Научная статья на тему 'РЕКЛАМА ДИСКУРСИНИНГ ТУРИСТИК САЛОҲИЯТНИ ОШИРИШДАГИ АҲАМИЯТИ'

РЕКЛАМА ДИСКУРСИНИНГ ТУРИСТИК САЛОҲИЯТНИ ОШИРИШДАГИ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Прочие социальные науки»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Ключевые слова
туризм дискурси / маданиятини ёйиш / синергетик эффект / коммуникатив муҳит / ижобий имидж / ижтимоий аҳамият.

Аннотация научной статьи по прочим социальным наукам, автор научной работы — Холбобоева Азиза Шербобоевна

Мазкур мақола реклама дискурсининг туризм саноатидаги аҳамияти ҳамда унинг назарий асосларига оид қарашларга бағишланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «РЕКЛАМА ДИСКУРСИНИНГ ТУРИСТИК САЛОҲИЯТНИ ОШИРИШДАГИ АҲАМИЯТИ»

РЕКЛАМА ДИСКУРСИНИНГ ТУРИСТИК САЛО^ИЯТНИ ОШИРИШДАГИ АХДМИЯТИ

Холбобоева Азиза Шербобоевна

Филология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD) Узбекистан давлат жахон тиллари университети Амалий таржима кафедраси доценти Тошкент, Узбекистон https://doi.org/10.5281/zenodo.13902796

Аннотация. Мазкур мацола реклама дискурсининг туризм саноатидаги а^амияти уамда унинг назарий асосларига оид царашларга багишланган.

Калит сузлар: туризм дискурси, маданиятини ёйиш, синергетик эффект, коммуникатив мууит, ижобий имидж, ижтимоий ауамият.

Аннотация. Данная статья посвящена взглядам на значение рекламного дискурса в туристической отрасли и его теоретическим основам.

Ключевые слова: туристический дискурс, распространение культуры, синергетический эффект, коммуникативная среда, положительный имидж, социальная значимость.

Abstract. This article is devoted to views on the importance of advertising discourse in the tourism industry and its theoretical foundations.

Keywords: tourist discourse, dissemination of culture, synergistic effect, communication environment, positive image, social significance.

Туризм - замонавий хаёт ва замонавий жамиятнинг мухим элементидир. Замонавий хамжамият, туризм сохасини ривожлантириш ва сайёхатчиларда янги , ёкимли таасссурот колдиришда жадал тажрибалар куллаши, саъй-харакатлар тезлиги билан характерлидир. Тилнинг туризм сохасида кулланилишини борасида хам тадкикотлар олиб борилмокда. Туризм сохасининг машхур олими Даннинг таъкидлашича, оммавий ахборот воситалари оркали килинган туризм рекламаси, одамларни турист булишга ишонтиришга харакат килади ва уларнинг муносабатлари ва хулк-атворини доимий равишда назорат килади. Демак, хар бир сайёх маълум бир мамлакатга уюштирган сайёхати оркали, уз кечинмалари ва таасуротларини, уз тажрибалари билан уртоклашишади ва шу оркали ушбу тилга уз хиссаларини кушишларига сабаб булади. ^уйида биз туризм дискурси тугрисида фикр юритамиз. Туризм жамият ижтимоий ва маданий сохдсининг ажралмас кисмидир. Шу билан бир каторда, айнан давлатларнинг узи чет эллик туристлар сонини оширишга харакат килмокда, чунки бу билан улар уз маданиятини ёйишни, унинг хусусиятлари хакида сузлаб бериши, шу билан бир каторда уни асраб-авайлаш ва узатиш хамда бундан иктисодий фойда олиши мумкин. Даставвал, тадкикотимизда кулланилаётган «туризм дискурси» ва «туризм реклама дискурси» хацида тухталишимиз мущм %амда уларнинг фарцини англашимиз жоиз. Туризм дискурси - бу туризм сохасида кулланиладиган , оммавий-ахборот институтционал нуткдир. Кенг маънода караганда туризм дискурси - бу алока шаклларини уз ичига олган, узининг таркибий кисмлари: субъекти (хабарнинг мавзуси, максади) , адресати (манзили, истеъмолчи, укувчиси) хамда мазмунига эга булган матндир. Тор маънода туризм дискурси бу матннинг бир тури булиб унинг максади сайёхларни хабардор цилиш ва туризм сохасини ривожлантиришдир.

Туризм - маданий махсулот ва шу билан бирга маданиятнинг «ишлаб чикарувчиси»хамдир. Бинобарин, туризм «узига хосликни шакллантириш» ва «маданият ишлаб чикарувчиси»нинг бундай мураккаб функциясини бажариш учун баркарор

воситалар арсеналига эга булиши керак. Ушбу етакчи арсеналлари орасида Урр ва Счеллер биринчи навбатда тасаввурга таъсир киладиган нарсаларни ажратиб курсатишади. Уларнинг таъкидлашича, агар туризм куплаб «хакикий» жойларнинг моддийлигини узгартиришга кодир булса, у виртуал хакикатлар ва хаёлий вазиятларни яратишда жуда катта рол уйнайди. Туризм - мумкин коммуникатив мухитда белгилар ва белгилар оркали маъноларни хосил килишнинг семиотик жараёни сифатида каралади. Маълумки, этномаданий гурухнинг хажмини хар кандай тарзда аниклаш ва чеклаш кийин. Х,ар кандай давлат куплаб этник маданий гурухлардан иборат. Шуни хам айтишимиз мумкинки, минтака узига хос этномаданий гурухдир ёки бирданига бир нечта гурухлар томонидан тузилади. Жозеф Конфортининг таъкидлашича, «минтакалар - бу асарлар, бу географик ва маданий тасаввурларнинг бир тури. Минтакалар миллий хилма-хилликнинг бир кисмини ташкил этувчи, махаллий геомаданийлик тартибнинг калити булган турли хил махаллий маданиятларни акс эттиради. Бирок, ушбу тартибни таъминлаш учун минтакавий идентификаторлар вакти-вакти билан хаёлий парвариш килишни талаб килади».

Худуд, минтаканинг хакикий ёки мифологик хусусиятларини белгилайдиган бир катор кучли брендларнинг эгасига айланганда, синергетик эффект пайдо булиб, юкори даражадаги кадриятлар хосил яратилади, улар умуман минтаканинг ижобий киёфасини вужудга келтиришади. Мазкур «минтаканинг ижобий киёфаси» худудни «ташки» мухитда хам, инвесторлар, сайёхлар, кушни минтакалар ва бошкалар шаклида хам, махаллий ахоли уртасида хам баркарор тасаввурни мустахкамлайди ёки яратади. Вилоят киёфаси минтакавий узига хосликнинг таркибий кисмига айланади. Худудий узига хослик, маълум бир худудга богланиш сифатида, одамга атрофдаги макон билан баркарорлик ва хамжихатлик хиссини берадиган ички «ядро» вазифасини бажаради.

Бугун биз, замонавий туризмни рекламасиз тасаввур кила олмаймиз. Зеро, бу туристик корхонанинг харидорларига(мижозларига) маълумот етказиш, уларнинг хатти-харакатларини узгартириш, таклиф этилаётган хизматларга эътиборни жалб килиш, корхонанинг узи хакида ижобий имидж яратиш ва унинг ижтимоий ахамиятини намойиш этиш уринишларида энг самарали восита.

Шу сабабли хам, самарали реклама умуман олганда маркетинг стратегиясининг ва хусусан коммуникация стратегиясининг максадларига эришишнинг энг мухим воситаси деб хисоблашимиз мумкин. Жахон амалиёти курсатиб турибдики, туризм сохаси энг йирик реклама берувчилардан бири хисобланади. Туризм афсонлари адабиёт ва фильмлардаги афсоналардан фарк килади, чунки у охир-окибат хакикий сайёхларни дунёга олиб келади.

REFERENCES

1. Lasansky D. Architecture and Tourism: Perceptions, Performance and Place / D. Lasansky, D. Medina, B. Mclaren. - Oxford: Berg, 2004.

2. Urry J. The Tourist Gaze. - London: Sage, 1990.

3. Dann G. The Language of Tourism. A Sociolinguistic Perspective / G.Dann. -Wallingford: САВ International, 1996.

4. Lasansky D. Architecture and Tourism: Perceptions, Performance and Place / D. Lasansky, D. Medina, B. Mclaren. - Oxford: Berg, 2004.

5. Kholboboeva Aziza Sherboboevna. (2022). Peculiarities of the Sociolinguistic Approach in Advertising Discourse. Periodica Journal of Modern Philosophy, Social Sciences and Humanities, 11, 13-15.

6. Kholboboyeva A.SH. Antropotsentrizm v yazykoznanii. Tom. 6 Net. 6 (2022). https://confrencea.org/index.php/confrencea/issue/view/9

7. Kholboboeva Aziza Sherboboevna. (2022). COMPARATIVE DISCOURSE STUDIES IN LINGUISTICS. American Journal of Interdisciplinary Research and Development, 9, 33-37. Retrieved from https://ajird.journalspark.org/index.php/ajird/article/view/261

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.