Научная статья на тему 'НАЦИОНАЛЬНАЯ ГОРДОСТЬ И ВОСПИТАНИЕ САМОСОЗНАНИЯ У ПОДРАСТАЮЩЕГО ПОКОЛЕНИЯ'

НАЦИОНАЛЬНАЯ ГОРДОСТЬ И ВОСПИТАНИЕ САМОСОЗНАНИЯ У ПОДРАСТАЮЩЕГО ПОКОЛЕНИЯ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
174
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ИСТОРИЯ / ЯЗЫК / ТРАДИЦИИ / ОБЫЧАИ / НАЦИОНАЛЬНЫЕ ЦЕННОСТИ / САМОПОЗНАНИЕ И НАЦИОНАЛЬНАЯ ИДЕНТИЧНОСТЬ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Нуров Абдулбоки

В статье подчеркивается, что воспитание самосознания подрастающего поколения в условиях глобализации цивилизаций является одним из важнейших педагогических вопросов и требует регулярного взаимодействия школы, семьи и общества. Особенно в современном мире и стремительном развитии информационных технологий, которые способствовали проникновению чужеродных элементов в национальную культуру, очень важно и необходимо обратиться к истории и знать об происхождении предков. Основоположник мира и единства, Лидер нации Эмомали Рахмон подчеркнул: «Мы должны знать, кто наши предки, уважать их и гордиться арийским происхождением». Вот почему мы должны более, чем когда-либо оглядываться на славную историю наших предков и гордиться ею. В это непростое время становится очевидной миссия учителей как наставников. Высокая нравственность и великая мудрость наших предков ставили перед учителями и наставниками задачу воспитания у подрастающего поколения чувства гуманности и патриотизма, национального единства, национального самосознания и других чувств, являющихся основой воспитания и причиной развития гордости.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

NATIONAL PRIDE AND EDUCATION OF SELF-AWARENESS AMONG THE YOUNGER GENERATION

The article emphasizes that the upbringing of self-awareness of the younger generation in the context of globalization is one of the most important pedagogical issues and requires regular interaction between school, family and society. Especially in the modern world and the rapid development of information technologies, which contributed to the penetration of alien elements into the national culture, it is very important and necessary to turn to history and know about the origin of the ancestors. The founder of peace and unity, the Leader of Nation stressed: “We must know who our ancestors are, respect them and be proud of the Aryan generation, that is, our Aryan origin.” That is why we must more than ever look back on the glorious history of our ancestors and be proud of it. In this challenging time, the mission of teachers and mentors becomes apparent. Thus, the high morality and great wisdom of our ancestors set before teachers and mentor stand the task of instilling in the younger generation a sense of humanity and patriotism, national unity, national identity and other feelings, which are the basis of education and the cause of the development of pride and self-awareness.

Текст научной работы на тему «НАЦИОНАЛЬНАЯ ГОРДОСТЬ И ВОСПИТАНИЕ САМОСОЗНАНИЯ У ПОДРАСТАЮЩЕГО ПОКОЛЕНИЯ»

ПЕДАГОГИКА / ПЕДАГОГИКИ

ИФТИХОРИ МИЛЛИ ВА ТАРБИЯИ ХУДШИНОСИИ НАСЛИ НАВРАС

Нуров А.

Донишго^и давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Асосгузори сулху вахдати миллй-Пешвои миллат, Президента мамлакат мухтарам Эмомалй Рахмон дар Паёми худ ба Мачлиси Олй, 26 декабри соли 2019 таъкид намудаанд: «Таърихи пурифтихори халки точик мактаби бузурги худшиносй мебошад ва мо вазифадорем, ки ба он арч гузорем, сахифахои дурахшони кахрамониву диловарии гузаштагони худро омузем ва онро хамчун асоси гояи ватандустиву садокат ба Ватан ташвик намоем. Бахусус, дар шароити чахонишавй ва рушди технологияхои иттилоотй, ки воридшавии унсурхои бегонаро ба фарханги миллй осон гардондааст, ру овардан ба таърих ва огох будан аз аслу насаби хеш барои хар як фарди миллат, хусусан насли наврасу чавон зарур ва хатмй мебошад.

Мо кй будани ачдоду гузаштагони худро бояд донем, ба онхо арч гузорем ва бо насли ориёй, яъне ориёнтабор будани худ ифтихор кунем»[1, с.364].

Ин таъкиди дилсузонаю ватанпарастонаи Пешвои миллат, бахусус донистани таърих, фарханг, расму ойин, худшиносию огох будан аз аслу насаб ва аз ориёнтабор будани хеш ифтихор кардан аст, аммо дар баробари ин, имруз раванди чахонишавии тамаддунхо ва ворид шудани унсурхои бегона ба фарханги миллй осон шудааст. Аз ин ру, мо бояд пештару бештар аз хар вакта дида ба таърихи пурифтихори гузаштагонамон ру орему осори офаридаи онхоро мутолиа намудаву амонати мукаддаси ба мо мерос мондаашонро чун гавхараки чашм хифз намоем. Рисолати омузгорону мураббиён низ дар замони пуртазод дар хамин зохир мегардад. Аз ин лихоз, моро зарур аст, ки дар замири насли наврас худогохию худшиносй ва хувияти миллиро тарбия намоем. Хушбахтона «...имруз аз баракату нусрати Истиклолият ва сохибихтиёрии Точикистони азиз ин худшиносй дар калбхо чуш мезанад ва эхё мешавад» [2, с.432].

Барои тарбияи худшиносй, тарбияи ифтихори миллй ва эхёи он, пеш аз хама дар муаллимон худтарбиякуниро инкишоф дода, ба ин васила ташаккули идеали маънавии уро таъмин намоем. Чунки махз омузгоре, ки идеали маънавии пухта ва хаматарафа дорад, онро дар насли наврас тарбия карда метавонад ва талабагон низ ба худтарбиякунй машгул мешаванд, ки ин боиси ифтихори миллии онхо мегардад. Аз ин ру муаллимонро зарур аст, ки пайваста ва мунтазам донишхои педагогию психологй, методию махорати касбии хешро баланд бардоранд, роххо ва воситахои самараноки таълиму тарбияи насли наврасро чуянд ва хамеша хамкадами замон бошанд. Устоди донишманд ва пухтакор дар хамаи давру замонхо «гули сари сабад»-и дустону шогирдон буда, ба ин восита ба халку ватани худ хизмат мекунад. Аз хамин ру, дар китоби мукаддаси «Авасто» ба мавкеи муаллим эътибори махсус дода, омузгорро «анжро пойти», яъне «донишманд» меномиданд. Дар гузашта омузгорро аз хисоби ашхоси босавод ва мехнатдуст интихоб менамуданд. Муаллимоне, ки забон, таърих, анъанахои нек ва педагогикаи ниёгони худро хуб медонанд ва аз он ифтихор дорад, бидуни тардид аз донишмандонанд. Ин чо хеле бомаврид аст, ки ба таъкиди Пешвои миллат, ки дар Рузи дониш (17.08.2020) ба тамоми мардуми шарифи Точикистон пеш аз хама барои устодону омузгорон пешниход шуда буд, таваччух намоем: «...рисолати аслии устодону омузгорон ва падару модарон дар ин самт аз он иборат аст, ки ба насли наврас ва чавонони имруза таърихи фочиабор ва тачрибаи талхи миллатро омузонанд ва онхоро барои хифзу пойдории сулху субот, вахдати миллй ва боз хам мустахкам намудани пояхои давлати озоду сохибистиклоламон омода созанд» [1]. Ин андешаи Пешвои миллат устодон ва омузгоронро дар баробари вазифа ва масъулияте, ки ба душ доранд, хамзамон бахри амалй сохтани се самти фаъолияташон, ки хамаруза дар кори таълиму тарбия мавриди корбуда карор мегиранд, рохнамо мебошад:

• Донишхои касбии омузгор, устод;

• Махорати педагогй;

• Сифатхои инсонй [1, с.29-31].

Муаллим бояд аз он ифтихор кунад, ки хама суханварони оламгир, аз чумла Сукроту Афлотун, Арастую Демокрит, Рудакию Фирдавсй, Абуалй Ибни Синою Носири Хусрав, Саъдию Ч,омй ва кулли хирадмандони насли хазрати Одам таълиму тарбияро аз устод гирифта, шухрату номи човидона касб кардаанд. Аз ин чост, ки ахлоки волою хиради бузурги ниёгонамон дар назди муаллимон вазифа мегузорад, ки барои дар насли наврас ва чавонон тарбия намудани хисси инсондустию ватандустй, вахдати миллй, тарбияю таълими

xeштaншиноcй ва xyдогох,ии миллй, маънавиёти баланд, axлоки хамидаи инсонй ва Faйpaхо, ки хама pyкнх,ои волои тapбия ва боиси ифтиxоp ва apзиши миллй аст, аввалан xyд намунаи ибpaт бошанд ва наели нaвpacpо дap хамин pyхия тapбия кapдa тавонад. Бapои халли ин масъалаи мyбpaми pyз пpоблeмaи дигap ба миён мeояд, ки то pyзхои наздик пaжyхишгapони сохаи пeдaгогикa ба он кам эътибоp мeдодaнд. Вазифаи мухиму мacъyлиятнок бapои мyaллимон, ки он боиси ифтиxоp ва apзиши миллй аст, ин py овapдaн ба анъанахои ниёгонамон ва хaмaтapaфa омyxтaни обу xоки ин capзaмини кухан, забон, тaъpиx ва тедагогикаи миллии (этнопeдaгогикa) он ба шyмоp мepaвaд. Олими мaъpyфи точик, шодpaвон aкaдeмик Мухамадчон Шaкypй дap acapи пypapзишaш «Хypоcон аст, ин чо» навиштааст: «Маънавиёти мapдyми точик чунин rapyH бyзypг дошт ва хан^з доpaд. Инpо имpyз мо точикон бояд бидонeм ва коpe бикушм, ки ин нepyи бyзypг бeдоp шавад, ба чунбиш ояд мушкилкушои xyди мо ва дигapон бошад» [2, с.54].

Ин aндeшaи олй ва таъкиди адабиётшиноси мaъpyф ба тамоми xaлки точик аз дeхкони xокпош cap кapдa то уламову шyapо як paнг дaxл доpaд. Бapои он ки «бидошм ва rape кyнeм, ки ин œpyH бyзypг (маънавиёт-А.Н) бeдоp шавад»» ба омyзгоpон, устодон зapyp аст, ки забон, тaъpиx ва пeдaгогикaи ниёгони xyдpо xyб донанд ва насли нaвpac ва чaвононpо дap хамин pyхия тapбия кapдa тавонанд. Чунки забони ниёгонамон ва тaъcиpи y ба забонхои дигap аз ахди кадим то имpyз натанхо боиси ифти^, балки якe аз apзишхои волои xaлки точик ба шyмоp мepaвaд ва тaъpиxи гузаштаамон ба ин гувох аст. Бинобap ин, ба омyзгоpон, устодон зapyp аст, ки бо забони адабй таълиму тapбияи насли нaвpacpо ба pох монанд, зepо нутки бyppо ва шeвои муаллим воситаи xyби аёнй дap дapc ва коpхои тapбиявй мeбошaд. Аз тapaфи дигap, xонaндaгон бeштap ба муаллим такдид мeкyнaнд, ки ин дap оянда ба онхо имконият мeдихaд бо забони адабй cyxaн гyфтaнpо ёд г^анд. Албатта дypycт pиоя кapдaни коидахои забон аз оила 0F0з шуда, дap кyдaкиcтон ва мактаб идома мeёбaд. Аз ин py, дap халли ин масъалаи мухим хaмкоpии доимии оила, кyдaкиcтон ва мактаб хатмист. Пeш аз хама мypaббии кyдaкиcтон бо забони адабии гуфту^й cyxaн pондa тавонад, aлaлxycyc дap гypyххои тaйёpй ба мактаб, ки инкишоф додани нутки мадании онхо xeлe мухим аст. Myaллимpо зapyp аст, ки бо забони адабии туфтут^ таълим ва тapбияи тaлaбaгонpо ба pох монад ва аз ин забон ифтиxоp намояд ва xонaндaгонpо дap хамин pyхия тapбия кунад. Чунки забони модapии мо ифтиxоpи бyзypги мо буда, яте аз apзишхои миллй ба шyмоp мepaвaд. Аз ин py, тaлaбaгонpо дap хамин pyхия тapбия намудан вазифаи масъул ва пypифтиxоpи муаллимон ба шyмоp мepaвaд. Инpо мо дap тaчpибaи коpи амалии муаллимони муассисахои тахсилоти миёнаи paкaми 76-и ш.Дyшaнбe Давлатова М. ва paкaми 34-и ш.Дyшaнбe Оймахмадов Ф., Холикова Г. ва Чypaeвa М. мушохида мeкyнeм.

Мушохидаи чандсолаи мо собит кapд, ки омyзгоpон Давлатова М, Оймахмадов Ф., Холикова Г., Чypaeвa М. хам дap paвaнди таълим ва хам дap чоpaбинихои тapбиявй бо забони xeлe шeвaвy суфтаи адабй гуфту^ мeкyнaнд, ки ин ба талабагон тaъcиpи калони тapбиявй мepacонaд. Oмyзгоp Оймахмадов Ф. якe аз соатхои тapбиявиpо аз Сypyди миллии Чумхурти Точикистон cap кapд, ки xонaндaгон хама бо як оханги фоpмa cypyдpо тaкpоp намуданд:

Диёри арч^а^и мо,

Ба бахти мо сари азизи ту балаhô 6oô.

Сaоôamи ту, ôaвлamи ту бегазаhô 6oô,

Зи ôyрии замонауо растаем,

Ба зери парчами ту саф кaшиôaeм, каш^аем.

3uhôo бош, Эй Ватан, Тоцикистони osoôu ман!

Талабагон давоми Cypyn^ миллиpо capоидa хap як кушиш мeнaмyдaнд, ки cypyдpо бyppо ва бexaто capоянд. Азбаски омyзгоp дap соати тapбиявии гузашта доиp ба мазмуни Сypyди миллй маълумоти муфассал дода будааст, шогиpдон дap ин соати тapбиявй максади гузошта шyдapо xeлe xyб фахмиданд. Онхо бeштap ба забон, баёни фикp, ифтиxоpоти миллй, мукаддасоти ватани махбуб ва Faйpa диккат мeдодaнд. Дap Сypyди миллй тамоми оpзyю омоли сокинони ин давлати сохибистиклол ифода ёфтааст. Дap соати тapбиявй омyзгоp бeштap ба забони адабии шогидон ахамият дода, дap xотимa байти зepинpо бapои аз ёд тавсия намуд:

Хар кас ба забони хyô суха^он гaрôaô, Донистани rnô забон осон гaрôaô.

Халки точик дap тули тaъpиx боз аз он ифтиxоpи миллй доpaд, ки дap capзaмини кухану зeбомaнзapaш зиндагй кapдa, бapои истилою Fоpaт кapдaни давлату capзaминe хeч гох лaшкap накашида ва Fоpaт нaкapдaacт. Ин аз бофapхaнгию маънавиёти боло ва инсондустии

(гуманизми олии) ин xaлки capбaдaнд шаходат мeдихaд вa пaнди Сaъдии бyзypгвoppo бapoи хaмeшaгй дap лавхи xornp дopaд: Бани одам аъзои якдигаранд, Ки дар офариниш зи як гавуаранд. Чу узвe ба дард оварад рузгор, Дигар узвуоро намонад царор.

Махз хамин rnpara xmkh точило дap нaзap дoштa, шoиpи махбуби точик, зиндaёд Лоик Шepaдй дap шeъpи «Тaъpиx гувох acr» нигoштaacт: Таърих гувоу аcm, ки дар yeц замот, Тоцик ба хоки дuгaрe аз сари кина. Бо уамуамаю бамдала лашкар нaкaшuдaacm, Таърих гувоу acm, ки дар арсаи maърux. Тоцик зи роуи уасаду цаулу maaœy6, Бар фарци caрe найзаву ханцар накашидаа^.

Сapчaшмaхoи тaъpиxй тобит мeнaмoянд, ки x,ap4a4A гyзaштaгoни мо лaшкap, KyBBa Ba тaвoнoй дoштaнд, B^e xe4 гох бо зypи кyввaю шaмшep aмaл нaкapдa, танхо бa вocитaи aклy xиpaд, тaвaccyти гуФтугу маеъалахои бa букуъ oмaдapo халлу фacл мeкapдaнд. Бинoбap ин, бa мyaллимoн зapyp acт, ки донишхои нaзapиявии xyдpo оид бa зaбoн, тaъpиx Ba анъанахои пeдaгoгикaи ниёгон Faнй нaмyдa, гохиби чахонбинии илмии вaceъ гapдaнд. Тaъpиxи дaвлaти бyзypги Сoмoниёнpo дoнaнд, аз он ифтиxop дoштa бoшaнд Ba тaлaбaгoнpo дap pyхияи xyдшинocии миллй Ba вaтaнпapвapй тapбия кунанд. Боз аз он ифтиxop дошта бошанд, ки Точикистон дaвлaти coхибиcтиклoл буда, пopaи мукаддаш хамон дaвлaти Сомониён мeбoшaд, ки шли 1999 1100-coлaгиaшpo чашн гиpифтeм. Муаллим на танхо xyд тaъpиxи гузаштаю имpyзaи xaлки xyдpo донад, бaдки ифтиxop, xyдшинocй Ba apзиши миллии ниёгoнpo дap калби наши нaвpac Ba чавонон тapбия кapдa тавонад. Бо ибтикop Ba тaшaббycи бeвocитaи Пeшвoи миллат, Пpeзидeнти мaмлaкaт мyхтapaм Эмомалй Рахмон нaxycтин чашш, ки хамчун нишон вaxдaт Ba якпopaгии миллат дap калби x^kh точик, тyxми мухаббату caдoкaтpo кошт ин шли 1995 чашни бyзypгдoшти 680-coлaгии Mhp Саид Алии Хамадонй дap шaхpи бocтoнии Куло6 буд. Хдмин тaвp, ин икдоми вaтaндopии Пeшвoи муаззами миллат ниcбaти шaxcиятхoи вapзидaи мидлaти capбaдaнди точик идома мeёбaд. Аз чумла, 675-coлaгии шoиp Ba мyтaфaккиpи бapчacтa Камоли Хучандй (1996), 90-coлaгии шapкшинocи бapчacтa, xoдими нaмoёни дaвлaтй Бобочон Faфypoв (1998), 1l00-coлaгии дaвлaти Сомониён (1999), 960-coлaгии олим Ba шoиpи мaъpyф Умapи Хайём (2001), 90-coлaгии шо^ Ba мунодии cyлхy дycтии xaŒKxo Mиpзo Тypcyнзoдa (2001), 2500-coлaгии ШД^И бocтoнии Иcтapaвшaн (2002), 2700-coлaгии ша^и Куло6 (2006), 800-coлaгии шoиp ва мутафакк^и бapчacтa ^алолиддин Бaдxй (2008), 1150-coлaгии Абуабдуллохи Рудакй (2008), ^Ю-шлагии Имоми Аъзам (2008), 600-coлaгии шoиp ва мyтaффaккиpи бapчacтa Aбдypaхмoни Ч,омй (2014), 3000-coлaгии Xhcoph Шодмон, 400-coлaгии Сайидои Нacaфй (2018), 5500-coлaгии Сapaзми бocтoнй (2020), 700-coлaгии Камоли Хучандй (2020) ва Faйpa дap cax^H баланд чашн гиpифтa шуд. Ин xидмaтхoи мoндaгopи Пeшвoи миллат, Пpeзидeнти Чунхурти Тoчикиcтoн мyхтapaм Эмомалй Рахмон тaвoниcт хамон xoлигии мaънaвиpo, ки таи coлиёни дapoз пайдо шуда буд, nyp гapдoнaд. Аз тapaфи дигap, ин икдоми шоиста, дap калбхои caдхo хaзop мapдyми точик, aдaлxycyc, нacли нaвpac ва чавонон ва хамзабонони бypyнмapзии мамлакат шодиву фapaх oвapдa, дap тapбияи ифтиxop ва xyдшинocии миллии наши rnBpac ва чавонон накши бopиз дopaд. Дap татбики амалии он чeхpaхoи мoндaгop oмyзгopoн макоми xoc ва мacъyлияти бaдaндpo 6bp душ доштанд.

Ба муаллим зapyp аст, ки Сypyди миллй, Пapчaми давлатй ва Нишони дaвлaтиpo донад ва ба наши rnBpac мазмун ва мохияти oнхopo фахмонда дода тавонад, то ки дap калби кучаки нacли нaвpac мeхpy caдoкaт ба мeхaни азиз capшop гapдaд ва аз ин Ватан ифтиxop кунанд.

Аз чумла, хангоми фахмондани paнгхoи пapчaм: cypx, caфeд ва caбз ба талабагон фахмонда дихад, ки:

^анти cypx-аз мyбopизa ва чoнниcopкyнихoи xaдкaмoн дap poхи озодй ва истиклолияти xoки мyкaддac гувохй мeдихaд;

-paнги caфeд ифодаи бaxтy икболи caфeди xaлк acт;

-paнги caбз аз caъю кушиш ва захмату мeхнaти coкинoни кишвapaмoн бaхpи capcaбзy xyppaм гapдидaни Ватани азизамон шаходат мeдихaд. Нишони давлатй (гepб) мyдaввap буда, як тapaфи oнpo буттахои шукуфтаи пaxтa ва тapaфи дигapaшpo xyшaхoи зappини гандуми пyxтa pacидa opo мeдихaд, ки бaёнгapи шyFли acocHH мapдyми захматкаши Тoчикиcтoн аст. Дap киcмaти поёнии нишон китоби кушода, куххои cap ба фалак кашида офтоб ва нypхoи зappини он тacвиp ёфтаанд:

-китоб аз он гувохй медихад, ки халки точик дорои илму маърифат, адабиёт ва фарханги ганй буда, хам худ ва хам фарзандонаш хеч гох аз мутолиа махрум нест;

-куххои осмонхарош баёнгари кишвари курсор аст;

-офтоб ва нурхои заррини он аз малакати офтобиамон шаходат медиханд.

Точ баёнгари точу тахти шохони гузаштаи халки точик аст.

Мурод аз пурра овардани рамзхои давлатй ин аст, ки омузгорони арчманд, дар хусуси Суруди миллй, Парчам ва Нишони давлатй тасаввуроти зарурй пайдо кунанд ва мохияти онро ба насли наврас пай дар пай фахмонда, онхоро дар рухи ватандустй, ифтихор аз механи азиз ва мехнатдустй тарбия кунанд.

Мушохидаи мо дар як катор муассисахои тахсилоти миёнаи умумии ш.Душанбе ва нохияхои чумхурй собит мекунад, ки бо вучуди дар хамаи мактабхо ва утокхои дарсй рамзхои давлатй хеле хуб аз чихати эстетикй оро дода шудааст, вале на хамаи муаллимон (хам собикаи зиёди омузгорй дошта ва хам муаллимони навкор) рамзхои давлатиро хуб медонанд ва ба талабагон фахмонда дода метавонанд. Гарчи ин масъалаи мухим, ки арзиши воло ва ифтихори миллй ва худшиносии миллии хар як шахрванди Точикистони азиз ба шумор меравад, руякй муносибат кардан аз руи инсоф нест. Бинобар ин зарур аст, ки аз шаклпарастй (зохирй) даст бикашему ба асли хеш баргардем ва ба мохияти рамзхои давлатй ба хубй сарфахм рафта, онро ба насли наврас фахмонда дода тавонем ва аз он ифтихор дошта бошем, ки дар давлати сохибистикдоли демократию хукукбунёди дунявй зиндагй дорем. Он гох ифтихори мо, ифтихори миллй, арзиши волои маънавй шуда метавонад ва мо худро фарзанди хакикии ин обу хок дониста, ватанпарвари асил ва инсондусти комилро тарбия карда ба воя расонида метавонем.

Агар ин рамзхои давлатй боиси ифтихор, худшиносй ва арзиши миллии хар як хонадони точику точикистонй гардад, он гох кори кудакистон ва мактабро осон мегардонад, аз тарафи дигар хамкории оила, кудакистон ва мактаб боз хам мустахкам мегардад.

Бинобар ин ба муаллим зарур аст, ки:

- катъи назар аз он ки кадом донишкада ва донишгохро тамом карда аст, бояд забони модариро хуб донад ва бо забони адабй таълиму тарбияи талабагонро ба рох монад, то ин ки забони давлатй боиси ифтихори миллй ва худшиносии талабагон гардад.

- муаллим бояд таърихи гузашта ва имрузаи халки худро донад ва аз бехтарин фарзандони фарзонааш ифтихор дошта бошад ва талабагонро дар рухи сифатхои ин шахсиятхои барчастаи таърих тарбия карда тавонад. Аз чумла, Шерак, Спитамен, Абу-Муслим, Исмоили Сомонй, Рудакй, Фирдавсй, Ибни Сино, Носири Хусрав, Саъдй, Х,офиз, Камоли Хучандй, Ахмади Дониш, Темурмалик, Восеъ, Айнй, Лохутй, Мирзо Турсунзода, Бобочон Еафуров, Шириншо Шотемур, Нусратулло Махсум ва дигарон.

- агар мактаб шароит дошта бошад, хуб мебуд, ки пешниходи маорифчиёни Вилояти Худмухтори Бадахшонро дастгирй намуда, хар пагохй суруди миллй бо охангаш садо дихад ва пас аз ин талабагон ба дарс огоз намоянд, ки дар онхо хисси ватандустй ва мухаббат ба Модар-Ватанро зиёд мекунад.

АДАБИЁТ

1. Эмомалй Рахмон. Чехрахои мондагор. / Э. Рахмон - Душанбе, «Эр-граф» 2016. - 364 с.

2. Эмомалй Рахмон. Забони миллат-хастии миллат. / Э. Рахмон -Душанбе, Нашриёти муосир, 2020. - 432 с.

3. Паёми Асосгузори сулху вахдати миллй-Пешвои миллат, Президента Чумхурии Точикистон, мухтарам Эмомалй Рахмон ба Мачлиси Олии Ч,умхурии Точикистон. // Чумхурият, 26 декабри соли 2019. - №249.

4. Лутфуллоев М. Эхёи педагогикаи Ачам. / М.Лутфуллоев -Душанбе, 1997. - 148 с.

5. Лутфуллоев М. Педагогикаи миллии халки точик. / М.Лутфуллоев Душанбе, 2015. - С.3-376

6. Эмомалй Рахмон. Илм, сарват ва сулх неъмати бебахост. // Омузгор. 17.08.2020.

7. Шакурй М. Хуросон аст, ин чо. / М. Шакурй - Душанбе, 1977. - С.3-150

8. Нуров А. Арзишхои миллию умумибашарй, заминахои пайдоиш, инкишоф ва накши онхо дар тарбияи инсон. / А. Нуров -Душанбе, «Ирфон» 2003. - 183 с.

9. Шарифхочаев М. Накши арзишхои миллй дар ташаккули чахонбинии омузгорони оянда. / М. Шарифхочаев -Кургонтеппа: 2012. - 196 с.

10. Чураев М. Ватан, маърифат, Пешвои миллат. / М. Ч,ураев - Душанбе: «Эр-граф», 2020. - 384 с.

НАЦИОНАЛЬНАЯ ГОРДОСТЬ И ВОСПИТАНИЕ САМОСОЗНАНИЯ У ПОДРАСТАЮЩЕГО ПОКОЛЕНИЯ

В статье подчеркивается, что воспитание самосознания подрастающего поколения в условиях глобализации цивилизаций является одним из важнейших педагогических вопросов и требует регулярного взаимодействия школы, семьи и общества. Особенно в современном мире и стремительном развитии информационных технологий, которые способствовали проникновению

чужеродных элементов в национальную культуру, очень важно и необходимо обратиться к истории и знать об происхождении предков. Основоположник мира и единства, Лидер нации Эмомали Рахмон подчеркнул: «Мы должны знать, кто наши предки, уважать их и гордиться арийским происхождением».

Вот почему мы должны более, чем когда-либо оглядываться на славную историю наших предков и гордиться ею. В это непростое время становится очевидной миссия учителей как наставников. Высокая нравственность и великая мудрость наших предков ставили перед учителями и наставниками задачу воспитания у подрастающего поколения чувства гуманности и патриотизма, национального единства, национального самосознания и других чувств, являющихся основой воспитания и причиной развития гордости.

Ключевые слова: история, язык, традиции, обычаи, национальные ценности, самопознание и национальная идентичность.

NATIONAL PRIDE AND EDUCATION OF SELF-AWARENESS AMONG THE YOUNGER GENERATION

The article emphasizes that the upbringing of self-awareness of the younger generation in the context of globalization is one of the most important pedagogical issues and requires regular interaction between school, family and society. Especially in the modern world and the rapid development of information technologies, which contributed to the penetration of alien elements into the national culture, it is very important and necessary to turn to history and know about the origin of the ancestors. The founder of peace and unity, the Leader of Nation stressed: "We must know who our ancestors are, respect them and be proud of the Aryan generation, that is, our Aryan origin."

That is why we must more than ever look back on the glorious history of our ancestors and be proud of it. In this challenging time, the mission of teachers and mentors becomes apparent. Thus, the high morality and great wisdom of our ancestors set before teachers and mentor stand the task of instilling in the younger generation a sense of humanity and patriotism, national unity, national identity and other feelings, which are the basis of education and the cause of the development of pride and self-awareness.

Key words: history, language, traditions, customs, national values, self-knowledge and national identity.

Сведение об авторе:

Нуров Абдулбоки - доктор педагогических наук, профессор кафедры педагогики и психологии Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни, Тел: (+992) 918878141, E-mail: [email protected], Адрес: город Душанбе, р. Фирдавси, улица Крупская-216/4

About the author:

Nurov Abdulboqi- doctor of Pedagogical Sciences, professor of the Department ofpedagogy and psychology of Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini, Тел: (+992) 918878141 E-mail: [email protected], Adress: Republic of Tajikistan, Dushanbe city, st. Krupskaya, 216/4.

ГИГИЕНАИ ШАХСИИ ВАРЗИШГАР Намозов Т.Б.

Донишгощ давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С. Айни

Ба варзишгар дар бозих,о пеш аз х,ама саломатй лозим аст. Барои он ки шахс х,амеша бардаму солим бошад, бояд тадбирх,ои гигиениро аз рузх,ои аввали х,аёт чорй ва риоя намояд. АХлок зевари гаронбах,ои инсон аст, ки уро аз олами хдйвонот фарк мекунонад [4, с.6-7]. Чрйи таассуфу надомат аст, ки имруз баъзе чавонони мо ба корх,ои пасту нораво ва зишту кабех,, аз кабили нашъамандй, шаробнушй, сигоркашй ва носкашй даст мезананд, ки ин амалх,о сабабгори зиёд шудани, чинояткорй дар чомеа мешавад. Истеъмоли маводи мухаддиру шароб бузургтарин неъмати инсонй, яъне акди солими уро кох,иш медихдд ва окилтарин фардро [2, с. 19-20, 4, с. 12-13]. чох,ил месозад. Инсон хднгоми мастй ба чангу чидол, куштор, талок, дуздй ва дигар кирдорх,ои ношоистаи инсонй даст мезанад ва ин амалх,ои нораво сабаби аз х,ам чудо шудани оилах,о, махсусан зану шавх,арх,ои чавон ва бе парастор мондани фарзандони онх,о мегардад.

Гигиенаи х,аёти шахсии варзишгар аз чанд кисми таркибй иборат аст. Ба тавсияи коршиносон, олимон ва мутахассисон он азгигиенаи умумй, гигиенаи чинсии фардй ва гигиенаи муносибатх,ои чинсй таркиб меёбад.

Масъалах,ои гигиенаи умумй аз зарурати манфиати обутоб додани организм, х,авои тоза, офтоб, об, бозих,о, машкдои варзишй, гизои гуногунсифат, речаи руз ва истирохдт мебошад.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.