Гаюпова С.Х магистранти
Тошкент вилояти Чирчиц давлат педагогика институти ШАХС ПСИХОЛОГИЯСИ ТАДКЩОТ ПРЕДМЕТИ СИФАТИДА
Аннотация: Ушбу мацола баркамол авлоднинг психологик дунёсини тадциц этиш, замонавий психология фан ютуцларидан кенгроц фойдаланиш орцали амалга оширишиш йуллари уамда шахс психологиясини тадцицот предмети сифатида очиб беришга царатилган.
Калит сузлар: Шахс, психология, олий нерв, психика, концепсия.
Gayupova S.X masters
Chirchik State Pedagogical Institute of Tashkent region
PERSONAL PSYCHOLOGY AS A SUBJECT OF RESEARCH
Abstract: This article aims to explore the psychological world of the harmoniously developed generation, ways to implement it through the wider use of the achievements of modern psychology science, and to reveal the psychology of the individual as a subject of research.
Keywords: Person, psychology, higher nervous, psyche, concept.
Бугунги кунда илм-фанга каратилаётган эътибор туфайли тараккиётнинг барча сох,аларида жадал ривожланиб бораётган мамлакатимизда ёш авлоднинг билим даражасини жах,он андозалари талабларига жавоб берадиган, фан-техника янгиликларидан хабардор, мустакил фикрлай оладиган, уз олдига аник максадларни куя оладиган, хдётга дадиллик билан кириша оладиган, тадбиркор, маънан баркамол килиб вояга етказиш долзарб вазифалардан хдсобланади.
Бу вазифани, аввало, баркамол авлоднинг психологик дунёсини тадкик этиш, замонавий психология фан ютукларидан кенгрок фойдаланиш оркали амалга оширишимиз мумкин. Узбекистан Республикасининг, "Таълим туFрисида"ги К,онуни, "Миллий дастур" хдмда "Давлат таълим стандартлари" FOяларига мувофик Республикамизда баркамол шахс ва малакали кадр тайёрлашга хизмат киладиган узига хос стратегия яратилди. Бу стратегиянинг муваффакияти учун замин яратувчи асосий омил бу маънавий-ахлокий сифатларга эга булган, ёш авлодни тарбиялаш хдсобланади. Зеро, ёш авлодни хдр жихдтдан камол топтириш, уларда муайян психологик фаолиятни олиб бориш лаёкатини шакллантириш хдмда уларнинг етук мутахассис булиб етишишларини
таъминлаш нафакат укитувчи ва мураббийларнинг зиммасидаги балки бутун жамият олдидаги асосий вазифалардан биридир.
Психик ривожланиш ва бу узгаришларга сабаб буладиган кучлар уртасидаги муносабат конунларини урганиш ёш даврлари психологияси ва педагогик психология фанининг мухим ва долзарб муаммоларидан биридир.
Инсон шахсининг психик ривожланиши ва унинг шаклланиши мураккаб тадкикот жараёнидир. Зеро, унинг узига хос хусусиятлари ва конуниятларини асосли илмий билиш, укувчи шахсига педагогик жихатдан таъсир курсатишнинг зарур шартидир.
Инсон - биосоциал мавжудотдир. Унинг бирлиги, бир томондан, кишининг психик, туFма равишда ташкил топган хусусиятлари (масалан, куриш ёки эшитиш сезгиларининг, шунингдек, олий нерв тузилишининг узига хос хусусиятлари), иккинчи томондан эса фаолиятиниг онгли субекти ва ижтимойй тараккиётнинг фаол иштирокчиси сифатида унинг хулк-атвор (масалан, ахлокий одатлар) хусусиятларида намоён булади.
Хуш, одам психикаси ва хатти-харакатларида намоён буладиган бу хусусиятларни нималар сирасига киритиш мумкин? Инсон психикасининг табиати биологик ёки инкилобий характерга эгами?
Инсон шахсиниг таркиб топиши ва психик ривожланишига таъсир этувчи омилларнинг муаммоси уз мохияти жихатидан FOявий характерга эга, шу боис бу масалани хал килишда бир-бирига карама-карши булган турли окимлар, йуналишлар майдонга келган. Инсон шахсининг таркиб топишини тушунтиришда майдонга келган биринчи оким биогенетик концепция, назария булса, иккинчи оким сосиогенетик концепциядир.
Инсон шахсининг таркиб топишини тушунтиришга интилувчи биогенетик оким XIX асрнинг икинчи ярмида майдонга келган.
Шахс психик хусусиятларининг туFма табиати хакидаги маълумот шу вактга кадар аксарият психология мактабларининг асосини ташкил этиб келмокда. Мазкур таълимот инсон психикасининг барча умумий ва индивидуал хусусиятлари табиат томонидан белгиланган, унинг биологик тузилишига тенглаштирилгандир, психик ривожланиш эса, ирсий йул билан азалдан белгиланиб, инсон организмига жойлаштирилган шу хусусиятларнинг маромига етилиш жараёнидан иборат деб таъкидлайди. Маълумки, наслий хусусиятлар туFма йул билан наслдан наслга тайёр холда берилади, бирок шундай булишига карамай, бу оким намояндалари инсон шахси ва унинг барча хусусиятлари «ички конунлар» асосида, яни наслий хусусиятлар негизида майдонга келадиган нарса, биологик омилларга боFликдир, деб таъкидлайдилар.
Биогенетик таълимот, инсон кобилиятларининг ривожланиш даражаси (чунончи, имкониятларнинг чегараси, унинг энг юксак нуктаси) такдир томонидан белгиланиб куйилганлигини, укувчи имкониятлари ва кобилиятларини махсус тестлар ёрдамида аниклаб, ундан сунг таълим
жараёнини унинг ирсият томонидан белгиланган тараккиёт даражасига мослаштириш, уларнинг аклий истеъдод даражаларига караб турли мавкедаги мактабларда тахсил олиш зарур деб таъкидлашади114.
Чунончи, бу йуналиш тарафдорларидан, америкалик психолог Э.Торндайк115 укувчиларнинг «табиявий кучлари» ва «туFма майллар"и психик ривожланишнинг етакчи омили килиб курсатиб, мухитнинг, таълим-тарбиянинг таъсири - иккинчи даражалидир деб айтади.
Австралиялик психолог К.Бюлер116 шахсларнинг факат аклий тараккиётини эмас, балки ахлокий ривожланиши хам наслий томондан белгилангандир, деб таъкидлайди.
Америкалик педагог ва психолог Дж.Дюи инсон табиатини узгартириб булмайди, одам ирсият воситасида хосил килган эхтиёжлари ва психик хусусиятлари билан туFилади. Бу эхтиёжлар ва психик хусусиятлар тарбия жараёнида намоён булиб, базида узгариши, тарбиянинг эса микдорини белгилаб берувчи мезондир, деб хисоблайди117.
Веналик врач-психолог З.Фрейд мазкур оким намояндаси сифатада шахснинг фаоллигани, уни харакатта келтирувчи кучларни куйидаги тарзда тушунтиришга интилади. Одам узининг кадимий хайвон тарикасидаги авлод аждодларидан наслий йул билан утган инстинктив майлларнинг намоён булаётгани туфайли фаолди. З.Фрейднинг фикрига кура, инстинктив майллар асосан жинсий инстинктлар шаклида намоён булади. З.Фрейд, шахснинг фаоллигини даставвал жинсий майллар билан боглайди. Бирок инстанктив майллар жамиятда худди хайвонот оламидагидек эркин намоён булавермайди. Жамиятдаги жамоа хаёти одамни, ундаги мавжуд инстинктив майлларни (жинсий майлларни) жуда куп жихатдан чеклаб куяди. Окибатда одам узининг куп инстинктлари ва майлларини босишга, тормозлашга мажбур булади. Унинг таълимотига кура, тормозланган инстинкт ва майллар йуколиб кетмайди, балки бизга номаълум булган онгсизлик даражасига утказилиб юборилади. Онгсизлик даражасидаги бундай инстинктлар ва майллар хар турли «комплекстив бирлашадилар, гуё инсон шахси фаоллигининг хакикий сабаби айни шу «Комплекслар»ни намоён булишидир118. З.Фрейднинг таълимотидан унинг очикданочик биологизаторлик тарFиботчиси эканлигини, инсон шахсининг фаоллигини жинсий майллардан иборат эканлиги хакидаги назарияси Илмий асосга эга эмаслигини эътироф этиш мумкин.
Инсон шахсининг таркиб топишини урганиш давомида юзага келган яна бир таълимот- социогенетик концепция кобилиятларнинг
114 Гилберт С. Биология развития. М., Мир, 1993, т.1, с. 146
115 Э^^озиев. Умумий психология. Т.: "Университет" 2008. - Б.29.
116 Э^^озиев. Умумий психология. Т.: "Университет" 2008. - Б.79
117 Рогачева Е.Ю. Воспитание детей в семье Джона Дьюи / Историко-педагогический журнал, №2. — 2013. — С. 81—97.
118 З. Фрейд. Тотем и табу. Санкт-Петербург. 1996. - С. 144.
тараккиётини, факат, теварак-атрофдаги мухитнинг таъсири билан тушунтиради. Бу йуналиш уз замонаси учун илFор хисобланган XVIII аср Француз олими К.Гелвесий таълимотидан бошланган. К.Гелвесийнинг таълимотига кура, барча одамлар аклий ва ахлокий ривожланиши учун тутилишданок мутлако бир хил табиий имкониятга эга буладилар, шунинг учун одамларнинг психик хусусиятларидаги фарк, факатгина мухит ва тарбиянинг турлича таъсир килиши билан вужудга келади, деб тушунтирилади. Бу назария одамларнинг психик, рухий, окибатда ижтимоий тенгсизлиги уларнинг тула хусусиятлари деган таълимотга карши каратилган эди. Бу назариянинг хорижий мамлакатлардаги хозирги турли намояндалари психиканинг ривожланишида ижтимоий мухитнинг FOят даражада мухим роли борлигини эътироф этадилар.
Инсон шахсининг таркиб топишини урганиш давомида юзага келган сосиогенетик концепция фанда экспериментларнинг ривожланиши билан боFликдир. Маълумки, XVII асрнинг охири ва XVIII асрнинг "бошларида табиий фанлар жадал суръатлар билан ривожлана бошлади, уша пайтда хамманинг диккат-эътибори муъжизакор тажрибага каратилган эди. Бу ходиса инсон шахсининг таркиб топиши масаласига хам таъсир килмай колмади. Социогенетик концепция намояндалари инсоннинг бутун тараккиёти, шу жумладан, шахсий хусусиятларнинг таркиб топиши, асосан, тажрибага боFликдир. Бу назарияда шахсда руй берадиган узгаришларни жамиятнинг тузилиши; ижтимоийлашиш усуллари, атрофидаги одамлар билан узаро муносабат воситалари асосида тушунтирилади. Бу таълимотта кура инсон биологик тур сифатида тугилиб, хаётдаги ижтимоий шарт-шароитларнинг бевосита таъсири остида шахсга айланади.
Чунончи, ангалиялик олим Джон Локк дунёга келган янги чакалок шахснинг рухини «топ-тоза пахтага» ухшатади. Унинг фикрича, шахснинг «топ-тоза пахта» тарзидаги рухига нималарни ёзиш мутлако катта одамлар ихтиёрларидадир. Шунинг учун шахснинг кандай одам булиб етишиши, яъни унда кандай шахсий фазилатларнинг таркиб топиши шахс хаётдан оладиган тажрибага, узгалар билан мулокот жараёнида оладиган хаётий тушунча ва тасаввурларига боFликдир, деб таъкидлайди119.
Х,ар иккала йуналишнинг намоёндалари, уз манфаатларининг ташки жихатдан бир-бирига карама-карши булишига карамай, инсоннинг психик хусусиятларини наслий, биологик омиллар таъсири остида, ёки узгармас мухит таъсирида аввалдан белгиланган ва узгармас нарса, деб эътироф этадилар.
Маълумки, одам шахс сифатида мунтазам, кандайдир фаолиятда таркиб топиб боради, ривожланади, унинг фаоллиги намоён булади. Агарда хайвонлар теварак атрофдаги ташки мухитга пассив мослашиб,
119 Хайдаров Ф.И. Умумий психология. Т.: "Университет" 2010. - Б.11
хаёт фаолиятларида табиатдаги, яъни ташки мухитдаги тайёр нарсалардан фойдалансалар, одам эса теварак-атрофидаги ташки мухитга фаол таъсир курсатиб, уни уз иродасига буйсундиради хамда узгартириб, уз эхтиёжларини кондиришга хизмат килдиради.
Кузатишлар жараёнида шу нарса маълум булдики, одамдаги туFма, ирсий механизмлари унинг психик ривожланишига таъсир курсатади-ю, бирок унинг мазмунини хам, шахсий фазилатларини хам белгилаб бера олмайди. Таъкидлаш зарурки, мухит хам шахс психикасини ривожлантиришда муайян рол уйнайди. Факат, бунинг учун шахсни укитаётган кишиларнинг таъсири натижасида шахс ана шу мухитни фаол равишда урганиб олиши, табиийдир.
Психология фани замонавий таълимотга асосланган холда инсон шахсининг таркиб топишини асосан учта омилнинг таъсирига боFликлини далиллар асосида изохлаб беради. Улардан;
- биринчиси - инсон тугилиб вояга етадиган ташки ижтимоий мухитнинг таъсири;
- иккинчиси - одамга узок муддат давомида мунтазам тарзда бериладиган таълим тарбиянинг таъсири;
- учинчиси - одамга туFма равишда, тайёр холда бериладиган
120
наслий хусусиятларнинг таъсиридир120.
Маълумки, хар бир одам узига хос, бошкаларда айнан такрорланмайдиган ижтимоий мухитда, аник ижтимоий муносабатларда, яъни оила, жамоа ва жамиятда, одамлар орасида яшаб у^аяди, шаклланади.
References:
1.Ахмедов, Б. А. (2021). Задачи обеспечения надежности кластерных систем в непрерывной образовательной среде. Eurasian Education Science and Innovation Journal, 1(22), 15-19.
2.Ахмедов, Б. А. (2021). Динамическая идентификация надежности корпоративных вычислительных кластерных систем. Academic Research in Educational Sciences, 2(3), 495-499.
3.Ахмедов, Б. А. (2020). О развитии навыков интерактивных онлайн-курсов в дистанционных условиях современного общества (модель-программа для преподавателей образовательных учреждений). Universum: технические науки, 12-1 (81).
4.Akhmedov, B. A. (2021). Cluster methods for the development of thinking of students of informatics. Academy, 3(66), 13-14.
5.Akhmedov, B. A. (2021). Innovative cluster model for improving the quality of education. Academic Research in Educational Sciences, 2(3), 528-534.
6.Akhmedov, B. A. (2021). Information technologies in Cluster systems: a competence approach. Universum: технические науки, 4 (85
120 Немов Р.С. Практическая Психология Познание себя: Влияние на людей - М.: ВЛАДОС, 2004, -320 с
7. Ахмедов, Б. А. (2020). Математические модели оценки характиристик качества и надежности программного обеспечения. Eurasian Education Science And Innovation Journal, 3(10), 97-100.
8.Akhmedov, B. A. (2021). Development of network shell for organization of processes of safe communication of data in pedagogical institutions. Scientific progress, 1(3), 113-117.
9.Наримбетова, З. А., Сытина, Н. (2021). Учитель-нравственный пример для ученика. Academic research in educational sciences, 2(1), 1153-1159.
10.Eshkaraev, K., Norimbetova, Z. (2020). Methodological recommendations for organizing and holding mathematical circles. European Scientific Conference, 248-250.
11.Norimbetova, Z. A. (2020). Axborot kommunikatsion texnologiyalari yordamida geometriya fanini o'qitish metodikasi (10-11-sinflar misolida). Science and Education, 1(7).
12.Narimbetova, Z. A. (2020). Matematika fanida ta'lim texnologiyalaridan foydalanish o'quvchilar tafakkurining rivojlantiruvchi omil. Academic research in educational sciences, 1(3), 1253-1261.
13.Narimbetova, Z., Makhmudova, D. (2020). Developing creative competence through the formation of scientific generalization in students. International Journal of Psychosocial Rehabilitation ISSN, 1475-7192.
14.Наримбетова, З. А. (2020). Изучение элементов фрактальной геометрии как средства интеграции знаний по математике и информатике в образовательный процесс учащихся средней школы. International Journal of Scientific & Technology Research, 9(4), 677-682