Научная статья на тему 'МИЛЛИЙ ВА ЗАМОНАВИЙ ЛИБОС ДИЗАЙНИНИ ЯРАТИШДА ЎЗБЕКИСТОН ТАРИХИЙ – МЕЪМОРИЙ ОБИДАЛАРИНИНГ ЎРНИ'

МИЛЛИЙ ВА ЗАМОНАВИЙ ЛИБОС ДИЗАЙНИНИ ЯРАТИШДА ЎЗБЕКИСТОН ТАРИХИЙ – МЕЪМОРИЙ ОБИДАЛАРИНИНГ ЎРНИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
67
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Interpretation and researches
Область наук
Ключевые слова
либос / архитектура / дизайн / жозибадорлик / эстетика

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Каримова Нодира Қахрамон Қизи

мақолада Шарқ меморий асарларининг бадиий таҳлил жараёнини либосларга кўчирилиши тасвирланган. Шарқ архитектурасидаги жозибадорлик, латиф аёллар либосини яратишда асос сифатида олиниши таърифланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «МИЛЛИЙ ВА ЗАМОНАВИЙ ЛИБОС ДИЗАЙНИНИ ЯРАТИШДА ЎЗБЕКИСТОН ТАРИХИЙ – МЕЪМОРИЙ ОБИДАЛАРИНИНГ ЎРНИ»

МИЛЛИЙ ВА ЗАМОНАВИЙ ЛИБОС ДИЗАЙНИНИ ЯРАТИШДА УЗБЕКИСТОН ТАРИХИЙ - МЕЪМОРИЙ ОБИДАЛАРИНИНГ УРНИ

РОЛЬ ИСТОРИЧЕСКИХ И АРХИТЕКТУРНЫХ ПАМЯТНИКОВ УЗБЕКИСТАНА В СОЗДАНИИ НАЦИОНАЛЬНОГО И СОВРЕМЕННОГО ДИЗАЙНА ОДЕЖДЫ THE ROLE OF HISTORICAL AND ARCHITECTURAL MONUMENTS OF

UZBEKISTAN IN THE CREATION OF NATIONAL AND MODERN

FASHION DESIGN

Каримова Нодира К^ахрамон кизи

К.Бехзод номидаги МРДИ Амалий санъат ва дизайн факультети Дизайн: либос ва газламалар йуналиши

2-курс магистри https://doi.org/10.5281/zenodo.7588404

Аннотация: маколада Шарк меморий асарларининг бадиий тахлил жараёнини либосларга кучирилиши тасвирланган. Шарк архитектурасидаги жозибадорлик, латиф аёллар либосини яратишда асос сифатида олиниши таърифланган.

Калит сузлар: либос, архитектура, дизайн, жозибадорлик, эстетика.

Аннотация: в статье описывается перенос процесса художественного анализа восточных архитектурных произведений на платья. Было описано, что привлекательность в восточной архитектуре взята за основу при создании художественних женских платьев.

Ключевые слова: платье, архитектура, дизайн, привлекательность, эстетика.

Abstract: the article describes the transfer of the process of artistic analysis of oriental architectural works to dresses. It was described that the attractiveness in oriental architecture is taken as a basis for the creation of artistic women's dresses.

Keywords: dress, architecture, design, attractiveness, aesthetics.

КИРИШ.

Мамлакатимиз мустакилликни кулга киритганидан кейин юртимиз, халкимиз тарихини чукур урганиш, уни илмий асосда хакконий тадкик этиш, кадимий манбаларни холислик билан асл холида тиклаш, давлатчилик тарихининг илдизларини очиб бериш республикамиз маданий, маънавий хаётидаги асосий масалалардан бирига айланди.

"Interpretation and researches"

International scientific journal volume 1 issue 2 OyKapoHap Y3ÖeKHCTOH xaHKHHHHr TapuxuH, MatHaBHH Ba MagaHHH MepocHHH aBafinaö acpamra Ma^öypgupHap. MagaHHaT egropHHKHapu gaBHaT Myxo$a3acHgagup 37 geö Y3ÖeKHcTOH PecnyÖHHKacHHHHr mhhhhh KpMycuga KeHTHpuHraH MatHaBHH Ba Matpu^uH oöugaHap, mhhhhh MagaHHaTHMH3HH acpaö-aBaÖHam, puBO^naHTupurn, ropTHMrogaru TapuxuH oöuga Ba egropHHKHapHH KaHTa THKHam, ypraHHm Ba Kena^aK aBHogHapra 6yc-6yTyH eTKa3Hm öopacuga KeHr KynaMHH Hmnap aMaHra omupHHMOKga. By öopaga mhhhhh Ba MagaHHH öoHHHKHapHMH3HH acpaö aBaHHam, yHapHH Myxo$a3anam öyHuna Y3ÖeKHCTOH PecnyÖHHKacHHHHr "MagaHHH Mepoc oöteKTHapHHH Myxo$a3a KHHHm Ba yHapgaH ^ofigaHaHHm Tyrpucuga^ru KOHyHHapu xaMga Ba3upHap MaxKaMacHHHHr "MagaHHH Mepoc oöteKTHapHHH Myxo$a3a KHHHm Ba yHapgaH ^oHganaHHmHH aHaga TaKOMHHHamTHpum nopa-ragöupHapH Tyrpucuga^ru Kapopu öyHga MyxHM gacTypHHaMaH öyHMOKga.

TapuxHH xaKHKaTHH THKHam gaBHar cuecaTH gapa^acuga öeHrHHaHgu. By

öyHHmura 3aMHH aparagu.

Ymöy HmHapHH aMaHra omupumga MaMHaKaTHMH3HHHr Bhphhhh npe3HgeHTH Hchom KapHMOBHHHr MycTaKHHHHKHHHr hhk HHHHapuga TapuxHH OHHMHap ÖHHaH ynpamyBga ypTara TamHaraH "TapuxuH xoTHpacu3 KeHa^aK HyK"38 geraH FoaBHH KoHnennuacu acoc 6yHgH.

TapuxHMH3HH xaKKoHHH epuTHmga xaHKHMH3HHHr apaTyBHHHHK ^aoHHaTH ÖHHaH öofhhk öyHraH KagHMHH maxapHapHMH3garu egropHHKHap, oöugaHap, HHmooTHapHH KaHTa Kypum, TatMHpHam, acH xoHHga 6yHeg этнm KaÖH HmHapra aHOxuga эtтн6op öepHHgu. ^yHKH 6y MagaHHH öoHHHKHap TapHXHMH3HHHr acH MaHÖaHapu, ^öhhh ryBoxHapu, hhmhh acocHapu xucoÖHaHagu.

MatHyMKH, MaMHaKaTHMH3ga 7198 Ta TapuxHH egropHHKHap pyHxaTra OHHHraH öyHHÖ, myHgaH 2357 TacHHH MetMopuH oöugaHap, 3843 TacHHH apxeoHorHK egropHHKHap, 998 TacHHH Maxoöarau TapuxuH HHmooTHap TamKHH KHHagu. By paKaMHap MaMHaKaTHMH3HH Ha^aKaT fflapKga, öaHKH öyTyH gyHega TapuxHH MagaHHH egropHHKHapra 6oH yHKaHapgaH öupu cu^arnga HaMoeH этagн. fflyHap opacuga TapuxuH MetMopuH oöugaHap aHOxuga ypHH TyTagu.

MapKa3HH Ocuega caHtaT TapuxHHHHr энг Karra Ba y3Hra xoc TapaKKHH этгaн gaBpu - öy, acocaH, TeMypHHHap gaBpu xucoÖHaHagu. By gaBp caHtaTHHHHr

37 Y36eKHcToH PecnyÖHHKacHHHHr KoHcTHTynuacH, 49-Mogga

38 H..A.KapHMoB. "TapuxHH xorapacro KeHa^aK nyK"

серкирралиги шундаки, купгина халклар уртасида шаклланган тасвирий санъат мактаблари марказлашган бир киёфасини, айнан, темурийлар даврида топади. Амир Темур давридаги маданий ва ташки алокаларнинг йулга куйилиши ва санъат вакилларининг бир жойга тупланиши натижасида Самаркандда шаркона тасвирий санъат мактаби шаклланади.

1-расм. Самараканддаги Шердор мадрасаси.

Турли анъаналарга, услубларга эга булган тасвирий санъат мактабларининг якинлашуви, уйгунлашган илгор Самарканд мактабининг шаклланишига сабаб булади. Самарканддаги Регистон, Рухобод, Хожа Ахрор Вали, Жомъе масжиди, Чорсу мажмуалари, Амир Темур, Бибихоним макбаралари, Х,израти Х,изр масжиди, Мирзо Улугбек расадхонаси, Нодир Девонбеги мадрасаси, Бухородаги Чашмаи Аюб, Боло ховуз, Чор минор, Арк, Лаби ховуз мажмуалари, Калон минораси, Магоки аттор, Калон, Кушбеги, Токи-Саррофон, Музаффархон масжидлари, Толипоч дарвозаси, Мир Араб, Мирзо Улугбек, Кукалдош, Абдуллахон, Тош сарой мадрасалари кайтадан, асл тарихий киёфасида кад ростлади.

2-расм. Бухоро. Лаби ховуз ансамбли. Девонбеги хонакохи.

Хивадаги Кухна Арк, Тош ховли, Кибла тоза бог, Дишон кальа, Нуруллабой мажмуалари, Ичон кальа девори, дарвозалари, Жума масжиди, Мухаммад Аминхон, Феруз, Ислом Хужа мадрасалари, Кукондаги Худоёрхон урдаси, Жомье масжиди, Норбутабий, Миён Х,азрат мадрасалари, Каршидаги Одина масжиди, кадимий куприк, Хожаи Жаррох, Чор Гумбаз мажмуалари, Киличбой, Бекмир мадрасалари тарихнинг ноёб мероси — нодир ёдгорликлар, осори-атикалар, иншоотлар сифатида кайта тикланди, таьмирланди, халкимизнинг маьнавий мулкига айланди.

Худди шундай улугвор ишлар Тошкентда Х,азрати имом, Шайх Хованд Тохур, Зангиота мажмуаларида, Кукалдош мадрасасида, Термизда Султон Саодат, Кирк киз, Хдким ат-Термизий мажмуаларида, Шахрисабздаги Оксарой, Дор ут-тиловат, Гумбази саййидон, Дор ус-сиёдат мажмуаларида хам олиб борилди.39

МЕТОДОЛОГИЯ ВА АДАБИЁТЛАР ТАХДИЛИ.

Давлат тарихини, унинг ривожланиш йулларини ва утмишини билишни истаганлар, унинг тарихий обидаларини кузатади, улардаги яширин маьноларни кашф этиб, сир- асрорларидан вокиф буладилар. Биламизки, давлат ва юрт рамзини билдирувчи обидалар тургун булиб, уларни танишни ва тахлил килишни истаган тадкикотчилар учун доимо кенг мавзу булиб келган.

39 https://adolatgzt.uz/society/4254

Биз уз тадкикот ишимизда улугвор тарихий обидаларнинг махобати ва гулаллигини либосларга кучиришга, улардаги сийратни инсон вужудига утказишга харакат килдик. Бу борада куплаб юртимиз олимлари ва тадкикотчилари меъморий обидаларни урганишга, улардаги образларни тахлил килишга урунишган. Архетектура обидалари ва санъати хам хар кандай вазиятда инсоннинг, миллатнинг, халкнинг маънавий оламини бойитишни, бинобарин умуминсоний эзгуликка даъват этишни максад килиб куяди. Узининг эртакона - фантастик, романтик ва эстетик хусусиятлари оркали инсонлар олдида гузаллик оламини очиб беради.

Архетектура ва меъморий ёдгорликларни урганган шаркшунос олим, археолог М.Массон, олималар Г.Пугаченкова ва О.Галеркина, санъатшунос олима Мукаддима Ашрафий 40 тадкикотларида Узбекистон тарихий обидаларининг неча юз йиллик тарихи, улар накшлари, рамзлар ва безакларидаги фалсафий маъноси кенг тахлил килинган. Шаркшунос олим, археолог М.Массон "...баддий санъат асарларида хамиша яширин маъно бор, уни хар бир кузатувчи узича шархлашга мулжалланган. Бугунги томошабин уни чиройли бир картина сифатида кабул килади, муаллиф учун эса энг мухими - композиция, ранг, турли хил имкониятлар воситасида ишнинг гоясини беришдир. Обидалар тахлилида ташбех ва рамзлар конун - коидаларга буйсунади. Айникса, куп киёфали композицияда бирорта хам унсур йукки, унга бирор маъно юклатилмаган булсин". Дархакикат, тарихий обидалар, улар узининг таровати ва бадиийлиги билан замонасининг халк орасида шаклланган илгор гояларини, дунёвий хаётини, муайян давр эстетик карашларини тасвирлаб, гузалликни акс эттирган.

Юккорида таърифи келтирилганмиллий узлигимизни англатиб турадиган ва халкимиз жозибасини намоён киладиган обидалардаги шакллар, ислими ва гирих услубидаги тасвирлар, безакларнинг либосларга кучиши, узбек халкини маданий меъросининг янада дунё сархадаларида куз-куз этилишига, асрий тарихга эга милллатимиз маъданияти ва маърифатини таратишда асосий омил булади.

Миллий либос - миллат киёфаси, инсон курки, миллий ифтихор ифодаси. Миллий либосимизда халкимизнинг минг асрлик утмиши, кадимий урф-одат ва анъаналари, диди, эстетик карашлари шунингдек, узига хос хусусиятлари мужассам. Миллий либосларимизда кизларимизга мос ибо ва хаё акс этган41.

ТАДКИ^ОТЛАР ВА НАТИЖАЛАР.

40 Ашрафий М. (1996) "Темур ва Улугбек даври Самарканд миниатюраси" - Тошкент. Fафур Fулом номидаги

адабиёт ва санъат нашриёти.

41 https://iizzax.uz/5646-milliv-libos-millat-iefasi.html

Х,ар бир нак;ш негизида маълум рамзий маъно сингдирилган. XI-XII асрларда Узбекистон худудида археологик топилмалар шуни курсатадики, накшлар ичида геометрик накш куп ишлатилган.(1-расм)

3-расм. Тиллакори мадрасасининг ички куриниши.

Ота-боболаримизнинг кадимий обидаларини нафис накшлар билан безар эканлар, завк билан бир каторда улар оркали уз орзу умидларини, мухаббатларини, тилакларини куйлаганлар. Наккош усталаримиз инсон рухиятини жуда чукур ва хар ттомонлама урганиб уларни ажойиб накшу нигорлар билан бойитганлар. Безак берилган уйда кишилар хотиржам, осойишталик огушида булиши, узок умр куришни донишманд боболар 18 асрлар давомида хаётий тажрибалар асосида илгаганлар.

Аёллар либосларида миллий меъморчилик санъат асарларининг ифодаланиши, танланган либос матоси ва унинг эскизига боглик булиб, аёллар кишилик либосини яратишда кенг куллаш имконияти мавжуд.

"Interpretation and researches"

International scientific journal volume 1 issue 2

4-pacM. CaMap^aHggaru Tu^aKopu Magpacacu Ba ae^ap ^ußocuga 6e3aK^ap ннтегpaцннcн

1646-1660 fiunnap gaBOMuga ^naHirym Eaxpgup fflepgOp MagpacacuHu KypgupraHugaH yH huh yTraHgaH cyHr, YnyröeK TOMOHugaH KypunraH KapB0Hcap0HHH THKnam hmkohh^th SynMaraHnuru caSaSnu, yHHHr nOfigeBOpu ycTHgaH aHru Magpaca - Mac^ug Kypgupagu. Y KefiuHnanuK TunnaKOpu Magpacacu geS aTanraH.

Magpacagaru Se3aK MaB3ynapuHuHr Sofinuru, hhkh Ba TamKu Ha^mnapHUHr cepxamaMHHru, nemTOK KaHOTu Ba TOKnacugaru upOKu KamTaHH эcпaтyвнн 6e3aKnap, SypTMa e3yBnap y3ura xocgup. PaBOK öypnaKnapu, 6e3aKnu TO^unapHu Tyngupumga KOmuHna3 ycTanap Typnu ycynnapHu KynnamraH (FumraapHuHr Mafiga HaKmnapu KOmuHnapHuHr xaHgacufi Ba uchumuh HaKmnapu SunaH MOcnamTupunraH). KOmuHKOpu paBOKgapga amun TaHrananap, caprum anpOKgap Ba $epy3a nOanap aKc эттнpнпraн. XOHaKOx u3Opacu KOmuH HaMOeH, geBOpu, ryM6a3u Ba Saranu KyHgan ycnyöugaru cepxamaM HaKm^apra 6oh. MexpOS paBOFu Ba SaFanu MyKapHac KOcananap SunaH Ty^^anuS, 3apx,an SepunraH xaMga KyptOH O^raapugaH OnuHraH SypTMa e3yBnap SunaH xOmuanaHraH. 42 TAX-HH BA HATH^AHAP.

42 https://meros.uz/uzc/obiect/tillakori-madrasasi

Либосларни яратишда хаворанг органза матосидан тикиладиган либоснинг этак кисмига тикилади, либосга комбинация килинган матолар аёл коматини янада нафис курсатиб, костюм учун ишлатилган матода эса тилла рангли безаклар либосга мадраса безагини, унинг хайбатини бериши тасвирланади. Либоснинг елка кисмига бериладиган елкабанд (погонлар)да эса юлдузлар тасвири тасвирланган.

Бу ерда кийим костюмининг елка кисмига Тиллакори мадрасаси накши туширилади. Бино накшларининг жозибадорлиги аёллар либосининг костюм кисмига туширилган безаклар мисолида акс этади. Накшлари упириб тушаётгандай пастгакараб накшлар сочилиб булиб кетган. Либос органза матосидан ишланади, юпка ичи куринадиган нозик плаш костюм булади. Либослардаги безаклар маъжозий маъно касб этиш билан бирга, кишиларнинг эстетик дидини хам ифодалаган.

Либосларга бериладиган безак ва рамзларни тахлили шуни курсатади, хар бир берилган либос эскизидаги бадиий асар, ижодкорнинг бадиий тукима ва хаёллари асносида шакллантирилади.

5- расм. Тиллакори мадрасаси ва унинг тимсолидаги либос учун танланган мато тури.

Рамз сузи "ишора килмок" маъносини билдириб, табиатни, вокеликни, хаётдаги кувонч ва ташвишлар, дуст ва душман, эзгулик ва ёвузликларни чизик;, ранг ва шакллар оркали ифодалашган. Фалсафа лугатида "Тимсол — маданият яратиш, теварак-атрофдаги дунёни англаш жараёнида инсон томонидан кулланадиган белги воситаларидан бири ва шунга ухшаш бошка нарсадир".

Тимсол - ниманидир ёки кимнидир англатадиган, ифода этадиган инсон ёки нарса-ходиса. Олимлар санъатда кулланиладиган рамзларни икки, яъни, эзотерик-махфий ва экзотерик-хамма учун аён турларга ажратади. А.Ф.Лосев экзотерик рамзларнинг фалсафий ифодаларини саккиз турга ажратади.

1 .Илмий рамзлар

2.0anca$ufi paM3nap,

3.Eagннfi paM3nap,

4.Mu$OnOruK paM3nap

5.,Цнннfi paM3nap,

6. Hhcoh ^asunaTnapuHu aKc эттнpagнraн paM3ufi u^Oganap

7.EOaBufi Ba HOpnOBHu paM3nap,

8.TamKu-TexHuK paM3nap.

.HuSoc aparum caHtaruga xaM Sup KaHna ry3an MetMOpufi OSuganap TaHnaS OnuHraH SynuS, ynap acOcuga Munnufi Ba 3aMOHaBufi nuSOcnap aparum umkohuatu aHaga OpTMOKga. EyHra mucoh kuhuS, l.TunnaKOpu Magpacacu, 2.YnyF6eK Magpacacu, 3. EyxOpOgaru HOgupa geBOHSeru Magpacucu, 4. CaMapKaHggaru fflepgOp Magpacanapura aparanraH эcкнзнapнн KenTupumuMro MyMKuH.

"Interpretation and researches"

International scientific journal volume 1 issue 2

6-pacM. CaMap^aHggaru Mepgop Magpacacu Ba ^h6oc Moge^H эскнзн.

X,ap Sup Saguufi u^ogHu TaxHuH KuHumga xarro paHrnapHuHr x,aM paM3ufi MatHOHapu MaB^yg SynuS, ^mun paHr - OHa TaSuar, uchom paM3u, MOBufi paHr Ocmoh, kouhot, tuhhhuk, eMOH Ky3gaH acpam paM3u, Ku3uh paHr EanaSa, ohob, uhukhuk, xypcaHgHuK, mogHuK, capuK paHr MyKaggacHuK, epyrHuK, Kyem, KeHrHuK, Kopa paHr MoTaM, neKcu3HuK, MaBxyMHuK, KypKyB, TymKyHHuK, HoaHuKHuK, 3aHropu paHr OHufi эtтнкog, ok paHr noKHuK, o3ogHuK, epyrHuK, SaxT, OMag MatHOHapuHu aHraaragu. XYTOCA.

^uSocHapHu 6e3arnmga Magpaca nemTOKura TymupHraH TacBupHap, yHgaru KeHuHaeTraH paM3ufi oSpa3Hap cucreMacu MaB^yg: ryH - ry3aHHuK, MatmyKa, SyHSyH - cagoKaT omuK, 6ofiKym - 6aхтcн-зннк, capuK paHr - Max^yHHuK, Kopa paHr - MOTaM, X,OTaM - caxufiHuK, nyMOHu - xokucophuk, goHOHuK paM3uHu Sepagu. CupHu TuMcoHHap Ba paM3Hap tuhu - TypHu TacaBBypHapra acocHaHraH mapTHu SeHruHapga My^accaM SyHuS, yHapga MuHr fiuHHap gaBOMuga ^aMHaHraH xaHK goHumMaHgHuru amupuHraH ^yga KaguM gaBpHapHuHr KuMMarau MatHaBufi Mepocu xuco-SHaHagu. Kygparau canTaHaraapHu Tapux Katpura FapK KuHraH BaKT uhcoh Ta^aKKypu OHguga o^tohuk KuHraH. ^aguMufi paM3Hap xanu-xaMOH SroHu xap TOMOHgaH ypaS TypuSgu, SupoK Su3 Sat3aH yHapHu nafiKaMafiMu3 xaM.

OOH^A^AHH^rAH A^ABHET^AP:

1. y36eKucTOH PecnySHuKacuHuHr Кoнcтнтyцнacн, 49-Mogga

2. y36eKucTOH PecnySHuKacu npe3ugeHTu fflaBKar Mнpзнeeвнннr y36eKucTOH PecnySHuKacu Ba3upHap MaxKaMacu xy3ypugaru fiuFuHumugaru y36eKucTOHga uchom MagaHuaTu MapKa3uHu TamKuH этнm nopa -TagSupHapu

тугрисида" маърузасидан. Тошкент шахри, 2017 йил 23 июнь. "Маърифат" газетаси, 2017 йил 24 -июн, No50 (9011).

3. Булатов.С.С., Салимов.С.Н., Мухторов.А. "Шердор мадрасаси безакларининг сирли олами". Т.: «Талкин», 2007, 14-бет.

4. Рамзлар энциклопедияси. Тузувчилар: С. С. Булатов, М. С. Соипова. -Т.: «Fan va texnologiyalar nashriyot-matbaa uyi», 2021. 928 bet

5. C.C. Булатов,С.Н.Салимова, A. Мухторов., Шердор мадрасаси безакларининг сирли олами. Тошкент-2007.

6. История моды. Иллюстрированная энциклопедия от древности до наших дней / [пер. с англ. Е. Воронкиной при участии И. Ильина].

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.