Научная статья на тему '“ИЖОДИЙ УСТАХОНА" МАШҒУЛОТЛАРИ ТАЪЛИМ КЛАСТЕРИДАГИ ИНТЕРАКТИВ ЎҚИТИШ ШАКЛИ СИФАТИДА'

“ИЖОДИЙ УСТАХОНА" МАШҒУЛОТЛАРИ ТАЪЛИМ КЛАСТЕРИДАГИ ИНТЕРАКТИВ ЎҚИТИШ ШАКЛИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

33
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
узлуксиз таълим / тасвирий санъат / таълим кластери / тўгарак / ижодий устахона / табақалаштириб ўқитиш. / непрерывное образование / изобразительное искусство / образовательный кластер / кружок / творческая мастерская / дифференцированное обучение.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Хайтбой Эралиевич Султанов, Дониѐр Рахматилла Ўғли Эшпўлатов

Мақолада умумий ўрта таълимнинг ҳозирги замонавий ҳолати, узлуксиз таълим тизимида мавжуд муаммолар кўриб чиқилган. таълим кластерини амалга оширишда “Ўргатиб-ўрганамиз” лойиҳаси ва “ижодий устахона” машғулотларининг аҳамияти ҳақида гап боради.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ЗАНЯТИЯ «ТВОРЧЕСКАЯ МАСТЕРСКАЯ» КАК ФОРМА ИНТЕРАКТИВНОГО ОБУЧЕНИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ КЛАСТЕРЕ

В статье рассматривается современное состояние общего среднего образования, существующие проблемы в системе непрерывного образования. Значение проекта «Учи и учись» и «Творческой мастерской» в реализации образовательного кластера.

Текст научной работы на тему «“ИЖОДИЙ УСТАХОНА" МАШҒУЛОТЛАРИ ТАЪЛИМ КЛАСТЕРИДАГИ ИНТЕРАКТИВ ЎҚИТИШ ШАКЛИ СИФАТИДА»

"ИЖОДИЙ УСТАХОНА" МАШГУЛОТЛАРИ ТАЪЛИМ КЛАСТЕРИДАГИ ИНТЕРАКТИВ УЦИТИШ ШАКЛИ СИФАТИДА

Хайтбой Эралиевич Султанов

ЧДПИ тасвирий санъат кафедраси доценти xayitsultanov@gmail .com

Дониёр Рахматилла уFли Эшпулатов

ЧДПИ тасвирий санъат йуналиши талабаси

Аннотация: Маколада умумий урта таълимнинг хозирги замонавий холати, узлуксиз таълим тизимида мавжуд муаммолар куриб чикилган. таълим кластерини амалга оширишда "Ургатиб-урганамиз" лойихаси ва "ижодий устахона" машгулотларининг ахамияти хакида гап боради.

Таянч сузлар: узлуксиз таълим, тасвирий санъат, таълим кластери, тугарак, ижодий устахона, табакалаштириб укитиш.

ЗАНЯТИЯ «ТВОРЧЕСКАЯ МАСТЕРСКАЯ» КАК ФОРМА ИНТЕРАКТИВНОГО ОБУЧЕНИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОМ

КЛАСТЕРЕ

Аннотация: В статье рассматривается современное состояние общего среднего образования, существующие проблемы в системе непрерывного образования. Значение проекта «Учи и учись» и «Творческой мастерской» в реализации образовательного кластера.

Ключевые слова: непрерывное образование, изобразительное искусство, образовательный кластер, кружок, творческая мастерская, дифференцированное обучение.

LESSONS "CREATIVE WORKSHOP" AS A FORM OF INTERACTIVE LEARNING IN THE EDUCATIONAL CLUSTER

Abstract: The article examines the current state of general secondary education, the existing problems in the system of continuous education. The value of the project "Learn and Learn" and "Creative Workshop" in the implementation of the educational cluster.

Key words: lifelong education, fine arts, educational cluster, circle, creative workshop, differentiated education.

Узбекистан Республикасининг "Харакатлар стратегияси"даги ижтимоий сохани ривожлантиришнинг устивор йуналишларида узлуксиз таълим тизимини янада такомиллаштириш, сифатли таълим хизматлари имкониятини ошириш, мехнат бозорининг замонавий эхтиёжларига мос юкори малакали кадрлар тайёрлаш сиёсатини давом эттириш зарурлиги^елгилаб берилган.

Хар кандай тараккиёт инсон тафаккури, ижодкорлик, яратувчанлик кобилиятларига асосланади. Шундай экан педагогика сохасида тайёрланаётган мутахассисларнинг ижодкорлик кобилиятларини ривожлантириш таълим сифатига эришишнинг асосий мезони хисобланади. Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясида талабалардаги танкидий фикрлаш, ахборотни мустакил излаш ва тахлил килиш куникмалари шакллантирилмаганлиги, иктидорли ёшлар орасидан олий таълим муассасаларига талабаларни саралаб олиш механизмлари мавжуд эмас2лиги муаммолари курсатиб утилган.

"Тасвирий санъат" кафедрасида институтнинг 2019 йил 21 ноябрдаги "Мактаб-лаборатория инновацион тажриба-синов ишларини йулга куйиш тугрисида"ги 01-852-сонли буйруги ижросини таъминлаш, ёш мутахассисларнинг касбий куникмаларини эгаллаш даврини кискартириш, мактабгача таълим муассасалари ва умумтаълим мактаблари укитувчиларга укув-услубий жихатдан кумаклашиш, тизимдаги муаммоларни фаол хамкорлик асосида хал килиб бориш максадида "Ургатиб урганамиз" лойихаси ташкил килинди. Бу лойиха оркали Президентимизнинг "Ёшларнинг тадбиркорлик фаолиятини куллаб кувватлаш ва бандлигига кумаклашиш, уларни ижтимоий химоя килиш хамда буш вактини мазмунли ташкил этишга оид кушимча чора-тадбирлар тугрисида"ги фармони ижроси хам таъминланади. Шундан келиб чикиб, кафедрада ёшларнинг буш вактларини мазмунли утказиш учун кулай шарт-шароитлар яратиб берилмокда. Мактаб укувчиларини жалб килган холда турли тугараклар фаолияти йулга куйилди. "Талабалар ижодиёти клуби" таркибидаги бу тугаракларнинг мактаблардаги филиаллари хам ташкил этилди.

1 Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси тугрисида"ги фармони // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами. -Тошкент, 2017. -Б.39.

2Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида ПФ-5847-сонли фармони

Ушбу тугараклар фаолиятининг ривожланишида тасвирий санъат кафедраси ташаббуси билан мактаблар билан таълим кластери хамкорлиги доирасида ташкил этиб келинаётган институт талабалари ва укувчилар бирга катнашадиган "Олам ва одам ранглар инъикосида", "Камалак-АРТ" номли ижодий курик-танловлар, кургазмаларнинг ахамияти катта булди. Энг асосийси бу жараённи жонлантириш талабаларнинг ташаббуслари билан клуб жамоасининг фаоллиги хамкорликда амалга оширилди. Бу клубнинг ташкиллаштирилиши талабалар ва умумтаълим мактабларидаги укувчилар орасида тасвирий санъат таълимидаги инновацион гоялар амалга оширилиши учун шароитлар яратилишига замин булиб хизмат килди.

Назарий билимларини амалиётга йуналтириш максадида иктидорли талабалар ва мактаб укувчилари билан табакалаштириб укитишга асосланган "Ижодий устахона" машгулотлари фанларни узлаштиришда ёшлар орасида соглом ракобатни ривожлантириш механизми сифатида ишламокда десак адашмаймиз. Бу машгулотлар ёрдамида ижодкорлик куникмаларини ошириш билан биргаликда ёшлар уртасида "Учинчи Ренессанс мактаб остонасидан бошланади" гояси асосида таргиб килиб келинмокда.

Бундан ташкари кластер хамкорлиги доирасида иктидорли талабалар фаоллаштирилиши оркали мактаб укувчиларини Узбекистон Бадиий Академияси томонидан анъанавий тарзда утказиладиган Халкаро "Тасвирий ва амалий санъат фестивали"да иштирок этиш учун тайёрлаб бориш йулга куйилган.

Бу машгулотлар талабаларни ижодий хамда педагогик фаолиятга йуналтириш, укувчиларнинг ижодий кобилиятларини ривожлантиришда мактабларга кумаклашиш, селекция ишларини йулга куйиш, олий таълимга улардан энг иктидорлиларини танлаб олишни максад килиб куяди.

Узлуксиз таълим тизимида малакали педагог кадрларга булган эхтиёжларини кондириш, сифатли кадрлар етказиб беришга каратилган ушбу механизм асосида:

- таълим турлари уртасида интеграция жараёнлари кучайтирилмокда;

- институт-мактаб хамкорлигида "Устоз-шогирд" тизими харакати йулга куйилди;

Натижада институтда:

- талабалар фаоллаштирилади, уларнинг буш вактидан унумли фойдаланилади;

- "Талабалар ижодиёти клуби" кумагида кафедрада ижодий мухит яратилади;

- Мактабда таълим олаётган иктидорли укувчиларнинг ижодий асарлари кургазмаларини ташкиллаштиришда амалий ёрдам берилади;

- селекция ишлари йулга куйилади, олий таълимга укишга кириши учун иктидорли укувчилар орасида таргибот-ташвикот ишлари амалга оширилади;

- институтнинг 2019 йил 21-ноябрдаги "Мактаб-лаборатория инновацион тажриба-синов ишларини йулга куйиш тугрисида"ги 01-852-сонли карорининг ижроси таъминланади;

талаба:

- ижодкорлик куникмалари ривожланади, ижодий тафаккури усади;

- бадиий асарларни тахлил килиш, узгалар иши ва уз ишини бахолашда танкидий фикрлаш, ахборотни мустакил излаш ва тахлил килишни урганади;

- мактаб укувчилари билан ишлаш куникма ва малакалари ошади;

Укувчи:

- олий таълим жараёни билан якиндан танишади;

- жамоа билан хамкорликда ишлаш куникмалари такомиллашади;

- турли ижодий танловларда совринли уринлар олиш имкони кенгаяди;

Мактабда:

- миллий кадриятларни эъзозловчи, узликни англашга хизмат килувчи укувчилар уртасида ижодий танловларни утказиш имконияти пайдо булади;

- тугаракларга катнашиш оркали укувчиларнинг тасвирий санъат фанига кизикиши ошади;

- тасвирий санъат дарсларида ОТМда ишлаб чикилган инновацион ишланмалар, технологияларни синаб куриш имкони пайдо булади;

- дарсларни илмий-методик усуллар асосида ташкиллаштириш тажрибаси узлаштирилади;

- ПТИК доирасида ОТМ билан тузилган хамкорлик шартномалари буйича вазифалар амалга оширилади, ижроси таъминланади;

Хулоса урнида таъкидлаш керакки, тасвирий санъат таълимида "Ургатиб-урганамиз" лойихаси буйича табакалаштириб укитишга асосланган "ижодий устахона" машгулотларининг таълим кластерини амалга оширишдаги ахамияти жуда катта. Талаба ва укувчилар учун жамоа булиб хамкорликда ишлаш имконини берадиган бу машгулотлар узлуксиз таълимдаги узвийликни таъминлайди. Талаба ва укувчиларнинг тугаракларда биргаликдаги фаолияти оркали тасвирий санъат таълим сифатини ошириш, ёшларни укитувчилик касби ва ижодкорликка нисбатан кизикиш пайдо булади. Шунингдек, таълим кластери доирасида ЧДПИ "Тасвирий санъат" кафедраси ташаббуси билан ташкил этилган "Талабалар ижодиёти" клуби фаолияти, "Ижодий устахона" машгулотлари узининг натижаларини бера бошлади. Кафедранинг бу тажрибаси Республика таълим тизимида амалиётга

жорий этишни оммалаштириш, уни ташкиллаштириш буйича услубий ишланмалар ишлаб чикиш максадга мувофик булади деб хдсоблаймиз.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Хдракатлар стратегияси тугрисида"ги фармони // Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами. -Тошкент, 2017. -Б.39;

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тугрисида ПФ-5847-сонли фармони;

3. Sultanov Н.Э, Marasulova I.M, Yunusova K.H. Training cluster cooperation and preliminary results /2th International Multidisciplinary Scientific Conference on Ingenious Global Thoughts Hosted from Berlin, Germany// April 30th 2021: -p 224-228;

4. Sultanov Hayitboy Eraliyevic Shaping Students' Spiritual Worldviews Through Fine Arts /The American Journal of Social Science and Education Innovations (ISSN - 2689-100x) Published: May 17, 2021 | Pages: 79-86;

5. Султанов, Х. Э., Марасулова, И. М., Махмудов, М. Ж., & Бахриев, И. С. (2020). На пути совершенствования изобразительного искусства в непрерывном образовании: из опыта работы Academic Research in Educational Sciences, 1 (4), 231-237;

6. Султанов, Х. Э. (2020). Innovation technology clusters use of technology in illustration. International Journal of Psychosocial Rehabilitatio, 24(04);

7. Болтабоевич, ББ, и Огилой, К. (2008). Мастер жанра исторического портрета, учитель, создавший школу народного художника Узбекистана профессор Малик Набиев (1906-2008);

8. SH Eraliyevich. Shaping Students' Spiritual Worldviews Through Fine Arts /The American Journal of Social Science and Education Innovations -2021: №5// Pages: 79-86;

9. Султанов, Х.Э. (2020). Innovation technology clusters use of technology in illustration. International Journal of Psychosocial Rehabilitatio, 24(04);

10. Eralievich, S. K. (2020). The importance of a cluster in achieving efficiency of educational quality. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 8(11).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.