VII International Research and Practice Conference-Biennale «System Analysis in Economics-2022»
"HRONOECONOMICS". SPECIAL ISSUE
THE METHODOLOGICAL PROBLEM OF ECONOMIC RESEARCH: DOGMATICS VERSUS SCIENCE
МЕТОДОЛОГИЧЕСКАЯ ПРОБЛЕМА ЭКОНОМИЧЕСКИХ ИССЛЕДОВАНИИ:
ДОГМАТИКА ПРОТИВ НАУКИ
Vladimir K. Gorbunov 1 Владимир Константинович Горбунов 1
ORCID 0000-0001-5276-0501
1 Ulyanovsk State University 1 Ульяновский государственный университет
Keywords: economics' crisis; market demand; methodological individualism; heterodox Economics, scientific methodology; verification; economic indexes
The founders of the mathematized version of the neoclassical approach to economic research, William Stanley Jevons and Leon Walras, began independently in the 1870s the process of revising the system of contemporary economic theories, internally and mutually contradictory, on scientific principles, focusing on mechanics and physics. These programs met with stiff resistance from most economists as early as the late 19th century, and this resistance is evident to now. Opponents explain their position by significant differences in natural and social phenomena. In doing so, they deny the legitimacy of a scientific approach to basic economic problems - market demand and price/value theory. The dominant methodology for the study of social phenomena came to exist the methodological individualism. Within its framework, a normative economic theory has built, which determines economic education and the research mainstream. Here there is only a dogmatic theory of individual demand, on the basis of which, within the framework of methodological individualism, it was not possible to create a positive (scientific) theory of real market demand. [1]. As a result, it was not possible to create reasonable methods for analyzing market demand and constructing "economic" (analytical) indexes reflecting the consumer preferences of the population [2], as well as the theory of economic equilibrium, which reflects reality and uniquely determines prices, taking into account both resource and production capabilities, and the population's consumer preferences. Such a theory is necessary for the formation of an economic policy adequate to national interests.
The unresolved basic questions of economic theory and practice have caused in recent decades many critical works on the state of Economics and its methodology, of which we note the articles of Viktor Polterovich [3] and Alan Kirman [4]. Despite numerous critical works of reputable economists, this methodology continues to shape mostly scholastic studies allowed in high-ranking journals, blocking scientific and other heterodox directions.
Ключевые слова: кризис economics; рыночный спрос; методологический индивидуализм; неортодоксальные теории; научная методология; верификация; экономические индексы
Основатели математизированного варианта неоклассического направления экономических исследований Уильям Стэнли Джевонс и Леон Вальрас начали независимо в 1870-х процесс пересмотра системы современных им экономических теорий, внутренне и взаимно противоречивых, на научных принципах, ориентируясь на механику и физику. Их программы уже в конце 19-го века встретили жёсткое сопротивление большинства экономистов, и это сопротивление проявляется до настоящего времени. Противники объясняют свою позицию существенными различиями природных и социальных явлений. При этом они отказывают в легитимности научного подхода к базовым экономическим проблемам - рыночному спросу и теории цен / стоимости. Господствующей методологией исследования социальных явлений, утвердился методологический индивидуализм. В его рамках построена нормативная экономическая теория, определяющая экономическое образование и основной поток исследований. Здесь имеется лишь догматическая теория индивидуального спроса, на основе которой в рамках методологического индивидуализма не удалось создать позитивную (научную) теорию реального рыночного спроса [1]. Как следствие, не удалось создать обоснованные методы анализа рыночного спроса и построения 'экономических' (аналитических) индексов, отражающих потребительские предпочтения населения [2], а также теорию экономического равновесия, отражающую реальность и однозначно определяющую цены, учитывающие как ресурсные и производственные возможности, так и потребительские предпочтения населения. Такая теория необходима для формирования экономической политики, адекватной национальным интересам.
Нерешённость базовых вопросов экономической теории и практики вызвала в последние десятилетия множество критических работ относительно состояния Economics и её методологии, из которых отметим статьи В. Полтеровича [3] и Алана Кирмана [4]. Несмотря на множество критических работ авторитетных экономистов, эта методология продолжает формировать в основном схоластические исследования, допускаемые в высокорейтинговые журналы, блокируя
52
VIIМеждународная научно-практическая конференция «Системный анализ в экономике-2022»
«ХРОНОЭКОНОМИКА». СПЕЦВЫПУСК
Gorbunov V. K.
The Methodological Problem of Economic Research: Dogmatics Versus Science
The report aims, firstly, to provide a methodological analysis of the microeconomic problem of consumer demand and, secondly, to present the author's positive market demand theory, built, like the systemic economy, within the framework of the general scientific methodology [5, 6, 7, 8], as well as the verification method of this theory, within the framework of which analytical indexes of market demand are being built [8, 9, 10]. The constructed market demand theory and its verification methods represent the scientific basis for the real market demand's practical analysis and the development of the economic equilibrium theory, which determines domestic prices, ensuring the best use of the source and technological potential of the national economy [11]. A detailed exposition of methodological issues of economic theory and the problem of market consumer demand is presented in an archival article [12].
научное и другие неортодоксальные направления.
Целью доклада является методологический анализ микроэкономической проблемы потребительского спроса и представление авторской позитивной теории рыночного спроса, построенной, как и системная экономика, в рамках общенаучной методологии [5, 6, 7, 8], а также метода верификации этой теории, в рамках которого строятся аналитические индексы рыночного спроса [8, 9, 10]. Построенные теория рыночного спроса и методы её верификации представляют научную основу практического анализа реального рыночного спроса и разработки теории экономического равновесия, определяющей внутренние цены, обеспечивающие наилучшее использование ресурсного и технологического потенциала национальной экономики [11].
Развёрнутое изложение методологических вопросов экономической теории и проблемы рыночного потребительского спроса представлены в архивной статье [12].
References / Библиография
1. Mas-Colell A., Whinston M., and Green J. Micr conomic 1. Theory. NY: OUP, 1995.
2. Consumer price index manual: Theory and practice. Ge- 2. neva: International Labour Office, 2004.
3. Polterovich, V.M. Crisis of economic theory. 3. Ekonomicheskaya Nauka Sovremennoy Rossii, No. 1,
pp. 46-66 (In Russian), 1998.
4. Kirman, A. Demand theory and general equilibrium: from 4. explanation to introspection, a journey down the wrong road. History of Political Economy, 2006, 38, No. Suppl_1, 246-280.
5. Gorbunov, V.K. The mathematical model of the consumer 5. demand: Theory and applied potential. Moscow: Econo-mizdat, 2004 (In Russian).
6. Gorbunov, V.K. Consumer demand: Analytical theory and 6. applications. Ulyanovsk: UlSU Publishing House, 2015.
(In Russian). http://www.rfbr.ru/rffi/ru/books/o_1945611 7.
7. Gorbunov, V. The holistic theory of the consumer market demand. European Proceedings of Social and Behavioural Science, 2021, vol. 105 — CDSES, 476-485. DOI: 10.15405/epsbs.2021.04.52 8.
8. Gorbunov, V. Market demand: a holistic theory and its verification (August 21, 2021). SSRN:
https://ssrn.com/abstract=3963940 9.
9. Gorbunov ,V.K., Kozlova, L.A., Lvov, A.G. To the problem of constructing analytical indexes of market demand: a variative approach. Voprosy Statistiki, 2020. Vol. 27, No. 3,
pp. 65-80 (In Russian). 10.
10. Gorbunov, V.K., Lvov, A.G. The Analysis of Consumers' Demand in Russia, 2012-2017: Two-Stage Construction of Analytical Indexes. Voprosy Statistiki, 2022. Vol. 29, No. 4,
pp. 97-113. (In Russian). 11.
11. Gorbunov, V.K. Holistic Theory of Economic Equilibrium: Modified Cassel-Wald Model. Doklady Mathematics, 2018. Vol. 98, No. 2, pp. 537-539. 12.
12. Gorbunov, V.K. The problem of consumer market demand in Economics and its resolution: methodology, theory, verification. MPRA Paper, No. 114256, posted 20 Aug 2022. URI: https://mpra.ub.uni-muenchen.de/114256/
Mas-Colell A., Whinston M., and Green J. Microeconomic Theory. NY: OUP, 1995.
Руководство по индексу потребительских цен: теория и практика. Вашингтон: МВФ, 2007. Полтерович В.М. Кризис экономической теории // Экономическая наука современной России. 1998. № 1. С. 46-66.
Kirman A. Demand theory and general equilibrium: from explanation to introspection, a journey down the wrong road. History of Political Economy. 2006. V. 38. No. Suppl_1. P. 246-280.
Горбунов В.К. Математическая модель потребительского спроса: Теория и прикладной потенциал. М. Экономика, 2004.
Горбунов В.К. Потребительский спрос: Аналитическая теория и приложения. Ульяновск: УлГУ, 2015. Gorbunov V. The holistic theory of the consumer market demand. European Proceedings of Social and Behavioural Science. 2021.V. 105 — CDSES. P. 476-485. DOI: 10.15405/epsbs.2021.04.52
Gorbunov V. Market demand: a holistic theory and its verification (August 21, 2021). SSRN: https://ssrn.com/abstract=3963940 Горбунов В.К., Козлова Л.А., Львов А.Г. Построение аналитических индексов рыночного спроса: вариативный подход // Вопросы статистики. 2020. Т. 27. № 3. С. 65-80.
Горбунов В.К., Львов А.Г. Анализ потребительского спроса в России: двухэтапное построение аналитических индексов // Вопросы статистики. 2022. Т. 29. № 4. С. 97-113.
Горбунов В.К. Холистическая теория экономического равновесия: модифицированная модель Касселя-Вальда // ДАН. 2018. Т. 482. № 3. С. 268-271. Горбунов В.К. Проблема потребительского рыночного спроса в экономической теории и её разрешение: методология, теория, верификация // MPRA Paper No. 114256, posted 20 Aug 2022. https://mpra.ub.uni-muenchen.de/114256/
_53_
Горбунов В. К.
Методологическая проблема экономических исследований: догматика против науки