МАДАНИЯТЛАРАРО КОММУНИКАЦИЯ ВА МИЛЛИИ УЗ-УЗИНИ
АНГЛАШ ФЕНОМЕНИ
З. Н. Бобошев
Тошкент давлат транспорт университети укитувчиси
АННОТАЦИЯ
Маколада Маданиятлараро коммуникация феномени сифатида этномаданий туризм дунёни билиш усули булиб, унинг асосий максади муайян худудда яшаб утган ёки хозир яшаётган у ёки бу халк (этнос) хаётидагимаданият, архитектура, этномаданий объектни урганиш, узлаштиришда намоён булади. Этномаданий туризм минтаканинг маданий меросини билиш шаклидир.
Калит сузлар Этномаданий, архитектура, таълим ва тарбия, ёш авлод, баркамоллик, феномен. этник
КИРИШ
Маданиятлараро коммуникация феномени сифатида этномаданий туризм дунёни билиш усули булиб, унинг асосий максади муайян худудда яшаб утган ёки хозир яшаётган у ёки бу халк (этнос) хаётидагимаданият, архитектура, этномаданий объектни урганиш, узлаштиришда намоён булади. Этномаданий туризм минтаканинг маданий меросини билиш шаклидир.
Туризм мамлакат иктисодиётининг устувор тармокларидан бири сифатида тан олинган ва у Узбекистоннинг туристик анъаналари; минтака тарихи; минтака ахолисининг полиэтниклиги; этномаданий объектларнинг мавжудлиги мамлакатимизда этномаданий туризмни маданиятлараро коммуникация воситаси сифатида ривожлантириш омили эканлигидан далолат беради.Бизнинг фикримизча, коммуникация феномени сифатида этномаданий туризмни ташкил килишнинг асосий шарти - туристик хизматларни ишлаб чикариш учун фойдаланиладиган ва экскурсия туризмига булган эхтиёжни кондириш, ижтимоий-маданий бойликларнинг бир кисми булган этномаданий объектларни химоя килишдир.
АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Этномаданийтуризмнинг объекти анъанавий кундалик маданият, одамларнинг турмуш тарзини хам намоён этади.Моддий этномаданийобъектлар купинча тарих ва
October, 2022
292
архитектура ёдгорликлари булиб, улардан туристик ресурслар сифатида фойдаланиш ва объектнинг таъсирчанлик нормаларига риоя килиш мухим ахамият касб этади. Шу нуктаи назардан, этномаданий туризм замонавий фаннинг тадкикот объекти була олади. Айникса, бугунги кунда этномаданий сайтлардаги маълумотларни кузатиб бориш, чунки диний догмаларга мойиллик ёки миллатчилик гояларини таргиб килишдан сакланиш учун сайёхларга бериладиган маълумотлар факат илмий тасдикланган далилларга асосланган булиши керак.
Бизнинг фикримизча, туризмнинг ушбу йуналишини ривожлантириш Узбекистон ахолиси учун бир катор таълим хизматларини такдим этади. Бунда туристлар Узбекистонда истикомат килаётган этник гурухларнинг маданияти ва урф-одатлари билан танишиш, уларнинг харакатлари тугрисида тушунчага эга булиши, миллий менталитетничукуррок билиб олиш имкониятидир. Бу турдаги хизматларнинг индивидуал истеъмолчилари ёшлар булиб, уларнинг болалигидаёк маданий макондаги мулокоти ташкил этилади.
Этномаданий туризм туризмнинг элита тури булиб, у "турист маданияти" шакллантиришни такозо этади, бу миллий маданиятнинг тикланиши ва ривожланишининг омили сифатида намоён булади. Зеро, бу жараёнда бир томондан унутилган анъанавий кадриятлар, хунармандчилик мактаби кайта яратилса, иккинчи томондан, тил, маросимлар оммалаштирилмокда. Шундай килиб, этномаданий туризм утмишдаги тарихий ва маданий меросни саклаш, купайтириш ва келажак авлодларга етказиш гоясига хам асосланади.
Хрзирги даврда этномаданий туризмни ривожлантириш давлат сиёсатининг устувор йуналиши булиб, туристик фаолиятни бошкариш тизимини такомиллаштиришни талаб килмокда. Чунки амалий хаёт хусусий сектор реклама фаолиятини самарали мувофиклаштирмаганлиги, миллий этномаданий туризм махсулотига халкаро бозорда ракобатлашишда ёрдам бера олмаслигидан далолат бермокда. Шунингдек, бу минтаканинг этномаданий туризм учун кулай образини хам шакллантира олмайди. Этномаданий туризм хар хил шаклларда намоён булади, унинг худуд, моддий ёки маънавий объектлар, этномаданий туризмни ташкил этиш билан шугулланадиган хужалик юритувчи субъектлар фаолияти мухим ахамиятга эга.Бунга эришиш учун Узбекистонда халкаро тажрибани урганиш лозим. Масалан, хозирги даврда дунё шахарларида энг кенг таркалган шаклларидан бири музейлардир. Демак этномаданий музейлар, очик осмон остидаги музейлар, этномаданий пунктларни ривожлантириш такозо этилади.
Этномаданий музейлар - бу айрим этник гурухлар
October, 2022
293
маданияти, ижтимоий тузилиши, эътикоди, урф-одатлари, анъанавий санъатини намойиш этишни кузда тутади. Бунда очик осмон остидаги музейлар алохида урин тутади. ЮНЕСКО Халкаро Кенгашининг таърифига кура, "саноатгача булган давр намуналаридан ташкил топган, хар доим тегишли давр мебеллари ва буюмлари билан жихозланган, халк ижодиёти жамоаларининг кириши учун очик майдон, ресторан олишингиз мумкин булган умумий кузатув учун очик бинолар, миллий овкатлар ва бошкалар тупламидир".Шу боис, ХХ аср бошларида хориж мамлакатларида очик осмон остидаги музейларга алохида эътибор каратила бошланди. Хрзирги даврда эса, дунё буйича очик осмон остидаги музейлар кенг ривожланмокда, чунки бу музейлар янги 3D технологияларига асосланган. Афинада биргина археология музейи, Нурсултондаги миллий музей, Санкт-Петербургдаги Эрмитаж музейи худуди 5 минг квадрат метрниташкил этади. Афина музейидаги археология музейи экспонатлари энг майда тошларда йирик хайкалларнинг асл куринишида сакланган, Санкт Питербург музейи инсон тафаккуридаги жозибадорликни намоён килади. 26 км худудда жойлашган Хивадаги Ичан Кдъла, Туркиядаги Кападоки шахри, Озарбойжон давлати Боку шахридаги Эски шахар эса очик осмон остидаги мезейнинг узига хос хусусияти ерли ахолининг унда яшаётгани ва бу музейларда махаллий халкнинг табиий кундалик хаётидан далолат беради.Масалан, Артур Хатселусга филология факультетида швед тили шеваларини урганиб, мамлакат буйлаб саёхат килган. Дастлаб у Марказий Швеция кишлоклари - Диларн ва Дания худудларига саёхат килган, халк меъморчилигини урганган.У миллий рухни ифодаловчи материалларни миллий музейда намойиш этмасдан, барча экспонатларни Дюарден оролидаги баландликда очик осмон остида жойлаштиришга карор килган. Демак, 1891 йил очик осмон остидаги музейлар пайдо булган йил сифатида тан олинган. ХУП асрда бу баландликда химоя истехкомлар булган ва кейинчалик улар йук килинган, шунинг учун у кадимдан "скансен" (швед капкепидаги хандак) деб номланган. Хрзирги даврда Артур Хатселус ташкил этган очик осмон остидаги музейушбу турдаги бошка музейлар учун дастлабки тажриба булди.
Европа давлатларидаги очик осмон остидаги музейларМДХ, мамлакатларидан анча фарк килади ва сон жихатдан хам купчиликни ташкил этади. Масалан, Россияда (Европа) 14 та очик музей, Украинада - 28 та, Эстонияда -4 та, Латвияда -8 та булса, Финляндияда -229 та, Норвегияда -395 та, Швецияда - 1162 тадан иборат.Бунинг сабаби шундаки, хозирги кунда очик осмон остидаги музейлар туризм саноатининг ажралмас кисми хисобланади. Бундай
October, 2022
294
музейларга ташриф буюрувчиларнинг аксарияти, уларни кунгил очиш сохасига тегишли деб билади. Очик осмон остидаги музейларда купрок анъанавий музейларга хос булмаган мулокот килиш имкониятлари мавжуд. Утмишдаги ютуклар хакида гапирганда, улар жамиятнинг хозирги холатини яхширок тушунишга, тафаккурнинг яхшиланишига ва келажак учун янада аник истикболларни белгилашга имкон беради. Очик осмон остидаги музейлар тез узгариб бормокда.
Бизнинг фикримизча, туризмни ривожлантиришга йуналтирилган анъанавий вазифаларнинг ахамиятини англаган холда ва уларнинг ечимидан воз кечмаслик билан бирга, уларнинг аксарияти узларининг олдиларига янги максад куймокда ва бизнинг давримиз эхтиёжлари ва манфаатларига яхширок жавоб берадиган ноанъанавий шаклда тикланишда намоён булади.
Этномаданий туризмнинг ривожланиш жараёни турли даврларда даврнинг рухи таъсирида янгиланиб боради, лекин анъаналари сакданиб колади. Этномаданий туризмнинг куринишлари турлича булиб, уларнинг айримларини тахлил этамиз:
1.Махаллий мумтоз туризм сунгги ун йилликларда Шимолий Америкадаги хиндулар, Австралиядаги махаллий австралияликлар, Океанияда полинезияликлар ва меланезияликлар, Шимолий Европада Сами жамоаларида кайта тикланмокда. Масалан, хозирги давр адабиётларида Америка тарихи 1492 йилда Христофор Колумбнинг биринчи марта Таиго оролларига саёхати билан бошланган, деган маълумотлар мавжуд. Дастлаб, Испания ва кейин Англия мустамлакаси даврида ерли ахоли кириб ташланганлиги ва хозирги даврда хиндулар йуклиги хакидаги маълумотлар хам бисёр, лекин энг янги Америка тарихида хиндулар борлиги ва улар узларини Таиго кабиласи вакиллари экани билан гурурланишини таъкидлайди ва шу боис, улар уз аждодлари урф-одатларини кайта тиклаб, бу оркали этномаданий туризмни ривожлантирмокдалар. Бу эса этномаданий туризмнинг мумтознамунасидир.
2.Антропологик туризм этномаданий туризмнинг йуналишларидан бири сифатида йуколиб кетган этник жамоаларнинг маданиятини урганишни, замонавий маданият билан танишиш максадида аввалги яшаш жойларида булган мамлакатларга ташриф буюришни, шунингдек, йуколиб кетиш хавфи остида булган халклар ва кичик халкларнинг ихчам яшаш жойларини зиёрат килишни уз ичига олади. Йуколган жамоаларни урганишнинг ёркин намуналари Перлар, Инклар маданияти, Скифлар маданияти билан танишиш учун экскурсиялар булиши мумкин. Йуколиб кетиш хавфи остида булган карайтларга машхур
October, 2022
295
экскyрсиялaрни шу жyмлaгa киритиш мумкин.
3. Генеaлогик туризм кaриндошлaрини топишгa мyлжaдлaнгaн. Мaсaлaн, 1992 йилдa Биринчи Президент И.^римовнинг тaшaббyси билaн Зaхириддин Мyхaмммaд Бобур изидaн номли тaшкил этилгaн илмий экспедиция Узбекистондaги генеологик туризмни ривожлaнтириш йyлидaги дaстлaбки кaдaмдир. 2021 йилдa эсa, Узбекистонга Имом Бухорий aвлодлaрининг тaшрифи режaдaштирилгaн. 2008 йилдa Россияга Николaй подшонинг aвлодлaри Ромaновлaр сyлолaсининг тaшрифи хaм шyлaр жyмлaсидaндир. Бу дaвлaт сиëсaти дaрaжaсидa ривожлaнтиришнинг aхaмиятидaн дaдолaт берaди.
4. Цивилизaция элемент^ри етиб бормaгaн дyнëнинг чеккa бyрчaклaригaчa сaëхaт жaилоо туризмидир. 1990-йиллaрнинг охирлaридa KирFизистондa бошлaнгaн бу туризм шaклидa бaдaнд тоFлaрдa яшовчи чупоннинг yйидa яшaш Ba yлaрнинг турмуш тaрзини yргaниш нaзaрдa тyтилaди. Х,озирги кyндa хaм жaилоотyризм KирFизистондa туризмнинг мухим сохaдaридaн биридир. Иссик кул кдрFOFидa энг мaшхyр сaйëхлик мaршрyтлaри эсa, сaйëхлaрни кyчмaнчи хaдк мaдaнияти, миллий yйинлaри билaн тaништирaди, от миниш, aлaкиизм Ba ширдaклaр - миллий кирFиз гилaмлaрини тукишни yргaтaди. Шяейвдрия, Гермaния, Буюк Бритaния Ba Россиясaйëхлaри жaилоо тyризмгa к,изик;aди.Тaълим, экстремaд, экологик туризм хдм этномaдaний туризмнинг шaкллaридaн биридир. Х,озирги Ba^raa унинг ривожлaниши жyдa тез сyръaтлaрдa дaвом этмокдa. Шу мyносaбaт билaн этномaдaний туризмнинг янгидaн янги тyрлaрининг пaйдо булиши мумкин.
Бизнинг фикримизчa, этномaдaний тyризмyрбaнизaция Ba технологик тaрaккиëт тaъсиридa бyлгaн деярли бaрчa мaмлaкaтлaрдa кенг тaркaдгaн. Бу тyризмдa миллий ментaдитетгa, унинг aждодлaри кaндaй яшaгaнлигини билиш истaги устуворлик кдлaди. Тyроперaторлaр этник тyризмдa сaйëхлaр учун кдзикдрли хyдyдлaргa тaклиф этиш билaн биргa унинг тaрихини сaйëхлaргa юкори мaдaкaди гидлaр хдмрохлик килишини тaъминлaшгa хaрaкaт кдлaди. Купгита дaвлaтлaрдa yтгaн йиллaр Ba aсрлaрдaги кишлок Ba шaхaр мухити мaксимaл реaдизм билaн ^ama тикдaнaдигaн очик осмон остидaги мyзейлaр мaвжyд. Мaсaлaн, Гермaниянинг Мозель шaхридa тоFнинг бaлaнд чyккдсидa курилган кaсрдa хозирги кyндa хaм yлaрнинг aвлодлaри яшaшдa дaвом этмокдa. Улaр кдсрнинг бир кисмини очик осмон остидaги хусусий музейга aйлaнтириб, бир томондaн дaромaд олмокдa, иккинчи томондaн aждодлaри xa«^a дуте сaйëхлaригa мaълyмот еткaзмокдa.
Бизнинг фикримизчa, инсониятнинг узок тaрихи дaвомидa диний, сдасий, хaрбий, иктисодий Ba бошкд
October, 2022
296
сабаблар туфайли ахоли бир худуддан иккинчи худудга кучган. Айникса, XIX асрда Ирландия, Буюк Британия, Германия ахолисининг Л^Шга, Норвегия ахолисининг Исландияга кучиши, фукаролар уруши окибатида Россия ва Украинага, Хитой ахолисининг Л^Шга иммиграцияси эътиборга молик. Х,ар йили миллионлаб этник сайёхлар бу ва бошка мамлакатларга уз илдизларини излаш учун ташриф буюради. Утмишда иммигрантлар окими куп келган мамлакатлар - ЛКШ, Канада, Австралия, Исроил, кисман Лотин Лмерикаси давлатлари сайёхлик транспортининг етакчи донорлари хисобланади. Замонавий этномаданий туризмда халкларнинг урф-одатлари ва турмуш тарзини саклайдиган мавжуд ахоли пунктлари жойларига экскурсияларни киритиш мумкин.
ХХ аср бошидаги инкилоб Россия зиёлиларининг Европага иммиграцияси таъсир этган. ХХ1 асрда уларнинг авлодлари генеалогик туризм йули билан бу мамлакатларга бормокда. Шунингдек, хозирги кунда Мисрда бадавийлар кдшлогига саёхат килиш жуда машхур.Ушбу экскурсия чул буйлаб саёхат килиш билан бошланади. Бундан ташкари, йурикнома туристларни бадавий хаётининг узига хос хусусиятлари билан таништиради. Сайёхлар камиш кулбаларда турмуш тарзини урганадилар, чул хаётига мослашишга харакат киладилар.
Бизнинг фикримизча, сунгги бир неча асрлар давомида бу одамларнинг турмуш тарзи умуман узгармаган. Сайёхлар бадавийларнинг кичик хайвонот боги, ошхонаси ва маросимлари билан танишишлари мумкин. Кечкурун сайёхлар учун ракслар, туй маросимлари ва ёнгин намойиши билан махсус шоу ташкил этилади. Бундай экскурсия сайёхлар учун улжа сифатида ихтиро килинган, аммо хар доим дам олувчиларга завк багишлайди.Шунингдек, Лфрика этник гурухларнинг уйи хисоблангани учун хар доим сайёхларнинг диккат марказида булган. Намибия, Замбиянинг кабилалари уз маданиятини бутун дунёга намойиш этиш учун замонавий жамият учун уз эшикларини очган ва хатто сайёхларни узларининг кундалик хаётларида иштирок этишга таклиф килган. Яшаш учун дам олувчиларга барча кулайликларга эга шинам мехмонхоналар эмас, балки махаллий ахолининг кулбалари таклиф этилади. Шундай килиб, сайёхлар бир неча кун давомида ибтидоий шароитда яшашга мослашиши мумкин.Шубхасиз, бу яшаш шароитлари ва кабила ичида хукмронлик килаётган атмосфера инсонга хеч качон булмаганидек, кадимийлик билан, утмиш билан якин алокада булишига ёрдам беради.
Лотин Лмерикасининг Перу мамлакатига махаллий ахолиси - хиндулар хаёти билан танишиш учун ташриф
October, 2022
297
буюраётган сайёхлар хаёти яна бир ёркин мисолдир. Бу экскурсия бир пайтнинг узида экологик туризмнинг ривожланишига хам таъсир этади. Мачу Писчу харобалари ва Инкнинг кадимий пойтахти Кускога ташкил этиладиган экскурсиялар бутун сайёрадаги кадимги цивилизациялар билан танишиш имконини беради. Ушбу цивилизациянинг вужудга келиши ва ривожланиш боскичлари борасидаги тадкикотлар хам уларнинг улугворлиги хакида маълумотлар беради. Бу каби этномаданий туризмнинг намуналари Европада хам кузатиш мумкин. Финляндияда финларнинг бэлме давридаги хаёти, таомлари, киёфаси ва уйларидаги маиший хаётини, оддий ишчи ёки дехконнинг турмуш тарзи кандай эканини билишни истаган сайёхлар ташриф буюради. Юнон оролларида халкнинг хаёти ва урф-одатлари хакида хикоя килувчи жуда машхур экскурсиялар мавжуд. Масалан, Крит оролида денгиз сатхидан 740 метр баландликда Ида тоглари ёнбагирда жойлашган Аноиа кишлогиахолиси ханузгача кадимий юнон шевасида гаплашадилар ва бу кадимги юнон маданиятини билиш имкониятидирДишлок ахолиси тайёрлайдиган таомлар кадимги рецептларга асосланади. Сайёхлар эчки согиш, куйларни киркишга таклиф этиладилар. Куннинг охирида дам олиш билан кечки овкат Крит мехмонларининг энг яхши анъаналарида миллий кушиклар ва ракслар билан такдим этилади. Бугунги кунда сайёхлар учун ухшаш уйин-кулгилар Европанинг куплаб кишлок ахоли пунктларида мавжуд. Уларда сайёхлар хар куни машхур туристик жойларда утказиладиган ёркин, ранг-баранг театрлаштирилган шоуларнинг иштирокчиларига айланади.
Шубхасиз, хар бир сайёх махаллий ёдгорликларни, масалан каштачилик, хунармандчилик, махаллий ошхона ва бошкалар анжомларни сотиб олади, бу эса, кушимча даромад манбаи хисобланади. Аммо, маданий алмашинув бу жараённинг мухим хусусияти булиб, унда утмиш маданияти замонавий маданиятга уйгунлашади.
MyX^KAMA BA HAТИЖAЛAP
Бизнинг фикримизча, этномаданий туризмнинг 6у шакллари таълим сaëxaтигa xaм таъсир этади. Унда таълим субъекти - ушбу xyдyддa яшаган одамлар, этносларнинг моддий ва маънавий мероси, хусусан меъморчилиги, маданияти, анъаналари ва урф-одати билан танишиш учун объектга ташриф буюришдан иборат. Бу анъанавий маданиятларнинг хусусиятларини саклаб колган уюшган этник axоли пунктларига ташриф буюришни, шунингдек, халк xaëти музейлари билан танишади.Зеро, дyнëни билиш инсоннинг Узини Узи англаши, Узининг этник
October, 2022
298
илдизларини излаш ва урганиш истагини кондиради.Бундай билимларнинг натижалари узига хос маданий анъаналарига эга булган бутун тарихий даврга дахлдорлигини хис килишга имкон беради. Бошка халкларнинг маданияти ва уларнинг этник хусусиятлари билан танишиш яхлит куп киррали дунёнинг узига хослигини билиш ва унинг баъзи элементларини узлаштиришни такозо килади. Бизнинг фикримизча, этник туризм турли халклар вакиллари уртасида якин алокалар ва алмашинувини ривожлантиришга, уз маданиятини жахон меросига киритишга ёрдам беради.
Бизнинг фикримизча, этномаданий туризмнинг мустакил ва яхлит коммуникация воситаси сифатидагиахамияти туристик ресурсларнинг узига хослиги, иштирокчиларининг мотивацияси, ходимлар ва менежментга куйиладиган малака талаблари тан олиш билан тасдикланади.Этномаданий туризм этник маданият намоён булишининг минтакавий ва махаллий жихатларини урганиш узок тарихга эга булган этник гурухларнинг урф-одатларига таъсир килиш ва хаёт тажрибасидан фойдаланишнинг узига хос хусусиятларини аниклаш ва оммалаштириш,маданий маргинал гурухларнинг дунёкараши учун кенг имкониятлар яратади.
Бизнинг фикримизча, этник маданий ходисаларнинг маълум бир туплами мазмунини тулик ва аник очиб берадиган стандарт таърифларни ишлаб чикиш ва муомалага киритишга хам профессионал ташкилотчилар эхтиёжлари учун, хам тегишли фирмалар мижозлари учун катта эътибор берилиши керак. Этномаданий туризм - тижорат саёхатининг ривожланишига таъсир этади ва айни пайтда этномаданий туризм тез ривожланишни талаб килади хамда туристик ташкилотчиларнинг касбий фаолияти назарияси ва амалиёти буйича аникрок илмий тадкикотларни амалга ошириш зарурати ортади.Бу жараёндаги сусткашлик миллий этномаданий туризмнинг саноати имиджига салбий таъсир килади.Потенциал мижозларга хизмат курсатиш учун этномаданий туризм ташкилотчиларининг ижтимоий масъулиятини оширилиши туризм саноатининг иктисодий баркарорлиги омили булади.
ХУЛОСА
Хулоса сифатида шуни таъкидлаш лозимки, Узбекистонда этномаданий туризмни ташкил килиш учун энг аввало асосий минтакаларни аниклаш, этник гурухларнинг ихчам яшаш жойларини жихозлаш, этномаданий объектлар жойлашган худудларда турли фестиваллар ташкил килиш максадга мувофик. Масалан, Бухорода этномаданий туризмни ривожлантириш худуди сифатида жуда кулай, унда
October, 2022
299
миллатлараро хурматни шакллантириш, ватанпарварлик, она юртга мухаббат, утмишга хурмат билан карашларни тарбиялаш, ахолининг интеллектуал савиясини ошириш, миллий маданиятлар, миллий куникмалар, исм, урф-одатлар, маросимларни тиклашга ёрдам бериш, хар кандай этник гурух учун хос булган анъанавий меъморчилик ёдгорликларини бузилмаган шаклда саклаш, анъанавий туризм фаолиятини кенгайтириш, кушимча иш уринларини яратиш, минтакадаги мавсумий ходисаларни юмшатишга алохида эътибор каратиш максадга мувофик.
2. туккиз йиллигига багишланган нутки. //Халк сузи №186 сон.2020.
3. Узбекистон Президенти Ш.Мирзиёевнинг БМТ Бош Ассамблеясининг 75-сессиясидаги нутки // https://president.uz/uz/lists/view/3851.
http://www.unesco.org/new/ru/unesco/resources/publica.
6. Раматов, Ж. С., Баратов, Р. У., Кушаков, Ф. А., Валиев, Л. А., & Хасанов, М. Н. (2022). ЖАМИЯТДА СИЁСИЙ ВА ХУКУКИЙ МАДАНИЯТНИ ЮКСАЛТИРИШ МАСАЛАЛАРИ. PEDAGOGS jurnali, 19(1), 13-18.
7. Бобошев, З. Н., Хасанов, М. Н., & Нуруллаев, Э. А. (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙНИНГ ПЕДАГОГИКА ФАНИНИНГ АСОСЧИСИ СИФАТИДА.
8. Раматов, Ж. (1991). Гипотеза и прогноз в социальном познании (философско-методологический анализ). Ташкент: Узбекистон.
9. Раматов, Ж. С., Хасанов, М. Н., & Шукуов, Ж. К. (2022). АБУ НАСР ФОРОБИЙ НИГОХИДА ИНСОН КАДР-КИММАТИ ВА ХУКУКЛАРИ МАСАЛАСИ. Academic research in educational sciences, 3(TSTU Conference 1), 976-979.
10. Ramatov, J., Inoqov, K., Ismailova, S., & Khudoykulov, S. (2021). Requirements of Education of Young People with Active Citizenship. Academicia Globe: Inderscience Research, 2(05), 1-3.
11. Ramatov, J., Rakhmanova, S., & Yunusova, N. S. (2020). Philosophical analysis of socio-economic forecasting of the future. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(S1), 991-999.
REFERENCES
1. Ш.Мирзиёев.Узбекистон Республикаси Мустакиллигининг йигирма
4. Узбекистон Республикаси Президент Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси.2020 йил 29 декабрь https: //www. youtube.com
5. Заседание Международного Совета Юнеско, 2015. -
October, 2022
12. Раматов, Ж. С. (2022). ТЕМИР ЙУЛ ТРАНСПОРТИ ЮКСАЛИШ ПАЛЛАСИДА. Academic research in educational sciences, 3(TSTU Conference 1),
13. Раматов, Ж. С., Хдсанов, М., & Назарова, Н. Ж. (2022). МЕДИАМАДАНИЯТ ВА АХБОРОТДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ИНТЕЛЛЕКТУАЛ ТАЪЛИМ ТИЗИМИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДАГИ УРНИ. Academic research in educational sciences, 3(6), 984-988.
14. Раматов, Ж. С., & Узаков, Б. (2022). ЯНГИ УЗБЕКИСТОН ВА МИЛЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИ. Academic research in educational sciences, 3(TSTU Conference 1), 834-839.
15. Ramatov, J., & Umarova, R. (2021). Central Asia in Ix-xii Centuries: Sociopolitical Situation, Spiritual and Cultural Development. Academicia Globe: Inderscience Research, 2(04), 148-151.
16. Ramatov, J. S., & Khasanov, M. N. (2022). SOCIAL ASPECTS OF PROFESSIONAL QUALITY IMPROVEMENT (ON THE EXAMPLE OF THE RAILWAY SECTOR). Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(6), 969-976.
12-17.
October, 2022