"ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ НАЗАРИЯСИ ВА УСЛУБИЯТИ" ФАНИ ТАРАВДИЁТИНИНГ УСТУВОР ЙУНАЛИШЛАРИ
Шарифа Турсункуловна Холбаева
Тошкент давлат юридик университети
АННОТАЦИЯ
Мазкур макола Узбекистан Республикасида "Жисмоний тарбия назарияси ва услубияти" фани ва унинг ахамияти, ривожланишига багишланган. Маколада барча фикрлар тахлил килинган ва мисоллар ёрдамида исботланган.
Калит сузлар: универсиада, спартакиада, хорижий тажриба, жимоний тарбия назарияси, жисмоний тайёргарлик, сохлом хаёт, педагогик технология
PRINCIPAL DIRECTIONS OF DEVELOPMENT OF THE SUBJECT "THEORY AND METHODS OF PHYSICAL EDUCATION"
Sharifa Tursunkulovna Kholbayeva
Tashkent State University of Law
ABSTRACT
This article is devoted to the development of the subject "Theory and methods of physical education" in the Republic of Uzbekistan and its importance. In the article, all the ideas are analyzed and proved using examples.
Keywords: Universiade, Spartakiad, foreign experience, theory of physical education, physical training, healthy life, pedagogical technology
КИРИШ
Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг мамлакатимизни 2016-йилда ижтимоий-иктисодий ривожлантиришнинг асосий якунлари ва 2017-йилга мулжалланган иктисодий дастурнинг энг мухим устувор йуналишларига багишланган Вазирлар Махкамасининг кенгайтирилган мажлисидаги маърузасида куйидаги фикрларни "...жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш билан боглик. Албатта, бу сохада, айникса, олий махорат спорти борасида кейинги йилларда муайян ютукларимиз бор. Биз улар билан хакли равишда фахрланамиз.
Лекин, охирги Олимпиадада факатгина огир атлетика, бокс, кураш ва дзюдо буйича совринли уринлар эгалланди. Бунинг сабаби нимада? Сунгги беш
йилда жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш, шунингдек, унинг моддий-техник базасини мустахкамлаш учун бюджетдан 1 триллион 230 миллиард сум ажратилган".
Узбекистан узининг мустакил ижтимоий-иктисодий ривожланиш йулини танлаб олган ва таълим сохасини хам собит кадамлик билан ислох килиб бормокда. Айникса, "Таълим тугрисида"ги Крнун ва "Кадрлар тайёрлаш миллий дастури"да кабул килинган, бу борадаги ишлар кенг куламга эришди. Ушбу хужжатларнинг долзарблиги асосида билим ва касб-хунар эгаллашга булган эътибор кучайиб кетди. Шу билан бирга бугунги кунда спорт таълими ва жисмоний тарбия тизимига хам янгича ёндашувлар кириб келмокда.
Бу ёндашувлар уз навбатида, укув жараёниниг турли ташкилий ва методик жамгармаларида муайян ижобий узгаришларни содир этади, албатта. Уларнинг купчилиги педагогик технологиялар ва педагогик махорат билан узвий боглик узгаришлардир.
Республиканинг иктисодий, сиёсий, маданий ва ижтимоий салохиятида жисмоний тарбия ва спорт хам уз урни ва мавкеига эгадир. Бунда, Биринчи Президенти И.А.Каримов ва хукуматимизнинг гамхурлиги олкишга сазовордир. Узбекистон Республикасининг мустакилликка эришиш ва унинг истикболида ахоли саломатлигининг ута кимматлилигини ва унга эга булиш йулларини катта кутаринкилик билан изхор килиб: "Бизнинг заминимиз полвонлар ва ботирларини мехр билан тарбиялаб келмокда. Бугунги кунда хамма жойда спортнинг миллий турлари кайта тикланмокда... узининг саломатлиги хакида шахсан гамхурлик килиб бориш маданиятини ёшликдан, мактаб, махалла, согликни саклаш тизими, жисмоний тарбия ва спортнинг кумагида сингдириш керак", - деб хакли равишда таъкидлаган.
Узбекистонда жисмоний маданият ва спортни янада ривожлантиришга асос булувчи энг мухим тадбирлар амалга оширилмокда. Бунинг яккол намунаси Узбекистон Республикасининг "Жисмоний тарбия ва спорт тугрисида"ги конуни (1992 йил 14 январ) барча ахолининг соглигини мустахкамлаш, уларнинг жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланишларига шарт-шароитлар яратиб беришни кафилликка олади. Бу ^онун 2000 йил 26 майда ва 2015 йил 4 сентябр янги тахрирда кайта кабул килинди.
Жамиятда жисмоний маданият ривожланганлигининг асосий курсаткичи бу - инсонларнинг саломатлиги ва жисмоний ривожланганлиги даражаси, жисмоний маданиятнинг таълим ва тарбия, ишлаб чикариш ва маиший сохаларда, буш вактни тугри ташкиллаштириш жараёнида канчалик мухим урин тутишидир. Инсон фаолиятида жисмоний тарбиянинг амалий натижаси
сифатида, кишининг жисмоний тайёргарлиги ва харакат билим ва куникмаларининг баркамоллик даражаси, юксак хаётий кучга эгалиги, спорт сохасида эришган ютуклари, аклий ривожланганлиги хисобланади.
МЕТОДОЛОГИЯ
Шу жихатдан таълим назарияси ва амалиётида укув жараёнига технологик хусусиятни бериш учун 50-йилларда биринчи уринишлар килиб курилган. Улар уз ифодасини анъанавий укитиш учун мажмуали техник воситаларни яратишда топган.
Хрзирги вактда жисмоний тарбия дарсларида педагогик технология "укитишнинг техник воситалари ёки компьютерлардан фойдаланиш сохасидаги тадкикотлардек каралмайди, балки бу таълим самарадорлигини оширувчи омилларни тахлил килиш, ишлаб чикиш хамда усул ва материалларни куллаш, шунингдек кулланилаётган усулларни бахолаш йули оркали таълим жараёнининг асослари ва уни макбуллаштириш йулларини ишлаб чикишни аниклаш максадидаги тадкикотдир".
Мамлакатимизда олиб борилаётган ислохотлар, ёш авлод саломатлигини мухофаза килиш ва мустахкамлаш, таълим жараёнини барча кисмларида таълим йуналишида согломлаштириш дастурларни таъминлаб борилишига катта этибор каратилмокда. Шу боис, таълим муасассаларида асосан болалик ва усмирлик давридан жисмоний тарбия ва спортга пойдевор куйилган.
Миллий генофонднинг шаклланишида, соглом турмуш тарзини тугри ташкил этишда ва ёш авлодни соглом тарбия килишда жисмоний тарбия ва спорт манавий ва мафкуравий восита сифатида кулланилади. Биз бугун демократик аждодлар мероси, миллий кадриятлар асосида, узимизнинг турмуш тарзимиз талабларидан келиб чиккан холда барпо этишга харакат килмокдамиз. Ана шу харакатлар негизида соглом инсон турипти.
Жисмоний тарбия ва спорт оркали соглом инсонни шакллантириш бутун бир жамиятнинг вазифаси булмоги керак. Х,ар бир инсон, оила, ота -она жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланишни одат даражасига чикариши билан бирга, кадрият сифатида эъзозлаши жамиятнинг узлуксиз равишда жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланишига олиб келади. "Мухтасар айтганда, спорт мамлакатимизда баркамол авлодни тарбиялашнинг энг мухим воситаси булиб келмокда ва келажакда хам шундай булиб колиши мукаррар. Чунки - спорт соглом авлод, соглом келажак дегани. Бинобарин, факат соглом халк, соглом миллатгина буюк ишларга кодир булади"
Давлатимиз рахнамолигида ёш авлод уртасида соглом турмуш тарзини кенг таргиб этиш, жисмоний тарбия ва спорт сохасини оммавийлаштириш ва ривожлантиришга алохида эътибор каратилаётгани барчага маълум. Бугунги замон ёшлари, бевосита эртамиз эгалари хисобланган ёш авлод вакиллари жисмонан соглом, кучли иродага эга, шу билан бир каторда, таълим ва тарбияга эга булиши, уларни етук инсонлар этиб вояга етказиш, дунёда хеч кимдан кам булмаган авлодни тарбиялашдек эзгу максадга йуналтирилган кенг куламли ислохотлар натижасида спорт ёшларимиз хаётига тобора чукур кириб бормокда, минглаб йигит-кизлар спорт билан шугулланишни кундалик вазифасига айлантирмокда.
Энг мухими, соглом турмуш тарзини таъминлаш ва спорт билан хамнафаслик килиш уларнинг жисмоний холатига хамда саломатлигига ижобий таъсирини курсатмокда. Шуни таъкидлаш лозимки, Республикамизда айнан болалар спортини ривожлантириш давлатимиз рахбари ва хукуматимиз томонидан алохида эътибор каратилган булиб, бу борада конун, фармон ва карорлар ижросини таъминлаш юзасидан хам кенг куламли ишлар олиб борилмокда.
Жамият тараккиётининг хозирги боскичининг узига хос хусусиятлари каторига ахолининг, айникса, ёшларнинг таълим ва маданий даражасини ошириш, "Жисмоний тарбия назарияси ва услубияти" фанини укитиш ва уни сифат жихатидан яхшилаш, спорт оркали Узбекистон Республикасини жахоннинг тараккий этган давлатлари каторига чикишини таъминлашни киритиш мумкин.
Кабул килинган ''Кадрларни тайёрлаш миллий дастури'' хам куп жихатдан шу каби вазифаларни янги авлод укув адабиётларини яратиш, укитишнинг замонавий услубларини куллаш ва профессор-укитувчилар малакасини ошириш асосида мувоффакиятли хал этишга йуналтирилган.
Истиклол йилларидан бошлаб Хукуматимиз томонидан барча жисмоний тарбия ва спорт турларига булган эътибор янада ошди. Юртимиз келажаги булган ёш авлодни тарбиялашда уларнинг жисмоний тарбия ва спортга булган интилишларини янада куллаб-кувватлаш борасидаги кенг куламли ислохотлар утказилди.
НАТИЖА ВА МУ^ОКАМА
XXI аср инсон ва жамият тараккиётида илм-фан, техника ва инновацион технологияларнинг глобал микёсда жадал суръатлар билан шакллана бориши, ишлаб чикариш, уй-рузгор, йул харакатлари, хатто интеллектуал жараёнларни
«автоматлар», компютерлар ва роботлар «кулига» топширмокда. Ушбу вазият бир томондан, одамзот учун барча кулайликларни мухайё этса, иш сифати ва самарадорлигини оширса, иккинчи томондан, жисмоний мехнат - мушаклар фаолиятини нихоятда чегаралаб куймокда. Айнан иккинчи холатнинг устуворлиги аста-секин гипокинезия (кам харакатланиш) дардига мубтало килади.
Гипокинезия эса, уз навбатида, хаётга хавф солувчи замон сивилизатсиясига хос хасталиклар (ишемия, гипертония, бронх астмаси, невроз, остеохондроз ва х.к.)ни келтириб чикариши исбот талаб килмайди. Тугри, ушбу касалликлардан халос булиш учун «уткир» дори-дармонлар ва замонавий муолажа усуллари мавжуд. Лекин бундай воситалар бир дарддан «озод» килиб, иккинчи бир дардни «чакириши» эхтимолдан холи эмас. Олимлар томонидан азалдан илмий асосда исбот килинганки, гипокинезияни олдини олувчи ёки даволовчи ягона ва ута самарали «дори-дармон» меъёрланган жисмоний тарбия ва спорт машкларидир.
Демак, ифтихор билан таъкидлаш мумкинки, Хукуматимиз томонидан куллаб-кувватланаётган ва давлат сиёсати доирасида ривож топаётган жисмоний тарбия ва спорт шарафли сохага айланиб бормокда. Шундай экан, айни вактда жисмоний тарбия хамда оммавий спортни ахолининг, айникса укувчи-ёшларнинг кундалик хаётий эхтиёжига айлантириш ва, албатта, Юртимиз байрогини Олимп чуккиларига олиб чикишга кодир истеъдодли спорт захиралари хамда ракобатбардош спортчилар тайёрловчи профессионал кадрлар етиштириш соханинг ута долзарб вазифаларидан биридир.
Жисмоний тарбия ва хусусан, жисмоний тарбия буйича тайёрланадиган укитувчи-мураббийнинг модели «Таълим тугрисида»ги ^онун, «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури»га мувофик таълим йуналишига мулжалланган ДТС ва намунавий дастур талаблари билан белгиланади.
Жисмоний тарбия буйича олий маълумотга эга укитувчи-мураббийнинг касбий-педагогик фаолияти куйидаги таълим ва спорт муассасаларида амалга оширилиши мумкин:
- мактабгача тарбия муассасалари;
- умумтаълим мактаблари;
- урта махсус таълим муассасалари (АЛ, КХК);
- олимпия захиралари коллежлари;
- БУСМлар;
- Болалар ва усмирлар олимпия захиралари мактаблари;
- олий спорт махорати мактаблари;
- спорт клублари;
- кунгилли спорт жамиятлари;
- терма жамоалар;
- хусусий согломлаштирувчи жисмоний тарбия ва спорт марказлари;
- оромгохлар ва согломлаштирувчи масканлар.
Шу билан бир каторда, айни кунда жисмоний тарбия буйича истеъдодли спорт захиралари ва юкори малакали, ракобатбардош спортчиларни тайёрлаш хамда оммавий жисмоний тарбия географиясини янада кенгайтириш, машгулот ва мусобакаларни илмий асосда ташкил килиш зарурияти юксак касбий-педагогик салохиятга эга мутахассис кадрлар етиштириш мухимлигига эътибор каратади.
Республикамизда жисмоний маданиятнинг максад ва вазифалари хукуматнинг хамда Республика Маданият ва спорт ишлари вазирлигининг карорларидан келиб чиккан холда амалга оширилади. Республикамизда амалга оширилаётган жисмоний маданиятни уз олдига куйган максади соглом-рухан тетик ва бунёдкор инсонни хаётга тайёрлашдан иборат. Спортга берилаётган бундай эътибор натижасида юртимиз спортчилари халкаро ареналарда юкори погоналарга эришмокда.
Жисмоний сифатларнинг умумий тавсифи ва уларни ривожлантиришни назорат килишни мунтазам такомиллаштириб бориши куп жихатдан узига боглик. Машгулот жараёнида илгор техникани эгаллаш ва ижодий ёндошиш спортчи махоратининг усишини таъминлайди. Жисмоний тарбиянинг назарий асосларини эгаллаш мураббий иш фаолиятининг муваффакиятини таъминлайди, натижаларнини юкори булишига имкон беради.
Жамиятда жисмоний маданият ривожланганлигининг асосий курсаткичи бу - инсонларнинг саломатлиги ва жисмоний ривожланганлиги даражаси, жисмоний маданиятнинг таълим ва тарбия, ишлаб чикариш ва маиший сохаларда, буш вактни тугри ташкиллаштириш жараёнида канчалик мухим урин тутишидир. Инсон фаолиятида жисмоний тарбиянинг амалий натижаси сифатида, кишининг жисмоний тайёргарлиги ва харакат билим ва куникмаларининг баркамоллик даражаси, юксак хаётий кучга эгалиги, спорт сохасида эришган ютуклари, аклий ривожланганлиги хисобланади.
Жисмоний тарбия-согломлаштириш, оммавий-спорт ишларини ва спортнинг миллий турларини ривожлантириш сохасидаги асосий вазифалар куйидагилар хисобланади: болаларнинг жисмоний кобилиятларини ривожлантиришга йуналтирилган жисмоний тарбия буйича, уларнинг гавдаси, жуссасини нормал ривожлантириш буйича кундалик машгулотларни барча
болалар мактабгача муассасаларида жорий килиш. Болалар мактабгача муассасаларида болаларни жисмоний тарбиялаш буйича мутахассислар штатини жорий килиш; жисмоний тарбияга доир укув дастурлари буйича мажбурий дарс (машгулот)ларни хар хафтада 4-6 соатгача етказиш.
Укув жараёнига олимпия таълимини, миллий уйинлар ва мусобакаларни жорий этиш; укувчилар ва талабаларнинг умумжисмоний тайёргарлигини махсус тестлар буйича текширишнинг умуммиллий хафтасини жорий килиш, махсус тестларни муваффакиятли топширганлик учун халк достони кахрамонлари шарафига «Алпомиш» ва «Барчиной» деб номланган уч даражали кукрак нишонларини таъсис этиш.
ХУЛОСА
Жамиятда соглом турмуш тарзини шакллантириш, касалликларнинг олдини олиш, ахоли кенг катламларини, айникса ёшларни жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланишга жалб этиш;
Жисмоний тарбия - бу саломатликни мустахкамлаш ва жисмоний имкониятларни ривожлантиришга каратилган инсон фаолияти. Жисмоний машклар билан мунтазам шугулланиш организм камолотга етишишини таъминлайди ва тана саломатлигини узок йиллар саклайди. Жисмоний маданият инсоният умумий маданиятининг бир кисми булиб, узида инсон аклий ва жисмоний ривожланиши учун зарур булган билим ва куникмаларни бирлаштиради. Жисмоний тарбия бир неча элементларидан иборат.
Жисмоний маданият соглом турмуш тарзи меёрлари билан бирга инсон саломатлигини саклаш ва мустахкамлаш саволларига жавоб топади. Жисмоний тарбия жисмоний ривожланишни таъминлаш билан бирга инсоннинг деярли барча хаётий фаолиятларига, жумладан, инсоннинг рухий сифатлари, уз устида ишлаш, жамиятга мослашувчанлик, атроф-мухитнинг стрессларига мослашувчанлик, соглом турмуш тарзини таъминлаш, бутун умри давомида инсон соглигини саклаш ва мустахкамлашга таъсир килади.
Жамиятда жисмоний маданиятнинг холати курсаткичлари булиб хисобланади:
1. Соглик ва жисмоний хусусиятларнинг хар томонлама ривожланиш даражаси;
2. Спортдаги ютуклар даражаси;
3. Профессионал ва ижтимоий жисмоний тарбия кадрларининг борлиги ва малака даражаси;
4. Таълим ва тарбия сохасида жисмоний маданиятнинг воситаларидан фойдаланиш даражаси
5. Жисмоний маданият ва спортни таргибот килиш;
6. Жисмоний маданиятни олдида турган масалалар сохасида оммавий ахборот воситаларидан фойдаланиш даражаси ва узига хослиги.
Жисмоний маданият соглом турмуш тарзи нормалари билан биргаликда инсон саломатлигини саклаш ва мустахкамлашнинг амалий муаммоларини ечишга хизмат килади.
REFERENCES
1. Узбекистон Республикасининг Конституцияси.-Т. 2016 йил. 76 бет.
2. Узбекистон Республикасининг "Таълим тугрисидаги" конуни. 1997 йил.
3. Узбекистон Республикасининг "Кадрлар тайёрлаш миллий дастури".-Т. 1997 йил.
4. "Жисмоний тарбия ва спорт тугрисида" ги конун (04.09.2015 йил янги тахрир) УР^-394-сон.
5. Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёевнинг Узбекистон Республикаси Олий Мажлисга Мурожаатномасини кенг жамоатчилик уртасида таргиб этишга багишланган илмий-оммабоп кулланма. - Тошкент: 2018 й. 101 -102 бетлар.
6. Ш.М.Мирзиёев. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг мамлакатимизни 2016-йилда ижтимоий-иктисодий ривожлантиришнинг асосий якунлари ва 2017-йилга мулжалланган иктисодий дастурнинг энг мухим устувор йуналишларига багишланган Вазирлар Махкамасининг кенгайтирилган мажлисидаги "Танкидий тахлил, катъий тартиб-интизом ва шахсий жавобгарлик - хар бир рахбар фаолиятининг кундалик коидаси булиши керак" маърузаси. Тошкент. //Халк сузи. Г. 16.01.2017 й.
7. Узбекистон Республикаси Президенти И.А.Каримовнинг Оксаройда Болалар спортини ривожлантириш жамгармаси Хрмийлик кенгашининг навбатдаги йигилишидаги "Баркамол авлод-соглом келажак" номли маърузаси. "Халк сузи". 11 март 2010 й.
8. Каримов И.А. «Узбекистон XXI асрга интилмокда». - Т. 1999 йил.
9. Каримов И.А. «Узбекистон мустакилликка эришиш остонасида.- Т.2011 й.
10. Abdullaev A., Xonkeldiev SH. "Jismoniy tarbiya nazariyasi va usuliyati". Oliy o'quv yurtlari uchun darslik. T.O'zDJTI nash. 2007 y.
11. A. Abdullaev. Jismoniy tarbiya vositalari. O'quv qo'llanma. Farg'ona, 1999 y.
12. Abdullaev A., Rasulov R., Xasanov A. Umumiy o'rta va kasb -hunar ta'limi tizimlarida jismoniy tarbiyadan sinfdan tashqari ishlar. Farg'ona. 2009 y.
13. Abdumalikov R., YUnusov T.T. va boshqalar. «O'zbekistonda jismoniy tarbiya ta'limining rivojlanishi», metodik tavsiyanoma. T., O'zDJTI nash, 1992 y.
14.Саломов Р.С. "Жисмоний тарбия назарияси ва услубияти". Т. 2014 й.
15. Гончарова О.В."Болалар жисмоний сифатларини тарбиялаш" Т. 2015 й.
16. Абдиев А.Н, Жуманов О.С, Неъматов Б.И. Спорт алифбоси. -Т., 2008 й.