УДК. 621.433.052
ТРАНСПОРТ ВОСИТАЛАРИНИНГ ТЕБРАНИШДАГИ ТИТРАШ ВА ШОВЩН
ПАРАМЕТРЛАРИ ТА^ЛИЛИ
Аскаров Ихтиёр Бахтиёрович ЖизПИ, доцент, +998915960104, ixtiyor.8778@mail.ru
Хаметов Замирбек Мухторович, ФарПИ, zamir311384@mail.ru
Мамасолиева Севара Х,ошимжон кизи НамМКИ, +998339589093 sevaramamasolieva97@gmail.com
Аннотация. Ушбу маколада автомобилларнинг тебранишларини йулнинг гадир будирликларида кисман эластик шиналар ёрдамида юмшатилса, кузовнинг тебранишларини эса османинг эластик кисмлари воситасида камайтирилаб, сунгра суюкликнинг ковушкоклиги х,исобига ишлайдиган амортизатор курилмаси билан сундирилиши ёритиб утилган.
Аннотация. В данной статье рассматривается, как колебания ударные нагрузки на кузов автомобилей частично смягчаются на неровных дорогах с помощью эластичных шин, а вибрации кузова уменьшаются с помощью упругих частей подвески и затем гасятся амортизатором.
Abstract. This article discussed how to shock load fluctuations on the car body are partially mitigated on rough roads with elastic tires, and body vibrations are reduced with the help of elastic parts of the suspension and then damped by a shock absorber.
Калит сузлар: амортизатор, шина, рессора, тебранма харакат, тебраниш юкланишлари, титраш ва шовкин
Ключевые слова: амортизатор, шина, пружина, вибродвижение, вибрационные нагрузки, вибрация и шум
Key words: shock absorber, tire, spring, vibration motion, vibration loads, vibration and
noise
Автомобил транспорта воситалари турли туман эксплуатациявий шароитларга тез ва осон мослаша олиши учун, унинг кайси бир эксплуатациявий хусусиятлари мух,им ахдмиятга эга эканлигини аниклаш мутахассисдан юкори билим ва малака талаб этади. Транспорт эксплуатацияси билан шугулланувчи мутахассис турли русумдаги автомобилларнинг хусусиятларидан етарлича хабардор булса, автомобиллар ичида ташиш характери ва шароитига мосларини танлаб олиш, ташишнинг энг макбул режасини ишлаб чикиш, лойихдда кузда тутилган бир катор хусусиятларни иш жараёнида бир меъёрда саклаш каби вазифаларни илмий жихдтдан ташкил эта олади.
Автомобил техникасининг ривожланиши унинг эксплуатациявий хусусиятларини урганувчи илмий манбаларнинг мукаммалашиб боришига боглик. Жумладан, х,ар бир конструкциянинг эксплуатация талабларига мос келиши автомобил техникасининг янги боскичга кутарилишини таъминлайди. Шунинг учун х,ам автомобил транспорти сохдсида фаолият юритаётган илмий-тадкикот булинмалари, лойихд конструкторлик бюролари, тегишли олий укув юртларидаги олимлар ва тадкикотчилар мамлакатда автомобил эксплуатациясининг узига хос хусусиятларини урганиб, илгор автотранспорт корхоналари, мухдндис техника ходимлари ва хдйдовчиларнинг тажрибаларини умумлаштирадилар, янгидан яратиладиган ёки узгариладиган транспорт воситалари учун
зарур талаблар ишлаб чикадилар, автомобил назариясининг асосий коидаларини мукаммаллаштириш ва уларни аник эксплуатация билан боглик амалий масалаларга тадби; этиш устида ишлайдилар.
Автомобилнинг кузов, кабина ва шасси кисмлари, юклар, йуловчилар ва хдйдовчи тебранишларининг рухсат этилган даражасини таъминлаш хусусияти юриш равонлиги деб аталади.Автомобил гилдираклари нотекис йулларда хдракатланганда вертикал (тик), горизонтал (буйлама ёки ёнаки) ва бурчак тебранишлари пайдо булади.
Автомобилнинг тебраниш жараёни икки кисмга ажратилиб урнатилади: рессор ости массалари (гилдираклар ва куприклар) ва рессор усти массалари (кузов, рама ва унга бириктирилган шасси кисмлари). Маълумки, нотекис йуллардан хдракатланаётган автомобилнинг рессор ости массалари нисбатан каттарок динамик юкланишлар таъсирида булади ва улар рессор усти массаларига караганда катта амплитудалар билан тебранади.
Йулнинг гадир будирликлари кисман эластик шиналар ёрдамида юмшатилса, кузовнинг тебранишлари османинг эластик кисмлари (рессора, пружина, демпфер ва резина ёстикча) воситасида камайтирилаб, сунгра суюкликнинг ковушкоклиги х,исобига ишлайдиган амортизатор курилмаси билан сундирилади. Х,айдовчи ва йуловчилар организмида тебраниш юкланишларини йукотиш максадида уриндиклар эластик таянчларга урнатилади ёки юмшок материаллардан тайёрланади.
Тебранишга х,ар хил факторларнинг таъсиринин урганиш учун битта эркинлик даражасига эга булган жисм тебранишини текширамиз.
/777777777777777Т777777777777Г
1-расм. Пружинанинг эркин тебраниши
т массали жисм С бикрликка эга пружинага махкамланган булсин. Пружинага
юк куйилмасдан олдин жисм биринчи х,олатда булади. Юк куйилгандан кейин эса унинг огирлиги Оа куч таъсирида силжишга эга булади (иккинчи х,олат). Жисмни
мувозанатдан чикариш учун пружина сикиб, кейин куйиб юборилади ва унинг эркин тебранма хдракати х,осил килинади. Эркин тебранма хдракат тикловчи куч таъсирида х,осил булади. Мажбурий тебранма хдракат - тикловчи ва таъсир килувчи куч таъсирида содир булади.
Учинчи х,олат оралик булиб, пастдан юкорига куч таъсир этади.
С = / + г)=а+сг
Бу ерда:
О — жисм огирлиги; С — пружина бикрлиги С = О / /СИ!; /СЯ! - жисм огирлиги таъсирида; г — нейтрал х,олатга нисбатан жисмнинг сурилиши
Бу Ky4 жисмнинг x.apa^ra дaвомидa ог^лик кyчигa Ba инepция кучининг
d2 z
йиFиндисигa тeнг G + cz = G + P = G ± m ■-
Бyндaн: cz = -m ёки m--— + cz = 0
dt2
Kypилaëтгaн x^a^a (учинчи x^a^a) x,apaкaт сeкинлaнyвчaн бyлгaни учун фоpмyлa олдига (-) ишоpa кУйилaди.
d2z d2z
—- ёки m---
dt2 dt2
Бу диффepeнциaл тeнглaмa 6Ули6, эpкин сyнмaйдигaн x,apaкaт тeнглaмaсидиp.
Бу тeнглaмa кyйидaги eчимгa эгa: z = zmax • J c ■ t ; [тек]
V m
w = c бyлгaни учун z = zmax ■ sin w ■ t V m
бу epдa: z, zmax - тeбpaниш aмплитyдaлapи тeбpaниш дaвpидa жисмнинг y3
мyвозaнaт x,олaтидaн мaксимaл чeтгa чикиши aмплитyдa дeйилaди. t - тeбpaниш дaвpи; [сeк]
тeбpaниш жapaëнидa жисмнинг y3 x^arara кaйтиб кeлиш вaкти-тeбpaниш дaвpи дeйилaди.
w - эpкин тeбpaнишнинг бypчaкли чaстотaси тeнглaмaдaн гapмоник тeбpaнишдaги юpиш paвонлиги yлчaмлapини aниклaш мумкин.
dz
Teбpaниш тeзлиги: Vz = — = zmax • w • cos w • t [см/с]
dt
d^z dt2
Teбpaниш тeзлaниши: j = ^^ = -zmax • w2 • sin w • t [ см2 / с ]
d2z
Teбpaнишнинг Усиш тeзлиги: j'= —— = zmax • w • coswt [ см / с ]
dt
т « 30
Ieбpaниш чaстотaси: n = —
ж y
g _ 300 тебранма
f f мин
cm
Oсмaнинг стaтик дeфоpмaцияси кaнчaлик кaттa бyлсa, осмa шyнчaлик юмшок бyлaди, aвтомобилнинг комфоpтaбeллиги эсa оpтaди.
Aвтомобилнинг юpиш paвонлиги кyйидaги тeбpaниш кypсaтгичлapи билaн бax,олaнaди:
1. Teбpaниш дaвpи Т, сек 2.Teбpaниш чaстотaси mT, гц;
3. Teбpaнишлap aмплитyдaси Zmax, м; 4.Teбpaнишлap тeзлиги Z, м / с;
4. Teбpaнишлap тeзлaниши Z, м / с2
Бyндaн тaшкapи тeбpaнишлapни тайдо килувчи мaнбaнинг тaъсиp килиш дaвомийлиги Ba yлapни сyндиpиш жaдaллиги хдм мухим axaмиятгa эгa. Шунинг учун хдм юpиш paвонлигининг yмyмлaшгaн кypсaтгичи сифaтидa тeбpaнишдaги юклaниш дapaжaси адбул килинaди. Maсaлaн: инсон оpгaнизми учун зapapли бyлмaгaн тeбpaниш чaстотaси 1...1,5 Гс.ни тaшкил этaди, яъни бу микдоp 60...90 цадам/минутни билдиpaди. Arap тeбpaнишлap чaстотaси ушбу кypсaтгичдaн гатта бyлсa, инсон оpгaнизми югypиш narn^ara юклaниш тaъсиpидa бyлaди Ba тeздa толикиб колaди. Taжpибaлap шуни кypсaтaдики, тeкис йyллapдa xapaкaтлaнгaндa, йуловчи aвтомобиллap 1,25...1,42 Гс
хусусий тебранишлар частотасига эга булса, юк автомобиллари 1,6...2,2 Гс, агар улар огир йул шароитларида харакатланса ушбу микдор 6...8 Гс. гача етиши мумкин.
Юкори даражадаги юриш равонлигига эга булган автомобилларнинг тебраниш параметрлари куйидаги талабларга жавоб бериши керак: 1) 2 = 0,05м тебраниш амплитудасида ст = 1,33.Гц; 2) 2 = 0,008...0,02мда эса ст = 2.Гц.
Тебранишлар тезланишининг ошиб бориши хам инсон организми томонидан тез кабул килинади. Ушбу микдор 2 = 2,5 м/2 дан ошик булса, бир канча минутдан кейин
организм толикади, агар с = 2^ц.
да
22 = 4,5ва с = 1,25...1,33.Гц. да
2 = 5,5
м/
микдорни ташкил эца, ута зарарли окибатларга олиб келади.
Юриш равонлиги курсатгичлари орасидаги узаро богликликни аниклаш учун автомобил ва унинг эластик курилмаларни уч массали тебранишлар системаси куринишида ифодаланади. Рессор усти массаси т каттик жисм сифатида каралиб,
иккита эркинлик даражасига эга:
тик йуналишидаги кузгалиш ва тик текислик буйича айланиш;
рессор ости массалари т1ро ва т2по эса факат битта эркинлик даражасига эга: тик
2 р.о
йуналишдаги кузгалиш.
2-расм. Автомобилнинг тебраниш схемаси
Дастлаб рессор усти массасининг тебранишини сундирилмаган хол учун караб чикамиз. Умумий бикрлиги Скел булган пружина устидаги т . массанинг хосил килган деформасияси куйидагича аникланади:
/ =
С кел
Тебранма харакатнинг дифференциал тенгламасини ечиб, тебранишлар амплитудасининг узгаришини топамиз: 2 = 2тах с?
Бу ерда 2тах — енг катта амплитуда, м.
с - еркин тебранишларнинг бурчак частотаси. о = Тебранишлар тезлиги; м/с: V = ^тахсео8с?
С,,
ш.
2
2-7- 7 ^2
; J = -2maxC
Тезланишнинг усиш тезлиги, м/с3 ; J = — 2тжс"3 cosс?
Тебранишлар тезланиши; м/с2 ; J = — 2тахс sin с?
Тебранишлар сони куйидагича аникланади: п =
2п
Скл _ 1
/
,V
Шундай килиб, османинг статик деформацияси канча катта булса, хусусий тебранишлар сони шунчалик кам булади. Шунинг учун хам юмшок осмалардан фойдаланиб, автомобилнинг юриш равонлиги яхшиланади.
Осма ва шинанинг биргаликдаги келтирилган бикрлиги Скел, н / м:
С С,,,
= ■
р
С + С
Ср ^ Сш
Замонавий автомобилларнинг олдинги ва кейинги осмаларининг бикрлиги 20...60 кн/м, гилдиракларининг бикрлигига эса 200...450 кн/м. ни ташкил этади.
Автомобил гилдиракларининг нотекис йул копламаси сатхида мажбурий тебраниш окибатида кузов ва шасси элементларининг тинимсиз титраши ходисаси кузатилади. Титраш ходисаси частотасининг кенг диапазонда узгариб туришига йул нотекисликларидан ташкари шасси кисмларининг двигателдан кабул килиб олинаётган буровчи моментининг узгариб туриши ва тезлик туфайли пайдо буладиган аэродинамик кучлар хам сезиларли таъсир курсатади.
Титраш туфайли куйидаги нохуш ходисалар руй бериши кутилади:
1) автомобил кабинаси ва салонининг комфортабеллик даражаси пасаяди;
2) хайдовчи ва йуловчилар организми тез чарчайди;
3) бош огриги ва кунгил айниши каби холатлар руй беради;
4) мехнат унумдорлиги пасайиб кетади;
5) кузов ва шасси элементлари ортикча динамик юкланишларни кабул килади.
Автомобилни ташкил этувчи барча массаларнинг титраши унинг ички кисмида ва
йул утказилган кучаларда шовкин ходисасини келтириб чикаради. Шовкиннинг даражаси бирор - бир чегарадан ошиб кетса, куйидаги салбий холатлар юзага келиши мумкин:
1) инсон асаб тизимининг ортикча юкланади,
2) хайдовчи диккати ва хотираси пасаяди;
3) хайдовчи реаксиясининг тезлиги ва хушёрлигининг камаяди;
4) ахборот ва маълумотларни кабул килиш кийинлашади;
5) тана харакати сусаяди.
Хулоса шуки автомобилнинг умумий шовкинлилик даражаси махсус шовкин улчаш асбоблари оркали кайд этилади. Шовкиннинг рухсат этилган микдори давлат андозалари оркали белгилаб куйилган булиб, хар бир автомобил модели учун десибалл (дб) бирлик билан улчанади. Одатда шовкинлилик даражаси автомобил иккинчи ва учинчи узатмаларда шигов юриш пайтида аниклаб олинади. Шовкинлилик даражасига двигател силиндрларига ёнувчи аралашма ёки хавони киритиш, ишлатилган газларни атмосферага чикариш, совутиш тизимининг вентилятори ва шиналарнинг йулга ишкаланиши купрок таъсир килади.
АДАБИЁТЛАР
1. Маматов Х. Автомобиллар (Автомобиллар конструкцияси асослари) 1 ва 2 кисм. Дарслик, Тошкент, Укитувчи, 1995 йил.
2. Маматов Х.М., Турдиев Ю.Т., Шомахмудов Ш.Ш., Кодирхонов М.О. Автомобиллар. Конструкция ва назария асослари. Дарслик, Тошкент, Укитувчи, 1982 йил.
3. Коленников В.М., Коленников Е.В, Теория и конструкция автомобилья. М., 1997 йил.
4. Краткий автомобильный справочник НИИАТ. 10-с изд. М. Транспорт.1983 г.
5. А.С.Литвинов, Я.Е.Форобин. Автомобиль. Теория эксплуатационных свойств. Москва. Машиностроение, 1989.
6. Кодирхонов М.О. Расулов Г.Г. Автомобил назариясидан масалалар туплами. Тошкент, Укитувчи - 1992.
7. Кодиров С.М. Кодирхонов М.О. Двигател ва автомобиллар назарияси. Тошкент. Укитувчи - 1989.
8. Литвинов А.С. Фаробин Я.Е. Автомобил. Теория эксплуатационных свойств. М.: Машиностроения - 1989.
9. В.К. Вахламов. Техника автомобильного транспорта. Подвижной состав и эксплуатационные свойства. Москва. Издательский центр «Академия», 2004г.