УДК 677.21.07
ПАХТА ПНЕВМОТРАНСПОРТИ ИШ РЕЖИМИНИ ИНВЕРТОР ЦУРУЛМАСИ ЁРДАМИДА БИР МЕЪЁРДА БОШЦАРИШ ОРЦАЛИ СИНОВДАН УТКАЗИШ.
Холбаев Дониёр Журабоевич
Наманган мухандислик-технология институти, "Энергетика" кафедраси ката укитувчиси,
Наманган, Узбекистон xolbayev doniyor'a,mail.ru tel.+99893-407-37-26 https://doi. org/10.5281/zenodo. 7451613 Аннотация: Мацолада пахтани пневмотранспортда ташишда щво тезлиги ва аэродинамик кучнинг цувур кундаланг кесими буйича узгаришини тадциц цилиш натижалари уз аксини топган. Унда пахта пневмотранспорти жараёнини самарали бошцариш буйича хулоса ва таклифлар берилган.
Калит сузлар: пахта хомашёси, пневмотранспорт ускунаси, щво тезлиги, цувур, цувур кундаланг кесими, диаметр, аэродинамик куч.
ТЕСТИРОВАНИЕ РЕЖИМА РАБОТЫ ПНЕВМОТРАНСПОРТА ХЛОПКА ПУТЕМ УПРАВЛЕНИЯ ИМ В ОДНОМ РЕЖИМЕ С ПОМОЩЬЮ ИНВЕРТОРНОЙ УСТАНОВКИ Аннотация: В статье отражены результаты исследования изменения скорости воздуха и аэродинамической силы на поперечном сечении трубы при транспортировке хлопка пневмотранспортом. Он содержит выводы и предложения по эффективному управлению процессом пневмотранспорта хлопка.
Ключевые слова: лопковое сырье, пневмотранспортное оборудование, скорость воздуха, труба, сечение трубы, диаметр, аэродинамическая сила.
TESTING THE OPERATING MODE OF COTTON PNEUMOTRANSPORT BY CONTROLLING IT IN ONE NORM USING AN INVERTER SETUP Abstract: The article reflects the results of the research of the change of air speed and aerodynamic force on the pipe cross-section during the transportation of cotton by pneumatic transport. It contains conclusions and suggestions for effective management of the cotton pneumatic transport process.
Key words: raw cotton, pneumatic conveying equipment, air velocity, pipe, pipe section, diameter, aerodynamic force.
КИРИШ
Бугунги кунда Узбекистон Республикасида хусусий тадбиркорлик ва кичик бизнесга жуда катта имкониятлар яратилмокда, жумладан кишлок хужали махсулотларини кайта ишлаш жараёнида пахта хом ашиёларини кайта ишлаш жараёнида бир канча илмий изланишлар натижасида амалга ошириб келинмокда. Наманган вилояти, Поп туман, "Поп пахта тозалаш маскани ART SOFT TEX CLUSTER" МЧЖ корхонасида илмий тадкикот ишимизни олиб бордик. Пахтани хдво ёрдамида ташиш жараёни ташки атмосферадан алох,идаланган ёпик система ичида боради. Бу жараённи тасаввур килиш учун энг содда аэродинамик курилма схемасини кабул киламиз ва дастлаб унда х,аво хдракати конуниятларини куриб чикамиз (1-расм).
1-расм Аэродинамик курилманинг содда схемаси ва кувурларда %аво
босимининг йуналишлари ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Вентилятор ёки насос пневмоускунанинг уртасида жойлашади. Система сокинтурганда, яъни вентилятор ишламаганда у ташки атмосфера хавоси босими остида булади. Бунда, динамик босим нолга тенг ва кувурнинг ичидаги босим ташки атмосфера босимигатенгбулади:
Рд 0 , Рум Рст Ратм, (1) Вентилятор ишга туширилгач, у ускунанинг биринчи ярмидан хавони суриболади ва иккинчи томонига хайдаб беради. Натижада, ускунанинг бир томонида вакуумли мухит (сийрак хаво), иккинчи томонида эса зичланган хаво мухити (ортикча босим) булади.
2-расмда улчов натижалар олинмокда
3-расмда автоматлашган цурулма бошцарув жойи
Вентилятор кила оладиган умумий хдво босими Рум кувурдаги статик Рст ва динамик Рд босимлар йигиндисига тенг:
Рум Рст +Рд , (2)
Аммо, кувурдан чап томондаги, яъни вентиляторгача булган босим манфий - Р (вакуум), вентилятордан кейинги, яъни унг томондаги босим эса мусбат + Р ишорага эга. Бунда, статик босим Рст сурувчи томонда кувур деворидан унинг марказига, хайдовчи (пуфловчи) томонда эса кувур марказидан унинг деворларига томон тик йуналади. Шунингдек, энг катта босим вентиляторнинг кириш ва чикиш тешикларида, яъни вентиляторнинг хар 2 томонида булади - киришда манфий, чикишда мусбат ва хар икки томонга - кувур учларига караб пасайиб боради.
Температураси °С
Зичлиги р , кг/м3
Аэродинамик ускуна тулик герметик булганда, вентиляторга кирувчи ва ундан чикувчи хаво сарфи узаро тенг булади:
Qk = Qq , ёки = Ö2f2 , (3) Бу ерда: Qk системага кираётган, Qч системадан чикаётган хаво сарфи, м3/сек; ^
■д2 - мос равишда, кираётган ва чикаётган хаво тезлиги, м/с; si ва S2 кириш ва чикиш кувури
2
кундаланг кесими юзаси, м .
Шунга мос равишда, динамик босим хам узгармас булади:
Рдин = ^ = ^ = <f = constt (4)
Х,авонинг кувурдаги харакатини урганиш учун кувур ичига dx калинликдаги, юзаси текис, диаметри кувурнинг ички диаметри билан тенг булган, поршень куйилган, деб тасаввур киламиз (2-расм).
У холда кувур ичида харакатланаётган хавонинг динамик босими поршень юзаси буйича тенг таксимланади ва тортувчи аэродинамик кучларни килади. Бу кучларнинг тенг таъсир этувчиси ^акуйидагига тенг:
Fa = Рд • Sn , (5)
4-расм. Кувур ичида *аво тезлиги Бу ерда, Рд динамик босим, Па; Sn -
ва босим иуншишлари поршень кундаланг кесим юзаси, м2
Поршень кундаланг кесим юзаси кувур кундаланг кесимига тенг, у уз навбатида кувур ички диаметрига боглик:
Sn
Динамик босим, юкоридаги курганимиз каби, хаво тезлиги квадратига пропорционал Рдин=0.5 рд2. Бундан келиб чикиб, аэродинамик кучнинг тенг таъсир этувчисини куйидаги ифода оркали топиш мумкин:
е d2
Fa= I p(M)2, (6)
Бу куч аэродинамик ускуна вужудга келтира оладиган максимал кучдир.
5- расмда статик ва динамик босимнм тезликка нисбати келтирилган графиги келтирилган.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ ВА МУ^ОКАМА
Графикларга эътибор берадиган булсак, хдвонинг бир хил тезликларида диаметри катта булган кувурларда нисбатан катта аэродинамик куч хосил булади. Шунингдек, тезлик ошиб борган сари хосил буладиган куч катталиги орасидаги фарк кескинлашиб бораверади. Саноатда 140, 200, 300 мм диаметрга эга булган кувурларга утилганининг сабаби хам шу булса керак. Чунки, пневмотранспорт ускуналари мамлакатимиз саноатида илк бор куллана бошлаганда пневмотранспорт кувурининг диаметри 300 мм булган. Кейинчалик, саноатда мехнат унумдорлиги ва мос равишда машиналар иш унуми ортиб борган сари пневмотранспорт ускунаси иш унумини хам ошириш зарурати юзага келган ва саноат материал ва энергия сарфи юкори булишига карамай, кувур диаметрини ошириш йули билан муаммони хал килган. Аммо, хозирги энергия танкислиги шароитида бу ечим узини окламаяпти ва саноат аста секин кичик диаметрдаги кувурлардан фойдаланишга утиб бормокда ва бизнинг аввалги тадкикотларимиз [1] бу тадбирни назарий жихатдан асослаб берди.
Шуни алохида таъкидлаш керакки, кувурда материал ташилганда аэродинамик кучдан тулик фойдаланиб булмайди. Чунки, материалга динамик босимнинг материал кундаланг кесимига тугри келадиган кисмигина таъсир килади. ^олаверса, хаво тезлиги кувур кундаланг кесими буйича бир хил таксимланмагани учун (4-расм), аэродинамик куч ^ам бир хил таксимланмайди, балки худди тезлик эпюрасидаги каби - кувур девори якинида куч энг кичик, кувур марказида энг катта кийматга эга булади. (Бу масалани кейинрок батафсил куриб чикамиз). Бунга хавонинг окиш режими хам катта таъсир курсатади.
Курилганлардан хулоса килиб айтиш мумкинки, кувурларда хавога кувур деворлари томонидан каршилик кучлари таъсир курсатиши окибатида кувур кундаланг кесими буйича тезлик бир текисда таксимланмайди. Шунинг учун пневмотранспорт жараёни хисоб-китобларида хавонинг уртача тезлиги кийматидан фойдаланиш талаб этилади. ХУЛОСА
Амалга оширилган тахлиллар асосида куйидаги хулосаларни килишимиз мумкин:
1. Х,авонинг бир хил тезликларида диаметри катта булган кувурларда нисбатан катта аэродинамик куч хосил булади. Шунингдек, тезлик ошиб борган сари хосил буладиган куч катталиги орасидаги фарк кескинлашиб боради.
2. кувурларда хавога кувур деворлари томонидан каршилик кучлари таъсир курсатиши окибатидахаво тезлиги кувур кундаланг кесими буйича бир хил таксимлайди, окибатда пневмотранспортда махсулотларни ташишга хизмат киладиган аэродинамик куч хам бир хил таксимланмайди, балки кувур девори якинида куч энг кичик, кувур марказида энг катта кийматга эга булади. Шунинг учун пневмотранспорт жараёни хисоб-китобларида хавонинг уртача тезлиги кийматидан фойдаланиш талаб этилади.
3. Турбулент окимларда кувурдаги хавонинг уртача тезлиги кувур марказидаги (максимал) тезликка боглик ва кувур диаметри катталашган
сари максимал ва уртача тезликлар фарки ортиб, кичиклашган сари эса тезликлар фарки камайиб боради, яъни кичик диаметрли кувурларда хаво тезлиги кувур кундаланг кесими буйича нисбатан текисрок таксимланади.
Фойдаланилган ахборот манбалари:
1. Мурадов Р., Саримсаков О., Хусанов С. Внутризаводская пневмотранспортировка хлопка-сырца: состояние, проблемы и перспективы. Журнал «Механика муаммолари», 2014, №2
2. «Узпахтасаноат» АБ, "Пахтани дастлабки кайта ишлаш" (Первичная обработка хлопка),Т.,«Мехнат», 2002г.
3. Саримсаков О. Пахтани пневмотранспортга узатиш ва хаво ёрдамида ташиш жараёнини такомиллаштириш. Монография. «Навруз» нашриёти, Наманган, 2019 й.
4. Саримсаков О. Д.Тургунов, А.Исакжанов. Пахта хомашёсини пневмотранспортга узатиш жараёнини амалий урганиш// НамМТИ илмий-техника журнали, №34, 2018, 37-41 бет
5. Черный Г.. Газовая динамика. Москва. Наука, 1988.
6. АльтшульА.и др. Гидравлика и аэродинамика. Стройиздат, 1987.
7. Лойцянский Л.. Механика жидкости и газа. Москва, Дрофа, 2003.