Научная статья на тему 'Автомобил осмалари ва улардаги амортизаторлар эскиришининг асосий белгиларининг таҳлили'

Автомобил осмалари ва улардаги амортизаторлар эскиришининг асосий белгиларининг таҳлили Текст научной статьи по специальности «Техника и технологии»

CC BY
153
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
амортизатор / эластик тебранишлар / рама / кузов / автомобил / амортизатор / упругие колебания / рама / кузов / автомобиль

Аннотация научной статьи по технике и технологии, автор научной работы — Сотволдиев Хасанбой Расулжон Ўғли

Ушбу мақолада автомобил осмаларининг эластик қисми яъни ғилдираклар нотекис йўлларда харакатланганида рама ва кузовни қисмларини ўзгарувчан частота билан тебрантиради. Бу тебранишлар сўнувчи бўлишига қарамай, кўп вақт давом этиши туфайли юриш равонлигини ёмонлаштиради. Автомобилларда амортизаторлар рама ва кузовнинг тебранишини сўндиради ва равон харакатланишини таъминлаш усуллари ёритиб ўтилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Анализ основных признаков устарения автомобильных подвесек и их амартизаторов

В данной работе упругая часть подвески автомобиля, т.е. колеса и детали кузова, вибрируют с различной частотой при движении колес по неровной дороге. Эти вибрации хоть и затухают, но ухудшают плавность ходьбы из-за того, что длятся долго. В автомобилях амортизаторы гасят вибрации рамы и кузова, освещены способы обеспечения плавности движения.

Текст научной работы на тему «Автомобил осмалари ва улардаги амортизаторлар эскиришининг асосий белгиларининг таҳлили»

УДК 625.098

АВТОМОБИЛ ОСМАЛАРИ ВА УЛАРДАГИ АМОРТИЗАТОРЛАР ЭСКИРИШИНИНГ АСОСИЙ БЕЛГИЛАРИНИНГ ТА^ЛИЛИ

Сотволдиев Хасанбой Расулжон угли ЖизПИ, ассистент, +998970079224, xasanboysotvoldiyev 1@gmail.com

Аннотация. Ушбу маколада автомобил осмаларининг эластик кисми яъни гилдираклар нотекис йулларда харакатланганида рама ва кузовни кисмларини узгарувчан частота билан тебрантиради. Бу тебранишлар сунувчи булишига карамай, куп вакт давом этиши туфайли юриш равонлигини ёмонлаштиради. Автомобилларда амортизаторлар рама ва кузовнинг тебранишини сундиради ва равон харакатланишини таъминлаш усуллари ёритиб утилган.

Аннотация. В данной работе упругая часть подвески автомобиля, т.е. колеса и детали кузова, вибрируют с различной частотой при движении колес по неровной дороге. Эти вибрации хоть и затухают, но ухудшают плавность ходьбы из-за того, что длятся долго. В автомобилях амортизаторы гасят вибрации рамы и кузова, освещены способы обеспечения плавности движения.

Abstract. In this work, the elastic part of the car suspension, i.e. wheels and body parts vibrate at different frequencies when the wheels move on rough roads. These vibrations, although attenuated, impair the smoothness of walking due to the fact that they last for a long time. In cars, shock absorbers dampen frame and body vibrations, and ways to ensure smooth movement are highlighted.

Калит сузлар: амортизатор, эластик тебранишлар, рама, кузов, автомобил

Ключевые слова: амортизатор, упругие колебания, рама, кузов, автомобиль

Key words: shock absorber, elastic vibrations, frame, body, car

Кириш. Бизга маълумки х,озирги кунда х,еч бир сохд йукки, унда автомобил транспортидан фойдаланмайдиган. Хусусан, шахдрларда, шахдр атирофида, шахдрлараро ва хдлкаро йуловчилар ва юкларни ташиш хдмда махсус ишларни бажаришда автомобиллардан фойдаланилади. Бугунги кунга келиб автомобилларни бошкаришда хдйдовчилар учун жуда яхши кулайликларни яратиш максадида автомобилларни хавфсиз хдракатланиши хдмда юриш равонлигини ошириш максадида техник жихдтдан соз ва ишончли булиши учун жуда юкори даражадаги аникликда ишланган эх,тиёт кисмлардан фойдаланилади. Автомобиллар хдракатланганда турли х,ил йул шароитларидан утиши мумкин булади. Шу вактда ташки таъсирлардан келадиган зарбаларни сундириш максадида жуда мух,им булган курилмалардан фойдаланамиз. Бу эх,тиёт кисмлар автомобил двигателигикеладиган кучни, кузов кисмига келадиган зарбани сундириб беради ва автомобилларни равон хдракатланишига сабаб булади.

Олд османи автобилдан олишда, кисмларга ажратиб йигишда ва урнатишдаги техника хавфсизлиги коидаларига амал килиш талаб этилиди. Олд османи ажратишдан олдин лой, чанг ва барча ифлосликлардан тозалаб, бензин билан яхшилаб ювиб, артиб

куритинг. Уни кисмларга ажратишда курсатилган махсус мослама ва асбоблардан фойдаланиб, пружинани сикиб уни отилиб кетишнинг олдини олиш чорасини кулланг. Яъни кушимча х,имоя сифатида карама-карши томонидан бойлаш максадга мувофик. Пружинани сикишда ва уни урнатиб бушатишда жуда эх,тиёткорлик талаб этилади. Пружинани олишда, куйишда бирор узгариш яъни мосламани кийшайишни ёки сурилишини сезсангиз кайтадан тугри йуналишини таъминлаган х,олатда кисишни такрорланг.

Методлар ва урганилганлик даражаси. Замонавий автомобилларда ва автобусларда осма билан стабилизатор х,ам урнатилади. Осма стабилизатори автомобил ёнга огишини ва кундаланг тебранишларни камайтириб икки учи билан резина ёстикчалар ёрдамида куприкча ёки османинг ричагига шарнирли бирлаштирилади. Резина ёстикчали осмалар (эластик конструкция) замонавий автомобилларда кенг кулланилиб ва улар чекловчи деб х,ам аталади. Чеклагичлар сикилувчи ва зарбани таркатувчи турларига булинади. Сикилувчи чеклагичлар асосан гилдирак юкорига пастга силкиниш йулини чеклайди.

Осмадаги пневматик ёстикча ундаги хдвонинг сикилиши туфайли эластик хусусиятга эга булади. Бундай ёстикчалар олд осмага иккитагача ва кетинги осмага турттагача тик х,олатда урнатилади.

1-расмда гидропневматик османинг чизмаси берилган. Насос 2 бак 1 дан суюкликни суриб, босим аккумулятори 3 га юборади. Аккумулятордаги босим маълум кийматда доимо сакланиб туради. Агарда босим ошиб кетса, суюкликни кайтариш (редукцион) клапан оркали бакка кайтади. Аккумулятордан суюклик чап ва унг гилдиракларнинг ростлагичи 4 (регулятор) га утиб кузовнинг сатх,и узгармас х,олатда сакланади. Ростлагич 4 дан суюклик османинг эластик кисми билан сундиргични бирлаштирувчи поршенли пневматик кисм 5 га утади. Бу конструкцияда поршен 6 ва ажратувчи мембрана 7 оралигидаги бушлик суюклик билан, мембрана устидаги бушлик эса сикилган хдво билан тулдирилади. Сикилган газ османи эластиклигини, суюклик эса тик тушган юкланишларни кабул килади. Кузовнинг тебраниш натижасида суюклик клапан 8 дан утиши билан бир катор каршиликка дуч келиб уни енгиш учун х,осил булган ишкаланиш

1-расм. Гидропневматик осма.

туфайли кузов ва гилдиракларнинг тебраниши муттасил сундирилиши таъминланади.

Тадкикот натижалари. Автомобил харакатланаётганда хар хил тезликда юриши туфайли унга йулнинг таъсири, яъни нотекис йулларнинг гилдирак оркали кузовга ёки рамага туртки ва силтов кучлари узатилади. Бу кучларни таъсирини йукотиш максадида эластик деформацияланувчи хар хил конструкциялардан фойдаланилади. Автомобилнинг А-осмаси: эгилувчи (эластик) йуналтирувчи ва сундирувчи кисмлардан ташкил топган булиб, улар ёрдамида кузов, рама, куприк ёки гилдираклар бирлаштирилади. Осмалар автомобилни кутариб турувчи ва кузов билан эластик холатда богланишни таъминлаб, салбий таъсир этувчи кучларни камайтиради ва сундиради, шунингдек автомобилнинг харакати давомида унинг равонлигини таъминлайди. Эластик конструкцияга варакли рессор ва спирал шаклидаги пружиналар киради. Эластик конструкциялар автомобил вазни таъсирида вужудга келган узгарувчи юкланишларни енгиллаштиради. Автомобилнинг осмаларини асосан икки турга булиш мумкин, яъни номустакил ва мустакил.

Автомобил осмасининг эластик кисми гилдирак нотекис йулда харакатланганда рама ва кузовни узгарувчан частота билан тебрантиради. Бу тебранишлар сунувчи булишига карамай, куп вакт давом этиши туфайли юриш равонлигини ёмонлаштиради. Амортизатор рама ва кузовнинг тебранишини сундиради. Амортизаторлар икки хил булади: ричагли ва телескопик. Телескопик амортизаторнинг асосий афзаллиги унинг ихчамлиги ва осмада жойлаштириш кулайлигидир. Замонавий автомобилларда икки томонга ишловчи телескопик амортизаторларнинг кулланиши сабаби хам шундадир. Шунинг учун йулга отланишдан олдин автомобилнинг мутлако созлигига ишонч хосил килиш. Х,озир шу билан шугулланамиз - амортизаторларни текшириб курамиз. Тажрибалар шуни курсатадики, амортизаторлар биттадаёк ишдан чикиб колмайди. Балки узок вакт давомида ишлаш натижасида етилиб боради.

Шу сабабли, хар доим хам хдйдовчилар автомобил иш кобилияти камайишининг сабабини уз вактида аниклай олмайди. Лекин баъзи белгилари борки, улар муаммо хакида хабар беради ва диагностикага бориш кераклигини билдиради:

• автомобил у ёкдан бу ёкка чайкалади;

• тормоз йули узайган. Янги амортизаторнинг тормоз йули 31,70 метрни

ташкил килади, эскирганда - 35,6 метрга етади;

• чукурларга каттик тушилади;

• кескин тухташда кузов олдинга кетиб колади, тезлик оширилганда - оркага;

• автомобилнинг суриб кетилиши;

• тебраниш;

• покришкаларнинг тез эскириши.

Натижалар тахлили. Х,ар кандай диагностика куздан кечиришдан бошланади. Шу тарзда амортизаторларнинг холатини аниклашади. Масалан, амортизатор корпусидаги мойнинг мавжудлиги, занглаш излари ва штоклардаги бошка нуксонлар унинг носозлигидан дарак беради. Шиналардаги бетартиб доглар, покришкаларнинг тез ва окланмаган эскириши, пружиналар ва тепа таянчларнинг шубхали ахволи (занг изи,

шикастланиши) муаммога далолат килади. Осилма элементларига келсак, куз зийраклигига ишониш ярамайди, профессионалларга мурожаат килган маъкул. Афсуски, эскирган амортизаторлар х,ам яхширок куриниши мумкин. Мана шу х,олат амортизатор ишчи х,олатда деган хаёлга бориб, адашишга сабаб булади. Аслида эса, ички элементларда муаммолар булиши мумкин ва бу х,олатда, куздан кеичришнинг узи билан кифояланиб булмайди.

Амортизация устуни османинг асосий кисми булиб, унга османинг эластик элементлари пружина ва сикиш буфери урнатилади. Амортизация устуни икки тарафлама ишловчи гидравлик амортизатор ва олд османинг йуналтирувчи элементнинг вазифасини бажаради, яъни гилдиракнинг кузовга нисбатан хдракатланиши ва гилдирак оркали таъсир этувчи куч ва моментларни кабул килиб, камайтиради. Автомобил нотекис йулда хдракатланганда тебраниш ва силтанишларни сундириш билан устунни бурчакли силжишини таъминлайди.

Амортизаторларнинг куз билан, мустакил диагностика килишнинг кенг таркалган усули - автомобилни силкитиб куришдир. Автомобилнинг бир томонини яхшилаб чайкатиш керак ва тебраниш канчалик тез тугашини кузатиш керак. Агар силкитилгандан кейин автомобиль яна бир канча марта тебранса, демак амортизатор эскирибди. Бундай манипуляция давомида амортизаторнинг инкирозли х,олати аникланади. Яна бир нохуш янгилик - котиб колган амортизатор автомобилнинг чайкалишига умуман йул куймайди. Мустакил куздан кечиришдаги олтин коида - хдддан ошмаслик. Баъзилар аник диагноз куйишга шунчалик интиладиларки, автомобилни каттик чайкатиб, кузов деталларига зарар етказиб куядилар.

Х,аракат давомида автомобил мустакиллик намоён этса - рул бошкарувига яхши буйсунмаса, у ёкдан бу ёкка чайкалса, бу амортизатор носозлиги белгиси булиши мумкин. Боз устига, бундай х,олат катта тезликда эмас, балки уртача юришда ^ам кузатилиши мумкин. Амортизаторнинг шикастланиши ва эскириши тормоз йули узайишига олиб келади ва хавфли вазиятлар юзага келишига сабаб булади. Нима булганда х,ам, автомобил бошкарувида бирор узгаришлар руй берганда диагностика мутахассисларига бориш маъкулрокдир.Автомобиллар осмаларини ^олатини текширишнинг энг самарали, енгил ва арзон усули - диагностика доирасида улчов утказиш.

2-расм. Амартизаторларнинг яроксиз холатга келиб колиши.

Амортизатор учта булакдан, цилиндр ва цилиндр таги, шток ва поршень хамда йуналтирувчи втулкалардан иборат. Поршенда доира буйича икки катор жойланган тешикчалар булиб, юкори катор тешикчалар тепасидан утказувчи клапан ва унинг кучсиз пружинаси билан беркилиб туради. Пастки катор тешикчалар эса кучли пружинали кайтиш клапани билан беркитилган. Цилиндр тагида эса сикиш ва утказувчи клапанлар жойлашган. Иккинчи утказувчи клапан хам кучсиз пружина билан тешикларни беркитиб туради. Амортизатор махсус суюклик билан тулдирилган булиб, суюкликни бир хажмдан иккинчисига хайдашда хосил буладиган каршиликдан кузов тебраниши сундирилади. Телескопик амортизаторнинг узига хос хусусияти, шток харакатланганда иш цилиндриннинг икки томонидаги суюклик хажмини тулдирувчи камера борлигидир.

Гилдирак охиста кутарилиб, осма пружинаси сикилганда, шток иш цилиндрига киради. Поршеннинг кичик босими таъсирида суюклик поршень тепасидаги бушликка ва камерага утади. Суюклик поршеннинг юкори каторидаги тешикчалардан утиб, утказувчи клапанни очади ва поршень тагидан устидаги бушликка утади. Шток сикиб чикарган хажмдаги суюклик эса сикиш клапанининг калибрланган тешикларидан камерага утади ва ундаги босимни орттиради. Бу жараёнда сикиш клапани кучли пружина таъсирида ёпик булади. Гилдирак охиста пастга тушиб осма пружинаси чузилганда прошен юкорига харакатланиб, шток иш цилиндридан чикади. Утказувчи клапан ёпилади ва поршен устидаги босим ошади. Натижада поршень устидаги суюклик унинг ички катор тешиклардан утиб, клапан ва втулка уртасидаги халка бушликдан поршень ости хажмига утади. Босим пастлиги учун клапан ёпик, камерадаги босимдан суюклик цилиндр таги тешикларидан утказиш клапанининг кучсиз пружинасини сикиб яна цилиндрга утади. Гилдирак тезкор кутарилганда поршень тез харакатланиб, цилиндр ичидаги босим ортади. Катта босим сикиш клапанини очади, натижада амортизатор каршилигининг ортиши тезкор секинлашади. Демак, сикиш клапани амортизаторни каттик турткилар таъсиридан саклайди. Гилдирак тезкор пастга тушганда поршеннинг харакат тезлиги ортиб, поршень устидаги босим хам ортади. Натижада клапан очилиб суюклик поршень ости хажмига тушади, амортизаторнинг каршилиги тезкор камаяди. Клапан амортизаторни каттик турткилар асоратидан саклайди.

Хулоса урнида шуни такидлаб утиш керакки автомобил осмалари ва амортизаторга уз вактида техник курикларни утказиш ишларини амалга ошириб борилиши уларнинг узок муддат ва сифатли хизмат курсатишини кафолатлайди. Бундан ташкари автомобилнинг юриш равонлигини оширади, хайдовчиларнинг психикасига хам салбий таъсир курсатмайди ва автомобилларда йул транспорт ходисаларини олдини олади.

АДАБИЁТЛАР

1. Маматов Х.М. ва бошкалар «Автомобиллар», Т, «Укитувчи», 1982й.

2. Автомобиллар. Конструкция асослари. Мухитдиинов А.А. ва бошк. - Т. «Истиклол нури», 2015. - 332 б.

3. Файзуллаев ва бошкалар "Транспорт воситалари тузилиши ва назарияси" I-кисм. Э.З.Файзуллаев тахрири остида. Тошкент "Янги аср авлоди" 2006 й. 375-бет

4. Х,амракулов О., Магдиев Ш. Автомобилларни техник эксплуатацияси, Жиззах, ЖизхПИ, 2005й.

5. Крамеринко Г.В, Барашков И.В. Автомобилларга техникавий хизмат курсатиш. Тошкент. 1998 й.

6. Иванов А.М. и др. Основы конструкции автомобиля, М.ООО "Книжное издательство" "За рулем", 2005-336 с.

7. Транспорт воситаларининг тузилиши (Design of vehicles). Мухитдинов А.А., Саттивалдиев Б., Хакимов Ш.К. - Т. "Таълим нашриёти", 2014. - 160 б.

8. Краткий автомобилной справочник НИИАТ. Москва. Транспорт. 2004 й

9. Литвинов А.С., Фаробин Я.Е. Автомобиль. Теория эксплуатационных свойств. Москва. «Машиностроение» 1989г.

10. Техническая эксплуатация автомобилей. под редакцией проф. Е.С.Кузнецов М: Транспорт,1991 г.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.