ПАХТА ПНЕВМОТРАНСПОРТИ УСКУНАСИДА ^АВО ТЕЗЛИГИНИНГ ЦУВУР КУНДАЛАНГ КЕСИМИ БУЙИЧА ТАЦСИМЛАНИШИНИ ДРОССЕЛЛАР
ЁРДАМИДА БОШЦАРИШ Холбаев Дониёр Журабоевич
"Энергетика" кафедраси ката укитувчи, Наманган мухандислик-технология институти,
Наманган, Узбекистон xolbayev_doniyor@mail. ги 1в1.+99893-407-37-26 https://doi. 0.5281/zenodo. 7396655 Анотация: Маколада пахта тозалаш корхоналарининг пневматик тизимлари учун самарали пневматик кувур конструкцияси ишлаб чикилган. Пневматик кувур ички Хаво окимининг оптимал кийматини таълминлаш ва бошкариш имконини берувчи кувур, вентилятор ва дроссел курилмаларининг конструктив параметрлари аникланган.
Калит сузлар: пахта, линт, пневматик, хаво, кувур, дроссел, паррак, босим, зичлик, бошкариш.
ХЛОПОК ПНЕВМОТРАНСПОРТ ОБОРУДОВАННЫЙ ВОЗДУХ УСКОРИТЕЛЬНАЯ ТРУБА СЕЧЕНИЕ РАСПРЕДЕЛИТЕЛЬНАЯ ДРОССЕЛЬНАЯ
СИСТЕМА УПРАВЛЕНИЯ Аннотация: В статье разработана эффективная конструкция пневмотрубы для пневмосистем хлопкоочистительных предприятий. Определены конструктивные параметры трубы, вентилятора и дроссельных устройств, позволяющие определять и управлять оптимальной величиной расхода воздуха внутри пневмотрубы.
Ключевые слова: хлопок, ворс, пневматика, воздух, труба, дроссель, перо, давление, плотность, контроль.
А
Ь
s
t Кириш
г Пахта тозалаш заводларида чигитли пахта, линт, чигит ва турли хил ахлатларни аашиш хаво ёрдамида кувурлар оркали амалга оширилади. Корхонанинг чигитли пахта сакланувчи омборидан куритиш-тозалаш булимига ва куритиш тозалашг булмидан жинлаш булимига хом ашё пнемокувурлар ёрдамида ташилади. Бундан ташкари, пахтани куритиш ёки намликни саклашда мах,сулотни ташувчи х,аво иситилиши ёки намлик микдорини керакли тарзда ошириш учун х,ам пневмо тизимдан фойдаланиш мумкин. Шунинг учун пахтани тозалаш корхонлари учун пневатик тизимларнинг ахдмияти катта. ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Бугунги кунда пахта тозалаш корхоналарида пневматик тизим оркали катта микдорда хаво сарф булаётганлигини куришимиз мумкин. ^уйида 1-жадвалда хаво зичлигининг температурага боглик равишдаги кийматлари келтирилган.
1-жадвал
Температураси °С
Зичлиги р , кг/м3
Илмий тадкикот изланишлари Наманган вилояти, Поп туманида жойлашган "Поп пахта тозалаш маскани ART SOFT TEX CLUSTER" МЧЖ корхонасида олиб борилди. Корхонада биринчи боскичда ёпик гарамда сакланувчи чигитли пахта куритиш-тозалаш булимига умумий узунлиги 50 метрли пневмо кувур оркали етказиб берилади. Ушбу тизим куйидаги 1-расмда келтирилган.
Х,аво тезлиги хдракатланувчи хдво окимининг тезлиги сифатида хдво окимини текшириш жадвали 1-жадвалда келтирилган ва аникланади одатда м/с бирликларида аникланади. У оркали утадиган х,аво хджми вакт бирлигида, ташиш канали одатда куб билан ифодаланадиган хдво окими тезлиги сифатида аникланади. Бир дакикада метр, м3/мин.
Дросселларни синовдан утказиш учун (1-расм) куйидаги экспериментал курилма тайёрланди.
1-расм. Экспериментал курилма схемаси.
1-кириш кувури; 2дроссел; 3-вентилятор; 4-чикиш кувури;
5-электрон микроманометр Пито трубкаси билан.
Барча турдаги дроссел конструкциялари 400 ттли кувурга мослаб, 2 тт калинликдаги рух,ланган пулатдан тайёрланди.
курилма горизонтал кувур 1, дроссел 2, вентилятор 3 ва чикиш кувури 4дан иборат булиб, кувур диаметри 400 тт, вентилятор ВЦ-12 электромотори 75 кУ кувватга эга. Кувур 1 узунлиги 50 м.
Дросселдан 1.2 метр олдинда ветилятор ва 1.2 метр кейин кувурга Пито трубкаси киритилган ва у электрон микроманометрга уланган. Улчовлар куйидагича амалга оширилди:
Вентилятор 3 ишга туширилгач, хдво окими стабиллашгандан кейин, дроссел 2 парраги керакли С0 х,олатга келтирилди ва дросселдан олдинги ва кейинги динамик, статик ва тулик босим улчанди ва натижалар жадвалга киритилди. Кейин, дроссел 2 парраклари навбатдаги х,олатга утказилди ва улчовлар такрорланди. Улчов маълумотлари жадвалга киритилди.
Зарур улчовлар олиб булингач, дроссел 2 кейинги турдаги дросселга алмаштирилди ва улчовлар килиниб, олинган натижалар тегишли жадвалларга киритилди. Аэродинамик каршилик коэффициенти куйидаги тенглама ёрдамида аникланди ва жадвалга жойланди:
Улчовлар дроссел 2 парракларининг дастлабки х,олати - у вертикал укка параллел булган, яъни кувур кесими тулик ёпи; булган х,олатга нисбатан 20 градус бурилган х,олатдан бошланди ва х,ар 10 градусга бурилган х,олат учун амалга оширилди.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Натижаларга каралса, барча х,олатларда икки ва уч парракли дросселлар энг кам аэродинамик каршилик курсатишини кузатиш мумкин. Натижаларни якколрок куриш учун улар график куринишида 1-расмда келтирилган.
Поп пахта тозалаш заводи.
ВууБур Еундаланг есснмн 400 двнгнтнл 1500 айл/м.
№ Вентилятор холати Ток К\'ЧИ (А) Кучланнш <В> К^увват Я& Частота Гц Статик 6 о сим (Р) Динамик оосим (Р) Тезлик м/с
ИнЕертор
1 Вентилятор дроссели ёпик холатда 70 399 43 50 5 200 - -
2 Вентилятор дроссели очик холатда 90 399 62 50 4600 600 33,6
Сеператор ичидага 15 % йукотиш ва олинган натижалар 1-ыетр 90 399 62 50 4000 10S3 42,5
4 Кувур VSyHHHTH (ыетр) 11 -метр 90 399 62 50 3200 799 36,5
19-метр 90 399 62 50 3000 614 32
26-метр 90 399 62 50 2S00 577 31
29-ueip 90 399 62 50 2500 529 29,7
ЗЗ-метр 90 399 62 50 2300 460 27,7
4 5-ыетр 90 399 62 50 2100 346 24
2-жадвал. Илмий тадкикотдан олинган натижалар
3-график. Статик ва динамик босимларни тезликка нисбати курсаткичлари
Шуни алохида таъкидлаш лозимки, дроссел парраклари тулик очилган холатда хам муайян даражадаги каршилик мавжуд. Бу каршилик, горизонтал холатда турган клапаннинг вертикал текисликдаги проекциясига боглик. Шунинг учун, паррак сони ошиб борган сари бу проекция микдори ва унга мос равишда каршилик коэффициенти хам ортиб бораверади.
Парраклар тулик ёпилган холатда барча дорсселларда бир хил натижа булиши керак. Аммо, бир хил шароит булишига карамай, куп парракли дросселларда парраклар тулик ёпи; холатида босим нисбатан паст. Бу холат парраклар сони ошиб борган сари улар орасидаги тиркишлар микдори купайгани учун содир булади. Шунинг учун, парраклар тулик ёпик булган холда хам парраклар орасидан муайян микдорда хаво утади ва бу холат умумий босимнинг бироз пасайишига сабаб булади. Аммо, бу хаво окими улчов асбоблари сезгирлик чегарасидан паст булгани учун, унинг курсаткичларини аниклаб булмайди. Бу холат куп парракли дросселларнинг пневмотранспорт ускунаси герметиклигини тулик таъминлаб бера олмасликлари сабабли юз беради. Аммо, парраклар тулик ёпилган холат, пневмотранспорт ускуналари иш режимига кирмайди. Шунинг учун дросселнинг ёпик холатда герметикликни тулик таъминлай олмаслиги катта амалий ахамиятга эга эмас. Лекин, парраклар сони канчалик куп булса, механик система ишончлилиги шунчалик паст булади. Шу нуктаи назардан караганда, хар кандай тизим учун, шу уринда, хаво окимини бошкарувчи механизмларда хам ишчи элементлар сони имкон кадар кам булиши максадга мувофикдир.
МУ^ОКАМА
Пневмотранспорт ва аспирация тизимларида бундай оралик холатлар тизимнинг иш режимига тугри келади. Шунинг учун, бу сифат куп парракли дросселларнинг ижобий хусусияти саналади. Юкоридаги фикрлардан келиб чикиб, айтиш мумкинки, бир парракли ва куп парракли дросселларнинг хам ижобий, хам салбий томонлари борлигини хисобга
олиб, уларни танлашда амалдаги холат учун кайси жихат ахамиятлирок булса, шу жихати устун булган дроссел конструкциясини танлаш керак булади.
Шу уринда, экспериментлар давомида, энг содда ва куп кулланадиган айлана шаклдаги бир парракли дроссел ишчи холатларда зарур булган хаво босими ва тезлигини юкори аникликда таъминлаб бера олмаслиги хамда шу холатга мос келадиган аэродинамик каршилиги юкори экани кузатилди. Шунинг учун, бу конструкциядаги дросселлардан энг иложсиз холатлардагина, масалан, дроссел урнайдиган масофа ута киска ва жой тор булган холатлардагина куллаш максадга мувофик. ХУЛОСА
Юкоридаги тахлилларга кура хулоса килиш мумкинки, пневмотранспорт тизимлари учун энг самарали булган дроссел конструкциялар хисобланади. Шунга кура, пахта пневмотранспортида амалда куллаш учун, катта босимли (6-8 минг Ра) тизимлар учун, пастрок (4-6 минг Ра) босимли тизимлар учун янги дросселни тавсия этамиз. 1 парракли дроссел 2 парраклига нисбатан ишчи холатларда камрок аэродинамик каршилик курсатади. Аммо, 2 парракли дросселнинг конструкцияси нисбатан мураккаб ва мустахкамлиги хам нисбатан пастрок булади.
Фойдаланилган адабиетлар:
1. «Узпахтасаноат» АБ, "Пахтани дастлабки кайта ишлаш" (Первичная обработка хлопка),Т.,«Мехнат», 2002г.
2. Саримсаков О. Пахтани пневмотранспортга узатиш ва хаво ёрдамида ташиш жараёнини такомиллаштириш. Монография. «Навруз» нашриёти, Наманган, 2019й.
3. Саримсаков О. Д.Тургунов, А.Исакжанов. Пахта хомашёсини пневмо-транспортга узатиш жараёнини амалий урганиш// НамМТИ илмий-техника журнали, №3-4, 2018, 37-41 бет
4. Мурадов Р., Саримсаков О., Хусанов С. Внутризаводская пневмотранспортировка хлопка-сырца: состояние, проблемы и перспективы. Журнал «Механика муаммолари», 2014,
5. Саримсаков О. Хусанов С. Абдуллаев Ш. —Пневмотранспорт кувури ичида хавонинг харакатини урганиш! НамМТИ республика конференцияси тезислари. Наманган, 2015й.,121-124 б