"Oriental Art and Culture" Scientific-Methodical Journal - (4) IV/2020 ISSN 2181-063X
ТАЪЛИМ ЖАРАЁНИДА УЦУВ МУНОЗАРАЛАРИНИ ТАШКИЛ ЭТИШДА УКИТУВЧИНИНГ ПЕДАГОГИК МАХ^ОРАТИ, ИЖОДКОРЛИГИ ВА ФАОЛЛИГИ
Мукаддас Кахрамоновна Рахманова Чирчик давлат педагогика институти
Аннотация: Маколада укитувчининг педагогик махорати, шунингдек, укув мунозарасини демократик асосда ташкил этишнинг мухим шартлари хусусида фикр юритилган булиб, асосий эътибор укув мунозарасининг тулаконли амалга ошишида укитувчининг уз вазифаларини тули; бажаришига, укитувчи табиий педагогик усуллардан фойдалана олишига, бу сохада барча фикрлар, гояларга эътибор килиш, уларни куллаб-кувватлаш, укитувчининг педагогик махорати, умуминсоний кадриятларни билиши хамда укув мунозарасига кириша олиш маданиятини шакллантиришга каратилади.
Таянч сузлар: укитувчи, укувчи, шахс, педагогик махорат, касбий махорат, мунозара, таълим-тарбия, маънавий-гоявий, ахлокий, демократик, инсонпарварлик.
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ НАВЫКИ, ТВОРЧЕСТВО И ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ УЧИТЕЛЯ В ОРГАНИЗАЦИИ ДЕБАТОВ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ
Мукаддас Кахрамоновна Рахманова Чирчикский государственный педагогический институт
Аннотация: В статье отражаются вопросы педагогического мастерства учителя, условия организации учебной дискуссии на демократических принципах, при этом основное внимание уделяется выполнению функциональных обязанностей учителя, умению использовать им стандартные педагогические методы, обращать внимание на все идеи и предложения по поддержке педагогического мастерства, пропаганде общечеловеческих ценностей и умению формирования культуры ведения учебной дискуссии.
Ключевые слова: учитель, ученик, личность, педагогическое мастерство, профессиональное мастерство, дискуссия, обучение и воспитание, духовно-идеологический, нравственный, демократический, гуманизм.
PEDAGOGICAL SKILLS, CREATIVITY AND ACTIVITIES OF THE TEACHER IN ORGANIZING DEBATE IN THE EDUCATIONAL PROCESS
Mukaddas Kakhramonovna Rakhmanova Chirchik State Pedagogical Institute
Abstract: The issues of pedagogical skills of a teacher, of organizing an educational discussion based on democratic principles are envisaged in this article. A special attention is paid to fulfillment of functional tasks by a teacher, to the skills of using standard pedagogical methods, of accepting new ideas and offers, to support of pedagogical qualification, knowledge about human values, and to skills of forming the culture of educational discussion.
Key words: teacher, student, personality, pedagogical qualification, discussion, education, spiritual and ideological, moral, democratic, humanism.
Узбекистан глобаллашув ва ахборот-коммуникация технологиялари жадал ривожланиб бораётган бугунги шароитда ёшларга оид сиёсатни шакллантириш ва амалга оширишга каратилган умумлаштирилган халкаро хукукий хужжат -БМТнинг Ёшлар хукуклари тугрисидаги халкаро конвенциясини ишлаб чикишни таклиф этади. Бизнинг назаримизда, мазкур хужжатни имзолайдиган давлатлар ушбу сохани уз ижтимоий сиёсатининг асосий ва мухим хаётий устувор йуналишларидан бири даражасига кутариш буйича катъий мажбуриятларни уз зиммасига олиши керак» - деган фикрлари дунё хамжамияти томонидан кенг эътироф этилмокда. Бу эса уз навбатида талабалар ижтимоий фаоллигини куллаб-кувватлаш йуналишида бир катор аник вазифа ва чора-тадбирларни белгилаб берди1.
Бугунги кунда Узбекистон тараккиётининг пойдевори булган баркамол авлодни маънавий-ахлокий жихатдан вояга етказиш давлат сиёсатининг устувор йуналишларидан бири хисобланади. Бу ишларни амалга оширишда узлуксиз таълим турлари, айникса, олий таълим укув муассасаларининг ахамияти бекиёсдир. Чунки, ушбу масканда таълим олаётган хар бир ёш йигит-киз факатгина у ёки бу соха мутахассислигига эга булибгина колмай, жисмоний ва маънавий жихатдан камол топади, жамиятимиз хаётида фаол иштирок этади. Узининг билими, маънавияти, маданияти билан Узбекистон тараккиётининг бош йули булган озод ва обод Ватан учун мехнат килади. Албатта, бундай улкан вазифаларни амалга оширишда олий таълим укув юртларида
1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2011 йил 20 майдаги "Олий таълим муассасаларининг моддий-техника базасини мустахкамлаш ва юкори малакали мутахассислар тайёрлаш сифатини тубдан яхшилаш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПК^-1533-сон Кдрори. - Т: Халк сузи, - 21.05.2011
уккитиладиган «Педагогик махорат» фанининг ахамияти каттадир. Чунки «Педагогик майорат» талаба шахсини маънавий ва маданий жихатдан ривожлантиришда мухим урин тутади. Дархакикат, укув масканларида, ишлаб чикариш корхоналарида иш фаолиятини тугри ташкил этиш ва бошкариш укитувчи ёки рахбарнинг педагогик махорати ва педагогик фаолиятига боглик Комил инсонни шакллантириш вазифасининг мураккаблиги, узига хослиги ва куп сонлилиги жихатдан педагогик махорат масалалари хозирги замон таълим-тарбия назарияси ва амалиёти учун жуда долзарбдир. Укув мунозарасини демократик асосда ташкил этишнинг мухим шартларидан бири гурухдаги озчиликнинг фикрига эътибор каратишдан иборатдир. Укув мунозарасининг тулаконли амалга ошиши укитувчининг уз вазифаларини тулик бажаришига богликдир. Бунга укитувчи табиий педагогик усулларни куллаш натижасида эришиши мумкин. Барча фикрлар, гояларга эътибор килиш, уларни куллаб-кувватлаш учун укитувчининг педагогик махоратигина етарли эмас. Унинг умуминсоний кадриятларни билиши хамда укув мунозарасига кириша олиш маданиятига эгалиги хам мухим ахамият касб этади. Бугунги кунда бизнинг жамиятда мунозарага кириша олиш куникмасига эга булган ижтимоий гурухларни топиш ва укувчиларга намуна тарикасида курсатиш имкониятлари жуда чеклангандир. Факатгина "Заковат" курсатувида кисман мунозара элементларини курсатиш мумкин, бирок бу уринда хам иштирокчилар тулаконли мунозара вазиятини ярата олмайдилар.
Укув мунозарасининг самарали ташкил этилиши куп жихатдан укитувчи махоратига боглик. Бунда куйидагилар мухим ахамиятга эга.
1) укув жараёнининг жадал узгарувчан холатига караб йуналишни олиш -укув жараёни олдига куйилган вазифалардан келиб чиккан холда укувчиларни конун-коидаларни ишлаб чикиш, узгартириш ва такомиллаштиришга ургатиш;
2) укувчиларга мослашиш, уларни токат билан тинглаш, манфаатдорликка асосланган диккат-эътибор, уларнинг нуктаи назарларини билишга интилиш, улар чикарган хукмларга хакконий кизикиш билан караш;
3) мухокама вазиятида уз фикрини эркин баён килиш, бунда атрофдагиларнинг таъсирига берилмаслик, иштирокчиларни уз фикрига ишонтириш, уз нуктаи назарига бошкаларни ишонишга мажбур килмаслик, кенгфикрлилик;
4) далиллар келтиришда йул куйилган хатоларни хотиржамлик билан кабул килиш, хукмларнинг мантикийлигига риоя этиш, укувчиларни уз фикрлари ва карашларини ойдинлаштиришга ундаш, маъносиз карашларга чек куйиш, ташаббускорликнинг хосил булишини рагбатлантириш, бахслашувларга токат килиш;
5) хакконий фикрни кура билиш ва уни куллаб-кувватлаш, натижаларни
H3na6 Tonumra yKyBHHnapHH Tag6upKopnHK 6unaH ftynnam. YKyB MyHO3apacu ®:apaeHHga umHaH^HK pyxugaru MyxoKaManap yKyBHHnapga H^ogKopnHKHH By^ygra KenHmura KyMaKnamagu.
YKyBHH maxcura Huc6araH h^;o6hh MyHOca6aT 6ungHpHm, yHHHr xuccneTnapH Ba ^HKpnam ^apaeHHHH maKmaHTHpum ynapHHHr ^aonHAT Tap3HHH SenrunafigH. X,apaKaraapHHHr 6apKapopnurH, ugpoKHHHr KeHraurH, KH3HKum Ba xaftpuxox^HK 6unaH Kapam 6apna yKHTyBHHnap yHyH xoc xycycuaTgup. YKyB MyHO3apacHHH TamKHn этнm ®:apaeHHga yKHTyBHHHHHr yKyB MyHO3apacu MaKcagnapu Ba Ba3H$anapu aHHK Synumu Ba yHga AHrunHKnapHH Kynnam Ta^pu6acH, 6eBOCHTa yKyB $aHH Ma3MyHH 6unaH 6ofhhk Synumu MyxHM xHCo6naHagu. 3aMOHaBHH gugaKTHK ronaHHmnap yKHTyBHHgaH yKyBHHnapHH TagKHKOTHHnHK ^aonHATHra HynnamnapHHH Tana6 KH^MOKga. EyHHHr yHyH yKyB-6unyB ^aonuaTHHHHr goupacuHH KeHraHTHpum no3HM. By ®:apaeHga yKHTyBHH yKyBHHnapHH TynaKOHHH MyxoKaMara этнmн KepaK. ByHHHr yHyH
yKHTyBHHHHHr y3H xaM xyggu myHgaH 6unum ^aonHATH 6unaH myFynnaHHmu HO3HM. ffly MaKcagga yHHHr yHyH y3H xaM Ma3Kyp coxagaru unFop Ta^puSanapHH ypraHHmu Tana6 этнпagн. YKHTyBHH MyHO3apa gaBOMHga Shphhhh HaB6aTga yKyBHunapHHHr MycraKHn ^HKpnam ^aonH^raapuHH Ky3aragu. y cuH^garu 6apna yKyBHHnapga 6agHHH agaSueT Ba yHHHr axaMHtfrara HHc6aTaH KyHnu KH3HKHm yHFOTa o^HmH KepaK. BagHHH agaSueTHHHr y3H 6axc-MyHO3apa Ba MatHaBHH-axnoKHH Tap6Ha BOCHTacH экaнпнгннн yKHTyBHH xaM, yKyBHHnap xaM HyKyp HgpoK этa onumu no3HM. YKHTyBHH MyHO3apaHHHr puBO^naHumuga acocHH cy6teKT cu^arnga HaMoeH 6ynagH. ByHga yHHHr y3H xaM MyHO3apa ^apaeHHHHHr HmTHpoKHHCH cu^arnga HaMoeH Synumu no3HM. TapHH yKyBHHnap acocHH MaB3ygaH 6Hp Kagap y3OKgamcanap xaM MyHO3apa ®;apaeHH caMapanu KeHHmH MyMKHH. ByHHHr yHyH 6hphhhh HaB6aTga 6aeH KH-^HHraH HyKTaH Ha3apnap, ^HKpnap Ba HHKapunraH xyKM MyHO3apa goupacuga Ky3naHraH MaKcagra эpнmнm hmkohhhh 6epumu KepaK. fflyHgafi MyHO3apanap yKyBHHnapHHHr xoTupacuga y3OK caKgaHu6 Konagu. fflyHgaruHa yKyBHHnap Typnu ^HKpnap Ba HyKTaH Ha3apnapuHH KuecnaraH xonga TyFpu eHgamyBnapHH aHHKgamra y3napuHH Kogup ge6 Sunagunap. Ynap y3 mepuKnapuHHHr HyKTaH Ha3apnapuHH KaHgafi aHHKgam MyMKHHnurHHH aHraa6 eTagunap. ffly 6unaH 6up KaTopga, y3napuHHHr maxcHH KapamnapuHH aHHK ganunnap epgaMHga 6aeH Kunumra ypraHagunap. Ma3Kyp ^apaeHga ynap y3 ^HKpnapuHH 6aTa^cun acocnam, uc6oTna6 Sepumra ypraHagunap. ByHgaH MyHO3apanap yKyBHHnapHH aK^ufi puBO^naHHm, MaHTHKHH xynocanap HHKapumra yHgafigu. YKHTyBHHHHHr MaxopaTH myHga HaMoeH 6yngHKH, y yKyBHHnapHH Maxcyngop, umHaH MynoKOTra yHgafi onagu. YKyB MyHO3apacu gaBOMHga yKHTyBHH y3HHHHr negaroruK MaxopaTH, 6aFpHKeHrnurH, KH3HKyBHaHnurHHH HaMoeH этa onumu anoxuga axaMH^Tra эгa. Ky3aramnap
натижасида укитувчиларда бундай сифатлар етарлича шаклланмаганлигининг гувохи булдик. Яна шу нарса аён булдики, биз тажриба-синовгача кузатган укув мунозараларида мулокотлар узининг мантилий якунига етмаганлиги, аник таркибий тузилишга эга булмаганлиги, укитувчилар укувчиларнинг янги ёндашувларни баён килиш куникмаларини етарлича тугри бахолай олмаганликлари, укувчилар томонидан баён килинган гоялар уйгунлашмаганлиги ва узаро бир-бирини бойита олмаганлиги кузатилди. Тажриба-синов ишлари якунида эса, укитувчилар укув мунозарасининг укувчи аклий тараккиёти учун нихоятда зарурлигини англаб етдилар. Чунки, махсулдор мунозара жараёни укувчини интеллектуал жихатдан ривожлантириш билан бир каторда, уни изчил, мантикий фикрлашга хам ундаши утказилган тажрибаларимиз натижасида яккол аён булди. Укув мунозараси укувчиларда тинглаш, фикрлаш, гояларни уйгунлаштириш куникмаларини изчил шакллантиришга хизмат килди. Улар уз фикрларини аник шакллантириш ва асосли баён килишга ургандилар. Бирок, улар укув мунозарасига киришиш тартибларига жуда секинлик билан куникдилар. Укув мунозараси укувчиларда бир-бирларидан урганиш куникмасини хосил килди. Укитувчилар эса укув мунозарасини ташкил этиш конун-коидалари ва талабларини узлаштириб олдилар. Укитувчилар саволлар беришда факатгина олдиндан маълум булган жавобларни олишга интилмайдилар. Чунки, укитувчи укувчилар кандай жавоб беришларини олдиндан билмайди. Худди шундай кутилмаган холатлар мухокама жараёнига янгилик ва кизикарлилик рухини багишлайди. Чунки, укитувчи укувчиларнинг баён киладиган фикрларини олдиндан тахмин кила олмайди. Шуни алохида таъкидлаш керакки, укувчиларнинг кадриятли ёндашувлари хамда муаммонинг ечимини излаш йулларини танкид килиш укитувчининг касбий фаолияти доирасига кирмайди. Укувчиларнинг хиссиётларини мухокама килиш укитувчи учун купгина муаммоларни вужудга келтириши мумкин, чунки бу унинг касбий этикетига зиддир. Бундай йул тутиш укувчиларнинг ички дунёсига уларнинг узлари хохламаган холларда сукулиб кириш укитувчининг касбий обруйига путур етказади, унинг укувчилар назаридан колишига сабаб булади. Мунозара жараёнида синфдаги барча укувчилар бирдай иштирок этишлари шарт эмас. Мунозара жараёнининг самарали кечганлиги унинг якунида фикрлар ва ёндашувларнинг ривожлантирилганлиги билан изохланади.
Мунозара жараёни якунланиши учун укувчилар гурухи муайян масалада умумий карорга кела олишлари керак. Мунозара жараёни самарали кечмаган холларда у баъзи укувчиларнинг шархларидан иборат булиб колади. Муаммонинг ечимини ифодалайдиган муайян карор кабул килинмайди. Бунда алохида укувчилар уз карашларини шакллантирадилар. Лекин, бундай нуктаи
Ha3apnap MyHo3apaHuHr TapKuöufi kucmu Syna onMafigu. Oggufi MyH03apa ^apaeHu TyrpugaH Tyrpu эпнзognapgaн TamKun TonraH axnuT th3hm cu^araga HaMoeH Synagu. By ^apaeHga эпнзognap Sup-SupuHu Ta^030 Kunagu, MyH03apaHHHr acocufi TapKuöufi KucMnapu puBo^naHMafigu. ffly SunaH Sup Karopga, yKyB MyH03apacu My^accaMnaHraHnuK xapaKTepura эгa. By ^apaeHga öaeH KHHHHraH xap öup $uKp y3 ypHHra эгa. ByHga MyH03apa aKyHuga HmTHpoKHHnapHHHr aroHa Kapopra KenraHnuKnapu eKH Kena onMaraHnuKnapu MyxuMgup. 3Hr My^HMH xap öup yKyBHHHHHr HH^apraH xyKMu Sup-SupuHu TyngupuS, aroHa yMyMufi xyKMHuHr SaeH KunuHumugagup.
By эca, MyaMMoHHHr aHaga HyKyppoK aHrnaHumura KyMaKnamagu. MyHo3apa ^apaeHHHH caMapanu SomKapum ynyH yKHTyBHu Kaficu BaKTga KaHgafi caBon öepum KepaKnuruHH axmu Sunumu no3HM. YKmyBHu xap öup yKyBHuga TyrunraH HyKTau Ha3apHH HyKyp Taxnun Kunumu MyMKHH.
OofiganaHHnraH agaßneTnap
1. Y36eKHCTOH PecnyönuKacu npe3ugeHTHHUHr 2011 fiun 20 Mafigaru "Onufi TatnuM MyaccacanapuHuHr Moggufi-TexHuKa 6aзacннн MycTaxKaMnam Ba roKppu ManaKanu MyTaxaccucnap Tafiepnam cu^arnHu TyögaH axmunam Hopa-TagSupnapu Tyrpucuga^ru nK-1533-coH Kapopu. - T: XanK cy3u, - 21.05.2011
2. Y36eKucToH PecnySnuKacuHuHr "TatnuM Tyrpucugaru KoHyHu,, - T, 1997.
3. A3u3xy^aeBa A. negaroruK TexHonorua Ba MaxopaT. - T, T^nH, 2003.
4. AnueB A. negaroruK MagaHuaT: MeTog Ba MaxopaT Kuppanapu. //XanK TatnuMu, 1992. 4-coh
5. Y3ÖeK negaroruKacu aHTonoruacu. - T: YKmyBHu, 2000.
References
1. Y36eKucToH PecnySnuKacu npe3ugeHTuHuHr 2011 fiun 20 Mafigaru "Onufi TatnuM MyaccacanapuHuHr Moggufi-TexHuKa 6aзacннн MycTaxKaMnam Ba WKopu ManaKanu MyTaxaccucnap Tafiepnam cu^arnHu TyögaH axmunam Hopa-TagSupnapu Tyrpucuga^ru nK-1533-coH Kapopu. - T: XanK cy3u, - 21.05.2011
2. Y36eKucToH PecnySnuKacuHuHr "TatnuM Tyrpucugaru KoHyHu,, - T, 1997.
3. A3u3xy^aeBa A. negaroruK TexHonorua Ba MaxopaT. - T, T^nH, 2003.
4. AnueB A. negaroruK MagaHuaT: MeTog Ba MaxopaT Kuppanapu. //XanK TatnuMu, 1992. 4-coh
5. Y3ÖeK negaroruKacu aHTonoruacu. - T: YKmyBHu, 2000.