Научная статья на тему 'КУРАШЧИЛАРНИНГ ТАЯНЧ-ҲАРАКАТ АППАРАТИГА МАХСУС-ТАЙЁРЛОВ МАШҚЛАРИНИНГ ТАЪСИРИ'

КУРАШЧИЛАРНИНГ ТАЯНЧ-ҲАРАКАТ АППАРАТИГА МАХСУС-ТАЙЁРЛОВ МАШҚЛАРИНИНГ ТАЪСИРИ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
66
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СПОРТ МАШғУЛОТИ / ТАЯНЧ-ҲАРАКАТ АППАРАТИ / ПЕДАГОГИК ШАРОИТЛАР / ЎЗ-ЎЗИНИ САқЛАШ (СТРАХОВКА) / УМУМИЙ ВА МАХСУС ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИК

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Шукуров М. Н.

Ушбу мақолада кураш баҳсларида жароҳатланишларнинг олдини олиш бўйича тавсия ҳамда ўқув жараёни самарадорлигини оширишга кўмаклашувчи асосий педагогик шарт-шароитлар келтирилган.В данной статье приводится рекомендация по предупреждению травматизма в борцовских схватках, так же выработаны основные педагогические условия способствующие поднятию эффективности учебно-тренировочного процесса.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «КУРАШЧИЛАРНИНГ ТАЯНЧ-ҲАРАКАТ АППАРАТИГА МАХСУС-ТАЙЁРЛОВ МАШҚЛАРИНИНГ ТАЪСИРИ»

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

УУД (УДК, UDC): 796.01:2535

Мустакил изланувчи М.Н. ШУКУРОВ1

'Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университеты, Чирчик; шахри, Узбекистон

Информация для связи с автором:

[email protected]

КУРАШЧИЛАРНИНГ ТАЯНЧ-ХДРАКАТ АППАРАТИГА МАХСУС-ТАЙЁРЛОВ МАШКЛАРИНИНГ ТАЪСИРИ

Аннотация

Annotation

В данной статье приводится рекомендация по предупреждению травматизма в борцовских схватках, так же выработаны основные педагогические условия способствующие поднятию эффективности учебно-тренировочного процесса.

Ключевые слова: спортивная тренировка, опорно-двигательный аппарат, педагогические условия, страховка и само страховка, общая и специальная физическая подготовка.

Ушбу ма^олада кураш бахсларида жарохатланишларнинг олдини олиш буйича тавсия хамда у^ув жараёни самарадорлигини оширишга кумаклашувчи асосий педагогик шарт-ша-роитлар келтирилган.

Калит сузлар: спорт машгулоти, таянч-харакат аппарати, педагогик шароитлар, уз-у-зини сацлаш (страховка), умумий ва махсус жисмоний тайёргарлик.

This article provides a recommendation for the prevention of injuries in wrestling bouts, as well as developed the main pedagogical conditions that contribute to raising the effectiveness of the training process.

Key words: sports training, musculoskeletal system, pedagogical conditions, insurance and self-insurance, general and special physical training.

CM О C\l

CM

to ra t о d w

с to

Долзарблиги. Жисмоний тарбия ва спорт соха-сини ривожланишининг замонавий тенденциялари бу-шугулланувчиларнинг саломатлигини саклашга каратилган булиб, бу эса спорт машгулотларининг дастлабки боскичларида мухим омил саналади.

Спортга йуналтирилган жисмоний тарбияда согликни саклаш технологияларини жорий килиш мухимлилиги хакида К.Т.Юусупов (2001) А.Р.Тай-муратов (2005) А.Ю.Осинов(2008) сингари катор олимлар томонидан дастлабки машгулотлар дастури ишлаб чикилган. Тахлил килинган илмий-услубий адабиётлар шуни курсатадики, бугунги кунда спортда шикастланишларнинг олдини олиш ва камайтиришга багишланган куплаб илмий тадкикотлар мавжуд, аммо кураш олишувларида уз хусусиятлари буйича спортчилар таянч-харакат аппаратига нисбатан юко-ри талаблар куйувчи махсус тайёргарлик ва тузатиш машкларининг педагогик шарт-шароитларини кул-лаш буйича илмий ишланмалар деярли йук.

Кураш буйича машгулотлар ва олишув жараёнла-ридан куриниб турибдики, спортчилар ракиб билан каттик тукнашувда, турли хил бурилишлар билан боглик харакатлар килишади. Курашчи, шунингдек, орка, ён, кукрак, бош кисмларига берилган турли хил зарбалар тузатиб булмайдиган окибатларга олиб келиши мумкин.

Амалиётда мураббийлар хар куни ушбу маса-лаларни машгулотлар жараёнида хал килишади. Албатта, тайёргарлик амалиёти мавжуд, аммо на-зарий жихатдан бу масалалар етарлича урганилган эмас. Натижада мавжуд амалиёт ва укув жараёнини илмий-услубий таъминлаш уртасида карама-карши-лик юзага келади. Курашчиларнинг мушак-скелет тизимига огир юк ва махсус-тайёрлов машкларидан фойдаланиш учун педагогик шарт-шароитларнинг йуклиги учун кукрак кафаси ва бошка таянч-харакат аппарати хавфсизлигини таъминлайдиган педагогик шарт-шароитларни яратиш мухим омиллардан бири хисобланади.

Юкоридаги долзарбликни инобатга олган холда, машкларнинг максади курашчиларни тайёрлашда та-янч-харакат аппаратига махсус-тайёрлов машклари кул-ланилишининг педагогик шарт-шароитларидан иборат.

Тадкикот вазифалари:

1. Курашчилар машк килиш ва мусобака жара-ёнларининг таянч-харакат аппаратига таъсирини урганиш.

2. Махсус-тайёрлов машкларидан фойдаланиш ва курашчилар тайёрлаш буйича педагогик шарт-шаро-итни аниклаш.

3. Махсус танланган машгулотларнинг курашчи организмига таъсирини аниклаш.

4. Курашчиларни тайёрлашда махсус тайёрлов машкларини куллаш услубиятини ишлаб чикиш ва унинг самарадорлигини синов тарикасида текшириш.

Тадкикот натижалари ва мухокамаси. Юкори-даги вазифалар буйича курашчиларнинг функционал холатига таъсир киладиган узига хос жарохат ва хасталиклар аникланди. Улардан, таянч-харакат аппарат касалликлари ва шикастланиш (59.7%) купчилик-да кайд этилди. Колган шикастланишлар ичида тизза бугимлари билан бирга тез учрайдиган оёкларнинг жарохати, ундан кейин кул (27.9%) ва кукрак кафас доираси шикастланиши (7.2%), такрорий жарохат-ланишлар (27.5%) ва жарохатдан кейинги асоратлар (18.9%) гурухларга булиб урганилди.

Бу шикастланиш ва жарохатларининг тез-тез кайтарилиб туриши бирикма мушак аппаратининг мустахкамланишини талаб этади, албатта, бу эса махсус машкларнинг етарли эмаслигидан далолат беради, таянч-харакат аппаратининг такрорий жа-рохатлари бугимларнинг етарли булмаган функцонал холатлари ёки тузатиш машкларининг йуклигидан гувохлик беради. Курашчи-спортчиларнинг таянч-ха-ракат аппаратига машкларнинг таъсирини аниклаш ва укув-машгулот жараёнига нисбатан профилактика чораларини ишлаб чикиш учун Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети тала-

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

ба-спортчиларининг машгулот жараёнлари тадлили утказилди ва куйидагилар аникланди (1 жадвалга каранг).

Эркаклар ва аёллар уртасида касалланишнинг умумий даражаси тахминан бир хил ва мос равишда 55,4% ва 47,9% ни ташкил этади.

Касалликнинг энг юкори курсаткичи спорт уста-лигига номзодлар орасида кузатилди, унда 61,8% аёлларда, ва 56,8% эркакларда эканлиги аникланди. Бундан куриниб турибдики, аёлларда шикастлани-шлар сони эркакларникига караганда 5-7% купрок учрайди.

Спорт малакаси усиши билан шикастланиш даражаси усиб боради. Агар I тоифали спортчилар орасида шикастланишлар сони аёлларда 13,7% ва эркакларда 8,5% булган булса, спорт усталари (СУ) учун курсаткич мос равишда 57,4% ва 46,2% га етган.

Аникландики, 21% спортчиларда таянч-даракат аппаратининг бузилишлари кузатилган. Текширил-ганларнинг 27% шамоллаш ва бошка касалликлар кузатилган, аёллар эркакларга караганда икки баро-бар камрок касал булишган.

Курашчиларда энг куп учрайдиган шикастланиш-лардан бири, мушакларнинг шикастланишларида аёллар эркакларникига караганда уч марта купрок, мос равишда 43% ва 28% пайларнинг шикастланиши 18% ва 17% курсаткич кузатилган.

1-жадвал

2017-2019 йилгача булган даврларда курашчиларнинг касалланиш ва жаро^атланиш курсаткичлари п=278.

Укув машгулотларида махсус тайёргарлик машкларидан фойдаланишнинг максадга мувофикли-ги тугрисида мутахассисларнинг фикрлари етарлича бир хил, мувофиклаштириш коэффиценти 0,752 ни ташкил этди.

"Сизда таянч-харакат аппаратининг сурункали касалликлари борми?" деган саволга шугулланув-чи курашчиларнинг 62% "йук" деб жавоб берди. 10,9% холатларда мушак касалликлари, 31,9 %ида эса умуртка погонаси касалликлари мавжуд (2 жадвалга каранг). Етарли жисмоний тайёргарликсиз мусобакаларда 25,4% курашчилар катнашган. 41,8% спортчилар машгулот жараёнида купинча жисмоний зурикиш ва хаддан ташкари чарчок холатида булишини айтишди. Курашчиларнинг 23,6% спорт билан шугулланиш жараёнида тайёргарлик боски-чида жарохат олган. Шугулланувчиларнинг фикрига кура, машгулот давомида жарохатларнинг олдини олиш учун жисмоний тайёргарликнинг турли усул ва воситаларидан фойдаланиш (27,2%), жисмоний машклар ва улардан фойдаланишда уларнинг индиви-дувал танловини (54,4%) хисобга олиш, курашчилар билан тикланиш машкларидан фойдаланиш (14,5 %) (бушашиш, чузилиш, нафас ростлаш, ва б.) кераклиги айтиб утилди. Аксарият спортчи-курашчилар эса куч машклари энг мухими деб жавоб беришди (71,8%).

2-жадвал

Курашчиларда таянч-^аракат аппаратининг сурункали касалликлари

Жинси Спорт малакаси Касаллан-ганлар Касалланиш, % Жарохатлан-ганлар Жарохатланиш, %

Аёллар СУ 7 58,3 7 58,3

СУН 21 61.8 12 35,3

I тоифа 29 43,9 9 13,6

жами 57 50.9 28 25

Эркаклар СУ 32 55.2 27 46,6

СУН 75 56,8 45 34,1

I тоифа 98 37,4 22 8,4

Жами 205 45,4 93 20,6

Жами 262 46,5 121 21.5

Спортчиларнинг оёк пайларида жародатланиш-нинг катта нисбий микдори кузатилди, бу асосан тизза ва тирсак ёки пайчаларнинг жародатлари барча жародатларнинг 43%, тана тизим касалликларининг лат ейишига жародатларнинг 60% тугри келади.

Шундай килиб, ушбу тадлиллар курашдаги спорт жародатларининг олдини олиш муаммоси долзарб булиб колаётганлигини тасдиклайди ва баъзи жидат-ларни кушимча урганишни талаб килади.

Олинган маълумотларга кура, айнан 17 ёшдан 19 ёшгача булган курашчиларда 47,8% сколиоз, оёк товон ва умуртка касалликлари учрайди. Шунинг учун, курашчилар билан машгулотлар утказиш ус-лубиятини ишлаб чикиш пайчалар ва бугимларни мустадкамлаш вазифаси энг мудим ишлардан бири буладиган педагогик шарт-шароитларни аниклашни талаб килади. Жародатларнинг олдини олиш макса-дида урганилаётган муаммонинг долатини аниклаш учун укув машгулот жараёнида педагогик суров утказилди. Натижалар тахминий экпримент усулида бадоланди.

Шикаст турлари Аёллар п=31 Эркаклар п=24 Жами п=55

Мутлок % Мутлок %

Бутим касалликлари 2 6,4 1 2,4 3 5,4

и 1 Суяк ва суяк пардаси касалликлари 1 3,1 1 4,1 2 3,6

Р У Умуртка потанаси касалликлари 8 18,6 8 30 16 31,9

ик а Мушак касалликлари 2 6,2 4 9,6 6 10,9

Пай касалликлари 0 0 0 0 0 0

Товон касалликлари 1 3.1 2 4,8 3 5,4

Суровномадаги "Укув-машгулотларида махсус жисмоний тайёргарлик ва етакчи машклар канчалик куп ишлатилади?" (машгулотнинг чигал ёзди кисми бундан мустасно) деган саволга курашчилар куйида-гича фикр билдиришди:

• "Бу машклар хар бир машгулот жараёнида шарт" - 6%

• "Бу машклар факат мураккаб харакатни урга-тишда ишлатилади" - 86%

• "Ушбу машклардан фойдаланиш учун мураббий-ларга купинча машгулот вакти етишмайди" - 17 %

• "Курашчиларнинг асосий кисми буни унутиша-ди - 81%.

Курашчиларни тайёрлашда махсус-тайёрлов машклари ва етакчи машклардан фойдаланиш зарур-лиги тугрисида респондентлар фикри хар хиллиги, шугулланувчиларнинг аксарият кисми кураш буйича укув-машгулот жараёнининг узига хос жихатларидан етарлича хабардор эмаслигидан далолат беради. Респондентларнинг анкета-суровномасидан олин-ган маълумотлар курашчиларнинг укув-машгулот жараёнини режалаштириш ва утказишдаги баъзи камчиликларни очиб берди.

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

Шyндaй килиб, тaянч-xaрaкaт aппaрaтини мус-тaxкaмлaш, скелетнинг мyшaк корестини шaкллaнти-риш, тугри комaт, оёк кaмaрини мyстaxкaмлaш учун мaшFyлотнинг тaйëрлов кисмидa мaшклaр мaжмyи ишлaб чикилди вa тaклиф этилди. Мaшклaр тyргaн жойидa, xaрaкaтдa, yтиргaн вa ëтгaн xолдa бaжa-рилaди. Тyxтaтyвчи мaшклaрнинг тaъсири чузиш вa кучнинг умумий тaъсири билaн белгилaнaди вa мaшклaрнинг мaксaди yмyрткa кийшaйишини тyзa-тишгa кaрaтилaди. Улaр тaянч-xaрaкaт aппaрaтининг тиклaниши xa^a тyзaтишигa ëрдaм берaди вa мaшFy-лотнинг якуний кисмигa киритилaди.

Педaгогик шaрт-шaроитлaрдaн келиб чикиб, ушбу нaзaрий ишлaнмaлaрни кyрaшчилaрнинг укув мaшFyлот пaйтидa aмaлий шaроитдa синaш имконини берaдигaн мaшFyлот контингентлaри ишлaб чика^.^ вa педогогик тaдкикотдa синовдaн yткaзилaди.

Кyрaшчилaр укув мaшFyлотлaри эксперимен-тaл услубининг aсосий мaзмyни спортчилaрнинг оргaнизмини мaxсyс кyрaш юклaмaлaригa тaйëр-лaш имконини берaди. МaшFyлотлaрнинг aсосий кисмидa йикилишлaр xaвфсизлигини тaьминловчи вa мaшFyлотни якуний кисмидa фaоллaшгaн мyшaк-лaрдaн юклaмaни юмшaтиб берувчи мaxсyс тaйëрлов мaшклaридaн фойдaнилaди.

Услубни aмaлгa оширишдa илгари шaкллaнгaн aсосий педaгогик шaроитлaргa риоя килинaди: уз-у-зини сaклaш (стрaxовкa) педaгогик кУллaб-кyввaт-лaш, теxникaвий усул тyзилмaсини вaриaтив узгар-тириш, кyрaш усулини бaжaргyнчa бaжaриш чоFидa

УУК (УДК, UDC): 796.015.865:322

Karra укитувчи А.Ш. МУМИНОВ1 Укитувчи З.Э. ЮСУПОВА1

ва ундан кейинги тана долатини доимий бошкариш.

Укув материаллари курашчиларни тайёрлашнинг амалдаги тизимига мослаштирилиб шугулланув-чиларнинг билим, куникма ва мадоратини изчил-лаштиришни таьминлайди. Машгулотлар дафтасига уч марта ихтисослаштирилган спорт залида икки академик соатдан утказилади.

Хулоса. Кураш укув машгулотлари уз олдига куйган вазифаларни дал этиш учун, илмий асо-сланган методик таъминотга эга булган юкорида санаб утилган педагогик шарт-шароитларга тулик риоя килган долда ташкил этилса натижага эришиш мукаррар булади.

Кураш машгулотлари ракиблар тукнашуви ва пайдо булган каршиликни енгиб утиш, йикилиш дамда дар хил йуналишдаги хилма хил даракатлар мажмуидан иборат булгани учун, биринчи уринга уз-узини саклаш (страховка) ва жародат олмаслик чораларини куриш максадга мувофик булади.

Машгулот жараёнида педагогик шарт-шароитлар-ни кенг камровли яратиш ва уларни куллаш галабага олиб борувчи йул дисобланади.

Адабиётлар:

1. Афонина И.П. Педагогические условия применения специально-подготовительных упражнений в тренировке самбистов (автореферат) Тула - 2012 17 стр.

2. Туманян Г.С. Классификация и характеристика суставов тренировки борцов 1984 Москва 113 стр.

3. Османов Э.М. Профилактика спортивного травматизма. Том-бов-2004 60 стр.

4. Нуршин Ж.М. Узбекча кураш Ташкент-1991. С. 7.

Мaгистрaнт Х.М. ХАБИБЖОНОВА1

'Узбекистан дaвлaт жисмоний тaрбия вa спорт университети, Чирчик шадри, Узбекистон

Муяллиф билен ботлениш учун:

[email protected]

МУСОБАКЛ ШЛРОИТИДЛ МАРКАЗ АМПЛУАСИ ДА УЙНОВЧИ ГЛНДБОЛЧИЛЛРНИНГ ХуЖУМДЛГИ ТЕХНИК-ТАКТИК ХДРЛКЛТЛЛРИНИ ТЛХДИЛ КИЛИШ ВЛ БЛХфЛЛШ

Аннотaция

Annotation

см о

С\|

см

В данной статье представлены соревновательные действия гандболистов, переходящих на центральную роль в разных командах.

Ключевые слова: атака, технико-тактические действия, педагогический контроль, соревновательный процесс, центральная роль.

Ушбу мэдолада турли жамоалардаги марказ амплуасида харакатланувчи гандболчиларнинг мусо-ба^а фаолияти жараёнидаги хужумдаги техник-тактик харакатлари юзасидан педагогик назорат ишла-ри олиб борилган.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Калит сузлар: хужум, техник-тактик щрашпишр, педагогик назорат, мусобаца жараёни, марказ амплуаси.

This article presents the competitive actions of handball players moving to a central role in different teams.

Key words: attack, technical and tactical actions, pedagogical control, competitive process, central role.

ra t о

Œ W

С

to

Долзарблиги. Спортдa жaмоa мугаффадиятининг энг aсосий шaрти жaмоa тaктик xaрaкarлaри (ЖТХ,) yйинидa жaмоaнинг aник теxник-тaктик xaрaкarлaри (ЖТТХ,) комбинaцион yйинлaр yйинчилaрнинг yзaро бир-бирини тушуниб xaрaкaт килиш Faлaбa учун зaрyр вa шaрт [7].

Ж.А.Акрaмов [8] узининг илмий ишлaридa гaндболчилaрнинг сaмaрaли уйин кyрсaтишлaри учун мyсобокaгa тaйëргaрлик адр бир боскичидa (тaйëрлов, умумий, мaxсyс) жисмоний сифaтлaрини теxник-тaктик тaйëгaрликлaрини тyFри тaксимлaни-ши керaклигни эътироф этaди. Гaндболчилaрнинг

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.