БОШЛАНГИЧ СИНФ ТАБИАТШУНОСЛИК ДАРСЛАРИДА ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ
Абдурасулов Темурмалик Хатамбек угли Наманган давлат университети
Аннотация: маколада бошлангич синф табиатшунослик дарсларида инновацион педагогик технологиялардан фойдаланиш самарадорлиги ва унинг мохияти хакида суз юритилган.
Таянч сузлар: инновация, интерактив, таълим жараёни, уцитиш методи.
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИННОВАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ В НАУЧНЫХ
КЛАССАХ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ
Абдурасулов Темурмалик Хатамбек угли Наманганский государственный университет
Аннотация: В статье освещаются вопросы значения и эффективности использования инновационных педагогических технологий на уроках природоведения в начальных классах.
Ключевые слова: инновация, интерактивный, учебный процесс, метод обучения.
USE OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN THE SCIENTIFIC CLASSES
OF ELEMENTARY SCHOOL
Abdurasulov Temurmalik Hatambek o'g'li Namangan State University
Abstract: In this article, the gist and efficiency in the of innovative pedagogic technologies implementation in elementary natural science classes, have been discussed.
Keywords: innovation, interactive, educational process, educational method.
Табиат деганда биз узимизни ураб турган хдво, сув, тупрок, усимлик ва хдйвонлардан иборат борликни куз олдимизга келтирамиз. Демак табиатда хдмма нарса бир-бири билан чамбарчас боглик. Борликдаги барча организм табиат куйнида пайдо булади, усади, унади. Бу жихдтдан уни бежизга "она табиат" деб ардокланмайди. Ер юзида ахрли сонини кескин ошиб бориши, фан
ОШЛ^^Н 240 http://oac.dsmi-qf.uz
ва техниканинг шиддатли тараккиёти, мавжуд табиий бойликлардан имкон кадар купрок фойдаланиш, шу йул билан жамият тараккиётини юксалтириш ва хизмат килади. Инсон уз онги билан бошка мавжудотлардан фарк килади. Онгли равишда уз эхтиёжларимиз туфайли табиатни узгартиришимиз ёки узимизга мослаштиришимиз мумкин. Инсоният уз хаёти давомида икки муаммога дуч келиши мумкин. Уларнинг биринчиси иктисодий муаммо. Биз бу муаммони моддий йул билан хал кила олишимиз мумкин. Иккинчиси экологик муаммо булиб, буни хал килишда биз ожизмиз. Узбекистон уз мустакиллигига эришгач, барча сохада тубдан узгаришлар руй берди. Конституциямизнинг бир неча моддаларида фукароларнинг табиат уртасидаги бурч ва мажбуриятлари хакида белгилаб куйилган. Хусусан, Крмусимизда "Фукаролар атроф табиий мухитга эхтиёткорона муносабатда булишга мажбурдирлар" деб таъкидланган.
Юртимиз мустакилликка эришгандан сунг улкамиз экологик-тарбия сохасида, миллий ахлок-одобни кайта тиклаш борасида, турли-туман улкамиздаги махаллий ичимлик сувларига чикиндиларни ташламасликка, усимлик ва хайвонот оламининг турини купайтиришга, табиатни ободонлаштириш каби анъаналарга риоя килишни шакллантириш ва таълим тизимида укув жараёни оркали ёшларда экологик маданииятни янада ривожлантириш хусусида купгина ислохатлар олиб борилгани барчага аёндир. Экологик таълим ва тарбия хозирги замоннинг долзарб вазифаларидан биридир. Уни хал этиш барча халкларнинг манфаатларига мос булиб, цивилизациянинг хозирги куни ва келажаги куп жихатдан ана шу муаммони хал килишга богликдир.
Шунга мувофик, бошлангич синф укувчиларида экологик билим ва маданиятини шакллантириш, табиат бойликларидан окилона фойдаланиш, уларни она табиатга булган мехр-мухаббатини янада ошириш, турли экологик мавзуларда давра сухбатлари, курик танловлар, кургазмалар ва мусобакалар уюштириб ёшларга табиатни мухофаза килиш лозимлиги тугрисида кенг камровли тушунтириш ишларини олиб бориш бугунги куннинг долзарб масалаларидан хисобланади.
Бошлангич синфларда табиатшуносликни укитишни инновацион методлардан фойдаланиб ташкил этиш учун аввало дарснинг режаси ва лойихаси аник ишлаб чикилиши лозим. Укитувчи узининг иш шакллари ва укувчиларнинг куникмалар эгаллаш жараёнидаги ишлар доирасини аник белгилаб олиши лозим. Шунингдек, у кандай укитиш методларидан фойдаланиши хам мухим ахамиятга эга. Метод танлашда купрок интерактив методларга эътибор каратиш таълим самарадорлигини янада оширади. Интерактив машгулотнинг асосий методлари: интерактив семинар, тренинг, аклий хужум, ишчанлик уйини, ролли уйин, мухокама, бахс, мунозара,
танкидий фикрлаш, бумеранг, пресс, интервью, занжир, синквейн, пинборд, инсерт, суратли диктант, музёрар ва бошкалар. Таъкидлаш жоизки, интерактив машгулотларда шакл ва методлар биргаликда мавжуд булиб, уларни шартли равишдагина ажратиш мумкин. Интерактив машгулотлар аник режалаштирилган холда дарс максадини белгилаб, дарс лойихаси ва алгоритми ишлаб чикилганидан кейингина амалга оширилади. Интерактив методларнинг барчасида хам укитувчи ва укувчи фаолияти уртасидаги хамкорлик, укитувчининг таълим жараёнидаги фаол харакати кузда тутилади. Масалан, бирор-бир мавзуни ургатишда уни моделлаштириш кисмида укитувчи укувчиларга моделни намойиш килиш олдидан «Аклий хужум» методидан фойдаланиши мумкин. Яъни укувчилар куйилган муаммони кандай тушунишлари ва куникмани кандай эгаллашлари мумкинлиги улардан суралиб, уларнинг фикрлари умумлаштирилади. Бунда укувчилар фикри мутлако танкид килинмайди. Амалий кисмда укитувчи «Хамрохингга ургат» методидан фойдаланиши мумкин. Бу метод дарсни оптимал ташкил этишга имконият яратиб, укувчиларни уз фаолиятини танкидий назорат килиш ва хатоларни бартараф этишга ургатади. Уни куллаш куйидагича булади. Синф биринчи ва иккинчи хамкор кисмларга булинади. Дарсни утиш моделидан фойдаланиб биринчи хамкор иккаласига, иккинчи хамкор эса биринчисига моделдаги кисмларни ургатади. Укитувчи укувчиларга таълим методлари воситасида модель кисмларини аввал тушунтиради, кейин курсатади. Укувчилар укитувчи айтган ва курсатганларини такрорлайдилар ва бажарадилар. Укитувчи синфни назорат килиш учун узига икки нафар хамкорни танлайди. Укитувчи уз хамкорларига моделни боскичма-боскич бажартириб куради, тушунмаганларини тушунтириб, урганишига ёрдам беради. Укитувчи синфдаги хамкорларига биринчи кисмни бир-бирларига ургатишлари ва бажаришларини айтади. Уларнинг ишларини назорат килиб, камчиликларини бартараф этишга ёрдамлашади. Бу иш усули моделнинг бошка кисмларини х,ам бажаришда давом этади. Бу укувчиларни бир-бирига ва узига талабчан булишига, хатоларни уз вактида бартараф этиш, ишни танкидий бахолашга ургатади.
Укувчилар топширикни бажарганларидан кейин уларнинг ишлари гурухдаги бошка укувчиларга таркатилади. Улар тегишли узгартиришлар киритганларидан кейин яна бошка укувчиларга берилади ва шу тарзда укувчиларнинг хар бирининг иши гурухдаги барча укувчилар кулидан утади ва охири узига кайтади, хар бирлари уз нуктаи назаридан ишга узгартиришлар киритишлари мумкин. Кейин укитувчи тугри жавобни курсатади. Бу усулда укувчилар ижодий фикрлаш, уз фикрларини эркин баён этиш ва уз камчиликларини билиш имкониятига эга буладилар.
Бошлангич синф укувчиларда табиатни билишга булган кизикишни шакллантиришга доир интерфаол методлардан фойдаланишга оид методик тавсияларнинг чоп этилишига эришиш максадга мувофик.
Укувчиларга экологик муаммолар, экологик хавфсизлик хакида батафсил маълумот бериб, мавзуларнинг мазмун, мохиятини тулик тушунтириш керак. Укувчиларни бу мавзулар буйича уз фикрларини, муаммоларини ечимларини топиш усулларини баён этишлари хамда куллаб-кувватлаб, амалий натижалар курсатишга йуналтирмок керак. Укитувчи томонидан илгор методлар ва педагогик технологияларни куллаш, укув-тарбиявий ишларнинг замонавий шаклларини жорий этиш ёш авлодга таълим бериш жараёнининг энг самарали имконини беради. Ёш авлоднинг хар томонлама етук, билимли, юксак маънавиятли, баркамол, ватанпарвар шахслар булиб етишишини таъминлаш йулида амалга оширилаётган улкан бунёдкорлик ишларининг энг асосий бугини сифатида педагог укитувчиларнинг юкори илмий, методик билимларга хамда амалий ишлаш буйича юксак махоратга эга булишларини таъминлаш юзасидан зарур чора-тадбирлардан барча педагогларнинг хабардор булишлари, бу йуналишда малакаларини оширишлари, мустакил ижод килишлари,уз фанларини кизикарли, дарс жараёнларида инновацион технологиялардан фойдаланган холда утишлари бугунги куннинг асосий вазифа ва талабларидандир. Биз, педагогларнинг, энг мухим вазифамиз келажак авлод учун ёшларимизни хар томонлама етук, чукур билимли, экологик маданиятли инсон килиб тарбиялашдир.
Укувчиларда табиатга булган муносабатни ошириш ва экологик билим беришда синфдан ташкари ишларнинг хам урни катта. Дарсдан ташкари холларда табиат куйнига экскурсиялар уюштириш, хайвонот богларига бориш укувчиларда экологик тафаккурнинг усишида мухим ахамиятга эга. Обод турмуш тарзини шакллантириш учун оилаларимизда хам экологик тарбия маданиятини таркиб топишига, табиатга булган мехр туйгусини фарзандларимизда болаликдан бошлаб шакллантиришга эътибор каратиш лозимдир. Бунинг учун эса "экологик харакат"ларда ва ушбу мазмундаги ташаббусларда фаол иштирок этиш лозим деб хисоблайман. Чунки бу даврда уларда табиатдаги жонзотлар, кушлар, дарахтлар, гулларга булган мухаббат худди уларнинг калбидек бегубор булади. Экологик тарбия оилада, богчада, мактаб ва олий таълим муассасаларида таълим-тарбия жараёнида шаклланади. Аслида шундай бир тушунча борки, ундан куз юмиб булмайди. Экология билан курашишни хохловчилар жуда кам, чунки хар кунги ташвишдан ортиб бу мавзуга эътибор каратишдек савобли иш хамманинг хам кулидан келавермайди. Хрзирда табиатдан барча нарсани оламиз, у хеч качон тугамайди деб уйлайдиганлар хам йук эмас, лекин бу ута нозик масала. Унга бефарклик
SunaH Kapam canSufi OKuSaraapra onuS Kenagu.
EopnuKga xen Hapca aSagufi эмaс, nyHOHnu, ep, cyB, Kyem, xaBO, ycuMnuKnap gyHecu xaM. TaSuaTgaH Sapna эхтнe^пapнмнз fiynuga Ke3H KenraHga ma$KaTCH3napna ^ofiganaHum oxupu canSufi xonra onuS Kenumu aeH. Epnap xocungopnuru nacafiuS KeTumu, ycHM^HK Ba xafiBOHOT gyHecHHHHr fiyKonuS KeTumu, hhhmhhk cyBnapu cu^ara eMOHnamaeTraHnuru Ba TaHKucnuru, y3HMH3 Ha^ac onaeTraH xaBOHuHr u^nocnaHaeTraHnuru uhcohuot ynyH TamBumnu xon эмacмн? Eup KaTop MaMnaKaraapga Ky3aTunaeTraH onapnunuK, nynyK cyB TaHKucnuru, KacannuKnapHu opTuS Sopumu, Su3HuHr MaMnaKaraMrora xaB$ cona onMafigu. .HeKuH SyHuHr ynyH xorap^aMnuKKa Sepunum xaM xaTO. TaSuaTra Kynon Ba TaKaSSypnapna MyHocaSaTga Synumra fiyn KyfiuS SynMafigu. EyHgafi MyHocaSaTHu TaSuaT KenupMafigu.
Xp3upru KyH TanaSugaH KenuS hukk^h xonga, gaBnaT TatnuM cTaHgaprara (ATC) moc xonga TaSuaTmyHocnuK TatnuMuHu puBO^naHTupum Sopacuga Typnu xun unMufi-aManufi umnap aManra omupunMOKga. YKyBnunap y3 ynKacuHuHr TaSuaTuHu Ba KumunapHuHr xy^anuK ^aonuaraHu ypraHum BaKTuga aHuK BOKenuKHu SunuS onumuruHa эмac, SanKu TypMymga MyxuM SynraH Sup KaHna 3apyp ManaKanap xaM xocun Kunagunap. TaSuaTmyHocnuK TatnuMuga yrna MaTepuannapugaH ^ofiganaHum SomnaHrun cuh$ yKyBnunapga TaSuaTgaru MaB^yg HapcanapHu TymyHuS eTumuga, ^ohhu Ba ®ohcu3 TaSuaT ypTacuga SornuKguK, Ta^OByraap SynaeTraH BOKea Ba xogucanapHu Taxnun Kunumra mapouT apaTagu.
Oonga^aHH^raH agaßneT^ap
1. Mup3ueeB ffl.M. "TaHKugufi Taxnun, KaTtufi TapTuS uhtu30m Ba maxcufi ^aBoSrapnuK xap Sup paxSap ^aonuaraHuHr KyHganuK Kougacu Synumu KepaK" TomKeHT. 2017, 45-SeT
2. EapaTOB n. Ep Suhumu Ba ynKamyHocnuK. T.: «YKmyBHu», 1990
3. ASgynnaeBa T. reoipa^uK ynKamyHocnuK. T.: "YKuTyBHu", 1979
4. Ky^KopoB E. CaexaTHu TamKun Ku^um. T.: "hhm 3ue", 2008
5. XafigapoB K., HumoHOB C. TaSuaTmyHocnuK acocnapu Ba SonanapHu aTpo^-MyxuT SunaH TaHumTupum. T.: YKuTyBHu, 1982
6. My3efi ynKamyHocnuK npaKTuKacu. T.: YKuTyBHu, 1978
References
1. Mup3ueeB ffl.M. "TaHKugufi Taxnun, KaTtufi TapTuS uhtu30m Ba maxcufi ^aBoSrapnuK xap Sup paxSap ^aonuaraHuHr KyHganuK Kougacu Synumu KepaK". TomKeHT. 2017, 45-SeT
2. EapaTOB n. Ep Suhumu Ba ynKamyHocnuK. T.: «YKuTyBHu», 1990
3. A6gynnaeBa T. Teorpa^HK ynKamyHoenHK. T.: "YKUTyBHu", 1979
4. Ky^KopoB E. CaexaTHH TamKHn Kunum. T.: "HHM 3He", 2008
5. XangapoB K., HumoHOB C. Ta6uaTmyHOcnHK acocnapu Ba 6onanapHH aTpo^-My^HT 6nnaH TaHHmTupum. T.: YKHTyBHH, 1982
6. My3en ynKamyHOcnuK npaKTHKacu. T.: YKHTyBHH, 1978