66 МАКТАБ ТАЪЛИМИ / ШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ ч___/
Умаралиева М.А.,
Т.Н.К,ори Ниёзий номидаги Узбекистан Педагогика фанлари илмий-тадкикот институти мустакил изланувчиси
ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВЛАР АСОСИДА ДИТУВЧИЛАР КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ КОРПОРАТИВ АСОСЛАРИ
УМАРАЛИЕВА М.А. ИННОВАЦИОН ЁНДАШУВЛАР АСОСИДА УЦИТУВЧИЛАР КАСБИЙ КОМПЕТЕНТЛИЛИГИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ КОРПОРАТИВ АСОСЛАРИ
Маколада педагоглар лавозим вазифаларига белгиланган талаблар ва уларнинг касбий тайёргарлиги йуналишидаги манбалар буйича утказилган назарий тах,лиллар натижаси келти-рилган. Муаллиф умумий урта таълим муассасаси укитувчилари фаолият курсатиши мумкин булган йуналишлар ва уларнинг функционал вазифаларини аниклашга доир катор тавсиялар бериб утган.
Таянч суз ва тушунчалар: корпоратив, касбий тайёргарлик, белгиланган вазифалар, функционал вазифалар, малака ошириш, жараён, фаолият, компетентлилик, куникма, асос.
УМАРАЛИЕВА М.А. КОРПОРАТИВНЫЕ ОСНОВЫ РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ УЧИТЕЛЕЙ НА ОСНОВЕ ИННОВАЦИОННЫХ ПОДХОДОВ
В статье приведены результаты теоретического анализа источников по вопросу определения требований к педагогической деятельности и профессиональной подготовке учителя. Автором изложены рекомендации по выявлению направлений деятельности учителей средних общеобразовательных учреждений и определению их функциональных задач.
Ключевые слова и понятия: корпоративный, профессиональная подготовка, определенные задачи, функциональные задачи, повышение квалификации, процесс, деятельность, компетентный, навык, основа.
UMARALIEVA M.A. FUNDAMENTALS OF CORPORATE DEVELOPMENT OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF TEACHERS BASED ON INNOVATION
In the article the results of theoretical analysis of the sources on the definition of the requirements to pedagogical activity and training of teachers. The author sets out guidelines to identify the activities of teachers of secondary educational institutions and determination of their functional tasks.
Keywords: ^rporate, training, specific tasks, functional tasks, skills, process, activity, competence, skill.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
Уцитувчиларнинг малакасини оширишга царатилган дав-лат талабларининг мазмун-моцияти цамда бугунги кун-даги ацамияти шуни курсатадики, уцитувчилар фаолияти самарадорлигининг асосий курсаткичлари билим, куникма ва малакалардан иборат булиб, узлуксиз малака ошириш тизимида ташкил этиладиган педагогик жараёнларда уцитувчиларнинг касбий компетентлилигини ривожланти-риш зарурияти юзага чицади.
Хозирги шароитда корпоратив бошкарув мамлакатнинг ижтимоий-иктисодий тараккиё-тини хал килувчи омиллардан бирига айлан-ди. Мазкур талабларнинг мазмун-мохиятига эътибор каратадиган булсак, малакавий дара-жаси бакалавр булган педагоглар нафакат укитувчи, балки турли лавозимларда, яъни маънавий-маърифий ишлар буйича директор уринбосари, укув ишлари буйича директор уринбосари, гурух рахбари, тарбиячи ёки тугарак рахбари вазифаларида фаолият курса-тиши мумкинлиги аник булади. Укитувчи укув-чиларда мустакиллик тафаккурини шакллан-тириш ва ривожлантиришга хизмат килувчи маънавий ва маърифий тадбирларни ташкил этиши ва бошкариши хамда турли тадбирларни утказиш учун зарур булган тушунчаларни шакллантириш зарурияти инобатга олинган-лигини куришимиз мумкин.
Таълим муассасаларининг рахбар ва педагог ходимларига куйиладиган талабларда маънавий-маърифий ишлар буйича директор уринбосари таълим муассасасининг маъна-вий-маърифий ишлари, тарбиявий жараённи бошкариши, ёшларни Ватанга садокат, мил-лий ^урур, юксак ахлок ва буюк аждодлар маънавий меросига хурмат рухида тарбия-лашга каратилган маънавий-маърифий, тар-биявий ишларни режалаштириши ва бажари-лишини таъминлаши, укувчиларнинг касбий тайёргарлигини тарбиявий ишлар билан бир-галикда олиб бориши зарур. Шунингдек:
- халкимизнинг бой маънавий-маданий мероси, шаркона ва умумбашарий кадриятлар асосида мамлакат, миллат келажагини белги-лайдиган илFор Fоялар, миллатлараро дуст-лик, хамжихатликнинг ахамияти, юртимизда тинчлик ва баркарорликни саклаш, минтака-мизда яшаётган миллатларнинг маданий, маърифий, маънавий тараккиёт илдизлари муш-тарак эканлигини тарFиб килиши, диний экс-
тремизм ва фундаментализмнинг асл мо-хиятини укувчиларга очиб бериши;
- укувчиларда соFлом дунёкараш ва сиё-сий маданиятни шакллантиришга рахбарлик килиши, маънавий-маърифий тарбия ишлар тизими учун зарур меъёрий ва услубий хуж-жатлар, тадбирларни ишлаб чикиши ва тар-бия жараёнини бошкаришни такомиллашти-риб бориши унинг лавозим вазифаларига белгиланган талаблар сифатида келтирилган.
Тарбиячи укувчиларнинг дарсдан ташкари ижтимоий фойдали ва маданий хордик чика-риш ишларини педагог ва ота-оналар билан хамкорликда ташкил этиши хамда утказиши мазкур жараёнда укувчиларда юксак мадани-ят, алохида сифатлар, укиш, мехнат килиш куникмаларини шакллантириши; Узбекистон халкининг бой миллий маданий-тарихий анъа-налари, урф-одатлари, расм-русумлари ва кадриятлари хакида укувчиларга маълумот-лар бериш, уларга мустакил Узбекистон рамз-ларининг мазмун ва мохиятини тушунтириш асосида ватанпарварлик, инсонпарварлик ва демократик рухда тарбиялаши унинг лавозим вазифаларига белгиланган талаблар сифатида келтирилган.
Шунингдек, лавозим вазифаларига белгиланган талабларда тугарак рахбари ёшларни Ватанга садокат, миллий Fурур, юксак ахлок, буюк аждодлар меросига хурмат рухида тар-биялашга, уларнинг кобилиятларини ривожлантиришга, кизикишларини кондиришга, дарсдан ташкари буш вактларини ташкил килишга каратилган тугарак машFулотларини олиб бориши унинг функционал вазифалари сифатида келтирилган.
Шундай экан, укитувчиларда касбий ком-петентлиликни ривожлантириш жараёнлари-да улар укувчилар билан олиб бориладиган таълим-тарбия ишларини ташкил этиши ва бошкариши, укувчилар соFлигини мустахкам-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
лаш, уларнинг жисмоний, интеллектуал коби-лиятлари, тафаккурини ривожлантириш, улар-ни маънавий жихатдан шакллантириш жара-ёнларида масъул шахс сифатида фаолият кур-сатиши, мустакилликнинг мазмун-мохияти, ахамияти ва заруриятини укувчиларга аник ва асосли тарзда тушунтириш, Ватанимиз муста-киллигининг маънавий асосларини мустахкам-лаш, миллий кадриятларимиз, анъана ва урф-одатларимизни асраб-авайлаш, ёш авлод калби ва онгига, она-юртга мухаббат, истик-лолга садокат туЙFуларини чукур сингдириш жараёнларида фаоллик курсата олиши зару-риятининг инобатга олиниши мухим ахамиятга эга.
Узбекистон Республикаси Биринчи Прези-денти Ислом Каримов таъкидлаганидек, «Жа-миятимизнинг маънавий-маърифий жихатдан покланиши, ислохотларнинг такдири, халки-мизнинг фаровонлиги биринчи навбатда рах,-бар кадрларнинг малакасига, фидойилигига, юртпарварлиги ва иймону эътикодига боF-лик»1.
Маънавий бойлик, маънавиятни юксалти-ришга интилмасдан туриб, биз уз олдимизга куйган эзгу максадларга эришишимиз мумкин эмас.
Барчамизга аён булиши керак-ки, каердаки бепарволик ва локайдлик хукм сурса, энг дол-зарб масалалар узи буларчиликка ташлаб куйилса, уша ерда маънавият энг ожиз ва заиф нуктага айланади. Аксинча, каерда хушёрлик ва жонкуярлик, юксак акл-идрок ва тафаккур хукмрон булса, уша ерда маънавият кудратли кучга айланади.
Мазкур фикрларга асосланиб айтиш мум-кинки, ёшлар онгида Fоявий бушлик пайдо булишига йул куймаслик, уларни Ватанга мухаббат ва садокат рухида тарбиялаш ва Ватанимиз равнакига хизмат киладиган барка-мол авлодни вояга етказиш педагог ходим-ларнинг касбий тайёргарлиги, уларнинг ички дунёси, тафаккури, дунёкараши, маънавий баркамоллигига боFликлиги таълим муассаса-ларида ташкил этиладиган касбий компетент-лиликни ривожлантириш жараёнларининг барча жабхаларини камраб олиши зарурлиги-ни курсатади.
1 Каримов И.А. Янгича фикрлаш ва ишлаш — давр та-лаби. 5-жилд. - Т.: «Узбекистон», 1997. -253-б.
Юкорида келтирилган педагог ходимлари-нинг лавозим вазифаларига белгиланган талабларда рахбар ва педагог ходимлар томо-нидан биринчи навбатда давлат сиёсатини, таълим сохасига оид булган меъёрий хужжат-ларни, таълим-тарбия жараёнини илмий асос-да ташкил этиш коидаларини чукур билиш ва уз фаолиятида куллаш куникмаларига алохида эътибор каратилган.
Педагоглар фаолият курсатиши мумкин булган лавозим вазифаларига белгиланган та-лаблар ва уларнинг касбий тайёргарлиги йуналишидаги манбалар буйича утказилган назарий тахлиллар хамда умумий урта таълим муассасасида педагоглар фаолият курсатиши мумкин булган йуналишлар ва уларнинг укув-чиларда мустакиллик тафаккурини шакллантириш ва ривожлантириш йуналишидаги функционал вазифаларини аниклашга имко-ният яратди.
Таълим муассасасида укувчиларни Ватанга садокат, миллий Fурур, юксак ахлок ва буюк аждодлар маънавий меросига хурмат рухида тарбиялашга каратилган маънавий-маърифий ва тарбиявий ишларни режалаштириш ва ба-жарилишини таъминлаш; халкимизнинг бой маънавий-маданий мероси, шаркона ва умум-башарий кадриятлар асосида мамлакат, мил-лат келажагини белгилайдиган илFор Fоя-ларни, миллатлараро дустлик, хамжихатли-ликнинг ахамиятини, юртимизда тинчлик ва баркарорликни саклаш, минтакамизда яшаёт-ган миллатларнинг маданий, маърифий, маънавий тараккиёт илдизлари муштарак эканли-гини тарFиб килиш, диний экстремизм ва фун-даментализмнинг асл мохиятини укувчиларга очиб бериш; укувчиларда соFлом дунёкараш ва сиёсий маданиятни шакллантиришга рахбарлик килиш, маънавий-маърифий иш-лар тизими учун зарур меъёрий ва услубий хужжатлар, тадбирлар режаларини ишлаб чикиш ва такомиллаштириб бориш; педагог ходимлар уртасида, шунингдек, укувчилар уртасида мустакиллик, унинг мазмун-мохияти ва зарурияти йуналишларида ёзма ишлар тан-ловини ташкил этиш кабилар устувор вазифа булиши керак.
Укув ишларини ташкил этиш укитувчилар фаолиятини мувофиклаштириш; фанлар буйича услубий бирлашмаларнинг ишини ташкил этиш; таълим жараёнида фойдаланилаёт-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
ган ва тайёрланаётган фан дастурлари, маъру-за матнлари, илмий-методик кулланма ва тав-сиялар мазмунида укувчиларда мустакиллик тафаккурини ривожлантириш асосларининг шаклланганлик даражасини урганиш, тахлил килиш, бахолаш ва такомиллаштириш; укув-чилар билимининг сифати ва рейтинг тизими асосида бахолашни ташкил этиш ва назорат килишда уларда Ватанга мухаббат ва садокат, миллий ^урур, юксак ахлок ва буюк аждодлар маънавий меросига хурмат каби сифатлар-нинг шаклланганлик даражасини инобатга олиш талаб этилади.
Узи дарс берадиган фанлар буйича таълим-тарбия жараёнини илмий асосда ташкил этиш, укувчилар фаолиятини назарий ва амалий машFулотлар жараёнида бошкариш; Давлат таълим стандарти талабларини амалиётда куллаш ва унинг мониторингини олиб бориш; укитишда фанлараро боFликлик ва алокадор-ликни таъминлаш асосида укувчиларга мустакиллик, унинг мазмун-мохияти, ахамияти ва зарурияти, миллий анъаналар, урф-одатлар, кадриятлар ва расм-русумлар хакида тушун-чалар бериш, таълим-тарбия жараёнида халк педагогикаси манбаларидан кенг фойдаланиш хам мухим ахамиятга эга.
Укувчиларда мустакил тафаккурни шакл-лантириш ва ривожлантириш йуналишларида очик дарслар, семинар-тренинглар ташкил этиш; илFор педагогик тажрибаларни омма-лаштириш ва тарFиб килиш; укув-методик бирлашма ва фан уюшмаси раислари хамда Ахборот-ресурс маркази (АРМ) ходимлари би-лан хамкорликда давра сухбатлари, укув се-минарлар ва конференциялар ташкил этиш, укитувчи ва укувчиларга фанлар буйича олим-пиадаларга тайёрланишда амалий ёрдам курсатиш кузланган максадга эришишда ёр-дам беради.
Педагог ходимларнинг функционал вази-фаларини амалга ошириш самарадорлиги таълим-тарбия жараёнининг натижавийлиги-ни ифодалашини инобатга олиб, педагоглар фаолиятининг асосий йуналишлари сифатида укувчиларга таълим-тарбия бериш самарадор-лигига ахамиятли таъсир курсатувчи куйидаги йуналишларни ажратиб курсатиш мумкин:
- укувчиларни Ватанга мухаббат ва садокат, миллий ^урур, юксак ахлок, буюк аждодлар маънавий меросига хурмат рухида
тарбиялашга каратилган маънавий-маърифий, тарбиявий ишларни режалаштириш, ташкил этиш ва бошкариш;
- укувчиларнинг касбий тайёргарлигини тарбиявий ишлар билан биргаликда олиб бо-риш;
- юртимизда тинчлик ва баркарорликни саклаш, минтакамизда яшаётган миллатлар-нинг маданий, маърифий, маънавий тараккиёт илдизлари муштарак эканлигини тарFиб килиш;
- диний экстремизм ва фундаментализм-нинг асл мохиятини укувчиларга асосли тарз-да тушунтириш;
- укувчиларда соFлом дунёкараш ва сиё-сий, хукукий ва экологик маданиятни шакл-лантириш йуналишидаги тадбирларни ташкил этиш;
- маънавий-маърифий ишлар, тадбирларни ташкил этиш учун зарурий меъёрий ва илмий-методик кулланмаларни тайёрлаш ва такомиллаштириб бориш;
- таълим муассасаларида Узбекистон Рес-публикаси Президенти асарлари буйича мах-сус курсларнинг юкори савияда укитилишини ва укувчиларнинг узлаштириш курсаткичлари-ни назорат килиб бориш;
- таълим жараёнида ва дарсдан ташкари вактда маънавий-маърифий, тарбиявий ишларни ташкил этишда таълим муассасасининг рахбарлари, педагог ва психологлар билан хамкорликда учрашувлар, кечалар, бахс-мунозара, сухбат, конференция ва курик-танловлар ташкил этиш;
- укувчиларни шахар (туман), вилоят, республика хамда халкаро даражадаги курик-танловлар, беллашувлар ва фан олимпиадала-рига тайёрлаш;
- укувчиларнинг хукукий, сиёсий, маънавий ва экологик маданиятини шакллантириш ва ривожлантириш йуналишида ташкил эти-ладиган тадбирларга ота-оналар, махалла, хукук-тартибот органлари ходимлари ва жа-моатчиликни кенг жалб килиш;
- юртимизда булиб утадиган оммавий халк сайиллари, расмий байрамларни таълим муас-сасасида кенг нишонлаш;
- укувчиларнинг узини-узи бошкариш йуналишидаги фаолияти, улар томонидан ташкил этиладиган тадбирларни мувофиклаш-тириб бориш;
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
- иктидорли ёшларни аниклаб, фанлар, турли касблар ва спорт каби улар кизиккан йуналишлар буйича тугараклар ташкил этиш;
- тугарак машFулотларида укувчиларни Ва-танга мухаббат ва садокат, миллий Fурур, юк-сак ахлок, буюк аждодлар меросига хурмат рухида тарбиялашга, уларнинг кизикишлари ва кобилиятларини ривожлантиришга эри-шиш;
- халкимизнинг бой маънавий-маданий мероси, шаркона ва умумбашарий кадриятлар асосида мамлакат, миллат келажагини белги-лайдиган илFор Fоялар, миллатлараро дуст-лик, хамжихатликнинг ахамиятини тушунти-риш.
Булар уз навбатида педагоглар амалий фаолиятда маънавий-маърифий, тарбиявий ишларни режалаштириш, ташкил этиш ва бошкаришнинг турли хил замонавий усулла-рини билиши ва уларга асосланиши, укувчи-ларнинг хукукий, сиёсий, маънавий ва эколо-гик маданиятини шакллантириш ва ривожлан-тириш йуналишида турли тадбирларни ташкил этиш учун халкимизнинг бой маънавий-ма-даний мероси, шаркона ва умумбашарий кадриятлар асосида мамлакат, миллат келажагини белгилайдиган илFор Fоялар йуналишини аниклай олиши, укувчиларни Ватанга мухаббат ва садокат, миллий Fурур, юксак ахлок ва буюк аждодлар маънавий меросига хурмат рухида тарбиялаш йуналишида мухим аха-миятга эга булган мавжуд манбалардан кенг фойдалана олиши зарур эканлигини курса-тади.
Юкорида келтирилган маълумотлар касбий компетентлиликни ривожлантириш жараёни-да укитувчиларда мамлакатимизда амалга оширилаётган ислохотлар, яратилаётган янги-ликлар ва ривожланишлар буйича тушунча-лар бериб бориш асосида уларда касбий компетентлиликни доимий ривожлантириб бо-ришнинг корпоратив асосларини инобатга олишни такозо этади.
«Корпоратив» сузининг луFавий маъноси «Узбек тилининг изохли луFати»да «купчи-ликка, умумга тегишли» деб курсатилган1.
1 Узбек тилининг изохли луFати. 2-жилд. / А.Мадвалиев тахрири остида. - Тошкент: «Узбекистон миллий эцикло-педияси» Давлат миллий нашриёти, 2006, -408-б.
Мамлакатимиз Биринчи Президенти Ислом Каримовнинг «Барча буFинларда инсофли, диёнатли, билимдон, тажрибали рахбар бош-чилик килмас экан, мустакил мамлакатимиз-нинг обруси, унинг манфаати учун мардлик, жонкуярлик билан ишламас экан, ишларимиз кунгилдагидек булмайди»2 деган фикрлари хам педагогик жараёнларнинг самарадорлиги укитувчиларнинг педагогик жараёнларни ташкил этиш ва бошкариш йуналишидаги билими, куникма ва малакаларига, уларнинг касбий ва шахсий сифатларига боFликлигини исбот-лайди.
Корпоратив асослар укитувчиларда касбий компетентлиликнинг мунтазам ривожланиб боришида узлуксизлик ва узвийликни таъмин-лаш, халкнинг бой интеллектуал мероси ва умуминсоний кадриятлар асосида таълим олувчиларни маънавий-ахлокий тарбиялаш-нинг самарали шакллари ва усулларини жо-рий этиш, таълим муассасаларида укитувчиларнинг малакасига нисбатан меъёр ва тала-бларни белгилаш, таълим ва кадрлар тайёр-лаш сифатига бахо беришнинг холис тизимини жорий этиш, кадрларни максадли ва сифатли тайёрлаш учун таълим, фан ва ишлаб чикаришнинг самарали интеграциясини таъ-минлаш, таълим мазмуни, таълим ва тарбия-нинг узаро боFликлиги, узлуксиз таълим тизи-мида ва кадрлар тайёрлашда изчилликни таъ-минлашни назарда тутади.
Юкорида келтирилган маълумотларга асос-ланиб айтиш мумкинки, укитувчининг педагогик жараёнларни ташкил этиш ва бошкариш йуналишидаги билими, куникма ва малакала-ри, кобилияти ва имкониятларидан таълим-тарбия жараёнларини бошкаришда, укувчи-ларнинг фаолиятини мувофиклаштиришда кандай даражада фойдалана олиши, кулай таълимий мухит даражаси ва унинг натижа-вийлиги, укувчиларда шаклланган укув мотив-лари ва кизикиш даражаси, рефлексив таълимий мухитнинг шаклланганлиги уларнинг касбий компетентлилигига боFлик булади.
Шундай экан, таълим муассасаси укитув-чиларининг педагогик жараёнларни илмий асосда ташкил этиш ва уни бошкариш хамда
2 Инсон бахт учун туFилади. Узбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримовнинг хикматли сузларидан. -Т.: «Шарк», 1998. -39-б.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
кулай таълимий мухитни шакллантириши учун бошкарувнинг турли хил замонавий усуллари-ни билиши ва уларга асосланиши, ривожлан-тирувчи Fоялар йуналишини аниклай олиши, илFор тажрибаларни ва фан-техника ютукла-рини мунтазам урганиб бориши, уларни уз фаолиятида татбик этиши, таълим-тарбия жа-раёнида укувчиларнинг мустакил фаолиятини ташкил этиш асосида уларнинг объективлиги ва фаоллигини ошира олиши зарур хисоб-ланади.
Фикримизча, таълим-тарбия жараёнларида укувчиларнинг фаолиятини такомиллаштириш ва таълим-тарбия жараёнларининг самара-дорлигини оширишнинг энг асосий шартлари-дан бири - укитувчиларнинг инновацион фаолиятини ташкил килиш заруратидир. Укитувчи-ларнинг инновацион фаолияти янгиликларни излаш, урганиш ва уларга асосланиш хамда илмий асосланган маълумотлардан фойдала-ниш, педагогик, психологик ва ижтимоий-иктисодий янгиликларни узлаштириш асосида таълим-тарбия жараёнига инновацион ёнда-шув технологияларини жорий этиш оркали педагогик жараёнлар самарадорлигини таъ-минлашдир.
Таълим-тарбия жараёнларида укувчиларнинг фаоллик даражаси ва таълим-тарбия жа-раёнларининг самарадорлиги куп жихатдан педагогик тизим компонентларининг узига
хос хусусиятлари ва мазкур тизимни ривож-лантиришнинг асосий йуналишлари буйича белгиланган вазифалар хамда педагогик жа-раёнларни илмий асосда ташкил этиш ва унинг хукукий асослари, укувчилар жамоаси-нинг фаолиятини ташкил этиш ва мувофик-лаштириш, бошкарув фаолияти ва унинг узига хос хусусиятлари, педагогика ва таълим ме-нежментининг асосий тушунчалари ва тамо-йиллари каби йуналишлар буйича таълим муассасаси укитувчиларининг билим, куникма ва малакалари даражасига боFлик.
Хулоса килиб айтиш мумкинки, таълим муассасаси укитувчилари педагогик жараён-ларни илмий асосда ташкил этиш ва уни бош-каришда куйидагиларга эътибор беришлари максадга мувофик:
• инновацион ёндашувларга асосланиш;
• касбий ахамиятга эга булган шахсий си-фатларга эга булиш;
• ихтиёрий вазиятларда узини-узи назорат кила олиш;
• таълим муассасасида хукм сурувчи тар-биявий муносабатларни эътиборга олган холда фаолият олиб бориш;
• турли хил масалалар ва муаммоларни хал этишда мавжуд хукукий-меъёрий мезон-ларга асосланиш ва хоказо.
Адабиётлар руйхати:
1. Каримов И. А. Озод ва обод Ватан, эркин ва фаровон хаёт - пировард максадимиз. 8-жилд. - Т.: «Узбекистон», 2000.
2. Каримов И.А. Янгича фикрлаш ва ишлаш — давр талаби. 5-жилд. - Т.: «Узбекистон», 1997.
3. Инсон бахт учун туFилади. Узбекистон Республикаси Президенти Ислом Каримов-нинг хикматли сузларидан. - Т.: «Шарк», 1998.
4. Узбек тилининг изохли луFати. 2-жилд. / А.Мадвалиев тахрири остида. - Т.: «Узбекистон миллий эциклопедияси» Давлат илмий нашриёти, 2006.
5. Джураев Р.Х, ТурFунов С.Т. Таълим муассасаларини бошкаришда менежментнинг асосий тушунчалари. - Т.: «Фан», 2006.
6. Моисеев А.М. Качество управления школой: каким оно должно быть. - М., 2001.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2