургу берилган.
Хусайн Воиз Кошифий (1440-1450 тавал. 1505 ваф.) инсон зотини юксакликка кутаради, уни бошка тирик мавжудотлардан юкори куяди. Унинг асарларида инсоннинг хулк-одоби, ахлокий фазилатлари, инсонпарварлиги, уй-ташвишлари, узгаларга ёрдами, хайр-эхсони, мехр ва муруввати баён этилган. Хусайн Воиз Кошифий Абу Наср Форобий каби ахлок, акл, рухият ва инсон кувватлари мавзусида фикр билдирган. Унинг таъкидлашича, инсонда икки хил кувват ва рухият булиб, биринчисида билимга, акл билан иш тутишга, хулк-одоб ва художуйликка мойиллик булади. Иккинчисида хайвоний хирс устунлик килади. Зеро, ундай одам еб-ичиш, зинокорликка майл куяди дейди.
Утмишдан аёнки, мутафаккирлар одамларни ахлокий меъёрлар асосида бирлаштириш гоялари асосида уз фикрларини баён килишган. Румийда менлик тадкик этилган булса, Ибн Синода инсон асосан биологик мавжудот, Имом
6 Абу Наср Форобий. Рисолалар // Фалсафани урганишдан олдин нимани билиш кераклиги тугрисида. Т. : Фан-1975., - Б.24.
Research BIB / Index Copernicus
Газзолий асарларида инсон эътикод эгаси эканлиги, эътикодсиз яшай олмаслиги, Форобийда инсон жамиятнинг ажралмас субъекти ва объекти булган бирок, шу ва бошка олимлар инсонда рух ва акл мавжудлиги, инсон билимсизликдан билиш томонга караб харакат килишини эътироф этишган.
Оддий ва шиддат ила утадиган хаётда, инсон уз максадларига эришиш жараёнида хайрли ва фойдали нарсаларни танлаб олади. Тажрибадан орттирилган соглом акл уни максадларга етказади. Билиш узидан из колдиради. Билиш холати мум ва мухрга ухшайди. Мум мухрни уз багрида туликлигича камраб олиб, ундаги бор белгилар, маълумотни узида акс эттирганидан сунггина уз огушидан мухрни куйиб юборганидай. Билувчи (субъект) ва билинувчи (объект) уртасида доимий богликлик сакланиб колади. Идрок бор нарсани хотирага ишониб топширади ё юклайди. Кабул килинаётган нарса йук булса хам унинг тасвири хотирада колади7.
Бу холат худди билишдаги холат кабидир, яъни билиш жараёнида хам инсон объектни урганиб булгандан сунг уни асосий диккат эътиборидан четлатиши мумкин. Инсон ва хайвон табиати билимсизликдан билиш томон харакат килиб боради. Хдйвонда бунга сезги ва идрок туртки булса, инсонда сезги, идрок, акл, онг етакчилик килади. Инсон доим борликни билишга, ундаги ашёлар мохиятини англашга, азалий ва абадийлик масалаларини урганишда, урганаётган объектни хар томонлама урганиб, олган билимларини хотирасига мухрлаб боради ва кейинги билимлари билан уйгунлаштириб, янги билимларни хосил килади. Инсон аслида унутувчи булиш билан бирга у хотирасида нималарнидир маълум бир вакт давомида саклаб колиш имкониятига эга.
Хдйвондаги (хиссий) билимлар тананинг ташки кисмлари томонидан ёки унинг ичида амалга оширилади. Ташки билиш беш сезги ила амалга оширилса, хайвон ички билиши эса вахм8 оркали амалга ошади.
Бугунги куннинг бахсли мавзуларидан бири бу инсон ва хайвонларда вахм бор ёки йуклик масаласи. Бир гурух олимлар вахм хам хайвонда хам инсонда мавжуд дейдилар. Буларга карама-карши фикр билдирганлар: "Вахм факат хайвонда бор, инсонда мавжуд эмас"- деювчилар, вахмга куйидагича таъриф беришади: хеч кандай узгаришларсиз авлоддан-авлодга утадиган хатти-харакатлар йигиндиси9. Шундан келиб чикиб, улар инсонлар гала-пода булиб эмас, жамият булиб истикомат килишларини аргументлар билан асослашади.
Юкоридаги фикрлар асосида мутафаккир инсон, усимлик, хайвонда сезги борлигини, вахм инсонда хам мавжуд булиб, у мавжуд маълумотлар асосида
7Каранг: Естественно-научные трактаты. Основы мудрости. Наука. Алма-Ата. 1987. 260-262 С.
8Вахм- бу инстинкт.
9Инстинкт:гала ва пода булиб яшаш, озикланиш, химояланиш, насл колдириш, наслга гамхурлик килиш.
Research BIB / Index Copernicus
тахмииний билиш шаклини келтириб чикаради деган фикрда. У инсондаги кучларни куйидагича тахсимлайди:
- маълумотларни "сакловчи" куч. У билан кисман билиш мумкин.
- "тафаккур" кучи сакланадиган маълумотлар базасидаги маълумотларни инсон рухи ва акли кумагида кушиб, айириб, тахлил килади. У факат инсонга тегишли.
- агарда "тафаккур" кучи тахмин асосида фаолият юритса, у "тасаввур" (хаёлий) куч булади.
Форобийнинг бундай когнетив тахлилининг имкон кадар мукаммаллик билан берганлиги у инсонни туб мохияти, физиоанатомияси, рухиятини чукур урганганлигидан далолат токи, купчилик олимларда бундай тахлилни курмаймиз.
Оддий одамларнинг заиф рух (рухият)и ички идрокка мойиллашса, ташки идрокни йукотади, ташки идрокка мойиллик курсатса, ичкини йукотади. Эшитган нарсаларимиз асосида кузимиз куркади, худди коронгуликда куркинчли товушларни эшитган одамнинг кузига ёмон нарсалар куринишининг эхтимоли юкори. Инсонда куркувга нисбатан зарурат мавжут, куркув булмаганда эди инсон не не жохилликларни амалга оширган буларди, шунинг учун куркув нафсни жиловлаб тура олади. Инсонда тафаккур хотирлашни рад этганда, хотира тафаккурлашни рад этади. Бирок, Мукаддас Рухда хеч нарса хеч нарсага халакит бермайди.
Юкорида Форобий келтирган мисолда Мукаддас Рухнинг мукаммаллигининг исботи ва инсоннинг нокислигини англашимиз мумкин. У инсонни акли билан хайвон ва усимликдан устун деб, билиши билан бирга Биринчи Сабабдан заифлигини аргумент ва аналогия асосида далиллаган.
Инсонда аксарият холларда акл ва нафс уртасидаги кураш доимий такрорланувчи жараён хисобланади. Куркувнинг хисобига баъзан нафс аклга тобелик килади. Инсон акли канчалик заиф булса, унинг рухи хам кучсизлик килади. Инсоннинг субстанцияси: акл ва онг инсондан ажралмайдиган мохият. Абу Наср талкинига кура акл биргина моддий борликни билиш билан тухтаб колувчи феномен эмас. Инсонга оид хусусиятлардан бири бу унинг туш куришидир. Олимнинг фикрига кура, одам хотиржам булганда, сезги аъзолари тинч булган холда у туш куради ва шу курганларини хам хотирасига мухрлай олади. Инсон шунака кизикувчан, билишга караб интилувчи аклли мавжудотки, у курган тушини хам билишга, унинг рамзий белгилари булса, уларни хам аниклаштиришга харакат килувчи мавжудот.
Research BIB / Index Copernicus
Олимнинг фикрларини умумлаштириб шундай тухтамга келиш мумкин, акл билан билиб олинадиган нарсаларни хиссий кабул килиб булмайди (формула, техника, технология) ва аксинча хиссий кабул килинадиган нарсаларни акл билан билиб булмайди (туш, рух, жон) уларни факат хис килиш мумкин. Хар кандай хиссий билиш шакли инсон аъзоларига эхтиёж сезганидай аклий билиш шакли хам инсон аъзоларига эхтиёжманддир. Объектни хотирага мухрлашда уни яна хотирадан кутаришда албатта инсон аъзосига эхтиёж, талаб мавжуд.
Жамиятнинг фозиллиги хусусидаги карашлар Абу Наср Форобийнинг бир канча асарларида баён этилган булиб, шулардан бири "Фозил одамлар шахри ахлининг карашлари хакидаги китоби"да акс эттирилган ва бу асардаги акл, инсон концепцияси, адолат, фозил жамоа ва Раис хакидаги фикрлар уз долзарблигини саклаб келмокда. "Одамларга нисбатан уларни бирлаштирувчи бошлангич асос инсонийликдир, шунинг учун хам одамлар инсоният туркумига кирганликлари учун узаро тинчликда яшамоклари лозим10 "-дейди Абу Наср Форобий ва унинг ушбу фикри хар бир шахсга оиддир хамда бугунги кунда тинчликни саклаш ва уни кадрига етишдаги зарурий хикматларидан бири хисобланади чунки, хар бир шахс тинчликни саклашга харакат килса, жамият тинч ва фаровон булиш натижасида фозилликка эришиш эхтимоли юкори булади.
Файласуфларнинг "шахс мухимми ёки жамият?" мавзусидаги бахслари мавжуд. Албатта, бу ерда хусусан, учинчи фикр хам фараз килинади ва у хам "хар иккаласи хам мухим",-деган фикр бизнинг назаримизда шу фикр тугридир; шу уринда "фалсафа конуни"дан келиб чикиб, бошка бир бахс вужудга келади. Унга кура конуннинг асосий максадларидан бири "шахснинг бахтли булишими?" ёки "жамиятнинг кудратли булишими?".
Шахс омили тарафдорлари дейдилар: "Конун чикарувчи имкон кадар шахсларнинг осойишталиги, фаровонлиги, туклиги ва озодлигини назарга олиши мумкин, фарднинг11 хушбахтлиги биринчи даражали ахамиятга эгадир, жамият манфаати бахонасида шахсларни шодлик ва саодатидан махрум этмаслик лозим, бу факат жамиятнинг пароканда ва талон-тарож булиши хатари пайдо булганда мумкиндир". Факат шундай холатда жамият манфаати шахс манфаатидан юкори куйилади, зеро агар жамият талон-тарож килинса, шахс хам талофат куради. Дархакикат бу ерда хам шахснинг ахволи ва манфаатига риоя килинган. Аммо жамият омили тарафдорлари айтадилар:
10 Форобий. Рисолалар. Т.: "Фан", 1975. Б.135.
11Фард -ягона, якка, танхо, ёлгиз.
Research BIB / Index Copernicus
биринчи даражада ахамиятга молик булган нарса жамиятнинг кудратли булишидир. Конун чикарувчилар ва сиёсатчилар жамиятнинг кудрати ва сарафрозлиги12 ва иззат-обруси учун химмат курсатишлари лозим. Шахснинг ор-номуси, осойишталиги, шодлиги, саодат ва эркинлиги ва унга боглик хар бир нарса жамиятга фидо килиниши лозим, жамият саодатли булмоги лозим, акс холда ундаги барча шахслар бахтсизликка учрайди.
Бизниннгча, агар етакчилар шахс манфаатларини уйласалар, жамият тараккиётини пасайиб кетмаслиги учун, уз мамлакатлари фукароларининг осойишталиги ва жамиятдаги шахсларнинг умум иктисодий ахволини яхшилашга каратилган режаларни тузадилар. Агар жамият манфаатларини уйласалар шахсларнинг эхтиёжларига таважжух13 килмасдан, иложи борича келажак жамиятининг тараккиётини таъминлайдиган режаларни тузишга харакат киладилар. Жахондаги кудратли мамлакатларнинг келажак режалари шундай тафаккурдан иборат. Бундай дастурлар умумий таълим ва тарбиядан юкорирок даражани эгаллаган. Бундай дастурларни тузувчилар учун мухим булган нарса мамлакатнинг сарафрозлиги ва кудратидир.
Бу мавзу шархидан максад, "жузнинг хисоби умумий хисобдан фарк килади", деган нуктага таважжух килишдир. Жуз учун зарарли ва хунук булган нарса кул учун фойдали ва гузал булиши мумкин14.
Жамият манфаатлари тарафдорлари айтадилар: биринчи навбатда жамиятнинг кудрат ва шукухига ахамият бериш лозим. Шахс омили тарафдорлари айтадилар: биринчи навбатда шахсларнинг манфаат, осойишталик ва эркинликларига эътибор бериш лозим. Конунларни ишлаб чикиш жараёнида хам шахс хам жамиятнинг фаровонлиги, тинчлиги инобатга олиб кабул килиниб, амал килинса, бахтли жамият вужудга келади.
Инсон характери хамма шахсларда бир хил булмайди. Характер шахсларнинг табиий хусусиятларига мувофик фаркланади. Инсон борликни билиш жараёнида, у атроф-мухитни турли методлар асосида тадкик килади. Икки шахснинг ташки белгилар асосида англаш лаёкати тенг эмаслиги тасдикланган, баъзан шундай ходисалар руй берадики, бир шахснинг зехни уткир булса, яъни бир предметнинг барча хусусиятларини тез англаса, бошкаси эса аксинча суст англайди, предметни факат бир неча хусусиятларни тушунади. Яна баъзида шундай холат руй берадики, икки шахс бир предметни ташки белгиларини англаш лаёкати тенг эмаслиги хам аникланган. Биринчиси
12 Сарафроз - сазовор булиш, мартабага эришиш, бирон-бир маком ё мукофотга эришиш, бошнинг кукка етиши, иззат-хурмат курсатиш.
13Таважжух - юзланиш, диккат эътиборни бир жойга каратиш, рухий мурожаат, караш.
14Мутаххарий М. Ислом фалсафасида илохий адолат масаласи. "Ал-Худо" халкаро нашриёти; Техрон-Тошкент. 2007. Б. 123-124. (184 б. иборат)
Research BIB / Index Copernicus
предметнинг афзалликларини, англаб турувчи белгиларини тез англайди, иккинчиси эса, предметнинг таянч (базавий) белгиларини англаб етади. Биринчи одам солиштириб, таккослаб предметнинг нималигини билса, иккинчиси унинг узи нималигини билади. Масалан кимдир фалсафа фанининг нималигини билиш учун уни тарих, адабиёт, ахлокшунослик фанлари билан киёслаб урганса, иккинчи одам фалсафанинг мохиятини унинг конун ва категорияларининг мохиятини урганиш оркали "фанларнинг отаси"ни англайди. Форобийнинг фикрига кура, улар куч-кудратда тенг булишлари мумкин, лекин биринчиси англангани асосида бошкаларга таълим бера олади ва рахбарлик кила олади (курсатма бера олади). Иккинчиси эса укитиш ва курсатма бериш кудратига эга эмас. Улар моддий хатти-харакатларни намоён килишда хам фаркланишади. Демак, инсонлар лаёкатига кура бир-биридан фаркланадилар. Уларнинг баъзилари предметнинг барча хусусиятларини англаб олсалар, бошкалари эса факатгина бир неча хусусиятларинигина англайдилар.
Форобий, Ибн Сино ва Берунийлар турли фанларни яхши тушуна олиш билан бирга, сохаларда устозларидан утиб, фанларни узгаларга тушунтира олиш кобилиятига хам эга булганлар. Уларнинг карашларида жамият манфаатлари ва унинг ривожи етакчилик килган.
Ахлок инсонга жамиятда харакатланиш учун етакчи восита хисобланади. Х,ар бир инсонда муаллимга эхтиёж бор. Укитувчи инсонни мукаммал даражада тарбиялаш (укитиш)и мумкин. Инсонлар табиатан турли аклий ва ахлокий даражада булади. Шунингдек, улар зотига, хунарига ва илмига мос равишда турли табакаларга булинадилар. Улар таълим бериш ва бошкариш лаёкатида хам фаркланишади. Курсатма ва таълим беришда мутахассис булган кишини "Муаллими соний" раис, яъни бошкарувчи дейди.
Юкоридаги фикрлар асосида Форобий педагогми ёки сиёсатчими деган масалага биз уни файласуф деймиз. Форобий ижтимоий-сиёсий масалаларга айнан фалсафа нуктаи назаридан ёндошганлигини куриш мумкин. Унинг асарларида фозил шахарнинг зарурлиги хакида гоя мавжуд. Фозил шахарнинг асосий максади одамларни бахт-саодатли булиши. Олим тараккиёт, маданият, илм-фаннинг ривожланиши факат жамиятда шаклланишига ишонган.
Форобий нуктаи назаридан Афлотун фукаролик жамияти кандай эканлиги ва унда тугри хаёт тарзи кандай булиши хакидаги масалаларни тушунтириб берган булса, Арасту эса фукаролик илмига киришнинг метафизик умум фалсафий асосларини ишлаб чиккан. Шу сабабдан хам Форобийнинг фикрича, фукаролик жамияти хакидаги хар иккала файласуфларнинг фикрлари бир-
Research BIB / Index Copernicus
бирларини тулдиради. Бири амалий бири назарий жихатдан бир-бирларини тулдирганда, биргаликда бир бутун яхлитликни ташкил килишди.
Шунингдек, Форобий инсонлар уртасидаги нотугри муносабатлар хакида хам тухталиб утган. Ана шундай муносабатга кура инсонлар уртасидаги узаро мухаббат, узаро алокадорлик на уларнинг табиатига кура на иродасига кура мавжуд булмайди. Уларда факат узаро бир-бирига нисбатан нафрат ва бир-бирига нисбатан антипатия мавжуд булади. Икки одам факат узаро зарурият туфайли, яъни бирон-бир нарсага мухтожлик туфайли бирлашади деган караш мавжуд. Абу Наср Форобий бундай муносабатни коралайди.
Одамлар бир-бирини яхши курмайди, факат уз эхтиёжини кондириш максадида бирлашади. Одамларни бирлашишига яна бир сабаб була оладиган нарса бу - одамларга куч ишлатиш. Куч ишлатиб, бошка халкларни узига кул килиб олиш натижасида хам жамият кенгайиб боради дейди. Шу билан биргаликда Форобийнинг айтиши буйича баъзи бир одамлар уртасидаги алоканинг асосида узаро келишув ёки ваъда ётади, ана шу битм асосида хохламасаларда бирлашадилар. Шу билан биргаликда одамлар уртасидаги алокадорликни уларнинг бир жойда яшашлари, ахлоки ва тили оркали хам тушуниш мумкин.
Фалсафа сохасидаги энг буюк ютуклар нафакат мусулмон олами ёки Шарк улкаларига таъсир килган балки, илм-фан сохасида инсоният эришган ютукларнинг сараси Урта Осиёлик олим Абу Наср Форобий номи билан богланган. Олим антик фалсафани ислом билан зийнатлаб, уйгунлаштириб, келиштиришга урунди. Бунда у инсон, инсоннинг мохияти, уни тушуниш, Раис, пайгамбар, файласуф, жамият масалалари ва тинчлик гояларини уз рисолаларида ифодалади. У Афлотун ва Арасту меросини кайта ишлаб чикди. Европа Форобийнинг араб тилидаги асарлари оркали Афлотун ва Арастуларнинг карашлари билан янада кенгрок таниша олди.