Научная статья на тему 'ЎРТА ОСИЁ ШАXАРСОЗЛИГИДА МЕЪМОРИЙ АНСАМБЛ ВА КОМПЛЕКСЛАР ТУЗИШ САНЪАТИ'

ЎРТА ОСИЁ ШАXАРСОЗЛИГИДА МЕЪМОРИЙ АНСАМБЛ ВА КОМПЛЕКСЛАР ТУЗИШ САНЪАТИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
108
17
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ансамбл / комплекс / жамоат бинолари / маҳалла марказлари / турар-жой бинолари / ҳаробалар / оловхона / майдон / қўш услуб / жуфт ансамбл.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Джамилова Мафтуна Дилмурод Қизи

Ушбу мақолада Ўрта Осиё шаҳарсозлигида меъморий ансамбл ва комплекслар тузиш санъати ҳақида сўз боради. Ансамбл ва комплекс атамаларининг ўзаро фарқи ва умумий жиҳатлари кўриб чиқилади. Шунингдек, ансамбл ва комплексларнинг турлари ҳақида маьлумотлар берилади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЎРТА ОСИЁ ШАXАРСОЗЛИГИДА МЕЪМОРИЙ АНСАМБЛ ВА КОМПЛЕКСЛАР ТУЗИШ САНЪАТИ»

¿Штаюгоуа 1

\-/ТАООЮОТ1.АР Мо4 2022

Нт(у-и*1иЫу ]итаН

\Р1Л ПГ'ИК Ш ЛЧ ЛРГ П } 111Г11 1Л ММЛШРШ! Л ИГ Л МК I 1?Л

УРТА ОСИЕ ШАХАРСОЗЛИГИДА МЕЪМОРИИ АНСАМБЛ ВА

#

>

КОМПЛЕКСЛАР ТУЗИШ САНЪАТИ

I )>*

Джамилова Мафтуна Дилмурод кизи

ТА^И Магистранти https://doi.org/10.5281/zenodo.7258153

' с

Аннотация: Ушбу маколада Урта Осиё шахарсозлигида меъморий ансамбл ва комплекслар тузиш санъати хакида суз боради. Ансамбл ва комплекс атамаларининг узаро фарки ва умумий жихатлари куриб чикилади. Шунингдек, ансамбл ва комплексларнинг турлари хакида маьлумотлар берилади.

Калит сузлар: ансамбл, комплекс, жамоат бинолари, махалла марказлари, турар-жой бинолари, харобалар, оловхона, майдон, куш услуб, жуфт ансамбл.

Кириш. Кадим-кадим замонлардан бошлаб дунё маданий тараккиётида маълум урин тутиб келаётган Урта Осиё меъморчилигига кизикиш бугунги

кунда хам нихоятда усиб бормокда. Айни пайтда замонавий шахарсозлигимиз

»

ва меъморчилигимиз нафакат сайёхарнинг эътиборини узига жалб киляпти, балки бу худудда яшаётган халк эътиборини хам тортяпти [1].

Маълумки хар бир шахар, кишлок ёки бошка бирор турдаги ахоли яшаш жойларининг диккатга сазовор кисми алохида бежирим килиб курилган иморат ёки бинолар мажмуаси билан намоён булади. Бинолар туркумининг бадиий жихатдан узаро яхши богланганлиги меъморий ансамбль ёки комплекс деб номланади. Аммо шу бугунгача качон "ансамбл" ва кай пайт "комплекс" сузини ишлатиш хакида маълум бир конуният йук. Бу эса уз навбатида баъзан шунчаки ёнма-ён жойлашган иморатларни хам ансамбл деб аталишига олиб келмокда. Бундай ноаникликларга маълум даражада йул куймаслик учун Урта Осиё меъморчилигида ансамбл ва комплекс кандай шаклланишини ва бунинг учун шу иморатларнинг келиб чикишини куриб чикишимиз лозим.

Асосий кисм. Меъморчилик хакидаги адабиётларда ансамбл ва комплекс ибораларининг баъзан ноаник ишлатилаётганлиги бу борада илмий фикрлар

т

ш-

йуклигидан эмас. Аксинча мана шу тушунчаларни талкин этишга багишлаб Н. В. Баранов, А. В. Бунин, В. Л. Воронина, А. И. Иконников, В. В. Косточкин, В. А. Лавров, В. Смолина ва бошкалар катор илмий маколалар эълон килишган. Бу

! !>»

изланишларда меъморий Ансамбл хар хил нуктаи назардан баён этилган. В. В. Косточкин ибораси билан айтганда баъзилар бадиий уйгунлашган бинолар гурухини ансамбль деб аташса, худди шунинг узини бошкалар комплекс дейишади. Гап шундаки, мутахассисларнинг барчаси меъморий ансамблнинг

---М- ^ >

Ч±£^2±Н

¿Штаюгоуа 1

\-#ТА001(?ОТЬАР М0Д 2022

№4 2022

Ит|»-иИиЫу ¡игпан

шаклланиши учун биринчи омил булиб биноларнинг узаро бадиий жихатдан

уйгунлашуви деб хисоблайдилар [1,2,3]. Бирок кушимча омил сифатида баъзилари (В. В. Косточкин) бундай бинолар бир даврда ва бир ёки икки меъмор томонидан курилган булиши керак, деб хисоблашса, бошкалари (В. Л. Воронина) яхши курилган шахар ансамбл, бир неча биноларнинг узвий богланиши хам ансамбл ва уларнинг мажмуаси хам ансамбл дейишади [2]. Агарда биз бу фикрлага амал килсак бир хил меъморий усулда курилган Бухородаги "Куш Мадраса" (Абдуллахон ва Модарихон мадрасалари)ни

J г V -Г- V -V г г '

ансамбл деб шу усулда курилган Улугбек ва Абдулазизхон мадрасалари (бу хам Бухорода) ни ансамбл демаслигимиз керак [3]. Ёки бутун Хивани хам унинг Ичон калъасини хам ва Куглуг Мурод Инок ва унинг рупарасидаги Аликулихон мадрасаларининг жойлашувини хам ансамбл дейишимиз лозим булади. Унда нима ансамблу нима ансамбл эмас, деган фикр тугилади ва шунчаки ёнма-ён жойлашган биноларнинг барчаси ансамбл булиб кетади.

А ТТЛПИГ^ЛТТ / ТТТПЛЛГт\ Т1ТТТТ ТТП ПТТПП И 1/ЛП ТТПТ1ТТЛ ^ТГТТО ТТТ1 ИГ ТХПТТТТТТГ'ТТП ЛГ

Ансамбл (шахар) ичида ансамбл пайдо булади. Бизнингча, бу унчалик тугри

фикр эмас.

Умуман олганда "ансамбл" ва "комплекс" иборалари бадиий эстетик категория сифатида шахар ёки бошка бирон турдаги ахоли истикомат килувчи

худуддаги диккатга сазовор иншоотлар туркумини ифодалашда ишлатилади [3, 4,5]. Агар биз бу сузларнинг лугавий маъносига эътибор берадиган булсак, "ансамбл" ибораси французча "ешетЫе" сузидан олинган булиб, биргаликда яхлит, уйгунлашмок деган фикрни англатади. "Комплекс" эса лотинча

"сотр1ех" иборасидан олинган булиб бир гурухга бирлашмок ифодасини

..... .. — ..

билдиради. Шундай килиб меъморий ансамбл деб биноларнинг узаро бадиий уйгунлашган туркумини, комплекс деб эса функционал ёки бирор бир техникавий хамда технологик зарурат асосида уюшган иморатлар туркумини тушуниш зарур. Бир неча ансамбллар хам узаро ансамбллар комплексини ташкил этади [4, 5, 6].

Агар бевосита Урта Осиё шахарсозлигидаги меъморий ансамблларга эътибор берадиган булсак, шу нарса маълумки Самарканд, Бухоро, Хива каби кадимий шахарларнинг таркибий кисмини туркум-туркум килиб курилган жамоат бинолари, махаллалар марказлари ва уларнинг атрофини куршаб олган турар-жой бинолари ташкил этади. Мана шу жамоат бинолари ва махалла марказларининг курилиш услубида маълум конуниятлар аникланган. У хам булса уйгунлашган мухит — ансамбл яратиш санъатидир [5, 6, 7]. Урта

! К*

Осиёнинг иссик табиий иклими кадим замонлардан бошлаб шахар курилишида майдон ва кучаларнинг маълум тарзда шакллантирилишини такозо этган.

Чунончи милоддян олдинги минг йилликнинг уртяпяридя мавжуд булган

Чунончи милоддан олдинги минг йилликнинг урталарида мавжуд булган

________________^ „„„^________т._____ „ „ ^ _ „ „ т,„ „

шахарчаларнинг бугунги харобалари — Бозор калъа, Бургут калъа, Калъали

о ^ ъЪ ^ ъ > ,

¿Штаюгоуа 1

\-#ТА001(?ОТЬАР М0Д 2022

№4 2022

Ит|»-иИиЫу ¡игпан

Кир ва бошкаларни урганар эканмиз, жамоат биноларининг маълум даражада

ажратиб курилганлигини курамиз [8].

Жонбоз калъада (милоддан олдинги IV—III асрлар) эса шахарнинг бош

V 1 V УУ Ж Ж V/ УУ 1 ич-^ци уш Ж Ж»/ Ж УУ ^^ 1Л1 1 УУ ш! 1 /-Л, Ж Ж Ж Ж Ж Ж Ж л. Т ААА И V щ/ 1 у чУ 111 \ 11X 1111 УУ III

эхроми — оловхона алохида майдонда курилиб, атрофидаги иморатлар билан

маълум даражада соддарок ансамбл куринишини ташкил этган. Милоднинг бошларида (I—VI асрлар) нуфузли шахар сифатида, бугун эса Тупрок калъа номи билан маълум булган вайроналарнинг шахар арки, бош ибодатхонаси,

савдо иншоотлари алохида майдонни композицион жихатдан бирлаштириб, узига хос ансамбл турини беради. Унинг структурасида ховуз хам булган деган тахмин бор [9].

Илк урта асрлар (милодий V—VIII асрлар) шахарсозлигида ансамбл тузиш санъати кузена Панжакент харобаларида намоён булади. Бу шахарчанинг марказий кисмида бир-бировига ёндош икки ибодатхона жойлашган. Оташпарастлик даврига оид бу иморат узаро паралель композицион уклар

воситасида бир текисликка чикарилган тарз (фасад) туфайли бир-бирига

уйгунлашиб, шахар иморатлари орасида яккол ажралиб туради [8, 9]. Бундай усул Урта Осиёнинг кейинги давр шахарсозлигида кенг таркалганлигини курамиз. Мисол тарикасида Узган, Саёт, шунингдек Шохи Зинда

комплексидаги оралик макбараларнинг жойлашувини курсатиб утиш мумкин. Бу усулнинг шахарсозликда кенг кулланилганлигини ва унинг бадиий ахамияти биноларнинг уйгунлаштирилишида эканлигини хисобга олиб, биз бундай ансамбл тузиш услубини "жуфт" тури деб номладик [11, 12]. Шундай килиб Урта Осиё шахарсозлигида иклим хамда социал талаблар (маъмурий ва илохиёт

биноларини яккол ажратиб курилиши)нинг хисобга олиниши милоддан

ГУТТТТТТТТГЧТ И (Т1ТТГ ТТТТТТТТТТТ/* X*'ПТ^П ТТП1ЛТ1 ТТОТТ Г\Г\ТТТПП » »ОТ ШШГ ИГПТХТТЛТТТТОП ТПТТТТ/,Т1ТТ "ЛГГТТ^Л

олдинги минг йиллик урталаридан бошлаб маълум майдонлар ташкил этиб, унинг атрофини бинолар жойлашуви билан безаш анъанасини келтириб чикарган. Бу эса уз навбатида ансамбл тузиш асосларини ташкил этган. Илк урта (V—VIII) асрларга келиб икки ва ундан ортик жамоат биноларини 'М ёнма-ён барпо этиш туфайли "жуфт" ансамбл тури пайдо булган [10]. Бу усулнинг давом эттирилиши эса бир неча ансамбл турларини келтириб чикарган. Жумладан Термиз якинида жойлашган Султон Саодат макбаралар комплексини илмий тахлил этишимиз натижасида анча сиру асрорлардан вокиф булдик [8]. Чунончи бу ерда IX—XII асрда курилган макбаралар худди Шохи Зинда, Узган, Сайёт ва бошка уша даврда бунёд этилган обидалар сингари "жуфт" усулида курилган. Икки ва ундан ортик макбара ёнма-ён

«Г-

! К*

курилган. Шу даврдан сунг бунёд этилганлари орасида эса биз икки макбара орасига пештокли айвон, баъзан эса зиёратхона жойлаштирилганлигини ва

мякбяг>япяргя кириш йули мана шу кушимча хоняпян утишини курамиз [11]

макбараларга кириш йули мана шу кушимча хонадан утишини курамиз [11].

|М ] 1 )> >

199

Н* М

¿Штаюгоуа 1

\-/ТАООЮОТ1.АР Мо4 2022

4 у .Зц, ^■Ш-'Ч 1>

Шахарсозликда бу меъморий ечим икки бинони куча ёки майдоннинг

икки томонида бир-бирига карама-карши куриб, кириш йули аввалгидек бир-бирига каратилганлигини курамиз. Урта асрлар шахарсозлигида бу усул жуда хам кенг таркалган. Натижада "майдон" типидаги ансамбл тури юзага келади. Бу ибора урта аср адабиётларида хам кенг учрайди. Бундан ташкари Озарбайжон шахарсозлигида хозиргача атрофи иморатлар билан уралган сахн иморатлар билан бирга "майдон" деб номланади. Урта Осиё шахарсозлигида кучанинг ёки майдоннинг икки бетида бир-бирига карата ва бир композицион

ни ^

укда жойлаштирилган икки иморатнинг курилиши "куш" услуби деб аталади. Унинг илк намунаси Бибихоним масжиди ва мадрасаларининг узаро жойлашувида намоён булади. Улугбек даврида эса Самарканд Регистонида курдирилган ва унинг номи билан аталадиган Мадраса хамда хонахох; (Шердор мадрасаси урнида булган), Fиждувонда Хужа Абдул Холик хазираси ва унинг каршисига курилган Мадраса мазкур усулда курилган [12].

Хулоса. Урта Осиё шахарсозлиги тарихига назар солганда шу нарса яккол

куринадики, меъморий ансамбллар тузиш санъати кадимдан тараккий этиб келиб XVI—XIX асрларда жуда куплаб янги усулларни келтириб чикарган. Вахоланки, бу давр меъморчилик обидаларини 1Х-Х11 ва XIV-XV асрлардан

сакланиб колган осори атикалар билан солиштириб баъзи бир одамлар асоссиз равишда кейинги асрлардаги Урта Осиё меъморчилиги таназзулга юз тутган давр деб нотугри хулосалар килишади. Аслида эса ундай эмас. Тугри, XVI-XIX асрларда бунёд этилган обидалар узининг геометрик шаклланиши, накшлар ва рангларнинг уринли кулланилишини махобати жихатидан темурийлар даври биноларига нисбатан соддарок куринишига эга. Аммо узбек хонликлари даврида Бухоро ва Хивадаги Мадраса ва хонакохларнинг гумбазлари, миёнсаройлари, хужраларининг курилишига эътибор берсак, уларда турли-туман конструктив ва меъморий ечимлар кулланганлигини, кишини лол колдирар даражадаги гумбаз ички накшланишларини учратамиз, Бухородаги Кукалдош, Абдуллахон, Мири Араб, Абдулазизхон мадрасаларининг миёнсаройлари, дарехоналари ва масжидлари хамда Нодир Девонбеги ва Хужа Зайнуддин хонакохлари гумбазларининг ички безаклари

фикримизнинг далилидир.

Фойдаланилган адабиётлар руйхати:

1. Азимов И. Архитектурные памятники Ферганской долины. Ташкент,

! К*

"Узбекистан", 1982.

) к ^

2. Ахмедов М. К. Ансамблевая застройка: Традиции и преемственность "Архитектура Узбекистана" (альманах). Ташкент. 1985, с 9—20.

I >-;> ^Ы ]>

Шу

1 'И»!

г.^ТАЮ^ ¥А »ТАОО'ООНАЯ

Нт1у-и$1иЬгу ¿ит&Н

№4 2022

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

>>

ж*

Ы )> 1

эй* >

ЩУ

Ж"

>>

Ы )>

• >4>

+И >

Щ

+Н к

>>>

Ы з> Ы >

3 >4»

ЭН*

* - 1>

201

>

)Й# Ы>

3. Ахмедов М. К. Архитектурные ансамбли и вопросы организации городского пространства в средневековом зодчестве Средней Азии "Градостроительство и архитектура", Тошкент, 1990.

4. Булатов М. С. Мавзолей саманидов — жемчужина архитектуры Средней Азии. Ташкент, 1975.

5. Булатов М. С. Геометрическая гармонизация в архитектуре Средней Азии IX—XV вв. Изд. 2-ое исп. и доп. М., "Наука", 1988.

6. Вамбери Херман. Бухоро ёхуд Мовароуннахр тарихи. Тошкент, 1991 й. ва М.: 1924 й. нашри.

7. Всеобщая история архитектуры (ВИА), т. 1, с. 348—355, гл. 8п. т. 8, с. 183—139, гл. 4. "Архитектура Средней Азии", М., 1972—77.

8. Зохидов II. III. Зеб ичра зийнат. Тошкент, Г. Гулом нашриёти. 1978.

9. Зохидов 77. 777. Меъмор санъати. Тошкент, Г. Гулом нашриёти. 1978.

10. Маньковская Л., Булатова В. Памятники зодчества Хорезма. Ташкент, Г. Гуляма, 1978.

11. Лавров В. А. Градостроительная культура Средней Азии. М., 1950.

12. Нильсен А. В. Архитектура Средней Азии (Становление феодальной архитектуры Средней Азии (V—VII вв.), Ташкент, "Фан", 1966.

13. Нильсен В. А. У истоков современного градостроительства Узбекистана (XIX—нач. XX в.), Ташкент, Г. Гуляма, 1988.

14. Лугаченкова Г. А., Ремпель Л. И. История искусств Узбекистана (с древнейших времен до середины девятнадцатого века, М., "Искусство", 1965.

15. Лугаченкова Г. А., Ремпель Л. И. Выдающиеся памятники архитектуры Узбекистана. Ташкент, 1958.

17. Пугаченкова Г. Зодчество Центральной Азии (XV век). Ташкент, Г. Гуляма, 1976.

18. Ремпель Л. И. Архитектурный орнамент Узбекистана. Ташкент, 1961.

19. Толстое С. П. Древный Хорезм. М., 1948.

* * > * >

щ-4 > <\ ) >

ы

^Н >

>

1>5*:

ии>

Ш >

т >

у> *

ц >р

ш>

ы >

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.