Научная статья на тему 'ЎҚУВЧИЛАРНИ ОММАВИЙ СПОРТ СОҒЛОМЛАШТИРИШ ЖАРАЁНИГА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ЗАРУРАТИ'

ЎҚУВЧИЛАРНИ ОММАВИЙ СПОРТ СОҒЛОМЛАШТИРИШ ЖАРАЁНИГА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ЗАРУРАТИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
286
43
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ўқувчи / спорт / жисмоний тарбия / жисмоний етуклик / соғломлаштириш / жисмоний ҳаракат / меҳнат / жисмоний кўникма. / schoolboy / sports / physical education / physical maturity / recovery / physical movement / labor / physical skill.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Араббоев Хуршидбек Хусниддинович

Мақолада ўқувчиларни оммавий спорт соғломлаштириш жараёнига тайёрлаш орқали жисмоний тарбия ва спорт бўйича мунтазам машғулотларга барқарор қизиқиш ва ҳаёт учун зарур бўлган ҳаракат, меҳнат малакаларини тарбиялаш тизимини такомиллаштиришга эришиш асослари, ўқувчиларни оммавий спорт соғломлаштириш жараёнига тайёрлашнинг ижтимоий-педагогик зарурати, унга таъсир кўрсатувчи омиллар, бу борадаги илмий тадқиқотларнинг мазмун-моҳияти тадқиқ этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям , автор научной работы — Араббоев Хуршидбек Хусниддинович

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE SOCIO-PEDAGOGICAL NECESSITY OF PREPARING STUDENTS FOR THE PROCESS OF MASS SPORTS RECOVERY

In the article, the sustainable interest in regular physical education and sports training through the preparation of students for the process of mass sports wellness and the achievement of improving the system of training of movement and labor skills necessary for life, the socio-pedagogical necessity of preparing students for the process of mass sports wellness, the factors affecting it and the.

Текст научной работы на тему «ЎҚУВЧИЛАРНИ ОММАВИЙ СПОРТ СОҒЛОМЛАШТИРИШ ЖАРАЁНИГА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ЗАРУРАТИ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

УЦУВЧИЛАРНИ ОММАВИЙ СПОРТ СОГЛОМЛАШТИРИШ ЖАРАЁНИГА ТАЙЁРЛАШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПЕДАГОГИК ЗАРУРАТИ Араббоев Хуршидбек Хусниддинович

Мухаммад ал-хоразмий номидаги Тошкент ахборот технологиялари университети Фаргона филиали узбек тили ва гуманитар фанлар кафедраси катта укитувчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.6727756

Аннотация. Мацолада уцувчиларни оммавий спорт согломлаштириш жараёнига тайёрлаш орцали жисмоний тарбия ва спорт буйича мунтазам машгулотларга барцарор цизициш ва %аёт учун зарур булган %аракат, ме%нат малакаларини тарбиялаш тизимини такомиллаштиришга эришиш асослари, уцувчиларни оммавий спорт согломлаштириш жараёнига тайёрлашнинг ижтимоий-педагогик зарурати, унга таъсир курсатувчи омиллар, бу борадаги илмий тадцицотларнинг мазмун-мо%ияти тадциц этилган.

Калит сузлар: уцувчи, спорт, жисмоний тарбия, жисмоний етуклик, согломлаштириш, жисмоний %аракат, ме%нат, жисмоний куникма.

СОЦИАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ НЕОБХОДИМОСТЬ ПОДГОТОВКИ ШКОЛОЬНИКОВ К ПРОЦЕССУ МАССОВОГО СПОРТИВНОГО

ОЗДОРОВЛЕНИЯ

Аннотация. В статье обосновывается устойчивый интерес к регулярным занятиям физической культурой и спортом через подготовку школьников к процессу массового спортивного оздоровления и достижение совершенствования системы обучения двигательным и трудовым навыкам, необходимым для жизни, социально-педагогическая необходимость подготовки студентов к процессу массового спорта хорошее самочувствие, факторы.

Ключевые слова: школьник, спорт, физическое воспитание, физическая зрелость, восстановление, физическое движение, труд, физическое мастерство. THE SOCIO-PEDAGOGICAL NECESSITY OF PREPARING STUDENTS FOR THE

PROCESS OF MASS SPORTS RECOVERY Abstract. In the article, the sustainable interest in regular physical education and sports training through the preparation of students for the process of mass sports wellness and the achievement of improving the system of training of movement and labor skills necessary for life, the socio-pedagogical necessity of preparing students for the process of mass sports wellness, the factors affecting it and the.

Keywords: schoolboy, sports, physical education, physical maturity, recovery, physical movement, labor, physical skill.

КИРИШ

Бугунги кунда жамиятимизнинг янги тараккиёт боскичида мактаб таълимини ислох килиш, укитиш сифатини оширишга каратилган куплаб ташкилий-педагогик ишлар олиб борилмокда. Бу оркали узлуксиз таълимнинг бошлангич нуктасини тугри ташкил этиш, самарадорлигини ошириш ва шу асосда кадрлар тайёрлаш тизимини такомиллаштириш максад килинмокда. Бугунги глобаллашув шароитида булажак кадрларни хам аклан, хам рухан юксак сифатлар билан тарбиялаш билан бирга жисмонан соглом холда вояга етказиш вазифалари хам долзарблик касб этмокда. Шу боис умумий урта таълим

SCIENCE AND INNOVATION

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

тизимида жисмоний тарбияга алохида ургу бериш, укувчиларда жисмоний сифатларни устириш, соглом турмуш тарзини шакллантиришга каратилган таълимий-тарбиявий жараённи такомиллаштириш зарурати ортиб бормокда. Бу жараёнда укувчиларни оммавий спорт ва согломлаштириш фаолиятига йуналтириш ва бу оркали уларни жисмоний тарбиялаш мухим ахамият касб этмокда. Бу эса мактаб таълимида укувчиларни оммавий спорт саломатлик жараёнига тайёрлаш тизимини такомиллаштириш вазифалари ахамиятини ортириб юбормокда.

Х,озирги кунда таълим муассасаларининг олдига куйилган мухим вазифалардан бири укувчи ва талабаларни жисмоний соглом булиб усиши учун жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланишга ургатишдир. Согликни саклаш деган ибора хозирда жуда кенг маъно касб этмокда, унинг замонавий маъносини факат саломатлик маъносидагина тушуниб колмай, балки хар томонлама етук ривожланган ва юксак амалий хамда жисмоний ишлаш сифатига, узгарувчан иклимга тезда мослашишга урганишдан иборат деб талкин килиш мумкин. Айни техник юксалиш асри инсондан харакатни тезкорлик билан мохирона бошкара олишни, пухта жисмоний тайёргарликни талаб этмокда. Бу нарсаларнинг барчасига асос эса кичик ёшдан бошлаб куйилади. Шунингдек, «жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланиш одам организмини хар томонлама жисмонан ривожланиши ва мустахкамланиши, физиологик функцияларнинг такомиллаштириши ва согломлаштиришга олиб келади. Шугулланувчиларнинг ёши, жинси ва узига хос хусусиятларини хисобга олган холда тугри уюштирилган жисмоний тарбия машгулотлари юкори самара беради. Акс холда улар жисмоний тарбиянинг согломлаштириш вазифасини хал килиш борасидаги ахдмиятини йукотади». Демак, спорт согломлаштириш жараёнида асосий ургу жамиятда соглом турмуш тарзини шакллантиришга каратилган булади.

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Укувчи-ёшларни оммавий спорт согломлаштириш жараёнига тайёрлаш, уларда соглом турмуш тарзини шакллантириш хамда жисмоний тарбия ва спорт таълими такомиллаштиришга доир тадкикотларни уч кисмга - Гарб мамлакатларида, МДХ, мамлакатларида ва Шаркда урганилиши сифатида таснифлаш мумкин.

Гарб давлатларида укувчи-ёшларни оммавий спорт согломлаштириш жараёнига тайёрлаш, жисмоний тарбия имконияитларидан окилона фойдаланиш, ёшларнинг аклий ва жисмоний ривожланишини муштараклаштириш ва бу борада жисмоний тарбия таълим имкониятларини ошириш масалалари олимлардан В.Коледа, Ж.Харгривес, А.Ветт, Э.Задарко, Ж.Юнгер, З.Барабас, Д.Браун, А.Альперс, В.Бальсевич, Л.Вольф-Вендель, Ю.Г.Татур, В.Хутмахерлар томонидан тадкик этилган ва оммавий спорт оркали ижтимоий хаётда согломлаштириш фаолиятини йулга куйишга доир махсус хулосалар илгари сурилган.

МДХ, мамлакатларида хам оммавий спорт согломлаштириш тизимини такомиллаштиришга каратилган куплаб тадкикотлар олиб борилган. Айникса укувчиларни оммавий спорт согломлаштириш жараёнига тайёрлаш, соглом турмуш тарзи маданиятини шакллантириш, гигиеник дунёкарашни устириш масалалари И.Мартын, В.Ильинича, О.Фадаева, З.Козбаев, В.Медведов,О.Маркевич, Н.Тихонова, П.Вертински, О.Отравенко каби олимлар томонидан урганилган.

Шарк мамлакатларида укувчи-ёшларни жисмоний имкониятларини ошириш, спортни оммалаштириш, соглом турмуш тарзига эришиш, жисмоний маданият

жисмоний маданиятни шакллантириш, укувчи-ёшларни соглом турмуш тарзига йуналтириш, шунингдек, оммавий спорт согломлаштириш тизимини такомиллаштириш ва жисмоний тарбия таълими самарадорлигини ошириш масалалари А.Абдуллаев, Ш.Х.Хонкелдиев, Н.Н.Азизходжаева, Р.С.Саломов, Э.А.Сейтхалилов, УД.Толипов, Т.С.Усмонхаджаев, Д.Д.Шарипова, Ш.С.Шарипов, Ф.Р.Юзликаев, Т.Т.Юнусов, Р.Абдумаликов, Т.Зайниддинов, А.Мах,камовкаби олимлар томонида урганилган.

ривожлантириш концепцияси кабул килинган булиб, унга кура, «жисмоний тарбия ва спортни фаол ривожлантириш, ахолининг барча катламларини, айникса ёшларни жисмоний тарбия ва оммавий спорт билан мунтазам шугулланишга жалб килиш, жамиятда соглом турмуш тарзининг фойдаси ва устунлигини кенг таргиб килиш, мамлакатда яратилган жисмоний тарбия-согломлаштириш ва спорт инфратузилмасидан тулаконли ва самарали фойдаланишни таъминлаш» асосий максад сифатида курсатилган.Укувчиларни жисмоний тарбиялашнинг асосий вазифалари куйидагиларлардан иборат: Согликни мустахкамлашга, чиниктиришга хар томонлама гармоник ва жисмоний ривожланишига, аклий хамда жисмоний иш сифатини оширишга ёрдамлашиш. Согломлаштириш жисмоний ривожлантириш хамда харакат малака ва куникмаларини шакллантириш вазифалари жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланувчилар ёши, жинси хамда шахсий хусусиятларига караб турли шаклларда булади. Укувчиларнинг жисмоний тарбияси уларни уйгун жисмоний ривожланиши ва организмини чиниктиришга каратилган булса, спорт билан шугулланишда спорт тури буйича мутахасисликка эришиш ва спортда юксак натижалар курсатишга йуналтирилган булади. Шунингдек, жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланувчиларнинг ёши, жинси, жисмоний тайёргарликлари, соглиги хамда кизикишлари хам жисмоний тарбияни амалга оширишда мухим роль уйнайди.

Умумий урта таълим тизимида укувчиларни оммавий спорт согломлаштириш жараёнига йуналтиришнинг асосий максади аста-секинлик билан уларни жисмоний камолотга эришиши ва шу аснода хаётга, ижодий мехнатга ва Ватан мудофаасига тайёрлашни назарда тутади. Бу жараёндаги умумий вазифаларга билим бериш, жисмонан тарбиялаш ва согломлаштиришни киритиш мумкин. Шунингдек, укувчиларни оммавий спорт согломлаштириш жараёнига тайёрлашнинг хусусий вазифалари хам мавжуд булиб, уларга: укувиларнинг соглигини мустахкамлаш, ривожлантириш ва чиниктириш; турли хилдаги мехнат фаолиятига тайёр булиш учун шу ёшга хос булган жисмоний сифатларни ривожлантириш; хаёт учун керакли харакат малакалари ва куникмаларини ривожлантириш ва кейинчалик керак буладиганлари билан куроллантириш; укувчиларга жисмоний маданиятга оид янги билимларни бериш; укувчиларни жисмоний машклар

сифатларинишакллантиришнинг педагогик жихдтларини олимлардан Й.Сун, С.Сами, С.Мах,мудий, С.Агхдий, Я.Кочлар томонидан урганилганини эътироф этиш керак.

Узбекистонда жисмоний тарбия ва спорт методикасини такомиллаштириш,

ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ

Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва оммавий спортни

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

билан мунтазам шугулланишига кизиктириш ва унга одатни шакллантириш кабилар киради.

Мактаб таълими жараёнида укувчилар билим олиш ва аклий ривожланиш билан бирга жисмоний холати, биологик ривожланиши, организмининг тузилиши хам такомиллашиб боради. Шу боис бшллангич таълимдаёк укувчиларнинг табиий шаклланишида гармоник ривожланишини йулга куйиш керак булади. Бу оркали марказий нерв тизимидаги бошкариш функцияси, харакат таянч аппарати фаолияти ишини, юрак-томир, нафас олиш органлари ишини янада ривожлантиришга эътибор берилади, булардан ташкари коматни тугри тута билишга ургатилади. Бу жараёнга шахсий гигиена коидаларига оид билимлар кушиб бериш билан тарбия жараёни такомиллаштириш талаб этилади.

Укувчиларни оммавий спорт согломлаштириш жараёнига тайёрлаш ва уларнинг жисмоний имкониятларини спорт оркали намоён килишга имкон беришнинг асосий восита килиб бошлангич синфлар учун гимнастика, енгил атлетика, харакатли уйинлар, экскурсия ва саёхат хамда табиат куйнида уйналадиган уйинлар ва жисмоний машклар олинган булса, умумий урта таълимнинг юкори боскичларига жисмоний тарбия ва спорт турлари билан бирга соглиги ёмонлашган болаларга махсус машгулотлар - даволаш гимнастикаси тарзидаги ёки махсус тиббий гурухга ажратилган болалар учун алохида машгулотлар йулга куйилиши максадга мувофик булади.

Укувчиларни спорт согломлаштириш жараёнига йуналтирувчи дарс машгулоти — жисмоний тарбия машгулотларининг тизимли шакли булиб, бир хил ёшдаги, бир хил контигентдаги болаларга белгиланган вакт ичида дастур мавзуларини укитиш жараёни тушунилади.Бундай тизимли ва аник ёш чегараси учун мулжалланган машгулотлар укувчиларнинг саломатлигига, соглом турмуш тарзини шакллантиришларига ижобий таъсир курстаади. Шу билан бирга уларда спорт турларига, спортнинг ижтимоий хаётга ва саломатликка курсатадиган таъсирига шахмий ва интилувчан муносабат шаклланади. «Соглом турмуш, фаол оптимал харакат активлиги узининг назарий асосларига эга, лекин бу муаммо хозирги кунгача тулик урганилмаган. Умумий ва махсус адабиётларнинг тахлили ва мустакиллигимиздан кейинги даврда утказилган илмий тадкикотларнинг тахлилий натижалари мавзу буйича фундаментал тадкикотлар утказиш лозимлигини курсатмокда. Соглом турмуш тарзи жисмоний маданияти таркибидаги согломлаштириш тренировкаларининг назарий ва амалий асосларига оид билимлар, амалий малакалар жамият аъзосини соглом турмуш тарзи жисмоний маданиятига эгалигидан далолат бериши жисмоний маданиятга эгалиликнинг белгиси эканлиги исботланган». Шундай экан, жамиятни, миллатни согломлаштириш оркали уни улугвор максдлар сари йуналтириш имконини беради.

Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йил 24 январдаги «Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари тугрисида» ПФ-5924-сон Фармонида хам «жисмоний тарбия ва спортни оммалаштириш, ахоли уртасида соглом турмуш тарзини таргиб килиш, имкониятлари чекланган шахсларнинг жисмоний реабилитацияси учун зарур шарт-шароитлар яратиш хамда мамлакатнинг халкаро спорт майдонларида муносиб иштирок этишини таъминлаш борасида» куплаб чора-тадбирлар белгиланаётганлиги кайд этилган холда «жисмоний

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

тарбия ва спорт сохасида ахоли соглигини мустахкамлашга кумаклашадиган аник дастурларни амалиётга жорий этиш, ёшларни спортга кенг жалб килиш ва улар орасидан иктидорли спортчиларни саралаб олиш, спорт турлари буйича юкори натижаларни таъминлайдиган махоратли спортчилар билан миллий терма жамоаларни шакллантириш ва тренерлар учун кушимча шарт-шароитлар яратиш зарурати» хам алохида таъкидлаб утилган. Бу оркали жамиятни согломлаштириш, инсонларда соглом турмуш тарзини карор топтириш, шу билан бирга ёшларни оммавий спорт согломлаштириш ишларига йуналтириш, жисмоний имкониятларини ошириш, жисмоний имкониятларини спорт турларидан узини намоён килишга каратиш вазифалари устуворлик касб этмокда.

Укувчилар уртасида согломлаштириш тадбирларини кенг жорий этиш ва бу оркали уларда соглом турмуш тарзини карор топтириш, шу билан бирга уларни спортга соглом йуналтириш, спорт билан мунтазам шугулланишлари учун уларнинг саломатликларини тизимли назоратга олиш максадида «спорт турлари буйича 18 ёшгача булган худудий терма жамоа аъзоларини худудий болалар куп тармокли тиббиёт марказларининг усмирлар булимларида ва ундан катта ёшдаги худудий терма жамоа аъзоларини туман ёки шахар куп тармокли марказий поликлиникаларида мунтазам равишда чукурлаштирилган тиббий курикдан утказиб бориш механизмини жорий этиш»га каратилга изчили ташкилий-хукукий ишларни амалга оширилаётганлиги хам бу борадаги ишларниннг ажралмас кисми хисобланади.

МУ^ОКАМА

Узбекистоннинг янги тараккиёт стратегиясида хам ёшларни спорт турларига йуналтириш, худуларнинг имконияти ва хусусиятидан келиб чиккан холда уларни турли спорт турларига ихтисослаштириш вазифалари хам давлат рахбарининг тегишли фармонида алохида кайд этилган. Унга кура, «спортчи ёшларни саралаш ва катта спортга иктидорли спортчиларни танлаб олиш, спорт захирасини шакллантириш тизимини йулга куйиш, ёшлар орасида спортни оммалаштиришда юкори натижаларга эришиш максадида худудларнинг узига хос хусусиятлари, ахолининг кизикиши ва хохиш-истакларидан келиб чикиб, умумтаълим мактаблари камида биттадан устувор, истикболдаги, ривожланаётган, шу жумладан миллий спорт турларига ихтисослаш» тирилиши белгиланган булиб, бу оркали укувчиларни оммавий спортга йуаналтириш, укувчилар уртасида согломлаштириш фаолиятини уларнинг кундалик юмушига айлантириш, шу билан бирга бу борадаги педагогик жараённи такомиллаштириш тизимини яратиш хам мухим вазифалардан булиб колмокда.

Бугунги кунда умумий урта таълим тизимида жисмоний таълим ва спорт тайёргарлигига доир педагогик фаолиятда, спорт мактаблари фаолиятида, умуман укувчи-ёшларни оммавий спорт ва согломлаштириш ишларига йуналтиришда, оммавий спорт тадбирларини утказишда, шу билан бирга, ёшларнинг буш вактларини мазмунли ташкил этиш, спорт таълими муассасаларида замонавий талаблар асосида машгулотлар олиб боришга тускинлик килаётган бир катор муаммо ва камчиликлар сакланиб колмокда. Унга кура, «спорт таълими муассасаларига иктидорли болаларни кабул килиш, шунингдек, укув жараёнида турли шаклдаги коррупция элементларига бархам бериш буйича самарали механизмларни жорий килиш талаб этилмокда, укувчилар сони кувватига нисбатан куп булган худудларда ягона булган спорт мактабларида соглом ракобат мухити йуклиги

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

туфайли талаб даражасидаги спорт тайёргарлиги сифати таъминланмаяпти хамда спорт муассасалари фаолиятига бевосита рахбарлик килувчи ижро этувчи хокимият органлари ишининг очиклик ва шаффофлик даражаси етарли эмаслиги, жамоатчилик назоратининг заифлиги, баъзан эса мутлако мавжуд эмаслиги хаддан ташкари бюрократияга ва коррупциянинг хар хил шаклларда намоён булишига олиб келмокда». Демак, укувчиларни оммавий спорт ва саломатлик жараёнига йуанлтиришга тускинлик килаётган тизимдаги мавжуд муаммоларга карши курашишнинг янгича механизмларини жорий этиш, спорт муассасалари фаолияти очиклиги ва шаффофлигини таъминлаш, мактаб таълимда жисмоний таълимга нисбатан масъулият билан ёндашиш ва бу жараённи назорат килиш мезонларини ишлаб чикиш максадга мувофик хисобланади.

Шунингдек, укувчиларни оммавий спорт согломлаштириш жараёнига тайёрлашда мавжуд имкониятларни тугри фойдаланилмаётгани, «худудларнинг хусусиятидан келиб чикиб, олий таълим муассасалари ва умумтаълим мактабларининг спорт иншоотлари хамда кадрлар салохиятидан етарлича фойдаланилмаётгани, умумтаълим мактаблари укувчилари уртасида спорт мусобакалари ва жисмоний тарбия фанидан олимпиадаларни ташкил этиш хамда шу оркали голиб укувчиларни Болалар ва усмирлар спорт мактабларига саралаб олиш, селекция ишлари тизимли амалга оширилмаётгани хамда мактабларда укувчиларни жамоавий спорт уйин турларига жалб этишга етарлича эътибор каратилмаётгани, жисмоний тарбия ва оммавий спортни оммалаштириш, шунингдек, соглом турмуш тарзини таргиб килиш сохасига инновацион технологиялар жорий этилмаётгани» хам куплаб муаммоларни келтириб чикрмокда, иш самарадорлигига салбий таъсир курсатмокда, бу эса укувчиларда узи кизиккан спорт тури буйича иктидорини намоён килиш имкониятидан мосуво этмокда.

Бошка томондан, умумтаълим мактабларида укувчиларни оммавий спортга йуналтиришда хамда оммавий спортни ривожлантиришда самарадорликка эришаётган жисмоний тарбия укитувчиларини рагбатлантириш йулга куйилмаганлиги сабабли уларнинг уз спорт тури буйича кушимча машгулотлар олиб бориш мотивацияси пасайиб кетмокда. Бу эса уларнинг педагогик фаолиятига салбий таъсир курсатмокда. Укувчилар билан ишлаш сифати ва самарадорлиги рагбатлантириш тизимнини ёки мехнатга хак тулашнинг пастлиги асосида янада пасайиб кетмокда. ХУЛОСА

Умуман олганда, болаларни оммавий спорт согломлаштириш жараёнига тайёрлаш тизимини такомиллаштиришда кичик ёшдан болаларда спорт билан шугулланишга соглом, кучли ва таъсирчан мотивацияни шакллантириш хамда уларнинг муайян курсаткичлари асосида кайси спорт билан шугулланишини аниклаш, мустакил режалаштириш кобилиятини ривожлантириш талаб этилади. Шу билан бирга, согломлаштириш ва бошлангич тайёрлов боскичларида болаларни биринчи навбатда умумий жисмоний ривожланиш ва бирор-бир спорт турига булган кизикишларини куллаб-кувватлаш, шугулланувчиларнинг «жисмоний тарбия» фанини узлаштиришига кумаклашиш хам узлуксиз таълимнинг илк боскчиларидаги мухим вазифалардан бири хисобланади.

Хулоса килганда, бугунги кунда укувчиларни спорт согломлаштириш жараёнига тайёрлашнинг хам ижтимоий, хам педагогик долзарблиги ортиб бормокда. Бу эса,

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

узлуксиз таълимда жисмоний таълимнинг янгича механизмларини ишлаб чикиш заруратини ортириб юбормокда. Шу боис, укувчиларни оммавий спорт согломлаштириш жараёнига тайёрлаш тизимини такомиллаштириш оркали бу фаолиятнинг самарадорлигига эришиш мумкинлиги илгари сурилмокда.

Фойдаланилган адабиётлар

1. Норкобилов М.Н., Мирходжаева З.С., Махмудов В.В. Жисмоний маданиятва спорт машгулотларида соглом турмуш тарзини талабалар онгига сингдиришда педагогик ёндашувлар. Монография. Тошкент.: ТИКХММИ, 2019, -Б. 4.

2. Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг «2019 — 2023 йиллар даврида Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва оммавий спортни ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида» 118-сон. ^арори. 2019 йил 13 февраль.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг «Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари тугрисида» тугрисидаги ПФ-5924-сон Фармони. 2020 йил 24 январь.

4. Узбекистон Республикаси Президентининг «Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва спортни янада такомиллаштириш ва оммалаштириш чора-тадбирлари тугрисида» тугрисидаги ПФ-5924-сон Фармони. 2020 йил 24 январь.

5. Узбекистон Республикасида жисмоний тарбия ва спортни 2025 йилгача ривожлантириш концепцияси. 2020 йил 24 январь.

6. Bakhromovich SI. The impact of managerial professional development on the effectiveness of Higher Education institution management. Academicia: an international multidisciplinary research journal. 2020;10(12):1014-20.

7. Siddikov, I. B. (2019). Философско-педагогические аспекты развития интеллектуальной культуры студентов. Вестник Ошского государственного университета, (3), 38-42.

8. Bakhromovich, S. I. Development trends and transformation processes in academic mobility in higher education in Uzbekistan and the world.

9. Bakhromovich, S. I. (2021). A comparative induction of the epistemological and theological views of medieval Islamic oriental scholars. Berlin Studies Transnational Journal of Science and Humanities, 1(1.7 Philosophical sciences).

10. Bakhromovich, S. I. (2021). Views on the role of science in human and society life in islamic teaching. International Journal of Philosophical Studies and Social Sciences, 1(3), 79-86.

11. Bakhromovich, S. I. (2020). Effects of Objective and Subjective Factors to Develop Intellectual Culture of Youth. Canadian Social Science, 16 (2), 55-59 p.

12. Bakhromovich, S. I. (2018). Social and philisophical performance of making youth's intellectual culture. European science review, (7-8).

13. Bakhromovich, S. I. (2020). Analysis Of Modern Approaches To Ensuring The Effectiveness Of Management In Higher Education Institutions. The American Journal of Social Science and Education Innovations, 2(12), 364-369.

14. Bakhromovich, S. I. (2021). Philosophical comparative studies of the epistemological and theological views of medieval eastern scholars. Turkish Journal of Physiotherapy and Rehabilitation. Turkey, 2021. №32 (3), (Scopus) - P. 30338-30355

SCIENCE AND INNOVATION

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL

15. Bakhromovich, S. I. (2022).Dialectical and synergetic features of the development of theological and epistemological views in medieval eastern islam. European Journal of Humanities and Educational Advancements (EJHEA), - Las Palmas, Spain, Volume 3, Issue 2 February, 2022. - P. 79-83

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.