СМИ (медиа) и массовые коммуникации список научных статей
-
Поликодовый текст в диджитал-коммуникациях вуза: контент, графика, иллюстрации
В статье рассматриваются закономерности структурирования поликодового текста, функционирующего в новостных лентах сайтов технических университетов. Актуальность исследования обусловлена необходимостью лингвистического описания всевозможных форматов и жанров диджитал-коммуникации. Новизна...
2024 / Шляхова Светлана Сергеевна, Колесник Алина ЮрьевнаScopus -
Интеррогативные предложения как способ выражения русофобии в современном виртуальном пространстве (на материале сети Reddit)
Современное общество сегодня подвержено глобальным процессам вестернизации, целью которой является подчинение других культур западному влиянию. Благодаря мощному потенциалу виртуального пространства распространять необходимые идеи осуществляется навязывание определенного видения и проводится...
2024 / Шипилова Диана СергеевнаScopus -
Конструирование образа СССР в традиционных печатных медиа (на примере «Аргументов и фактов»): опыт статистического и качественного анализа коммуникационных стратегий
В статье на основе статистического и качественного анализа контента «Аргументов и фактов» определяются коммуникационные стратегии создания образа СССР. Эмпирическая база статьи основывается на материале газеты, опубликованном с 1992 по 2022 г. Привлечение статистических методов для анализа всех...
2024 / Суслов Иван Владимирович, Тихонова Софья Владимировна, Балаш Владимир АлексеевичScopus -
Проект «поворота» сибирских рек: динамика презентации в текстах советских СМИ
Авторы статьи анализируют материалы одной из самых известных, вследствие остроты, продолжительности, общественной значимости, публичных полемик советского периода. Цель — выявление факторов, влияющих на специфику презентации научной идеи в СМИ: на механизмы формирования транслируемых смыслов и...
2024 / Цветова Наталья Сергеевна, Жаркова Татьяна ВладимировнаScopus -
Reputationally damaging words in media discourses: How media distort Donald Trump’s image
This article discusses how US and UK liberal media slowly but surely created a skewed representation of 45th US President Donald Trump. Asserting that the media are biase and the images of Donald Trump in print media show political slant of the newspapers, the research analyzes partisan media and...
2024 / Мухортов Денис Сергеевич, Жовнер Елизавета АндреевнаScopus -
Дискурс коммуникативной сферы: актуальные темы и исследовательские ориентиры (аналитический обзор профессиональной периодики)
Анализ новейших публикаций в профессиональной периодике занимает особое место в сфере коммуникаций. Во-первых, он играет роль фильтра, демонстрируя научные достижения и лакуны, которые требуют более глубокого изучения; во-вторых, его результаты служат ориентиром для дальнейших исследований;...
2024 / Ачкасова Вера Алексеевна, Журавлева Нина НиколаевнаScopus -
Телеграм-дискурс как формат цифровой коммуникации
Представлены результаты медиалингвистического исследования телеграм-дискурса как сегмента интернет-сферы в системе характеристик, обусловленных мультимедийной организацией коммуникации в социальной сети Telegram. Цель исследования — выработать параметры анализа телеграм-дискурса как формата с...
2024 / Кушнерук Светлана ЛеонидовнаScopus -
Спортивное комментирование судейских ошибок во время телевизионных трансляций футбольных матчей Российской премьер-лиги
Многократно доказано, что речь спортивных комментаторов обладает потенциалом речевого воздействия на аудиторию. Однако существует необходимость изучить то, как спортивные комментаторы говорят о судьях как важных представителях спортивного дискурса. Цель исследования — выявить способы представления...
2024 / Калиниченко Максим ОлеговичScopus -
СЛОВО «ЭКСПЕРТ» В РОССИЙСКОМ МЕДИАДИСКУРСЕ: СЕМАНТИКА И ПРАГМАТИКА В УСЛОВИЯХ НЕОПРЕДЕЛЕННОСТИ
Методами контент-анализа и дискурс-анализа экспертного медиаконтента исследуется семантика слова эксперт в русскоязычном медийном пространстве и прагматика введения экспертного комментария в медийный текст. В качестве исследуемого медиаконтента взяты интервью с экспертами на канале YouTube;...
2023 / Татьяна Леонидовна КаминскаяВАК -
Bishop Adam Lepa (1939–2022) in the Faith-based Media Literacy Education Approach
Bishop Adam Lepa (1939–2022) is a precursor of religious media education in Poland. His scientific works are part of the trend known around the world as faith-based media literacy education. In the years 2024–2027, we are implementing a research grant regarding the scientific achievements of Bishop ...
2024 / Piotr DrzewieckiWOSВАКESCI -
The Use of Social Television in Interactive Health Communication with Implications for Media Literacy
The integration of media literacy within interactive health communication via social television presents a transformative potential for enhancing health outcomes globally, particularly in Africa. By harnessing the capabilities of social media and interactive broadcasting, health campaigns can...
2024 / Adamkolo Mohammed Ibrahim, Hajara Umar Sanda, Mainasara Yakubu Kurfi, Abubakar Tijjani IbrahimWOSВАКESCI -
Media Consumption by Russian Youth as a Factor of Political Socialization: Request for Media Literacy Education
Media consumption by young people has traditionally been receiving much attention within Russian science. However, scholars rarely analyze various aspects of political dimension of media practices widely spread among young people. In this regard, the purpose of the study was to analyze the...
2024 / Alexander KazakovWOSВАКESCI -
Artificial Intelligence as a Means of Visual Representation of the Lost Cultural and Historical Heritage of the Urban Landscape in Media Education
This study was carried out to modern world presents the problem of introducing and using artificial intelligence as a visual representation means of the lost cultural and historical heritage. It is the urban landscape in mass and professional media education. Thus, based on the study of losses in...
2024 / Nikolay Khilko, Yulia GorelovaWOSВАКESCI -
Axiologically Marked Conflicts: Representation in Media Space
The article is devoted to the study of thevalue conflict, which has a verbal embodiment, and in some cases it is impossible to distinguish it from a communicative (verbal, linguistic) conflict. The purpose of the article is to study the verbal embodiment of value conflict in the categories of...
2024 / Ella Kulikova, Victor BarabashWOSВАКESCI -
The Role of Media Education in Shaping the Conscious Choice of a Future Profession Among Young Pople in the era of Information Glut
In a rapidly developing information society, and especially in the context of the implementation of the request for participation in the development of digital transformations, young people have to face a huge amount of information, find their place in which it becomes increasingly difficult to...
2024 / Elena Lomteva, Alexey DemidovWOSВАКESCI -
Family and Family Education in Russian Feature Films During the Years of Media Education Revival (1955–1960)
The article looks into the representation of family and family education in Russian feature films during 1955–1960 when Soviet filmmakers began to explore the complexities of family life, often reflecting the broader social and political changes of the time. Thus, the family became a microcosm for...
2024 / Galina Mikhaleva, Irina ChelyshevaWOSВАКESCI -
Media Discourse as a Research and Media Educational Problem: Approaches and Scientific Schools
The article provides an overview of scientific approaches to interpreting the concept of discourse in order to identify research trends and clarify the interpretation of the concept of “mass media discourse”. By specifying this concept, the authors of the article identify its essential features:...
2024 / Alla Shesterina, Tatyana Kaminskaya, Ekaterina ZverevaWOSВАКESCI -
Transformation of Russian Women’s Media Consumption: from Magazines to Blogs
For a long time in Russia, women's glossy magazines have had a significant impact on the socialization of women, shaping their lifestyle and gender identity. They not only met the needs of women, but also defined them. The study examines and evaluates the changing trends in the behavior of media...
2024 / Victoria Smeyukha, Lyubov Cherkasova, Ekaterina ShapovalovaWOSВАКESCI -
Digital Literacy on Beauty Information: A Case Study on Autobase Twitter @ohmybeautybank
This research aims to determine digital literacy among followers of the @ohmybeautybank account regarding beauty information. This research is a case study research with a qualitative approach. The selection of informants was carried out using a purposive sampling technique. Data was collected by...
2024 / Riska Rafinia Wahyuni, Muhammad AzwarWOSВАКESCI -
К проблеме сегментации современной телеаудитории
Современная экранная культура, возникшая благодаря бурному развитию электроники и цифровых технологий, перенесла значительную массу информации самого разного характера на экраны – начиная от экранов кинотеатров и заканчивая экранчиками различных современных гаджетов. Аудиовизуальное творчество,...
2024 / Познин В. Ф.