20 ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ ч___/
Маманазаров А.Б.,
М.В.Ломоносов номидаги Москва давлат университетининг Тошкент шахридаги филиали рахбари уринбосари, ик,тисод фанлари номзоди, доцент
ТАЛАБА-ЁШЛАРНИНГ И^ТИСОДИЙ МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ЖАРАЁНИДАГИ ТИПОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАР
МАМАНАЗАРОВ А.Б. ТАЛАБА-ЁШЛАРНИНГ ИКТИСОДИЙ МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ЖАРАЁНИДАГИ ТИПОЛОГИК ХУСУСИЯТЛАР
Маколада талаба-ёшларда янгича иктисодий маданиятнинг шаклланиши, иктисодий онгнинг ривожланиши ва таълим жараёнида касбга йуналтиришга асосланган холда талабалар шахсия-ти типологияси тахлил килиб берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: янгича иктисодий маданият, бозор муносабатлари, мехнат бозори, иктисодий онг, иктисодий тафаккур, иктисодий ахлок, типология.
МАМАНАЗАРОВ А.Б. ТИПОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ СТУДЕНЧЕСКОЙ МОЛОДЕЖИ В ПРОЦЕССЕ ФОРМИРОВАНИЯ ЭКОНОМИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ
В статье представлен анализ и типология личности студента, формирование новой экономической культуры на основе непосредственного восприятия в процессе образования и профессионального развития.
Ключевые слова и понятия: новая экономическая культура, рыночные отношения, рынок труда, экономическая грамотность, экономическое мышление, экономическая мораль, типология.
MAMANAZAROV A.B. TYPOLOGICALL FEATURES OF STUDENT YOUTH IN THE PROCESS OF ECONOMIC CULTURE FORMATION
The article represents the analysis and typology of student's personality, formation of new economic culture based on direct perception in the process of education and professional development.
Keywords: new economic culture, market relations, labor market, economic literacy, economic thinking, economic morality, typology.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
Ч.
Узбекистон тоталитар-режали царам ицтисодиётдан мустацил бозор ицтисодиётига утишнинг тарихий бос-цичини бошидан кечирди. Мамлакатда урнатилган бозор му-носабатлари айни кунда цаётий реалликка айланди, одам-лар бозор тамойиллари асосида ишламоцда ва яшамоцда, бозор механизмига мос маромда царакатланмоцда. Янги ицтисодий цаёт режага асосланган олдинги тизимдаги ма-даниятдан тубдан фарц цилувчи янгича ицтисодий мадани-ятни шакллантирмоцда.
Янги иктисодий маданият х,аётий кузатув-лар оркали, янги тартиб-коидаларга секин-аста куникиш оркали шаклланишади. Бу узок давом этиши мумкин булган жараёндир.
Янги иктисодиётга илдам утилиши унинг маданий тамойилларининг х,ам илдам шаклла-ниб кучга киришини талаб килади. Узбекистон Республикасининг Биринчи Президенти Ислом Каримов узининг «Узбекистон: миллий истиклол, иктисод, сиёсат, мафкура» деб ном-ланган китобида: «Ижтимоий йуналтирилган бозор иктисодиётини барпо этишда республи-канинг узига хос хусусиятларини х,исобга ола-диган, Узбекистоннинг утмиши, х,озирги куни ва келгуси тараккиётига тула-тукис мос келадиган мутлако янги андоза, узига хос йул зарур1», деб таъкидлаган эди. Шундай экан янгича иктисодий маданият умумахлокий меъёрлар билан бир-га, бозор муносабатларидаги кадриятларни уз ичига олади. Бинобарин, бугун х,аётнинг узи бозор талабларига жавоб берувчи янги иктисодий тафаккур ва иктисодий ахлокни талаб этмокда.
Иктисодий маданият иктисодий мустакиллик, эркинлик, ижодий фаоллик, кабул килинаётган карорга нисбатан масъулият, х,амкорларга хурмат ва бошка жамиятнинг самарали тараккий этиши учун зарур ахлокий сифат ва фазилатлар билан боFланган. Мавзуни урганиш асносидаги тадкикот натижалари олий таълим муассасалари ноиктисодий йуналишларидаги иктисодий таълим бугунги кунда тах,сил олув-чиларда керакли даражадаги иктисодий мада-ниятни шакллантирмаётганини курсатмокда. Мавжуд вазият тах,лилига кура таъкидлаш мумкинки, талабаларда зарурий компетенция етарли эмас. Бу хулоса асосан замонавий жа-миятдаги иктисодий муносабатлар, жумладан, мулкка эгалик, пул-кредит тизими, мех,нат
1 Каримов И.А. Узбекистон: миллий истиклол, иктисод, сиёсат, мафкура. - Т.: «Узбекистон», 1996. -155-б.
бозори, карьерани режалаштириш усуллари ва бошкалар х,акида тула тасаввурга эга булмаган гуманитар мутахассислик талабаларига тегиш-ли. Олий таълим муассасаларида замонавий иктисодий таълим тах,сил олувчиларга назарий билимларни юкори сифатда берса-да, укишни тугатгандан кейинги касбий фаолиятда зарур булувчи амалий малака ва кобилиятни шак-ллантиришда бушлик кузатилмокда.
Бу борада 4 та олий таълим муассасаси: М.В.Ломоносов номидаги Москва давлат уни-верситетининг Тошкент шах,ридаги филиали, Андижон давлат университети, Бухоро давлат университети, ФарFона политехника институ-тида тажриба-синов утказилди. Ушбу жараён-да 600 га якин талабалар респондент сифатида иштирок этдилар.
Барча респондентлар икки гурух,га ажратил-ди: олий таълим муассасалари дастурлари дои-расида иктисодиёт курсини урганганлар х,амда ушбу курсдан маъруза утилмаган талабалар гурух,лари. Биз талабаларга анкета саволнома-лари таркатиб, уларнинг иктисодий маданиятни кай даражада эгаллаганликларини аникладик.
Натижалар 1-жадвалда акс эттирилган.
Иктисодиёт курси утилган талабалар уз жа-вобларида пулни тасарруф этишда куникмалари юкори даражада эканлигини ифода этдилар, шунингдек, уларга узини бошкалар билан киёслаган х,олда молиявий сохдда карорлар кабул килиш хос эканлиги маълум булди. Замонавий кредит тизимида куллаш имкониятла-ри туFрисида олинган ахборотлар ана шу ахбо-ротлар ёрдамида иктисодий макомга эришишга ёшларнинг диккат-эътиборини долзарблаштир-ди. Кредитлардан фойдаланишга имкон берувчи бошка омил эса кредитлар ёрдамида дол-зарб молиявий масалаларни х,ал килиш имко-нияти жамиятда янада кенг тарFиб этилаётгани х,исобланади.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
22 ОЛИЙ ТАЪЛИМ / ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ ч_!_/
1-жадвал. Саволнома натижалари
№ Шкала номи Коэффициент
1 Саволнома интеграл шкаласи 0,715
2 Ижтимоий таккослама 0,645
3 Пулни тасарруф этиш лаёк,ати 0,515
4 Истеъмолчилик хулк,-атвори 0,408
5 Вакт мулжали 0,127
Тадкикотимизда шунингдек иктисодий ма-даниятнинг таркиб топтирувчи кисми сифатида истеъмол маданияти ва иш хакини аниклашга каратилган муаллифлик саволномасидан хам фойдаланилди, унда куйидаги асосий шкалалар келтирилди:
1) молиявий масалалардаги альтруизм. Бунда биринчи навбатда моддий фойда эмас, балки жамият ва шахс манфаатларини инобатга олиш кузда тутилади;
2) шахсда бошка кадриятларга киёсан олган-да моддий мотив устунлик килиши. Иктисодий жихатдан маданиятли киши молиявий масала-лар хал килинаётган вазиятларда умуминсоний кадриятлар фойдасига уз мотивларини тартибга солиш лаёкатига эгадир, деб фараз килинади;
3) молиявий масалалардаги маънавият. Бу уринда хулк-атвор меъёрлари, конунийлик, иж-тимоий фаол позиция кабилар тушунилади.
Саволноманинг ишонарлилиги Кьюдер-Ричардсон коэффициенти буйича 0,774 га тенг, яъни ишонарлилик талабларига нисбатан уз-узини тула-тукис оклайди.
Фараз килганимиздек, шахс умумий мада-ниятининг муайян бир кисми булгани холда иктисодий маданият факатгина иктисодиёт соха-сида билимлар ёки ахборотларга эга булишдан иборат булиб колмаслиги лозим.
Тажрибада кайд этилган натижалар хакида катор халкаро ва республика илмий-амалий конференцияларида эълон килинган.
Олий таълим муассасаларида тахсил олаётган аксарият талабаларнинг иктисодиёт назария-сини урганишдан максади фан хакида умумий тушунчага эга булиш билангина чекланади. Иж-тимоий узини англаш талабларининг узгариши эса келажакда инсоннинг шахс сифатида ри-вожланишида кийинчилик, мураккабликларни келтириб чикаради. Шунинг учун олий таълим муассасасининг роли нафакат аник касбий би-лимларни узатиш, балки булFуси мутахассис-ларда иктисодий онгни шакллантиришни хам уз ичига олади.
Иктисодиёт фанини укитиш методика-си, шу билан бирга, маъруза ва семинар машFулотларида талабалар хатти-харакатининг чукурлаштирилган психологик-педагогик тах-лили (анкеталаш, сухбат, укув жараёнини ку-затиш), талабалар шахсий фикрини ифодалаш, киёсий тахлил юритиш, иктисодий масалалар-ни ечиш, иктисодий вазиятни тушунтириш-га оид топширикларни бажариш, прогнозлаш кобилияти билан боFлик саволларга жавоб беришга кийналишларини хам курсатди. Буни юкорида келтирилган саволнома натижалари-нинг 4- ва 5-устунлардаги коэффицентларнинг паст курсаткичлари билан хам изохлаш мумкин.
Иктисодиёт назариясини укитишнинг шакл ва методлари муайян билимлар асосида иктисодий маданиятни ривожлантириш эмас, балки асосан талабаларни имтихонларга тайёрлашга йуналтирилган. Иктисодиёт фанини укитишдаги бундай ёндашувлар фаол ижодий фаолият юри-тувчи тулаконли мутахассисни тайёрлаш жараёнини кийинлаштиради.
А.Ф.Аменд! (2002) ва Л.Л.Любимов2 (2002) ишларида келтирилишича, жамиятнинг хар бир аъзосига иктисодий тизим хакидаги оддий би-лимларни беришдан ташкари, аник иктисодий карашлар ва иктисодий позицияларни шакл-лантириши, олий таълим муассасаси талаба-ларига иктисодиёт сохасида махсус касбий би-лимни такдим этиши, бунинг учун нафакат вакт ажратиши, балки максадга мос келувчи таълим дастурларини ишлаб чикиши зарур.
Талабаларда иктисодий маданиятнинг бош-ланFич даражасини аниклаш максадида утка-зилган изланишда иктисодий билим, кобилият, фазилат даражасининг ривожланишини курса-тувчи типология аникланди.
1 Аменд А.Ф. Понятийный аппарат исследования проблемы экономического образования будущих учителей. // Вестн. Челяб. гос. пед. ун-та. Сер. 3. Экономическое образование, 2002, вып. 15.
2 Любимов Л.Л. Концепция структуры, содержания и организации экономического образования в полной средней школе. // «Экономика в школе», 2002, №3.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
Ч.
Шахсий педагогик тажриба ва И.О.Коркошко1 (2009), О.А.Любченко2 (2010), Е.М.Орлова3 (2002), Т.А.Федоткина4 (1997) тадкикотлари асо-сида иктисодий онгнинг ривожланиши ва таъ-лим жараёнида касбий йуналтиришга асослан-ган х,олда талабалар шахсияти типологияси яратилди. Унга кура:
I тип — индифферент (лоцайд): бу типдаги талабалар билим эгаллаш, шунингдек келажак-да мех,нат бозорида зарур буладиган иктисодий узини-узи бошкариш каби куникмаларнинг етишмаслиги билан характерланади. Иктисодий маданият даражаси — паст. Таснифи: умум-инсоний кадриятлар тизимидаги мезонларга амал килиш, иктисодий фаолиятидаги муомала ва хатти-х,аракатларида иктисодий маданият-га таяниш зарурлигини тушунмайди. Шахснинг иктисодий уз устида ишлаши ва бу жараёнда билим эгаллашнинг ролини англашга иштиёки етишмайди. Иктисодий рефлексия ва уз фао-лиятига нисбатан масъулияти суст ифодалан-ди. Шахсий узига хосликларни инкор этади ва бошка инсонларнинг индивидуаллигини х,ам кабул килмайди. Ишга доир мулокот ва жамоа-вий фаолиятни йулга куйиш усулларини тула узлаштирмаган. Мустакил таълим фаолияти ва муаммоларнинг ностандарт ечимлари буйича кизикишга эга булмайди. Узи ёки жамоавий фаолият натижаларига адекват, яъни бир хил бах,о беришга кобилиятсизлик кузатилади.
II тип — прагматик: талабалар келажакда юкори даромад ва узини ижтимоий таъминлай олишга йуналтирилган, бирок бу хусусиятлар мех,нат бозорида талаб килинувчи хусусият — билим ва кобилиятларни мунтазам бойитиб бо-риш билан боFланмаган, шунчаки олий касбий таълим буйича диплом олиш билан чекланган (укув жараёнига салбий муносабатда булади,
1 Коркошко И.О. Особенности экономического сознания студенческой молодежи с разными ценностными ориентациями. // «Интеграция образования», 2009, №4. -С. 89-93.
2 Любченко О. А. Формирование экономической культуры будущего педагога как значимого элемента его конкурентоспособности на рынке труда: Дисс ... канд. пед. наук. - Москва, 2010. -С. 197.
3 Орлова Е.М. Экономическое образование: этапы, проблемы, перспективы. / Сборник нормативно-методических материалов по проблемам экономики образования. - М.: АПУ и ПРО, 2002. -С. 23-32.
4 Федоткина Т.А. Педагогические условия экономической подготовки учащихся в учреждениях дополнительного образования: Автореф.дисс. ... канд. пед. наук. - М., 1997. -С. 17.
тартибсиз, паст узлаштиришга эга). Иктисодий маданият даражаси — урта. Таснифи: урта да-ража таянч иктисодий билимларга эга булиш ва уларни кенгайтиришни давом эттиришга хох,иш-истак мавжудлиги сифатида бах,оланади, шунингдек, иктисодий фаолиятда фактларни тах,лил килиш ва таккослаш кобилияти мавжуд, бирок олинган натижа ва хулосалардан иктисодий фаолиятда фойдалана олмайди. Бу турдаги та-лабаларда иктисодий маданиятни ривожлан-тиришга хох,иш мавжуд ва касбий-педагогик фаолиятда шахсий иктисодий ролини англайди. Урта даража типидаги талабаларда иктисодий хатти-х,аракатларни мувофиклаштирувчи хо-х,иш-ирода, тиришкоклик кобилияти юзаки раFбатга кура намоён булади.
III тип — интеллектуал (сало^иятли) — мазкур тип учун аник натижа ва ахлокий кадриятларни кузлаб билим олиш хусусияти хос, лекин иктисодий мустакиллик етишмайди, билимларини амалиётга тула жорий этолмайди. Мазкур типдаги талабаларнинг касбий таълим йуналишини танлаш мотиви муайян шахсий кизикишга асосланади, бирок мех,нат бозорида талаб килинганидек доимий эмас. Иктисодий маданият даражаси — уртадан юкори. Таснифи: уртадан юкори даража уз фаолиятидан коникади. Таянч умуминсоний кадриятлар тизи-мидан иктисодий фаолиятни тартибга солувчи сифатида доимий фойдаланади. Иш мулокоти куникмаларини шакллантиришга мулокотнинг асосий усулларига эга булиш сифатида карайди. Билим ва куникмаларнинг такомиллашуви ёр-дамида шахсий иктисодий ривожланишнинг зарурлигини англаш реал х,аракати мунтазам юз бермайди. Иктисодий ва ижтимоий рефлексия (уз рух,ий х,олати х,акида уйлаш) элементлари мавжуд ва уз фаолиятига масъулиятни англайди, шу билан бирга, узгарувчан характерга эга булади. Ижобий маънодаги баркарорликка эгалиги боис умумий х,амкорлик фаолияти-да уз урни ва масъулиятини тушунади. Асосий машхур намуна ва моделларга таклид этув-чи, яъни узидай акс эттирувчи характерга эга булади. Мех,нат бозорида бу типдаги мутахас-сиснинг ракобатбардошлиги урта даражада.
IV тип — интеллектуал-прагматик: мазкур типдаги талабаларнинг олий таълим олиш мотиви мех,нат бозори талабларига жавоб бе-риш, келгусида юкори даромад олиш ва муайян ижтимоий мавкега эришиш истагидан ибо-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
рат булади. Иктисодий маданият даражаси — юкори. Таснифи: юкори даража катта микёсли назарий иктисодий билимларни тизимли, мун-тазам ва англаган холатда узлаштиради, эгалла-ган куникмаларини касбий фаолиятида яккол намоён эта олади. Иктисодий муаммолар ечими жараёнида тахлил кила олиш, тизимлаштириш, умумлаштириш, хулоса чикариш, хозирги ва келажакдаги иктисодий холатни башорат кила олиш кобилиятлари намоён булади. Юкори да-ражадаги иктисодий маданият сохибининг узига ишончи баланд булади, коммуникатив кобилият ва малакалардан самарали фойдаланади. Умуминсоний кадриятлар баркарор тизими иктисодий кадриятлар блоки билан ифодалана-ди. Ёркин намоён булувчи иктисодий кизикиш касбий фаолиятни такомиллаштириш, шахсий, шу билан бирга, жамоавий муваффакиятни таъминлашга каратилган. Шахсиятида уз усти-да ишлашга булган интилиш кузга ташланади, назарий ва амалий иктисодий фаолият восита-сида иктисодий маданият даражаси ошиб бо-ради. Тула фаолият цикли, жумладан, уз олдига максад куйишдан тортиб, олинган натижалар-ни тахлил килишгача булган жараённи таш-кил этишга кобилияти мавжуд. Даромад олиб келувчи фаолият, фойда келтирувчи Fояларни шакллантириб, уларни хаётга татбик эта олади. Келтирилган юкори даражадаги иктисодий маданият, хусусиятлар мутахассиснинг мехнат бозорида ракобатбардошлиги ва ноёблигини оширади.
Мазкур мезонлар тизими булFуси мута-хассис иктисодий маданиятининг асосий тар-кибий элементлари, жумладан, унинг мехнат бозоридаги ракобатбардошлиги каби мухим жихатнинг шаклланиш жараёни хусусиятла-рини аниклаштиради, жараённи максадга йуналтирилган, режали ва самарадор ташкил этишга имкон беради.
Фикрларни умумийлаштириб хулоса килиш мумкинки, булажак мутахассиснинг иктисодий маданиятини урганиш унинг назарий билимла-ри, амалий куникмалари, эгаллаган кобилият, шунингдек, ижодий вариантлардан фойдала-ниш каби сифатларини аник ва холис бахолашга мулжалланган.
Узбекистан бозор иктисодиётига чукур кириб бориши янги иктисодий хаёт режа-
га асосланган аввалги тизимдаги маданият-дан тубдан фарк килувчи жамиятнинг барча сохаларида, шу жумладан, замонавий таълим тизимини яратиш сохасида жамият ижтимоий-иктисодий ислохотлари ва унинг ривожлани-шига мос булган янги тараккиёт стратегиясини талаб килади. Узбекистонда иктисодий таъ-лимни ислох килиш мустакиллик йилларида мамлакатда бошланган ижтимоий-иктисодий ислохотларнинг мухим компоненти саналади.
Иктисодиёт ва таълимни модернизациялаш-нинг хал килувчи буFини булмиш шахс иктисодий маданиятини жамиятнинг замонавий эхтиёжларига мос равишда трансформация-сини амалга оширишдир. Иктисодий мадани-ятнинг юксак даражаси, шунингдек, профессионал фаолиятни муваффакиятли амалга оши-ришни таъминлайди, шу боис иктисодий фан-ларни укитишнинг ахамияти ошиб бораверади. Республикада утказилаётган замонавий бозор ислохотлари контекстида иктисодий маданият иктисодиёт ва умуман жамият тараккиётининг кудратли омили саналади.
Иктисодий маданиятнинг узига хос жихатла-рини урганиш «унинг уз вазифаларини амалга ошириши комплекс характерга эгадир» деган тухтамга олиб келади, у шахснинг иктисодий онги вужудга келиши ва иктисодий хулк-атвори шаклланишидаги ижтимоий ва индивидуал узаро алокадорликни узида мужассамлаштира-ди, онг ва амалий фаолиятнинг бирлигини узида ифода этади. Ривожланаётган шахс иктисодий маданияти - мураккаб, комплекс, тизимли, баркарор ва ривожланувчи ходиса, шахснинг иктисодий маданиятини шакллантириш эса шахснинг маданияти вужудга келиши ва ривож-ланиб боришига тизимли таъсир утказилишини талаб килувчи яхлит бир жараёндир.
Хозирги боскичда талабалар иктисодий таъ-лими максади иктисодий фаолиятга оид билимлар, узининг ундаги урнини англаб етиш, юксак маданиятли хулк-атвор меъёрлари-ни узлаштириш, тегишли иктисодий фаолият куникмаларини хосил килишни уз ичига камраб олувчи замонавий иктисодий маданиятни шакл-лантиришдир.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
v.
Адабиётлар руйхати:
1. Kapимoв И.А. i^e^cro^ миллий и^к^л, ик,тишд, cиëcaт, мaфкypa. - Т.: «i^e^cro^» 1996.
2. Aмeнд А.Ф. Пoнятийный aппapaт иccлeдoвaния пpoблeмы экoнoмичecкoгo o6pa-зoвaния 6удущих yчитeлeй. Becтн. Чeляб. roc. пeд. yн-тa. Cep. 3. Экoнoмичecкoe o6pa-зoвaниe, 2002, вып.15.
3. Бoгaтыpeв А.И. Экoнoмичecкaя кyльтypa и пpoблeмы coвpeмeннoгo oбpaзoвaния. http:||www.rusnauka.com|SND|Economics|6_
4. Kopкoшкo И.О. Оcoбeннocти экoнoмичecкoгo coзнaния cтyдeнчecкoй мoлoдeжи c paзными цeннocтными opиeнтaциями. || «Интeгpaция oбpaзoвaния», 2009, №4.
5. Любимoв Л.Л. Koнцeпция crpy^yphi, coдepжaния и opгaнизaции экoнoмичecкoгo oбpaзoвaния в пoлнoй cpeднeй шкoлe. || «Экoнoмикa в шкoлe», 2002, №3.
6. Любчeнкo О.А. Фopмиpoвaниe экoнoмичecкoй кyльтypы бyдyщeгo пeдaгoгa кaк знaчимoгo элeмeнтa ero кoнкypeнтocпocoбнocти нa pbrn^ тpyдa: Диcc ... кaнд. пeд. нayк. - M., 2010.
7. Myхинa C.n. Фopмиpoвaниe экoнoмичecкoгo мышлeния cтyдeнтoв: Диcc. ...кaнд. пeд. нayк.. - Capaтoв, 2002.
8. Оpлoвa Е.М. Экoнoмичecкoe oбpaзoвaниe: этaпы, пpoблeмы, пepcпeктивы. | Cбopник нopмaтивнo-мeтoдичecких мaтepиaлoв пo пpoблeмaм экoнoмики oбpaзoвa-ния. - M.: АПУ и ПРО, 2002.
9. Пaчикoв В.И. Пeдaгoгичecкиe ycлoвия фopмиpoвaния экoнoмичecкoй пoзиции yчaщихcя cтapших клaccoв: Aвтopeф. ...кaнд. пeд. нayк. - Екaтepинбypг, 2006.
10. Фeдoткинa Т.А. Пeдaгoгичecкиe ycлoвия экoнoмичecкoй пoдгoтoвки yчaщихcя в yчpeждeниях дoпoлнитeльнoгo oбpaзoвaния: Aвтopeф.диcc. ... кaнд. пeд. нayк. - M., 1997.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ I СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2