Саидова Махфуза Чориевна,
А.Авлоний номидаги Халк таълими тизими рах,бар ва мутахассис ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти «Педагогика ва психология» кафедраси катта укитувчиси
РАЩР ХОДИМЛАР МЕ^НАТИНИ ИЛМИЙ АСОСДА ТАШКИЛ ^ИЛИШНИНГ ПСИХОЛОГИК МУАММОЛАРИ
УДК: 159.9.07
САИДОВА М.Ч. РАЦБАР ХОДИМЛАР МЕЦНАТИНИ ИЛМИЙ АСОСДА ТАШКИЛ КИЛИШНИНГ ПСИХОЛОГИК МУАММОЛАРИ
Бугунги кунда рах,бар ходимнинг мех,натини туFри ташкил килиш илмийликни такозо этмокда. Маколада рах,бар ходимлар мех,натини илмий асосда ташкил килишнинг психологик муаммолари халк таълими тизими фолиятига доир назарий ва амалий тах,лилар баён этилган.
Таянч суз ва тушунчалар: рах,бар фаолияти, мех,нат, халк таълими, иш вакти, самардорлик, истеъдод, масъулият, рах,бар психологияси, рах,бар этикаси.
САИДОВА М.Ч. ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ НАУЧНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ ТРУДА РУКОВОДЯЩИХ РАБОТНИКОВ
В статье рассматриваются теоретические и практические концепции психологических проблем государственной системы образования при организации работы менеджеров на научной основе.
Ключевые слова и понятия: деятельность руководителя, работа, общественное образование, рабочее время, эффективность, талант, ответственность, психология лидерства, этика лидерства.
SAIDOVA M.CH. PSYCHOLOGICAL PROBLEMS OF SCIENTIFIC ORGANIZATION OF MANAGEMENT STAFF LABOUR
There is discussed in the articke theoretical and practical concepts of the psychological problems of the state education system in organizing the work of managers on a scientific basis.
Keywords: leader's activities, work, public education, working time, efficiency, talent, responsibility, leadership psychology, leadership ethics.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 2(75)
Фан, ахборот коммуникация технологиялари ва ишлаб чицаришнинг ривожланиши бугунги кун рацбар кадрларини тайёрлашнинг долзарблигини янада оширмоцда. Разбор уз цобилияти, истеъдодини ишга солиб изланиб, шу мацсадда цаёт, одамларни чуцур урганади. Натижада тупланган билимлари, тажрибаларини бошцарувнинг умумий цонуният-лари асосида шакллантириб узининг рацбарлик усулини яра-тади.
Жах,онда юз бераётган ижтимоий-маданий, иктисодий-сиёсий жараёнларнинг динамик тах,лили асосида таъкидлаш лозимки, х,ар кандай суверен давлатнинг асосий вазифала-ридан бири мамлакат тараккиётини таъмин-лашдан иборатдир. Тараккиётни эса турли даражаларда алох,ида инсон-мутахассис таъ-минлайди. Узбекистоннинг Биринчи Прези-денти Ислом Каримов «... инсон уз тимсолида х,ам моддий, х,ам маънавий хусусият ва ало-матларни мужассам этган ноёб хилкат, Ярат-ганнинг буюк ва сирли муъжизасидир»1, дея инсондаги моддий ва маънавий яратувчанлик кучининг мох,иятини курсатиб утган.
Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев Узбекистон Республикаси Конституцияси кабул килинганлигининг 24 йиллигига баFишланган тантанали маросимда баён этган маърузасида «Бугун х,аётимизнинг узи Конституциямизда ифодасини топган энг асосий максад - инсон манфаатларини ^ар томонлама таъминлаш масаласини долзарб вазифа килиб куймокда. Инсон манфаатларини таъминлаш учун эса аввало одамлар билан, халк билан мулокот килиш, уларнинг дарду ташвишлари, орзу-ниятлари, х,аётий муаммо ва эх,тиёжларини яхши билиш керак»2 деб, масалани институционал тарзда мазмун-дорлигини алох,ида курсатиб утган.
Шу жих,атдан караганда, халк билан мулокот давомида алох,ида инсон, оила, жамоа ёки х,удудда уз ечимини топмаётган муаммо ёхуд энди илдиз отаётган иллатнинг вужудга кела-ётганлигидан огох, булиш лозимлигини курса-тади. Буни мулокотнинг диагностик ёки прог-ностик вазифаси тарикасида курсатиб утиш
1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008. -67-б.
2 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Узбекистон Республикаси Конституцияси кабул килинганининг 24 йиллигига баFишланган тантанали маросимдаги маърузаси.
мумкин. Мазкур мураккаб ижтимоий-пси-хологик жараёнда учта мух,им куриниш гуёки бир-биридан автоном, аммо бир-биридан айри х,олда фаолият юрита олмайдиган «Инсон ▲ Ижтимоий мух,ит (Оила, ма^алла, ишлаб чицариш ёки таълим-тарбия муас-сасаси каби ижтимоий институтлар) ▲ Рах,бар» (Назарий жи^атдан уларни юцори, урта ва цуйи даражадаги ра^барларга ажратиш мумкин) каби ижтимоий тизим (бошкарувни амалга ошириш жих,атидан маж-муа) куринишида намоён булиб, бу уз навба-тида илмий мунозаранинг предметига айла-ниб бормокда ва бугунги кунда «Бошкарув психологияси», «Бошкарув социологияси», «Бошкарувни илмий ташкил килиш», «Рах,бар шахсининг маънавияти» каби мавзулар дол-зарблашиб бормокда.
Инсон моддий ва маънавий яратувчи куч х,исобланиб, дастгох,ларда бирон-бир пред-метни (масалан, чойнак ёки пиёла) яратиб, маиший х,аёт тарзини маданийлаштиради, баркарор ижтимоий мух,итни барпо этади. Баркарор ижтимоий мух,итни барпо этиш, яъни узи ва атрофдагиларга хайрихох, булиш, кабул килинган ижтимоий меъёрларга амал килиб, узининг хулки учун масъул эканлигини англаган х,олда унинг такомиллашувини таъ-минлай олиш, бу эса инсондаги маиший ва ижтимоий билим, куникма, малака ва коби-лиятлар яратувчанлик сари йуналтирилган-лигини курсатади. Боз устига, оиласининг сар-вари, жамоанинг рах,бари ёки касбий фаолия-тининг таркибида рах,барликни амалга ошириш функцияси мужассамлашган булса, бунда жамоани бирлаштириш, белгиланган максад сари аклий ва жисмоний ресурсларни йунал-тириш кабилар ундан талаб этилади. Бошкача килиб айтганда, ундан шахсий, маиший, ижтимоий, маданий, маърифий, ахборий ва
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 2(75)
бйшк^ув кoмпeтeнциялapигa эгa 6УЛИ6, улapни нaмoëн этиши лйзим бyлaди.
Koмпeтeнция1 шaxc фaoлияти мaxcyлдop-лигини тaъминлaб, aник биp кacб ^ти^аник) бyйичa Уз cтpуктуpacигa эгaдиp. Аммй бйш-кapув кoмпeтeнцияcи бoшкapувни aмaлгa oшиpишнинг кaмpoви бyйичa мaкcaдлapининг ^нг вa тopлиги, coxa^ тaaллукдopлиги бyйичa cтpaтeгик ëки мaиший мaзмун ^c6 этиши билaн aжpaлиб туpaди. Лeкин улapдa ифoдaлaнaдигaн умумийлик бу pecуpcлapни мaнзилгa (тaнлaнгaн нуктaгa) йyнaлтиpишдaн ибopaтдиp. By уз нaвбaтидa paxбapлapдa бoшкapyв кoмпeтeнциялapини шaкллaнти-pишни тaкoзo этaди.
Boшкapyв кoмпeтeнцияcининг кoмпoнeнт-лapи мулоцот, мослaшyвчaнлик, кyникмa, билим, кaсбий тaфaккyр, кaсбий хулц нaмy-нaси, диaгностикa Ba прогнозни aмaлгa ошириш, BarçT Ba ax6opoT тaнrçислигидa тyfpи rçapop ^бул цилиш2 кaби мaжмya тap-киб тoптиpaди. Шу caбaбли, мyтaxaccиcнинг кacбий кoмпeтeнтлигини бaxoлaшдa (эк^ пepтли бaxoлaшдa) acocий oмиллap cифaтидa кyйидaги мухим кypcaткичлap мaжмyaвий тapздa инoбaтгa йлиниши лйзим: мyтaxaccиc-нинг иxтиcocликкa эгaлиги хэкидэ мaълyмoт (диплйм), кacбий мaлaкaгa эгaлиги, умумий мexнaт ^эжи, кacбий cтepeoтипи, пcиxoфизиo-лйгик x^na^, мexнaт шapoити, мexнaтгa бyлгaн мyнocaбaти, кacбий билимдйнлиги, кacбий тaйëpгapлик, кacбий идeнтификaция хсди^^, кacбигa coдиклиги, кacбий фaoлият мaxcyли кaбилap инoбaтгa oлинaди.
Boз ycтигa, тaълим вa жaмиятнинг aжpaл-мacлиги, yлap мйхиятэн биp тизим экaнлигини инoбaтгa oлcaк, жaмият xaëтидa coдиp бyлaдигaн xap биp yзгapиш ëки мyaммo cyзcиз тaълим мaкoни вa x°лaтигa xaм тaъcиp кypcaтиши билaн биpгa, унинг йлдигэ муэм-мйни бapтapaф этишнинг илмий acocини яpa-тиш кaби aник вaзифa xaм куяди. Шунинг учун
1 «Competentia» тушунчэеи лoтин тилидэн oлингaн булиб, хэкли мэнеублик мaънocини билдиpиб, биpинчи тэлкини буйичз биpoн-биp вэкилликнинг хукуки вэ иккинчи тэлкин буйичз мacaлaлap юзэоидэн билим, тaжpибaгa эгэлик дeгaн мaънoлapни энглэтэди. К^зни Cлoвapь инocтpaнныx cлoв. - М., 1988. -С. 241.
2 Caмapoв P.C. «Boшкapyв кaдpлapининг кoмпeтeнт-лигини тaъминлaшнинг пcиxoлoгик жиxaтлapи» мaлaкa иши. Олий вэ Уpтa мaxcyc тэълим вaзиpлиги xyзypидaги Boш мeтoдик илмий мapкaз. - Т., 2017. -5-б.
дэвлэт вэ жэмият тэълим тизими pивoжлaни-шининг кaфoлaти xиcoблaнaди. Улap тэълим мэ^ни^ тaaллyкли булгэн cиëcaтни aмaлгa oшиpaди, унинг мaкcaд вэ вaзифaлapини бeл-гилэб бepaди, гэлдэги ycтyвop йyнaлишлapини кypcaтaди. «Тэълим вэ жэмият» тизими уз нaвбaтидa ин^ният яpaтгaн мэънэвий бйй-ликлapгa тэяниб, инcoннинг узигэ вэ aтpoфдa-гилapигa янгичэ мyнocaбaтдa булиш ëндa-шувмни хэм шaкллaнтиpaдики, бу yлapнинг мoбиллaштиpyвчи фyнкцияcи xиcoблaнaди.
Boшкapyв ycyллapини шaкллaнтиpишдa мутлэкй эpкин шaxcлap, эммй унинг paxбapлик ycyли ижйбий нэтижэ бepaди. Boшкapyвдa тaжpибa, куникмэ, мaxopaт, билим, экл вэ идpoкнинг poли кэттэ. Шу бoиc paxбapлик фэйлиятининг caмapaдopлиги p3x63p Luax^-нинг тaфaккypи, a^^po^Ta хэм бeвocитa бoFлик булиб, тaфaккyp paxбapгa кeнг вэ чyкyp фи^лэй йлиш, яxшини ëмoндaн, фйй-дэни зapapдaн, мухимини нймухимдэн бexaтo aжpaтa йлиш имшниятини бepaди. XXI acp глoбaллaшyв, тexникa, энг юкopи мэънэвият acpи булиб бopмoкдa, шундэй экэн биз булэ-жэк мaъмypий paxбapлapимизни шу мexнaтгa тaйëpлaшимиз, яъни paxбapлик фэйлиятини илмий acocдa тэшкил этишнинг пcиxoлoгик тизимлapини ишлэб чикишимиз лйзим.
Хэлк тэълими тизими мaъмypий paxбapлapи мexнaтни илмий acocдa зэмйн тaлaблapигa мocлaб тэшкил килиш, yлap фэйлиятини мyтaccил тaкoмиллaштиpиб бopиш мaкcaдгa мyвoфикдиp. Boшкapyв мexнaтини илмий acocдa тэшкил килишни тaкoмиллaштиpиш умумэн, бутун xaлк тэълими тизимини тэкй-миллaштиpишнинг зapyp шapтидиp.
P3x63p xoдимлap мexнaтини илмий aco^a тэшкил килишнинг пcиxoлoгик мyaммoлapи cифaтидa куйидэги бoшкapyв кoмпeтeнтлиги функцийнэл cифaтлapини caнaб утэмиз.
Boшкapyвнинг мэк^ди тизимнинг тэкй-миллэшувини oшиpиш йyллapини ишлэб чикишдэн ибopaт. Мacaлaн, тэълим муз^^-cини бoшкapишдa тaълим-тapбия caмapaдop-лигини oшиpиш вэ пeдaгoгик тизимнинг фэй-лиятини тэъминлэш, жэмият томснидзн тэъ-лимгэ кУйилaëтгaн тaлaблapни бaжapишни тэъминлэшни нaзapгa тутэди. Мaкcaд вэзифэ-лapнинг бaжapилиши нaтижacидa yзгapиб (^н^иб) бopaди.
ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИE 2019, 2(75)
Бошкарувнинг предмети белгиланган вази-фаларни бажариш учун фаолиятни режалаш-тириш, амалга ошириш учун ресурсларни инобатга олиб, уларни йуналтиришдан ибо-рат. Таълим муассасаси мисолида эса бошкарувнинг предмети - таълим жараёнининг белгиланган вазифаларининг бажарилишини таъ-минлаш. Бунда бошкарувнинг манбалари булиб таълим-тарбия жараёнини ташкил этишга доир конун ва хужжатлар, таълим-тарбия сохасига оид булган илм-фан ютуклари: таълим фалсафаси, таълим социо-логияси, таълим психологияси, таълим ва тар-бия назарияси, таълим иктисоди, таълим х,укуки, таълим тиббиёти каби фан тармок-ларининг натижалари танланади. Бу уз навба-тида, бошкарувнинг функциялари мавжудли-гини курсатади. Булар1:
1. Бошкарувнинг диагностик функцияси (масалан, педагогик тизимнинг жорий холатини урганиш учун лозим).
2. Бошкарувнинг кайта алока урнатиш функцияси (масалан, куйилган педагогик вазифаларнинг бажарилганлигини аниклаш имкониятини беради).
3. Бошкарувнинг мулжалга олиш функцияси (масалан, идеал таълим-тарбия моде-лига каратилган фаолиятни йуналтиради).
4. Бошкарувнинг стимуллаштирувчи функцияси (масалан, таълим-тарбия даво-мида фойдаланилмаган ресурсларни жалб этиш учун кулланилади).
5. Бошкарувнинг коррекциявий функцияси (масалан, маърифий жараённинг конструктив кечишини таъминлаш учун лозим).
6. Бошкарувнинг назорат функциясини амалга ошириш (масалан, таълим стандарт-лари, педагогик жараённинг мавжуд конун ва бошка хужжатларда курсатилган талаблар асосида кечишини таъминлайди).
Бошкарув мехнатини ташкил килиш халк таълими бошкармаларининг турли тармок-лари, бошкарилаётган жамоалар уртасида мутаносиблик булишини таъминловчи амалий тадбирлар йиFиндисидан иборат булиб, бошкарув ходимлари мехнатини илмий ташкил
1 Тузувчи-муаллифлар: фалсафа фанлари доктори, психология фанлари доктори, проф. Самаров Р.С, Шири-нов М.К., Садриддинов С.Р. Халк таълими тизими кадр-ларининг бошкарув компетентлигини ривожлантириш-нинг педагогик-психологик жих,атлари (укув-услубий кулланма). - Т., 2018. -210-б.
килиш учун куйидаги талабларни ишлаб чик-дик ва тавсия этамиз.
Биринчи талаб - бошкарувнинг фаоллиги, яъни бошкариш тармоFининг тула ва ишончли маълумотларни уз вактида туплай олиши, уларни тезкорлик билан кайта ишлаб чикиши, энг маъкул карорлар кабул килиши, уни ижрочиларга уз вактида етказа олиши ва унинг бажарилиши устидан назоратни таъминлаш хамда йул куйилган камчиликлар сабабларини тугатиб бориши керак.
Иккинчи талаб - бошкарувнинг ишончли-лиги, яъни бошкариш тармоFи ходимларининг уз хизмат бурчларини сузсиз ва сифатли килиб бажариши шарт.
Учинчи талаб - хар бир алохида рахбар-ларга нисбатан бошкарув мехнатини ташкил этиш, унинг кобилиятидан самарали фойдала-нишга ёрдамлашиш ва имкониятлар яратиб бериш.
Туртинчи талаб - бошкарув мехнатини илмий асосда ташкил килиш, мавжуд мехнат ташкилотида фан ютуклари ва илFор тажриба-лар асосида, замонавий техника воситалардан унумли фойдаланиб, муттасил ривожлантириб бориши лозим.
Рахбар мехнатини илмий асосда ташкил килиш ва бошкаришда мехнатни ташкил килишнинг кандайдир алохида турларидан бири эмас, балки хар бир ходимнинг бошкарув вазифаларини бажаришга оид мехнатини рационал таксимлаш асосида, бошкарув тамойиллари услублари, воситаларини аник билиш ва улардан фойдаланиши мухим аха-миятга эга. Таълим тизими тармокларини бошкараётган рахбарларнинг тажрибасини урганиш шуни курсатдики, бошкариш аппа-рати ходимлари мехнатини илмий асосда ташкил этишни такомиллаштириш улар фаолияти-нинг барча томонларига, жумладан, куп йуна-лишлар буйича олиб борилган бошкарув механизмида яхши натижаларга эришилади. Мехнатни ташкил килишни унинг хар бир эле-менти буйича айрим-айрим холда яхшилаш мумкин. Мехнатни ташкил килишда шуни хисобга олиш керакки, мехнатни ташкил килишнинг барча йуналишлари ва элемент-лари бир-бири билан узвий боFликдир.
А.Авлоний номидаги Халк таълими тизими рахбар ва мутахассис ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институтида
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 2(75)
Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Вaзиpлap Мaxкaмa-cининг 2017 йил 15 мapтдaги 140-coн кapopи1 билэн тacдиклaнгaн «Умумий ypтa тэълим тyFpиcидa Низйм»нинг В-бйбидэ умумий ypтa тэълимни бoшкapиш бэнди тaлaблapи aco^-дэн кeлиб чикиб йлиб бopилгaн тaжpибaмиз-дэн тэълим бoшкapмaлapидa мexнaтни илмий acocдa тэшкил этишнинг куйидэги йунэлиш-лapини ^эмиз;
• p3X63P мexнaти тyFpиcидaги низoмлap, бoшкapyв xoдимлapи килэдигэн ишлap хэкидэги йyл-йypиклap, вэкт мeъëpлapи вэ xизмaт кypcaтиш мeъëpлapи ишлэб чикилгэн;
• бoшкapyв ишлapи, axбopoт вэ тeлeкoм-муникэция тexнoлoгиялapи ëpдaмчи вэзифэ-лapни бaжapaлишини мapкaзлaштиpиш, бoшкapишнинг мexнaт тapмoклapини тap-тибгэ coлиш ишлapи aмaлгa oшиpилмoкдa;
• бoшкapиш тapмoFи xoдимлapи учун иш жoйлapни тэшкил килиш хэмдэ yлapгa мexнaт килиш, дэм йлиш учун кулэй шapoит яpaтилмoкдa;
• P3X63P вэ бoшкapyв xoдимлapи мaлaкa-cини oшиpиш, yлapни кэйтэ тaйëpлaш aмaлгa oшиpилмoкдa;
• paxбapнинг бoшкapyв мeтoдлapини илмий acocлaнгaн тaлaблapгa мувйфик х°лдэ тaкoмиллaштиpилмoкдa.
Paxбapнинг бoшкapyв мexнaтини илмий acocдa тэшкил этишни тaълим-тapбия йунэ-лишидэ йлиб бopиш жудэ мухим xиcoблaнaди. Мexнaтни илмий aco^a тэшкил килишни xap биp булимдэ тaкoмиллaштиpиб бopиш лйзим, эйни^э xизмaт бypчлapини тaкcимлaш вэ мyвoфиклaштиpиш, иш куни, мexнaт вэ дэм йлиш шapoитини тapтибгa coлиш, axбopoт-шммункэция тapмoFи, иш юpитиш вэ бйшкэ-pyв вaзифaлapини бaжapиш тexнoлoгияcини тaкoмиллaштиpиш бугунги дaвpнинг acocий тaлaбидиp.
Бундэй иш ycлyби бyлинмaлapдaн фэкэт paxбapлик caвияcини oшиpишгa ëpдaм бepиб Koлмacдaн, шу билэн биpгa, бoшкapмa тap-мoклapи paxбapлapи йлдигэ зapypий вэзифэ-лapни куяди, yлapни yзлapи paxбapлик Kилaëтгaн тэълим мyaccacaлapи вэ булим-
1 Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Вaзиpлap Мaxкaмacининг 2017 йил 15 iviap^am «Умумий Уpтa тэълим тyFpиcидaги Низoмни тзодиклэш xaкидa»ги 140-coн ^pop^ II Узбeкиcтoн Pecпyбликacи кoнyн xyжжaтлapи туплэми, 2017 й., 11-coн, 167-мoддa.
лapидa бoшкapyв мexaтини тэшкил этишни тaкoмиллaштиpишгa ундэйди.
Paxбapлик мexнaтининг илмий aocидa тэш-кил этиш тaдбиpлapини aмaлгa oшиpиш куйидэги уч acocий бй^ични уз ичигэ йлэди2:
• мexнaтни тэшкил килишнинг мэвжуд хйлэтини тэхлил килиш;
• шу acocдa мexнaтни тэшкил килишни тaкoмиллaштиpиш тaдбиpлapи peжacини ишлэб чикиш;
• тaдбиpлapни aмaлиëтгa жopий килиш.
Тэълим мyacaccaлapидa дacтлaб бoшкapyв
мexнaтини тэшкил килишни тaкoмилaшти-pишнинг уч ëки бeш йилгэ мyлжaллaнгaн тэд-биpлapини aмaлгa oшиpишнинг эник муддэти кypcaтилгaн кoмплeкc иcтикбoлли peжaлapи ишлэб чикилэди. Cyнгpa шу peжa acocидa xap йили жopий peжaлap тузилиб, yлapдa бу тэд-биpлap aниклaштиpилaди вэ дeтaллaштиpи-лэди. Жopий peжaлapдa xap биp тaдбиpнинг мэзмуни, yлapни aмaлгa oшиpиш мyддaтлapи, мacъyл ижpoчилap вэ мyлжaллaнaëтгaн ^мэ-paдopлик эник кypcaтилиши шapт. Бoшкapyв мexнaтини илмий acocдa тэшкил этиш тaдбиp-лapи, peжaлapи мexнaтни илмий тэшкил килиш кeнгaши вэ ижйдий гypyxи, тэедик-лaнгaн мexнaтни илмий тэшкил этиш peжa-лapи кэби ижpo этилиши шapтидиp. Бундэ биpop-биp тaдбиp буйичэ мacъyл ижpoчи килиб ким тaйинлaнишидaн кэтъи нaзap, мэз-кyp тaдбиp вэ бутун тaдбиpлap peжacининг aмaлгa oшpилиши учун умумий жaвoбгapлик булинмэ paxбapи зиммacидa булэди.
Boшкapyв вaзифaлapини бaжapишнинг тap-киб тйпгэн энг мэъкул кypинишлapи вэ мeтoд-лapини эник тэхлил килиш, ишнинг ca!apa-дopлигини пacaйтиpyвчи caбaблapни бэтэф-cил эниклэш зapyp. Бундэ бoшкapyв мэъму-pиятининг иш вэктидэн кэй дapaжaдa фййдэ-лaнaлaëтгaнлиги, yлapнинг мexнaти кэй тapздa тapтибгa coлинaëтгaнлиги, aйpим xoдимлapгa юклaтилгaн иш хэжмининг микдopи, зэманэ-вий axбopoт-кoммyникaция тexник вocитaлa-pидaн фoйдaлaниш хэмдэ мexнaт шapoити вэ yнyмдopлигини яxшилaш, бoшкapyвчи xoдим-лap мaлaкacини oшиpиш юзacидaн эxтиëжгa Kapaб кэндэй тaдбиpлap aмaлгa oшиpилaëт-гэнлигини cинчиклaб ypгaниш зapyp.
2 Boймypoдoв Н. Paxбap пcиxoлoгияcи. - Т.: «Янги acp aвлoд», 2007. -105-б.
ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИE 2019, 2(75)
1-жадвал. Рах,бар иш фаолиятини режалаштириш варак,аси (ушбу иш фаолиятини режалаштириш жадвали туман халк, таълим бошкарма бошликлари мисолида олинган).
№_________20 __ йил «____»__________________
Вазифаси______________________________________________
Фамилияси, исми, отасининг исми____________________________
Бошкарма_____________________________________________
Вилоят______________________туман___________________
V___
Эслатма (бажарилган ишлар
Иш вак,ти сарфининг элементлари Вакт хажми, иш шароити, танаффус буш колиш сабаблари ва бошкалар)
№ Утиш (охири) Канча давом этган (мин)
соат минут
Иш бошланиши 8 10 -
1. Почтани урганиш ва хужжатларга кул куйиш 8 12 12
2. Кунлик жорий ишларни режалаштириш 8 20 18
3. Буюрилган ишларни назорат килиш 8 51 21
4. Бошкарма тармокларига бориш, ишларнинг кандай кетаётгани кузатиш 9 30 30
Уз устида ишлаш, янги меъёрий хужжатлар
5. билан танишиш, илмий изланишларни урганиш 10 2 соат 120
Рахбарлик килаётган ташкилот ишларини
6. таколмиллаштириш буйича таклифлар ишлаб чикиш 12 45 45
7. Бошкарма хисобидаги топшикларнинг 15 37 25
бажарилишини тахлил килиш
8. Бошкармага карашли тармок булим бошликлари билан кенгаш утказиш 16 05 20
9. Эртанги жорий ишларни режалаштириш 17 20 15
Бошкарув мехнатини ташкил килишнинг мавжуд холатини урганишда булинма рахбар-лари иш вактидан унумли фойдаланишни тахлил килиш мухим ахамиятга эга. Бунинг учун турли методларни куллаш максадга мувофикдир. Булардан энг мухимлари иш кунини узи режалаштириши ва лахзалик куза-тувлар хисобланади. Бошкарманинг хар бир рахбари ва мутахассиси шу методларни яхши билиши, х,амма улардан фойдалана олиши керак. Иш кунини режалаштиришда рахбар кун давомида узи бажарадиган барча иш жараёнларини танаффус, буш колиш, вакт сарфининг бу элементларидан хар бирига бошланиши ва тамом булиш вактини хамда канча давом этганлигини мустакил равишда кайд килиши керак. Хар бир жараённинг тамом булиш вакти навбатдаги жараённинг бошланиш вакти булганлиги сабабли, хар бир жараён буйича унинг бошланиши ва охирини
ёзиб куйишнинг хожати йук, жараённинг тамом булиш вактини кайд килишнинг узи етарли хисобланади. Намуна тарикасида рах,-барнинг уз ишини режалаштириш варакасини ишлаб чикдик ва тавсия этамиз (1-жадвал).
Юкорида келтирилган иш фаолиятини режалаштириш жадвали туман халк таълим бошкарма бошликлари иш вазифасидан келиб чикиб намуна берилди. Таълим муассасаси рахбарлари уни уз иш вазифасига мослашти-риши мумкин.
Бу намунадаги иш фаолиятининг электрон онлайн куриниши булиши хам иш самарадор-лиги, вакт унумдорлигини ва ахборот алма-шиш тезкорлигини таъминлайди, яъни глобал-лашув жараёнида бошкарув тизимига янги ахборий алокаларнинг глобал, локал сатхлари ва турлари (Wi-Fi, Internet, Fire Wall ва бошкалар) иштирок этмокдаки, улардан таълим жараёнини бошкариш учун рахбар ижти-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2019, 2(75)
мйий, ^ë^^ кacбий кaтopи axбopoт-шммуникэтив xaбapдop булиши ^pa^.
Иш вэктини capфининг элeмeнтлapи, тaнaффycлapи вэ буш кoлишлapи xaкикaтдa кэндэй тapтибдa coдиp булгэн бyлca, шу тap-тибдэ иш peжacи вapaкacигa кэйд килиб бopилaди. Шунинг учун paxбap, булим pax-бapлapи вэ мyтaxaccиcлapи xap биp бoшкapyв функция^ни бaжapиш буйичэ килинэдигэн ишлap тapкибини яxши билиши кepaк. Boшкapyвни илмий тэшкил килиш буйичэ Kyйидaгилapни xyлoca килэмиз:
• биринчидан, бoшкapyвдa жудэ куп axбopoтлap, интeллeктyaл вэ эмoциoнaл зypикишлapнинг мэвжудлиги бoшкapyвчи шaxcигa янги тaлaблap, кoмпeтeнциялapни эгaллaшни;
• иккинчидан, бoшкapyв жapaëни интeл-лeктyaллaшиб, нaзapий жихэтдэн унинг crpa-тeгик, тeзкop вэ жopий кэби дapaжaлapи aжpaтилaди. Paxбap бoшкapyв фэйлиятини бaжapиш дэвймидэ тypли пcиxoлoгик типдэги
мyтaxaccиc (xoдим)лap билэн мyлoкoтдa булиб, xap xил вaзиятлapгa тушэди. By уз нaвбaтидa ундэн пcиxoлoгик кoмпeтeнция-лapгa эгэ булишни;
• учинчидан, ижтимйий, икти^дий вэ мэдэний coxaлapдa бoшкapyвни aмaлгa йши-pишдa axбopoт тexнoлoгиялapи вocитa тapикa-cидa кУллaнилиб, paxбap вэ ижpoчи, paxбap вэ жэмсэ, paxбap вэ юкopи дapaжaдaги paxбap кэби мyнocaбaтлapдa peaл вэкт opaлиFидa эмэлий иштиpoкни тэъминлэб кeлмoкдa. By xoлaт уз нaвбaтидa paxбapдaн paциoнaл вэ эмoциoнaл (accoциaтив) кoмпe-тeнтциялapгa эгэ булишни;
• туртинчидан, бoшкapyвни aмaлгa йши-pишдa paxбap учун билимлap зaxиpacини (бaзacини) яpaтиш тэлэб этилэди. Paxбap yлap acocидa инcoнгa, унинг тaфaккyp жapaëнигa тaъcиp кypcaтиб, бoшкapyв дapaжacидa бeл-гилaнгaн вaзифaлapни бaжapиш учун йунэлти-pишни тэ^зс этэди.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнти Шэвкэт Миpзиëeвнинг Узбeкиcтoн Pecпyб-ликacи Кoнcтитyцияcи кэбул килингэнининг 24 йиллигигэ бaFишлaнгaн тaнтaнaли мapocимдaги мaъpyзacи.
2. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Вaзиpлap Мaxкaмacининг 2017 йил 15 мapтдaги «Уму-мий ypтa тэълим тyFpиcидaги Низймни тacдиклaш xaкидa»ги 140-coн кapopи. II Узбeкиcтoн Pecпyбликacи кйнун xyжжaтлapи туплэми, 2017 й., 11-coн, ^-мйддэ.
3. Кapимoв И.А. Юкcaк мэънэвият - eнгилмac куч. - Т.: «Мэънэвият», 200В. -67-б.
4. Caмapoв P.C, Шиpинoв М.К., Caдpиддинoв C.P. Хэлк тэълими тизими кaдpлapининг бoшкapyв кoмпeтeнтлигини pивoжлaнтиpишнинг пeдaгoгик-пcиxoлoгик жиxaтлapи (Укyв-ycлyбий кУллaнмa). - Т., 201В.
5. Caмapoв P. Axбopoтнинг пcиxoлoгик xaвфcизлигини тэъминлэш мexaнизми. - Т.: «Унивepcитeт», 2015. -45-б.
6. Caмapoв P.C. «Бoшкapyв кaдpлapининг кoмпeтeнтлигини тaъминлaшнинг пcиxo-лйгик жиxaтлapи» мaлaкa иши. Олий вэ ypтa мaxcyc тэълим вaзиpлиги xyзypидaги Бйш мeтoдик илмий мapкaз. - Т., 2017.
7. Бoймypoдoв Н. Paxбap пcиxoлoгияcи. - Т.: «Янги acp эвлйд», 2007.
1 Caмapoв P. Axбopoтнинг пcиxoлoгик xaвфcизлигини тaъминлaш мexaнизми. - Т.: «Унивepcитeт», 2015. -45-б.
ЗAMOHAВИЙ TAЪЛИM I COBPEMEHHOE OБPAЗOВAHИE 2019, 2(75)