Научная статья на тему 'QUESTION OF EDUCATION IN IMPROVING THE PERSONALITY'

QUESTION OF EDUCATION IN IMPROVING THE PERSONALITY Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
20
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Ученый XXI века
Область наук
Ключевые слова
СЕМЬЯ / СИСТЕМА ЦЕННОСТЕЙ / ФАКТОР РАЗВИТИЯ / КУЛЬТУРНО-ДУХОВНЫЕ ЦЕННОСТИ / СОЦИАЛЬНЫЙ ИНСТИТУТ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Холикова Д. М.

В данной статье описывается особенности воспитания ребенка в семье, система семейных ценностей и ее место в обществе. В творчестве великих предков семья является одним из важнейших факторов в развитии гармонично развитой личности, а также, очагом, где прививают культурно-духовные ценности.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ВОПРОС ВОСПИТАНИЯ В СОВЕРШЕНСТВОВАНИИ ЛИЧНОСТИ

This article describes the features of the child's up bringing in the family, a system of family values and its place in society. In the work of the great ancestors family is one of the most important factors in the development of a harmonious personality, as well as the hearth, where in still cultural and spiritual values.

Текст научной работы на тему «QUESTION OF EDUCATION IN IMPROVING THE PERSONALITY»

УДК 378

ШАХС КАМОЛОТИДА ТАРБИЯ МАСАЛАСИ

Д.М. Холикова1

Аннотация

Ушбу макола оилада болнинг тарбияси, оилавий кадриятлар ва унинг жамиятдаги тизимининг хусусиятлари курсатилган. Оила буюк аждодларимизнинг ишида баркамол шахсини ривожлантириш, шунингдек, маданий ва маънавий кадриятларни ишонтириш энг мухим омилларидан бири хисобланади. Оила жамиятнинг энг кичик ижтимоий муассасаси хисобланади.

Калит сузлар: оила, кадриятлар тизими, ривожланиш омили, маданий ва маънавий кадриятлар, ижтимоий муассаса.

Х,озирги кунда келажагимизни кандай булиши биз тарбиялаётган фарзандларга боглик. Оиланинг тарбия борасидаги фаолияти катта таъсир курсатади. Оилада бола тарбияси жуда мураккаб, чунки хар бир оила узига хос бир олам. Оилада Шахс камол топади, Шахсни онгли маъсулиятни шакллантириш уни жамиятга дахлдор эканлигини англатиш барчасидан мухимдир. Бундай катта вазифани эса оила, хусусан ота-она амалга оширади.

Ота-она фарзандларини тарбиялаш борасидаги бурч ва масъулятларини чукур англашлари мухим саналади. Бундан ташкари оилавий шароит ота-онанинг урни, тугри кун тартиби, болани китобга, мехнат килишга уз вактида жалб килишлари хам тарбияда катта муваффакият гаровидир. Жамият таракиёти билимга чанкок, акилли, билимдон, фаросатли, тафаккури чукур, бир суз билан айтганда хар томонлама ривожланган фарзанд тарбиясига маъсулдир.

Одамни инсон сифатида шакиллана бориши жараёнида унинг камолоти даражаси, одоб, ахлок, маданият, маънавият билан мужассамлашади.

Юкоридаги фикрлардан куриниб турибдики, инсон маънавиятли булиши учун жуда куп билим ва тафаккурга эга булиши лозим, бу вазифа оиланинг маърифат учоги булишини талаб этади.

Оилавий тарбия ижтимоий тарбия билан узвий алокада эканлигини баён этиш, усиб келаётган ёш авлод фаровонлигини таъминлаш устувор масала эканлигини таъкидлашдир. Оилада бола Шахсини шакллантиришда оила, махалла ва таълим муассасаларининг хамкорлиги алохида урин эгаллайди. Оила тарбиясидаги ютуклар ота-оналарга педагогик билимлар бериш, оилавий тарбия буйича тажрибалар алмашиши, ота-оналарни тарбиявий ишларга кизгин жалб килишга хам богликдир.

Комил инсон тарбияси - бу таълим-тарбия жараёнида оркали амалга оширилади ва педагогика асосида таркиб топтирилади. Бунинг учун куйидаги манбаларни чукур урганиш, тахлил килиш, узлаштириш ва уларни уз турмуш тарзимизда жорий этишимиз лозим:

"Авесто"даги "Езгу фикр, эзгу суз, эзгу амал" тузими буйича фикр юрита олишликни амалга ошириш, яъни бунёдкорлик гояларини талабалар онгига сингдириш методикасини эгаллаш ва ёшлар тарбиясида улардан фойдаланиш; Куръони Карим, Х,адиси Шарифлардаги манбалар буйича ёшлар онгига маънавий- рухий поклик мезонлари ва тамойилларини сингдириш; Абу Наср Фаробийнинг фозил одамлари хакидаги таълимоти асосида таълим-тарбия бериш; Абу Райхон Беруний, Ахмад ал-Фаргоний, Абу Али ибн Сино ва Мухаммад ибн Мусо ал-Хоразмийларнинг педагогик ва фалсафий карашлари асосида таълим-тарбия бериш; Юсуф Хос Х,ожиб ва Ахмад Югнакий асарларида тасвирланган бенуксон инсонлар хакидаги таълимотлари асосида таълим тарбия бериш; Амир Темур "Тузуклари", Мухаммад Козизоданинг "Хукумдорга

ТХоликова Дилобар Максидовна - преподаватель кафедры методики начального образования, Ферганский государственный университет, Узбекистан.

угитлари" асосидаги таълимотлари асосида таълим-тарбия бериш; Алишер Навоийнинг адолатли жамият ва комил инсон таълимоти асосида таълим-тарбия бериш.

Узбек халки педагогикаси намоёндаларининг баркамол инсон таълим-тарбияси хакидаги назариялари асосида таълим-тарбия бериш ва шу кабилар.

Замонавий миллий педагогикамизда миллат рухиятининг нозик жихатларига кириб бориш ва дунё тарбияшунослигида энг сунгги ютукларни хам хисобга олиш имконияти яратилади. Ана шу сабабли хам бугунги миллий педагогикамиз мунтазам равишда тараккий этмокда ва унга баркамол авлодни шакллантиришдек мухим вазифа куйилган. Айни пайтда барча педагогик тадбирларда ёшлар таълим-тарбия жараёнининг объектигина эмас, балки субъекти, яъни ижрочиси хам эканлигига алохида эътибор берилмокда. Бу таълим олувчилар ва тарбияланувчиларнинг мустакил хамда эркин фикрларини таъминлашга имкон бермокда. Энг асосийси ёшларда тарбиялаш ва укишга эхтиёж уйготишга йуналтирилган холда таълим-тарбия ишлари олиб борилмокда.

Таълим-тарбия сохасидаги барча хатти-харакатларимизни Узбекистон Республикаси Конституцияси, "Кадрлар тайёрлаш миллий дастури", "Таълим тугрисида"ги Конун ва бошка шу каби давлат меъёрий хужжатлари асосида олиб боришга эришиш ва х.к.

Ушбу муаммолар каторини яна куплаб давом эттириш мумкин, чунки таълим-тарбия жараёни хам мураккаб тузилмага эга булган жамият тараккиётига мос холда узгариб турадиган динамик жараёндир.

Оилада болаларни тугри тарбиялашнинг асосий шартларидан бири тарбиядаги бирликдир. Бунда ота-она, оиладаги катта-ю кичик, хамма бир ёкадан бош чикариши, харакат килиши керак. Х,амма нарсада, болаларга муомалада, уларни рагбатлантириш ва жазолашда, тарбиявий таъсир курсатишнинг бошка воситаларини куллашда хакконийлик булиши лозим.

Жамият тараккиёти тарихи шуни курсатадики, факат маънавият-маърифат кенг кулоч ёйган, илм-фан тараккий этган мамлакатдагина адолатли жамият куриш ва унда бир-бирига мехр-окибатли, камолотли инсонлар шаклланиши мумкин. Бундай жамиятда халкнинг эртанги кунга ишончи ва бунёдкорлик, яратувчилик ишига, эзгуликка интилиши кучли булади. Бундай жамият фукароларида соглом фикр, акл-идрок хар доим устувор булади. Республикамиз халки чукур билим ва юксак тафаккурга асосланган ана шундай адолатли, хукукий жамият куриш йулидан дадил олга бормокда. Президентимиз узининг "Узбекистон - келажаги буюк давлат" асарида бундай дейди: "Биз шунчаки демократик давлат эмас, балки адолатпарвар демократик давлат куришга интиляпмиз. Адолатга интилиш халкимиз маънавий-рухий дунёсига хос энг мухим хусусиятдир. Адолатпарварлик гояси бутун иктисодий ва ижтимоий муносабатлар тизимига сингиб кетиши, ижтимоий кумаклашув механизмида уз аксини топиши керак".

Одамзотнинг хаётдаги энг катта кашфиётларидан бири оилавий турмуш десак, муболага булмас. Инсоният хаётини, турмушни айни вактда жамиятни оиласиз тасаввур килиш амри-махол. Табиатнинг улуг бирликларидан саналган оилада сир-синоат куп. Оилани мустахкамлаш, асраб-авайлаш хаётдай зарурдир. Оилани мустахкамлайдиган шартлардан бири мехр-мухаббат, узаро хурмат ва садокатлиликдир. Оиладаги эр-хотин мухаббати, улар уртасидаги садокатда хислат катта, каромат мулдир. «Агар, — дейди юртбошимиз И.Каримов — оила соглом ва мустахкам булса, махаллада тинчлик ва хамжихатликка эришилади. Бинобарин, махалла, юрт мустахкам булсагина, давлатда осойишталик ва баркарорлик хукм суради». Бола тугилибок уз онаси ва отасини куради. У узининг дастлабки мулокотини ота-онаси билан бошлайди. Бунинг учун оиладаги психологик мухит, оила аъзолари уртасида бир-бирларига хурмат булиши бола тарбиясига катта таъсир этади. Донишманд халкимизда бу борада катор ибратли хикматлар мавжуд. Инсон боласи ёшлигидан яхши ва ёмон одатларнинг кайси бирига куникиб, урганиб колса, бу куникма уни бир умр тарк этмайди. Халкимиз бежизга "Кон билан кирган — жон билан чикади", «Йургакда теккан-кафанда кетар», «Онасини куриб, кизини

ол», "Куш уясида курганини килади", «Дард кетар, одат колар» дейилган наклларни яратмаган. Мамлакатимизнинг жахон микёсида тутган урни, унинг иктисодий ва интеллектуал салохияти, фан ва маданият тараккиётига кушган хиссаси халкимизнинг турмуш даражаси билан белгиланади. Турмуш даражасининг асосий негизи эса оиладир. Жамият маънавий ва ахлокий жихатдан соглом, мустахкам оила булишидан манфаатдордир. Шу сабабли оилани мустахкамлаш, болалар тарбияси, шунингдек, уларнинг турмуш шароитини яхшилашга, давлат ахамияти даражасида каралмокда. «Оила жамиятнинг асосий бугинидир хамда жамият ва давлат мухофазасида булиш хукукига эга», - деб белгилаб куйилган Узбекистан Республикаси Конституциясида (1,21). Маънавий бой, ахлокан етук, интеллектуал ривожланган, чукур билимли, жисмонан бакувват, хар томонлама камол топган Шахс хам аввало соглом турмуш тарзи карор топган оилада шаклланади.

Мамлакатимизда барча фукаролар учун бир хилда Конституциявий хукук ва бурч белгиланган. Буни хамма хам бир хил англамаслиги окибатида кимдир насл курбони, кимдир мухит курбони, кимдир тарбия курбонига айланади ва окибатда айрим инсонлар хаётдаги жиддий тусикларга учрайди. Модомики, ёшларда баркамол авлод тарбиясини ташкил этиш борасида суз борар экан, биз элементар нарсаларни назардан четда колдирмаслигимиз зарур. Дар кандай тарбияда озми-купми бажарилиши керак булган масъулият мавжуд. Масалан, болани гудаклигидан катталарни хурмат килгин, салом бергин демасангиз, салом бериш у ёкда турсин, олдини кесиб утишга хам одатланади. Халкимизга азалдан хос булган шарми-хаё, андиша, ота-онага хурмат, кичикларга шафкат каби олижаноб фазилатлар хам уз-узидан шаклланиб колмайди. Бу уз урнида соглом турмуш тарзининг тулаконли шакллантирилмаганлигидан далолат бериш демакдир.

Аник бир максадга каратилган тарбиянинг самарадорлиги тарбиячининг кандай методдан фойдаланишига боглик.

Метод - юнонча атама булиб - айнан нимагадир йул, усул оркали максадга эришиш йулини билдиради. Метод, яъни усул ахборотни узатиш ва кабул килиш характерига караб:

1. Суз оркали ифодалаш усули.

2. Кургазмалилик усули.

3. Амалий, намуна усули.

4. Рагбатлантириш ва жазо усулларига булинади. Улардан самарали фойдаланиш тавсия этилади.

"Бола бошдан - нихол ёшдан" айтилган макол бежиз эмас. Болани ёшлигида олган тарбияси хар бир сохада ва барча жабхада узини курсатади. Болани ёшлигидан ота-она яхшилаб тарбияланса келажакда болага ишонч билан каралади. Бола тарбиясини 95 фоизи оилада ривожланиб булади. Кейинчалик ташки мухитнинг таъсирида 5 фоизи узгариши мумкин. Дар бир ота-она уз фарзандига ишонч билан караши керак ва шарт деб биламан. Качонки оилада ишонч булса, ушанда оилада ривожланиш булади. Ота-оналар фарзандларини кизикишларига ва дунёкарашларига караб бирор бир касбга йуналтиришлари мумкин. Агар фарзандни мажбурлаб бирор нарсага йуналтирилса хаммаси бефойда. Бугунги кунда хеч кайси давлат Узбекистончалик фарзандига эътибор каратган йук. Бутун дунё мамлакатлари буйича 15-май "Оила куни"ни катта байрам сифатида нишонланади. Бугунги кунда Узбекистонда хам оилага катта эътибор каратилган. Жумладан, 1998-йил "Оила йили" 2000-йилни "Соглом авлод йили", 2001- йилни "Она ва бола йили", 2012-йил "Мустахкам оила йили" 2013-йил "Обод турмуш йили", 2014-йил "Соглом бола йили", 2016-йилни "Соглом она ва соглом бола йили" деб номланиши, амалга оширилаётган дастурлар фикримизнинг далилидир.

Фойдаланилган адабиётлар:

1.Узбекистон Республикасининг Конституцияси. - Т.: "Узбекистон", 2005.

2.Узбекистон Республикаси «Кадрлар тайёрлаш Миллий дастури» // Баркамол

авлод - Узбекистон тараккиётининг пойдевори.- Т.: Шарк нашриёт-матбаа кон-

церни, 1997. - 31б.

3."Инсон манфаати, хуку; ва эркинликларини таъминлаш, хаётимизнинг янада эркин ва обод булишига эришиш - бизнинг бош ма;садимиз" — Узбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг Узбекистон Республикаси Конституцияси кабул килинганининг 20 йиллигига багишланган тантанали маросимдаги маърузаси // Хал; сузи, 2012 йил 8 декабр.

4.Узбекистон Республикаси вазирлар махкамасининг "Узлуксиз таълим тизимини дарсликлар ва укув адабиётлари билан таъминлашни такомиллаштириш тугрисида"ги карори. (1998-йил 5-январ). Олий таълим. Меъёрий хужжатлар туплами. - Т: «Шар;», 2001.

5.Ишмухамедов Р.ва бош;. "Таълимда инновацион технологиялар". - Тошкент, 2008, 26-бет

© Д.М. Холикова, 2016

УДК 378

ВОПРОС ВОСПИТАНИЯ В СОВЕРШЕНСТВОВАНИИ ЛИЧНОСТИ

Д.М. Холикова

Аннотация. В данной статье описывается особенности воспитания ребенка в семье, система семейных ценностей и ее место в обществе. В творчестве великих предков семья является одним из важнейших факторов в развитии гармонично развитой личности, а также, очагом, где прививают культурно-духовные ценности.

Ключевые слова: семья, система ценностей, фактор развития, культурно-духовные ценности, социальный институт.

© Д.М. Холикова, 2016

UDC378

QUESTION OF EDUCATION IN IMPROVING THE PERSONALITY

D.M. Khalikova

Abstract. This article describes the features of the child's up bringing in the family, a system of family values and its place in society. In the work of the great ancestors family is one of the most important factors in the development of a harmonious personality, as well as the hearth, where in still cultural and spiritual values.

Keywords: family, values, the factor of development, cultural and spiritual values, social institution.

D.M. Khalikova, 2016

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.