УДК 378
СОГЛОМ БОЛАНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА МАЪНАВИЙ -МАЪРИФИЙ ТАРБИЯНИНГ УРНИ
П.А. Салиева1, Г.Е. Ешчанова2
Аннотация
Ушбу маколада соглом болани шакллантиришда маънавий - маърифий тарбиянинг урни илм-фан, тарбия жадаллик билан ривожланиши таълим тизими ходимларидан таълим-тарбия сифатини мазмун жихатидан янги боскичга кутариш хакида суз этилади.
Таянч сузлар: укувчи, сифат, дастур, таълим-тарбия, оила, махалла.
Укувчи шахсига йуналтирилган бошлангич таълим учун истикболли, устувор йуналишлардан бири бу укувчиларни умуминсоний ва миллий кадриятлар рухида тарбиялаш асосида ривожланишини таъминлашдан иборат. Миллий ахлок тарбияси, маънавий-рухий хамда миллий нафосат ва жисмоний тарбия хам бошлангич таълим боскичида устувор урин эгаллаши лозим. Бунда укув материали шаклида берилган таълимий матнлар, дидактик машклар, укув топширшириклари ёрдамида укувчиларда турли шаклда ахлокий-маънавий тарбия ва миллий нафосат меъёрлари, умуминсоний кадриятларни сингдириш назарда тутилади.
Маълумки давлатимиз рахбари ташаббуси билан кабул килинган, Кадрлар тайёрлаш миллий дастури хамда унинг узвий ва мантикий давоми булмиш 2004-2009 йилларда Мактаб таълимини ривожлантириш Давлат умуммиллий дастури доирасида мамлакатимизда кенг куламли бунёдкорлик ишлари амалга оширилди.
Мамлакатимизда ижтимоий, иктисодий, маданий ва маърифий тараккиётнинг "Узбек модели" хамда унинг хосиласи булмиш таълимнинг миллий моделини дунё хамжамияти эътироф этмокда.
Мамлакатимизда еттита таълим туридан иборат, бир-бири билан чамбарчас, кетма-кетликда, изчил ва узвий богланган, яхлит узлуксиз таълим тизими жорий этилди.
Бугунги кунда Соглом болани шакллантиришда маънавий - маърифий тарбиянинг урни илм-фан, тарбия жадаллик билан ривожланиши таълим тизими ходимларидан таълим-тарбия сифатини мазмун жихатидан янги боскичга кутаришни талаб этиб, айникса укитувчилар зиммасига янада юксак масъулият ва вазифаларни юклайди.
Халк таълими тизимида таълим сифатини мазмунан янги боскичга кутариш максадида катор ислохотлар амалга ошириб келинмокда.
Мамлакатимизда 2014 йилнинг "Соглом бола йили" деб эълон килинганлиги муносабати билан жисмоний соглом, маънавий етук, хар томонлама баркамол ривожланган, мустакил фикрлайдиган, интеллектуал салохиятга, чукур билим ва замонавий дунёкарашга эга, Ватанимизнинг такдири ва келажаги учун масъулиятни уз зиммасига олишга кодир булган ёш авлодни тарбиялаб вояга етказиш вазифасини изчил давом эттириш учун аник максадга каратилган кенг куламли чора-тадбирларни амалга ошириш максадида 2014 йил 19 февралда Узбекистон Республикаси Президентининг ПК^-2133-сонли "Соглом бола йили" Давлат дастури тугрисида"ги карори кабул
1Салиева Пердехан Алимбетовна - преподаватель, Институт переподготовки и повышения квалификации работников народного образования Республики Каракалпакс-тан.
2Ешчанова Гульзира Ендировна - преподаватель, Институт переподготовки и повышения квалификации работников народного образования Республики Каракалпакс-тан.
Педагогические науки
килинди.
Соглом болани дунёга келиши масаласига авваломбор соглом ва ахл оиланинг меваси, махсули сифатида караш, оилада узаро хурмат ва мехр-мухаббат, юксак ахлокий ва маънавий кадриятлар мухитини шакллантириш, ёш оилаларнинг оёкка туриб олиш учун моддий ёрдам курсатишга эътибор каратиш, аввало, оналик ва болалик химоясини таъминлаш, она ва бола саломатлигини мустахкамлаш учун зарур шарт-шароитларни яратиш масалаларига ахамият берилиб хамкорликда ишлаш йулга куйилган.
Соглом болани шаклланишида таълим ва спортнинг ролини кучайтириш, уларни замон талабларига мувофик жихозлаш, юкори малакали педагог ва мутахассислар билан таъминлаш, болаларни мактабга тайёрлаш даражасини тубдан яхшилаш, бошлангич таълим сифатини юксалтириш, илгор педагогик ва ахборот-коммуникация технологияларини амалиётга кенг жорий этиш, соглом турмуш тарзини фаол таргиб этиш, болалар, айникса кизлар уртасида жисмоний тарбия ва спортга мехр уйготиш буйича аник чора-тадбирларни амалга оширилиб «Болалар спортини ривожлантиришга» алохида эътибор каратилмокда.
Соглом ва баркамол авлодни тарбиялашда давлат ва жамият кумагини ошириш, ушбу жараёнларга масъул булган тиббиёт, таълим, маданият ва ижтимоий химоялаш муассасаларида замон талабларига жавоб берувчи шарт-шароитларни яратиш хамда уларни ривожлантиришга йуналтирилган маблаглар самарадорлигини ошириш, илгор халкаро тажрибаларни урганиш ва амалиётга кенг жорий этиш ишлари , соглом болани, айникса, киз болаларни тарбиялаб вояга етказишда замонавий билим ва касб-хунарларни эгаллаши учун уларга кумак бериш, болаларни турли тугаракларга жалб этиш, тадбиркорликни ривожлантириш буйича махалла ва бошка жамоат тузилмаларининг ролини ошириш, оила ва жамиятда тинчлик ва осойишталикни, узаро хурмат ва хамжихатлик мухитини мустахкамлаш, кам таъминланган оилаларга моддий ва маънавий ёрдам курсатиш борасида уларнинг масъулиятини кучайтириш ишлари амалга оширилмокда.
"Соглом бола йили" Давлат дастурининг максад ва ахамияти, унда белгиланган вазифаларнинг бажарилишини бориши тугрисида оммавий ахборот воситалари, электрон ва интернет тизими имкониятларидан самарали фойдаланган холда кенг таргибот-ташвикот ишларини олиб борилиб мултимедиали дарслар утилади.
Оилада мехр-мухаббат ва узаро хурмат мухитини шакллантириш, оилавий кадриятларни мустахкамлаш буйича комплекс чора-тадбирларни амалга ошириш, жумладан, худудларда куйидаги тадбирларни ташкил этиш максадида: "Маънавият оиладан бошланади","Оила - жамиятнинг мухим бугини", "Ватан равнаки оиладан бошланади", "Замонавий оилани шаклантиришда миллий оилавий кадриятлар ва маданий меросларнинг урни", "Баркамол авлодни тарбиялашда оила ва таълим муассасаси хамкорлиги", "Соглом болани тарбиялаш-барчамизнинг бурчимиз", "Болани тарбиялашда оила ва махалланинг урни, ахамияти ва масъулияти" мавзуларида тадбирлар утказиш учун методик тавсиялар бериб борилади. Жойларда махалла маслахатчилари билан тадбирлар утказиш йулга куйилган.
Болани хар томонлама интеллектуал, ахлокий, эстетик ва жисмоний ривожлантириш масалаларини уз ичига олувчи, шунингдек болалар билан психологлар ва дефектологларнинг мажбурий ишлашини назарда тутувчи таълим талабларига мувофик болаларни мактабга тайёрлашнинг принципиал жихатдан янги дастурларини тайёрлаш ва жорий этиш буйича марказлар иш олиб боради.
Оила, махалла ва таълим муассасаларининг алокаларини мастахкамлаш, ёш авлодни хамжихатлик ва катталарга хурмат рухида тарбиялаш масалаларига хам алохида эътибор каратилган.
Болаларнинг буш вактларини мазмунли ташкил этиш, ёш авлоднинг Ватанга булган мухаббатини шакллантириш, уларнинг она-ватан тарихи, маданияти ва архитектура ёдгорликлари хакидаги билимларини ошириш,
ёшларда юксак ахлокий сифатларни, катталарни хурмат килиш, кичикларга гамхурлик килиш, инсонийлик, мехрибонлик ва багрикенглик туйгуларини, Ватанга ва халкига садокатли булишни шакллантириш максадида махаллаларда «Оталар мактаби», «Оналар мактаби» мавзусидаги семинарлар ва тренингларни ташкил этилиб олимлар, психологлар, педагоглар, ёзувчилар, шоирлар, оксоколлар ва ахоли иштирокида миллий кадриятлар рухида тарбиялаш максадида кечалар, сухбатлар утказилиб таълим - тарбия ишлари олиб борилишлари максадга мувофик булади.
Бизнинг мамлакатимизда фарзанд тарбиясига алохида эътибор курсатилиб соглом болани шакллантиришда маънавий - маърифий тарбиянинг урни бекиёсдир.
© П.А. Салиева, Г.Е. Ешчанова, 2016
УДК 378
РОЛЬ ДУХОВНО-ПРОСВЕТИТЕЛЬСКОЙ РАБОТЫ В ВОСПИТАНИИ ЗДОРОВОГО РЕБЕНКА
П.А. Салиева, Г.Е. Ешчанова
Аннотация: В этой статье говорится о роли духовно-просветительской работы в воспитании здорового ребенка, а так же требует от работников в системе образования повысить качество воспитания в этом быстро развивающем мире.
Ключевые слова: качество, программа, воспитание, семья, махалля.
© П.А. Салиева, Г.Е. Ешчанова, 2016
UDC378
THE ROLE OF SPIRITUAL ENLIGHTENMENT WORK IN UPBRINGING HEALTHY CHILD
P.A. Salieva, G.E. Eshchanova
Abstract. This article research about effecting spiritual enlightenment work in upbringing healthy child and in the sphere of science, in the system of education it demands from the teachers to raise its quality.
Keywords: quality, program, upbringing, family, province.
© P.A. Salieva, G.E. Eshchanova, 2016