Научная статья на тему 'Некоторые проблемы политики децентрализации в Украине'

Некоторые проблемы политики децентрализации в Украине Текст научной статьи по специальности «Политологические науки»

CC BY
154
55
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЕКОНОМіЧНА ПОЛіТИКА / РЕГіОНАЛЬНА ПОЛіТИКА / ОБМЕЖЕННЯ ВЛАДИ / ДЕЦЕНТРАЛіЗАЦіЯ / ОБ'єДНАНі ТЕРИТОРіАЛЬНі ГРОМАДИ / АДМіНіСТРАТИВНО-ТЕРИТОРіАЛЬНИЙ УСТРіЙ / ЭКОНОМИЧЕСКАЯ ПОЛИТИКА / РЕГИОНАЛЬНАЯ ПОЛИТИКА / ОГРАНИЧЕНИЕ ВЛАСТИ / ДЕЦЕНТРАЛИЗАЦИЯ / ОБЪЕДИНЕННЫЕ ТЕРРИТОРИАЛЬНЫЕ ГРОМАДЫ / АДМИНИСТРАТИВНО-ТЕРРИТОРИАЛЬНОЕ УСТРОЙСТВО / ECONOMIC POLICY / REGIONAL POLICY / POWER RESTRICTIONS / DECENTRALIZATION / UNITED TERRITORIAL COMMUNITIES / ADMINISTRATIVE AND TERRITORIAL STRUCTURE

Аннотация научной статьи по политологическим наукам, автор научной работы — Магас В. М.

В статье доказывается, что суть децентрализации в Украине сведена к формированию объединений территориальных громад. Фактически, под лозунгом децентрализации происходит произвольное изменение административно-территориального устройства страны. Это входит в противоречие с нормами Конституции Украины. В процессе формирования объединений территориальных громад на нормативном уровне заложено нарушение принципа добровольности. Это противоречит основополагающим принципам местного самоуправления. В то же время, происходит разрушение устоявшейся системы отношений между гражданами, органами местного самоуправления и местными органами государственной власти. Следствием может стать снижение эффективности функционирования существующей системы государственной власти и местного самоуправления.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Some problems of decentralization policy in Ukraine

Restrictions and decentralization of power are one of the most urgent tasks of Ukrainian society. This is a prerequisite for minimizing risks from the concentration of functions and powers of the authorities, strengthening public control over the activities of authorities at all levels, and stimulating positive changes in the country through competition between territories. At the same time, the analysis of the content of official documents shows that the essence of decentralization is associated with a change in the current administrative and territorial structure of the country. Today, a frantic campaign on the destruction of the existing administrative and territorial division and the administrative formation of so-called united territorial communities is launched throughout the country under the slogans of decentralization, without separating resources, functions, rights and powers between the state, regional and local authorities. This campaign takes place in the absence of clear and transparent procedures of community associations and violates the principle of voluntary association of territorial communities. At the same time, elective bodies of local self-government are under considerable pressure from regional and district state administrations. In order to stimulate the merger processes, the central government offers state financial support in the form of budget subsidies and tax preferences. Since such support is subject to an annual review, this does not lead to the formation of a stable financial basis for the functioning of the associations of territorial communities. The process of formation of united territorial communities is accompanied by attempts to transfer most of the functions performed today by district authorities of central governmentto the level of these communities. Thus, the current administrative districts are crushing. This leads to the growth of the bureaucracy, the destruction of the existing district infrastructure, the provocation of the confrontation between the inhabitants of neighboring settlements, etc. Such a policy will lead to the following consequences: the destruction of the established system of relations between citizens, local self-government bodies and territorial bodies of state power; undermining of the organizational principles of the current system of social insurance, education and health functioning; compromising the idea of decentralization.

Текст научной работы на тему «Некоторые проблемы политики децентрализации в Украине»

Науковий вкник ЛНУВМБ iMeHi С.З. Гжицького, 2017, т 19, № 81

HayKoBun BicHHK ^BBiBctKoro HanjoHantHoro ymBepcureTy BeTepHHapHoi MegunuHH Ta GioTexHonorifi iMeHi C.3. IxuntKoro Scientific Messenger of Lviv National University of Veterinary Medicine and Biotechnologies

ISSN 2519-2701 print ISSN 2518-1327 online

http://nvlvet.com.ua/

УДК 332.025; 332.14

ДеяК проблеми политики децентралiзацiï в УкраУш

В.М. Магас [email protected]

Львiвський нащональний умверситет iMeHi 1вана Франка, просп. Свободи, 18, м. Львiв, 79000, Украгна

У cmammi доводиться, що суть дeцeнтралiзацii в Укран зведена до формування об'еднань тeриторiальних громад. Фактично тд гаслом дeцeнтрaлiзaцií вiдбувaeтьcя довтьна змта aдмiнicтрaтивно-тeриторiaльного устрою краши. Це входить у суперечтсть i3 нормам Конституцй Украгни. У процеЫ формування об'еднань тeриторiaльних громад на нормативному рiвнi закладено порушення принципу добровiльноcтi. Це суперечить основоположним засадам мкцевого самов-рядування. Водночас, вiдбувaетьcя руйнащя усталеноi системи вiдноcин мiж громадянами, органами мicцeвого самовряду-вання та мкцевими органами державноi влади. На^дком може стати зниження eфeктивноcтi функцюнування нитшньог системи державног влади та мкцевого самоврядування.

Ключовi слова: eкономiчнa полтика, рeгiонaльнa полтика, обмеження влади, дeцeнтрaлiзaцiя, об'еднат тeриторiaль-т громади, aдмiнicтрaтивно-тeриторiaльний устрт.

В статье доказывается, что суть децентрализации в Украине сведена к формированию объединений территориальных громад. Фактически, под лозунгом децентрализации происходит произвольное изменение административно-территориального устройства страны. Это входит в противоречие с нормами Конституции Украины. В процессе формирования объединений территориальных громад на нормативном уровне заложено нарушение принципа добровольности. Это противоречит основополагающим принципам местного самоуправления. В то же время, происходит разрушение устоявшейся системы отношений между гражданами, органами местного самоуправления и местными органами государственной власти. Следствием может стать снижение эффективности функционирования существующей системы государственной власти и местного самоуправления.

Ключевые слова: экономическая политика, региональная политика, ограничение власти, децентрализация, объединенные территориальные громады, административно-территориальное устройство.

Некоторые проблемы политики децентрализации в Украине

В.М. Магас [email protected]

Львовский национальный университет имени Ивана Франко, ул. Свободы, 18, г. Львов, 79000, Украина

Some problems of decentralization policy in Ukraine

V.M. Mahas [email protected]

Ivan Franko National University of Lviv ave. Freedom, 18, Lviv, 79000, Ukraine

Citation:

Mahas, V.M. (2017). Some problems of decentralization policy in Ukraine. Scientific Messenger LNUVMB, 19(81), 142-144.

HayKoBun bîchhk .HHyBME iMeHi C.3. I®H^Koro, 2017, t 19, № 81

Restrictions and decentralization of power are one of the most urgent tasks of Ukrainian society. This is a prerequisite for minimizing risks from the concentration of functions and powers of the authorities, strengthening public control over the activities of authorities at all levels, and stimulating positive changes in the country through competition between territories. At the same time, the analysis of the content of official documents shows that the essence of decentralization is associated with a change in the current administrative and territorial structure of the country.

Today, a frantic campaign on the destruction of the existing administrative and territorial division and the administrative formation of so-called united territorial communities is launched throughout the country under the slogans of decentralization, without separating resources, functions, rights and powers between the state, regional and local authorities. This campaign takes place in the absence of clear and transparent procedures of community associations and violates the principle of voluntary association of territorial communities. At the same time, elective bodies of local self-government are under considerable pressure from regional and district state administrations.

In order to stimulate the merger processes, the central government offers state financial support in the form of budget subsidies and tax preferences. Since such support is subject to an annual review, this does not lead to the formation of a stable financial basis for the functioning of the associations of territorial communities.

The process of formation of united territorial communities is accompanied by attempts to transfer most of the functions performed today by district authorities of central governmentto the level of these communities. Thus, the current administrative districts are crushing. This leads to the growth of the bureaucracy, the destruction of the existing district infrastructure, the provocation of the confrontation between the inhabitants of neighboring settlements, etc.

Such a policy will lead to the following consequences: the destruction of the established system of relations between citizens, local self-government bodies and territorial bodies of state power; undermining of the organizational principles of the current system of social insurance, education and health functioning; compromising the idea of decentralization.

Key words: economic policy, regional policy, power restrictions, decentralization, united territorial communities, administrative and territorial structure.

BcTyn

Ba®guBHM HanpaMoM o3gopoBgeHHa cycnigbHo-eKOHOMÎHHoro ®HTra b yKpaiHi e o6Me®eHHa Ta ge^HT-pagi3aqia Bgagu. ^ e Heo6xigHoro yMoBoro MimMi3aaiï pH3HKiB Big KoH^HTpaqiï' BgagHHx ^yHKqm Ta noBHo-Ba®eHb, nocugeHHa KoHrpogro 3 6oKy cycnigbcrBa 3a giagbHicTro opraHiB Bgagu ycix piBHiB Ta cTHMygroBaHHa no3HTHBHHx 3MiH b KpaïHi Ha ocHoBi KoHKypeH^ï Mi® TepuTopiaMH. CaMe KoHKypeH^a, 3agiaBmu 3HaHHa Mic-цeвнх egiT, Maga 6h bhhbhth eKoHoMiHHHH пoтeнцiag po3BHTKy TepuTopin. y ^oMy nogarae KgroHoBe eKoHo-MinHe 3HaneHHa ge^Hrpagi3a^ï.

^k i 6igbmicTb pe^opM b yKpaïHi, ocHoBHi igeï i пpннцнпн ge^rnpagi3a^ï He 6ygu npegMeToM rgu6o-khx HayKoBHx gucKycm cepeg eKoHoMicTiB, npaBHHKiB, hh nogiTogoriB. 3a ycTageHoro Tpagu^ero, BoHa e KoMn-poMicoM BHyTpimHix Ta 3oBHimHix opraHi3oBaHHx irne-peciB, aKHH gocaraeTbca BHacgigoK By3bKo KygyapHHx goMoBgeHocTen. Ee3nocepegHboro nigroTOBKoro npoeK-TiB pimeHb 3aHMaroTbca npu3HaHern hhhobhhkh npo^i-gbHHx gep®aBHHx cTpyKTyp Ta BH3HaHeHe By3bKe Kogo TaK 3BaHHx eKcnepTiB. OcTaHHi, aK npaBugo, $rnaHcy-roTbca 3a KomTH Mi®HapogHHx opraHi3a^ft. nogagbme ïx ^opMagbHe o6roBopeHHa cepeg 3anpomeHoï TaK 3Ba-hoï rpoMagcbKocTi, aK npaBugo, npu3BoguTb gume go HecyTTeBHx 3MiH hh yToHHeHHa oKpeMux ^opMygroBaHb. 3po3yMigo, ^o цe b пpннцнпi He Mo®e 3mmhth 3aKga-geHi b hhx ocHoBHi igeï hh ïx кoнцeптyagbнy no6ygoBy.

® go цboro gogaTH, ^o o6rpymyBaHHa Ta $op-MygroBaHHa npoeKTiB pimeHb, aKi ni3Hime Mo®yTb Ha6y-BaTH $opMy 3aKoHiB, gy®e gageKi go gocKoHagocri (xo-Ha 6 y po3yMimri ogHo3HaHHocTi TpaKTyBaHHa oKpeMux ge^imqm), to i ïx HayKoBHH aHagi3 Ta KpuTHKa cTaroTb npaKTHHHo HeMo®guBHMH. ^ucegbHi 3aKoHogaBHi Kogi-3iï, aKi BuaBgaroTbca nig Hac cygoBoï npaKTHKH, e цb0мy HaHKpa^HM nigTBepg®eHHaM.

ToMy, npo ocHoBHi igeï Ta 3MicT geцeнтpagiзaцiï Mo®Ha cyguTH He crigbKH Ha ocHoBi aHagi3y HayKoBHx ny6giKa^H, aK Ha nigcTaBi aHagi3y y®e ony6giKoBaHux

o^i^HHux goKyMeHTiB. TaKHMH, 3oKpeMa, e «KoH^n^a pe^opMyBaHHa мicцeвoro caMoBpagyBaHHa Ta TepuTopi-agbHoï opraнiзaцiï' Bgagu b yKpaïHi», cxBageHa po3no-pag®eHHaM Ka6iHeTy MiHicTpiB yKpaïHH Big 1 KBiTHa

2014 p. № 333-p, 3aKoH yKpaïHH «npo go6poBigbHe o6'egHaHHa TepmopiagbHux rpoMag» Big 5 groToro

2015 poKy № 157-VIII, a TaKo® npoeKT 3aKoHy yKpaïHH «npo BHeceHHa 3MiH go Кoнcтнтyцiï yKpaïHH (^ogo geцeнтpagiзaцiï Bgagu)», BHeceHHH npe3ugeHToM yKpaïHH aK HeBigKgagHHH. OcTaHHin BigoMHH 6igbme aK TaKHH, ^o MaB BigKpuTH mgax gga HagaHHa oco6gHBoro cTaTycy oKpeMHM panoHaM ,3,oHe^Koï' i .HyraHcbKoï' o6gacTeô, i 3 aKHM noB'a3aHi KpuBaBi nogiï nig BepxoB-Horo Pagoro yKpaïHH 31 gunHa 2015 poKy.

Memom cmammi e oKpecgernia npo6geMHux mrraHb Ta HacgigKiB nogiTHKH ge^Hrpagi3a^ï, aKa Ha cborogHi 3giôcHroeTbca b yKpaïHi.

PeîymTara Ta ïx oôroBopeHHH

,3,e^HTpagi3a^a y 3aragbHoMy 3HaHeHHi - цe npo^c nepepo3nogigy BgagHHx ^yHKqin, npaB, noBHoBa®eHb, a TaKo® pecypciB, Heo6xigHHx gga ïx 3giôcHeHHa,Ha ko-pucTb hh®hhx piBHiB neBHoï iepapxiHHoï cucreMH. y toh ®e Hac, aHagi3 3MicTy BH^e3ragaHHx o^i^HHux goKyMeHTiB cBigHHTb, ^o cyTb geцeнтpagiзaцiï, HacaMnepeg, noB'a3yeTbca i3 3MiHoro HHHimHboro agMiHicrpaTHBHo-TepuTopiagbHoro ycrporo yKpaïHH.

TaK, HanpuKgag, 3ragaHHM 3aKoHoM yKpaïHu BBege-He noHaTTa «go6poBigbHe o6'egHaHHa TepuTopiagbHux rpoMag». noTpi6Ho 3ayBa®HTH, ^o TaKa agMiHicTpaTHB-Ha oguHHua He nepeg6aHeHa cTarrero 133 hhhhoï Koh-cтнтyцiï' yKpaïHH. Hero, 3oKpeMa, BcTaHoBgeHo, ^o «cucTeMy agMiHicTpaTHBHo-TepuTopiagbHoro ycTporo yKpaïHH cKgagaroTb: ABToHoMHa Pecny6giKa KpuM, o6gacTi, panoHH, MicTa, paftoHH b MicTax, cegu^a i ce-ga^>. KpiM Toro, cTaTTa 140 KoHcruTy^ï nepeg6aHae go6poBigbHe o6'egHaHHa gume ®HTegiB KigbKox cig b ogHy cigbcbKy rpoMagy. y toh ®e Hac, 3rigHo n.1 cTarri 3 3agaHoro 3aKoHy «cy6'eKTaMH go6poBigbHoro

HayKOBHH BicHHK .HHyBME iMeHi C.3. I^H^Koro, 2017, t 19, № 81

o6'egHaHHa TepmopiagbHux rpoMag e cyMiKHi Tepmo-piagbHi rpoMagu cig, cegum, MicT».

He3BaKaMHu Ha 3ragam HeBignoBigHocri,no BciH Kpaimi po3ropHygaca mageHa KaMnama, cnpaMoBaHa Ha $opcyBaHHa nponecy o6'egHaHHa TepuTopiagbHux rpoMag. ^h nponec 3gincHMeTbca 3a iHiniaTHBu Ka6iHeTy MiHicTpiB yKpai'HH Ta onupaeTbca Ha BgagHy BepraKagb o6gacHux Ta gepKaBHux agMimcTpanm. npu nboMy, HepigKo, Big6yBaeTbca nopymeHHa npuHnuny go6poBi-gbHocTi, mo Bege go nigpuBy ocHoBonogoKHux 3acag MicneBoro caMoBpagyBaHHa.

3 MeToM cTHMygMBaHHa nponeciB o6'egHaHHa, nempagbHa Bgaga b pogi craMygy BeguKogymHo o6mae yTBopMBaHHM o6'egHaHHM TepmopiagbHuM rpoMagaM gepKaBHy ^rnaHcoBy nigTpuMKy. nigTpuMKy - y Burgagi BugigeHHa 6MgKeraux cy6BeHmn Ta nepepo3nogigy nacTHHH nogaTKiB Ta 36opiB. 3oKpeMa, n. 1 crani 10 3aKoHy BcTaHoBgeHo, mo «gepKaBa 3gincHMe ^rnaHcoBy nigTpuMKy go6poBigbHoro o6'egHaHHa TepmopiagbHux rpoMag cig, cegum, MicT Ta npuegHaHHa go o6'egHaHux TepuTopiagbHHx rpoMag mgaxoM HagaHHa o6'egHamn TepuTopiagbHin rpoMagi KomTiB y Burgagi cy6BeHmn Ha $opMyBaHHa BignoBigHoi' iH^pacrpyKTypu 3rigHo 3 nga-hom coniagbHo-eKoHoMinHoro po3BuTKy TaKoi Tepmopi-agbHoi' rpoMagu».

3rigHo nignyHKTy 1 nyHKTy 5»nopagKy Ta yMoB HagaHHa cy6BeHmi' 3 gepKaBHoro 6MgKeTy MicneBuM 6m-gKeTaM Ha $opMyBaHHa m^pacTpyKTypu o6'egHaHux TepuTopiagbHux rpoMag», aKa 3aTBepgKeHa nocraHoBoM Ka6iHeTy MiHicTpiB yKpaiHu Big 16 6epe3Ha 2016 p. № 200, cy6BeHmi' HagaMTbca tum o6'egHaHuM TepuTopi-agbHuM rpoMagaM, «MeKi aKoi' noBHicTM BignoBigaMTb MeKaM, Bu3HaHeHuM nepcneKTuBHuM ngaHoM $opMy-BaHHa Tepmopm rpoMag».

npoeKT nepcneKTuBHoro ngaHy ^opMyBaHHa Tepmo-pin rpoMag cKgagaeTbca o6gacHuMu gepKaBHuMu agMi-HicTpaqiaMu Ha ocHoBi «MeToguKu ^opMyBaHHa cnpo-mokhux TepuTopiagbHux rpoMag» (3araepgKeHa nocraHoBoM Ka6iHeTy MiHicTpiB yKpaiHu Big 8 KBiTHa 2015 p. № 214), cxBagweTbca o6gacHuMu pagaMu i 3aTBepgKy-eTbca Ka6iHeToM MiHicTpiB.

KpiM Toro, 3a gKepegaMu goxogiB 6MgKeTu o6'egHaHux TepmopiagbHux rpoMag, mo craopMMTbca 3rigHo i3 3aKoHoM Ta nepcneKTuBHuM ngaHoM $opMy-BaHHa TepuTopift rpoMag, npupiBHam go panoHHux 6m-gKeTiB Ta MicT o6gacHoro 3HaHeHHa. TaKuM huhom Ha o^imHHoMy piBHi noBHicTM 3HexTyBaHo npuHnunoM go6poBigbHocTi o6'egHaHHa TepmopiagbHux rpoMag. To6to o6'egHaHHa Big6yBaeTbca go6poBigbHo, age aKmo He BignoBigHo go 3aTBepgKeHux ngaHiB, to boho noBHicTM no36aBgaeTbca ^maHcoBux npe^epeHmn.

3rigHo n. 4 mei cTarri 10 3ragaHoro 3aKoHy, «3ara-gbHuft o6car cy6BeHmn Ha ^opMyBaHHa BignoBigHoi' iH^pacrpyKTypu o6'egHaHux TepmopiagbHux rpoMag Bu3HanaeTbca 3aKoHoM npo ^epKaBHun 6MgKeT yKpai-hu». OcKigbKu neft 3aKoH npuHMaeTbca Ha kokhuh Ha-cTynHuft piK, i hum Ke, HepigKo, BHocaTbca 3Mmu y gKe-pega ^opMyBaHHa goxogiB 6MgKeTiB ycix piBHiB, to 3Bigcu BunguBae, mo,HaBiTb nicga o6'egHaHHa, Tepmo-piagbHi rpoMagu He MaruMyTb cTa6igbHoro gKepega

^iHaHcyBaHHa i 3ageKamMyTb Big go6poi' Bogi nempa-gbHoi Bgagu.

BogHonac, noTpi6Ho 3ayBa^uTu, mo nponec $opMy-BaHHa o6'egHaHux TepuTopiagbHux rpoMag cynpoBo-g^yeTbca cnpo6aMu nepegaTu Ha ix piBeHb HacTuHu ^yHKuin, mo cborogHi BuKoHyMTb TepuTopiagbHi opraHu neHTpagbHoi Bgagu. Цнм caMuM, TaKuM huhom Big6yBa-eTbca ^aKTunHe nogpi6HeHHa panomB. HacgigKoM nboro cTae po3pocTaHHa 6MpoKpaTuHHoro anapaTy, pyHHania icHyMHoi panoHHoi m^pacTpyKTypu, npoBoKyBaHHa npoTucToaHHa Mi® MemKaHuaMu cycigHix HacegeHux nyHKTiB i T.n..

y HuHimHix yMoBax 3a uum KpueTbca cnpo6a neHTpy 3HaTu i3 ce6e BignoBigagbHicTb 3a ^yHKmoHyBaHHa 3aKgagiB cucTeMu ocBiTu Ta oxopoHu 3gopoB'a Ha cegi Ta nepegaTu ii Ha piBeHb MicneBux rpoMag.

^ He TigbKu He BignoBigae 3aBgaHHaM i npupogi Mi-cneBoro caMoBpagyBaHHa, age h noBHicTM 3pyHHye 3a-3HaneHi c$epu. ToMy, ^opcyBaHHa agMiHicTpaTuBHo-TepuTopiagbHoi pe^opMu, 3a BigcyTHocTi KoHnenTyagb-Horo 6aneHHa nepcneKTuB po3BuTKy ocBiTu Ta oxopoHu 3gopoB'a, - ne e HinuM He BunpaBgaHoM BogMHTapucT-cbKoM iHiniaTuBoM 3 6oKy neBHux nogiTuKiB Ta rpoMag-cbKux opraнiзaцiн.

BnCMOBK'M

AgbTepHaTuBoM HuHimHin nogrram e gume npoBe-geHHa peagbHoi geцeнтpagiзaцii Ta 3a6e3neneHHa nepe-gyMoB gga eBogMninHoro po3BuTKy MicneBux rpoMag.

3 MeToM HegonymeHHa KoMnpoMeTanii a6cogMTHo npaBugbHoi igei geneHTpagi3anii Ta 3pocTaHHa pogi Mic-neBoro caMoBpagyBaHHa, Bigpog®eHHa gyxy rpoMag Ba®guBo 3acBoiTu HacTynHi npocTi icmHu.

neprne. ^eцeнтpagiзaцia - ne He agMimcTpamBHo-TepuTopiagbHa pe^opMa. To6to ne He yKpynHeHHa hu po3yKpynHeHHa Hummmx agMiHicTpaTuBHux panoHiB, ne He ^opMyBaHHa TaK 3BaHux o6'egHaHux TepuTopiagb-hux rpoMag.

Цpугe. Зeцeнтpagiзaцia - ne He3age®HicTb ^iHaHco-bux g5Kepeg MicneBoro caMoBpagyBaHHa Big Bogi hu Big npuMx neHTpy. Зeцeнтpagiзaцia - ne $opMyBaHHa cyc-nigbHux ^iHaHcoBux noTOKiB Ta KoHTpogM 3a ix BuKopu-cTaHHaM 3a npuHnunoM «3Hu3y-BBepx», a He HaBnaKu. To6to, He neHTp nepegae pecypcu i 3a6e3neHye koht-pogb 3a ix BuKopucTaHHaM, a HaBnaKu, - rpoMagaHu i rpoMagu.

Tpeme. ,Цeцeнтpagiзaцia - ne nepegaHa, BipHime no-BepHeHHa y BgacHicTb MicneBuM rpoMagaM 3eMegb, giciB Ta iHmux npupogHux pecypciB, aKi po3MimeHi y ix Me-Kax Ta 3gaBHa iM HageKagu. 3BuHaHHo, 3a yMoBu, mo bohu He nepe6yBaMTb y gepKaBHin hu y npuBaTHin Bga-cHocTi. npu nboMy go gepKaBHoi BgacHocTi noBuHHi HageKaTu 3eMgi, gicu Ta iHmi npupogHi pecypcu BuKgM-hho 3aragbHogepKaBHoro 3HaHeHHa.

Received 29.09.2017 Received in revised form 9.10.2017 Accepted 13.10.2017

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.