Техника, тактика и методика спортивной тренировки
собствует развитию ориентировки в пространстве.
Рекомендации. 1. Для повышения уровня координационных способностей на этапе предварительной базовой подготовки в художественной гимнастике целесообразно применять тренировочные комбинации на различные виды координационных способностей, которые должны быть короче индивидуального упражнения в 2,5 - 3 раза; должны включать упражнения на различные виды координации, элементы и связки, представляющие сложность из индивидуальной программы. При выполнении таких комбинаций необходимо следить за правильностью выполнения упражнений, увеличением скорости движения, изменением амплитуды и исходных положений, увеличением числа повторений отдельных упражнений, связок и комбинаций, изменением продолжительности упражнений, интервалов отдыха между ними. 2. Оценки (баллы) за упражнения с булавами в экспериментальной группе выше результатов контрольной группы (в среднем на 0,6 балла). Это большой разрыв, т.к. по правилам соревнований победителя в одном виде многоборья могут определить не только десятые, а сотые балла. Оценки за выступление экспериментальной группы более стабильны, о чем свидетельствует показатель фактора рассеивания (V эксп = 5,71; V контр = 7,1)
3. По результатам физиологических проб про-
УДК:(УДЖУ, UDC): 796.012.51:4
слеживается, что механизмы управления точными движениями гимнасток в экспериментальной группе значительно улучшились, что подтверждает высокий уровень подготовленности гимнасток к работе с булавами.
Дальнейшие исследования предполагается провести в направлении изучения других проблем составления тренировочных комбинаций на различные виды координационных способностей на этапе предварительной базовой подготовки в художественной гимнастике.
Литература:
1. Аганянц, Е.К. Физиологические особенности развития детей, подростков и юношей / Е.К. Аганянц, Е.М. Бердичевская, Е.В. Демидова. - Краснодар: Экоинвест, 1999. - 72 с.
2. Алабин В.Г. Координация и методика ее совершенствования. Учебно-методическое пособие. - Харьков: ХаГИФК, 1999. - 38с.
3. Архипова, Ю.И. Базовая подготовка юных гимнасток в упражнениях с предметами: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.04 / Юлия Александровна Архипова. - СПб., 1998. - С. 8-30.
4. Бернштейн Н.А. О ловкости и ее развитии / Н.А. Бернштейн - М.: ФиС, 1991. - 288 с.
5. Верхошанский Ю.В. Основы специальной физической подготовки спортсменов/ Ю.В. Верхошанский - М.: ФиС, 1988. - 331 с.
6. Координация и методика ее совершенствования / В.Г. Алабин, М ?. Малахов, Н.П. Барская и др. - Харьков: ХаГ?ФК, 1998. - 40 с.
7. Любимова В. В. Художественная гимнастика. Классификационная программа для ДЮСШ, Школ Олимпийского резерва, Высшего спортивного мастерства./ Учебное пособие для учебных заведений - Харьков: ХаГИФК, 1996.
8. Платонов В.Н. Общая теория подготовки спортсменов в олимпийском спорте. - Киев: Олимпийская литература, 1997. - с. 300-312.
9. Художественная гимнастика. Учебная программа ДЮСШ, СДЮШОР и ШВСМ /Сост. Ж.А. Белокопытова, Л.А. Карпенко, Г.Г. Романова. - Киев: РНМК, Министерство по делам молодежи и спорта Украины, 1991 - 88 с.
10. Художественная гимнастика: Учебник для институтов физической культуры. Под ред. Т. С. Лисицкой. - М.: Физкультура и спорт, 1982. - 232 с.
Муаллиф билан ботланиш учун:
Ук,итувчи
Б.Б. АБДУЛЛАЕВ1
!Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети, Чирчик шахри, Узбекистан
ЁШ ГИМНАСТИКАЧИЛАРГА ТАЯНИБ САКРАШ МАШЦЛАРИ ва ХДРАКАТ ТУЗИЛИШИ АСОСИНИ УРГАТИШ УСЛУБИЯТИ
Аннотация
Annotation
В статье рассмотрены вопросы обучения опорным прыжкам с учётом двигательной структуры движения, эффективные методы, средства, последовательность обучения, а такжепредложен недельный план работы.
Ключевые слова:опорный прыжок, тренировка, недельный микроцикл, безопорная фаза, приземление, траектория, техническая подготовка.
Маколада ёш спорт гимнастикачиларни таяниб сакраш машкларни хдракат тузилиши асосида самарали ургатиш услубини куллаш кетма-кетлиги ва ^афталик, кунлик машгулот режаси берилган.
Калит сузлар: таяниб сакраш, машгулот, цафталик микроцикл, таянчсиз фаза,цуниш,тра-ектория, техник тайёргарлик.
The article discusses the issues of teaching vaults taking into account the motor structure of movement, effective methods, means, the sequence of training and a weekly work plan is proposed.
Keywords: vault, training, weekly micro cycle, unsupportedphase, landing, trajectory, technical training.
CM О CM
та t о d w
с to
Долзарблиги. Турлича спорт турлари буйича утказиладиган укув-машгулот жараёнини шакл-лантириш, унинг самарадорлигини оширишга ка-ратилаётган, самарали педагогик технологияларни ишлаб чикиш хамда амалий синовдан утказиш му-аммолари илмий объект сифатида купгина олим-лар эътиборини жалб килиб келмокда. Жумладан, В.М.Смолевский, Ю.К.Говердовский каби етакчи мутахассис-олимлар тадкикотлари кичик ва катта ёшдаги малакали спортчиларнинг гимнастика
машкларини ургатишда жисмоний хамда махсус харакат тайёргарлиги жараёнини шакллантириш мавзуларига каратилган.
Тадк,ик,отнинг мак,сади. Спорт гимнастика-сидатаяниб сакрашниургатишдаги воситаларни самарали таксимлаш асосида гимнастикачиларни таяниб сакраш техник тайёргарлигини такомил-лаштириш.
Урганилаётган муаммо доирасидаёш спортчи-ларни тайёргарлигида таяниб сакраш фазаларини
e-mail: [email protected] №1-2021
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
ургатишда илмий- адабиётлар оркали урганиб чикдик. Айникса, гимнастика билан шутулланув-чи II даражали утил болаларнинг тайёргарлигида жисмоний ва амалий машкларни кулланилишида гимнастик машкларни ижро этиш техникасига таъсирини киёсий урганишга алохида ургу бе-рилди.
Тажрибани утказиш учун 20 нафар ёш спорт-чиларни танлаболинди ва техник ва жисмоний тайёргарлик натижаларига кура 2 гурухга булинди. I гурух назорат, II гурух эса тажриба гурухи этиб белгиланди. Назорат гурухи ёш спортчиларни од-дий анъанавий дастур буйича, тажриба гурухи эса махсус ишлаб чикилган дастур буйича шутуллан-дилар. Утказилган педагогик кузатувлар ва сакраш фазаларидаги харакатлар тузилишини тахлили асосида машклар мажмуаси ишлаб чикилди.
Таяниб сакраш тахлили буйича хатолар, гимнастларнинг жисмоний тайёргарлигининг пастлигига ва сакрашнинг алохида фазаларини нотутри бажариш куникмалари хосил булганлиги билан богликдир. Ургатиш шутулланувчиларнинг биринчи уринишидаёк харакатларни тутри бажа-ришлари билан бошланади.
Алохида фазалардаги каби сакрашда бутун вужудга келган хатолар хам биринчи навбатда ургатиш услубияти нотутрилигидан далолат беради.
Шуни таъкидлаб утиш керакки, хар бир таяниб сакрашни бажариш куйидаги бир катор билим-ларга таянади.
1. Югуришни ва куприкка тушишни тутри бажариш;
2. Танани эркин ва дадил учишини таъминлов-чи куприкдан депсинишни кулай бажариш;
3. Таянчсиз фазани тутри бажариш;
4. Кулда итарилишни кулай бажариш;
5. Кулда итарилгандан кейинги учиш чизигини узгартирмаслик;
6. Катъий ва чиройли куниш.
Сакрашни тадкикот аъзолари хар бир уриниш-ни бахолаб чикишди. Бахолашда куниш узунлиги хамда аник турганлиги бахоланди.
1-жадвал
Спортчиларнинг ^униш ани|^лиги натижалари
Гурухлар Уринишлар
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 X
назорат 0.4 0.5 0.3 0.4 0.4 0.3 0.4 0.5 0.4 0.5 0.41
тажриба 0.2 0.1 0.2 0.1 0.1 0.2 0.1 0.2 0.2 0.1 0.15
Гимнастларни куниш аниклиги натижалари назорат гурухида куниш борасида ишлаш керакли-гини тасдиклади. Уртача хато 0.41, тажриба гурухида эса 0.15. Гимнастларга кулларда итарилишдан кейин кандай харакатлар ва нимани уйлашлари хакида савол берилди. Жавоб эса бир хил учиш пайтида тана холатини саклаш хакида уйлашла-рини айтиб утдилар. Шунинг учун биз утказилган тахлиллар ва турли холат хамда текисликларда кунишни такомиллаштирувчи машклар минимум хатолар билан кунишни бажаришда ижобий аник-лик натижаларини берди.
Дастлабки тадкикот натижалари шуни курсата-дики, тажриба ва назорат гурухларининг дастлабки
улчам натижалари буйича фарк йук,. Гимнастларда имкониятларни амалга оширилиш буйича бахо курсаткичлари паст, чунки уртача даража 7.0 балл, юкори даража 9.3 балл хисобланади. Шуларни хи-собга олиб тажриба гурухига таяниб сакрашнинг шу фазаларини такомиллаштириш учун машклар мажмуасини бажаришни таклиф килдик.
2-жадвал
Гимнастикачиларни таяниб сакраш натижалари.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 X 8
Т 6.8 7.2 6.8 6.9 7.4 6.9 6.8 6.6 6.9 7.1 6.94 0.8
Тажриб гача Н 7.1 7.2 7.3 6.9 6.7 6.8 6.9 7.1 7.2 7.1 7.03 0.84
>° Л ^ = Т 8.9 8.5 8.9 8.9 8.4 8.2 8.9 8.7 8.9 8.5 8.7 0.2
« Н 7.4 7.3 7.4 7.2 7.4 7.4 7.5 7.3 7.4 7.3 7.3 0.1
курсаткичларида усиш булганлиги курсатди. Назорат гурухида 6.94 дан 7.3 гача, тажриба гурухида эса 7.03 дан 8.7 гача. Тажриба гурухи натижаси 1.4 баллга кутарилди. Гимнастикада ушбу ёш гурухи учун бу яхши натижа хисобланади. Шундай килиб, тавсия килинган сакраш машклари гимнастлар-нинг югуриб куприкдан оёклар депсиниш имко-ниятини самарали амалга оширилишга ижобий таъсир курсатди.
Тадкик киланаётган гимнастларнинг тез-кор-куч сифатлари тавсифини тахлил килиш асосида усиш динамикасини назорат килиш мак-садида укув-машгулот вактида Ю.В.Менхин тавсия килган 10 балл тизимида бахоланган (3-жадвал каранг).
3-жадвал
Гимнастларнинг тажрибадан кейинги жисмоний тайёргарлиги курсаткичлари(Ю.В.Менхин шкаласи буйича)
30 м. югу-риш 3х10 м. Моккиси- мон югуриш Жойдан узун. сак Турникда тортилиш Эгилиш Абалакова сакраш Х уртача
Тажрибагача назорат 7.2 7.6 7.8 8.0 8.2 8.4 7.86
тажриба 7.3 7.5 7.7 7.9 8.3 8.3 7.8
Тажрибадан сунг назорат 7.8 7.8 8.3 8.4 8.6 8.6 8.25
тажриба 8.4 8.6 8.8 8.8 9.0 8.8 8.73
Тажриба гурухининг уртача баллари 0.9 баллга усиш билан 8.73 балл. Назорат гурухида эса, 0.4 баллга кутарилиб, 8.25 баллни ташкил килди. Шундай килиб, куч тавсифини таккослаб тахлил килиш натижасида шу маълум булдики, гимнастларнинг тайёргарлик даврида жисмоний сифатларини та-комиллаштириш зарур.
4-жадвал
Спортчиларда таяниб сакраш натижаларининг ба^оси
Итарилишдан олдинги учиш Итарилишдан кейинги учиш Куниш Техник бахоси
Тажрибагача Н 0.8 0.7 0.6 7.9
Т 0.8 0.6 0.7 7.9
Тажрибадан сунг Н 0.6 0.5 0.5 8.4
Т 0.2 0.3 0.2 9.3
Таяниб сакрашда гимнастлар, сакраш изи (траекторияси)ни узунлиги ва баландлигини оши-ришга, куниш мустахкамлилигини яхшилаш лозим. Бу вазифаларни ечиш учун бутун организмга
см о см
го га
0 ^
ю
1
с го
№1-2021 е-шаП: [email protected] 41
Техника, тактика и методика спортивной тренировки
см о см
го га
О ю
хос тайёргарликни ва жисмоний сифатларни ри-вожлантириш зарур хисобланади.
Машгулот ишчанлик кобилиятини ошириш максадида жисмоний машкларни режали ва мунтазам куллашни назоратда тутади. Бунда, машгулотжараёнини тутри режалаштириш катта ахамиятга эга. Мусобакаларга тайёргарлик тахлили шуни курсатадики, гимнастларнинг таяниб сакраш буйича юкламаси етарли даражада эмас.
Хафталик циклдаги сакрашлар сони 9-13 чега-расида тебранади. Бунга, ортга сакраш,оёкларни очиб сакраш ва хоказолар киради.
Купкурашнинг бу тури буйича бизнинг тадкикотчиларимиз хафталик циклдаги машгу-лот юкламасини купайтириш заруриятини очиб беради. Отдан сакрашни бажариш учун уринишлар сони 15-20 тадан йуналтирувчи сакрашларни бажариш учун эса 25-30 тадан кам булмаслиги керак.
Бундан ташкари хафталик циклда умумий машгулот юкламаси билан бир каторда алохида фазалар учун юкорида таклиф килинган машклар-ни куллаб гимнастларнинг харакат сифатларини ва сакрашнинг алохида фазаларини такомил-лаштириш ишларини режалаштириш максадга мувофикдир.
Тадкикот натижалари шуни курсатдики, махсус харакат тайёргарлик даражаси турлича ва режалаштиришнинг ягона схемасини таклиф килиш кийин. Шунинг учун, машгулот жараёнини хафталик циклида сакрашнинг алохида фазалари техникасини кайта ишлаб чикилиши ва юкламаси турлича булади. II даражали гимнаст учун машгу-лотларни наъмунавий режаси.
Биринчи кун - югуриш тезлиги ва аниклиги устида ишлаш. (кайта ишлаш оддий сакрашларда)
Иккинчи кун - кулларда итарилишдан кейинги учиш ва куниш фазаси устида ишлаш.
Учинчи кун - асосий сакраш техникаси устида ишлаш.
Туртинчи кун - махсус жисмоний тайёргарлик.
Бешинчи кун - оёкларда оркага дастлабки сил-таниш устида ишлаш.
Олтинчи кун - енгиллаштирилган шароитда асосий сакрашларни бажариш.
Мураббий хар бир машгулот олдига факат аник вазифаларни куйибгина бу машгулотларда методик усулларни хамда харакартларни бажариш техникасини такомиллаштиришга йуналтирилган махсус ёрдамчи машкларни самарали куллаш мак-садга мувофик утказиш мумкин.
Сакраш техникаси элементларини барчасини бир вактда такомиллаштириш мумкин эмас.
Бир неча уйин вазифаларини таклиф киламиз.
1. Икки гимнастикачи майдонга юзланиб ту-ради, биринчиси чапда, бошкаси унгда. Сигнал буйича гимнастлар оёкларни букиб сакрашни бажарадилар, уйинчилардан бири иккинчисига етиб олгандан кейин жой алмашадилар.
2. Икки кетма-кет катор олдига от куйилади.
Буйрук берилиши билан икки бошловчилар сна-рядлардан сакраб утадилар, кимнинг жамоаси дастлабки холатни тез эгалласа шу жамоа голиб булади.
3. Спортчилар, узок кунишга оёкларни очиб сакрашни бажарадилар.
Укув машгулот ишлари амалиётида умумка-бул килинган услубиятлар билан бир каторда ёрдамчи машкларни уйин услубиятлари ва турли машклардан фойдаланиш, таяниб сакрашни тако-миллаштириш самарадорлигини оширади.
Хулоса.
Куйидаги техник параметрларни кайта куриб такомиллаштириш максадга мувофик.
- югуриш масофасини урганиб чикканда, шугулланувчиларнинг кадамлари ораси ноте-кис узгариб боради, яъни масофани бошлангич кисмида югуриш бирданига тезлашиб, депси-нишга якинлашганда айрим спортчиларда югуриш тезлиги пасайиш кузатилди. Бошка спортчиларда эса масофанинг бошлангич кисми-да югуриш секинлик билан бошланиб, тезлик ортиб борган, депсинишгача юкори тезликка олиб чикилди.
- депсинишдан олдинги югуриш тезлигини саклаб колиб, куприкдан оёклар билан депсиниш кучини ошириш, шутулланувчи депсиниш пайти-да тос-сон бутими букилиши 160-165°ни ташкил этиши лозим.
- отдан кулда итарилиш кучини ошириш, кулларни букилмаслигига катта эътибор бериш керак, хамда отдан кулда итарилиш кучини оши-риш лозим.
- отга кул куйилган пайтдан, ундан узилган вактгача таянчдан куллар билан итарилишда елка бутимлари бурчагини камайтириш керак.
Спортчиларни аник кунишини бажариш учун машгулот жараёнининг тайёргарлик, асосий ва якуний кисмларида махсус машкларни мусобака хамда уйин услуби оркали утказилиши максадга мувофик булар эди.
Харакатларни мураккаблаштириш ва шаро-итни узгартириш билан бажариладиган таяниб сакраш (югуришни камайтириш, куприк каттик-лигини купайтириш, снаряд баландлигини узгар-тириш) гимнастикачининг таянчдан депсиниш кучини фаоллаштиришга хамда таянчсиз сакраш фазаларини харакатларини координациялашга ёрдам беради.
Адабиётлар:
1. Гавердовский Ю.К. Техника гимнастических упражнений. Популярное учебное пособие. - М. Терра - Спорт, 2002. -512 с.
2. EshtayevA.K., UvarovM.N., IshtaevD.R., To'ychiyevZ.O'., EshtayevS.A., PaxrudinovaN.Yu. Gimnastika nazaпyasi va ^1иЫуа^ Эштаев А.К.Гимнастика назарияси ва услубиятиToshkent- 2017. -497Ь.
3. Менхин Ю.В. Методологические основы физической подготовки гимнастов // Теория и практика физической культуры -М.,1997. №11. - 39-40.с.
4. Смолевский В.М., Гавердовский Ю.К. Споривная гимнастика: Учеб. Для ин-тов физ. Культ. - Киев: 1999. -462 с.
5. Умаров Д.Х. Дастлабки тайёргарлик бос^ичида ёш гимнастикачилар-нинг жисмоний сифатларини ривожлантириш технологияси //Фан-спортга. - Т., 2007. - №2. -10-14 б.
42 е-шай: [email protected] № 1-2021