FORMATION OF COMPETENCE MODEL FOR MANAGERS OF HIGH-TECH COMPANIES IN CONDITIONS OF TRANSITION TO NEW
TECHNOLOGICAL PARADIGMS
ФОРМИРОВАНИЕ МОДЕЛИ КОМПЕТЕНЦИЙ МЕНЕДЖЕРОВ ВЫСОКОТЕХНОЛОГИЧНЫХ КОМПАНИЙ В УСЛОВИЯХ ПЕРЕХОДА К НОВЫМ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИМ УКЛАДАМ
Victoria A. Klyueva 1 ORCID 0000-0001-6936-0635 Виктория Андреевна Клюева 1
Natalia V. Salienko 1 ORCID 0000-0002-7244-4087 Наталья Владимировна Салиенко 1
1 Bauman Moscow State Technical University 1 МГТУ им. Н.Э. Баумана
Keywords: technological paradigm, competence model, managerial competencies, technological leaders, high-tech enterprise
In the context of the formation of new (5th and 6th) technological paradigms, the most important source of company capitalization and competitiveness is an investment in the human capital development and an effective personnel policy in organizations [1,2]. The competency-based approach is a tool that allows by changing the skills and abilities of employees to introduce new technologies, ensure manageability and measurability of personnel management and knowledge management processes in enterprises [3]. However, most of the existing and applied competence models (CM) were formed in the 20th century, and therefore lost their relevance, since they do not meet the scientific and technological challenges of modernity [6,7]. The current reality dictates new requirements for the set of knowledge, skills and abilities that employees must possess in order to effectively perform their work functions. Thus, the aim of this article is to develop a competence management model for Russian industrial companies-technological leaders in the transition to a new technological paradigm.
In order to assess the level of the 5th and 6th technological paradigm in Russia, it is proposed to use the following quantitative criteria: 1) the share of the budget for financing R&D; 2) share of export of innovative products and technologies; 3) the share of innovation-active enterprises; 4) the share of the given innovative products; 5) the share of patents, trademarks, articles on NBIC topics; 6) the degree of implementation of IT and robotization of production
Ключевые слова: технологический уклад, модель компетенций, компетенции менеджеров, технологические лидеры, высокотехнологичные предприятия
В условиях формирования новых (5 и 6) технологических укладов важнейшим источником роста капитализации и конкурентоспособности компании становятся инвестиции в развитие человеческого капитала и формирование эффективной кадровой политики в организациях [1,2]. Компетентностный подход является инструментом, позволяющим за счет изменения навыков и умений сотрудников, внедрять новые технологии, обеспечивать управляемость и измеряемость процессам управления персоналом и управления знаниями на предприятиях [3]. Однако большинство существующих и применяемых компетентностных моделей (КМ) были сформированы в 20 веке, а поэтому потеряли свою актуальность, поскольку они не отвечают научно-технологическим вызовам современности [6,7]. Текущая реальность диктует новые требования к набору знаний, навыков и умений, которыми должны обладать сотрудники для эффективного выполнения своих трудовых функций. Таким образом, целью данной статьи является разработка компетентностной модели управления российскими промышленными компаниями-технологическими лидерами в условиях перехода к новому технологическому укладу.
Для оценки уровня сформированности 5 и 6 технологического уклада в России предлагается использовать следующие количественные критерии.: 1) доля бюджета на финансирование НИОКР; 2) доля экспорта инновационной продукции и технологий; 3) доля инновационно-активных предприятий; 4) доля приведенной инновационной продукции; 5) доля патентов, торговых марок, статей по НБИК-тематикам; 6) степень внедрения Н и
212
Klyueva V. A., Salienko N. V. Formation of Competence Model for Managers of High-Tech Companies in Conditions of Transition to New ...
and everyday life; 7) the share of factories of the future in the industry; 8) the share of specialists studying on NBIC topics. As a result, it was identified that the 4th technological paradigm prevails in Russia (56%), the 3rd technological paradigm accounts for 33%, the 5th technological paradigm occupies 10%, the 6th technological paradigm is represented by individual elements in the military-industrial complex and the aviation industry [4].
It is necessary to identify problems and barriers that hinder the formation of a new technological paradigm. At the level of human resource management, the task was to identify the drawbacks of existing competency models and the direction of managers competence model transformation. To develop CM, it is important to determine the technologies to be introduced in the near future, as well as which competencies are able to ensure their successful implementation.
In this regard, a survey was conducted using the Delphi method. Heads of HR departments and managers of various areas of high-tech companies (60 companies) participated in the survey. The participants met the following criteria: 1) scientific and technological novelty of products; 2) availability of patents or know-how; 3) economic efficiency [5]. The selected companies were related to the 5th and 6th technological paradigms (pharmaceuticals, IT, nanotechnolo-gies, green technologies, microelectronics, biotechnologies, new materials, etc.). The questionnaire included the following blocks of questions: 1) data about the survey participant, including education, achievements in science and business; 2) company data, including industry, amount of R&D, number of patents and know-how, annual turnover, number of employees, sales growth rate, stage of the company's life cycle; 3) opinion on the current competency model and on the quality of managers qualification; 4) advanced technologies that will provide technological leadership to companies in the period 2025-2030 (opinion of a survey participant); 5) competencies to be formed among employees for the successful implementation and work with the above mentioned technologies.
The survey revealed that 45% of the respondents are not satisfied with the quality of existing competency models in enterprises. It was also determined that 55% of the respondents are not satisfied with the qualification level of employees. At this stage, it is obvious that competence models need to be improved and it is necessary to expand the range of competencies.
Based on the results of the survey, a list of technologies that will be implemented in the companies and
роботизации производства и повседневной жизни; 7) доля фабрик будущего в промышленности; 8) доля специалистов, обучающихся по НБИК-тематикам. В итоге было выявлено, что в России преобладает четвёртый технологический уклад (56%), на долю третьего приходится 33%, пятый занимает 10%, шестой представлен отдельными элементами технологий в военно-промышленном комплексе и авиационной промышленности [4].
Для разработки механизмов перехода к новому технологическому укладу необходимо выявить проблемы и барьеры, препятствующие формированию его структуры. На уровне управления человеческими ресурсами была поставлена задача выявить недостаток имеющихся моделей компетенций и направления реформирования КМ для менеджеров. Для разработки КМ необходимо понимать, какие технологии должны быть внедрены в ближайшей перспективе, а также какие компетенции смогут обеспечить их успешное внедрение.
С связи с этим был проведен опрос методом Дельфы руководителей HR-отделов и менеджеров различных направлений высокотехнологичных компаний (60 компаний), которые соответствовали следующим критериям: 1) научно-технологическая новизна продукции; 2) наличие патентов или ноу-хау; 3) экономическая эффективность [5]. Выбранные компании работали в таких направлениях, относящихся к 5 и 6 технологическим укладам (фармацевтика, ГГ, нанотехнологии, зеленые технологии, микроэлектроника, биотехнологии, новые материалы и т.д.). Опросник включал следующие блоки вопросов: 1) данные об участнике опроса, включая образование, достижения в сфере науки и бизнеса; 2) данные о компании, включая отрасль, количество НИОКР, количество патентов и ноу-хау, годовой оборот, количество сотрудников, темпы роста продаж, стадия жизненного цикла компании; 3) мнение о действующей модели компетенций и о качестве подготовки менеджеров; 4) передовых технологиях, которые смогут обеспечить технологическое лидерство компаниях в промежуток 2025-2030 гг. (мнение участника опроса); 5) компетенции, которые необходимо сформировать у сотрудников для успешного внедрения и работы с вышеуказанными технологиями.
В ходе опроса было выявлено, что 45% опрошенных не удовлетворены качеством действующих моделей компетенций на предприятиях. Также было определено, что 55% респондентов не удовлетворены уровнем подготовки сотрудников и их компетенциями. На этом этапе стало очевидно, что компетентностные модели нуждаются в доработке и необходимо расширить спектр компетенций.
По результатам опроса был составлен список технологий, которые по мнению респондентов будут внедрены в компаниях для обеспечения технологического лидерства компаний. К таким технологиям относятся: биотехнологии, робототехника, квантовые вычисления, робототех-
_213_
Клюева В. А., Салиенко Н. В. Формирование модели компетенций менеджеров высокотехнологических компаний в условиях ...
will ensure the technological leadership was compiled. These technologies include biotechnologies, robotics, quantum computing, robotics, unmanned vehicles, additive technologies, new materials, AR and VR technologies, Internet of things, big data analytics, new materials.
In order to support technologies implementation process managers should have a set of relevant competencies. Based on the respondents' answers, a list of managerial competencies was compiled, which were subsequently grouped by the authors of the study into a competence model. This model includes 4 competence clusters: 1) professional and technical competencies (core competencies, project activities and process modeling, big data collection and analysis, IT infrastructure development, financial and budget planning and management, legal regulation, organizational activities, transfer of competencies and knowledge management); 2) personal competencies (leadership, emotional intelligence, critical thinking, creativity, team building, efficiency and communication); 3) interdisciplinary and supraprofessional competencies (working with big data, working with uncertainty, ecological thinking, new production technologies); 4) digital competencies (digital marketing, digital literacy, digital design, programming, cyber security).
Thus, the research proposed a managerial competence model which will ensure the competitiveness of enterprises in the transition to a new technological paradigm (5th and 6th). At this stage, digital competencies and interdisciplinary knowledge acquire particular relevance and significance. Based on the data obtained and the competence model, profiles and competence levels for each position will be developed.
ника, беспилотный транспорт, аддитивные технологии, новые материалы, AR и VR-технологии, интернет вещей, аналитика больших данных, новые материалы. Для сопровождения процесса внедрения вышеуказанных технологий в организациях менеджеры должны обладать набором соответствующих компетенций. На основании ответов респондентов был составлен список менеджерских компетенций, которые были впоследствии сгруппированы авторами исследования в компе-тентностную модель. Данная модель включает 4 кластера компетенций: 1) профессиональные и технические компетенции (профильные компетенции, проектная деятельность и моделирование процессов, сбор и анализ больших данных, развитие ГГ-инфраструктуры, планирование и управление финансами и бюджетом, нормативно-правовое регулирование, организационная деятельность, передача компетенций и управление знаниями); 2) личностные компетенции (лидерство, эмоциональный интеллект, критическое мышление, креативность, командообразование, эффективность и коммуникативность); 3) междисциплинарные и надпрофессио-нальные компетенции (работа с большими данными, работа с неопределенностью, экологическое мышление, новые производственные технологии); 4) цифровые компетенции (цифровой маркетинг, цифровая грамотность, цифровой дизайн, программирование, кибер-безопасность).
Таким образом, в работе была предложена модель компетенций менеджеров с учетом технологий 5 и 6 технологического уклад, которая обеспечит конкурентоспособность предприятий в условиях перехода к новому технологическому укладу. На данном этапе особую актуальность и значимость приобретают цифровые компетенции и междисциплинарные знания. На основе полученных данных и разработанной модели компетенций будут разработаны профили и уровни компетенций для каждой должности.
References / Библиография
1. Korneychuk B.V. (2016) Path dependence in con- 1. Корнейчук Б.В. «Эффект колеи» в контексте text of evolutionary theory of economic change. эволюционной теории экономических измене-Terra Economicus. 14 (1), 78-87. DOI: ний // Пространство экономики. 2016. №1. 10.18522/2073-6606-2016-14-1-78-87. 2. Яковлева Е.А. Управление интеллектуальны-
2. Yakovleva E.A. (2018) Management of intellec- ми ресурсами работников в условиях иннова-tual resources of employees in the conditions of ционного развития цифровой экономики // innovative development in the digital economy. Креативная экономика. - 2018. - Том 12. - № Kreativnaya ekonomika. 12. (8), 1073-1088. 8. - С. 1073-1088. doi: 10.18334/ce.12.8.39292 DOI: 10.18334/ce.12.8.39292. 3. Друкер П. Менеджмент. Вызовы XXI века /
3. Druker P.F. (2012) Management. Challenges of Питер Друкер ; пер. с англ. Наталии Макаро-the twenty-first century. Moscow: Mann, Ivanov i вой. — М. : Манн, Иванов и Фербер, 2012. — Ferber. (in Russian). 256 с
4. Salienko N. V., Klyueva V. A. The Formation 4. Salienko N. V., Klyueva V. A. The Formation Level Evaluation of the New Technological Para- Level Evaluation of the New Technological Paradigm in Russia //International Conference on Re- digm in Russia //International Conference on Re-
214
Klyueva V. A.,
Formation of Competence Model for Managers of High
Salienko N. V.
-Tech Companies in Conditions of Transition to New
liability and Statistics in Transportation and Communication. - Springer, Cham, 2020. - C. 660-666
5. Salienko, N., Klyueva, V., Pavlova, I. (2022). The Determination of Key Competencies for Managers in Russian High-Tech Companies in the Context of the Transition to a New Technological Paradigm. RelStat 2021. Lec-ture Notes in Networks and Systems, vol 410. Springer, Cham
6. Salienko N., Klyueva V. (2019) Application of process approach to knowledge management in education institutions: Competence centres. Lecture Notes in Networks and Systems. 68, 789 -797.
7. Brelik A., Zuchowski I. (2017) Competencies of con-temporary managers. Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin., Oeconomica, 339(89)4, 15-28.
liability and Statistics in Transportation and Communication. - Springer, Cham, 2020. - C. 660-666
5. Salienko, N., Klyueva, V., Pavlova, I. (2022). The Determination of Key Competencies for Managers in Russian High-Tech Companies in the Context of the Transition to a New Technological Paradigm. RelStat 2021. Lec-ture Notes in Networks and Systems, vol 410. Springer, Cham
6. Salienko N., Klyueva V. (2019) Application of process approach to knowledge management in education institutions: Competence centres. Lecture Notes in Networks and Systems. 68, 789 -797.
7. Brelik A., Zuchowski I. (2017) Competencies of contem-porary managers. Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin., Oeconomica, 339(89)4, 15-28.
215
Клюева В. А., Салиенко Н. В. Формирование модели компетенций менеджеров высокотехнологических компаний в условиях