(МП Г. 1
Спрашивайте — отвечаем:
ЯРМАРОЧНАЯ МЕЧЕТЬ -ГОСТИНОДВОРСКАЯ ЦЕРКОВЬ
т
А руженик тыла, инженер-строитель Б. А. Абдуллин интересуется, сохранились ли сегодня в столице Татарстана постройки времен ханской Казани.
Ответы на этот актуальный вопрос можно найти в современных публикациях доктора архитектуры, профессора Казанской государственной академии строительства и архитектуры Г. Н. Айдаровой-Вол-ковой1 и доктора исторических наук, профессора, члена-корреспондента АН РТ А. Г. Мухамадиева2, доказывающих тезис о сохранении и развитии в сооружениях Казани середины и второй половины XVI в. строительной культуры Казанского ханства. Учеными приводятся сведения, свидетельствующие в пользу гипотезы о пере-
стройке после завоевания Казани мечетей в церкви, часть из которых, по мнению исследователей, сохранилась и поныне.
Упомянутая проблема занимала умы дореволюционных исследователей старины Н. П. Загоскина3 и М. М. Хомякова4, в 20-е гг. XX в. ею интересовался и М. Г. Худяков5. Вниманию читателей предлагаем ряд документов и материалов, свидетельствующих о том, что здание Гостинодворской церкви по ул. Кремлевская, 2/6, где находятся Главное архивное управление при Кабинете Министров Республики Татарстан и Национальный архив республики, берет начало своей истории со времен Казанского ханства.
ПРИМЕЧАНИЯ:
1. Айдарова-Волкова Г. Как исчезли казанские мечети // Вечерняя Казань. - 1996. - 4 июня; Она же. В поисках материальных следов архитектуры ханской Казани // Гасырлар авазы - Эхо веков. - 1999. - № 3/4. - С. 180-186; Аныкы ук. Борыцгы Казан серлэре // Ватаным Татарстан. - 1999. - 28 май.
2. Мехэммэдиев Э. Казанныц борынгы мэчет-чиркэулэре. - Ватаным Татарстан. - 1999. - 29 май.
3. Спутник по Казани. Год первый. 1895-1896 гг.: Иллюстрированный указатель достопримечательностей и справочная книга по городу / Под ред. Н. П. Загоскина. - Казань, 1895. - С. 105-106.
4. Хомяков М. М. К вопросу о подземных ходах в Казани // ИОАИЭ. - 1910. - Т. 26. - С. 2-3.
5. Худяков М. Очерки по истории Казанского ханства. - Казань, 1923. - С. 274-276.
№ 1. Из ведомости о церкви Святителя Николая при Гостином дворе
г. Казани за 1893 год
Сгоревшая в 1815 году, обновлена и распространена в 1870 году иждивением казанского 1-й гильдии купца Федора Георгиевича Постникова при участии казанского же купца Евдокима Савватиевича Савватиева. [...] Зданием каменная с такою же, в одной связи, колокольнею, крепкая, вся теплая (отапливается снизу так называемой амосовс-кой печью). В 1878 г., около той части церкви, которая не имеет под собою лавок, устроена храмоиздателем же Федором Георгиевичем Постниковым каменная ограда с железной решеткой.
НА РТ, ф. 4, оп. 125, д. 5, л. 165.
№ 2.
Гостинодворская церковь, находящаяся внутри Гостиного двора, одна из древнейших церквей казанских. В Писцовой книге 1566 года говорится, что она «строение попа Григория да мирское». Совершенно разрушившись от ветхости, она была отстроена в настоящем своем виде к 1870 году иждивением купцов Федора Егоровича Постникова и Евдокима С. Саватеева.
Казанский сборник статей архиепископа Никанора (Каменского). - Казань, 1909. - С. 455.
«
До нашего времени из посадских строений XVI века дошла лишь Гостинодворская церковь, сильно переделанная в 1870 году (ул. Профсоюзная, 1 (ныне ул. Кремлевская, 2/6. - Прим. ред.)), которая упоминается в писцовых книгах 1565-68 годов как «ружная, позади рыбного ряду». Она была посвящена, как обычно церкви «на торгу», покровителю торговцев, «плавающих и путешествующих», Николаю Чудотворцу. Рисунок Э. Тур-нерелли 1839 года хорошо передает облик этой церкви с четырьмя миниатюрными главками на углах четырехгранника, над которым на низком восьмерике высилась монументальная восьмигранная пирамида шатра с двумя рядами окон наподобие слухов.
Крепостной характер сооружения заставил художника подписать свой рисунок «Башня в Гостином дворе». В своих записях он посвятил ей восторженный отзыв: «...верхняя часть башни пирамидальной формы и покрыта чем-то вроде зеленой черепицы, отполированной, как зеркало. Невозможно представить поразительного эффекта этой крыши, когда ослепительно блещет над ней солнце. В это время верх башен бывает похож скорее на огненную массу, чем на что-либо другое, с чем можно бы было сравнить ее».
В ряде литературных источников церковь Николы Гостиного датируют 1634 годом. Но близость древнего облика этого памятника известным шатровым культовым зданиям XVI века, как, например, церкви в селе Городня под Коломной и церкви Спасопреображения на Угре около Калуги, дает право считать 1634 год датой «обновления» церкви.
Фехнер М. Великие Булгары. Казань. Свияжск. - М., 1978. - С. 90-92.
Башня в Гостином дворе. Рисунок Э. Турнерелли. Лондон, 1839 г.
Башня Сююмбеки. Рисунок Э. Турнерелли. Лондон, 1839 г.
№ 4.
Исследователем подземной Казани - казанских подземных ходов проф. М. М. Хомяковым записано предание о том, что дом, находящийся на Казанской улице (ныне ул. Миславского. - Прим. ред.) и принадлежащий сначала А. А. Кремлеву, затем А. Н. Харитонову, а в настоящее время - типографии «Шарк», быв. «Умид» (ныне ул. Мислав-ского, 4. - Прим. ред.), носит название дома царицы Сюмбеки и относится к эпохе Казанского ханства. М. М. Хомяков сообщает: «Клубок преданий образовался вокруг дома Харитонова, что на Казанской улице. Об этом доме мне
^^ИНФОРМАЦИЯ. ХРОНИКА
сообщено, например, следующее: лет 30-35 тому назад (1875-1880 гг. - Прим. ред.) была прорыта канава посередине улицы, на которой стоит типография Харитонова (этот дом носит название бывшей Сумбеки), к мужскому духовному училищу (ныне ул. Миславского, 15. - Прим. ред.). На дне канавы рабочие находили массу человеческих черепов, скелетов и серебряных монет татарского времени. В то же время под домом бывшей Сумбеки обнаружен подземный ход. Не желая опираться на показания третьих лиц, свидетельства сбивчивые, недостоверные уже по самому своему началу изложения: «лет 30 тому назад» и т. п., я решился проверить их лично, хотя бы в небольшой части. Г-н Харитонов купил дом у д-ра Кремлева. Это дало мне право обратиться к последнему за разъяснениями. А. А. Кремлев заявил, что ходов в его доме нет, а были только глубокие подвалы, причем кладка кирпичей (читай: камней) в этих подвалах та же, что и в Кафедральном соборе (Благовещенском соборе на территории Казанского Кремля. - Прим. ред.) в толще фундамента. Против его дома, когда рыли фундамент для постройки церковного дома, действительно, как сказывали, было найдено подземелье с какими-то татарскими рукописями. И. И. Аристов, под наблюдением которого производился ремонт бывшего дома Кремлева, сообщил мне, что ходов наружу не было заметно, хотя стены осматривались по отбитой штукатурке. В стене, прилегающей к дому Купенникова (Крупенникова. - Прим. ред.), впоследствии дом Черноярова, были найдены следы когда-то бывших здесь окон (теперь уже слепых). Ходы были найдены только внутри в виде спиралей, идущих от чердаков до подвала. Благодаря любезности г-на Харитонова, я тщательно при содействии И. И. Аристова осмотрел подземелья этого дома. Меня поразила толщина стен. Например, в литографии - 36 вершков (1 вершок равен 4,45 см. - Прим. ред.), внутренняя поперечная в машинную - 33,5 вершка. В одном из подвальных помещений действительно найдена ниша в 21 вершок ширины - след уже заложенного теперь хода. В 3-м этаже, в словолитне, виден след в иде глубокой ниши такого же хода, 1 аршин (1 аршин - 71,12 см. - Прим. ред.) ширины и 3 аршина высоты»*. Проф. Н. П. Загоскин сообщает аналогичные сведения о доме, находящемся на углу Воскресенской (ныне ул. Кремлевская - Прим. ред.) и Гостинодворской (ныне ул. Чернышевского. - Прим. ред.) улиц и принадлежавшем сначала Месетникову, а затем Чарушину (ныне Кремлевская, 11/3. - Прим. ред.). В своем «Спутнике по Казани» он выделяет особый пункт «Казанские подземные ходы»: «Среди местных обывателей твердо держится предание, что гора, на которой расположен Кремль и прилегающая к нему часть города, прорезана подземными ходами, относящимися еще к татарской эпохе Казани. Утверждают, что на подземный ход напали при реставрации Гостинодворской церкви. В районе Воскресенской улицы и прилегающих к ней, последних к Кремлю, переулков, указывают на дома (гг. Месетникова, Кремлева, Баратынского), из старинных подвальных помещений которых, представляющихся несравненно более старыми, сравнительно с самими домами, идут подземные галереи по направлению к Кремлю. В 1894 году упорство таких толков побудило местное Общество археологии, истории и этнографии произвести осмотр подвальных помещений одного из этих домов, именно дома Месетникова. Хотя подземных ходов обнаружено и не было, но результаты получились весьма любопытные. Оказалось, что этот дом, построенный на фундаменте несравненно более старинной, нежели сам дом, кладки, имеет три яруса подвальных помещений, представляющих собою целый, так сказать, подземный сводчатый дом со множеством комнат, переходов, спусков, подъемов. Нижний ярус этих помещений, углубленный в недра земли, по крайней мере, сажен на 5-6 (1 сажень равна 2,133б м. - Прим. ред.) и, само собою разумеется, совершенно темный, и по размеру кирпичей, и по способу кладки, носит следы весьма почтенной старины, которую, быть может, является возможным отнести к татарской эпохе Казани. В наружных стенах этого нижнего яруса заметны какие-то заделанные арки.
К сожалению, комнаты и переходы этого яруса почти наполовину завалены щебнем, препятствующим подробному исследованию этих любопытных катакомб. Остается пожалеть, что осмотр дома г. Месетникова был произведен слишком поверхностно (даже без снятия плана его подземелий) и что этим осмотром все дело расследования вопроса о казанских подземных ходах и ограничилось»**. Профессор М. М. Хомяков произвел в 1909 г. осмотр этого дома, принадлежавшего в то время уже не Месетникову, а Ф. Н. Чарушину. Об осмотре он сообщает следующее: «По длинному коридору, начинающемуся со двора, огибающему дом и идущему под тротуаром Воскресенской улицы, мы пришли к полузасыпанному окну. Буквально скатившись по щебню и мусору в какой-то подвал, я при слабом свете электрического фонаря увидел, что нахожусь в зале 16 шагов длины и 16 ширины, с каменным полом, посередине которой находился камен-
* Хомяков М. М. К вопросу о подземных ходах г. Казани // ИОАИЭ. - 1910. - Т. 26. - Отд. оттиск. -С. 2-3. - По прим. М. Г. Худякова.
** Спутник по Казани: Иллюстрированный указатель достопримечательностей: Справочная книжка города / под ред. Н. П. Загоскина. - Казань, 1895. - С. 105-106. - По прим. М. Г. Худякова.
ный столб, поддерживающий все здание. На высоте 1 сажени находились отверстия для окон на улицу: для окон, одно из которых еще заметно со стороны спуска на Черное озеро, а другие лежат на 2 аршина ниже уровня Воскресенской. В углу была приставлена деревянная лестница. В одной из арок был свежезаделанный ход. Говорят, что владелец после 1895 уже года заделал его»*. Все эти данные, а также молва народных преданий, сосредотачиваются в одном определенном районе - на спусках с Воскресенского бугра к Банному и Черному озерам, на соседних между собою домах Баратынского, типографии «Шарк», Черноярова и Чарушина, в том же самом районе (напротив дома Черноярова) находится место открытия памятника Мухаммед-Али (имеется в виду датируемый июлем 1530 г. надгробный камень, обнаруженный в юго-восточной части Гостиного двора при рытье фундамента в 1793 г. и хранящийся ныне в мечете Марджани. -Прим. ред.). К сожалению, происхождение старинных подвалов в этих домах до настоящего времени совершенно не выяснено: археологических исследований здесь не производилось. Между тем надлежащие изыскания могли бы без труда, по составу и характеру кладки, установить принадлежность этих построек к татарской или русской эпохе. Теоретически нет ничего невозможного в том, что здесь могли сохраниться остатки зданий татарского времени, осевшие в землю, подобно тому, как некоторые здания даже XVIII столетия в Казани глубоко оседали своим основанием ниже уровня почвы (например, Вознесенская и Богоявленская церкви).
Худяков М. Очерки по истории Казанского ханства. - Казань, 1923. - С. 274-275.
№ 5.
Так сколько же было мечетей в древней Казани? По данным Писцовой книги, в Посаде и Забулачье к 1566 году было уже 11 церквей (спустя десять лет после начала церковного строительства), а вместе с кремлевскими храмами их стало 19. Можно ли было всего за десятилетие при нехватке материалов и людских ресурсов, в условиях непрекращающихся инородческих бунтов заново выстроить столько православных храмов?
Доверчивые историки повторяли друг за другом, что по приказу Иоанна Грозного все мечети и богатые татарские дома были уничтожены. Но в летописи не сказано, как это происходило. Из мифа следует, что последними, кто видел мечети ханской Казани, были Иоанн Грозный, Андрей Курбский, русские воеводы и бойцы, да несколько тысяч коренных горожан, переселившихся в одну из забулачных слобод. И все-таки из той же летописи вырисовывается другая картина: каменные строения кремлевской крепости приспособили под склады, а мечети стояли много лет в запустении. Лишь потом на их местах как бы возникали церкви христианские.
Такая практика «замены» мечетей на церкви или наоборот характерна для мировой культуры. Напомню, что только в Константинополе в XVI веке было приспособлено под мечети будущего Стамбула 20 церквей. К более поздним примерам преображения можно отнести основание Успенского монастыря на территории средневекового Булгара в начале ХVI11 века. Известно, что один из мавзолеев XIV века (надгробная молельня-мечеть, называемая дюрбэ) также без особой переделки обращен в церковь Святого Николая.
Историк Михаил Худяков полагал, что в казанском посаде было много мечетей и указывал некоторые предполагаемые места: в районе Гостиного двора, вблизи центрального рынка. Именно там в XVI-XVII веках стояли Варламовская и Гостинодворская церкви.
200 псковских и московских мастеров, прибывших в Казань весной 1555 года, работали здесь около 16 лет. Они строили храмы Казанского Кремля, возводили его стены и некоторые башни, храмы Свияжска и еще 11 посадских церквей в городе. 80 мастеров были задействованы на главном объекте - Благовещенском соборе, оставаясь там до 1561 года. Приблизительные подсчеты показывают, что в год возводилось по две церкви руками 60 мастеров... Насколько это было реально? Одно дело - строить храм с фундамента, и совсем иное - перестроить мечеть, добавив алтарные ниши, изменив религиозные символы, детали декоративного убранства. Итак, 19 церквей Казани были построены всего за десять лет. Более никогда не наблюдалось таких стремительных темпов: в XVI веке в городе действовало 30, а в XVIII - 102 церкви (вместе с придельными и домовыми). Значит, в среднем прибавка 10 храмов за полвека и еще 20 - за последующие сто лет. Эта странная динамика заставляет задуматься.
Несоответствие количества населения и храмов косвенно свидетельствует в пользу того, что посадские церкви могли быть перестроены из мечетей. К 1566 году сформированных приходов в Казани еще не было, однако церкви уже стояли. Видимо,
* Хомяков М. М. Указ. соч. — По прим. М. Г. Худякова.
.276.
ИНФОРМАЦИЯ. ХРОНИКА
иметь их вынуждала политическая необходимость. В Писцовой книге точно указаны первые посадские церкви. Лишь некоторые из них сохранили свое место и название. Большинство же осталось только на фотографиях и гравюрах прошлого века. Так, в искаженном виде сохранилась Гостинодворская церковь (юго-западный конец Гостиного двора). В ней теперь размещен городской архив. Первоначально она имела в основе огромный куб, на нем глухой, без окон, низкий восьмерик, крытый мощным каменным шатром.. В конце прошлого века к церкви пристроили каменный алтарь и шатровую колокольню. По сведениям Худякова, в 1793 году поблизости от церкви обнаружили мусульманский надгробный камень с арабской вязью (перевезен в мечеть Марджани), а уже в XIX веке при ремонте обнаружили подземный переход. [...]
О том, что мечети и каменные здания древней Казани долго оставались неразрушенными и неосвященными, говорят данные ученого Петербургской академии И. Георги: в старой Татарской слободе в 1775 году еще сохранялись «оставшиеся от прежних времен высокие и круглые башни» (вероятно, минареты). Между прочим, и сегодня в искаженном виде или в руинах находятся известные прежде церковь Московских чудотворцев, Троицкая, Пятницкая, Владимирская, Тихвинская. Возможно, некоторые из них содержат в нижней части стен и в фундаментах археологические слои ханских мечетей первой половины XVI века.
Безусловно, Казань христианская возникла не в чистом поле. Сохраняя основные пространственные элементы города (Кремль, посад, слободы), русская Казань лишь продолжила татарскую. И чтобы сегодня отыскать древнюю столицу, надо пристально всмотреться в облик родного города. [...]
Айдарова-Волкова Г. Как исчезли казанские
мечети // Вечерняя Казань. - 1996. - 4 июня.
№ 6.
[...] Чиркэугэ эверелдерелгэн куп кенэ мэчетлэр буген дэ уз урыннарында утыра. Апарньщ заманында чынлап та мэчет бул-ганлыкларын дэлилли торган фактлар бар, алар узенчэлекле Иэм кызыклы. Мисал очен, сезне^ махсус рэвештэ кыйблага таба кара-тып салынган чиркэулэр турында ишеткэне-гез бармы? Юктыр, чонки христиан храмна-рыныщ юнэлешлэре ислам тугел, христиан идеологиясенэ нигезлэнеп билгелэнгэн. Э менэ Кремльдэ Иэм аныщ тирэсендэ, хэзерге милли архив бинасын да алып, ан-дый кыйблага каратып салынган чиркэулэр-не курергэ момкин.
И^ кызыклысы шул, алар хэтта урта га-сырлар канунына нигезлэнгэн узенчэлекле
Черная палата. Общий вид с юго-западной
стороны (после реставрации). Начало 1980-х гг. Город Болгар: Монументальное строительство, архитектура, благоустройство. - М., 2001. - С. 149.
Здание ГАУ при КМ РТ. 2001 г. Фото З. Фатхуллина.
I
кыйблага таба каратып салынганнар. Мондый кыйбланьщ узенчэлеге шунда - ул Мэккэне^ реаль торышыннан берничэ градуска узгэ итеп, кояш белэн бэйле рэвештэ билгелэнгэн булган. Археологик казулар курсэткэнчэ, Алтын Урда чоры татар шэИэрлэрендэ дэ мэчетлэр шундый узенчэлекле кыйблага каратып салынган.
Мэчеттэн чиркэугэ эйлэндерелгэн биналарныщ тагын бер гаж,эеп узенчэлеген эйтеп утми мемкин тугел. Таштан яки кирпечтэн кутэрелгэн шундый зур-зур чиркэупэрне^ (монысы ж,инел а^лашыла торгандыр дип уйлыйм) ча^ кага торган кыщгырау манарала-рын (колокольня) салырга «онытканнар» яки алар со^гы чорларда гына салынган. [...] Казанны басып алганнан со^ мэчетлэрне^ чиркэулэргэ эйлэндерелуе ж,и^ел а^лашы-ла, ченки мэчетне махсус рэвештэ чиркэугэ эйлэндеру ул вакытларда идарэ итуче да-ирэлэр ечен зур абруй булып саналган. Лэкин андый мэчетлэр, ягъни чиркэулэр бик борынгы чорларга караганга курэ, аеруча янгыннардан со^ хэрабэ хэленэ килгэн. Бу турында сэяхэтчелэр дэ язалар. [...]
Электэн ук халык арасында таралып килгэн риваятьлэргэ караганда, шундый чир-кэупэрне^ берсе - Никола-Кунак йорты дип аталганы заманында Ташаяк мэчете булган. Аныщ салынган вакыты да мэчет-чиркэулэргэ хас рэвештэ «билгесез» булып тора Иэм писцовая книгалар вакытында (1566-1568 ел) салынган дип фаразлана. Писцовая книгаларда исэ, мэгълум булганча, Казан каласында урнашкан ме^лэгэн йорт, сарай, чиркэу, терле манара, ныгытма Иэм аларныщ каланчаларын тасвирламасы, еч аршинлы сажин белэн улчэнгэн улчэме китерелэ.
Шунысы игътибарга лаеклы, Ташаяк мэчете яки Никола-Кунак йорты чиркэвендэ ХVII гасыр башында ук ремонт Иэм я^а корылмалар естэу эшлэре башланып китэ. Э XVIII гасырдагы янгыннан со^, Нургали мэчете кебек, бетенлэй ремонтланмый Иэм ташландык хэлгэ килеп яшэудэн туктый. Кирпечтэн салынган шундый шактый зур чир-кэуне^ чагыштырмача тиз арада тузып ташландык хэлгэ килуен Иэм я^адан торгызыл-мавын аныщ борынгы мэчет булуы Иэм юк дигэндэ бер йез елга элегрэк салынган булуы белэн генэ а^латырга мемкин. 1825 елда аны, сутеп ташламакчы булып, шэИэр ж,эмэгать-челегенэ тапшыралар. Чиркэуне ж,имереп я^аны салырга карар кылына, лэкин ж,эмэгать-челекне^ акчасы булмый. Бары тик сэудэгэр спонсорлар Постников Иэм Савватеев яр-дэмендэ генэ 1860 елларда озак вакытлап ташландык хэлендэ яткан бина беркадэр узгэртелеп торгызыла. [...]
Мехэммэдиев ЭзЬэр. Казанныщ борынгы мэчет-чиркэулэре // Ватаным Татарстан. -
1999. - 29 май.
РЕЗЮМЕ
В статье А. Мухамадиева доказывается версия перестройки мечети Ташаяк в Гостинодворскую церковь.
ЕЩЕ ОДНА ЗАГАДКА ХАНСКОЙ КАЗАНИ
П профессиональных исследователей и всех любителей истории давно интересуют вопросы возвращения исконных наименований улицам и площадям Казани. Предлагаем вниманию читателей обращение историков-архивистов Дамира и Шамиля Шарафутдиновых с предложением о возвращении исторического наименования
«Ташаяк» и ответ на него, полученный из Администрации г. Казани.
Выражаем надежду, что включенное, согласно ответу Администрации г. Казани, в банк данных городской Комиссии по топонимике наименование «Ташаяк» в скором времени будет востребовано, и столице республики вернется один из исторических топонимов.
№ 1. Письмо-обращение историков-архивистов Дамира и Шамиля Шарафутдиновых Председателю Казанского Совета народных депутатов
К. Исхакову
22 апреля 2001 г.
Уважаемый Камиль Шамильевич!
Случилось так, что улица Ташаяк - единственная, сохранившаяся от ханской Казани (К. Амиров. Казань: где эта улица, где этот дом. - Казань, 1995. - С. 255-256), уже в конце XX века перестала существовать. Под Ташаяком («таш» - камень, «аяк» - чаша) подразумевалась большая каменная чаша, которая была установлена в свое время на Казанской ярмарке, распложенной между излучиной Булака и Кремлевским холмом, с
^(^ИНФОРМАЦИЯ. ХРОНИКА
Улица Ташаяк. Конец XIX — начало XX в. НА РТ, оп. 12, № 2882.
одной стороны, и до современной улицы Чернышевского - с другой. Протоиерей Казанской Кремлевской церкви Платон Заринский, ссылаясь на Писцовую книгу, утверждал, что «таможня», где «брали с приданного известный процент в пользу казны», имелась и на площади «близко Гостина двора» (П. Заринский. Очерки древней Казани. - Казань, 1877. - С. 163). К слову, само здание бывшей Николо-Гостинодворской церкви, где первоначально располагалась мечеть (Г. Айдарова-Волкова. В поисках материальных следов архитектуры ханской Казани // Гасырлар авазы - Эхо веков. - 1999. - № 3/4. - С. 180187) старожилы города еще не так давно называли «ярминкэ мэчете» - «ярмарочной мечетью». Она имела подземный ход, а напротив мечети находилось татарское «кладбище святых» (М. Худяков. Очерки по истории Казанского ханства. - Казань, 1923. -С. 266-267). Свидетельство существования кладбища - надгробный камень, найденный там в 1793 г., и по сей день украшает стену Казанской мечети Марджани.
Указанная торговая площадь в XV - середине XVI в. являлась главной ярмаркой Поволжья, куда ежегодно в июне съезжались караваны со всего Востока. Даже после того, как московский великий князь в 1524 г. запретил своим купцам ездить на эту ярмарку, создав близ Н. Новгорода альтернативную Макарьевскую ярмарку, она не переставала существовать. Ибо купцы из Китая, Индии, Турции, Ирана, Крыма, Средней Азии, боясь направляться в столь отдаленные места, продолжали по-прежнему съезжаться в г. Казань. Как отмечал ученый-энциклопедист К. Насыри, особенно оживленными были ярмарки в 1641, 1666, 1667, 1680 гг., а в 1890 г. к указанной ярмарке было построено головное здание (К. Насыри. Избранные труды. - Казань, 1975. - С. 120-122). Об этом свидетельствуют и документы Национального архива Республики Татарстан (ф. 98, оп. З, д. 303, л. 414).
И, наконец, буквально на днях, отмечая, что в районе Гостинодворской церкви и кинотеатра «Спутник» существовал рынок, в заметке «Что увидим в «Спутнике»: зрелище или хлеб?» (Вечерняя Казань. - 2001. - 20 апреля) пишется, что поднимается вопрос о создании на месте «Спутника» торговых рядов.
В этой связи нам представляется целесообразным и возвращение жителям Казани древнего названия улицы Ташаяк именно в районе прославленной ярмарки. На наш взгляд, вполне естественно было бы назвать улицей или площадью Ташаяк территорию, начинающуюся с Кремлевского бугра до угла улицы Чернышевского, которая на сегодня не имеет своего наименования. Ибо дом № 1 по улице Профсоюзной начинается с угла улицы Чернышевского (здания АО «Адонис»), а находящиеся там здания монастыря, Национального музея РТ, Национального архива РТ, Татарского геолого-разведочного управления, кинотеатра «Спутник» и кафе «Перекресток» адресно приписаны к улицам Кремлевской и Чернышевского (как вариант можно было бы рассмотреть и вопрос о названии площади, где до недавнего времени находилась указанная улица, и расположены Центральный стадион и Госцирк, «площадью Ташаяк» - «Ташаяк мэйда-ны»).
Возрождение единственного, сохранившегося в течение неспокойных веков названия улицы Ташаяк и ее обустройство было бы еще одним заметным шагом в обретении Казанью своего исторического облика накануне ее тысячелетия.
Дамир Шарафутдинов,
Шамиль Шарафутдинов,
историки-архивисты
«
№ 2. Ответ историку-архивисту Д. Шарафутдинову заместителя Главы администрации г. Казани Ф. Ахмадиева
№ 2748 28 августа 2001 г.
Уважаемый Дамир Рауфович!
Ваше обращение в Казанский Совет народных депутатов по вопросу, касающемуся названия «Ташаяк», принадлежавшего несуществующей ныне улице, рассмотрено.
Высказанные Вами соображения о целесообразности сохранения этого старинного наименования, исторически связанного с территорией прославленной Казанской ярмарки, и поступившие предложения о присвоении наименования «Ташаяк» части улицы Профсоюзная на отрезке от Кремлевского бугра до ул. Чернышевского или площади в районе Центрального стадиона и Госцирка рассмотрены Комиссией по топонимике, занимающейся вопросами наименования (переименования) улиц г. Казани.
В связи с тем, что в районе стадиона и Госцирка на сегодняшний день нет сформированной площади, а переименование части улицы Профсоюзная повлечет за собой переадресацию домовладений № 4 и № 6/10, предложение не может быть реализовано.
По решению Комиссии название «Ташаяк» включено в «банк» данных и в будущем при присвоении наименований улицам будет учтено.
Заместитель Главы администрации г. Казани Ф. Г. Ахмадиев.
Каз а
АТЛАРЫМ - КАНАТЛАРЫМ
занньщ 1000 еллыгы онытылмас ва-кыйга — Халыкара ат спорты комплексы (ипподром) ачылу белан билгеланде. Мон-дый уникаль комплекс тезелу — Татарстан Республикасында Ъам аныц башкаласы Казанда хезмат ияларенец, яшьларнец физик тарбиясена, купгасырлы тарихка Ъам этнопедагогик традицияларга ия булган милли спорт терларенец усешена юнал-телган игътибарныц ачык бер далиле. Ип-подромны тезуга заказ бируче — Татарстан Республикасы Даулат унитар предпри-ятиесе «Татспиртпром Дитештеру берла-шмасе» (генераль директоры Рашит Рахи-пович Шайхетдинов). «Яца ипподром — ат спортын сеюче мецлаган кешеларнец хыялы тормышка ашу. Ьичшиксез, маЬабат ипподром куцел ачу комплексы гына бу-лып калмыйча, халыкара дараж;адаге чем-пионнар азерлау узагена да аверелер.
Э купгасырлы Сабантуй чабышлары бетен денья спорт ж;амагатьчелеге игътибарын да ж;алеп итар», — дип яза редакциябезга Буа районы Татар Буасы авылыннан хезмат ветераны Ф. М. Галиуллин. Ул моныц белан байлап, республика матбугатында ат спор-ты усешенец проблемалары, биграк та, Сабантуй байрамнаренда милли ат-спорт уен-нарын Ъам ярышларын яктырткан матери-аллар белан журнал укучыларны таныш-тыруыбызны сорый. Такъдим итела тор-ган материалларныц тарихи ж;аЬаттан гена тугел, а аларда кутарелган масьалаларнец бер елеше хазер да актуальлеген югалтма-вын исапка алып, редакция шушы тема бу-енча макалалар тупламы бастыра башлый Ъам алар республика спорт ж;итакчелеге-нец, уникаль ипподром комплексы белгеч-ларен, купсанлы ат спорты сеючеларне да кызыксындырыр дип еметлана.
Ат турында уйланулар
Ж,ир естендэ елдан-ел машиналар кубэя бара. Казан урамнарында еш кына ж,эяуле кешегэ урын ж,итми. Дерес, авылда, кечерэк шэИэрлэрдэ эле тынычрак, лэкин анда да инде кеше тормышын тулысынча диярлек машина билэп алды.
Менэ шундый шартларда ат турында, атныщ эИэмияте турында суз кузгату кай-берэулэргэ, ихтимал, сэеррэк тоелыр. Ни эйтсэ^ дэ, «ат гасыры» узды. Транспорт ча-расы Иэм сугыш «корал» буларак, атныщ ме^эр елга сузылган «хакимлеге» бетеп бара. Беек Ватан сугышы атлар ечен и^ со^гы зур сугыш булгандыр. Лэкин турыдан-туры сугыш кырында, куркыныч машиналар янында шулай да а^а урын тар булды. Аныщ урынына тылда хуж,алык эшлэрене^ бетен авырлыгы атлар ж,илкэсенэ теште.
Шушы у^ай белэн ку^елгэ бер кызык кына уй килэ. Бугенге авылларда, шэИэрлэрдэ, юл кырыйларында терле Иэйкэллэрне очратырга мемкин. Эйтик, сугышта ж,ингэн «Бил-гесез бахбайга» да шундый ук Иэйкэл утыртып куйса^, минемчэ, начар булмас иде!?
.280.
ИНФОРМАЦИЯ. ХРОНИКА
Италияне^ ниндидер шэИэрендэ, мэсэлэн, хуж,асына турылыклы бер эткэ Иэйкэл куй-ганнар, ди бит!
Сугыштан со^гы Казанда, мин укырга килгэн елларда, шэИэр урамнарында атлар эле куп куренэ иде. Тенге урамнардан, деп-деп басып, атлы милиционерлар уза иде. Авыллардан базарга атлы агайлар килэ иде. Хэзер узэк урамнарга атлар гомумэн кер-телми. Берэн-сэрэн атларны бары шэИэр читендэге «авыл» урамнарында гына очра-тасыщ. Безне^ урамда да, «со^гы могикан» буларак, бер атлы кеше тора. Атына утырып шул кешене^ безне^ турыдан узганын курдемме, яшь ярымлык кызымны кутэрэм дэ, тэрэзэгэ капланам. Кызым атка шаккатып, исе китеп карый.
Э бит аларга кайчандыр бетенлэй икенче куз белэн, икенче уй-телэклэр белэн кара-ганнар. Кызык итеп тугел, бэлки сееп-яратып Иэм горурланып караганнар.
Борынгы кучмэ теркилэрне^, ягъни безне^ ерак бабаларыбызныщ тормышын аттан башка куз алдына китеруе дэ кыен. Гасырлар буена ат кешене^ гомерлек дусты, юлда-шы Иэм иптэше булган. Ир бала, аягында басып торырлык булгач та, и^ элек ваграк терлек-туарга атланып йергэн, аннары, усэ тешкэч, биш-алты яшьтэн ат сыртына урмэлэгэн Иэм улгэнче аннан тешмэгэн дэ. Иксез-чиксез кетулэрне бер урыннан икенче урынга куалаганда, бетен ил-кен белэн я^а ж,иргэ кучкэндэ, ауда, сугышта - Иэркайда, Иэр ж,ирдэ кеше ат естендэ булган. Бик ашыккан чакларда, бик кыен чакларда борынгы сугышчылар кеннэр-теннэр буена туктаусыз ат естендэ чабып бара торган булганнар. Бер ат арыса - икенчесенэ кучеп атланганнар.
Кыскасы, ат кешене кутэреп йерткэн, тартып йерткэн, ат кешегэ ж,и^у яулашкан, ат кешене туйдырган, киендергэн. Шуныщ ечен дэ кеше атны, баласы кебек, и^ якын туганы кебек яраткан, ат алдында баш игэн, атка табынган, атны изгегэ санаган.
Борынгы Болгарда йозакны ат башы сурэтендэ ясаганнар. Эле бугенге кендэ дэ Казан тирэсендэге авыл ейлэрендэ, кыек башында калайдан кисеп ясалган атларны курергэ мемкин. Яисэ тышкы ишек тебендэ, бусага алдына ат дагасы беркетеп кую йола-сын исегезгэ тешерегез. Халык ышануы буенча, ат дагасы ейне ж,еннэрдэн Иэм Иэртерле чир-чордан саклый.
Монда шулай ук халык экиятлэрендэге таз малайга ярдэм итэ торган Акбузатлар-ны, ж,ирэн айгырларны искэ тешеру дэ урынсыз булмас. Атка атланган таз малай Иэртерле сихри киртэлэрне, убырлы карчык мэкерлэрен ж,и^еп чыга. Ат булган ж,ирдэ экият героена бернинди кара кеч тэ каршы тора алмый. Менэ нинди кечле, менэ нинди изге ул ат!
Халык иж,атыныщ башка терлэрендэ дэ - ж,ырларда, дастаннарда, табышмак Иэм мэкальлэрдэ дэ атныщ еш телгэ алынуы Иэркемгэ мэгълум. Шушы эйтелгэннэргэ тагын халык ышануларын да естэргэ була.
Менэ боларныщ барысы да ат турындагы бик борынгы карашларныщ халык а^ында эле булса актив яшэве турында сейли.
Лэкин, эйтелгэнчэ, со^гы елларда без «баеп» киттек Иэм «ярлы туганнарыбызны» онытып ж,ибэрдек. Ат хэзер авыр эшлэрдэн тулысынча диярлек азат ителде, лэкин а^а ж,и^ел эшлэрне дэ ышанмый башладылар. Казанда, Татарстанда ат спорты юк дэрэж,эсендэ. Сабан туйларыныщ халык яратып карый торган Иэм и^ тээсирле, и^ дэрэж,эле чыгышларыннан санала торган ат чабышлары шэИэрлэрдэ генэ тугел, хэтта авылларда да онытылып бара...
Авылларда, шэИэрлэрдэ ат спортын устерергэ, халкыбызныщ бу эштэге данын я^адан кузгатып ж,ибэрергэ кирэк. Авылда атны ж,игу ечен дэ ки^ файдаланырга була. Кар-буранда, язгы-кезге пычракларда ат эле Иаман да берни белэн алыштыргысыз транспорт чарасы булып кала.
Атны хуж,алык эшлэрендэ Иэм спорт ярышларында файдалану - мэсьэлэне^ бер ягы гына. Аныщ икенче ягы да бар: ул да булса, атларны саклау Иэм урчету мэсьэлэсе. Хэзерге вакытта табигатьне саклау турында бетен деньяда зур суз алып барыла. Без-не^ илдэ дэ бу эш буенча конкрет чарлар курелэ. Бугенге кендэ кеше ечен файдалы дип исэплэнгэн хайваннарны гына тугел, бэлки элегрэк файдасыз Иэм зыянлы дип исэп-лэнелгэн ерткычларны да мэгънэсезгэ утермэу бурычы куела. Табигатьне, Иэртерле тереклек иясен саклануныщ кешелек ж,эмгыяте ечен файдасы Иэм тэрбияви мэгънэсе чиксез зур. Кыргый хайваннарны, ж,энлеклэрне саклау шундый эИэмияткэ ия икэн, куптэн кулга иялэшкэн Иэм куптэн инде узен кешене^ и^ файдалы, и^ турылыклы дусты итеп таныткан атны сакпауныщ, урчетуне^ эИэмияте тагын да зуррак тугелмени?!
Телэк итеп тагын шуны эйтэсе килэ: машина гасырында туган, бары машинаны гына ярата торган Иэм кубесенчэ футбол белэн хоккейдан башка уен терен белмэгэн безне^ балаларыбызны йорт хайваннары белэн, аерым алганда, атлар белэн кубрэк, ешрак аралаштырырга иде. Алар терле узышларда-чабышларда катнашсыннар, Акбу-затлар, Ж,ирэнкашкалар белэн бергэ кыю булып, батыр Иэм ж,итез булып уссеннэр иде.
Н. Фаттах.
Социалистик Татарстан. - 1973. - 8 июнь.
СПРАШИВАИТЕ - ОТВЕЧАЕМ:
Ат спорты
Рекордлар туа, тик... читтэ
Халкыбыз тормышында ат борын-борыннан зур роль уйнаган. Ул авыл кешесенец ышанычлы ярдэмчесе дэ, гомерлек дусты да булган. «Ат - ир канаты, ир - ил канаты» дип тикмэгэ эйтмэгэннэр. Кемеш тавышлы, озын бэкэлле, йомры сыртлы, селектэй атка купме калэм остасы дан ж,ырлаган! «Аяк атлаулары шундый ж,ицел иде, эйтерсец, ул ж,иргэ басмый, бэлки кузгэ куренмий торган канатлары белэн очып кына бара» дип язган «Алмачуар»ы турында Галимж,ан ИбраИимов. «Канат чыкты кебек инде аца, ак яллары тиде - болытка!» - ди шагыйрь Роберт Эхмэтж,анов. Ренат Харис исэ атка: «Тояклары сары свяк, Бэкэллэре буз кук ак, Сыйраклары нэфис, озын, Свлек кебек кызыл бу ат
Экияттэн чыккандыр дулап», - дип мэдхия ж,ырлый.
Милли культурабызныц аерылгысыз элементы булган, хезмэт, сэнгать Иэм спорт бэйрэме - сабан туйларын да без чабышкы атлар, юртаклар ярышыннан башка куз алдына китерэ алмыйбыз. Сабан туе булэге Иэр ж,ицуче ечен - кыйммэтлеме ул, арзан-лымы - гомер буена истэлек булып кала. «Эле хэзер дэ авылымны Иэм балачакны искэ тешергэн минутларда, бутэннэр белэн бергэ, куз алдымда Иаман шул озын селге ж,ел-фердэп тора кебек», - ди язучы Фатих Хеснинец «Йезек кашы» повесте герое Айдар, ат чабышлары турында искэ алып.
Буген, могж,изалы техника чорында, космос эпохасында, кеше «айга шлем ки-дергэндэ», чиксез галэмгэ оча торган корабларны «канатландырганда», ат турында суз алып бару урынлымы? Бу тема актуаль ук булырмы? Ат инде хэзер поэтик образ булып кына дулкынландыра тугелме?
Дерес, еллар уту белэн, авылда куп кенэ эшлэрдэ атны тракторлар, комбайннар алыштырды. Бу - табигый процесс, кайбер ж,итэкчелэрдэ атныц гомере шуныц белэн бетте, дигэн карашлар да тудырды. Тик тормыш киресен раслады. Аерым производство комплексаларын тулы машиналаштыруга карамастан, Иэр хуж,алыкта атны файдалан-ганда экономик отыш китерэ торган эшлэр аз булмавын курдек. Алдынгы колхозлары-бызныц Иэм совхозларыбызныц тэж,рибэсе моны ачык раслый.
Ш. Хафизов - Социалистик Хезмэт Герое, Октябрь районынын «Дружба» колхозы председателе.
- Якын араларга йвк ташуда, терлекчелек фермаларына хезмэт курсэтудэ, бигрэк тэ юл взелеп торган айларда, транспорт эшлэрендэ ат эле дэ алыштыргы-сыз ярдэмчебез булып кала. Бу эшлэргэ дэ яхшы атлар кирэк. Шунлыктан без нэсел-ле атлар урчету буенча махсус ферма тотабыз. Хэзер анда 20 бия, 15 айгырыбыз бар. Аларнын, саны елдан ел арта.
Илкулэм алганда да 1965 елдан башлап атлар саны кимудэн туктады. Куп кенэ урыннарда мал башы ишэя дэ башлады. Безнец республикада гына да хэзер 100 мецнэн артык ат исэплэнэ: шуларныц 70 меце диярлек хуж,алык эшлэрендэ файдаланыла. Береле, Кощак кебек югары механикалаштырылган совхозларда, мэсэлэн, бер атка елы-на уртача 270-300 ат-эш кене туры килэ. Якын килэчэктэ ат урчетунец сыйфаты яхшы-руына шиклэнмэскэ мемкин.
Ченки совет кешелэренец кенкуреше яхшыру, культура дэрэж,эсе усу белэн, алар-ныц эстетик ихтыяж,лары, гузэллеккэ Иэм, шул ж,емлэдэн, тэбигатьнец гаж,эеп заты -атка омтылышы, мэхэббэте артачак. Колхоз Иэм совхозларныц бу бишьеллыкта ук куль-тура-кенкуреш ихтыяжларына, шул исэптэн спорт ечен атларны тотуга да, кубрэк средство биру мемкинлеге туа.
Эгэр хуж,алык эшлэрендэ ат ярдэмче кеч буларак файдаланылса, спортта ул хаклы рэвештэ халыкныц горурлыгы булып санала. Яхшы нэселле чабышкы атлар «Волга» кебек нэзакэтле автомобильлэрдэн кыйммэтрэк тора. Совет спортчыларыныц эле генэ тэмамланган XX Олимпия уеннарында алтын медальлэр яулавы, Иичшиксез, безнец илдэ атныц абруен устеругэ тагын да зур йогынты ясар.
Соцгы елларда Татарстан хуж,алыкларында да куп кенэ нэселле атлар усте. Куйбышев исемендэге 57 нче ат заводында, Казан ат заводында, «Тернэс», «Береле», «Зея» совхозларыныц. Чистай районыныц - Куйбышев, Алексеевск районыныц XXII партсъезд исемендэге, Октябрь районыныц алда телгэ алынган «Дружба» колхозларыныц нэселле фермалары бу юнэлештэ аеруча нэти^эле эш башкаралар. Тбилиси ипподромында Бетенсоюз рекорды куйган «Абардаж», Швециядэ халыкара турнирда приз откан «Кеяз», эле ике ай элек кенэ Мэскэудэ - Тынычлык призына уткэрелгэн халыкара ярышта при-злы урынга чыккан «Дунай» кушаматлы айгырларны да Татарстанда, шушы коллектив-ларда карап устерделэр.
Тик шактый сэер куренеш туа. Элеге хуж,алык ^итэкчелэре яхшы нэселле колыннар урчетеп, тайларны чит елкэлэргэ кыйммэтле генэ бэягэ саталар да шуныц белэн канэ-гать булалар.
.282.
ИНФОРМАЦИЯ. ХРОНИКА
Апарныщ спортта ирешкэн у^ышлары турында газеталардан гына укыйлар. Кыска-сы, бу маллар нэселле ферма тотучы иптэшлэрне тик табыш чыганагы буларак кына кызыксындырып килэ. «Аты бар, йегэне юк» дигэндэй, республикабызда менэ дигэн чабышкылар, юртаклар урчетелде. Йомыркасын куршегэ сала торган тавык сыман, спорт данын исэ алар бутэннэргэ китерэ.
Тирэ-куршелэрдэ исэ, у^га карасак та, сулга куз салсак та, ат спорты герлэп усэ. Хэзер бу спорт белэн шегыльлэнучелэр саны да илдэ 100 ме^ кешегэ ж,итте.
X. Туфан - шагыйрь.
- Без, Татарстан язучылары, Казакъстанда - Абай юбилеенда булган идек. Ма-выктыргыч ат чабышларын, уеннарны курсэттелэр безгэ. Шуны карап, куцел эреп китте, яшьлек, балачак искэ твште... Татарстанда да халкыбызныц яраткан ат спортын устеру турында кайгыртасы иде...
Чынлап та, ничек мондый хэлгэ калдык со^ эле? Эллэ ел саен Сабан туйларында ат куру белэн канэгатьлэнеп, ку^ел тынычлана килдеме? Э бит спортныщ кайсы терен алма, осталыкны устеру ечен даими кунегу кирэк. Безне^ республикада исэ бу тер буен-ча элегечэ бер генэ секция дэ эшлэми. Мо^а Татарстанныщ физкультура Иэм спорт комитеты ничек куз йомып яши ала?
Башка елкэлэрдэге кебек бездэ дэ республика ипподромы бар иде. Ул моннан дурт ел элек кенэ узене^ 100 еллыгын тутырды. Юртакларыбыз у^ышы турында да еш ишетэ идек. Ж,. Хэбибуллин. Х. Гайнуллин, Н. Гришин кебек ат йерту осталары озак еллар Идел буе чемпионатында оттыру белми торганнар иде.
Э. Нагаев - Татарстанныц халык художнигы, ат спорты ¡эвэскэре:
- Ипподром коллективы республикада ат спортын устеру буенча 1955-1965 нче елларда аеруча нэтищэле эшлэде. Ул халыкныц ихтирамын казанды. Монда колхоз-совхозларныц нэселле, елдам атлары бик куп сынала иде. Мецнэрчэ казанлылар ¡эм кунаклар юртаклар узышы белэн бергэ, милли ярышларны да кузэтэлэр, культура-лы ял итэлэр иде.
Эмма куршелэрдэ ипподромнар ат спортыныщ бар терлэрен устеру узэгенэ эве-релэ барсалар, бездэ киресе килеп чыкты...
1966 нчы елдан ипподром реконструкциягэ ябылды. Ат чабышлары туктатылып торды. Спорт сеючелэр зур туземлелек белэн аныщ ачылышын кеттелэр. Ипподром-ныщ я^а директоры Николай Трофимович Карпов та:
- Идел буенда и^ яхшы ипподром итэчэкбез, атларныщ да и^ ж,итезлэрен курэ алырсыз, - дип юмарт вэгъдэлэр бирде. Чынлыкта исэ, Идел буенда гына тугел, илне^ бер ипподромында да булмаган «тамаша» курсэтте.
Спорт сеючелэр и^ элек ипподромда вывеска алмашуга игътибар иттелэр. «Республика ипподромы» - «Казан ат заводы ипподромы» итеп узгэртелде. Бераздан бире-дэге дэулэт конюшнясыныщ ат заводына эверелуе турында да ишеттек.
Республика ипподромы шулай тиз генэ «юкка чыккач», трибуналарныщ да, тамаша-чыларныщ да кирэге калмый. Ипподромга керу юлы хэтта бетон стена белэн ук уратып алынды. 3-4 яшьлек атаклы чабышкылар да башка ипподромнарга сатылды.
Алары бер хэл. Сыналачак яшь юртаклар да бик кыен хэлдэ калалар. Сатылыр алдыннан алар, ни дисэгез дэ, билгеле бер ж,итезлек, тизлек курсэтергэ тиешлэр бит. Лэкин ат йерту осталары бертавыштан:
- Я^артылган юлдан юртаклар чабарга телэми, - дип зарлана башладылар.
Курсэткечлэр тешэ: элек 2-3 яшьлек юртаклар бу ипподромда 2 минут 25-20 секунд
вакыт курсэткэн булсалар, хэзер 1600 метрлы араны кеч-хэлгэ 2,45-2,30 минутта юыр-талар.
Инде сорау туа, денья да куреп елгермэгэн бу тайлар я^алыкны ни ечен шулай кире кагалар эле? Мо^а белгечлэр, ат спортын сеючелэр ни эйтер? Эйдэгез, аларныщ фи-керлэрен тыщлыйк.
Г. Колбин - отставкадагы подполковник, республика ипподромы ж,эмэгать сове-тыныц твзеклэндеру секциясе председателе:
- Ипподромны твзеклэндеру вчен акча проект буенча тулэнелсэ дэ, эше ярты-лаш кына башкарылды. Мэсэлэн, мондагы щирне кутэрту вчен 1 метр калынлыкта ком сибэргэ кирэк иде - 50 сантиметр белэн канэгатьлэнделэр. Юлны, проектта каралганча, твбенэ вак таш пресслап, встенэ кара туфрак щэеп ясыйсы урынга, комлы гудрон кулландылар. Э ул, кояшта эреп, чын асфальтка эверелде. Тэжрибэле белгечлэр фикеренэ колак салмыйча ясаган «юл эксперименты» гына дэ дэулэткэ 200 мен сумга твште.
Е. Сорокин - ат заводыныц баш ветеринария врачы:
- Чабыш юлыныц асфальттай каты булуы сэбэпле, ат тоягыныц бэру квче киме-ми. Нэтиж,эдэ, юртакныц ицбашына авырлык килэ. Ат бар квченэ чабарга курка. Шу-нын встенэ, тояклары да зарарлана.
Юыртмый тайлар асфальттан...
СПРАШИВАИТЕ - ОТВЕЧАЕМ:
Ф. Галиуллин - механик, ат спорты Ьэвэскэре.
- Атка мэхэббэте твшкэн кеше аннан гомер буе аерыла алмый. Мин дэ озак еллар инде ял квннэрендэ ат чабышлары кузэтергэ яратам. д хэзер ипподромга кунел тартмый. Элек анда РСФСРнын халык артисты А. Аббасов, химия-технология институты укытучысы В. Поливанов, математика фэннэре кандидаты К. Юсупов кебек «ветеран-Ьэвэскэрлэр»не дэ, узлэре ат спорты белэн швгыльлэнергэ омтыл-ган яшьлэрне дэ очрата иден. д хэзер? Карарлык атлар да калмады. Меннэрчэ казан-лыларнын культуралы ял иту урыны тэмам ташландык хэлгэ килде. Ял квннэрендэ биредэ кубрэк эчкечелэр, карта сугучылар гына кузгэ чалына. [...]
Эйе, бер гасырлык тарихлы, танылган ипподром яшэргэ тиеш. Ченки ат спорты усешенец язмышы да шуца бэйле. [...]
Татарстан Республикасы Аксубай районы Савгач авылы Сабан туенда. П. Николаев фотосы. ТР ТСД УДА, ф. 30, тасв. 3, эш 1149.
Сабан туеннан - зур спортка!
Билгеле, республика кулэмендэ ат спортын устеру ечен Казандагы ипподромда секция ачу ж,итэ алыр, дигэн уйдан бик ерак торабыз. Казан ипподромын ат спорты усе-шенэ юнэлеш бируче методик узэк иту дэрэж,эсенэ ж,иткерергэ кирэклеге турында бара суз. Республикабызныц совхозлар производство идарэсе Иэм республика физкультура-спорт комитеты ат спортыныц классик терлэре буенча секциялэрне нэселле атлары булган барлык коллективларда оештыру мэсьэлэсен куярга тиешлэр.
Ж. Хэбибуллин - ат заводынын производство булеге начальнигы:
- Бу бик ж,итди мэсьэлэ. Аны тормышка ашыру вчен ж,итэкче оешмаларнын даи-ми контроле кирэк. Безненчэ, совхозлар производство идарэсендэ ат урчету буенча махсус белгеч билгелэу бик урынлы булыр иде.
Ат спортыныц классик терлэре милли терлэргэ нигезлэнгэндэ генэ чын мэгънэсендэ массовый тес алачагы ачык. Классик терлэрен профсоюзларныц «Зенит», «Труд» кебек спорт ж,эмгыятьлэре башлап ж,ибэрэ алыр иде. «Урожай» ж,эмгыяте алдында исэ бе-ренче чиратта сабан туе чабышларын системага керту, халкыбызныц яраткан спортын, татарча керэш кебек, зур мэйданга чыгару бурычы тора.
Бу эшлэрне координациялэу, гомумэн, ат спортыныц торышы ечен ж,аваплы ж,эмэгать оешмасы булдыру мэсьэлэсен дэ кен тэртибенэ куярга вакыт. Безнецчэ, республика физкультура Иэм спорт комитеты каршында «ат спорты», ягъни «милли спорт
.284.
ИНФОРМАЦИЯ. ХРОНИКА
терлэре федерациясе», э районнарда аныц филиалларын (секциялэрен) оештыру со-рала.
Каражан Насибов - халыкара класслы жоккей, вч тапкыр Европа кубогы иясе, Хезмэт Кызыл Байрагы ордены кавалеры:
- Татарстанда ат спортын чын мэгънэсендэ массовый иту, чемпионнар устеру вчен бвтен мвмкинлеклэр бар. Монын вчен, минемчэ, ин элек бетмэс-твкэнмэс чыга-накка - Сабан туенда уткэрелэ торган милли ат чабышларына йвз белэн борылыр-га кирэк. Чвнки бу тврдэн секция ачып жибэру вчен эллэ нинди нэселле атлар эзлэп торасы юк. булганнарын файдалана белу зарур.
Элек пэр хужалык Совет Армиясе фонды вчен махсус атлар тота иде. Колхоз пэм совхозлар хэзер, мвгаен, спорт интересларында да шундый 3-4 ат асрый алыр.
Федерациягэ ат чабышы ярышларын планлы итеп уткэру турында ж,итди кайгыр-тырга туры килэчэк. Юырттырулар, классик тер ярышлары календарь буенча утэ тора. Аларны республика кулэмендэ генэ даими уздыра башлыйсы бар. Милли ат чабышла-рын исэ бердэм кагыйдэ буенча, билгеле бер тэртиптэ уткэрэ башларга кирэк. Беренче кагыйдэлэрне егерменче елларда ук инде Н. Семенов тезегэн булса да, бу ярышлар терле ж,ирдэ терлечэ утэ эле. Белгечлэр, безнец бугенге кен талэплэренэ ж,авап би-рерлек кагыйдэлэр дэ тези алырлар иде. Аларны бу эшкэ тартырга гына кирэк. Ул ка-гыйдэлэрдэ Сабан туенда жицучелэр ечен дэ кызыксындыру чаралары каралырга тиеш. Эйтик, татарча керэштэге кебек нигэ разряд классификациясе булдырмаска?
Ю. Коненко - гамэли (прикладной) эпэмиятле спорт тврлэре буенча Россия Фе-дерациясенен влкэн тренеры.
- Татарстаннын физкультура пэм спорт комитетынын бу мэсьэлэне монарчы кутэргэне булмады. Сабан туе ат чабышларын разряд классификациясенэ кертуне, пичшиксез, тормышка ашырырга мвмкин. ин осталар вчен беренче разряд та бил-гелэргэ булыр, дип уйлыйм.
Сабан туйларында ат ярышларыныц программасын да кицэйтергэ кирэк. Ат естендэ терле кунегулэр ясау, «джигитовка», серэн сугу кебек кыюлык, ихтыяр кече, тапкырлык Иэм тэвэккэллек тэрбияли торган милли уеннар яцадан ж,анландырып жибэруне со-рый. Аларныц халык бэйрэмнэрен бизисенэ шиклэнмибез. Ат чабышлары буенча бри-гадалар, колхозлар арасында ярышлар, «Урожай» жэмгыятенец республика чемпиона-тын Иэр ел саен уздыру шартларын тезисе да бар эле.
Ат спортын массовый итеп устеругэ керешкэч, тренерлар жэмэгать инструкторла-ры куп кирэк булачак. Бу эшкэ элек кавалериядэ хезмэт иткэн ветераннарны тартырга булыр иде. Казанныц ветеринария, авыл хужалыгы институтлары студентларыннан да Казан ипподромы базасында жэмэгать инструкторлары Иэм спорт судьялары эзерлэргэ мемкин. Элмэт физкультура техникумында, яки берэр авыл профессиональ-техник учи-лищесы каршында тренер-наездниклар эзерлэуче махсус булек ачу да узен аклар.
Татарстанныц купчелек колхоз-совхозларында ат спорты секциялэре булдыру -катлаулы эш. Ул бер елда гына ахырынача башкарылып чыга торган процесс тугел. Аны хезмэт иялэрен физик яктан тэрбиялэугэ бетен колачы белэн «жигу» ечен куп кеч кую сорала. Э шулай да халкыбызныц байлыгы, горурлыгы - ат спортын республикада массовый физкультура хэрэкэтен тагын да жэелдеру ечен нэтижэлерэк файдалану, аныц бар мемкинлеклэрен ачу турында бутэннэн ук житди кайгыртырга кирэк.
Татарстанда ат чабышлары якындагы елларда зур спорт мэйданына ныклы сукмак сала алыр иде.
Социалистик Татарстан. — 1972. — 27 октябрь.
Ике туннан бер толып
«Социалистик Татарстан» газетасында «Ат спорты» исемле мэкалэне укыгач, кай-бер фикерлэрем белэн уртаклашырга булдым. Ипподромныц, реконструкция уткэргэч тэ, шундый ташландык бер мэйданга эверелуе спорт сеючелэрдэ борчу уята. Мин узем август аенда берничэ тапкыр яшь юртакларны кузэткэн идем. Бу ярышларны ат спортын сеючелэр «балалар репетициясе» дип атадылар. Чынлап та шулай бит. Иц зур житез-лек курсэткэн «Драгист», «Живописная», «Радуга», «Гава», «Дарьял» кебек айгырлар да, илебезнец башка ипподромнары юртаклары белэн чагыштырганда, 1600 метрлы арада ярты минутка диярлек экренлэп юырталар. Дистанция башында гына аларга емет багларга була, э аннары, эйтерсец лэ команда буенча кинэт «сурелэлэр». Моныц сэбэбе «Ат спорты» дигэн мэкалэдэ ачык курсэтелгэн. «Менэ яца ипподром тезелер, анда рекордлар да туар», дигэн сузлэрне ишетергэ туры килэ. Лэкин ат заводы житэк-челэре сузеннэн ацлашылганча, ул ипподром Борисково тирэсендэ салынырга тиеш. Анда да, белгэнебезчэ, 25 гектардан артык мэйданында ком юдырырга туры килэчэк. Булачак ипподромныц теп мэйданын - чабыш юлларын ясаганда Н. Карпов тагын бер «кэмит» курсэтмэс микэн? - дип борчылырга туры килэ хэзер. Тэжрибэ шуны курсэтте бит - комлы урында ат чабышлары юлы ясау Иич тэ эйбэт нэтижэ бирми. Бэлки конкрет эшлэр башланганчы ипподром ечен уцайлы мэйдан эзлэп карарга кирэктер?
«
Элегэ кэгазьдэ дэ тешерелмэгэн корылма турында артык суз куертып тормыйча, игътибарны ипподромныщ бугенге торышына юнэлдерэсе килэ. Кепэ-кендез карта сугу-чыларны да, «еч борын»га керучелэрне дэ монда бик еш курергэ мемкин. Со^гы вакытта аларга «тубэтэй-тотализатор» уйнаучылар естэлде. Бу «уен» да биредэ «туды». Куп вакыт тотализатор эшлэмэудэн файдаланып, кайберэулэр тубэтэйгэ номерлар салып, ж,и^уче юртакны узлэренчэ алдан эйтеп торалар. Уен акчага бара, элбэттэ. Оттыручы-лар узыш тэмамлануга «ярты» артыннан чабалар.
Хэтта кешелэргэ ипподромга керер ечен реконструкция вакытында ишек тэ калдыр-маганнар. Билгеле ки, бу «я^алыкпар» барысы да республика ипподромы Иэм Арча дэулэт конюшнясы урынына ат заводы оешкач кына туды. Шунлыктан бу я^а предприя-тиене^ кайбер узенчэлеклэре белэн танышыйк. Бугенге ат заводы нэселле атлар урче-тергэ тиеш. Дэулэт конюшнясы исэ ат урчетуне яхшырту белэн шегыльлэнэ иде. Бер ук вакытта ипподром республикабыз колхозларыннан Иэм совхозларыннан килгэн нэселле атларны сынау эшен алып барды. Курэсез, аерма зур да тугел кебек. Татарстан Авыл хужалыгы министрлыгы 1969 елда дэулэт конюшнясын, республика ипподромын ат заводына эверелдереп, ике туннан бер толып кына тегэргэ уйламады микэн, дигэн со-рау бирэ алабыз буген.
Чынлап та моннан без нэрсэ оттык? Элек ипподром табышыныщ билгеле бер проценты РСФСРньщ ат урчету идарэсенэ кучерелэ иде. Лэкин шул ук идарэ токымлы атлар, ж,иИазлар алу ечен средстволар биреп торды. Э хэзер ул уз бюджетыннан а^а елеш чыгармый. Белгечлэрне^ фикеренчэ, бу узгэреш атлар урчетугэ, ат спортын устеругэ тискэре йогынты ясый. Куршелэребездэ ипподромнар хужалык исэбенэ кучкэч, прокат пунктлары да эшли хэзер. Пермь ипподромыннан, мэсэлэн, заявкалар буенча жигелгэн атлар алырга була. Ат чабышлары да елныщ телэсэ кайсы аенда утэ. Ярдэмче хужалыгы да табышлы. Э и^ меИиме - спортчыларга ипподром ишеклэре ачык. Бездэ исэ спортка кагылышлы бер генэ приказ бар. Ул Н. Карпов имзасы белэн 1970 елныщ 3 июнендэ чыгарылган, планеркалар булмэсе ишегенэ эленгэн: «Со^гы вакытта, - диелэ анда, - конюшняларда усмер малайлар Иэм кызлар куренэ башлады. Алар атка печэн салышалар, чистартышалар. Кунегулэр юлына да чыгалар. Ят кешелэрне, бигрэк тэ яшьлэрне кунегу булегенэ керуне катгый рэвештэ тыярга».
Эмма спортны жаны-тэне белэн сеюче, ат йерту осталары бу приказны Иич тэ ути алмыйлар, элбэттэ. Дистэдэн артык яшь Иэвэскэр, директор кузенэ чагылудан курка-еркэ, ат спорты белэн шегыльлэнэ. Ат заводы житэкчелэренэ «Ат урчету Иэм ат спорты» журналыныщ баш редакторы Е. Кожевниковныщ «Комсомольская правда» газетасыныщ 10 ноябрь санында чыккан мэкалэсенэ игътибар итэргэ ки^эш бирер идем. Анда ат спортына ки^ юл ачарга кирэклеге эйтелэ. Ипподромныщ язмышын хэл иткэндэ менэ шушы фикерне истэ тотарга кирэктер. Э эшне и^ гадидэн башлау зарури - «алма, пеш, авызга теш», дип я^а ипподром тезелгэнен кетеп ятмыйча, 200 ме^ сум акча сарыф итеп реконструкциялэнгэн чабыш юлын тезеклэндереп бетеру, спорт оешмалары белэн бергэ, секция оештырып жибэру сорала.
Эйе, бер гасырлык тарихы булган республика ипподромы яшэргэ тиеш.
Социалистик Татарстан. - 1973. - 19 гыйнвар.
Йегэнец кемеше белэн мактанма...
Берничэ квннэн республикабыз районнарында Сабан туе бэйрэмнэре утэчэк. Бэйрэм программасында твп урыннарныц берсен ат чабышлары тота. Шул уцайдан газета хэбэрчесе ат спорты ветераны, Казан ат заводыньщ баш зоотехнигы Ж,эудэт Ибрапимович Хэбибуллин белэн очрашты пэм ацардан ярышныц твп кагыйдэлэре турында свйлэуне утенде.
- Эйе, ат чабышлары Сабан туе программасында зур урын тота. Гомумэн, бэйрэм узе дэ чын-чынлап шул ат ярышлары белэн кызып китэ дэ бит. «Социалистик Татарстан» газетасы битлэрендэ ат спорты проблемасы буенча мэкалэлэр чыкканнан со^, халкыбызныщ яраткан спортын тагын да жанландырып жибэру буенча урыннарда кон-крет чаралар курелэ. Быел бездэн куп кенэ колхоз-совхозлар нэселле атлар сатып алдылар. Ат чабышларын ничек уткэру турында ки^эшлэр сорап та куп кенэ авыл хужа-лыгы белгечлэре мерэжэгать итэ.
Хэзергэ милли ат чабышлары буенча системага салынган бердэм кагыйдэлэр бул-маса да (бу турыда спорт комитетларына куптэн кайгыртырга вакыт иде инде, югыйсэ), узебезне^ тэжрибэдэн чыгып, кайбер ки^эшлэр бирергэ мемкин.
И^ элек, атларныщ яшенэ игътибар итик. Еш кына чабышларда бик яшь тайларны курергэ була. Аларны 7-8 яшьлек атлар белэн бер ук группада озын дистанциялэргэ жибэрэлэр. Ярыш оештыручылар шуны истэ тотсыннар иде: узышларга 3 яшьтэн олы-рак атларны гына кертергэ кирэк. Ярышучы усмерлэр турында да берничэ суз. Аларныщ яше 14 тэн дэ ким булмаска тиеш. Судьялар коллегиясе аларныщ сэламэтлеге турында таныклык ата-аналарыныщ рехсэте белэн танышырга тиешлэр.
.286.
ИНФОРМАЦИЯ. ХРОНИКА
Ярышлар авылдан (шэИэрдэн) читтэрэк, тигез урында уздырыла. Дистанция 4 ки-лометрдан да артмаска тиеш. Ярыш башланырга 2-3 кен кала анда катнашучылар бу дистанцияне бер тапкыр чабып карасалар да яхшы була. Бу - контроль-кунегу ролен утэячэк. Анда атка да беренче сынау ясала, узышта катнашачак усмер дэ сынала. Эмма контроль-кунегу вакытында атны бар кеченэ куарга ярамый. Гомумэн, ярышка хэзерлэнгэндэ, атларны кен саен артык куудан баш тартырга кирэк. Хэзерлэну дистан-циясе атныц яшеннэн, тазалыгыннан, нинди хэзерлектэ булуыннан чыгып сайлана.
Инде ярышларныц барышы белэн танышыйк. Ярышны уткэру ечен 6-7 судья бил-гелэнэ. Алар вазифаларны узара булешергэ тиешлэр. Атларны старттан ж,ибэру ечен стартер билгелэнэ. Контролер-судьялар исэ дистанциягэ, аеруча куп кеше ж,ыела тор-ган урыннарга куела. Аларга кирэкле вакытта ишарэлэр ясау ечен флаглар бирелэ. Финишта да махсус судьялар була. Алар атларныц килуен секундомер белэн билгелэп торалар. Ярышлар ел саен берук дистанциядэ уткэндэ, рекордларны теркэп баруны да традициягэ кертэсе иде. Барлык нэтиж,элэр дэ беркетмэгэ кертелергэ тиеш.
Атларны стартка чыгару алдыннан стартер алар белэн зур булмаган кунегу уткэреп ала. Бу - атларныц тэнен яздыру, ягъни ж,ылыту ечен кирэк. Стартер, елкэн судья бое-рыгыннан соц, катнашучыларны кукрэклэрендэге тэртип номеры буенча старттан ж,ибэрэ.
Инде катнашучыларга берничэ кицэш бирэсе килэ. Старттан ук атларны бар кечлэренэ кумагыз. Аларныц кечен финиш ыргымы ечен сакларга кирэклеген бер генэ минутка да онытырга ярамый. Менэ шуца да еш кына стартта ясалган хата ж,итез генэ атларны да оттыруга китерэ. «Йегэнец кемеше белэн мактанма, атыцныц йереше белэн мактан», ди халык. Э атныц йереше матур икэн инде, аныц кечен бетен дистанциягэ тигез булэ бел. Кайберэулэр камчы белэн артык мавыгалар. Атларын камчы белэн куып, алар кендэшлэрен узарга омтылалар. Эмма еш кына моныц киресе килеп чыга. Ат бар кеченэ йегерэ, дэ ярты юлда туктый башлый, «ташбака адымына кучэ». Моныц икенче ягы да бар. Андый катнашучы кендэш атларны да куркыта, аларны тэмам сафтан чыга-руы да ихтимал. Шунлыктан да судьялар озын камчы тоткан катнашучыларны ярыштан ук чыгарып бик дерес итэлэр. Шулай ук ярышта катнашучы читтэн бернинди дэ ярдэм кабул итэргэ тиеш тугел. Гомумэн, ярыш барышында Иэр катнашучыдан катгый рэвештэ тэртип саклау сорала.
Юртакпарны узыштыру буенча берничэ суз эйтеп китэргэ кирэк. Яхшы хэзерле уткэннэн соц, программаныц бу терендэ 2-3 яшьлек атларны да бер группада 1 600 метрлы арага ж,ибэрергэ мемкин. Монда ярыш урынын билгеле бер тугэрэк формасын-да эйлэндереп алырга кирэк. Э 4 Иэм аннан олырак яшьтэге атларны шул тугэрэк буй-лап 2400 метрга кадэр ж,ибэрергэ була. Еш кына шуны кузэтергэ туры килэ: ярыш барышында аерым юртаклар сикергэлэп чаба. Э судьялар моца игътибар итми. Безнецчэ, юртаклар узышын ипподром кагыйдэлэренэ якынайтып уткэрергэ тырышырга кирэк. Эйтик, узыш вакытында теге яки бу ат кинэт кенэ 17 тапкыр сикереп алса, ул оттырган була. Э 17 дэн кимерэк сикерсэ, бер тапкыр кагыйдэлэре бозган санала. Андый чи-генулэр 3 тапкырдан да артырга тиеш тугел.
Суз ахырында итеп тагын бер мэсьэлэгэ тукталасы килэ, Сабан туенда беренче булэкне отыйк, дип кайбер хуж,алыкларда атларны бэйрэм алдыннан бик нык ашата-лар. Берэулэр 10 ар килограмм солы бирэлэр, печэнен, улэнен алдыннан калганчы ашаталар. Икенчелэре исэ атны «диетага» куялар - аларга нибары сет белэн кукэй генэ эчерелэ. Моны куплэр традиция белэн ацлата, эмма уземнец куп еллар буе ил кулэмендэге ж,аваплы ярышларда катнашу тэж,рибэмэ таянып, шуны ап-ачык эйтэ алам: бу зыянлы традиция. Атны гадэттэгечэ, кененэ еч тапкыр ашатырга кирэк. Рационы нинди булырга тиеш соц? Рационга 5 килограмм солы, 1-2 килограмм керпэ, 6-7 килограмм печэн биру файдалы. Сабан туена берничэ кен калгач, кененэ 200-300 грамм шикэр естэргэ дэ була.
Сабан туе кенне иртэ белэн атка 1-2 килограмм солы, шикэр бирергэ кирэк. Печэн бирмэгез. Иава яхшы булганда, коендырып алырга да мемкин.
Ярыш тэмамлангач, атларны 40-50 минут тезгененнэн тотып, атлатып кына йертергэ кирэк. Шуннан соц инде печэн бирергэ дэ була. Э суны бары тик 2-3 сэгатьтэн соц гына бирегез.
«Социалистик Татарстан» газетасында сабан туенда ж,ицучелэргэ, булэклэр белэн бергэ, разряд значоклары, грамоталар биру мэсьэлэсе кутэрелгэн иде. Моны спорт оешмалары тормышка ашыру турында уйларлар, дип ышанабыз.
Социалистик Татарстан. - 1973. - 20 июнь.
Язмалар Биктимер Сунчэлэй шэхси архивыннан тупланды.
РЕЗЮМЕ
В статьях, опубликованных на страницах газеты «Ватаным Татарстан» («Социалистик Татарстан») поднимались насущные вопросы развития конного спорта в начале 1970-х гг. в республике.
«