УДК 930.2
Л/. В. Мелихов
РУКОПИСНЫЕ СБОРНИКИ ПЕЧОРСКОГО СТАРООБРЯДЦА С.А. НОСОВА: СБОРНИК № 261
Мы продолжаем публиковать описание сборников последнего печорского старообрядческого писателя Степана Афиногеныча Носова (1902-1981). В предыдущем (№ 2 за 2013 год) номере Вестника нами было опубликовано описание сборника № 10.
JI. 1 - Содержание словъ по книге 26.
Л. 2 - «Евангелие толковое» слово 7 въ неделю 6-ю. Нач.: «К тому же да разумѣемъ, яко и на земли отставляются гр^си дондеже убо есмы на земли можемъ потребите гр^хъ наших...».
Л. 2 - Прологъ 27 сентября. Нач.: «Еже не лѣнитися о своемъ спесении. Не можемъ убо, братие, л'книтися о своемъ спасении, ни презримъ времене, даннаго намъ на покаяние, егоже паки получите не можемъ...».
Л. 3 об - Прологъ 18 июля. Нач.: «Поучение к покаянию. Не отчайся, человече, ни отступай молитвы и приди к церкви грѣшенъ сый, с воздыханиемъ помолися к Богу...».
Л. 4 - Прологъ февраля 27- Нач.: «Молю убо, братие: имейте выну смерть пред очима си...».
Л. 4 об. - Катехизис большой глава 22. Нач.: «Кратко из отвѣтовъ. Златоуст в «Маргарите» лист 102. Нѣсть возможно словомъ горькихъ и нестерпимыхъ б^дъ сихъ указати, не исповѣданна сия гроза и мука: не воинъ образъ сие воспомяновение бысть...».
Л. 6 Книга «Правая вера» глава 29. Нач.: «Блюдитеся, возлюбленнии, яко дние лукави суть и время своя слуги собираеть и мнози суть учители погибели и еще множитися будутъ...».
Л. 6 об. - К галатомъ зачин 199. Нач.: «Аще мы или ангелъ с небесе благовестить вамъ: паче еже приясте анафема - да будетъ...».
Л. 7 - «Щитъ веры» лист 32. Нач.: «Яко в коемждо верномъ раждается Христосъ умне, тако и в коемждо зловерномъ раждается Антихристъ умне.
1 Исследование проводилось при финансовом содействии гранта РГНФ 13-14-11002 а(р) Региональный конкурс «Русский Север: история, современность, перспективы» «Темы и сюжеты древнерусской и старообрядческой литературы в осмыслении печорских крестьян».
336
По святому Ефрему глаголется: Образъ прииметъ истиннаго пастыря, да прельстить овецъ стада. И по святому Ипполиту: Во всемъ хощетъ
уподобитися льстецъ Сыну Божию...».
Л. 7 - «Щитъ веры» лист 13, 16. Нач.: «По словеси Господню и учителей церкви: Яко пришедъ Господь на облац^хъ не обрящетъ веру на земли, разве не во мноз^хъ. Израиль - сказуется умъ, зряи Бога от вс^хъ языковъ, верующих во Христа...».
Л. 7 - От соборнаго послания Иоанна Богослова зачин. 73. Нач.: «Возлюбленнии! Не всякому духу веруйте, но искушайте духи, аще от Бога суть, яко мнози лжепророцы издоша в миръ. О семь разумеется: духъ Божий и духъ льстечь...».
Л. 7 об. - «Апостолъ толковый» зачин 275. Нач.: «Да никтоже васъ прельстить ни по единому образцу, яко аще не приидетъ отступление. Прежде открыется человекъ, беззаконию сынъ, погибели противникъ, и превозносяйся паче всякаго глаголемаго Бога или чтилища...».
Л. 7 об. - Толкование «Златоуста». О Антихристе зде беседуеть и велия являетъ тайны, отступлением бо Антихриста нарицаеть, яко многия хотяща отлучити от Христа и погубити аще возможно будетъ и избранныхъ и человека беззакония онаго же нарицаеть...».
Л. 8 - Толкование блаженнаго Феофилакта. Послание апостола Павла к солунянам страница 59 русский перевод. Нач.: «Яко же ему сести въ церкви божией говорит: Не сказано во Иеросалимскомъ собственно храме, а просто въ церквахъ и во всякомъ храме Божиемъ...».
Л. 8 об. - Творение преподобного Ефрема Сирина часть 7 страница 247- Нач.: «Такимъ образомъ онъ (Антихрист) явится и взойдеть в храмъ Божии, чтобы сесть внутри и именно в церкви Божией...».
Л. 9 - Феодорить часть 6 страница 82. Нач.: «Возседать же будетъ (Антихристъ) в божиемъ храме. Храмомъ же божиемъ называетъ церкви».
Л. 9 - «Апокалипсисъ» глава 12. Нач.: «Аще кто озвершемуся тому Антихристу повинется и нечестиваго житие содержит, того образующее или словомъ или делом, того исповесть Бога. Сие бо сказуетъ на руце и на челе даемое начертание и в малороссийских печатей Апокалипсисе: знакъ на руке и на челе - словомъ и учениемъ повиновение...».
Л. 9 - Книга «Истинна» глава 62 месяца марта и апреля (1809). Псков, славянская типография. Нач.: «Последний российский патриарх Иосифъ предрекъ, что всему древнему чину российской церкви будетъ
пременение...».
Л. 10 - Повесть о житии и жизни преподобного отца Корнилия, иже бысть на Выгу реце близъ озера Онега вкратце запишемъ зде. Нач.: «В та же времена и лета 7120 при царе Михаиле Феодоровиче бывый на Москве
337
из восточныхъ странъ ис Палестины из святаго града Иеросалима святейший патриархъ Феофанъ, иже рукоположивый на Москве патриарха Филарета...».
Л. 17 об. - Хощу же вамъ, братие, о Никоне и ину повесть повѣдати. Нач.: «Прилучи же сицева вещь дивна зело и ужаса исполнена, юже и умолчати не подобаетъ. Бысть некто християнинъ именемъ Димитрий, жительством с Волги, отнюду же и той самъ Никонъ изыде, соседь сему бяше...».
Л. 21 об. - О семь Никоне и о горькомъ его Иеросалиме реклъ святейший патриархъ Иеросалимский...».
Л. 22 - Священнодиякона Феодора повесть о святыхъ отцехъ нашихъ священнопротопопе Аввакуме и священноиерее Лазаре и преподобнѣмъ Епифании из книги «Челобитнкъ». Нач.: «Тайна царева добро есть хранити, а дела Божия пропов^дати преславно есть», - глаголеть писание...».
Л. 25 - Нач.: «Тогда Корнилин с Досифеемъ игуменомъ пойде на Донъ. И пребыша на Дону три л"Ьта и паки возвратишася к Москве. Досифей остася на Москве, Корнилий же поиде в Кириловъ монастырь, в Кирилове же монастыре много з^ло благочестивыхъ иноковъ было...».
Книга челобитная Аввакума древлеписмена выгор^цкихъ жителей.
Л. 43 об. - Списано с челобитной Соловецкаго монастыря, какова послана к великому государю к Москве во 176 году в октябре. Нач.: «Благоверному и благочествому и в православии светло сияющему от небеснаго царя помазанному государю нашему царю и великому князю Алексию Михаиловичу всея великия и (л. 44) Малыя и Белыя России самодержцу бьют челомъ нищи твои богомольцы Соловецкаго монастыря келарь Азарии и казначей Геронтии и священницы и дияконы и соборныя чернецы и вся рядовая братия и служки и трудники вей...».
Л. 56 - Газета «Голосъ» 1880 № 280 и «Русская церковная жизнь»
1893 г. № 348 писали. Нач.: «Еще об этомъ тягостномъ положении, разгроме и разорении пишутъ нынешний добросовестнии писатели, которые имеютъ человеческую душу и свидетельствуютъ всему миру: власть по воле и принуждению духовныхъ администраторовъ захотела покончить суровыми мерами».
Л. 56 об. - Книга «Великии расколъ» Д.Л. Мордовцева (1891 г.), страница 152. Нач.: «Историкъ Д.Л. Мордовцевъ повествуетъ слова Аввакума в следующемъ: «Вонь сколько ужъ замучили нашихъ то. Или такъ ко Христу приводятъ, какъ проводите - кнутомъ да виселицею, да огнемъ...».
Л. 57 об. - Говоритъ сице Аввакумъ протопопъ. Нач.: «Еще вамъ побеседую о своей волоките, какъ привезли меня из монастыря Пафнутьева и, волоча многажды, в Чюдовъ монастырь поставили на подворье и, волоча, в него поставили под вселенских патриархов...».
338
Л. 59 об. - Нач.: «По исчислению летописи «Россискому винограду» замучено было 300 тысяч душ. И другихъ еще погибшихъ безв"кдомо от руки гонителей, насильственною смертью скончавшихся - о ихъ же числ*к в'кдаетъ единъ Богъ...».
Л. 60 - Книга «Русская мысль» (1853), листъ 226. Нач.: «Расторгали браки, д"ктей насильно крестили, а за свое крещение старообрядческое ссылали и хоронить умершихъ не давали, а за тайные похороны суду предавали».
Л. 60 - О сихъ то гонимыхъ и мученныхъ старообрядцахъ говорилъ в 1857 г. историкъ князя Константина Николаевича тосподияъ Мельниковъ следующее. Нач.: «Можно ли посл"к этого не признать истиннаго достоинства в многострадальном терпении русских людей, которое видно в нашихъ старообрядцахъ».
Л. 60 об. - В 1861 и 1858 г. князь И.А. Орловъ в доклад^ императору Александру Второму писалъ. Нач.: «Когда уничтожать старообрядцамъ
преграды от общества, государь и Россия приобрѣтутъ в нихъ честных и полезных сыновъ. Старообрядцы не враги государства...».
Л. 61 об. - «Книга о вѣрѣ» глава 30 лист 272. Нач.: «Блаженныя памяти Захария Копистенскаго. Архимандритъ киевопечерскии в 1620 л "кто в книгк своей «Полинодии» на листу 1 преднаписалъ сими словесы...».
Л. 62 об. - Св"ктский писатель Неросовъ (рукопись в библиотеке Казанской духовной академии). Нач.: «Тогда богосмысленныя и
разсудительныя русские люди вид"кли въ (л. 63) этомъ последняя времена, признакъ падения древнерусской православной в"кры и скораго пришествия Антихриста...».
Л. 63 - Святыхъ апостолъ Петра и Павла правило 10. Нач.: «Аще нечестивии держать м"ксто - да б"кгаеши от него, понеже осквернено бысть от нихъ, яко же бо преподобнии святители осв"кщаютъ, тако нечестивии оскверняютъ».
Правило 11. Аще ни в дому купно, ни в церкви собиратися н"ксть мощно, кождо себ"к да поетъ, да почитаетъ и да молится, или купно два или трие, ид"кже бо аще, рече, Господь, два или трие собрана игумени моемъ, ту есмь посред"к ихъ.
Л. 63 об. Учитель Августинъ написал. Нач.: «Что въ томъ, что им"кя молитися Богу м"кста способнаго истаго ищемъ? Внутренности твои очисти и всяку злую похоть изгнавъ приуготови в сердцы твоемъ храмъ, желая в церкви молитися - в себ"к молися и такъ себя всегда веди, чтобы был еси храмомъ Божиимъ, ибо тамо Богъ услышитъ, гд"к живетъ».
Л. 63 об. - Книга о в"кр"к глава 23. Нач.: «Понеже бо соборная церковь к составлению своему не требуетъ изв"кстнаго количества людей, но создается людьми благочестивыми, твердо и право хранящими в"кру, аще и з"кло будутъ
339
мали, яко же самъ Господь рече: «Не убойтеся, малое мое стадо, яко благоизволи Отецъ вашъ дати вамъ царство» (Лука зач. 67). И паки рече: «Ид"кже бе ести два или трие собрании во имя мое, ту есмь посредѣ их» (Матф.зач. 76).
Л. 64 - Греческий Иларионъ на одном месте такъ написалъ. Нач.: «Об одной вещи вам напоминаю: берегитесь Антихриста! Худо то, что вы к стѣнамъ склонность чрезмерную имеете, в нихъ любуетеся...».
Л. 64 - Златоустъ в беседе 23 и в «Книге о вере»« листъ 29. Нач.: «Здесь то же самое - было страшное гонение християнъ от руки таковыхъ отступниковъ, каковы гнали Киприяна, Василия Вел икого, Григория
Богослова и единовольника Максима Исповедника. И римляне гнали и мучили не принимавшихъ...».
Л. 64 об. - Книга «Протоколы» 6, 7 заседании. Нач.: «И удивлению достойно, что не прежде предназначеннаго лета и не последи, но в самый той предсказанный годъ устроили в Москве соборъ, и после того немедленно въ 1667 году последовалъ велики московский соборъ, который утвердилъ все новшествы иерарха Никона и уложение соборовъ, бывшихъ в 1659 и 1666 годъ».
Л. 65 - «Книга вера» лист 271. Нач.: «Здесь и наступило сие пророкованное время, в которое и была брань святых мучениковъ с самимъ сатаною. И тогда это пророческое предсказание непосредственно на самомъ исполнилось деле, по пророку, глаголющему: яко не соделанное наше видеста очи твои, и в книзе твоей вей напишутся, и во дни созиждутся (псалом 137)...».
Л. 66 - Из истории. Нач.: «Никонъ, изгнанный из Успенскаго монастыря какъ оглашенный и собором осужденный, на котором патриархъ Паисии сказалъ Никону: «Отселе, Никонъ, не будеши патриархъ и священная-де не действуеши, но будеши, яко простой монах» - возгласилъ громко и отчетливо: «Аминь»...».
Л.66 об. - Книга «Челобитникъ» «История об отцехъ и страдальцехъ Соловецких» Листъ 57- Нач.: «Таковъ бе и дивныи отецъ Савватии, иже по изшествии от киновии по многимъ пустынямъ и местомъ ходя многия в благочестия законехъ пребывати утверди, многия иноческому житию наказа, яко зело бяше искусенъ и благопостояненъ и опасенъ въ обучении иноческихъ...».
Л.71 - Нач.: «В 1965 г. исполнялось 270 летъ основания Выговскаго общежительства. О немъ пишет И. Заволоко въ календаре старообрядческомъ 1965 г. следующее: «Преследования, расправы, мучительные казни
ревнителей древняго благочестия (статьи 1685 г.) заставили многихъ бежать в непроходимую глушь высокихъ лесовъ, болотъ и тундры...».
340
Л. 71 об. - «Щитъ веры» за 1916 г. № 1. Нач.: «Указами Петра I в 1705, 1711, 1714 и 1724 гг. старов^рцамъ Выговскаго края была обезпечена свобода веры и богослужения и дарованы различныя привилегии за добросовестную работу на Повенецкихъ заводахъ, иіѵгквшихъ военногосударственное значение. Росло население Выгореции...».
Л. 72 об. - Чаев-Черепнинъ «Русская палеография» (Москва, 1947) страница 172. Нач.: «В 1820 году на Выге перепиской книгъ занималось до 200 грамотницъ. Выработали свой стиль и поморские иконописцы. В XIX века этот культурный хозяйственный центр Севера быль разрушены..».
Л. 72 об. - Ив. Евдокимов «Северъ в истории русскаго искусства» (Вологда, 1920, стр. 74). Нач.: «Выговское общежительство закончило циклъ своей истории. Но не следуетъ забывать о т^хъ, кто в суровой обстановке далекаго Севера тяжелымъ неустаннымъ трудомъ превращалъ каменистую пустыню в культурный оазисъ с высокимъ для своего времени хозяйствомъ
Л. 73 - Преподобного Кирилла стали спрашивать сарацине. Нач.:
«Почему единаго бога на три разделяете?». Преподобный Кирилъ показалъ имъ на солнце и сказалъ: «Три в немъ суть вещи: кругъ, лучь светлый и теплота. Солнечный кругъ - подобие Бога-Отца...».
Л. 73 об. - Четь-минея 11 мая. Нач.: «Задали вопросъ Кирилу: «Вси мы держимся закона Мухамедова крепко. Вы же, христиане, законъ Христовъ держащее овъ сице, овъ инако веруетъ и творить...».
Л. 74 об. - Книга Кирилла Иеросалимскаго 41 листы Нач.: «Иоаннъ Златоуст глаголеть: «Вѣмы, яко убо отецъ сына роди, а како, того не разумею. В^мъ, яко Духъ Святыи от Отца же, а которымъ подобиемъ - не разумею». По Кириллу Александрийскому и Василию Великому пишеть: «Яко воистину Сынъ от Бога Отца и Духъ - от Бога. Понеже и Сыпь от Отца изыде, и Духъ Святаи от Отца исходить, сынъ рождениемъ, а Духъ Святыи исхождениемъ».
Л. 74 об. - «Апостолъ» зачин 276 пишеть: «Стойте и держите предания, имиже научистеся».
Л. 74 об. - «Катехисис» листь 253. Нач.: «Слово Богъ различно толкуется: по коемуждо языщЬ своего имъ разумения. Мы убо, Русь, нарицаемъ Бога богатства ради: богатъ бо сыи и насъ обогащаеть благостынею и вечными благими...».
Л. 75 - «Катехисисъ» лист 257- Нач.: «Еврейски Богъ нарицается Аллъ или Еллой, гречески же Одеосъ, а руски Богъ, рекше все могай, и прочий такоже. А имя его таково, якоже самъ вѣсть единъ, а не мы мнози.
Л. 76 - Примечания из календаря 1973 г. страница 22. Нач.: «До нас дошли слухи поучения игумена Киево-Печерскаго монастыря преподобного Феодосия пишется: «Запрещалъ с иноверными есть с ними и пить из одного сосуда и хвалить чюжую вѣру...».
341
Л. 76 - Страница 26 В. Майновъ со словъ очевидцевъ разорения Выгореции пишетъ. Нач.: «Главную часовню не захотели разорить, порешили оставить, устроивши в ней православную церковь. Тутъ, подле этой часовни, и происходилъ главный разгромъ, тут и били, и секли, и обливали холодной водой упорствующихъ. Около 3000 рукописей было сожжено на площадке пред часовней...».
Л. 76 - Старообрядческий календарь 1973 г. страница 45. Нач.: «5 декабря 1743 г. в слободку Усть-Цильму прибыла карательная экспедиция. В глухихъ л^сахъ Печорскаго края скрывались старообрядцы. Холмогорский архиепископ Варсанофии направил в губернскую канцелярию «Промеморию» с просьбой послать воинскую команду ради искоренения староверства...»
Л. 75 об. - Страница 39. Нач.: «1 октября 1913 г. скончался настоятель Московской общины поморцевъ Иванъ Михаилович Горбуновъ. Более 20 ігкть выполнялъ обязанности, преставился на 73 г. своей жизни...».
Л. 76 - «Книга о в^ре» глава 3 лист 31. Нач.: «Святыи Андрей апостолъ Первозваныи приять страны греческия по жребию, и около Чернаго моря и окрестныя народы и сия приведъ ко Христу, пойде моремъ в Русию рекою Днепромъ...».
Л. 77 об. - 1) Страница 13 календарь 1973 г. В 1729 г. в Данилове и Лексе прожывало свыше 1000 человекъ, а вместе с старообрядцами на Суземке 12448 человек. По 8-й ревизии в 1834 г. зарегистрировано было всего лишь 590 душъ, а после 9-й ревизии - 272. Проводились систематическия мероприятия с целью закрыть Выгорецкое общежительство.
Л. 78 - «Апостолъ Толковый» листъ 102. Нач.: «Понеже ничтоже
творяху апостолы своею властию, но вся, яже творяху, Святым Духомъ касаеми, творяху или не творяху. (Ниже)».
Л. 78 - «Толковый Апостолъ» листъ 133, 134. (кратко воспомянем). «Деяния святыхъ апостолъ» написалъ апостолъ и евангелист Лука, вся яже зная по ряду... Павелъ в Риме свободно поживша и слово Божие невозбранно пропове дающа...».
Л. 78 об. - Из предисловия «Толкового Апостола». Нач.: «Лука апостолъ в книзе «деяния апостольскихъ» въ начале ихъ великую часть святаго Евангелия Христова описуеть: почему бы исповедали, яко вознесеся Господь на небо, намъ путь за собою показа, котораго времени четыредесятаго дне по восстании его из мертвыхъ, на которомъ месте на горе Елеонстей...».
Л. 79 - «Апостолъ толковый» лист 65. Нач.: «Савлъ же еще дыхая прещениемъ и убийствомъ на ученики Господня приступль ко архиерею и испоси у него послания в Дамаскъ к соборищемъ, яко да аще некия обрящетъ Христовымъ путемъ ходяща мужи и жены, связаны приведетъ во Иеросалимъ...».
342
Л. 79 - Чти продолжение книги 12 сборникх лист 57 Апостолъ толковый Листъ лист 65. Нач.: «Савлъ же еще дыхая прещениемъ и убийствомъ на ученики Господня...».
Л. 79 об. - Апостолъ лист 27- Нач.: «Рече Петръ к людемъ Моисей убо ко отцемъ рече яко пророка вамъ воздвигнет...».
Л. 79 об. - Лист 89. Нач.: «Яко мене пророкъ нарекъ Господа вочеловечения ради и не по естеству, но по деланию сие примата достоить. И никтоже от пророкъ законодавецъ бысть от Моисея до Христа...».
Л. 80 - Лист 390. Нач.: «Освещает бо ся душа верою, освещаеть же ся и тело исповѣданиемъ, стыдяща же ся и срамляяся в распятаго Христа воровата и исповѣдати его Бога себе и срамляяся словес евангельскихъ...».
Л. 80 - Лист 142. Нач.: «Вѣра можеть спасти человека не просто убо глаголяи Господень быта сей веренъ, но любяи Господа веры ради, еже к нему не токмо же, но и умрети его ради...».
Л. 80 об. - «Кормчея» лист 595. Нач.: «Слыши Господа, рекша ученикомъ: «Шедшее научите вся языки крестяше ихъ блюсти вся, елика заповѣдахъ вамъ». И паки рече: «Тако намъ есть лѣпо исполнити всяку правду. Вижди, како рече блюсти все и исполнити. Павелъ рече: «Облечетеся во вся оружия Божия, яко избрании Божии».
Л. 80 об. - Прологъ 8 мая. Нач.: «Ибо точию единаго святаго Петра Господь крести своима рукама, Петръ же - Андрея и Андрей - Иякова, Иоанна. Иоаннъ, Иаковъ, прочия апостолы крестиша. Святую Богородицу Петръ и Иоаннъ крестиша, и даже до успения ея с нею быта Богослову...».
Л. 80 об. - Апокалипсисъ стихъ 301. Нач.: «Мнози будуть нерадяше о своемъ спасении. Кто же словеса Божия любезне не восприиметь и не верить и в тшгк греховней пребывати восхощеть - да еще пребываеть.
Л. 81 об. - Стих 299. Нач.: «Якоже во Евангелии рече Иоаннъ и видѣвъ и свид^тельствова, и истинно есть свидетельство его. Тако и зде самовид^цъ бывъ прореченнымъ, и сказавъ, и видения утвердивъ. Далее стихи 3, 7, 42, 48, 52, 59, 173,
Л. 82 об. - И к ефесеом зачин 225 учить. Нач.: «Да не бывайте к тому младенцы, умомъ влающеся (так!) и скитающееся во всякомъ ветре учения во лжи человечестей, в коварстве козней и лыцения».
Л. 82 об. - «Апостолъ» зачин 284. Нач.: «Яко въ последняя времена отступятъ нецыи от веры, аще бо тоя отступить, кто и прочее соделаеть вся злая».
Л. 82 об. - Беседы апостольские лист 1474. Нач.: «веры и малейшую часть превративъ все погубляетъ, на горшая происходя от начала».
Л. 82 об. - Василии Великии ко Амфилофию глава 45. Нач.: «Аще кто приимъ имя християнства не творяи делъ Христовыхъ, ругается Христу - и несть ему пользы от наречения».
343
Л. 83 - Кирилл Иеросалимский глава 3 лист 13. Нач.: «Якоже первое при Нои ради беззаконнаго смещения весь миръ потопомъ погуби, такоже и ныне, егда вси человецы во осквернение впадоша и своемышленное беззаконие творяху, и Богъ с ними весь миръ погубили имать».
Л. 83 - Из слова провидения Волоамскихъ начальниковъ. Нач.: «При последнемъ времени начнутъ человецы были людие напрасными бедами спасатися. По м^стомь за таковыя грехи начнутъ были глады и моры частыя, и многия всякия трусы и потопы, и междуусобныя брани, и рати, и войны, и всяко в мире начнутъ гинули, и грады стеснятся».
Л. 83 об. - Апостолъ». К солуняном послание зачин 271- Нач.: «А о летех и временехъ, братие, не требе есть вамъ писали. Сами бо известно весте, яко день Господень, яко же тать в нощи приидетъ. Егда бо рекутъ: «Миръ и утвержение», тогда внезапу нападетъ на нихъ всегубительство...
Л. 84 «Апокалипсис» глава 55 стих 226, 227, 228.
Л. 84 об. - Блаженный Андрей глава 64. Нач.: «В последняя дни возставитъ Господь Богъ царя от нищеты, и ходили начнетъ во мнозей правде, и всяку брань уставить, и нищихъ богатыя сотворить, и будутъ лета, якоже при Нои...».
Л. 85 об. - Стихъ 220. Нач.: «И глагола ми: «Воды, яже виделъ еси, идеже любодеица седит, людие и народи есть, и племени, и языцы, и десять роговъ, яже виде на звери, сии любодеицу возненавидеть и запустевшу сотворять ю и нагу, и плоть ея снедать и сожгуть ю огнемъ».
Л. 85 об. - Вопроси Епифании Блаженный Андрея глава 70. Нач.: «Како хощетъ человечество изгинути от земли и также и потомъ были воскресению?». Рече святыи: «Другия хотятъ погубили нечисти языцы, а другая частыя рати, а верныя о Христе Антихристь погубить, еико же ихъ веру имутъ Антихристу».
Л. 86 об. - Глава 64. Нач.: «Разбогатеютъ боляре в царство его и будутъ яко цари, а нищи - яко боляре, и будеть радость многа тогда и веселие, и добрая от земли и от моря возникнуть по изобилу. И будутъ яко при Нои в тихости и весели донде же приииде потопъ. И царство его будеть 32 лета... Минувшу же царству тому тогда настанеть начало болезни.
Л. 86 об. - «Апокалипсис» стих 114. Нач.: «И в ты дни възыщутъ человецы смерти и не обряшуть ея, и вожделеютъ умрети, и бежитъ от нихъ смерть. Толкование, И взыщуть человецы смерти и симъ знаменуеть
лельность озлоблении. Обычай бо сущихъ в болезняхъ призывали смерть, а еже просящимъ сия в болезнехъ не приходили ей...».
Л. 87 - Стих 25. Нач.: «Сущее имеяи ухо слышали да слышить, что Духъ глаголеть церквамъ побеждали не имать вредитися от смерти вторыя. Толкование (инаго) перво. Смертию толико тело умираеть, душа же жива пребываеть...».
344
Л. 87 - Стих 178. Сущее. Нач.: «И видѣхъ: се облакъ свѣтелъ, и на облаце сѣдяи подобенъ сыну человеческому им^яи на главе своей в^нецъ златъ и в рущк его серпъ остръ. Толкование. Серпъ кончины явителен, ибо самъ Господь жатву мира кончину нарицает. Другаго толкования. Серпомъ же являетъ страшная суду его, понеже серпъ обнажаеть и являеть обнажение земли; жнуще в куп "к пшеницы и плевы - якоже пророкъ Иоиль о сей жатве в лицы Господни глаголеть, яко азъ сяду на горе высощЬ разсудити вся, того ради пусти серпъ, понеже присп^ша плоды земля.
Л. 87 об. «Катехисисъ большой» глава 23 вопросъ. Нач.: «Кая убо знамения будуть ближняя пред суднымъ днемъ?» Ответь. «Сия есть страшн^йша от первыхъ. 1. Солнце прем^нится во тму. 2. И луна не дастъ света своего. 3. Звезды спадуть с небесе. 4. Тогда приидетъ страшный и грозный оный день Господень, исполнь пгЬва и ярости, исполнь скорби и нужда и безгодия, исполнь мрака, и тмы, и трепета неисповѣдимаго...
Л. 88 - Вопросъ: «Что еще тому посл^довати?» «Трубы возгласятъ со грозою велиею, и мертви от гробъ востануть, и вей возрастомъ единымъ будутъ. Таже отверзутся небеса и явится знамение Сына Человеческаго, сему же убо послѣдуютъ вся силы небесныя тысяща тысящами и тмы тмами ангелъ и архангелъ и вся прочая чины небесныя окресть со страхомъ окружающее, с кличемъ вопиютъ с небесе, глаголя...».
Л. 89 - От «Патерика скитскаго». Рекоша святи: «Аще бы возможно было въ пришествии Божии по воскресении изыти душамъ человеческимъ от страха весь мир от грозы ужасныя умерлъ бы. Что будет тогда, егда небеса совиются и Бога открывающеся с гн^вомъ вид^ти, и воинства ангельская подвизаемы, и все вкупе человечество трепещущее, каковымъ намъ подобаеть быти в день той.
Л. 89 - Святыи Каллистъ. Судия есть истиненъ и праведенъ Богъ нашъ ни свидетелей требуя, ни обличниковъ, ни показании и судити имать вс^мъ от Адама сущимъ, даже до кончины бывшим еллиномъ, и жидомъ, и еретикомъ, и в православней вере согрешающимъ...».
Л. 90 - Святыи Иеремия глаголеть. Нач.: «О люте яко великъ день той и несть подобна ему и время тесно есть», (глава 30) Даниилъ пророкъ глаголеть: «В рехъ дондеже престоли поставишася и ветхии деньми седе, и одежда его бела, яко снегъ, и власи главы его яки волна чиста, престолъ его - пламень огненъ, колеса его - огнь паля, река огненая течаше исходящи предъ нимъ...».
Л. 90 - Глава 7- Нач.: «Христосъ спаситель во святомъ Евангелии о пришествии своемъ предвещая, реклъ: Якоже молния исходить от востока и является до западъ, тако будетъ и пришествие Сына Человеческаго...».
Л. 90 об. Матфей глава 24. Нач.: «Три евангелиста о семь согласие пишутъ и на иномъ месте утвержаеть: «Аминь, глаголю вамъ, яко не имать
345
прейти родъ сей дондеже вся сия будуть. Небо и земля прейдетъ, словеса же моя не прейдутъ, о дни же томъ и часе никто же весть: ни ангели, иже суть на неб^с^хъ, ни Сынъ, токмо Отецъ»
Л. 91 - Лука зачин 107- Нач.: «Что имамы сотворити, егда погнани будемъ вей и влекоми в геенския томления, вся без отрады тамо, вся без милости. Огнь ихъ не угаснеть и червь ихъ не усыпаетъ. Нѣсть тамо покаяния, ни исповедания, ни оставления, ни спасение, иже о зде не стяжавшимъ сихъ...».
Л. 93 - Прологъ 14 марта от Старчества. Нач.: «В день обличения тайныхъ, егда кождо понесеть дела своя, праведнии убо имутъ понести страдания любезная, грешный же пороки злыя, и срамныя уста умолкнуть коегождо пред праведнымъ Судиею, и не имети потребы вопрошати, все бо тело тогда будеть, яко зерцало, и явятся дела его ясно воображена...».
Л. 93 об. - К Коринфом послание зачин 161. Нач.: «Неведение Божие нецыи имутъ к сраму, вамъ глаголю. Но речетъ некто, яко востанутъ мертви, коимъ же теломъ приидуть. Безумнее ты, еже сееши: не тело сущее сееши, но голо зерно. Аще случится пшенице или иного от прочихъ Богъ же даетъ ему тело, якоже восхощет, и коемуждо семени свое тело...».
Л. 94 - Зачин 262. Нач.: «Такожде и воскресение мертвыхъ: сеется в тление, востаеть в нетление, сеется не в честь, востаеть в славу, сеется въ немощи, востаеть в силу, сеется тело душевно, востаеть тело духовно. Есть тело душевно и есть тело духовно».
Л. 94 - Зачинъ 163. Первый человекъ от земли, перстень, вторым человекъ - Господь с небесе, Яковъ перстныи, таковии перстни, и Яковъ небесный, тации же и небеснии, и якоже облекахомся во образъ перстнаго да облечемся во образъ небеснаго.
Л. 94 об. - Апостол толковый лист 883. Нач.: «Мертви о Христе воскреснуть первее. Толковый Златоуст. Сиречь верный, яко хотящее взиматися на облацехъ, прежде воскреснуть, прочий же - последи, яко не хотящимъ восхищенымъ бытии и сретати Христа на облацехъ...
Л. 94 об. - «Апостол толковый» лист 416. Нач.: «Грядеть часъ, егда мертви услышать гласа моего и изыдутъ благая сотворшии на воскресение живота, а сотворивши лукавая - на воскрешение суда. Ныне убо долготерпение Божие приемлемъ, тогда же правый Судъ его познати имамы, егда воскреснемъ: ови убо в муки вечныя, овии в жизнь вечныя, и приимем кождо по делу своему».
Л. 95 - «Катехисис» лист 109. Нач.: «Аще уже вечная глаголются отнюдь убо по правде, праведный судъ праведенъ изведе, еже в вечныя муки отсылаемы будутъ грешницы, праведнии же в животъ вечный.
Л. 95 об. «Евангелие толковое» в неделю мироносиц. Нач.: «Якоже бо сотвористе, глаголетъ Господь, тако будеть и вамъ, и воздаяние ваше
346
воздастся вамъ на главах вашихъ. Ими же бо согрѣшаемъ, братие, сихъ ради мучими бываемъ».
Л. 96 - Краткие толкования по снамъ царя Мамера философомъ Шаховичемъ о последнем времени. Нач.: «По 1 сновидению (книга 15). Сказа царю философъ: «То будетъ не в твоемъ царствии, но въ последнее время все збудется в начале осмыя тысящи. Тогда будутъ времена лютыя по всей земли, и во всехъ человецехъ правды и милости и мысли добрыя не будетъ, ни страха Божия и заповеди Христовы хранити станутъ...».
Л. 98 об. - Книга «Златоустъ» неделя 25... Нач.: «Снидутся тогда от седми градовъ во единъ градъ житии и не обрящется в селехъ вашихъ никого живуща. Погублю убо в водахъ рыбы и птицы, парящия в воздуху, и скоты, иже в лузехъ вашихъ. Грады ваши запустеютъ, и не будет приходящего к церквамъ вашимъ, ни убогаго, седяща пред враты церковными и просяща милостыни...».
Л. 98 об. - Ипполитъ въ неделю мясопустную слово 3. Нач.: «Яко время зло есть, навыкни, возлюбленне, иже тогда человекомъ лукавство, како восхищаютъ домы и села и праведное от праведнаго отъемлющее. Егда бо сия будутъ да веси, яко кончина есть...».
Л. 100 - Матфей 24; Марк 13; 4. Нач.: «Но говорить такъ свойственно только невернымъ, еще неверующимъ людямъ. Наоборотъ, предугадывать будущее и веровать, что оно такъ будетъ - вотъ свойство блаженнаго мужа, который и знаетъ, и в то же время молчить, дабы своею болтливостью не навлечь на себя опасности. А что это справедливо и рабамъ Божиимъ известно, мы докажемъ еще и инымъ способомъ».
Л. 101 - Третьихъ книгъ пророка Ездры глава 8. Нач.: «Сего ради суд мой нышЬ приближается, яже не вс^мъ показахъ, токмо тебѣ и теб*Ь подобно многимъ и отвѣщахъ, и рекохъ: «Се нын'Ь, Господи, показалъ еси мшѣ множество знамении часъ, но не показалъ еси, в кое время».
Л. 101 - Глава 9. Нач.: «И отв^ща ми, рече ко мнѣ: «Мѣрящь мѣри время в ce6*fe самомъ. И будетъ повнегда увидиши, егда приидеть часть некоторая знамении, яже предречена. Суть тогда уразумѣеши, яко то самое есть время, в не же начнеть вышнии посѣщати в^къ, иже от него сотворенъ бысть».
Л. 102 - Глава 15. Нач.: «Горе в^ку и иже обитаютъ в немъ, понеже приближися мечь и сокрушение ихъ, и востанетъ языкъ на языкъ к брани, и мечь в рукахъ ихъ. Будетъ не постояние человекомъ и инии иныхъ одолѣвающи вознерадять о цар’Ь своемъ, и начальницы путей о дѣлѣхъ своихъ в могутств^ своемъ».
Л. 103 об. - Глава 16. Нач.: «Се посылаются злая и не возвратятся, дондеже приидуть на землю. Огнь возгаряется и не угаснетъ, дондеже скончаются основания земли. Имъ же образомъ не возвращается стрела,
347
послана от сильнаго стрельца, тако не возвратятся злая, яже послана будутъ на землю».
Л. 105 об. - В «Гранографе» печатномъ греческаго друку сице предречено. Нач.: «Народъ же русским в куп "к сопричастниками всего Измаила пободать и Седмихолмникъ возмутъ со прибытками. Тогда же войну (брань) воздвигнуть междоусобную ярящуся таже до пятаго часа, и гласъ с небесе возгласить трижды: «Стойте! Стойте! Стойте со страхомъ и посп^шитеся многотщательне на десную страну, обрящете мужа прироженнаго и чюднаго сильнаго и его же приемше...».
Л. 106 - Подобий же и в книзе «Степенной» Соловецкаго монастыря. Нач.: «По концы царства царя Иоанна Васильевича посольство къ цисарю римскому Максимиану королю въ лето 7084: «Изволѣниемъ Божиимъ востанеть въ вашей России царь, брата же моего племянникъ. И той преполовитъ дни своя во благоденствии и кротости, и многими окрестными странами почитаемъ будеть кроме меча».
Л. 106 об. - «Хрисмологионъ» глава 77- Нач.: «Царство от Анны деспины цареградскаго ради родословия (или племени) от россовъ турецкому царству возодолѣние, и паки въ Цариграде греческому произведение на престолъ свой на скоре быти непшуемъ въ сочислении 2 сице засвидетельствует».
Л. 107 - Подобнообразне же сему и в книзе «Степенной» во главе 14 глаголетъ. Нач.: «Но убо да разумевши, о окаянне, аще вся предреченная Мефодиемъ Патрьскимъ и Львомъ Премудрым и знамения о граде семь совершишася, то и последняя не прейдутъ, но такоже совершитися имутъ. Пишетъ бо: «Рускии народъ со прежде создатели всего Измаила победятъ и Седмохолмнаго приимуть и в немъ воцарятся»
Л. 107 - Сице бо глаголетъ Господь Богъ у пророка Иоиля глава 3. Нач.: «Соберу вся страны и сведу я на поляну Иосафатову и разсуждуся с ними ту. Сие и ангели предвозвестиша при вознесения Господня: (Деяния 1) «Се Исусъ вознесыися от васъ на небо, тако и приидеть, имъ же образомъ видесте его идущи на небо».
Л. 107 об. - Кирилл Иеросалимский глава 6. Нач.: «Помысли, блюди же ся человече, со многими бо на судъ приидеши и весь народъ человечь тогда тамо станет. Помысли тогда, яко велико племя римское и яко много иныхъ языкъ ныне живущихъ, и яко много ихъ во сто летъ умре».
Л. 108 - Иезекииль глава 38. Нач.: «И бысть слово Господне ко мне, глаголя: «Сыне человечь утверди лице свое на Гога и на землю Магога и князя росска, Мосохъ и Фовель, и совращу тя окрестъ, и вложу узду в челюсти твоя уготовися самъ ты и весь соборъ твой собранный к тебе, и будеши мне в преднюю стражбу».
348
Л. 108 об. - Глава 39. Нач.: «Гогъ, князя Росска, Мосохъ и Фовель соберу и наставлю тя, и возведу тя на горы Израилевы, (ниже) И поражу тя на горахъ Израилевыхъ, и падеши ты и вен, иже у тебе, и многи страны с тобою».
Л. 109 - Апокалипсис стихи 192, 173, 178.
Л. 109 - Кирилл Иеросалимский. Глава 3 лист 13. Нач.: «Якоже первое при Ное ради беззаконнаго смешения весь мир потопом погуби. Такоже и ныне, егда вси человецы во осквернение впадоша и своеумышленное беззаконие творяху, и Богъ с ними весь мир погубити имать».
Л. 109 об. - «Правая вера» глава 14. Нач.: «Святыи Феодоритъ пишетъ: «В день пришествия Господня будетъ острое и сильное свидетельство и гЬхъ, что добре на семь свете пожиша, яко злато и сребро огнь светлейшихъ явить. Оных же паки иже беззакония плодствоваху, по подобию древа, сена и сламы пожжетъ, и прочая, и обойметъ вовеки».
Л. 109 об. - «Старчество» слово 43. Нач.: «О жизни сей должно есть намъ небрещи все бо в ней сладкое и красное, еже есть богатство, и слава, и пища, и питие, и вся сласти временныя суть, в мале являются, потом же погибаютъ, яко цветъ травный, егда убо процветаетъ красенъ и добръ зело, егда же усохнетъ - изменяется и без вести бываетъ.
Л. ПО - Цветникъ» Дорофея глава 16. Нач.: «Помысли убо, о человече, и буди разумея: се бо житие 80 леть или 70, или паки до 100 леть живешь, богатеешь, женишися, и дети приживеши, сыны ожениши и дщери вдаси, и владееши странами и царствуеши».
Л. ПО об. - Дорофей глава 18. Премудро есть дело, поистине премудро, и несть премудрее сего на семь свете, еже есть, да кто душу свою спасеть, понеже вся хитрости земныя на земли останутся, сия же премудрость едина точию с душею пойдеть и во царство небесное душу вводить, понеже высоко отстоитъ небо от земли и несть на него ни лестницы, ни восхода чюветвеннаго, точию восходятъ на него терпящий скорби и болезни и смиреномудрии.
Л. 110 об. - Его же глава 14. Нач.: «Здешнее бо страдание скорбно есть, но маловременно суть и недостойно суть противу будущия радости: единому дне тысяща лет, будущая бо радость безконечна суть».
Л. ПО об. - «Книга о вере» глава 16 лист 142. Нач.: «По «Златослову», глаголющему, иже не молится Богу ниже Божественныя беседы приимати желаетъ непрестанно мертвъ есть и окаяненъ и смердящь. Да приимемъ, вернии, молитву яко многочестныи даръ и многоценный бисеръ нравомъ правымъ, облобызающе во известную помощь и победу на врага видимыя и невидимыя.
Л. 111 - Книга «лествичникъ» глава 152. Нач.: «Се есть мужество и разумъ, еже поспешити человеку о очищении первыхъ его согрешении, о ихъ
349
же и молится, проститися ему. Таже всею силою Богови молится, да не паки владеть в таяжде, ниже в сердцы своемъ, ни делом, ни чювствами».
Л. 111 - Глава 165. Нач.: «темъ же всѣмъ дѣломъ на всякомъ месте и часе потщимся къ Богу молитвами и всякой напасти и во всякой брани молитву стяжи - непобедимое оружие, и Христовою благодатию вся злая победиши.
Л. 111 об. - Глава 219. Нач.: «Аще убо во время молитвы лукавыми помыслы пленитися - се тягчайши есть. Во время молитвы к Богу умъ собирати и молитв^ внимати и мыслей всяческихъ отвращатися, аще ли не во время молитвы и о нужныхъ потребах, иже в житии таковая безгрешна суть».
Л. 111 об. - Глава 39. Нач.: «Мнози убо звании, мало же избранныхъ. И не убоимся, рече, врагъ нашихъ бесовъ, яко лице души нашея видятъ, аще и не явни. Лице же душевное душевныя чювства глаголетъ, бесове же лукавыя помыслы в насъ сеютъ, от душевных нашихъ чювствъ навыкаютъ, аще приемлемъ сладостне от нихъ под вдагаемыя помыслы или абие ихъ тгоняемъ, якоже суть в телеси пять чювств: зрение, обоняние, слухъ, вкусъ и осязание».
Л. 112 - От жития преподобнаго Нифонта. Нач.: «Мноземи козньми нападаше на нь дияволъ и мыслиши низложити праведнаго. Онъ же знаменашася образомъ креста и глаголя: «Азъ нечистому бесу не покорюся. Аще ти есть Богъ мой повелелъ погубити мя, да приму со благодарениемъ Бога моего повеление, аще ли ти несть повелено от Бога моего - посрамлю вся козни твоя».
Л. 115 - Кирилъ Иеросалимский глава 23 лист 221. Нач.: «Якоже Златоустъ глаголетъ Иоаннъ: «Да покажетъ то, яко намъ, живымъ, со отшедшими отсюду несть никоего различия, даже и до дне суднаго, якоже бо они молятся о насъ, тако и мы о нихъ, якоже Богъ дая симъ милосердие свое ради насъ, живущихъ на земли».
Л. 115 об. - «Кормчея» правило 14 лист 28. Нач.: «Творити усопшимъ третины во псалмехъ и молитвахъ воскресшаго ради тридневно, и девятиы на воспоминание сущихъ зде усопших, и четыредесять дней по ветхому Закону, якоже и жидовстии людие плакашеся Моисея ради, и на всяко лето память имъ творите и от имения ихъ раздавайте нищимъ на воспоминание ихъ».
Л. 116 - Правило 15 апостолу Петра и Павла. Нач.: «На памяти же ихъ взываеми со благочинием ядите и со страхом Божиимъ, яко могущий молитися о преставлынихся, презвитери бо и диякони Христови сущее, трезвитися должны есте всегда и к себе и ко инемъ, да возможете и безчинныя наказовати от жития христянскаго о молчании на трапезе».
Л. 116 - «Зонарь» лист 45. Нач.: «Умершимъ убо подобаетъ творити память и жертвы, третины, девятины и шесть месяцъ лето исполнено. Также и въ суботу мясопустную и в суботу сыропустную, и в суботу седмую по Пасце. Сихъ ради веруем обрести о гресехъ прощение».
350
Л. 116 об. - «Кормчея» лист 78. Нач.: «Ибо ядыи в трапез'к и глаголяи, что кром"к Исусовы молитвы юже запов'кдахомъ глаголати подобенъ есть псомъ ядущимъ и свиниямъ и коткам».
Л. 116 об. - По Златоусту о серафим'кхъ (из слова). Нач.: «Аще сядеши на трапез^, воспомяни, яко по восстании от трапезы помолитися подобаетъ и тако в мѣру исполни, утробу яко да не отягчаваемъ от трапезы не на одръ, но на молитву обращаемся и божественному чтению прииматися подобаетъ».
Л. 117 - «Прологъ» 4 августа. Нач.: «От патерика о ядущихъ мнисѣхъ на трапез^. Повѣдаше единъ от старцъ прозорлив в братии и видяше духомъ ядущихъ, сѣдящихъ на трапез'к, якобы суть овыхъ ядуща медъ, а овыхъ -хггкбъ, а иныхъ - мотылу.
Л. 117 об. - Соборное изложение из «Потребника» лист 140. Нач.: «И нарицаются убо християне, а правила святыхъ апостолъ и святыхъ отецъ седми вселенскихъ и девяти пом'кстныхъ соборовъ, и иі-гкхъ святыхъ предания мнози в нихъ не соблюдаютъ в'кры три или четыре и вкупѣ убо на единой трапез'к».
Л. 118 - «Прологъ» 29 ттваря, яко подобаетъ молитися за враги и творящихъ пакости. Нач.: «Елико ты молишися о души за оклеветающихъ тя, толико Богъ изв'кствуетъ о теб'к и самъ месть творить за тя. «Мн^ бо, - рече,
- месть, и азъ вздамъ», - глаголетъ Господь».
Л. 118 об. - Титлы на крест'к Господни.
М - Мария, Р - роди, Ф - фарисеомъ, У - учителя, Ника - на крсгЬ, И
- искупи, К - крестомъ, А - Адама (внизу:) М - м^сто, Л - лобно, Р - рай, Б
- бысть, Г - гора, Г - Голгофа, Г - глава, А - Адамова (титлы у Спаса на в'кнцы:) ОТ - от небеси приидохъ, О - они же мя не познаша, Н - на крестѣ пригвоздиша.
Л. 118 об. - О кресгЬ Господни. Нач.: «Крестъ Господень завистию июдейскою и гробь Господень прочий засыпаны землею, ту была кумирская церковь богини Афродиты за 333 л^та, егда обрате царица Елена».
Л. 119 - Григории Амиритскии въ своей книгЬ. Нач.: «Глаголють, крестъ Христовъ от кипариса и певга и кедра сложение имать, ибо простое его от кипариса бяше, пред кое же его от певга подножие от кедра».
Л. 119 - Святцы 14 сентября. Нач.: «Крестъ обрате царица Елена в л^та 5885. Христосъ же распятся в лѣто 5533. От сего явстветь, яко крестъ быль обрѣтенъ черезъ 352 лѣта. (л. 119 об.)
Л. 119 об. - «Катихисисъ» о страсти Христов^ глава 11. Нач.: «Вопросъ. Чесо ради Господь нашъ крестною смертию умре? Ответь. Того ради, еже та смерть срамотн^е и лкугЬе и проклята, такою убо смертию злыхъ разбойниковъ осуждаху древле, смерти предающе и на крест'Ь распинающее».
Л. 120 - Книга Кирилла Иеросалимскаго Слово о пременении праздника Пасхи. Нач.: «Вся бо елика сотвори Богъ в полномъ или соверешеномъ
351
существе въчини якоже человека или от него жену, не детьми малыми ихъ сотворилъ, якоже ныне от нас рождаются, иже ни разумомъ, ни удами до совершенаго возраста владѣти могутъ, но первых родоначальников нашихъ совершеныхъ Богъ сотворилъ возрастомъ, словомъ и разумомъ, в полномъ муже и в естестве ихъ семена вложив.
Л. 122 - «Альфа и омега» глава 89 лист 192. Нач.: «Вкратце помянута полезно, когда достоитъ Пасху праздновали, ибо Христосъ спас 23 марта распять бысть по сравнении весенномъ».
Л. 123 об. - «Правая вера» глава 15. Нач.: «В деянии святыхъ апостолъ зачин 7 глаголется: вкупе же Петръ и Иоаннъ восхождаста во святилище на молитву в девятый часъ. Известно же, яко не ядше, а часъ девятый с полудне трети часъ».
Л. 123 об. - «Евангелие от Иоанна зачин 60. Краниево же место глаголаху Лобное место. И слово удержашеся, яко ту погребеся Адамъ, да ид"кже начало смерти, ту и падение ея будеть».
Л. 124 об. - Евангелие толковое зачин 8. Нач.: «Сугубъ бо человекъ - от т"кла и души, сугубу бо и мать, и таковаго порождения образъ. Вода бо видимо приемлема и видимому телу очищение разумеется».
Л. 125 - «Кормчея» лист 625. Нач.: «Вопроси человекъ Божии бесов (начало псалма 67): «Да воскреснеть Богъ и разыдутся врази его». И возопиша беси: «Не глаголи слова сего! Аще ли то не отвещаемъ та!»
Л. 125 - Книга Кирилова лист 15. Нач.: «Якоже видимъ, иже сами духовнии мужие плотьское все разумеюще и в мире семъ по плоти живуще, а не по духу и ради свободнаго жития законы превращають и пределы, уставленныя имъ, прелагаютъ, и от веры отступають, а православие с еретичествомъ соединяютъ».
Л. 125 об. - Книга «Правая вера» глава 30. Нач.: «Что имамы сотворити, егда погнани будемъ вей и влекоми в геенския томления вся без отрады. Тамо вся без милости, огнь ихъ не угаснетъ и червь ихъ не усыпаетъ. Несть тамо покаяния, ни исповедания, ни оставления, ни спасения, иже от зде не стяжавшимъ сихъ».
352