Научная статья на тему 'Тенденции в монгольском медицинском образовании'

Тенденции в монгольском медицинском образовании Текст научной статьи по специальности «Фундаментальная медицина»

CC BY
92
45
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МЕДИЦИНСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ / МОНГОЛИЯ / ИСТОРИЯ / ПЕРСПЕКТИВЫ / MEDICAL EDUCATION / MONGOLIA / HISTORY / PROSPECTS

Аннотация научной статьи по фундаментальной медицине, автор научной работы — Амарсайхан Д., Отгонбаяр Д., Чинзонг Ч., Лхагвасурэн Ц.

Представлен очерк истории медицинского образования в Монголии. Представлены перспективы развития медицинского образования. Цель образования состоит в том, чтобы составить основную совокупность знаний (наука о нормальных и патологических изменениях в организме человека, клинической эпидемиологии, клинических признаках и синдромах, знания систем здравоохранения) и обеспечить навыки для использования знаний в клинической практике.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Trends in mongolian medical education

Th e sketch of history of medical education is presented to Mongolia. Prospects of development of medical education are presented. Th e formation purpose consists in making the basic set of knowledge (a science about normal and pathological changes in a human body, clinical эпидемиологии, clinical signs and syndromes, knowledge of systems of public health services) and to provide skills for use of knowledge in clinical practice.

Текст научной работы на тему «Тенденции в монгольском медицинском образовании»

Сибирский медицинский журнал. 2010. № 7

© Д. АМАРСАЙХАН, Д. ОТГОНБАЯР, Ч. ЧИНЗОНГ, Ц. ЛХАГВАСУРЭН — 2010

ТЕНДЕНЦИИ В МОНГОЛЬСКОМ МЕДИЦИНСКОМ ОБРАЗОВАНИИ

Д. Амарсайхан, Д. Отгонбаяр, Ч. Чинзонг, Ц. Лхагвасурэн (Монгольский государственный медицинский университет (Улан-Батор, Монголия)

Резюме. Представлен очерк истории медицинского образования в Монголии. Представлены перспективы развития медицинского образования. Цель образования состоит в том, чтобы составить основную совокупность знаний (наука о нормальных и патологических изменениях в организме человека, клинической эпидемиологии, клинических признаках и синдромах, знания систем здравоохранения) и обеспечить навыки для использования знаний в клинической практике.

Ключевые слова: медицинское образование, Монголия, история, перспективы.

TRENDS IN MONGOLIAN MEDICAL EDUCATION

D. Amarsaikhan, D. Otgonbayar, Ch. Chinzorig, Ts. Lkhagvasuren (Health Sciences University Of Mongolia)

Summary. The sketch of history of medical education is presented to Mongolia. Prospects of development of medical education are presented. The formation purpose consists in making the basic set of knowledge (a science about normal and pathological changes in a human body, clinical эпидемиологии, clinical signs and syndromes, knowledge of systems of public health services) and to provide skills for use of knowledge in clinical practice.

Key words: medical education, Mongolia, history, prospects.

The Development of Mongolian medical education system could be divided into 5 periods of time: 1. B.C 209 year: Hunnu; 2. 1578-1921 year: the foundation period of “Mamba Datsan” medical school; 3.1921-1942 year: the foundation period of modern medical education; 4. 19421990 year: the development of national system of medical education; and 5. 21st century: incorporation period to international system of medical education.

The knowledge of healing art which was based on observation developed during the neolith period when the first diagnosis tools were found and were used in healing the nomadic lifestyle related diseases until B.C 209. The first Manba Datsan was established in 1681 in Bayankhongor province.

The Revolutionist party implemented a policy to combine Tibetan and European medicine during 1921-1930, and gradually eliminated the traditional medicine which had long history. This was the basis of contemporary medicine development. The first Medical University was established in 1942 as Department of National University of Mongolia, which is now Health Sciences University of Mongolia. This abstract discusses present medical educational system to Traditional and Socialist system of period.

In the era of globalization and transformation, the trends and policies of the study of medical science education in

the world are changing. Mongolia has been making a series of reforms in the curricula, program and standards of the national medical education in consideration with national interest; it’s uniqueness of traditional education, social demands, current situation and global trends in development of the medical education. Since 1995, Health Science University of Mongolia has evaluated its curriculum and program. The new curriculum is problem based and general practice oriented. In 1995 the Tempus Tasis project started, supporting the Medical University in Mongolia in developing a new undergraduate block curriculum. The present medical educational system is based on social needs, prefers preventive medicine more than therapy and has integrated curriculum, which is effective in promoting knowledge, clinical skills and attitude for general practitioners. Similar changes took place in many countries (Canada, The Netherlands, Amsterdam, Groningen, Australia, and London-Manchester).

The purpose of medical training is to educate medical students to be able to function as general practitioners/ family doctors. The aim of the education is to constitute a common, basic body of knowledge (science of normal and abnormal functions of the human body and mind, clinical epidemiology, clinical symptoms and syndromes, knowledge of health care systems) and provide skills to integrate this body of knowledge in clinical practice.

Информация об авторах: e-mail: [email protected]

© БОЛОРСАЙХАН О., ЦЭДЕН П. — 2010

ИССЛЕДОВАНИЕ СТЕПЕНИ УДОВЛЕТВОРЕННОСТИ СТУДЕНТОВ В МОНГОЛЬСКОМ МЕДИЦИНСКОМ УНИВЕРСИТЕТЕ

О. Болорсайхан, П. Цэден (Монгольский государственный университет, Улан-Батор, Монголия)

Резюме. Реформа и распространение новшеств в высшем образовании Монголии есть насущная необходимость, направленная на улучшение качества университетского образования, научных исследований и профессиональной деятельности. Основанный на внешней и внутренней оценке контроль качества в высшем образовании важен для принятия управленческих решений в образовании.

Ключевые слова: высшее образование, Монголия, качество.

STUDENT SATISFACTION SURVEY AT HEALTH SCIENCES UNIVERSITY OF MONGOLIA

O. Bolorsaikhan, P. Tseden (Health Sciences University of Mongolia)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.