Научная статья на тему 'ЗНАЧЕНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ВЗАИМООТНОШЕНИЙ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ УМСТВЕННЫХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ'

ЗНАЧЕНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ВЗАИМООТНОШЕНИЙ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ УМСТВЕННЫХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
44
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
РАЗВИТИЕ / ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ / ОБРАЗОВАНИЕ / ВОСПИТАНИЕ / ШКОЛА / УЧЕНИК / ПРАКТИЧЕСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ / ВАЖНОСТЬ / ОТНОШЕНИЕ / УЧИТЕЛЬ / СОВЕРШЕНСТВОВАНИЕ / ИНТЕЛЛЕКТ / ИНДИВИДУАЛЬНЫЕ ОСОБЕННОСТИ ЧЕЛОВЕКА / ПРОЦЕСС / МЕТОД / НАЧАЛЬНАЯ ШКОЛА

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Саидов Низомиддин Тоджиддинович, Сафарова Дилафруз

В данной статье приводятся анализ и значение педагогических взаимоотношений в процессе обучения в зависимости от особенностей умственного развития учащихся начальных классов. Авторы подводя итоги с научно-практической точки зрения особенностей правильного умственного развития учащихся в процессе обучения, считают педагогические взаимоотношения основным развивающим факторам. Авторы излагают, что под педагогическими взаимоотношениями, которые являются факторами всестороннего развития учащихся в процессе обучения, понимаются гуманистические отношения, защита по правам и свободам воспитанников, уважение их положения, ликвидация методов наказания и другие. В данной статье отражены роль и основное значение педагогических взаимоотношений, особенности совершенствования педагогической деятельности в рамках научных теорий. А также приводятся факты о том, что учитель не должен строить свои отношения на почве полного безразличия и высокомерия. Противоположный, отношения учителя с учениками должны быть искренними, доброжелательными и сочувствующими. А также, учитель как опытная и взрослая личность должен выступать как друг и воспитатель учащихся и под воздействием различных педагогических методов уметь развить умственные способности учащихся.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE VALUE OF PEDAGOGICAL RELATIONSHIPS IN THE PROCESS OF FORMING THE MENTAL ABILITIES OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS

This article provides an analysis and the importance of pedagogical relationships in the learning process, depending on the characteristics of the mental development of primary school students. Summing up the results from the scientific and practical point of view of the peculiarities of the correct mental development of students in the learning process, the authors consider pedagogical relationships to be the main developmental factors. The authors state that pedagogical relationships, which are factors in the comprehensive development of students in the learning process, mean humanistic relationships, protection of the rights and freedoms of pupils, respect for their position, elimination of methods of punishment, and others. This article reflects the role and main meaning of pedagogical relationships, the features of improving pedagogical activity in the framework of scientific theories. And also the facts are given that the teacher should not build his relationship on the basis of complete indifference and arrogance. On the contrary, the teacher's relationship with students should be sincere, benevolent, and compassionate. And also, the teacher, as an experienced and adult person, should act as a friend and educator of students and, under the influence of various pedagogical methods, be able to develop the mental abilities of students.

Текст научной работы на тему «ЗНАЧЕНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ВЗАИМООТНОШЕНИЙ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ УМСТВЕННЫХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ»

interaction, cognition, relationship, respectively, and four approaches to studying this problem: communicative, informational, gnostic (cognitive) and regulatory.

Keywords: communication, activity, verbal communication, the object of training, communication functions, the nature of communication, communication problems, the pedagogical process of communication, communication activities,

Сведения об авторе:

Куджов Р.М. — кандидат педагогических наук, заведующий кафедрой методики преподавания иностранных языков Таджикского педагогического Университета имени СадриддинаАйнг. Тел:(+992) 935276179. Email- [email protected]

About the author:

Kudjov R.M. — Candidate ofpedagogical sciences, the head of the chair of methods of teaching foreign languages of the Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Sadriddin Aini. Phone: (+992) 935276179. Email- [email protected]

НАКШ ВА АХДМИЯТИ МУНОСИБАТИ ПЕДАГОГИ ^АМЧУН ОМИЛИ МУКАММАЛГАРДОНИИ ФАЪОЛИЯТИ КАСБИДАР РАВАНДИ ТАЪЛИМИ

СИНФ^ОИ ИБТИДОИ

Саидов Н.Т., Сафарова Д.

Донишго^и давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Масъалаи муносибати педагогй яке аз масъалахои чомеаи имруза ба хисоб рафта, диккати олимони сохаи педагогика ва психологияро ба худ чалб намудааст, ки то хол ба тадкики ин масьала равонаанд. Барои он ки дар мактаб сифати кори таълиму тарбия баланд бардошта шавад, лозим меояд, ки омузгор оид ба масъалаи муносибати педагогй маълумоти мукамал дошта бошад. Марбут ба масъалаи мубрами руз, ки хусусияти ташаккулдихии маърифати хонандагонро дар бар мегирад, метавон андешаронй намуд.

Муносибати омузгор ба хонандагон дар чараёни таълиму тарбия накши асосиро мебозад. Бинобар ин педагоги машхури рус К.Д. Ушинский навишта буд, ки «барои бо мувафакият таълим додану тарбия намудани бачахо, онхоро аз хар чих,ат нагз донистан зарур аст». [6].

Зимнан таъкид ба маврид аст, ки омузгор махз дар натичаи муносибат нисбати хусусиятхои псхологии дастпарварони худ маълумот пайдо менамояд ва рафти фаъолияташро хуб ба рох мемонад. Хангоми ташкил намудани кори таълиму тарбия омузгор на танхо ба як ё ду балки ба ахли гурух муносибат менамояд ва омузгорро зарур аст, ки ба хар як хонанда рафтори муносиби фардй - психологй намояд. Зеро дуруст ба рох мондани муносибат сифати кори таълиму тарбияро баланд бардошта, яке аз омилхои асосии ташаккули зехнии хонандагон мегардад .[5].

Мушохидахои сершумори педагогхо нишон доданд, ки кудаке, ки тарзи ёдгирй ва тарзи фаъолияти зехниро дар синфхои ибтидоии мактаб азхуд накардааст, дар синфхои миёна одатан ба катори акибмондахо дохил мешавад. Яке аз самтхои мухимтарин дар халли ин масъала эчоди як навъ шароит дар синфхои ибтидой мебошад, ки ба рушди зехнии мукаммали кудакон мусоидат менамояд, ва он бо ташаккули кунчковии пойдор, тавоноихо ва махоратхои фаъолияти зехнй, сифати аклу шуур, ташаббуси эчодкорй алокаманд мебошад. [4].

Хаминтавр мафхуми муносибати педагогиро аз муносибат фарк бояд кард. Мафхуми муносибат - ин мавкеъи ишголкардаи шахс нисбат ба хама чизе, ки уро ихота намудааст. Одам хамеша ба ашё, ходисахои хаёти ичтимой ва одамон дар муносибат аст.

Махорат дар муносибати педагогй - ин системаи рох, тарз, усули фаъолияти омузгор дар чараёни таълиму тарбия ва алокаи байни якдигар, ки дар натича фахмиши ахбори хамдигарй ба вучуд меояд, дониста мешавад.

Дар зери мафхуми муносибати педагогй инхо дохил мешаванд:

- ташкили раванди таълим ва ба системадарории он;

- ташкили муоширати педагогй ва истифодаи маърифат хамчун воситаи байни омузгорону хонандагон;

- воситахои халли масъалахои таълиму тарбия;

Муносибати педагогй ба колективи хонандагон ва хонандагони алохида ин ба эътибор гирифтани хусусиятхои синну солй, фардй-психологии шахс (мизоч, характер, кбилият, шавку

x,aBac, тялябот, холятхои aз capгyзapонй) Ba Faйpa дap нaзap доштa мешaвaд, ки хямя ин дap тaшaккyли зехнй някш мегyзоpд.

X,aминpо бояд ёдовap шуд, ки мyноcибaти педaгогигиpо олимон гуногун шaхp додaaнд, ки яз чумля олими мaшхypи олмонй К. Левен чунин мешyмоpaд, ки мyноcибaти педaгогй дap пешбypди тяълими xонaндa Ba pyшди зехнии онхо яз хямя боло меиcтaд.

К. Левен дap тяхкикотхои xyд мyноcибaти педaгогиpо бя 3 ким чудо менямояд:

1. Мyноcибaти "Демокpaтй" (яз кял. юнонй демоc - xan; кpaтия хокимят)

2. Мyноcибaти "Либеpaлй" ( хямя бя xохиши xyA )

3. Мyноcибaти "Автоpитapй" (Xyкмpaвой)

Хдмчунин, дap тяхкикотхои xyд 3-rypyx^ бaчaгонpо бо омyзгоpон овapдa як бозие мегyзapонaд, ки ин З-rypyx, бя 3-нямуд мyноcибaт фяъолият мекунянд.

Мyноcибaти либеpaлй - дap инчо омyзгоp бя хеч як xонaндa cyпоpиш ё коp нaмекyнaд вя бячяхо бошянд, бо xохиши xyA cyпоpишхоpо ичpо менaмyдaнд вя ин метод нишон дод, ки бячяхо cyпоpишхоpо ня он кaдap xyб ичpо нямудянд.

Мyноcибaти aвтоpитapй - дap ин низом омyзгоp бapои хиоои изяти нaфcи xyд бaчaхоpо бе гуноху бя гунох мухокимя мекунянд яз ин лихоз бячяхо xacтa шудя, cyпоpишpо xyб ичpо нянямудянд.

Мyноcибaти демокpaтй - дap ин мyноcибaти педягогй бячяхо бо ёpии омyзгоp xap як cyпоpишpо ялохидя ичpо нямудя, яз муяллим ёpивy ёвapи тяляб менямудянд вя яз ухдяи ичpои cyпоpиши додя шудя, дap хaмбacтaгй бо xyби бapомaдaнд.

Нятичяи тяхкикотхои К. Левен нишон дод, ки яз хямя мyноcибaти xyб мyноcибaти демокpaтй бя шyмоp paфтa, дap инкишофи тaфaккypи xонaндaгон caмapaи мycбaт бaxшид.

Аз ин лихоз, мyноcибaти педягогй нябояд pyяки бе тяфовут, ботaкaббypи бошяд. Мyноcибaти омyзгоp бо xонaндaгон xaйpxохонa, caмимй, дилcyзонa бошяд вя xонaндaгон дap шaxcияти омyзгоp мacлихaтчй, дусту ëpy ёвapи xyдpо дидя тявонянд. Инчунин, омyзгоp хямчун шaxcи к^ло^ол, бо тaчpибa дycтy мypaбии xонaндaгон бapомaд нямудя, зеpи ycyлхои гуногуни петягогй тявоняд, ки paвaндхои мaъpифaтии xонaндaгонpо бялянд бapдоpaд.

Тяхти мyноcибaти педягогй, ки омили pyшди хямячонибяи xонaндaгон дap paвaнди тяълим мегapдaнд, мyноcибaтхои зеpин доxил мешявянд:

> Мyноcибaти гyмaниcти доштян бя шaxcияти тapбиятгиpaндa;

> Эхтиpом нямудяни хукук вя озодии тapбиятгиpaндa;

> Бя тapбиягиpaндa cyпоpиши aлокaмaнд вя окилоняи яни; гузяштян;

> Вязъияти дacтпapвappо эхтиpом нямудян, дap холяте, ки cyпоpишpо хям paд куняд;

> Тяляботи cифaтpо бя вяй мaчбypaн боp нябояд нямудян;

> Аз чязои чиcмонй вя дигap холятхое, ки он кaдpy кимяти ypо пacт менямояд дacт кяшидян.

Тяхлилхо нишон дод, ки cолхои оxиp бapxе яз омyзгоpон бо xонaндaгон бap xилофи одоб (хяфтяфяхм, xywcap вя нодон) гyён мyноcибaт менямоянд, ки ин няфякят беяндешягй, бялки пacт зядяни номи омyзгоppо нишон медихяд вя иловя бap ин чунин мyноcибaт бя pyхияи шоги^он вя xycycиятхои фapдии онхо тями^ мянфи pacондa caди pохи пешpaвй вя тяшяккули зехнии xонaндaгон мегapдaд. [7].

Дap бapобapи ин омyзгоpоне низ хacтaнд, ки яз чязодихии чиcмонй иcтифодa менямоянд, ки ин боиш бя бехaвcaлaгй вя кaмзaхpa гapдидaни шогиpдон овapдa меpacонaд.

Мушохидяхо нишон дод, ки тapзи ro^pycra мyноcибaти бяъзе омyзгоpон боиcи мунокишяи бяйни шогиpд вя ycтод rap^na., метявоняд эътибоpи ycтодpо дap paдифи педягогй яз бяйн бapaд.

flHrap яз ин, тяхлилхо нишон медихяд, ки дap дaхcолaи оxиp ca^p хyкyквaйpонкyнии мaъмypию чиноятй дap мyноcибaти нодypycти омyзгоpон бя хиcоб гиpифтa шyдaacт.

Дap иpтибот бя тяхлилхои боло, омyзгоp дap фяъолияти педягогии xеш яз pохy ycyлхои мyоcиp хямчун мyноcибaти дypycти педягогй истифодя нямудя, cифaти коpи тяълиму тapбияpо зеpи мушохидяхои пcиxологй pохaндозй нямояд.

Х,ямчунин, дap paфти фяъолияти пелягогй як чянд мyноcибaтpо, ки омили pyшди зехнй вя хaвacмaндии xонaндaгон мегapдaд, бя эътибоp гиpифт:

- муношбят бя шaxcияти кудяк;

- муносибат бо падару модар;

- муносибат бо колективи хонандагон;

- муносибат бо фаъолияти хонандагон ва f.

Албатта, мушохдда ва тафаккур ба равиши якуми тахдилй, яъне ба фаъолияти зехдй (дар адабиёти муосири педагогй онро одатан "чараёни маърифатй" меноманд) бештар муносибат мебошад. Аммо чойи х,еч гуна шубх,а нест, ки дар зимни ичрои вазифах,ои ба хонандагон пешних,одшуда бо мацсади омузиши мушохдда ва тафаккур мавцеи асосй ба онх,ое дода мешавад, ки одатан "дарки мацсади амал", "тобеъ сохтани амалх,ои худ ба вазифаи гузошташуда", "цувваи ирода", яъне он чизе, ки ба сох,аи ирода мансуб аст, равона карда мешаванд. Инчо муносибати дурусти педагогй мавцеи хоссаро доро мебошад.

Х,амин тавр, муносибати педагогй яке аз омилх,ои асосии ташаккули хонандагон ба шумор рафта, хусусиятх,ои мусбии муносибати педагогй дар ташаккули равандх,ои маърифтй, хусусиятх,ои фардии шахс ва цувваи ирода таъсирбаш мебошад.

АДАБИЁТ

1. Петровского А.В. Возрастная и педагогичекая психология / под. ред. // Петровского А.В., М. 1979.-С. 26-30

2. Крутетцкий В.А. психология. Крутетцкий В.А. М, 1972.-С. 9-13.

3. Мухина В.С. Детская психология. / В.С. Мухина М. - 1985.

4. Саидов Н.Т., Саидов М.В. Хусусият^ои инкишофи зехнии хонандагони хурдсол дар раванди таълим // Паёми Пажухишгоди рушди маориф. 2019.- №2 (26) - С. 120-125.

5. Мустафокулов Т. Назруллоева М. Асосдои психологияи синнусолй ва педагогй / Т. Мустафокулов, М. Назруллоева. Кулоб. 1993. - С.- 6.

6. Ушинский К.Д. Мачмуи асар^о, чилди 8, / К.Д. Ушинский M., Нашриёти АФП РСФСР, 1950-С.- 23.

7. Х. Рахимов, А. Нуров Педагогика. Х. Рахимов А. Нуров Душанбе, 2007 - С.91-103.

ЗНАЧЕНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ВЗАИМООТНОШЕНИЙ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ УМСТВЕННЫХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ

КЛАССОВ

В данной статье приводятся анализ и значение педагогических взаимоотношений в процессе обучения в зависимости от особенностей умственного развития учащихся начальных классов. Авторы подводя итоги с научно-практической точки зрения особенностей правильного умственного развития учащихся в процессе обучения, считают педагогические взаимоотношения основным развивающим факторам.

Авторы излагают, что под педагогическими взаимоотношениями, которые являются факторами всестороннего развития учащихся в процессе обучения, понимаются гуманистические отношения, защита по правам и свободам воспитанников, уважение их положения, ликвидация методов наказания и другие.

В данной статье отражены роль и основное значение педагогических взаимоотношений, особенности совершенствования педагогической деятельности в рамках научных теорий.

А также приводятся факты о том, что учитель не должен строить свои отношения на почве полного безразличия и высокомерия. Противоположный, отношения учителя с учениками должны быть искренними, доброжелательными и сочувствующими. А также, учитель как опытная и взрослая личность должен выступать как друг и воспитатель учащихся и под воздействием различных педагогических методов уметь развить умственные способности учащихся.

Ключевые слова: развитие, деятельность, образование, воспитание, школа, ученик, практическая деятельность, важность, отношение, учитель, совершенствование, интеллект, индивидуальные особенности человека, процесс, метод, начальная школа.

THE VALUE OF PEDAGOGICAL RELATIONSHIPS IN THE PROCESS OF FORMING THE MENTAL ABILITIES OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS

This article provides an analysis and the importance of pedagogical relationships in the learning process, depending on the characteristics of the mental development of primary school students. Summing up the results from the scientific and practical point of view of the peculiarities of the correct mental development of students in the learning process, the authors consider pedagogical relationships to be the main developmental factors.

The authors state that pedagogical relationships, which are factors in the comprehensive development of students in the learning process, mean humanistic relationships, protection of the rights andfreedoms of pupils, respectfor their position, elimination ofmethods ofpunishment, and others.

This article reflects the role and main meaning ofpedagogical relationships, the features of improving pedagogical activity in the framework of scientific theories.

And also the facts are given that the teacher should not build his relationship on the basis of complete indifference and arrogance. On the contrary, the teacher's relationship with students should be sincere, benevolent, and compassionate. And also, the teacher, as an experienced and adult person, should act as a friend and educator of students and, under the influence of various pedagogical methods, be able to develop the mental abilities of students.

Keywords: development, activity, education, upbringing, school, student, practical activity, importance, attitude, teacher, perfection, intelligence, individual characteristics of a person, process, method, primary school.

Сведение об авторах:

Саидов Низомиддин Тоджиддинович - кондидат педагогических наук, старщий преподаватель кафедры общы психология Таджикского государственного педагогического унверистета имени Садриддин Айни, Адрес проспект Рудаки 121, 734003 г. Душанбе тел: (+992) 201095000;

Сафарова Дилафруз - асиссента кафедры общы психология Таджикского государственного педагогического унверистета имени Садриддин Айни, Адрес проспект Рудаки 121, 734003 г. Душанбе тел.: (+992) 985362631;

About the autors:

Saidov Nizomiddin Tojiddinovich - candidate Pedagogical Sceinces of the Departamente General pedagogy of Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, AddressRudakiAvenue 121, 734003Dushanbe Phone(+992) 201095000; Safarova Dilafruz - Assistant of the Department of General Psychology of Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, Address Rudaki Avenue 121, 734003 Dushanbe tel: (+992) 985362631;

УДК 591.30.44

БА РО^ МОНДАНИ РОБИТАИ БАЙНИФАННИ БИОЛОГИЯ БО ТАЪРИХ ЗИМНИ ОМУЗИШИ ТАЪЛИМИ БИОЛОГИЯ

Баротзода К.А., Давлатов С.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айнй

Робитаи байнифаннй дар таълими биология, яке аз самтх,ои асосии таълиму тарбия буда, он дар пешравии омузиши фанни мазкур ах,амияти калон дорад. Омузгор дар рафти машгулиятх,ои дарсй бояд ба робитаи байнифаннй диккати махсус дода, дониши донишчуёнро ба хисоб гирад. Бо ёрии робитаи байнифаннй омузгори фанни биология дар хдмкорй бо омузгорони дигар метавонад дар баланд бардоштани таълиму тарбия хиссаи сазовори худро гузорад. Робитаи байнифаннй дар таълими биология, он вакт амалй гардонида мешавад, ки агар омузгори дарсдихднда оид ба робитаи байнифаннй маълумоти пурра дошта бошад.

Робитаи байнифаннй дар таълими биология дар он вакт самараи хуб дода метавонад, ки агар муаллим эчодкорона мавзуъх,оро дуруст интихоб намояд, максад ва вазифах,ои барномаи таълими биологияро пурра донад.

Хусусиятх,ои хоси робитаи биологияро бо дигар фанх,о: биология ва физика, биология ва таърих, биология ва химия, биология ва география, биология ва математика, биология ва адабиёт ва дигар фанх,ои аз мадди назар дур кардан хеч мумкин нест.

Биология бо химия ба осонй робитаи байнифаннй х,осил менамояд. Масалан, накши биологии элементх,ои химиявй, таъсири биологии моддахо, инчунин робитаи зичи моддах,ои органикй бо объектх,ои биологй, табиат ва гайрах,о). Дар вакти баррасии мух,офизати мухити зист робитаи биология бо химия боз зичтар зохир мегардад.

Робита бо география ва геология зимни омухтани таърихи пайдоиши хаёт, муайян кардани синну соли чинсхои кухй ва гайрахо баркарор карда мешавад.

Биология бо физика робитаи нихоят зич дорад. Зимни омузиши обро чабидани реша, мубодилаи газхо дар шушу бофтахо, хун ва гайрахо аз робитаи байни биология бо физика истифода бурдан бомаврид аст.

Робитаро бо математика дар вакти халли масъалахо, сохтани графикхои гуногун, генетика баркарор кардан хеле осон аст. Дар вакти таълими биология тараккй додани тафаккури мантикй, ки зиёдтар ба математика хос аст, васеъ истифода мешавад.

Робита бо фанни таърих зимни омузиши конунхо, таърихи хучайра, биосфера, экология ва гайрахо маълумотхои гуногуни таърихй баркарор карда мешаванд.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.