VII International Research and Practice Conference-Biennale «System Analysis in Economics-2022»
"HRONOECONOMICS". SPECIAL ISSUE
EDUCATION AS A HYBRID WAR FRONT ОБРАЗОВАНИЕ КАК ФРОНТ ГИБРИДНОЙ ВОЙНЫ
NIKOLAY V. KATARGIN 1 ORCID 0000-0001-6688-1806
Николай Викторович Катаргин 1
1 Financial University under the Government of the Russian Federation 1 Финансовый университет при Правительстве Российской Федерации
Keywords: multidimensional space, entropy, stability of a system, reforms of science and education
A model of modern political events is proposed based on the emergence, development and struggle of objects in a multidimensional space that can be narroed down to four dimensions: material objects m, information I, the speed of their processing and movement dm/dt, dI/dt. Money, followed by the economy, the struggle between states, and crime moved from the material sphere to the information space, where information objects, including financial and economic models, appeared. Together with the executive mechanisms - machinery and people, they may form robot objects (financial, IT, mass media corporations), the purpose of which is to make a profit. Their interests came into the conflict with the interests of human civilization, which led to a global hybrid war. The fronts of this war are: finance (pumping money from Russia to Western banks), economics (sanctions, sabotage on gas pipelines), special military operation in Ukraine, science and education in Russia. Research institutes, schools and universities concentrate, create and transmit information that can be evaluated using the concept of entropy. The maximum amount of information in systems and their cost are achieved with the entropy between chaos and complete orderliness. Bringing perfect order through bureaucratization requires costs, but reduces the cost of the system, which is used to destroy the Russian systems, including education. Strikes against disobedient countries can be inflicted effectively and with impunity, reducing their information value through the destruction of science, education, and culture. Global robot corporations need an obedient, controlled "electorate", so people are being reformatted through the education system, which is called "educational imperialism" by leading political scientists. It connects two processes: commercialization becomes a prerequisite for bu-reaucratization, and bureaucratization reproduces commercialization. The goal is to destroy self-consciousness, change the mental, civilizational basis of the enemy's society. The tools in this struggle are Western universities that fulfill orders from government organizations that have grown together with large financial capital. Organizations leading science and education in Russia have turned into robots operating under external control. Science has been replaced by scientometry, the Bologna system was imposed on Russia by the United States through the IMF, government agencies impose commercialization and IT at all levels of education, from preschool to higher education.
Ключевые слова: многомерное пространство, энтропия, устойчивость системы, реформы науки и образования
Предложена модель современных политических событий на основе возникновения, развития и борьбы объектов в многомерном пространстве, которое можно свернуть до четырёх измерений: материальные объекты m, информация I, скорости их обработки и перемещения dm/dt, dl/dt. Деньги, а вслед за ними экономика, борьба между государствами, преступность переместились из материальной сферы в информационное пространство, там возникли информационные объекты, в том числе финансовые и экономические модели. В сумме с исполнительными механизмами - техникой и людьми, они сформировали объекты-роботы (финансовые, ИТ, масс-медиа корпорации), целью которых является извлечение прибыли. Их интересы вошли в противоречие с интересами цивилизации людей, что привело к мировой гибридной войне. Фронтами этой войны являются: финансы (перекачка денег из России в западные банки), экономика (санкции, диверсия на газопроводах), СВО на Украине, наука и образование в России. НИИ, школы и вузы концентрируют, создают и передают информацию, которую можно оценивать, используя понятие энтропии. Максимальное количество информации в системах и их стоимость достигаются при энтропии между хаосом и полной упорядоченностью. Наведение идеального порядка через бюрократизацию требует затрат, но уменьшает стоимость системы, что используется для разрушения систем России, в том числе образования. Удары по неподчиняющимся странам можно наносить эффективно и безнаказанно, понижая их информационную стоимость через уничтожение науки, образования, культуры. Глобальным корпорациям-роботам требуется послушный управляемый "электорат", поэтому происходит переформатирование людей через систему образования, что ведущими политологами названо "образовательный империализм". Он соединяет два процесса: коммерциализация становится предпосылкой бюрократизации, а бюрократизация воспроизводит коммерциализацию. Цель - уничтожение самосознания, изменение ментальной, цивилизацион-ной основы общества противника. Орудиями в этой борьбе стали западные университеты, выполняющие заказы правительственных организаций, сросшихся с крупным финансовым капиталом. Организации, руководящие в России наукой и образованием, превратились в роботов, действующих под внешним управлением. Наука заменена наукометрией, Болонская система была навязана России США через МВФ, государственные структуры навязыва-
210
VIIМеждународная научно-практическая конференция «Системный анализ в экономике-2022» _«ХРОНОЭКОНОМИКА». СПЕЦВЫПУСК_
Katargin N. V. Education as a Hybrid War Front
There are 6 million educational workers in Russia, of which only 2 million are teachers. As a result, there is a technological possibility of breeding a fundamentally new subspecies of homo sapiens - a "service person" who can be controlled by media and IT. Recommendations:
1) To turn over the management pyramid: the power in universities should belong to the Academic Councils of universities and faculties. Administration should be subordinate to scientists and teachers, help, not command. The requirements for certification, work regulations and paperwork should not be approved without the approval of the Academic Council.
2) The basis of teacher certification is an assessment by the head of the department, and by students, however not by all, but with an average score of more than 70 points. Publications are welcome and affect salaries, but should not be a tool of violence for reporting.
There is science - how to do it right, and there is politics -coordinating the interests of groups with money and power. Of course, the US intelligence services provide them with support. But it is necessary to remove from the ministries the officials who lobbied for "reforms", otherwise science, education, economy, defense industry will not be able to ensure victory in the global hybrid war and the existence of Russia.
ют коммерциализацию и ГГ на всех уровнях образования, начиная от дошкольного и заканчивая высшим. В России 6 млн работников образования, из них только 2 млн преподавателей. В результате появилась технологическая возможность выведения принципиально нового подвида homo sapiens - "служебного человека", которым можно управлять с помощью медиа и IT.
Рекомендации:
1) Перевернуть управленческую пирамиду: власть в вузах должна принадлежать Учёным советам вузов и факультетов. Аппарат должен быть подчинен учёным и преподавателям, помогать, а не командовать. Требования по аттестации, регламенту работы и оформлению документов не должны утверждаться без согласования с Учёным Советом.
2) Основа аттестации преподавателя - оценка руководителем кафедры или департамента, и студентами, но не всеми, а имеющими средний балл более 70 баллов. Публикации приветствуются и влияют на зарплату, но не должны быть инструментом насилия для отчётности.
Есть наука - как правильно сделать, и есть политика - согласование интересов группировок, обладающих деньгами и властью. Безусловно, спецслужбы США обеспечивают им поддержку. Но надо убрать из министерств чиновников, лоббировавших "реформы", иначе наука, образование, экономика, ОПК не смогут обеспечить победу в мировой гибридной войне и существование России.
References / Библиография
1. Katargin N.V. Digital transformation and the war of robots with humans // Theoretical Economics No. 8 (92), 2022, pp. 14-22.
2. Prangishvili I. V. Entropic and other systemic patterns / Moscow: Nauka - 2003, - 432 p.
3. Yakovleva N. G. Educational imperialism: challenges to human potential development // Questions of Political Economy No. 3 (31), 2022, pp.58-75.
4. Smolin O.N. Higher education: the struggle for quality or an attempt on human potential? (Article 1) //Sociological research. No. 6, 2015, pp. 91-101.
5. Shvetsov Yu.G. On bureaucratization and stagnation in the educational and scientific sectors of the nonproductive sphere of the Russian Federation // Bulletin of Tomsk State University. Economy. No. 37. pp. 265-273.
6. Ochkina A.V. The mission is incomprehensible. Failures of bureaucratic management of the social sphere // Free Thought. No. 1(1679), 2020. pp. 11-22.
7. Federal Law No. 273 FZ of 29.12.2012 "On Education in the Russian Federation" (with amendments and additions, entered into force on 01.01.2020)
1. Катаргин Н.В. Цифровая трансформация и война роботов с людьми // Теоретическая экономика № 8 (92), 2022, С. 14-22.
2. Прангишвили И. В. Энтропийные и другие системные закономерности / Москва: Наука - 2003, - 432 с.
3. Яковлева Н. Г. Образовательный империализм: вызовы развитию человеческого потенциала // Вопросы политической экономии № 3 (31), 2022, С.58-75.
4. Смолин О.Н. Высшее образование: борьба за качество или покушение на человеческий потенциал? (Статья 1) //Социологические исследования. № 6, 2015, С. 91-101.
5. Швецов Ю.Г. О бюрократизации и застое в образовательном и научном секторах непроизводственной сферы РФ // Вестник Томского государственного университета. Экономика. № 37. С. 265-273.
6. Очкина А.В. Миссия непостижима. Провалы бюрократического управления социальной сферой // Свободная мысль. №1(1679), 2020. С. 11-22.
7. Федеральный закон от 29.12.2012 № 273 ФЗ "Об образовании в Российской Федерации" (с изменениями и дополнениями, вступил в силу с 01.01.2020 г.)
_211_
Катаргин Н. В. Образование как фронт гибридной войны